Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer hapert tijdens het gamen!

Pagina: 1
Acties:

• Julio1997
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02 13:28
Goedendag medetwearkers,

Ik heb sinds kort bijna mijn hele computer aangepakt maar kom tegen het volgende probleem aan. Ik heb er nu in zitten :
Corsair vs650 voeding
Moederboard: ASRock 960GM/U3S3 FX
(dit is het enigste wat ik niet heb veranderd)
Videokaart: Asus GTX 660 TI-DC2T-2GD5
2 x 4GB DDR3 (1600mhz) ram geheugen
Processor : AMD FX(tm) 6300 six core met een Scythe Mugen 2 Rev. B

Het probleem is als volgt ik had eerst mijn voeding standaard gelaten echter was dit een 450 watt budget voeding en deze trok het niet om fortnite op high (1600x900) te spelen want dan viel de computer uit (op medium draaide hij wel goed)
Nu heb ik dus ook de voeding vervangen voor een Corsair VS650 maar nu hapert hij tijdens het gamen op zowel medium als op high. De temperaturen heb ik gecheckt en deze zijn goed. Kan ik iets verkeerd aangesloten hebben? Of zou het kunnen zijn dat het moederbord deze setup niet aan kan?
Wat mij nog opviel was dat er een 8 pin atx12v op zat die je van elkaar kon splitten naar 4 dus hier zit maar 1 blokje van 4 pins op het moederboard aangesloten aangezien mijn moederboard de 8 pin niet ondersteund.

Ik zie jullie hulp graag tegemoet!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Niet dat je nieuwe voeding wel een goede keus is.

Maar meten is weten. Wat is de load van je CPU / GPU tijdens het gamen? Wat zijn de temperaturen dan als jij ze goed vindt, en is dat in-game of idle?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb je beide 6-pins voedingsstekkers op je videokaart aangesloten?

🖥️ | 🚗

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan ook een VRM probleem zijn. Asrock beveelt het niet aan om CPU’s te gebruiken met een TDP hoger dan 95W en met deze koeler komt er ook vrijwel geen lucht langs de VRM’s. Dan is de AMD box koeler beter geschikt.
De FX6300 is net op het randje voor dit low end moederbord dus.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Julio1997
Lijkt mij dat deze voeding deze setup toch wel aan zou kunnen? De 2x 6 pin zit in de videokaart. Heb tijdens het gamen even foto's gemaakt van hardwaremonitor. Dus volgens jou neliz zou de stock fan het probleem op kunnen lossen? Heb gelezen dat deze koelers namelijk verschrikkelijk zijn. Tijdens de haperingen heb ik ook framedrops van 60 naar soms wel 25.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kv0VuS/IMG_20180502_182602.jpg[/url]
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jc4ZM7/IMG_20180502_182553.jpg[/url]
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nntTg7/IMG_20180502_182543.jpg[/url]

Deze foto's waren tijden het gamen.

[ Voor 3% gewijzigd door Julio1997 op 02-05-2018 18:53 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Je CPU word 100% volgetrokken en vormt daarmee een bottleneck.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ook staat er op het laatste plaatje #2: 109,5 graden en das nie goe 😕😕😕

Dus zijkant er af en ventilator erop zetten en kijken of het weer gebeurd.

[ Voor 29% gewijzigd door keur0000 op 02-05-2018 19:00 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Laat MSI Afterburner meelopen tijdens het gamen. Kan je precies zien wat er met de cpu en gpu gebeurt tijdens een framedrop.

Zoals ik het nu kan beoordelen lijkt het op een te hete stroomvoorziening die de cpu terugklokt om schade te voorkomen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Dus volgens jou neliz zou de stock fan het probleem op kunnen lossen? Heb gelezen dat deze koelers namelijk verschrikkelijk zijn
Verhalen over stockfans worden vaak overdreven dat ze zo slecht zouden zijn. Vooral die bij AMD zijn wel prima (ook bij de FX serie), de fan is soms wat luidruchtig(er) en daar maken sommige mensen een enorm drama van. Qua koelprestaties wil het onder normale omstandigheden prima, bij overklokken komen ze soms wat te kort.

Het voordeel van die stock koeler is dat die lucht van boven naar beneden over het bord blaast, waardoor belangrijke componenten (VRM's vooral) luchtstroom krijgen en een beetje gekoeld worden.

Bij 'tower' koelers (zoals de Mugen, of alle modellen die erop lijken) komt er praktisch geen luchstroom meer over de VRM's, waardoor ze kunnen oververhitten. Zelfde verhaal bij waterkoeling.

Het bord heeft ook slechts 4 fasen (waarvan het waarschijn 3 voor de CPU, en 1 voor geheugencontroller), en ongekoeld (geen heatsinks), denk dat een 95W TDP CPU wat té optimistisch is geweest van Asrock....hadden ze wel vaker helaas.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ken het issue alleen met een FX-8120. Je issue is dat de fan mooi je CPU koel houd alleen je VRM's worden totaal niet gekoeld met als gevolg dat het board zelf de prestaties af knijpt. Probeer de setup nog eens maar dan met de standaard AMD koeler, die blaast de luchtstroom naar beneden over je vrm's heen.

Het beste is gewoon een fan uit onderstaande lijst te nemen:
categorie: Processorkoeling

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Julio1997
Heb wel nog een, 92mm fan aan de zijkant van de kast zitten die op het moederboard blaast is dit niet genoeg in samenstelling met de mugen cpu koeler? En is de voeding wel gewoon goed die er nu in zit aangezien ik ook reacties zie dat dit niet goed is? daarnaast zou het moederbord zich gewoon redden of moet er toch een ander moederbord in? Ik zal vanavond even msi afterburner aanzetten met het gamen.

• Uszka
Julio1997 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:20:
En is de voeding wel gewoon goed die er nu in zit aangezien ik ook reacties zie dat dit niet goed is?
Voor een nieuwe voeding is het een slechte koop. Voor dezelfde prijs heb je een 400-500w met veel betere prestaties. Aangezien het systeemverbruik nog niet de 300w haalt heb je daar genoeg aan.

• Julio1997
Heb deze voeding nieuw voor 25 euro gekocht
En mij werd aangeraden om een 550watt voeding te kopen minimaal. De videokaart is tevens ook een stroomvreter begreep ik?

[ Voor 58% gewijzigd door Julio1997 op 02-05-2018 19:38 ]

• Julio1997
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bOPbKS/IMG_20180502_192834.jpg[/url]
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jNhDzS/IMG_20180502_192822.jpg[/url]

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dackDn/IMG_20180502_192712.jpg[/url]

Hier nog 3 foto's van de kast

• Uszka
Dat is geen Mugen 2 die ik daar zie zitten! Lijkt meer op een Scyth Shuriken. Daarmee zit de airflow richting het moederbord wel goed.

• Phaeston
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:53
Het punt wat hierboven duidelijk wordt gemaakt is het feit dat het niet direct om het wattage van je voeding gaat, maar om de kwaliteit. Voedingen van lagere kwaliteit gaan veel sneller stuk, en buiten dat kunnen ze je andere componenten slopen.

Het kan dus zijn dat deze voeding roet in het eten gooit tijdens het spelen van fortnite.

Als je een power supply calculator invult, kom je ongeveer op de vereiste 450W uit. In dit geval had je dus beter een goede kwaliteit 450W voeding kunnen kopen ipv deze matige 650W voeding. Zie ook dit topic voor meer info over voedingen.

• Julio1997
Jaa precies dus conclusie is andere voeding kopen? Daarnaast gaf hardwaremonitor nog aan op de foto dat core #2 109 graden werd dat kan ook niet goed zijn neem ik aan?

• Uszka
Nee, je hoeft geen andere voeding te kopen. Deze gaat wel weer een paar jaar mee. In vervolg advies vragen voordat je een andere voeding koopt.

109 graden zal denk ik van de vrm's zijn die ondanks de topdown koeler behoorlijk heet worden.
De cpu zit tussen de 50 en 55 graden.

• Julio1997
Dus dan komt het er op neer dat dat warmte van de vrms roet in het eten gooien? Hoe kan er voor zorgen deze temperatuur lager te krijgen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Julio1997 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:55:
Dus dan komt het er op neer dat dat warmte van de vrms roet in het eten gooien? Hoe kan er voor zorgen deze temperatuur lager te krijgen?
Fatsoenlijk bord kopen. In de FX tijd stak men geen geld in goede borden en dit is dan zelfs van de mindere borden geen beste.

Eerlijk antwoord: Ik zou er geen geld meer insteken. Laat desnoods het zijpaneel van de kast tijdens het gamen en zie of dat beter gaat.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Julio1997
Aangezien dit ook het enigste is wat niet vervangen is koop ik gewoon een ander moederbord, wat raden jullie aan. Het liefst niet te duur.

• Uszka
Fatsoenlijke nieuwe AM3+ borden zijn niet meer te koop. Gebruikt moet je er net tegenaan lopen en snel bij zijn.
Je kunt beter op zoek gaan naar een Intel i5 van de 2e, 3e of 4e generatie met een goedkoop moederbordje. Ben je onder de €100 klaar en heb je betere prestaties dan nu met de FX 6300.
Bijvoorbeeld V&A aangeboden: Intel Core i5-4570 Tray met V&A aangeboden: Gigabyte GA-H81M-S2H aangeboden of als je iets meer te besteden hebt een V&A aangeboden: ASRock H87M Pro4

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 02-05-2018 23:23 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Julio1997 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:55:
Klus een fan zo dat hij echt op de VRM's blaast. Die zitten tussen je koeler en de achterkant van de kast.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Met een gewone kamerventilator gericht op je moederbord gaan gamen: Makkelijkste manier om wat koeling tijdelijk toe te voegen(geen permanente fix ofc)

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ardjee schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 00:52:
Met een gewone kamerventilator gericht op je moederbord gaan gamen: Makkelijkste manier om wat koeling tijdelijk toe te voegen(geen permanente fix ofc)
Zoiets als dit? Afbeeldingslocatie: https://gameranx.com/img/12-Jun/bs4.jpg
(grapje ofc)

Ontopic:
Denk inderdaad dat het moederbord en CPU combinatie de GPU wellicht bottlenecken... Of de vram van uberhaupt de GPU zelf... Zie dat de vram, zelfs in Fortnite, al op 86% gebruik zit.

Heb op wat websites zitten kijken, blijkt dat de CPU vaak framedrops veroorzaakt.
Zie: https://support.steampowe...le.php?ref=2715-YIPD-6873 en http://www.tomshardware.c...-13-what-frame-rates-drop.
Quote:
In some situations your CPU may slow down while you are playing a game. This can be caused by overheating, or it can be caused by attempts to conserve battery power. Sudden slowdowns – where the game is running fine and then the frame rate drops quite suddenly – are sometimes caused by these CPU slowdowns.

Fortnite is op mijn setup (i5 6400 met RX580 8GB) een heel erge GPU intensive game, wat betekent dat mijn GPU altijd 100% wordt gebruikt in Fortnite. Heb alles op epic staan. Hij wordt meestal ook heter dan games zoals PUBG :?

In ieder geval kun je de hardwaremonitor ernaast houden en kijken wat er gebeurt op het moment van de framedrops. (een heel erg groot verschil tussen waardes van of de CPU of GPU?)

Daarnaast zou ik ook @Uszka zijn advies opvolgen. FX series zijn prima ''bang for buck'' processoren maar bieden veel minder dan een 4de generatie i5 (naar mijn mening)

Beetje offtopic:
Ook is het inderdaad waar, wat @Nemesizz en @nelizmastr zeggen. Vroeger, toen Ryzen nog niet uit was en in de FX area, was Intel eigenlijk de betere keus t.o.v AMD. AMD was eigenlijk altijd een beetje het ''B merk''. Voor de mensen die minder te besteden hadden dus (naar mijn mening). Zo werd er dus (misschien express) kosten bespaard op AM3(+) moederborden, puur omdat AMD toendetijd minder aantrekkelijk was voor moederbordfabrikanten. Tegenwoordig zie je dat helemaal niet meer omdat Ryzen een enorme ''shock'' heeft bezorgd aan Intel.
Ik zou deze video wel even goed bekijken: YouTube: AMD vs Intel - 2018.

TL:DR
- Heel waarschijnlijk is je CPU, of de combinatie van CPU en mobo een bottleneck voor je GPU. Mijn GPU usage in Fortnite zit altijd op 99/100%.
- Kijk naar @Uszka zijn tip over een 2e hands mobo + CPU combo.
- Kijk tijdens het gamen even naar je hardwaremonitor. En dan specifiek op het moment wanneer de drops plaatsvinden. Zie je een heel drastisch verschil in waardes (van bijv. CPU/GPU?)

[ Voor 42% gewijzigd door d22wth op 03-05-2018 01:18 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

• Julio1997
Thanks voor je duidelijke uitleg @d22wth
Ik ga nu inderdaad voor Intel aangezien ik dus nu sowieso een nieuw moederbord wil is dit denk ik de beste keus. Hoop dat hij met een leuke moederbordje en een goede intel processor fortnite goed draait en de haperingen en framedrops verleden tijd zijn!
Zijn de formaten van de moederboards gewoon hetzelfde trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door Julio1997 op 03-05-2018 22:54 ]

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Julio1997 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:50:
Thanks voor je duidelijke uitleg @d22wth
Ik ga nu inderdaad voor Intel aangezien ik dus nu sowieso een nieuw moederbord wil is dit denk ik de beste keus. Hoop dat hij met een leuke moederbordje en een goede intel processor fortnite goed draait en de haperingen en framedrops verleden tijd zijn!
Dat hoop ik ook ja!

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1