Dat is sterk afhankelijk van merk en gebruik*.
Ik gebruik zelf een Shimano Nexus7, De goeie middenklasser zeg maar, de Nexus 8 heeft een versnellinkje meer en zou kwalitatief ook iets beter zijn omwille van een verschil in lagers. Nexus 7 zou met glijlagers werken en een 8 met rollagers/kogellagers, dat laatste is beter qua slijtage.
Dan heb je ook nog Alfine, ook van Shimano als ik me niet vergis maar wat meer 'luxe' en voor meer veeleisende fietsers. Ook weer wat duurder.
Als je echt de top wil moet je voor een Rohloff-naafversnelling gaan. Waar een Nexusnaaf (tot nu toe) maximaal 8 of 9 versnellingen heeft, heeft een Rohloff er meer (hoeveel exact zou ik moeten opzoeken) Verhoudingen tussen versnellingen zijn ook kleiner.
Prijsverschil is dan ook navenant: Rohloff-naaf kan om-en-bij de 1000 euro kosten. Dit is omwille van de gebruikte techniek binnenin: tandwielen zijn heel wat robuuster etc.
Voor een Nexus 7 zit je aan 150 euro, een 8 rond de 200 euro... tja, het prijsverschil moet hem ergens zitten he...
(er bestaat ook nog Nexus 3 en sinds kort ook 9 als ik me niet vergis)
Hoe lang een Rohloff mee gaat heb ik geen ervaring mee maar sommigen beweren bij goed onderhoud: levenslang.
Een Nexus naaf zal je niet levenslang houden maar ik fiets jaarlijks zo'n 4400 à 4500km en mijn huidige Nexusnaaf houdt het nu al bijna een jaar vol met minimaal onderhoud en zonder akkefietjes zoals een versnelling die doortrapt ofzo, Volgende maand exact 1 jaar, dan zal ik ze eens laten openleggen om het binnenwerk te olieën, ik hoop er dan nog minstens een jaar of 2 mee te doen
*Gebruik is de grootste factor: je kan een naafversnelling snel kapot krijgen door slecht te schakelen. Het was bij mij in het begin ook even wennen toen ik van buitenversnelling naar binnenversnelling overschakelde. Met een binnenversnelling moet je nét omgekeerd schakelen: Je moet schakelen bij stilstand van pedalen, bij een buitenversnelling moet je schakelen terwijl je pedalen roteren (anders verlegt ketting zich niet)
Bij een naafversnelling kan je bijgevolg ook meerdere versnellingen ineens verleggen en je kan perfect schakelen bij volledige stilstand, handig aan het rode licht bvb. wanneer je beseft dat je nog in een te zwaar verzet staat; gewoon schakelen en klaar.
Als je verkeerd schakelt, dus niet bij stilstand maar gewoon doortrapt (ik heb het in het begin een paar keer gehad) dan zal hij de versnelling niet volledig 'pakken' en schiet je vroeg of laat hard door die versnelling heen, zeker wanneer je kracht zet is dit nefast voor het binnenwerk, zo kan je tanden afbreken die dan weer ergens anders binnenin de boel kunnen blokkeren.
Als je dit alles in acht houdt denk ik dat je best 15.000km uit een Nexus naaf haalt, met wat geluk meer...
(Een Rohloff is na 15.000km nog maar net ingereden.

)
[
Voor 4% gewijzigd door
PinusRigida op 25-04-2018 12:20
]