GDPR-wetgeving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat veranderen op Tweakers naar aanleiding van de GDPR-wetgeving. Welke noodzakelijke rechten zullen users voortaan krijgen? Het schijnt een wet te zijn die er voor zorgt dat je "vergeten mag worden"? Is het dan justitieel mogelijk om aan te vragen al je posts te laten verwijderen? Of gaat dat te ver? Ik zie vooral bij de grote bedrijven (facebook/twitter/youtube/etc.) dat ze de laatste tijd met een pop-up komen en vragen of de users akkoord gaan met de nieuwe TOS en/of privacy policy.

Ik ben benieuwd. :P

En als er al een topic hierover is zou een linkje handig zijn. :)

malawolar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58497148

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit schuurt wel enigszins langs jouw vraag: Vergeet recht?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zie inderdaad de discussie die @Room42 aanhaalt. Verder komt er tzt nog wat uitleg op Tweakers.

In de praktijk verandert er vooral achter de schermen het een en ander, maar merk je er als dagelijkse gebruiker waarschijnlijk niet eens zo heel veel van. Blijkbaar waren we al niet al te slecht bezig, we gebruikten dan ook al relatief weinig direct identificeerbare persoonsgegevens (in principe alleen je email, nickname en ip-adressen) :)

Wat voorbeelden:
- We moeten zorgen dat we bepaalde gegevens niet onnodig lang bewaren
- We moeten bij nieuwsbrief-inschrijvingen meer informatie over de inschrijving bewaren ipv alleen maar 'het staat aan voor gebruiker X'
- We moeten e.e.a. beschrijven, bijvoorbeeld dat we gegevens X bewaren en waarom en voor hoe lang we dat doen en ook in welk systeem het zit

En er is uiteraard nog wel meer dat moet gebeuren, maar dit zijn iig wat aspecten ervan.
Al met al zal Tweakers er 'van buitenaf gezien' weinig anders door worden :)

[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 26-04-2018 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
68616c6c6f schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:01:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat veranderen op Tweakers naar aanleiding van de GDPR-wetgeving. Welke noodzakelijke rechten zullen users voortaan krijgen? Het schijnt een wet te zijn die er voor zorgt dat je "vergeten mag worden"? Is het dan justitieel mogelijk om aan te vragen al je posts te laten verwijderen? Of gaat dat te ver? Ik zie vooral bij de grote bedrijven (facebook/twitter/youtube/etc.) dat ze de laatste tijd met een pop-up komen en vragen of de users akkoord gaan met de nieuwe TOS en/of privacy policy.

Met jouw statistiekjes .... post 2 weken niets, en werkelijk niemand die jou nog zal herkennen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had @68616c6c6f al kaartjes gekocht voor https://tweakers.net/acties/meet_up2018/meetupxl/ dan?

Want ToS en privacy policy van YT is heeeeel wat anders dan GDPR. Vergeet ook niet dat de wetgeving aan de andere kant van de grote plas anders wordt toegepast dan in Europa. De AVG die op 25 mei aktief wordt is van toepassing op een "bepaalde set data" ongeacht wie ermee werkt

En het wordt nog interessanter als je AVG wil toepassen / afdwingen / controleren bij bedrijven die internationaal georienteerd zijn; er is al jaren discussie of een bedrijf als Facebook jouw data moet beschermen volgens Amerikaanse, Europese of landelijke wetgeving terwijl iets als "de gemeente Utrecht" echt in zwaar water terecht komt als er in 1 jaar 6x ook maar 1 burger-dossier lekt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:28:
Had @68616c6c6f al kaartjes gekocht voor https://tweakers.net/acties/meet_up2018/meetupxl/ dan?

Want ToS en privacy policy van YT is heeeeel wat anders dan GDPR. Vergeet ook niet dat de wetgeving aan de andere kant van de grote plas anders wordt toegepast dan in Europa. De AVG die op 25 mei aktief wordt is van toepassing op een "bepaalde set data" ongeacht wie ermee werkt

En het wordt nog interessanter als je AVG wil toepassen / afdwingen / controleren bij bedrijven die internationaal georienteerd zijn; er is al jaren discussie of een bedrijf als Facebook jouw data moet beschermen volgens Amerikaanse, Europese of landelijke wetgeving terwijl iets als "de gemeente Utrecht" echt in zwaar water terecht komt als er in 1 jaar 6x ook maar 1 burger-dossier lekt.
Hier klopt echt niets van :D. Facebook heeft circa een week geleden besloten dat voortaan de HQ in Ierland het aanspreekpunt wordt voor Europese gebruikers dus dat voor heel Europa de GDPR zal gelden. Ook al is je HQ in de VS, gebruikers in de EU moeten nog steeds te maken hebben met de GDPR-wetgeving. En de ToS en Privacy policy moeten naar aanleiding van zo'n grote wet bijna altijd aangepast worden. Dat is wat er nu gebeurt met die grote bedrijven.

Zie hier: nieuws: Facebook past Amerikaanse voorwaarden toe op gebruikers buiten EU, VS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 68616c6c6f
FreshMaker schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:16:
[...]

Met jouw statistiekjes .... post 2 weken niets, en werkelijk niemand die jou nog zal herkennen :+
Het was ook niet de bedoeling dat ik het zou gebruiken. Was alleen nieuwsgierig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Het recht om te worden vergeten speelde jaren geleden al in de vorm van het recht om niet op internet gevonden te kunnen worden.

Jaren geleden heb ik een mail ontvangen van een bedrijf dat klanten helpt om niet meer op het internet vindbaar te zijn. Wat bleek? Ik had de naam van een mede-tweaker in één van mijn posts op gathering staan, omdat die mede-tweaker ongewenst gedrag op het forum vertoonde. De strekking van de mail was: deze persoon heeft inmiddels zijn leven gebeterd en wil het verleden wissen en of ik zo vriendelijk wilde zijn om die posting aan te passen.
Ik had hier geen bezwaar tegen, maar kon niet aan de vraag voldoen omdat de posting dermate oud was dat ik 'm zelf niet meer aan kon passen. Daarom heb ik het bedrijf gezegd dat ik geen bezwaar heb wanneer tweakers.net zelf de posting zou verwijderen.

Een korte tijd later bleek de posting aangepast en is de naam met toenaam van die persoon uit de post verwijderd.

Zoiets zou nu ook kunnen gaan spelen, wanneer je postings hebt geplaatst die over persoonsgegevens gaan. Neem bijvoorbeeld dit topic waar gediscussieerd wordt over elkaars salaris. Zijn dat persoonsgegevens en dienen die verwijderd te worden wanneer iemand een verzoek tot verwijdering persoonsgegevens indient?

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

68616c6c6f schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:09:
[...]

Hier klopt echt niets van :D. Facebook heeft circa een week geleden besloten dat voortaan de HQ in Ierland het aanspreekpunt wordt voor Europese gebruikers dus dat voor heel Europa de GDPR zal gelden. Ook al is je HQ in de VS, gebruikers in de EU moeten nog steeds te maken hebben met de GDPR-wetgeving. En de ToS en Privacy policy moeten naar aanleiding van zo'n grote wet bijna altijd aangepast worden. Dat is wat er nu gebeurt met die grote bedrijven.

Zie hier: nieuws: Facebook past Amerikaanse voorwaarden toe op gebruikers buiten EU, VS...
Je leest heel selectief en past dat toe op de kennis/artikelen die je zelf hebt vergaard.

Ten eerste zei ik net al dat voor FB het toepassen van "privacy" anders is per land/continent, dan zeg je tegen mij dat er niets van klopt en je linkt daarna naar een artikel waar exact staat wat ik zeg: een grote groep gebruikers valt onder "Amerikaanse wettelijke bepalingen" en een andere groep gebruikers valt onder "Europese wettelijke bepalingen". Daarna zegt een andere onderzoeker dat dit dus een glijdende schaal is van privacy-bescherming tussen iemand uit Europa en iemand uit Nigaracua als ze beiden op FB zitten.

Ten tweede; in het artikel wat je linkt staat toch duidelijk "Zo zou de AVG bepaalde juridische terminologie vereisen die niet bestaat in de VS." Simpel gezegd; de GDPR waar Facebook mee acteerde is wettelijk dus niet overeenkomstig wettelijke bepalingen die in de AVG vastgelegd zijn. Hierdoor is het dus onmogelijk om te zeggen dat GDPR voor heel Europa gaat gelden want dat is al zo. Het is juist wat extra's; AVG is strikter en is van toepassing op alle data van Europese burgers, ongeacht of deze data is opgeslagen in NL of USA.

Ten derde, ToS is een kapstok-artikel en niet alleen/maar voor privacy. Zo staat er ook in Terms of Service, dat je bij bedrijf A niet meerdere accounts mag openen. Bij bedrijf B dat je online mensen niet mag uitkafferen en bij bedrijf C dat je niet met je blote kont op de foto mag. Ook staat bijvoorbeeld in de ToS van PSN en XBL dat Sony/Microsoft elk moment de stekker eruit kan trekken (dus geen online functionaliteit meer) zonder dat je een schade-vergoeding krijgt. Wat ik wil duiden: dat een ToS wordt aangepast richting AVG betekent niet zonder meer dat je ToS en AVG direct met elkaar in verband kan brengen of op 1 hoop schuift; de manier van verwoorden door jou doet dat wel vermoeden.

TL;DR? Ik zal het wel verkeerd hebben maar AVG is de "strikste" wetgeving voor persoonlijke data tot op heden waardoor non-Europeanen minder beschermd kunnen zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:46:

TL;DR? Ik zal het wel verkeerd hebben maar AVG is de "strikste" wetgeving voor persoonlijke data tot op heden waardoor non-Europeanen minder beschermd kunnen zijn.
Vanuit welk opzicht minder? Minder beschermd dan Europeanen? Zou kunnen, al moeten bedrijven dan wel selectief onderscheid gaan maken en ook dat is ingewikkeld (dus duur). Minder beschermd dan nu? Nee, voor niet Europeanen die zaken doen met niet Europese bedrijven zal er weinig veranderen.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuj
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:34
68616c6c6f schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:01:

In dit topic werd er ook al discussie gevoerd over verschillende onderdelen van de GDPR wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als dit topic verder afdwaalt over andere zaken dan de GDPR in relatie tot Tweakers, gaat het topic dicht... Dit is tenslotte geplaatst in een forum over wijziging die voorgesteld worden voor of zelfs noodzakelijk zijn voor Tweakers ;)

En bovendien is dit een forum mbt features, dus het moet ook wel echt wat toe gaan voegen :)

[ Voor 16% gewijzigd door ACM op 26-04-2018 21:38 ]

Pagina: 1