Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Techneco Elga - Service poort voor uitlezen parameters

Pagina: 1
Acties:

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-11 15:19
Sinds kort hebben een een Techneco Elga thuis voor het terugdringen van het gasverbruik. Nu wil ik de Elga graag monitoren: verbruik vs opbrengst (energie electrisch in, thermisch uit), dynamisch gedrag, gemeten woonkamer temperatuur, buitentemperatuur etc. De meest gangbare methode hier op het forum is om dit met allerlei extra apparaten te doen, d.w.z. een powermeter ertussen voor het electrische verbruik, een Arduino met temperatuursensoren en een schatting van de flow voor de thermische energie etc. Ik wil dat graag direct bij de bron uitlezen, simpelweg omdat de Elga al die info gewoon heeft.

De Elga heeft op zijn board een RJ12 servicepoort, waarmee het met een RS485-USB kabel op een laptop aangesloten kan worden. Hierna kan er met de service tool firmware geflasht worden, parameters uitgelezen.
Mijn doel is om de interessante parameters met een simpele unit (ESP8266 / ESP32) uit te lezen en via de WiFi naar de database te schrijven. Ik hoop dat iemand ervaring heeft met het protocol waarmee de servicetool communiceert met de Elga, zodat ik het na kan spelen.

De kabel is dus een RS485-USB kabel, wat suggereert dat er een Modbus RTU protocol wordt gebruikt. Dan is de vraag: wat is het slave adres van de Elga, wat zijn de addressen van de registers en in welk fomraat staat welke data. Het zou al een grote stap zijn om zeker te weten dat er Modbus RTU gebruikt wordt. :Y) Alvast bedankt voor de hulp!

Referenties: Handleiding servicetool: https://techneco.nl/wp-co...rvicetool-pakket-V1.1.pdf

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Veel betrouwbaarder is een kWh meter en een aparte warmtemeter (kamstrup 302 bijvoorbeeld)
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

De info die mijn Mitsubishi uitspuugt aan opgenomen en afgegeven vermogen (melcoud), klopt ook voor geen meter. (afwijkingen)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2018 19:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dooxed
Zijn er twee Kamstrup 302 nodig? Voor aanvoer en retour? Dan zijn zijn we 250 euro verder :P

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee 1 kamstrup is voldoende met m-bus (=meterbus)

Kabeltje?
avandermeulen in "Tips gevraagd: Elga warmtepomp werkt niet goed"

[ Voor 129% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2018 20:03 ]

• Dooxed
Die kabel had ik al gezien, maar dan moet je er een hele Windows PC aanhangen. Misschien wordt dat nog wel een alternatief om via die kabel iets te leren over het protocol, en daarna naar een kleiner uitleesysteem. Wat betreft die Kamstrups, het mooi spul maar het gaat mij om het principe: de Elga heeft gewoon al themokoppels en dergelijke!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Enige wat ik mis uit de meet gegevens van de elga is flow... (of ik kijk er over heen in je PDF)
Afgegeven vermogen wordt berekend uit flow en deltaT (tussen aan en afvoer).
En de kamstrup doet dat al voor je.

Cop is dan afgegeven vermogen (kamstrup) / opgenomen vermogen (kWh meter)
En dat berekend de Pi voor mij, in real time.
Cop is een prima gegeven of de warmtepomp nog goed functioneert of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-04-2018 20:23 ]

Pagina: 1