rolluiken: isolatie verbetering, invloed op energierekening?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Beste mensen
In het kader van "duurzaam(er) worden", ik ben aan het kijken hoe ik kan mijn energiegebruik, namelijk gas, verminderen.

Met doelen: meer isolatie EN ook wooncomfort verhoging : zijn er mensen hier met ervaring met rolluiken, en gerealiseerd verbetering op isolatie / vermindering energierekening ?

Of idees hoe ik kan zoiets goed inschatten ?
Alvast bedankt !

Ik heb van alles gevonden op internet :?
"rolluiken met een U-waarde kleiner dan 0,6 W/m²K scoren beter dan driedubbel HR-glas"
"Verdubbelen van isolatiewaarde van het glas"
"daling van je stookkosten tot 10%"
"Alulux rolluiken kunnen de U-waarde bij oude vensters tot wel 45% verbeteren en bij nieuwe vensters tot wel 29% (afhankelijk van het type glas)"

Hier: https://dehaanwesterhoff....8/03/Alulux-Rolluiken.pdf is te lezen dat ~44% van energie/warmte verlies gaat via vensters

Ik zou gaan van HR+ glas naar hetzelfde HR+ glas met nu aluminium rolluiken.
Wij hebben veel ramen: zie verderop

Situatie: hoekhuis van 2004, oppervlakte 180m2, 2 verdiepingen.
Heeel veel vensters op de begane grond. Alle vensters in huis zijn met dubbelglas: Beopane Neutralite HR+
Op basis van afmetingen van elk stuk dubbelglas : total glas oppervlakte =33.3m2.
Tabel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X88YvZX.jpg

Huidige energieverbruik, verwarming
Vaillant "hR Solide VHR 24-28C" van 2004, iSense thermostaat. Gewenste temperatuur daag : 20.5 Celsius, nacht: 18

800-1200 m3 gas per jaar, weersafhankelijk [plus warm water: 200-215 m3 gas per jaar]
We stoken ook ~2.7 m3 gestapelde oven gedroogd berkenhout / jaar (winter 2017/2018, misschien 3.1)
225kg/m3 gestapelde hout en 4,3 KWh/kg berkenhout -> ~ 2600 kWh /jaar (?)
1m3 gas ~ 9kWh -> 290 m3 gas/jaar (?)

Met kachel aan, hele begane grond (~60m2 oppervlakte) is lekker warm, maar er is dan geen verwarming in andere kamers. (iSense heeft een "open haard" stand, nooit gebruikt)
Met langdurige koude weer, temperatuur zakt 's nacht naar 17 Celsius in onze slaapkamer op de tweede verdieping en in mijn kantoor op eerste verdieping (NW kant)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-04 20:07
Of dat rolluiken in de winter de koude gaan tegenhouden weet ik niet. Maar in de zomer, wanneer iedereen werken is kan je de rolluiken dicht doen om de woning koel te houden (=geen/minder airco nodig).

Een rolluik houdt wel al het licht tegen en dus ook de stralingswarmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

^ dat was bij mijn vorige huis het verschil tussen "warm maar draaglijk" en "heet en ondraaglijk".
In de winter was er ook wat verschil, maar bij een storm was het rolluik een keer uit de geleiding gewaaid.
Sowieso kan het rammelen bij wind.
Je moet natuurlijk wel blijven ventileren, dus gaat het rolluik op de kierstand en zal de isolatiewaarde bij wat wind niet heel veel schelen.
Of heb je ventilatieboxen/balansventilatie/...?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@cpbox aan de hand van je gewenste temperatuur stook je nu dus nog ?
hier nacht 15 overdag 17, en als er iemand wat langer thuis is 19, bij uitzondering 20

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 26-04-2018 17:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
Proton_ schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:07:
^ dat was bij mijn vorige huis het verschil tussen "warm maar draaglijk" en "heet en ondraaglijk".
In de winter was er ook wat verschil, maar bij een storm was het rolluik een keer uit de geleiding gewaaid.
Sowieso kan het rammelen bij wind.
Je moet natuurlijk wel blijven ventileren, dus gaat het rolluik op de kierstand en zal de isolatiewaarde bij wat wind niet heel veel schelen.
Of heb je ventilatieboxen/balansventilatie/...?
Er is hier een ventilatie met warmteterugwinning systeem - Niet altijd aan, wel gekoppelde aan bewegingen en vocht sensors, ik zie in domoticz logs dat het draait ongeveer 4.5 uur per dag, op hoogste stand.

Kachel heeft weel lucht nodig: lucht komt nu door een ventilatieroster in hetzelfde ruimte. Met rolluiken: misschien kan ik het lucht direct nemen uit de kruipruimte (pipe directly under the kachel, through the floor with a open/close system, connected directly to kachel's intake - and with good filters as my partner does not want bugs to crawl up :> )
Hackus schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:11:
@cpbox aan de hand van je gewenste temperatuur stook je nu dus nog ?
hier nacht 15 overdag 17, en als er iemand wat langer thuis is 19, bij uitzondering 20
Onze programma is: 0630-2200 : 20.5 en 2200-0630 : 18
Wij hebben geprobeerd met 20 graden in huis maar het was gewoon te koud voor mijn vrouw !

Wij stoken niet meer: laatste keer was denk ik 15/04.
Kachel aan vandaag.. ja, dat zou kunnen maar ik weet uit ervaring dat het wordt dan te heet, voelt niet lekker.

Ketel gaat ook niet meer aan : ik heb vorige week het iSense op zomer program gezet (15 graden), niemand heeft het gemerkt..
Het was vanochtend gevoelsmatig een beetje fris, maar temperatuur ging vrij snel omhoog en het is nu nog boven 20.5 op begane grond : met zo veel ramen, er is altijd zon in huis (althans met zonnig weer :P ) en dan wordt het snel warm (minder snel zeker vandaag, wind!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 11:30
De rolluiken die wij hebben zitten op het noorden. Ik denk wel dat het wat helpt qua isolatie, maar hier vind ik de Luxaflex Duette beter werken. En dat zowel 's zomers als 's winters, dus voor zowel warmte als kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-04 21:18
Rolluiken isoleren alleen als ze dichtzitten. Een lelijke en onhandige oplossing. HR++ glas isoleert altijd. Onderhoudsvrij en je ziet er niets van. Vaak krijg je ook subsidie op HR++ glas, maar op rolluiken heb ik dat nog nooit gezien.

Een openhaard is overigens een uitstekende manier om je huis te *koelen*. De koude lucht die je aanzuigt voor de verbranding plus de warme lucht die de schoorsteen uitvliegt doet de warmte van de haard meer dan te niet, tenzij je de lucht voor de verbranding rechtstreeks van buiten aanvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
Sietse Vliegen schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 01:21:
Rolluiken isoleren alleen als ze dichtzitten. Een lelijke en onhandige oplossing. HR++ glas isoleert altijd. Onderhoudsvrij en je ziet er niets van. Vaak krijg je ook subsidie op HR++ glas, maar op rolluiken heb ik dat nog nooit gezien.

Een openhaard is overigens een uitstekende manier om je huis te *koelen*. De koude lucht die je aanzuigt voor de verbranding plus de warme lucht die de schoorsteen uitvliegt doet de warmte van de haard meer dan te niet, tenzij je de lucht voor de verbranding rechtstreeks van buiten aanvoert.
Er zijn zeker lelijke rolluiken maar het is nu mogelijk om en eigen kleur te kiezen etc
Maar ja, ik heb ook >20 zonnepanelen, het was het eerste huis in de buurt met zonnepanelen.. mensen waren niet altijd blij met het uitzicht :o
Er zijn nu hier tientallen huizen met zonnepanelen van verschillende kleuren, ik hoor nooit meer opmerkingen.

Ik heb geen openhaard, wel een gesloten kachel (rendement bijna 80%)
Maar het klopt inderdaad dat het koude lucht aanzuigt van buiten (ventilatieroster): ik denk om een aanvoer kanaal te plaatsen, vanaf kruipruimte
Of misschien nog beter: pvc pijp vanaf buiten door het kruipruimte tot aan een aanvoer kanaal onder onze kachel

back on topic:

ik zou graag willen weten het isolatiewarde van
HR+
HR+ met rolluiken
HR++

Rolluiken zijn duur, maar vervanging naar HR++ ook, en ik heb het gevoel dat ik krijg beter isolatie (met minder kost) met rolluiken

Subsidie: budget (60 millioen) blijkt op te zijn voor particulieren, toch jammer !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Rolluiken als isolatie is gewoon kolder*. Zeker de genoemde waarden en percentages. Het komt neer op het opkloppen en generaliseren van een effect. De correcte term is volksverlakkerij maar alles om maar wat te verkopen.

Natuurlijk is er een effect als er een koude wind langs ramen en gevel waait en daar een extra beschutting voorgeplaatst wordt waardoor de warmteoverdracht vermindert. Een structurele isolatie zal het echter niet bieden. Je kunt het in hetzelfde rijtje plaatsen als dikke overgordijnen. daar ga je ook geen u, lambda of R waarde van berekenen

* de reden dat het warmte wel buitenhoudt in de zon heeft voornamelijk te maken met het buitenhouden van de stralingswarmte (i.t.t. convectie/geleiding).

En ja, ik heb rolluiken, gordijnen en in de toekomst overal HR++(+) glas.

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 27-04-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Sietse Vliegen schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 01:21:
In bepaalde situaties kunnen rolluiken een oplossing zijn om extra te isoleren. Ik woon in een appartementencomplex en de kunstof kozijnen aan de straatzijde zijn behoorlijk oud en isoleren naar moderne maatstaven matig. Deze kozijnen zullen niet 123 vervangen worden. Je mag echter wel na toestemming VvE zonnewering toepassen, zowel uitklappende schermen of doek wat direct naar beneden rolt. Als je de laatste toepast heb je zonnewering en kan je in de koude maanden de boel in de nacht dichtzetten. Het is niet direct bedoeld als isolatie maar een aantal cm stilstaande lucht en een doek zullen een zekere isolerende werking hebben. Of het het waard is en wat voor terugverdientijd je kan verwachten weet ik niet.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Bezuiniger schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:31:
De rolluiken die wij hebben zitten op het noorden. Ik denk wel dat het wat helpt qua isolatie, maar hier vind ik de Luxaflex Duette beter werken. En dat zowel 's zomers als 's winters, dus voor zowel warmte als kou.
Werken die dingen echt goed? Ik zoek al tijden iets voor boven op zuid want ik heb een hekel aan screens en rolluiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 11:30
Ja, wij hebben de versie met alufolie erin. Die werken uitstekend. 's Winters merk je echt het verschil als je ze laat zakken. Boven hebben we aan de achterkant schuine ramen, daar hebben we Velux rolgordijnen, ook met folie erin. Die werken wat minder goed (is maar 1 laag), maar nog steeds heel behoorlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik kreeg de eerste rolluiken gratis... 8) omdat ik met mijn elektronica hobby op een vraag van een bedrijf van een goede kennis, ze een giga bedrag aan een investering kon besparen. Het bedrijf maakt die rolluiken zelf.
We hebben ze al 35+ jaren en waren oorspronkelijk als externe zonwering bedoeld... maar meer en meer kwam ook gasbesparing (energie besparing..) in beeld. Na een paar jaar hebben we de andere grote ramen er ook van voorzien.

We hebben dus al bijna 40 jaar een vrij laag gasverbruik. Al rap had ik zelf al wel aluminium achter de radiotoren geplaatst en glaswol onder de vloer geplaatst. Verder niets.

Hoe gebruiken we ze en wat zie je als effect op de temperatuur?

In de winter is het vroeg donker en ook al kunnen we vanuit onze kamer heel vrij dwars door de wijk kijken, met een "sloot" (in A'dam heet zoiets een gracht.. ;) ) voor de deur missen we behalve de hondenuitlaters die op het voetpad naast sloot lopen (geen weg met auto's voor de deur), heel weinig op ons rustig plekje. Dus we vinden het niet erg dat ze dicht gaan. In de zomer gebruiken we ze om het huis koel te houden en laten we de avondzon juist erg graag naar binnenkomen.

Het effect op de temperatuur?
Als het binnen 20 graden C is en buiten rond de nul graden dan is ons raam aan de binnenzijde zeker rond de 18 graden, dus op HR+++ niveau.
Als test voor onze warmte/energie schouw hebben we de rolluiken open gelaten en toe waren de ramen bij ca 0 graden C 12-13 graden C. Onze verwarming gaat meestal rond 17 u aan en rond 21 u uit, wel afhankelijk van het weer en wat je aan het doen bent.
Ik ben 100% nog werkzaam en mijn partner nog part-time, overdag staat de verwarming zelden aan.

Dus vanaf ca 17 uur 's avonds tot ca 7 uur in de winter besparen we redelijk maximaal op HR+++ niveau. Op de tijden dat we niet verwarmen, zijn de rolluiken overdag omhoog en besparen we op HR niveau.
Maar omdat de temperatuur na 21 u heel geleidelijk gaat zakken is de T des ochtends nog vaak 18-19 graden C, dus prima om te ontbijten.
Met de hele dag de rolluiken omhoog verliezen we nog ca 1 graad maar, dus dat valt best mee.

Mee eens, alleen maar HR+++ zou beter zijn maar het historisch gegroeide profiel maakt dat we zelfs zonder al teveel extra isolatie toch maar ca 1000 m3 gas per jaar verbruiken.

Tuurlijk, minder gas zou beter zijn. We zijn er mee bezig, de warmteschouw is er al geweest met diverse leerzame punten die we in "quick win" volgorde af gaan werken. De grote zaken vergen nu eenmaal meer voorbereiding en vaak ook meer kosten....
En sinds 2015 hebben we ook 3800Wp aan zonnepanelen die ivm schaduw (dus met optimizers) toch nog jaarlijks ca 3200 kWh aan stroom leveren.

Zelfs zonder de maatregelen die we nog gaan doen is onze maandrekening stroom/gas nog maar 80 euro.

Waar het uit gaat komen? We zien het wel. Ik wil veel zelf doen ivm kosten (en omdat het conceptmatig ook meestal prima uit te voeren is), dus het wordt nog wel ff doorwerken.... ;)

Hopelijk is er op deze manier het gebruik van rolluiken een beetje relativerend beschreven.

Mijn conclusie:
Zoals wij ze gebruiken dragen ze voor energie besparing significant bij als part-time HR+++/HR combi, maar het kan geen 100% alternatief zijn voor een altijd aanwezige HR+++ glassysteem.
In de zomer zijn ze ook nuttig als zonwering.

Edit: Als we kijken hoeveel er in de buurt aan gas verbruikt wordt bij vergelijkbare huizen, tot 4300 m3 heb ik gehoord...is er voor ons 1000 m3 verbruik zeker nog voor verbetering vatbaar, maar behoren we dus al tientallen jaren zeker tot de laaggebruikers, terwijl we een gezin van 5 personen hebben (nu nog 3 bewoners thuis totaal) en dat bij wat men nu mss houtje touwtje benadering zou noemen....
Tja in retro respect hadden veel meer mensen al veel eerder kunnen beginnen met isolatie. Immers de vloer heb ik begin jaren 80 al met glaswol geïsoleerd.... dat is al dubbel en dwars terug verdiend.
Er had dus veel eerder veel meer en betere voorlichting moeten zijn! Niet iedereen heeft het in zich om zo bezig te zijn. Ik zie hier topics voorbij komen waar ik een pas op de plaats maak met een diepe buiging erbij _/-\o_ . Zij zijn al een stuk verder in bepaalde opzichten dan wij zijn. Sommigen zijn ook al heel lang bezig. 8)
Er komen best veel bezoekers op Tweakers, maar ik vraag me af hoeveel Nederlanders nu effectief aan de slag gaan met de info die we samen delen. :) Dus niet alleen maar langs deze topics heen zappen.... :'(

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 10-03-2019 11:26 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
@route99 goed verhaal !
Binnenkort worden bij ons rolluiken geplaatst. :)
In eerste instantie waren we i.v.m. de hete zomer(s) voor zipscreens gaan kijken.
Dat zag er heel netjes uit maar we schrokken ons rot :X toen de offerte binnenkwam en zijn toen toch naar rolluiken gaan kijken waar je in de winter waarschijnlijk ook wat aan hebt (isolatie), bovendien inbraakwerend.
Ben benieuwd of het ook werkelijk energie bespaard. :P
We zullen de komende winterperiode e.e.a. gaan meten.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Jouw basis van isolatie is verder wel aan de redelijke tot goede kant?
Anders heb je overdag in de winter nog teveel verliezen.
Succes ermee!

• TvanW
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:56:
Jouw basis van isolatie is verder wel aan de redelijke tot goede kant?
Anders heb je overdag in de winter nog teveel verliezen.
Succes ermee!
De basis is wel redelijk goed denk ik, bouwjaar woning 1998.

[ Voor 4% gewijzigd door TvanW op 26-09-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

i@cpbox & @TvanW Hoe jullie ervaringen? Mss lastig om bij zulke zachte winters de verschillen goed te kunnen meten?
Bij de huidige gasprijzen komt het punt om naar een beter basis glas te gaan wel steeds dichterbij. Wij hadden zo ooit gekocht om de warmte buiten te houden in de zomer...
Dit jaar wordt ons glas 40 jaar en op een bepaald moment zouden we de langzame teruggang van dubbel glas toch gaan merken. Icm de veel hogere gasprijs, per 1/1/23 voor ons, zou de stap naar HR++ dan vast uitkunnen. Zeker als ik het zelf zou kunnen doen, maar dan moet ik eerst het gewicht uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
gezien nieuw glas plaatsen nu ongeveer duurt tot zomer 2023 heb ik er voor gekozen maar rolluiken bij te plaatsen
deze dan als de zon onder is te sluiten.
het zal osweiso wel helpen als het echt koud is en er flink koude wind waait

wat ik ook zal gaan doen is de rolluiken op de muur monteren en wat later oversteken op de muur
dus 10cm links en rechts in plaats van gelijk met de muur

de lamellen zijn voorzien van schuim en zo hoop ik incl het goed dichten ( schuimpje? ) van de aansluiting tussen onderkant van de rrolluik en de vensterbank om de verplaatsing van lucht tot een absolute minimul te beperken.

ga ook eens het huidige raam loggen ( met temp sensor ) en dan straks vergelijken.
zullen over 6 weken worden gepolaats dus nog net voordat het echt winter word

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
route99 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:25:
i@cpbox & @TvanW Hoe jullie ervaringen? Mss lastig om bij zulke zachte winters de verschillen goed te kunnen meten?
Bij de huidige gasprijzen komt het punt om naar een beter basis glas te gaan wel steeds dichterbij. Wij hadden zo ooit gekocht om de warmte buiten te houden in de zomer...
Dit jaar wordt ons glas 40 jaar en op een bepaald moment zouden we de langzame teruggang van dubbel glas toch gaan merken. Icm de veel hogere gasprijs, per 1/1/23 voor ons, zou de stap naar HR++ dan vast uitkunnen. Zeker als ik het zelf zou kunnen doen, maar dan moet ik eerst het gewicht uitzoeken.
Onder het moto "beter laat dan nooit" :)
We hebben nu een aantal jaar onze rolluiken en wat betreft de koude perioden van het jaar, en dan met name bij een harde noord, noord-oosten en oostenwind merken wij een sterke verbetering. Hierbij moet ik opmerken dat de ligging van onze vrijstaande woning zeer open is.
Naast de andere voordelen als zon/warmtewering en inbraakpreventie t.o.v. screens een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als aanvulling op hoeveel rolluiken nu echt isoleren, heb ik één en ander even in Ubakus gezet.
Dan lijkt bij gewoon dubbelglas (u-waarde 2.8) er bijna een verdubbeling van isolatiewaarde te ontstaan.
Bij U=1.1 glas lijkt dit een stuk minder effect te hebben.
Mocht er (te) weinig geld zijn voor het vervangen van zowel de beglazing als plaatsing rolluiken, dan is bij enkelglas en oud dubbelglas een rolluik misschien de beste oplossing en dan doorsparen voor nieuwe beglazing.
Dan heb je in de zomer het voordeel van het buitenhouden van de zonnestraling en in de winter een verdubbeling van de isolatiewaarde van je oude glas.
Pagina: 1