Is ketting een goede keuze bij elektrische fiets ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 10:16
Ik ben op zoek naar een elektrische fiets om naar mijn werk te rijden.(50 km/dag)
Vanwege de prijs gaat mijn interesse naar de Specialized Vado 5.0, maar een collega's vertelde me dat ik die ketting en tandwielen van de Specialized elk jaar om zeep ga rijden vanwege het grote vermogen(90 Nw) dat de motor erop zet.
Wat is jullie mening hierover ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens in Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 te kijken, daar komt het onderwerp al wel vaker voorbij :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ja waarom niet, de eerste auto's waren veredelde fietsen en hadden ook een ketting voor aandrijving, fietsmotoren nog steeds. Meestal zijn fabrieksaf de ketting en tandwielen er wel op gemaakt, ze pakken niet simpelweg een fiets ketting/tandwiel al lijkt het daar natuurlijk wel op.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlee89 op 25-04-2018 05:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je 50 km/dag rijdt, 10.000 km per jaar moet je ook bij een gewone fiets elk jaar je ketting vervangen.

De trekbelasting op een ketting is bij een middenmotor natuurlijk groter dan bij een voor- of achterwielmotor dus je merkt slijtage sneller (je ketting rekt uit en de tandwielen slijten af waardoor de ketting overslaat). Ik neem aan dat door de extra belasting de slijtage van de tandwielen ook wel sneller zal gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37

OgWok

U.N.C.L.E.

1 ketting en een set tandwielen per jaar vind ik nog meevallen. Open ketting en tandwielen, alle seizoenen in gebruik, dan gaat het hard. Hangt ook sterk af hoeveel onderhoud je wekelijks wilt plegen aan de ketting.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Het is dus echt weer en wind en dan lijkt die ketting me dan toch niet echt een optie meer.
Er blijven dan twee opties onder waaronder de motor in het achterwiel of overbrenging via een riem lijkt me.
Enkele collega's hebben om de prijs te drukken een 25km/u model gekocht met een riem en deze met een chip opgedreven naar 40km/u, misschien ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:15

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

karine1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:25:
Het is dus echt weer en wind en dan lijkt die ketting me dan toch niet echt een optie meer.
Er blijven dan twee opties onder waaronder de motor in het achterwiel of overbrenging via een riem lijkt me.
Enkele collega's hebben om de prijs te drukken een 25km/u model gekocht met een riem en deze met een chip opgedreven naar 40km/u, misschien ook nog een optie.
En een riem slijt niet?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Een riem lijkt blijkbaar VEEL minder snel te slijten dan een ketting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:48
Ik rij zelf sinds januarie vorig jaar op een speed pedelec, en heb er nu ongeveer 7000 kilometer op staan met de eerste kettin en tandwielen. verwacht zo rond de 10.000 wel te moeten vervangen.

Zou hier niet te zwaar aan tillen, je geeft ruim 4000 euro uit aan zo'n fiets, wat maakt dan die 125 (casette 70 + ketting 30 + voortandwiel 25) euro er jaar uit voor een setje nieuwe tandwielen. Fietsen met een riem gaan snel over de 5000 euro, voor dat verschil kun je dus nog jaren tandwielen vervangen en waarschijnlijk is de fiets afgeschreven voordat je een tandriem hebt terugverdient.

Een normale fiets opvoeren zou ik afraden omdat:
- de motoren zo slim zijn dat ze altijd door hebben dat ze opgevoerd worden, en je dan gelijk je garantie kwijt bent. zeker als je 10k per jaar rijdt is het wel te verwachten dat je de garantie een keer nodig gaat hebben.
- Een speed pedelec heeft een sterker frame en grotere remmen, een normale electrische fiets is niet gemaakt voor zulke hoge snelheden

nog een tip als je jaarrond gaat rijden, investeer voor de winter in een paar banden met spikes, op normale banden 45 rijden als het vriest is niet te doen, als je dan een noodstop moet maken ga je gegarandeerd op je plaat (weet ik uit ervaring :P)

[ Voor 10% gewijzigd door Zoidberg_AvG op 25-04-2018 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37

OgWok

U.N.C.L.E.

karine1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:31:
"VEEL minder snel" is relatief. Ik zou me eens goed informeren wat een riem en tandwielen set kost. Ook ga je dan over op een versnellingsnaaf. Overigens vind ik het een mooi systeem; het is de prijs die me tegenhoudt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:14
Bij motorfiets gaat een kettingset ongeveer 25.000km mee.
Een riem gaat "in principe" een motor levenlang mee.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:07
Nadeel van een riem is dat je wat meer wrijving hebt, en dus wat vermogen verliest.
Bij 10k per jaar zou ik toch ook een riem kiezen.

Met een paar uitgespaarde tankbeurten is de meerprijs snel betaald.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:15

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

karine1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:31:
Ook als je de fiets opvoert naar 40 km/h, waar de riem (misschien) niet op berekend is?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 21:39
op die specialized zit een Shimano XT, Shadow Plus, GS cage, 11-speed

als je op de weg fiets, dan krijgt die vele malen minder op zijn flikker alsdat die op een MTB zit die continu schakelt.

als je zorgt dat je drivetrain schoon blijft dan slijt het minder hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:52
Klein weetje: een fietsketting rekt niet op (althans niet bij onze vermogens), de asjes en rollen slijten waardoor er meer speling op komt en de ketting langer wordt.

Een ketting/cassette/kettingbladen op een racefiets gaan ongeveer de kilometrages mee die ik hierboven lees. (5000 tot 10.000 km en bladen aan de voorkant soms nog veel meer) Als je nagaat dat een gemiddelde hobby-wielrenner 200 watt op de pedalen zet en een meer goefende renner richting 300w gaat red je dat niet met je elektriek vehikel. :) Als je echt door gaat fietsen ga je al snel gemiddeld boven de 350w zitten (wat de 5.0 maximaal levert zo te lezen)

Een ketting heeft veel meer te lijden van de omstandigheden waarin hij gebruikt wordt en de liefde die de ketting ontvangt dan van het vermogen wat op de pedalen staat. Daarom ook 5000 tot 10.000 km. Wil je de levensduur van je aandrijving verlengen dan kun je kettingen wisselen tijdens het gebruik. Kettingwielen en cassette slijten namelijk het meeste doordat je ketting slijt en de ruimte tussen de schakels groter wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 25-04-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Allemaal bedankt voor de info.
Ik ga verder op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:56

PinusRigida

I put the p in pool.

Tommie12 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:45:
Nadeel van een riem is dat je wat meer wrijving hebt, en dus wat vermogen verliest.
er wordt nochtans net het omgekeerde beweerd alhoewel het een verwaarloosbaar verschil betreft maar toch
:
https://www.vakantiefiets...rijving-gates-belt-drive/

https://www.mantel.com/bl...iemaandrijving-voordelen/

Je zou dus net vermogen winnen i.p.v. verliezen, gezien de uitleg lijkt me dat ook logisch: geen bewegende onderdeeltjes meer.

On a personal note: ondanks de nadelen van riemaandrijving waarvan de prijs het grootste nadeel (fietsketting: 20 euro, setje tandwieltjes voor kettingaandrijving: tussen 40 en 70 euro >>><<< riem: 90 euro, setje tandwieltjes voor riemaandrijving: rond de 150 euro)
Zal mijn volgende fiets er een met riem zijn.

Ik stapte bij mijn nieuwe fiets al over naar een naafversnelling (Nexus7) en het is echt een groot verschil in onderhoud en vettige zwarte smeertroep, nu kan ik alles makkelijk proper houden. De enige nadelen die ik nu nog ondervind zijn er omwille van die fietsketting: moet nog steeds gesmeerd worden, trekt nog steeds vuil aan (ondanks droge was i.p.v. smeerolie) en rekt nog steeds uit. Dagelijks gebruik over alle seizoenen zorgt bij mij voor 2 kettingwissels per jaar. Een riem kan 4x langer mee zonder al dat gedoe en zelfs als dat maar voor de helft waar is gaat hij nog steeds 2x langer mee.

[ Voor 43% gewijzigd door PinusRigida op 25-04-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:09
OgWok schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:39:
"VEEL minder snel" is relatief. Ik zou me eens goed informeren wat een riem en tandwielen set kost. Ook ga je dan over op een versnellingsnaaf. Overigens vind ik het een mooi systeem; het is de prijs die me tegenhoudt.
Hoe lang gaat een versnellingsnaaf mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 21:33

Wvr

misschien is dit wat

https://brikbikes.com/nl/cardanas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het kan zijn dat ik er overheen kijk maar ik zie geen elektrische uitvoeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

jeroen3 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:43:
[...]

Dat is sterk afhankelijk van merk en gebruik*.

Ik gebruik zelf een Shimano Nexus7, De goeie middenklasser zeg maar, de Nexus 8 heeft een versnellinkje meer en zou kwalitatief ook iets beter zijn omwille van een verschil in lagers. Nexus 7 zou met glijlagers werken en een 8 met rollagers/kogellagers, dat laatste is beter qua slijtage.

Dan heb je ook nog Alfine, ook van Shimano als ik me niet vergis maar wat meer 'luxe' en voor meer veeleisende fietsers. Ook weer wat duurder.

Als je echt de top wil moet je voor een Rohloff-naafversnelling gaan. Waar een Nexusnaaf (tot nu toe) maximaal 8 of 9 versnellingen heeft, heeft een Rohloff er meer (hoeveel exact zou ik moeten opzoeken) Verhoudingen tussen versnellingen zijn ook kleiner.
Prijsverschil is dan ook navenant: Rohloff-naaf kan om-en-bij de 1000 euro kosten. Dit is omwille van de gebruikte techniek binnenin: tandwielen zijn heel wat robuuster etc.

Voor een Nexus 7 zit je aan 150 euro, een 8 rond de 200 euro... tja, het prijsverschil moet hem ergens zitten he...
(er bestaat ook nog Nexus 3 en sinds kort ook 9 als ik me niet vergis)

Hoe lang een Rohloff mee gaat heb ik geen ervaring mee maar sommigen beweren bij goed onderhoud: levenslang.

Een Nexus naaf zal je niet levenslang houden maar ik fiets jaarlijks zo'n 4400 à 4500km en mijn huidige Nexusnaaf houdt het nu al bijna een jaar vol met minimaal onderhoud en zonder akkefietjes zoals een versnelling die doortrapt ofzo, Volgende maand exact 1 jaar, dan zal ik ze eens laten openleggen om het binnenwerk te olieën, ik hoop er dan nog minstens een jaar of 2 mee te doen

*Gebruik is de grootste factor: je kan een naafversnelling snel kapot krijgen door slecht te schakelen. Het was bij mij in het begin ook even wennen toen ik van buitenversnelling naar binnenversnelling overschakelde. Met een binnenversnelling moet je nét omgekeerd schakelen: Je moet schakelen bij stilstand van pedalen, bij een buitenversnelling moet je schakelen terwijl je pedalen roteren (anders verlegt ketting zich niet)

Bij een naafversnelling kan je bijgevolg ook meerdere versnellingen ineens verleggen en je kan perfect schakelen bij volledige stilstand, handig aan het rode licht bvb. wanneer je beseft dat je nog in een te zwaar verzet staat; gewoon schakelen en klaar.

Als je verkeerd schakelt, dus niet bij stilstand maar gewoon doortrapt (ik heb het in het begin een paar keer gehad) dan zal hij de versnelling niet volledig 'pakken' en schiet je vroeg of laat hard door die versnelling heen, zeker wanneer je kracht zet is dit nefast voor het binnenwerk, zo kan je tanden afbreken die dan weer ergens anders binnenin de boel kunnen blokkeren.

Als je dit alles in acht houdt denk ik dat je best 15.000km uit een Nexus naaf haalt, met wat geluk meer...
(Een Rohloff is na 15.000km nog maar net ingereden. :P )

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 25-04-2018 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 16:38
PinusRigida schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:05:
[...]

Dat is sterk afhankelijk van merk en gebruik*.

Ik gebruik zelf een Shimano Nexus7, De goeie middenklasser zeg maar, de Nexus 8 heeft een versnellinkje meer en zou kwalitatief ook iets beter zijn omwille van een verschil in lagers. Nexus 7 zou met glijlagers werken en een 8 met rollagers/kogellagers, dat laatste is beter qua slijtage.

Dan heb je ook nog Alfine, ook van Shimano als ik me niet vergis maar wat meer 'luxe' en voor meer veeleisende fietsers. Ook weer wat duurder.
Bij mij hield een Nexus 8 het ongeveer 2 jaar uit (was wel ergens rond 2005 kan dat het inmiddels beter is).
Als je echt de top wil moet je voor een Rohloff-naafversnelling gaan. Waar een Nexusnaaf (tot nu toe) maximaal 8 of 9 versnellingen heeft, heeft een Rohloff er meer (hoeveel exact zou ik moeten opzoeken) Verhoudingen tussen versnellingen zijn ook kleiner.
Prijsverschil is dan ook navenant: Rohloff-naaf kan om-en-bij de 1000 euro kosten. Dit is omwille van de gebruikte techniek binnenin: tandwielen zijn heel wat robuuster etc.
Het zijn 14 versnellingen uit 3 planetaire groepen. De geschatte levensduur is zo'n 200 000 km. Het enige onderhoud wat nodig is is jaarlijks het oliebad vervangen. En uiteraard de kransjes indien nodig. Ik rij er zo'n 7 jaar op rond en na dik 50 000 km heb ik nog niets te klagen.

Als je je druk maakt over de kosten zou ik voornamelijk de verlening van de ketting in de gaten houden bijv met een Rohloff Caliber en de ketting vervangen als deze het aan geeft. Je tandwielen kunnen dan bijna eindeloos mee. Het kost je wel iets meer in kettingen maar die zijn relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Refro schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:05:
[...]

Bij mij hield een Nexus 8 het ongeveer 2 jaar uit (was wel ergens rond 2005 kan dat het inmiddels beter is).
Is idd. verbeterd ondertussen, eerste generatie Nexus8 naven kon te makkelijk vocht in. Nieuwe generatie heeft dit probleem niet meer.
[...]

Het zijn 14 versnellingen uit 3 planetaire groepen. De geschatte levensduur is zo'n 200 000 km. Het enige onderhoud wat nodig is is jaarlijks het oliebad vervangen. En uiteraard de kransjes indien nodig. Ik rij er zo'n 7 jaar op rond en na dik 50 000 km heb ik nog niets te klagen.

Als je je druk maakt over de kosten zou ik voornamelijk de verlening van de ketting in de gaten houden bijv met een Rohloff Caliber en de ketting vervangen als deze het aan geeft. Je tandwielen kunnen dan bijna eindeloos mee. Het kost je wel iets meer in kettingen maar die zijn relatief goedkoop.
Goeie tip, zal idd. wel wat schelen op tandwielen vermits die het snelste verslijten door een uitgerokken/vuile ketting.

en ja... Rohloff... je maakt me wat jaloers... ;)
Het is nog niet voor morgen maar ooit koop ik me een fiets met riemaandrijving én Rohloff-naaf.... :Y

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 25-04-2018 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:04

aap

Sjoak schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:41:

als je op de weg fiets, dan krijgt die vele malen minder op zijn flikker alsdat die op een MTB zit die continu schakelt.

Mijn ervaring is dat de boel niet slijt van het schakelen, maar gewoon van het rijden. Op een MTB zou je zo zelfs iets langer kunnen doen met een cassette, omdat je meerdere tandwielen gebruikt en die dus gelijkmatig slijten.
Bij mijn woon-werk-fiets met derailleur rijd ik eigenlijk maar in één versnelling (en nog eentje alleen voor het wegrijden) en daar merk ik dat de ketting al snel niet meer lekker loopt op de andere tandwielen, omdat die niet ingesleten op de ketting zijn.

/off=topic:
voor woon-werk-verkeer zou een fiets met 3 versnellingen ook volstaan (zo'n fiets heb ik ook nog), maar dan heb je altijd precies niet de juiste verzetten. Op een fiets met 24 gebruik ik er ook maar twee, maar ik kan tenminste wel kiezen welke twee 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
PinusRigida schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:16:
[...]

Goeie tip, zal idd. wel wat schelen op tandwielen vermits die het snelste verslijten door een uitgerokken/vuile ketting.

en ja... Rohloff... je maakt me wat jaloers... ;)
Het is nog niet voor morgen maar ooit koop ik me een fiets met riemaandrijving én Rohloff-naaf.... :Y
Dat tandwielen het snelste door de ketting verlenging slijten blijkt uit de literatuur en is ook mijn praktijk ervaring.

En tja die Rohloff we hebben bewust geen 2e auto en dan is een goede fiets geen overbodige luxe (en het kon er vanaf). Ben wel zo'n beetje verplicht elke dag 15 km enkele reis naar het werk te fietsen (niet dat ik dat erg vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

aap schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:27:
[...]

Mijn ervaring is dat de boel niet slijt van het schakelen, maar gewoon van het rijden. Op een MTB zou je zo zelfs iets langer kunnen doen met een cassette, omdat je meerdere tandwielen gebruikt en die dus gelijkmatig slijten.
Bij mijn woon-werk-fiets met derailleur rijd ik eigenlijk maar in één versnelling (en nog eentje alleen voor het wegrijden) en daar merk ik dat de ketting al snel niet meer lekker loopt op de andere tandwielen, omdat die niet ingesleten op de ketting zijn.

/off=topic:
voor woon-werk-verkeer zou een fiets met 3 versnellingen ook volstaan (zo'n fiets heb ik ook nog), maar dan heb je altijd precies niet de juiste verzetten. Op een fiets met 24 gebruik ik er ook maar twee, maar ik kan tenminste wel kiezen welke twee 8)7
Idd, ik heb na een ongeval een tijdje met een vervangfiets gereden met een 3-versnellingsnaaf en dat vind ik dus echt geen oplossing: kleinste verzet is belachelijk klein (tot op het absurde toe: te hevig vertrekken en ik deed ongewild een wheelie!), middelste is dan meteen te zwaar t.o.v. eerste, en de 3'de is nooit zwaar genoeg, zeker voor bergaf.
Refro schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:38:
[...]

En tja die Rohloff we hebben bewust geen 2e auto en dan is een goede fiets geen overbodige luxe (en het kon er vanaf). Ben wel zo'n beetje verplicht elke dag 15 km enkele reis naar het werk te fietsen (niet dat ik dat erg vind)
Same here: bewust geen tweede wagen (zo lang het mogelijk is met werk en dochter etc.) en dagelijks 20km. woon/werk met de fiets... en met plezier...

Alhoewel ik voorlopig echt wel tevreden ben over mijn Nexus naaf, zal de toekomst uitwijzen of het kostenefficiënt is om uiteindelijk toch op Rohloff over te stappen.

[ Voor 24% gewijzigd door PinusRigida op 25-04-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

edit: dubbel-post...

[ Voor 98% gewijzigd door PinusRigida op 25-04-2018 13:51 . Reden: dubbel-post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Laatst online: 09:48
aap schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:27:
[...]

Ik heb XT op mijn speed pedelec en mijn MTB, MTB is een half jaartje ouder, en daar ben ik al met mijn 4e ketting (waarvan 2 echt afgebroken zijn) en 2e casette en voortandwielen bezig, terwijl ik met mijn speed pedelec naa 7000 km nog met de eerste set bezig ben.

Geen idee waarom precies, maar ik kan dus uit ervaring zeggen dat een groep op een speed pedelec een wat langer leven heeft dan op een mountainbike :P kennelijk is de combinatie van heel discontinu belasten en modder en zand slechter voor de levensduur van je groep dan het koppel van een electromotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:12

DaWaN

'r you wicked ??

jeroen3 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:43:
[...]
PinusRigida schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:05:
[...]
Als je dit alles in acht houdt denk ik dat je best 15.000km uit een Nexus naaf haalt, met wat geluk meer...
Refro schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:05:
[...]
Ik heb een Nexus 8 Premium naaf uit +/- 2010 (weet het exacte type nummer even niet).
Ik fiets er inmiddels al 35.000 km op zonder enig probleem, met alle jaargetijdes en weersomstandigheden, nog nooit opgemaakt of wat.

Voor de TS: ik denk dat de afweging riem vs. ketting meer een vraag is over onderhoud.
Een ketting heeft meer onderhoud nodig, maar is wel goedkoper. Persoonlijk doe ik onderhoud aan mijn fiets zelf, dus zou ik voor een ketting kiezen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 18:13

kolderindekop

yeaahhhh

Ik heb een sparta speedbike en inderdaad rond de 10000 km moest ik de tandwielen vervangen vervangen.
Maak gewoon goed je ketting en tandwielen schoon na elke regenbui fiets tocht er komt enorm veel zand in terecht . Ik gebruik gewoon een beetje warm water en 90% spoel je eraf.En bij droog weer 1 maal in de week vond ik voldoende (scheelt een paar duizend km).

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Laatst online: 11-06 22:32
Mijn vriendin heeft 4 jaar op een Canondale E-bike met ketting gereden. Slijtage was mn. in de winter enorm door inwerking van zout. En zoals hier eerder genoemd: je gebruikt maar 1 versnelling, waar door de ketting niet meer lekker loopt op de rest.
Nu een Riese&Mueller met beltdrive. Nu een jaar in gebruik en ze is er probleemloos de winter mee doorgekomen. Ik denk dat je de meerkosten van een riem makkelijk terug verdiend op de extra onderhoudskosten van een ketting.

Wat @DaWaN in zijn laatste alinea zegt. Maar ik laat het onderhoud doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcva op 25-04-2018 14:11 . Reden: verwijzing toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

DaWaN schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:05:
[...]

[...]

[...]

Ik heb een Nexus 8 Premium naaf uit +/- 2010 (weet het exacte type nummer even niet).
Ik fiets er inmiddels al 35.000 km op zonder enig probleem, met alle jaargetijdes en weersomstandigheden, nog nooit opgemaakt of wat.
Wablief?!?! fantastisch, het stelt me wel gerust. Ook al is mijn huidige Nexus 7 geen 8 Premium, die 8 Premium staat wel op mijn lijstje als opvolger... en qua aanschafprijs valt die echt nog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
DaWaN schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:05:
[...]

[...]

[...]

Voor de TS: ik denk dat de afweging riem vs. ketting meer een vraag is over onderhoud.
Een ketting heeft meer onderhoud nodig, maar is wel goedkoper. Persoonlijk doe ik onderhoud aan mijn fiets zelf, dus zou ik voor een ketting kiezen.
Er zat destijds nog wat verschil tussen de nexus8 premium en niet premium qua lagering. En het kan ook gewoon zijn dat ik heel lomp ben.

Bedenk me nu pas maar de afstanden die TS noemt zou ik voor geen goud met een derailleur willen rijden. En dan met name de onderhoudsgevoeligheid hiervan. Met een naadversnelling doe je er een kettingkast omheen (chainglider in mijn geval) en kijk je er elke 1 a 2 maanden eens naar.

Niet elke week schoonmaken of na elke rit drogen om roest te voorkomen, gewoon gebruiken. Voor mij zou het verschil tussen naaf en derailleur veel groter als tussen ketting en riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Sjoak schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:41:

Ik neem even aan dat dit inderdaad klopt.

Voor de 11-speed kettingen (bijvoorbeeld van Shimano) wordt vervanging aanbevolen na ongeveer 1.500 km, of één mm rek over 10 cm. Als daar aan gehouden wordt, dan kunnen de tandwielen veel langer mee (ik schat 10.000 km). Blijven alleen de jocky wheels in de derailleur over, welke na ongeveer 5.000 moeten worden vervangen.

Bovendien doe je er erg goed aan de ketting zo iedere 200 km volledig te ontvetten en opnieuw te smeren.

Ik vind het een mooie fiets, maar mogelijk is dat toch wat veel commitment voor een dagelijks gebruiksobject. Niet dat de kettingen duur zijn (€ 30 - 40), maar vooral het werk en onderhoud is niet echt voor iedereen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Fiets vooral niet nat wegzetten, dan gaat je ketting (en daarmee vervolgens de tandwielen) geheid binnen de geadverteerde levensduur naar de knoppen.

Na elke regenrit (ik ga er van uit dat je niet offroad door het bos naar je werk fietst dus het zal vooral regen zijn en in mindere mate modder) ketting even droogmaken en je haalt makkelijk 3.000 km op een ketting, is mijn ervaring, zowel op mijn racefietsen als stads- en overige fietsen.

Wil je echt helemaal geen (of nauwelijks) onderhoud aan de aandrijflijn, dan moet je opteren voor een (duur) systeem zoals een Rohloff met beltdrive.

Overigens zul je aan elke fiets, ook al beschikt-ie over een volledig gesloten aandrijflijn, van tijd tot tijd toch echt wel schoonmaakwerk en onderhoud moeten verrichten.

[ Voor 16% gewijzigd door nare man op 25-04-2018 15:06 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Op mijn gewone fiets maak ik dan wel een stuk minder kilometers dan TS, maar wel gewoon elke dag, onafhankelijk van het weer. En ik ga echt niet elke keer als hij nat was mijn ketting drogen. Ook in de winter maak ik de handel schoon + smeer ik hem als hij gaat piepen en/of hij roestig wordt. Dat komt nog niet in de buurt van elke week. En even met een bierfiltjes berekening zit die nu op een 5000km ofzo sinds ketting + tandwielen vervangen waren, en slaat hij nu nog niet over in ieder geval. (Netjes ketting vervangen met enige regelmaat is wat voor te zeggen, maar ik rijd het wel gewoon tot het einde, en vervang dan de hele handel).

Nu rijdt TS natuurlijk een stuk meer, en zou ik in zijn situatie wel een belt drive op zijn minst serieus overwegen. Maar de hoeveelheden onderhoud die ik hier vaak langs zie komen voor een derailleur systeem kom ik echt niet aan. Alleen op mijn MTB maak ik het netjes schoon elke keer dat hij door de modder is geweest, maar dan zit hij ook vaak vol met zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

nare man schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:05:
Wil je echt helemaal geen (of nauwelijks) onderhoud aan de aandrijflijn, dan moet je opteren voor een (duur) systeem zoals een Rohloff met beltdrive.
Ik kan dit onderschrijven. Uit ervaring. Ik rij een Santos Travelmaster 2.8 met ketting en derailleur. Een maatje rijdt een Santos Travelmaster 2.8 met Rohloff en riemaandrijving. Een paar dagen na elkaar gekocht. Ik verslijt twee kettingen per jaar, om het jaar een cassette (tandwielen achter) en heb nu na zes jaar het voorblad vervangen. Hij is nog altijd met z'n eerste riem bezig, en los van olie vervangen heeft 'ie niets aan z'n Rohloff gedaan.

Er is overigens iets wat er nog geiler uitziet dan een Rohloff:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UjR9jM1.png
(klikbaar plaatje)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Ik heb intussen een fiets gevonden die me wel aanstaat en ook een riem heeft, maar deze is wel beperkt tot 25km/u.
Een bijna identiek model van 45 km/u bestaat er ook volgens de verkoper (dezelfde motor, batterij) maar deze kost dan €1000 meer.
Het gaat om de :
Kalkhoff Integrale i8 Excite 17,0AH 2018.Prijs €3780, is dus de 25 km/u versie.
https://www.12gobiking.nl...-5WnlYAVYtlBoCcEwQAvD_BwE
KALKHOFF INTEGRALE I11 SPEED 17,0AH Prijs €4700, is dus de 45 km/u versie.
http://fietsendanny.be/cm...=com_virtuemart&Itemid=15

Als je kijkt zie je dat de 45 versie motor 350 watt geeft maar dat zal dan softwarematig gebeuren veronderstel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

karine1 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:14:
Ik heb intussen een fiets gevonden die me wel aanstaat en ook een riem heeft, maar deze is wel beperkt tot 25km/u.
Een bijna identiek model van 45 km/u bestaat er ook volgens de verkoper (dezelfde motor, batterij) maar deze kost dan €1000 meer.
Het gaat om de :
Kalkhoff Integrale i8 Excite 17,0AH 2018.Prijs €3780, is dus de 25 km/u versie.
https://www.12gobiking.nl...-5WnlYAVYtlBoCcEwQAvD_BwE
KALKHOFF INTEGRALE I11 SPEED 17,0AH Prijs €4700, is dus de 45 km/u versie.
http://fietsendanny.be/cm...=com_virtuemart&Itemid=15

Als je kijkt zie je dat de 45 versie motor 350 watt geeft maar dat zal dan softwarematig gebeuren veronderstel ik.
Persoonlijk: als ik al een kleine 4000 euro uitgeef aan een e-bike, zou ik toch die 1000 euro meer uitgeven voor een speed pedelec versie. die 25% meerkost verdien je later terug in tijdswinst want "time is money"
...maar da's persoonlijk, jij moet de keuze maken natuurlijk...

By the way: mooie fiets! :9~
Mijn huidige fiets is nog maar een jaar oud maar ik wil weer een nieuwe als ik dat zo allemaal bekijk. B)

[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 26-04-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 13:26
PinusRigida schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:25:
[...]

Persoonlijk: als ik al een kleine 4000 euro uitgeef aan een e-bike, zou ik toch die 1000 euro meer uitgeven voor een speed pedelec versie. die 25% meerkost verdien je later terug in tijdswinst want "time is money"
...maar da's persoonlijk, jij moet de keuze maken natuurlijk...
De meeste 45 km/h fietsen halen een gemiddelde dat een stuk lager ligt dan 45 km/h. Ze blijven vaak ergens tussen 30 en 35 km/h gemiddeld.
Met een 25 km/h fiets kan je gemiddeld 23 km/h wel halen.
Pagina: 1