Ik ben bezig om de routed subnet GRE tunnel met ExtraIP te configureren maar kom er nog niet uit. Ik lees de beschrijving van @Vorkie, maar vraag me af:
- wat ik moet invullen bij GRE tunnel local en remote address. Beide het 1e adres van het subnet?
- als firewall rule heb ik staan: WAN pass alles van ExtraIP tunnel server adres. Is dat voldoende?
- hoe krijg ik de tunnel output (het subnet dus) naar een aparte NIC?
Mocht iemand nog screenshots hebben van een werkende config heel graag! Het is voor mij de eerste keer dat ik een router configureer dus ben nog zoekende.
---
Eric
- wat ik moet invullen bij GRE tunnel local en remote address. Beide het 1e adres van het subnet?
- als firewall rule heb ik staan: WAN pass alles van ExtraIP tunnel server adres. Is dat voldoende?
- hoe krijg ik de tunnel output (het subnet dus) naar een aparte NIC?
Mocht iemand nog screenshots hebben van een werkende config heel graag! Het is voor mij de eerste keer dat ik een router configureer dus ben nog zoekende.
---
Eric
Ik ben hier ook wel eventjes mee bezig geweest, maar heb het helemaal werkend.
Kort samengevat.
- GRE tunnel aanmaken, GRE tunnel local adres je eerste IP adres van ExtraIP (zet het vinkje uit Add an explicit static route for the remote inner tunnel address/subnet via the local tunnel address)
- Assign de GRE tunnel aan een interface, geef deze interface GEEN ip adres, stel MSS op 1476 in
- Maak een route aan voor de GRE tunnel dat deze altijd via WAN gaat
- Maak daarna een gateway aan voor ExtraIP welke over de GRE interface gaat, dit is de Tunnel Remote Adres. Schakel gateway monitoring uit
- Voeg nu op de WAN interface de virtuele IP adressen toe van de rest van je subnet
Als je bij gateway kiest voor Default Route, zal je verkeer over deze route naar het internet gaan, let wel dat je firewall regels correct zijn.