C4 Coupe - Informatie halen aanschaf auto

Pagina: 1
Acties:

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik ben van plan een 2e hands Citroen c4 coupe (2005) te kopen bij een garage. Gezien mijn budget, de opties en relatief lage km stand (<200.000) de inruilwaarde van mijn oude auto(550euro) en het feit dat ik het een mooie auto vind geven mij de doorslag.

Nu heb ik op www.rdwkenteken.nl al gekeken en daar kan je gratis zien wat er afgelopen jaren op de APK papieren als geconstateerde gebreken staat. Maar zijn er nog meer sites (eventueel betaald) waar je goede info over de auto kan vinden?

Soms op fora zie ik iemand die een complete lijst van oude eigenaren ergens weg tovert met exacte tijden hoe lang iemand hem heeft gehad. Maar ik kan nergens vinden waar dat kan. (gratis)
Uiteraard weer ik de site van de RDW wel te vinden maar daar staat alleen hoeveel eigenaren hij heeft gehad niet hoe lang.

Hebben jullie ideeën of weten jullie waar ik goede informatie kan vinden?

Verder ben ik wel benieuwd over jullie ervaringen over de C4 Coupe - 1.6 16V
Ik lees op internet dat ze veel met electronica storingen zitten en dat de lagers slecht zijn.
Maar ik weet dat je negatieve ervaringen met een korreltje zout moet nemen het zijn immers de minderheid.

Eventuele alternatieven waar ik naar kijk in chronologische volgorde van wat ik het liefst wil.
Golf 4 1.8 20V turbo
Golf 4 1.8 20V zonder turbo
Opel Astra G 1.8 16V
Peugeot 206 2.0 GTI

Budget +- 1500 en daarbovenop nog inruil van mijn auto auto (Fiat Punto 1.2 16V 2002 - motorisch goed - Lak bladert er af, zeer slecht) waardeschattig vanuit verschillende garages bekeken tussen de 200 en 500 euro.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:35
Je kan voor vier euro een kentekencheck bij Autoweek doen:

https://www.autoweek.nl/kentekencheck

Krijg je in ieder geval te zien of het een auto betreft met een WOK status. Wel handig om te doen.

De C4 staat nou niet bekend als de meest betrouwbare auto ooit, maar dat zijn de overige auto's van je lijstje ook niet. Over het algemeen worden deze gereden door petjes (ik generaliseer even) die het niet zo nauw hebben met onderhoud. Helemaal gezien je budget moet je gewoon geluk hebben met het vinden van een goed exemplaar.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:56
Met dat budget zou ik ook echt naar andere autos gaan kijken. Koop een saaie degelijke Hyundai Elantra ofzo van rond die tijd, niet kapot te krijgen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

RvL

Ik heb weliswaar niet de Coupe gehad, maar de Berline. Dat betrof een auto uit 2008 op LPG welke ik 160.000km heb gereden. Wel nog het oude model (dus voor de facelift), dus in de basis hetzelfde als een exemplaar uit 2005 Ik heb er zelfs nog een review over geschreven op Autoweek.

Vooropgesteld, hij heeft me nooit laten staan. Wel had hij een aantal vreemde problemen. Zo leek hij van tijd tot tijd flink in te houden/niet z'n volledige vermogen te hebben bij accelereren. Alsof er een zware aanhanger achter hing. Het was lang niet altijd en er is nooit een duidelijke oorzaak voor gevonden. Wel wat vermoedens, maar daar bleef het dan ook bij.

Een ander vreemd dingetje was dat de parkeersensoren soms te laat signaal gaven. Meer dan eens stond ik al erg dicht op b.v. een muurtje voordat die dingen begonnen te piepen.

Elektronisch niet heel veel problemen gehad en vaak was het op te lossen met motor uit, deur open (dan ging hij ook van het contact) en motor weer starten. Dan heb ik het over meldingen zoals 'Storing snelheidscontrole', waar ik meerdere keren last van heb gehad.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Knul schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:36:
Je kan voor vier euro een kentekencheck bij Autoweek doen:

https://www.autoweek.nl/kentekencheck

Krijg je in ieder geval te zien of het een auto betreft met een WOK status. Wel handig om te doen.

De C4 staat nou niet bekend als de meest betrouwbare auto ooit, maar dat zijn de overige auto's van je lijstje ook niet. Over het algemeen worden deze gereden door petjes (ik generaliseer even) die het niet zo nauw hebben met onderhoud. Helemaal gezien je budget moet je gewoon geluk hebben met het vinden van een goed exemplaar.
Ah bedankt, dan ga ik dat even doen.
Ik geef je gelijk dat de modellen die ik aangeef populair zijn onder een bepaalde doelgroep. Bijbehorend onderhoud neem ik dan ook zeker mee in mijn overwegingen. Maar je kan ook zien als een auto al 10 verschillende eigenaren heeft gehad dan zegt dat waarschijnlijk ook wel iets.
chaoscontrol schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:39:
Met dat budget zou ik ook echt naar andere autos gaan kijken. Koop een saaie degelijke Hyundai Elantra ofzo van rond die tijd, niet kapot te krijgen.
Jij bent van de categorie van 1000/1500 euro kan je geen auto vinden?
Ik zal je vertellen ik ben nu 32 ik heb vanaf mijn 18e, 5 verschillende auto's gehad waarbij ik de meeste afschrijving heb gehad met een Honda CRX van 400 euro in 4 jaar.

Ik ben benieuwd of jij dat na kan doen.

En sorry als het wat bot overkomt maar voor sommige is een auto een vervoersmiddel die van A naar B moet, persoonlijk geldt voor mij, het oog wil ook wat.
Daar komt nog eens bij, ik heb nog nooit een Hyundai Elantra op de sloop gezien dus onderdelen voor zo'n model zal een ramp worden.

• chaoscontrol
  • Laatst online: 12:56
kaasaanfiets schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:53:

[...]

Jij bent van de categorie van 1000/1500 euro kan je geen auto vinden?
Ik zal je vertellen ik ben nu 32 ik heb vanaf mijn 18e, 5 verschillende auto's gehad waarbij ik de meeste afschrijving heb gehad met een Honda CRX van 400 euro in 4 jaar.

Ik ben benieuwd of jij dat na kan doen.

En sorry als het wat bot overkomt maar voor sommige is een auto een vervoersmiddel die van A naar B moet, persoonlijk geldt voor mij, het oog wil ook wat.
Daar komt nog eens bij, ik heb nog nooit een Hyundai Elantra op de sloop gezien dus onderdelen voor zo'n model zal een ramp worden.
Je ervaring is eerder een uitzondering. Ik heb ook veel autos in dat budget gereden toen ik nog een jonge arme student was en je hebt gewoon niet veel voor dat geld. Je kan geluk hebben ja maar vaak koop je gewoon meuk. Het is niet voor niks zo goedkoop.

Daarbij als je geen Hyundai's op de sloop ziet zullen ze allemaal wel nog rijden. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

We hebben 2 jaar in zo'n ding gereden (ook 2005) en blij dat ie weg is

Airco afwatering continu verstopt en iedere keer als het 30 graden is dus een airco die er weer mee kapt. Hele laag water achter in de kofferbak en geen idee waar het het vandaan kwam, ronduit slechte stoelen, half uurtje is prima langer is een drama.

Ik kan hem niet aanraden iig, kan me niet voorstellen dat er niks beters is in dat segment.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vroeger kon je op zomoto de detailhistory bekijken, elke egienaar, periode etc, maar dat hebben ze niet meer.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Met dat budget en die petjes auto's heb je een perfect recept om een afgetrapte bak te kopen.
Met dat budget zou ik voor een 'veiligere' auto gaan, of je budget verhogen.

Vaak bu'j te bang!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Als hij ook op autotrack staat aangeboden dan vind je gratis ook een kentekenrapport met WOK-status, eigenaren, APK-punten, etc.

• WillyBits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 08:21
Ik heb zelf een C4 coupe weg gedaan vorige week. Hier mijn ervaringen:

Remklauwen zijn gevoelig, blijven vaak hangen. Deze vervangen
Let op of er water in de bagageruimte en onder de vloerbekleding van de passagiersstoel zit, ook gehad
Display van boordcomputer mist vaak beeldlijnen, had ik ook, deze vervangen
Raambesturing bestuurderskant is een ramp, deze weigert continu, heb ik niet weten te fixen
Hoogte regeling van de koplampen werkt niet wanneer het lampje stuk is van de asbak (Geen grap!!!)
In en uitstap is lastig voor de mensen achterin.
De deuren zijn enorm lang!
Ontvangst van de radio is zwakjes
Veel plasticwerk wat los kan zitten en rammelt

Op zich een fijne auto om mee te rijden, waar ook veel zelf aan te sleutelen is. Veel onderdelen en deze zijn zeker niet te duur

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb een van mijn auto's eens bij rdwkenteken.nl gecheckt, maar daar klopt in mijn geval weinig van.
Begin van 't jaar heb ik een Santa Fe aangeschaft.

Ik zou 'm al een ruim half jaar langer hebben en zijn vergeten te laten keuren :X
Van beide weet ik erg zeker, dat dat niet klopt (ovi.rdw.nl is het met mij eens :) )

Zelf geen ervaring met de C4 Coupe overigens. Wel naar gekeken (werd er ook hebberig van trouwens).
De Berline spreekt mij wat dat betreft veel minder aan.

Wel een buurman met een C4 Coupe, heeft 'm inmiddels een jaar of 5 en het enige dat ik weet dat er echt 'mis' mee geweest is, is de condensor van de airco. Hij is (ondanks goed gebruik) zuinig op z'n auto en we delen de auto-garage waar ik met regelmaat op de koffie zit en zie de C4 er praktisch nooit.

Iemand bij mij op 't werk (Citrofiel, heeft o.a. ook een SM) heeft in de loop van de afgelopen jaren diverse C4 berlines gehad. Als we elkaar treffen gaat het vaak even over de diverse auto's en klussen hieraan. Ik weet maar van C4 dat er iets was (ben vergeten wat, maar kan wel eens vragen) waarvoor het halve dashboard eruit gelegen heeft.

Ik weet niet bij welke garage de auto te koop staat (heb natuurlijk wel even gekeken, aangezien we uit dezelfde omgeving komen :P ) eventueel even via een PM. Ik gok dat 't om de 1.6 16v gaat. Leuke motor en met net onderhoud kan hij ver komen. (van de week een Citroen met dezelfde motor gereden met 400k+ op de teller, rest van de auto was af, dat moet ik toegeven, maar de motor deed het perfect.

BMW 535D

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
chaoscontrol schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:55:
[...]

Je ervaring is eerder een uitzondering. Ik heb ook veel autos in dat budget gereden toen ik nog een jonge arme student was en je hebt gewoon niet veel voor dat geld. Je kan geluk hebben ja maar vaak koop je gewoon meuk. Het is niet voor niks zo goedkoop.
Voor 1500 kan je best een hoop krijgen wat nog prima betrouwbaar is... het begint sowieso bij een betrouwbare garage.

Moeders heeft in geen twintig jaar meer dan €1500 tot echt maximaal €2000,- uitgegeven aan een auto, koopt haar auto's ook al die jaren bij dezelfde garage en met 10.000 tot 12.000 km per jaar heeft ze vrijwel nog nooit een misbaksel gehad wat haar heeft laten staan of zelfs hoge onderhoudskosten. De afgelopen 10-12 jaar heeft ze 5 jaar lang in een Nissan Micra en een Daihatsu Charade met weinig problemen en kosten. Haar huidige auto, een Opel Corsa, heeft ze nu 1,5 jaar en heeft €1400,- gekost en ook probleemloos... ze geeft er verder ook niet om, ze wil van A naar B en er moet een radio in zitten.

Een vriend van mij pakt het wat anders aan, die koopt ieder jaar een net goedgekeurd gebakje van maximaal €500,- en rijdt daar zo'n 20k in en koopt na een jaar voor hetzelfde bedrag weer zoiets. Mocht het een keer gebeuren dat zo'n wagentje binnen dat jaar toch kapot gaat en het kost een paar honderd om te fixen dan koopt hij gewoon weer een ander voor €500,- (en dat is hem volgens mij in 10 jaar maar 1 of 2 keer gebeurd). Het zijn vaak lichte wagentjes dus weinig wegenbelasting, zuinig rijden en zeer goedkoop in de verzekering... ik ken niemand die goedkoper rijdt dan hij.

Kortom, ik ben het niet met je eens dat het een uitzondering is... gewoon weten wat je koopt, heb je die kennis niet dan weten bij wie je het koopt.

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 09:45
Ik heb met mijn C4 Coupe geen heel grote problemen gehad, meest storend was toch de storing in de snelheidsregeling (cruisecontrol/begrenzer) die regelmatig naar boven kwam waardoor de auto van CC af schoot. Is een tijd lang minder geweest na het vervangen van de schakelaars bij de pedalen, maar na verloop van tijd kwam dit gewoon weer terug.

Ook het probleem van water in de kofferbak klinkt bekend. Niets waarom de auto niet rijdt, maar vervelend is het natuurlijk wel want je krijgt de auto bijna niet meer ontwasemd als het kouder is, ijs aan de binnenkant van de ruiten is niet geheel ongewoon.

De auto remt als een malle, rondom remschijven dus dat is enigsinds verklaarbaar maar vergt gewenning. Wanneer je deze moet vervangen ben je wel een hoop geld kwijt, aangezien de remschijven achter geintegreerde wiellagers hebben welke dus meevervangen worden waardoor de onderdelen een stuk duurder zijn, ik was rondom voor A-kwaliteit ruim 500 euro kwijt aan materiaal daarvoor.

De blokken in de C4 Coupe zijn allemaal best prima, ik had zelf de 1600 en dat blok is gewoon zeer betrouwbaar, geen/weinig olieverbruik en altijd starten en gewoon lopen. Ik heb ruim 25.000 kilometer met de auto gereden voor ik hem weg deed, qua comfort is het een typisch franse auto dus dat moet je wel enigsinds liggen (erg zachte stoelen, verschilt per persoon of je dat wat vind).

• FastFred
  • Laatst online: 13:44
kaasaanfiets schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:30:
Soms op fora zie ik iemand die een complete lijst van oude eigenaren ergens weg tovert met exacte tijden hoe lang iemand hem heeft gehad. Maar ik kan nergens vinden waar dat kan. (gratis)
Uiteraard weer ik de site van de RDW wel te vinden maar daar staat alleen hoeveel eigenaren hij heeft gehad niet hoe lang.
http://www.zomoto.nl/default.aspx gebruik ik daarvoor. Geeft uiteraard geen persoonsgevens vrij, maar laat wel zien hoe veel eigenaren je voor zijn gegaan en hoelang die de auto gehad hebben. Is de auto in de laatste 3 jaar door 5 particulieren gegaan dan kan er iets mis zijn met de auto waardoor ze die zo snel weer weg gedaan hebben.

Wat voor Coupe zoek je, welke uitvoering? Heb zelf een Coupe VTS dus ik kan je eindje op weg helpen wat betreft aandachtspuntjes of bekende gebreken.

C4 Coupe en Berline
- als de cruisecontrol in storing gaat is dat meestal: remlichtschakelaar, stof of troep achter de knoppen op het stuur of de schakelaar onder het koppelingspedaal
- probeer de airco, als je onder het dashboard passagierszijde en suisend, sissend geluid hoort is de airco leeg, kan duiden op een lek ergens
- bij een bijna lege tank kun je een benzinelucht ruiken tijdens of na het remmen tot stilstand. Dit is het koolstoffilter voor de ventilatie van de tank, die zit vlak bij de luchtinlaat van het interieur. Kan geen kwaad, nieuw koolstoffilter helpt even maar de permanente oplossing is het buisje van het filter verlengen met een slangetje en die net onder de auto uit laten komen
- ontwerpfoutje onder de voorruit waar de parafaan met een klipje op de rand van de voorruit geklikt zit. Als deze los komt komt er regenwater achter de motorruimte isolatie en heb je ook kans dat er vocht in de zekeringunit van de motor loopt, let hier op, nieuwe zekeringunit is 200 euro
- achterwiellagers gaan ongeveer 70.000km mee

Specifiek C4 Coupe
- Doet het slot of de wisser van de achterklep raar dan dan zit er sluiting in de kabel die bij de scharnieren de achterklep in gaat, is een terugroep actie voor geweest maar niet alle auto's hebben die gehad.
- alleen de 180pk en de Sebastien Loeb uitvoering van de Coupe is affabriek geleverd met de VTS spoiler op de achterklep. Als de spoiler achteraf geplaatst is dan heb je gegarandeerd dat de plastic kappen aan de binnenzijde van de achterklep loszitten, die zijn namelijk niet te verwijderen zonder dat je clipjes afbreekt.

Zeker met jou budget: heb je er zelf geen kijk op, neem iemand mee die verstand van auto's heeft of zorg dat je tijdens de proefrit een afspraak hebt bij een ANWB of Citroën garage voor een aankoopkeuring. Mijn Coupe VTS heb ik voor 5600 gekocht en daar heeft genoeg aan gemankeerd. De 1.6 motor is wel wat minder gevoelig als de 2.0 motor in mijn auto, er zijn genoeg mensen die jarenlang probleemloos met hun Coupe rijden, je kunt er ook gruwelijk pech mee hebben. Mijn auto is nu op een niveau dat alles wat stuk kan inmiddels vervangen is.

Heb je een goeie gevonden zijn het heerlijke auto's, ze zijn comfortabel, ook op de lange afstanden. Als bestuurder zit je ruim, en de 1.6 is relatief zuinig. Enige is dat ze wat veel wegen (de 2-liter 100kg zwaarder dan de 1.6, diesels weer 100kg zwaarder dan de 2-liter) en dat de ruimte op de achterbank wat beperkt is als de bestuurder lang is.
bdalenoord schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:15:
aangezien de remschijven achter geintegreerde wiellagers hebben welke dus meevervangen worden waardoor de onderdelen een stuk duurder zijn, ik was rondom voor A-kwaliteit ruim 500 euro kwijt aan materiaal daarvoor.
Misschien afhankelijk van welke motoruitvoering je hebt gehad, maar de achterwiellagers zijn toch echt niet geïntegreerd in de remschijven. Mijn Coupe gaat volgende maand naar de garage voor onderhoud en APK, ik laat ook de achterwiellagers meepakken, de monteur had ze een tijd terug ook vervangen bij een andere C4 en wist mij te vertellen dat deze gewoon los te vervangen zijn.

[ Voor 85% gewijzigd door FastFred op 02-05-2018 10:13 ]

• hiekikowan
@FastFred jij hebt de 2.0 toch? Daar lijken inderdaad andere schijven onder te zitten aan de achterzijde: https://www.carspares.co....brake-discs/jurpeu104/rr/

Die van mij was een 1.6 met schijven als deze:
https://www.ebay.co.uk/it...OSCH-SYSTEM-/271862971901

Mogelijk zal er ook nog verschil in bouwjaren zitten, allemaal dingetjes om op te letten. Ik weet wel dat de prijzen mij enigsinds tegenvielen voor rondom remmen.

• FastFred
@bdalenoord yes, 2-liter 136/138pk.

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 02-05-2018 10:32 ]

• Axewi
  • Laatst online: 24-10 22:59
kaasaanfiets schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:30:

Hebben jullie ideeën of weten jullie waar ik goede informatie kan vinden?

Eventuele alternatieven waar ik naar kijk in chronologische volgorde van wat ik het liefst wil.
Golf 4 1.8 20V turbo
Golf 4 1.8 20V zonder turbo
Opel Astra G 1.8 16V
Peugeot 206 2.0 GTI
Meer gegevens opvragen dan wat je op de standaard rdw site ziet kan volgens mij alleen tegen betaling, overigens kost dat de wereld ook niet op https://www.kentekencheck.nl kost de meest uitgebreide check totaal €26,-

Verder kan ik je niet veel vertellen over de specifieke auto's behalve de golf4 1.8 20v, ik heb de Audi A3 1.8 20v gehad en heb er geen problemen mee gehad behalve het standaard onderhoud, olie, remmen etc. Geen defecten of mankementen. Gereden vanaf 120k t/m 160k km dus niet zo gek veel.

Al zul je bij de 1.8T wel de turbo krijgen bij die kilometerstanden gok ik. Verder lopen ze niet zo zuinig, ik weet niet of dat een issue is maar uit mijn hoofd rond de 1 op 11 / 1 op 13 afhankelijk van je rechtervoet.

Verder moet je er rekening mee houden dat je op zoek bent naar auto's die populair zijn onder 18 jarigen en daardoor zullen er een hoop zijn die slecht\niet onderhouden zijn, dus let daar heel goed op tijdens de aanschaf (onderhoudshistorie aanwezig etc.) en doe eventueel een aankoopkeuring bij een garage naar eigen keuze.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Wauw bedankt voor jullie reactie allemaal. Ik heb jou @FastFred even een prive berichtje gestuurd.
@bdalenoord ik had inderdaad gezien dat je 2 verschillende lagers kan kopen. 1 met die fles er bij en 1 los lager. Aangezien ik goede contacten heb bij een garage kan ik die daar zelf wel in elkaar persen.
kleine technische ingrepen (remmen/lagers enz) zou ik zelf wel kunnen uitvoeren met mijn pa (gepensioneerde automonteur) grote klussen als een versnellingsbak wisselen oid wordt wat te gek.
Elektronische problemen zullen sowieso wat lastig zijn.

het gaat trouwens om een: C4 Coupé 1.6-16V VTR+ 2005 ik heb al even gezocht maar wat is het verschil tussen de VTR en VTR+ ?

• hiekikowan
Er zit erg weinig verschil tussen een VTR en een VTR+, VTR+ heeft voor zover ik weet standaard een optiepack meer met regensensor, lichtsensor, gescheiden clima-control e.d. maar dat is een pack wat ook op een VTR te selecteren is.

Losse schijven/lagers kon ik voor mijn model lokaal niet krijgen, daar komt bij dat als ze in de remschijven zitten dat je ze dan toch moet vervangen dus dan kun je net zo goed de voorgeperste variant kopen maar dat terzijde, dan moeten de remmen wel al aan vervanging toe zijn anders is het natuurlijk helemaal nog niet relevant.

De electronische problemen met de cruisecontrol waren relatief eenvoudig verholpen met het vervangen van de schakelaars (a grofweg 10 euro per stuk, 5 minuutjes werk), maar waren al snel weer terug dus mogelijk moet dat dan vaker gebeuren of is er een betere fix (ik heb die echter nooit gevonden voro ik de auto inruilde).

• FastFred
@bdalenoord er zijn aangepaste schakelaars waar een ding bij aan zit die voorkomt dat de cc telkens in storing gaat. Ik heb op dit moment ook weer cc storingen maar moet nog uit laten lezen om te zien waar dit door komt.

Als je clima-control hebt met dualzone, let dan ook even op of de luchtstromen en temperaturen uit alle roosters hetzelfde is. Zit links bijvoorbeeld even op koud en rechts op heet en andersom en kijk of dit ook goed gaat. Dat systeem wordt bestuurd met servo's en kleppen in de luchtkanalen onder het dashboard. De plastic tandwielen die strippen nog wel eens, waardoor dat niet meer werkt. Is een revisieset voor te krijgen.

• hiekikowan
Ow ja, die heb ik ook nog gehad inderdaad. Is een hoop werk om te vervangen, maar relatief goedkoop als je de arbeid zelf uit kunt voeren. Je moet alleen je halve dashboard aan de defecte zijde uit elkaar halen, wat een hoop tijd kost.

• FastFred
VTR:Version tres rapide
geen idee eigenlijk, je kunt het geen normale C4 met VTS trim noemen, want van buiten is een VTR of VTR+ identiek aan de VTS afgezien van het logo boven de dorpel.

VTS:Version tres sportive
een aantal opties standaard die je bij een VTR los moet bij bestellen. Inderdaad licht en regensensor, gelamineerde warmtewerende voorruit, parkeersensoren achter, leer of leer/alcantara ipv stoffen bekleding (ik heb nog geen VTS zonder leer gezien en nog geen VTR met), betere stoelen, sportonderstel, zwaardere motoren (hoewel er ook 1.6'jes zijn in VTS uitvoering)

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 02-05-2018 14:44 ]

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Nou ik heb vanavond een proefrit gemaakt. In eerste instantie een super mooie auto om te zien bijna nergens krasjes en geen deukjes maar dat maakte mij toch niet heel veel uit.

Het Interieur was ook nog erg mooi. Even een praatje gemaakt met de verkoper en toen een proefritje. er vielen mij 4 dingen op.

Tijdens het starten bleef er een tijd service in beeld staan.
Een hoge vervelende pieptoon wat bij de motor weg kwam.
Cruise control werkte niet en gaf service aan op het dashbord als je hem inschakelde.
Airco werkte maar aan 1 kant, de bijrijderskant bleef heet.

Ook viel mij op dat het een erg langzame auto was erg weinig vermogen voor een 1.6 16v Ik heb een Opel Astra 1.6 16v gehad die was al niet snel maar toch beduidend vlotter. Ook mijn 1.6 16v Honda CRX maar dat is flauw. Zelfs mijn huidige Fiat Punto 1.2 16v voelt beduidend sneller aan. Gewicht PK verhouding zal in alle andere gevallen wel beter zijn.

Toen ik terug kwam gaf ik aan niet geïnteresseerd te zijn. De airco kan ik zelf maken, cruise control kon volgens de verkoper liggen aan dat de computer niet gereset was na werkzaamheden aan de remmen. Maar volgens de papieren was dat in 2016 gebeurd en zou dus inhouden dat iemand een jaar lang zonder CC heeft gereden.
De hoge piep welke trouwens verdwijnt als je stationair draait gaf men aan dat dit de multiriem kon zijn. Dat klonk vrij plausibel. De riem werd even ingespoten met WD40 en het geluid verdween en een beetje. Maar het was niet helemaal weg en kon ook nog wel eens de spanrol zijn.

Ik gaf bij de verkoper aan als hij de cruise control kon maken dmv een computer reset (wat mij niet moeilijk lijkt) en de piep ligt 100% zeker aan de multiriem dan was ik wel geïnteresseerd. De verkoper bleek niet erg gewillig en zei dat andere mensen misschien geen interesse hadden in cruisecontrol dus dat hij er geen moeite in wou steken.

Al met al met een dubbel gevoel weg gegaan aan de ene kant wou ik hem wel aan de andere kant voelde het niet 100% goed aan.

• hiekikowan
CC die niet werkt als gevolg van het resetten van een computer na het vervangen van de remmen klinkt mij nogal vreemd in de oren, heb zelf de remmen rondom ook gedaan en buiten de standaard onregelmatige storing werkte de CC in de basis wel gewoon. Er zullen misschien inderdaad wel kopers komen die de CC niet interessant vinden, ik heb ook niet echt beeld bij de vraagprijs van de auto.

De 1.6 is inderdaad geen hele snelle auto, dat zal voornamelijk te maken hebben met het relatief hoge gewicht inderdaad. Ook achterstallig onderhoud kan natuurlijk zo zijn gevolg hebben voor het vermogen van de auto, evenals de kwaliteit van benzine. Ik merkte bijv. duidelijk verschil tussen duitse E10-benzine en gewone Euro-95, en met nieuwe bougies liep de auto ook direct anders.

Piepen van de motor zal in veel gevallen inderdaad de multiriem kunnen zijn, maar dat is zo op afstand natuurlijk niet echt te bepalen. Ook de spanrollen zouden hier de oorzaak van kunnen zijn, dat is o.a. afhankelijk van de kilometerstand.

Als het niet 100% goed voelt doe je er echter goed aan weg te lopen. Ga nog eens in een andere C4 Coupe rijden, misschien wel met de 2.0 om het verschil te voelen, ik zou het model zeker niet zomaar aan de kant zetten door één mindere ervaring.

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:47
Lees ook dit forum eens door: Het grote Citroën topic :P

Ik heb zelf een C4 1.6 uit 2007 en ben er zeer tevreden mee. Het is een erg leuke auto met wat puntjes zoals hier al beschreven in dit topic. Met elke auto zijn er wel wat punten aan te wijzen. Zelf heb ik de C4 een klein beetje laten tunen waardoor de motor iets mooier loopt en een beetje NM en PK's erbij heeft gekregen.

• FastFred
kaasaanfiets schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:32:
Tijdens het starten bleef er een tijd service in beeld staan.
Als de cruisecontrol of iets anders direct in storing gaat bij het starten van de auto dan blijft dat Service lampje enige tijd branden ja. Zet je de CC uit met het wieltje op het stuur dan moet deze na een paar seconden uit gaan.
Een hoge vervelende pieptoon wat bij de motor weg kwam.
Zegt mij zo niks, v-snaar wellicht?
Cruise control werkte niet en gaf service aan op het dashbord als je hem inschakelde.
Remlichtschakelaar stuk (maar dan krijg je ook een ABS/ESP storing, got the t-shirt), schakelaar koppelingspedaal, of stof en rotzooi achter de knopjes op het stuur, meestal.
Airco werkte maar aan 1 kant, de bijrijderskant bleef heet.
Bekend probleem, met de radertjes waar de tandjes van afgebroken zijn.
Ook viel mij op dat het een erg langzame auto was erg weinig vermogen voor een 1.6 16v Ik heb een Opel Astra 1.6 16v gehad die was al niet snel maar toch beduidend vlotter. Ook mijn 1.6 16v Honda CRX maar dat is flauw. Zelfs mijn huidige Fiat Punto 1.2 16v voelt beduidend sneller aan. Gewicht PK verhouding zal in alle andere gevallen wel beter zijn.
Massa rijklaar 1275kg, het is een zwaar gewicht. De 1.6 16v is de TU5JP4 met 110pk, dat is zeker met dit gewicht geen strepentrekker. In de nieuwere modellen zit een 1.6 VTi met 120pk en zelfs een 1.6THP van BMW/PSA met 150pk, maar die hebben zo hun issue's. De TU5JP4 is een betrouwbaar motortje.
De verkoper bleek niet erg gewillig en zei dat andere mensen misschien geen interesse hadden in cruisecontrol dus dat hij er geen moeite in wou steken.
Handelaartje zeker, snel weer verder zoeken met zo'n instelling.

Let wel, met jou budget ga je dit soort dingen vaker tegen komen. Ik heb ook eerst een 1.6 Coupe proef gereden om te zien of het wat was. Door omstandigheden (onbekende omgeving + wegwerkzaamheden overal) ben ik wat lang weg gebleven, toen ik ook nog eens van de koop af zag was meneer niet blij. Tja wat wil je ook, beschadiging van de stoelen was niet te zien op de foto's, CC werkte niet, airco werd niet koud etc. En dat was een exemplaar met 85.000km op de teller voor € 5400,-

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 03-05-2018 10:01 ]

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Nou in een rare twist of faith heb ik toch de C4 aangeschaft. Ik kon toch even een mooie inruil van mijn eigen auto krijgen die ik anders moeilijk wist te verkopen aangezien de lak erg slecht was.

Dus ik ben in het bezit van een mooie C4 coupe 1.6 16v
Ik heb vanmiddag direct al even een nieuwe remlichtschakelaar gehaald maar helaas mijn probleem was er niet mee opgelost. Ook krijg ik een foutmelding over de parkeerhulp als ik hem in z'n achteruit zet, maakt de motor nog een pieppend geluid en werkt de airco nog niet aan de bijrijderskant. Ik zal even uitgebruid reageren in het citroen topic, die wordt wat meer gelezen denk ik.
Pagina: 1