Tweakers Event

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
@ https://www.eventbrite.nl...61ce3d525&eid=44684105362

Ik moet verplicht mijn geslacht en leeftijd opgeven. Nergens vind ik in duidelijke taal terug waarom dit verplicht is en voor welk doel precies deze persoonsgegevens verwerkt worden. De voorwaarden van Eventbrite verwijzen weer door naar de organisator. Ik neem aan dat jullie dat zijn. Volgens mij mag je geen persoonsgegevens (zoals geslacht of leeftijd) verzamelen zonder aan te geven voor welk redelijk doel dat is. En je kan er niet mee weg komen door te zeggen (als we persoonsgegevens van je vragen, dan kan dat meestal gebeuren op een van de 4 (tot x) gronden in de Wbp). Het moet van te voren gewoon duidelijk worden gemaakt waarom het nodig is. Er staat in de Evenbrite info ook nog iets van "je kunt vrijwillig (...)" maar dit is hier niet vrijwillig: niet opgeven, betekent geen kaartje.

Bovendien neem ik aan dat Tweakers wel enige invloed kan uitoefenen op Eventbrite voor hun eigen evenement. Waarom is Evenbrite niet verzocht deze gegevens niet verplicht te stellen. Zo kan iedereen vrijwillig zelf beslissen om als ze dat willen het wel op te geven of juist niet. Nu heb je eigenlijk geen keuze als je het kaartje wilt.

Ik vind dit erg raar voor een evenement waar het juist over privacy gaat. Dat in het geheel niet duidelijk wordt gemaakt waarom precies jullie mijn leeftijd en geslacht moeten weten voor het uitvoeren van de overeenkomst. Als het puur voor marketingdoeleinden is bedoeld: dan is het niet super belangrijk, waarom dan toch verplicht stellen? En dat wordt nu ook. helemaal niet echt duidelijk gemaakt (anders dan vage wollige bewoordingen van we vinden het fijn zulke gegevens te hebben om onze dienstverlening te optimaliseren).

Dus Tweakers.net: voor welk doel precies willen jullie deze informatie hebben - die niet echt van belang is voor de uitvoering van de overeenkomst ; en waarom is het verplicht gemaakt (niet opgeven, betekent geen kaartje).

En waarom niet gekozen voor een gebruiksvriendelijke, open, eerlijke en in de geest van de Wbp handelende wijze, zoals iets als:
<1> Voor de correcte uitvoering van de overeenkomst hebben een aantal gevens van jou nodig:
[naam]
[e-mail] etc.
Zonder deze gegevens kunnen wij de overeenkomst niet goed uitvoeren.

<2> Na afloop van het event willen we jou bovendien een aantal marketingacties aanbieden. Om dit gericht te kunnen doen hebben wij jouw geslacht en leeftijd nodig. Stel je dit op prijs? Vul dan hieronder in je
[geslacht]
[leeftijd]
Als je niets opgeeft zul je ook geen marketingacties van ons ontvangen.

of
<3>We willen graag meer weten over wie onze evenementen bezoekt, zodat we in de toekomst onze evenementen nog beter op jullie kunnen laten aansluiten. Wil je hieraan meewerken? Vul dan hieronder de volgende gegevens in:
[geslacht]
[leeftijd]
Als je voor kiest om niets in te vullen is dat natuurlijk ook prima, al maakt het voor ons wel wat lastiger om de evenementen nog beter te maken.

[ Voor 71% gewijzigd door CyberMania op 03-05-2018 02:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En je adres is ook irrelevant want het is gewoon een e-ticket, toch? :)

Ik vind dit soort registraties altijd zo'n bullshit. Als je aan de kassa komt gaan ze toch ook niet allemaal gegevens opvragen? Nee, je betaalt gewoon voor het kaartje en loopt door. Wat een onzin dat het online dan zo ingewikkeld moet. Tegen doorverkopen? Daar ga je dat niet mee tegenhouden (of wordt er om ID gevraagd bij de ingang?).

[ Voor 70% gewijzigd door Room42 op 03-05-2018 02:07 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Room42 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 02:01:
En je adres is ook irrelevant want het is gewoon een e-ticket, toch? :)

Ik vind dit soort registraties altijd zo'n bullshit. Als je aan de kassa komt gaan ze toch ook niet allemaal gegevens opvragen? Nee, je betaalt gewoon voor het kaartje en loopt door. Wat een onzin dat het online dan zo ingewikkeld moet. Tegen doorverkopen? Daar ga je dat niet mee tegenhouden (of wordt er om ID gevraagd bij de ingang?).
Vorige week kreeg ik bij de boekhandel niet eens een boek mee naar huis, omdat ik niet aan de caissière wilde vertellen wat mijn leeftijd, woonsituatie, inkomen en opleidingsniveau etc was.

[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 03-05-2018 02:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik word ook altijd een beetje verdrietig van het lezen van dit soort (anti-) privacy policies. ;w
5. Hoe we jouw Persoonsgegevens openbaar maken en overdragen.

5.1 Geen doorverkoop.

Wij zullen jouw Persoonsgegevens nooit doorverkopen. Wij beschouwen deze gegevens als een essentieel onderdeel van onze relatie met jou. Daarom zullen we jouw Persoonsgegevens niet doorverkopen aan derden, inclusief externe adverteerders. Er zijn echter bepaalde omstandigheden waarin wij jouw Persoonsgegevens openbaar kunnen maken, overdragen of uitwisselen met bepaalde derden zonder jou daarvan verder op te hoogte stellen, zoals hieronder uiteengezet.
Maar het wordt wel gratis gedeeld:
5.4 Vertegenwoordigers, consultants en serviceproviders.

We kunnen jouw Persoonsgegevens delen met onze opdrachtnemers en serviceproviders die namens Eventbrite Persoonsgegevens verwerken om bepaalde bedrijfsgerelateerde functies uit te voeren. Deze bedrijven zijn onder andere onze marketingbureaus, databaseserviceproviders, serviceproviders voor back-up en disaster recovery en e-mailserviceproviders. Wanneer wij een ander bedrijf inhuren voor het uitvoeren van dergelijke functies, kunnen wij aan hen informatie verstrekken, inclusief Persoonsgegevens, in verband met het uitvoeren van deze functies.
En dit 8)7
5.6 Facebook en andere verbindingen met derden.

Je kunt jouw Eventbrite-account koppelen aan jouw accounts bij diensten van derden, zoals Facebook. In dat geval kunnen we conform de bepalingen in dit Privacybeleid informatie met betrekking tot jouw account verzamelen, gebruiken, openbaar maken, overdragen en opslaan/bewaren. Als je bijvoorbeeld een verbinding maakt met Facebook, slaan we jouw Facebook-id, voornaam, achternaam, e-mailadres, locatie, vriendenlijst en profielfoto op en gebruiken we deze om verbinding te maken met jouw Facebook-account om bepaalde functionaliteit van de Diensten te leveren. We kunnen bijvoorbeeld evenementen aanbevelen waarin jouw Facebook-vrienden zijn geïnteresseerd en de evenementen waarin jij bent geïnteresseerd, of waar jij naartoe gaat, delen met bepaalde groepen mensen, zoals jouw Facebook-vrienden.
Echt mega-irritant dat er zoveel voorwaarden hangen aan het bestellen van een toegangskaartje :r :r

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Room42 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 02:20:
Echt mega-irritant dat er zoveel voorwaarden hangen aan het bestellen van een toegangskaartje :r :r
Ik snap ook niet dat dit allemaal (verplicht) moet voor het simpel kunnen bestellen van een toegangskaartje - wat in de basis een simpel proces is.

Grappig overigens dat de meetup gaat over security & privacy - en dat we allemaal voorgelicht gaan worden hoe belangrijk privacy en veiligheid is en ondertussen de organisator zelf maar wat aanrommelt ...heel overtuigend straks :+

Zeker gezien het Facebook-debacle/Cambridge Analytica net. Je hebt geen duidelijk beeld waar jouw persoonsgegevens straks allemaal wel niet belanden als je een kaartje voor het evenement koopt en is dat geslacht en leeftijd nou per se nodig?

Ik hou van Tweakers.net, maar ze laten hier toch echt wel een steekje vallen.

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 03-05-2018 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
CyberMania schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 02:23:
Grappig overigens dat de meetup gaat over security & privacy [...]
Inderdaad :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:31
Er staat in ieder geval op het programma dat er over de GDPR gesproken wordt.

De eerste vraag: Is Tweakers GDPR compliant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Blommie01 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:41:
Er staat in ieder geval op het programma dat er over de GDPR gesproken wordt.

De eerste vraag: Is Tweakers GDPR compliant ?
Zie dit topic :P
GDPR-wetgeving

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ook wel eens iets geboekt via eventbride, hierin werd alleen m’n mail adres gevraagd. Het is dus niet dat eventbride per definitie deze vragen stelt.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 13:47

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Move naar Acties & Evenementen

Helaas kan ik jullie hier even geen antwoord op geven, maar ik heb onze afdeling die hier voor verantwoordelijk is gevraagd dit uit te zoeken hierop te reageren.

[ Voor 73% gewijzigd door Ginz op 03-05-2018 14:51 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• iloste
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-03-2023
Er zijn een aantal vragen die Eventbrite verplicht stelt als je te maken hebt met tickets waar je voor dient af te rekenen. Hiervoor maken we bijvoorbeeld gebruik van een iDeal koppeling en bieden we de mogelijkheid om met een credit card te betalen. Gegevens die Eventbrite hiervoor nodig heeft zijn de NAW gegevens. (Zoals Eventbrite het omschrijft: Btw- en bedrijfsgegevens zijn vereist wanneer je niet overal btw in rekening brengt of wanneer je btw-bonnen naar bezoekers verzendt. E-mailadres, voor- en achternaam, factuuradres en creditcardgegevens zijn vereist wanneer je de Eventbrite-betalingsverwerking gebruikt.)

De vragen die betrekking hebben op geslacht, leeftijd en functietitel worden verzameld om een realistisch beeld te kunnen scheppen van de doelgroep die we mogen verwachten op het event zodat we het programma en het aanbod hier goed op kunnen laten aansluiten. Wanneer uit de gegevens bijvoorbeeld blijkt dat we veel jonge bezoekers hebben, dan kunnen we aannemen dat deze minder (professioneel) ervaringen hebben met bepaalde technologieën. Dit nemen we mee in de keuze voor bepaalde sprekers/programma-onderdelen. En op basis van jullie reacties zullen we de persoonlijke vragen niet meer verplicht maken. We gaan dit zo snel mogelijk aanpassen.

Normaal gesproken plaatsen we een tekst bovenaan het registratieformulier om jullie inderdaad goed op de hoogte te stellen wat de reden is waarom we persoonlijke gegevens verzamelen. Helaas is deze tekst niet toegevoegd bij het registratieformulier voor de meet-up Privacy/Security. Onze excuses hiervoor, de tekst wordt zo snel mogelijk toegevoegd aan het registratieformulier.

Mede door bovengestelde vragen gaan we intern heroverwegen of Eventbrite het meest geschikte platform voor Tweakers is. Dank voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
iloste schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:25:
Er zijn een aantal vragen die Eventbrite verplicht stelt als je te maken hebt met tickets waar je voor dient af te rekenen. Hiervoor maken we bijvoorbeeld gebruik van een iDeal koppeling en bieden we de mogelijkheid om met een credit card te betalen. Gegevens die Eventbrite hiervoor nodig heeft zijn de NAW gegevens. (Zoals Eventbrite het omschrijft: Btw- en bedrijfsgegevens zijn vereist wanneer je niet overal btw in rekening brengt of wanneer je btw-bonnen naar bezoekers verzendt.
Dus particulieren zoude die gegevens leeg moeten kunnen laten, toch?
E-mailadres, voor- en achternaam, factuuradres en creditcardgegevens zijn vereist wanneer je de Eventbrite-betalingsverwerking gebruikt.)
Ik neem aan dat de factuur per mail verzonden wordt (particulieren), dus dan zou een e-mail adres met voor- en achternaam voldoende kunnen zijn?
De vragen die betrekking hebben op geslacht, leeftijd en functietitel worden verzameld om een realistisch beeld te kunnen scheppen van de doelgroep die we mogen verwachten op het event zodat we het programma en het aanbod hier goed op kunnen laten aansluiten.
Maar goed, dat is dus ook allemaal vrijwillige informatie de de bezoeker wilt geven of niet. Niet verplicht dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Room42 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:30:

Maar goed, dat is dus ook allemaal vrijwillige informatie de de bezoeker wilt geven of niet. Niet verplicht dus.
Daarom dit:
En op basis van jullie reacties zullen we de persoonlijke vragen niet meer verplicht maken. We gaan dit zo snel mogelijk aanpassen.
En dat zo snel mogelijk is al verleden tijd. Die vragen zij niet meer verplicht.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ginz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:51:
[...]
En dat zo snel mogelijk is al verleden tijd. Die vragen zij niet meer verplicht.
Oei, daar heb ik overheen gelezen B) Top! d:)b

edit:
@Ginz Het is nog niet helemaal gelukt, zo te zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oFVXwHJ.png

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 03-05-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Room42 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:52:
[...]

Oei, daar heb ik overheen gelezen B) Top! d:)b

edit:
@Ginz Het is nog niet helemaal gelukt, zo te zien:
[afbeelding]
Ook niet na een CTRL + F5?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ginz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:55:
[...]

Ook niet na een CTRL + F5?
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Vreemd.... Bij "Werkinformatie" is "Functietitel" en "Naam bedrijf/organisatie" nu optioneel geworden, maar bij "Registratietype en gegevens" is hij nog verplicht.

Dit nemen we mee in de interne evaluatie met betrekking tot het gebruik van een ticketsysteem.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
iloste schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:25:

De vragen die betrekking hebben op geslacht, leeftijd en functietitel worden verzameld om een realistisch beeld te kunnen scheppen van de doelgroep die we mogen verwachten op het event zodat we het programma en het aanbod hier goed op kunnen laten aansluiten. Wanneer uit de gegevens bijvoorbeeld blijkt dat we veel jonge bezoekers hebben, dan kunnen we aannemen dat deze minder (professioneel) ervaringen hebben met bepaalde technologieën. Dit nemen we mee in de keuze voor bepaalde sprekers/programma-onderdelen. En op basis van jullie reacties zullen we de persoonlijke vragen niet meer verplicht maken. We gaan dit zo snel mogelijk aanpassen.

Mede door bovengestelde vragen gaan we intern heroverwegen of Eventbrite het meest geschikte platform voor Tweakers is. Dank voor jullie feedback!
Dankjewel voor de toelichting. Rest de vraag nog: blijft deze informatie alleen bij Tweakers.net of wordt dit ook gedeeld met deelnemende partijen aan het event of anderen? Dat blijft nog onduidelijk.

Sorry dat het een wellicht zeurderig kan overkomen, maar als persoonsgegevens worden verwerkt hebben we er recht op te weten wat er mee gebeurt. Zeker na het Facebook/Cambridge-debacle.

[ Voor 7% gewijzigd door CyberMania op 03-05-2018 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

CyberMania schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:38:
[...]

Dankjewel voor de toelichting. Rest de vraag nog: blijft deze informatie alleen bij Tweakers.net of wordt dit ook gedeeld met deelnemende partijen aan het event of anderen? Dat blijft nog onduidelijk.

Sorry dat het een wellicht zeurderig kan overkomen, maar als persoonsgegevens worden verwerkt hebben we er recht op te weten wat er mee gebeurt. Zeker na het Facebook/Cambridge-debacle.
Neehoor, dit komt absoluut niet zeurderig over. Wij stellen het zelfs op prijs dat wij zulke kritische gebruikers hebben, want die houden ons scherp.

Jouw gegevens worden niet gedeeld met deelnemers van het evenement. Maar zoals ik al zei, gaan wij zelf ook het gebruik van Eventbrite als reserveringssysteem opnieuw bekijken. Alleen zal dat door de invoering van GDPR niet volgende week al zijn.

-

Pagina: 1