Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router toevoegen in thuis LAN netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gepebril
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-03-2023
Mijn vraag
Ik heb een thuis netwerk aangelegd, alleen kunnen alle apparaten elkaar niet vinden
De apparaten verbonden met Wifi [192.168.100.x reeks] kunnen alles vinden [192.168.100.x/192.168.10.x en Internet]
Echter de apparaten die rechstreeks aan Netgear router hangen [192.168.10.x] kunnen apparaten op Asus RT-NU66 niet vinden, dus 192.168.100.x reeks. Wel het Internet

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik Draytek Vigor 3123F modem van T-mobile als met als gateway in meterkast met 192.168.10.1
Gebruik een Netgear GS108Ev3 [192.168.10.2] als hub router in meterkast
Gebruik Asus RT-NU66 als Wifi/switch op bovenste etage 192.168.10.3 [ingang]/192.168.100.1 [uitgang]

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu had ik verwacht een route te kunnen toevoegen op Netgear router, iets in de trent van add route.....
zodat verkeer voor 192.168.100.x reeks niet naar 192.168.10.1 naar Draytec gaat, maar naar 192,168.100.3 -> Asus RT-N66U, alleen dat kan dus niet, daar kan ik geen optie voor vinden. Dus een router lijkt geen router te zijn???

Dan denk ik, ik doe het op de Draytek, alleen daar kan ik ook geen optie voor vinden

1) Kan dat wel wat ik wil? En hoe dan?
2) En op welk apparaat is het, het slimst om dat te doen [minste hops]

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via gepebril op 30-04-2018 20:01)

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Ik heb hier zelf een Asus RTN-66U als accespoint op de bovenverdieping staan (kabel in de WAN van de RTN66U naar een LAN-poort op de AC3200 beneden, bij jou is dat via de Netgear swtich in een LAN-poort van de Draytek).
Draytek LAN-poort -> Netgear switchpoort (bv poort 1)
Netgear switchpoort (bv 2) -> RTN66U WAN-poort

Kort de belangrijkste settings op de RTN66U:
  • Administration -> Operation Mode: Access Point(AP) mode -> Save
  • LAN- > Get LAN IP Automatically? -> Yes -> Apply
  • LAN- > Device Name -> geef je accesspoint een leuke naam -> Apply
  • LAN -> Connect to DNS Server automatically -> Yes -> Apply
Al je devices zouden nu de DHCP van je Draytek Vigor moeten gebruiken en in hetzelfde netwerk moeten zitten. In AP-mode staat de firewall in de RTN66U het verkeer van WAN naar LAN toe. Je kunt (als dat op de Draytek mogelijk is) je accesspoint nog een vast IP (static DHCP obv MAC) kunnen geven zodat je gemakkelijker bij de beheerpagina kunt komen. De Netgear switch in de meterkast is uit m'n hoofd managed, maar zonder instellingen ook unmanaged te gebruiken zolang alles op het standaard default vlan zit.

Mocht je nog wat avontuurlijker zijn dan kun je nog kijken naar Asus WRT Merlin, een licht aangepaste firmware met wat tweaks voor stabiliteit en performance https://asuswrt.lostrealm.ca/

Insert vies grapje hier

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom niet 1 netwerk van maken?

Die RTNU66 kan je ook als accesspoint inzetten....
Aan een LAN poort (ipv WAN), DHCP uit, geef IP adres uit reeks Netgear, WiFi dezelfde naam + wachtwoord en gaan met die banaan.

Of zelfs nog een stapje verder, hang beide routers aan een LAN poort ipv WAN, geef beide een IP adres uit de Draytek reeks en je hebt gewoon 2 access points ipv allerlei verschillende netwerken. Dan is alleen de Draytek een router,

[ Voor 35% gewijzigd door Vorkie op 29-04-2018 13:02 ]

• gepebril
Vorkie schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:59:
Waarom niet 1 netwerk van maken?
  • Fijn om te horen dat het nog mooier kan.
  • Bedoel je met 1 netwerk, bedoel je dan dat alle apparaten in 192.168.10.0/24 gaan vallen?
Die RTNU66 kan je ook als accesspoint inzetten....
Aan een LAN poort (ipv WAN), DHCP uit, geef IP adres uit reeks Netgear, WiFi dezelfde naam + wachtwoord en gaan met die banaan.
  • Dus jij raadt aan om Draytek op onderste etage en Asus op 2de etage zelfde SSID te geven?
Of zelfs nog een stapje verder, hang beide routers aan een LAN poort ipv WAN, geef beide een IP adres uit de Draytek reeks en je hebt gewoon 2 access points ipv allerlei verschillende netwerken. Dan is alleen de Draytek een router,
Het Internet signaal komt op glas binnen op de Draytek, die heeft nu voor data 2x LAN port
Doel je dan met Routers, de Netgear en Asus N-RT66u?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
Op die Asus hoeft geen dhcp server te draaien natuurlijk.

Overigens valt er wel wat te zeggen voor gescheiden netwerken alleen niet op deze manier ;)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@gepebril Ja, 1 netwerk, dus 1 IP reeks.
Lees deze even door:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verwijderd

Wat ik hier zie is een hopeloze verwarring van termen. Je GS108Ev3 is een switch ("switching hub" maar niemand die het nog over "hub" heeft in ethernet-land), en géén router. Een hop is een L3-apparaat, oftewel een router.

Je probleem komt omdat je RT-N66U niet alleen functioneert als router (en als AP, en als switch, en nog een paar functies), maar ook als NATrouter. En nu zie je dus wat er gebeurt als je van "buitenaf" op een geNAT netwerkje wil komen. Dat werkt niet. Dat blijft zo ook al is je "buitenaf" zelf al een geNAT netwerkje.

Dus op z'n minst zal die NAT-functie op de RT-N66U moeten worden uitgeschakeld. Het simpelste is om 'm niet eens als router te laten fungeren, maar puur als AP (en evt. switch). Waarmee 't geen hop meer is, en je dus een hop uit je netwerk hebt laten verdwijnen. En daarmee hou je inderdaad nog maar een enkel subnetje over.

Dat heeft verder weinig te maken met welk SSID dat AP adverteert en of het hetzelfde is als een ander SSID op een ander AP, maar die kun je wel gelijktrekken als je dat wil.

• gepebril
Veel informatie, 32 paginas leesmateriaal..... oef

Voor duidelijkheid, laat ik AL het verkeer door Netgear lopen, daar, dat apparaat mij toestaat QOS in te regelen. T-mobile heeft die optie geblokkeerd in Draytek router. Maak namelijk gebruik van OTT TV, en om problemen te voorkomen, geef ik de netwerk poort voor de TV ontvanger mee verbonden is voorrang op alle andere poorten.

Zie nog niet in dat als ik DHCP op ASUS router uitzet, dat apparaten rechtstreeks aangesloten op Netgear, apparaten aangesloten op ASUS gaan vinden en vise versa

Verwijderd

gepebril schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:09:
Zie nog niet in dat als ik DHCP op ASUS router uitzet, dat apparaten rechtstreeks aangesloten op Netgear, apparaten aangesloten op ASUS gaan vinden en vise versa
Dat klopt, een andere handeling zorgt daarvoor. Maar je moet DHCP wel uitzetten op de asus.

• gepebril
  • Heb de ASUS settings al gebackuped
  • Ga vanavond, als de overige gebruikers op 1 oor liggen de Asus in AP mode zetten.
  • Heb de instructies al gevonden.
Dus later, laat ik weten of het gewerkt heeft.

Acties:
  • Beste antwoord

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Ik heb hier zelf een Asus RTN-66U als accespoint op de bovenverdieping staan (kabel in de WAN van de RTN66U naar een LAN-poort op de AC3200 beneden, bij jou is dat via de Netgear swtich in een LAN-poort van de Draytek).
Draytek LAN-poort -> Netgear switchpoort (bv poort 1)
Netgear switchpoort (bv 2) -> RTN66U WAN-poort

Kort de belangrijkste settings op de RTN66U:
  • Administration -> Operation Mode: Access Point(AP) mode -> Save
  • LAN- > Get LAN IP Automatically? -> Yes -> Apply
  • LAN- > Device Name -> geef je accesspoint een leuke naam -> Apply
  • LAN -> Connect to DNS Server automatically -> Yes -> Apply
Al je devices zouden nu de DHCP van je Draytek Vigor moeten gebruiken en in hetzelfde netwerk moeten zitten. In AP-mode staat de firewall in de RTN66U het verkeer van WAN naar LAN toe. Je kunt (als dat op de Draytek mogelijk is) je accesspoint nog een vast IP (static DHCP obv MAC) kunnen geven zodat je gemakkelijker bij de beheerpagina kunt komen. De Netgear switch in de meterkast is uit m'n hoofd managed, maar zonder instellingen ook unmanaged te gebruiken zolang alles op het standaard default vlan zit.

Mocht je nog wat avontuurlijker zijn dan kun je nog kijken naar Asus WRT Merlin, een licht aangepaste firmware met wat tweaks voor stabiliteit en performance https://asuswrt.lostrealm.ca/

Insert vies grapje hier

• gepebril
Dank allen.

De uitvoering heeft een dagje vertraging opgelopen.
  • Het lijkt nu allemaal te werken :)
  • Merlin, kende ik al, en draai ik al bijna een jaar op.
  • Nu moet ik alleen nog iets verzinnen dat bepaalde apparaten alleen maar het Internet op mogen en niet andere apparaten mogen zien. Dit daar ik wat oude Android devices heb.
Daar zal ik wel een andere thread voor moeten openen denk ik.

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Dat 'alleen naar internet' wordt lastig omdat er op meerdere plekken gerouteerd/geswitched wordt nu; de RTN66U, de Netgear en de Draytek. Denk dat het het gemakkelijkste is om op de Draytek een 'gastennetwerk' te maken met wpa2 waarbij netwerktoegang niet mogelijk is maar wel internettoegang.

Die apparaten kunnen dan wel alleen verbinden met het gastennetwerk wat op de Draytek leeft, wil je dat netwerk ook 'beschikbaar' krijgen op de RTN66U dan zul je moeten gaan subnetten/vlannen wat voor thuis vaak net teveel werk is.

Insert vies grapje hier

• gepebril
Ok,
Gebruik eigenlijk alleen de RTN66U voor Wifi.
Zou mooi zijn als je met guest Wifi kunt koppelen aan bepaald VLAN, dan zou je er zijn denk ik. Moeten natuurlijk wel alle apparaten begrijpen.

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Het geval dat je alleen vanaf de RTN66U de apparaten gebruikt die alleen naar internet mogen maakt het voor je setup niet echt makkelijker :P Je meest insecure devices zitten dieper in je netwerk...
Dat zal dan echt vlannen worden, en aangezien die Netgear er tussen zit zul je die ook moeten gaan configureren...

Insert vies grapje hier

Pagina: 1