Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:49
De zomer komt er weer aan en dat betekend dat we weer wat leuke reisjes gaan maken!
Waar ik na vorige jaar heel erg heb getwijfeld aan wat voor camera ik zou aanschaffen voor het maken van korte reisfilmpjes heb ik nu redelijk een keus kunnen maken, maar blijf ik nog op een vraagstuk hangen.

Ik denk er namelijk aan onderstaand overzicht aan te schaffen:

Sony A6000 + 16-50mm Powerzoom (Kitlens) + Accu (Extra)
SanDisk SDHC Extreme 32GB 90MB/s V30 Dubbelpak

DJI Spark Fly More Combo
SanDisk MicroSDHC Extreme 32GB 100mb/s, 90mb/s V30

Met bovenstaand verwacht ik kwalitatief full HD opnames te kunnen maken, welke ik ga gebruiken op bijvoorbeeld Instagram, Facebook en Youtube.

Nu ben ik alleen benieuwd naar jullie mening over de samenstelling. Omdat het budget ongeveer € 1200,- is heb ik de Sony A6000 gekozen i.p.v. de Sony A6300. Het is natuurlijk een mogelijkheid geen drone aan te schaffen en de investering volledig in een kwalitatief hogere camera te leggen, maar waar doe ik mezelf meer een plezier mee?

Vooral omdat natuurlijk de opnames in full HD gemaakt gaan worden en ik nog geen 4K wil gaan gebruiken..

Alvast bedankt voor het meedenken! d:)b

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Wat is je bestemming?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
Dominicaanse Republiek en Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
Voor instagram en FB heb je geen Full HD nodig, dat wordt toch in lagere kwaliteit getoond.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertieboy456
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09-2023

bertieboy456

Student / Tech Fanaat

Ik zou eerder eerst een deftige camera kopen dan een drone.
Als je ook wat kan editen, zoals met premiere pro, Final cut kan je al een super resultaat bekomen met alleen een camera.
Al eens een kijkje genomen naar de nieuwe canon M50?

[ Voor 13% gewijzigd door bertieboy456 op 24-04-2018 19:44 ]

SONY A7III - NIKON D3400 - TAMRON 28-75 - DJI RONIN SC - DJI MAVIC AIR FLY MORE COMBO - POLAR PRO CINEMATIC SERIES - RODE MICROFOON - THULE ASPECT BACKPACK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
Tommie12 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:49:
Voor instagram en FB heb je geen Full HD nodig, dat wordt toch in lagere kwaliteit getoond.
Klopt, maar voor Youtube is het niet verkeerd toch de 1080p aan te houden.
bertieboy456 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:40:
Als je ook wat kan editen, zoals met premiere pro, Final cut kan je al een super resultaat bekomen met alleen een camera.
Vorige jaar heb ik in combinatie met een GoPro Hero 4 al leuke filmpjes kunnen maken. Het editen doe ik in Adobe Premiere Pro. Met de A6000 verwacht ik eigenlijk al een behoorlijk stapje te maken qua beeldkwaliteit als ik hem tegenover bijvoorbeeld de GoPro Hero 4 zet.

De M50 heb ik opgezocht, maar helaas zijn er nog zo weinig 'cinematic' filmpjes. Hierdoor is het nog moeilijk te bepalen of de M50 nou veel beter zou zijn dan bijvoorbeeld de Panasonic G80 of Sony A6300 welke mocht de drone afvallen ook op het lijstje staan.

De reden dat ik denk aan de DJI Spark is het effect wat je aan je filmpje toevoegt. Je kan tenslotte beelden maken, welke niet zomaar iedereen maakt of kan maken.

Maar toch rest de vraag wat jullie zouden doen met een budget van bijvoorbeeld € 1200,-. Zelf ben ik namelijk echt tevreden met een Full HD uitrusting. Simpelweg omdat ik ook geen 4K apparatuur heb om te bewerken, laat staan het zelf op 4K te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06
Gaat het alleen om beelden en niet om geluid? De a6000 heeft geen bijzondere mix en mist ook de mic ingang. Een mix kan je dan enkel via de hotshoe toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45

BLACKfm

o_O

bertieboy456 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:40:
Van een paar foto's op de grond edit je natuurlijk geen fly-by op 50 meter hoogte :+.

Weet wel dat een drone niet zo lang mee gaat op een accu. Mits je het gewoon incidenteel wilt gebruiken is dat prima te doen (je gaat met een specifiek doel ergens heen om met de drone te vliegen). Maar als je geen mogelijkheid hebt om tussendoor de accu's te laden ben je snel uitgevlogen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
GENETX schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:16:
Gaat het alleen om beelden en niet om geluid? De a6000 heeft geen bijzondere mix en mist ook de mic ingang. Een mix kan je dan enkel via de hotshoe toevoegen.
Het gaat vooral om de beelden. Veelal gaat er toch muziek onder om een bepaalde sfeer te creëren, dus de microfoon is van zeer klein belang.
BLACKfm schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:27:
[...]

Van een paar foto's op de grond edit je natuurlijk geen fly-by op 50 meter hoogte :+.

Weet wel dat een drone niet zo lang mee gaat op een accu. Mits je het gewoon incidenteel wilt gebruiken is dat prima te doen (je gaat met een specifiek doel ergens heen om met de drone te vliegen). Maar als je geen mogelijkheid hebt om tussendoor de accu's te laden ben je snel uitgevlogen.
Uiteraard heb ik daaraan gedacht en vandaar ook de keuze voor het grotere pakket van de DJI Spark waar twee accu’s bij zitten en het belangrijkste vind ik de remote controller.

Het blijft voor nu wel de vraag of er geen betere combinatie mogelijk is? Zijn er die een andere camera zouden adviseren als het budget bijvoorbeeld meer richting de € 1500,- zou gaan? Waarbij de DJI Spark ongeveer op € 600,- zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04
Ik zou eerder een mooie lens voor die A6000 aanschaffen dan een drone eigenlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LJZ De A6000 is een fantastische instapcamera die ik iedereen kan aanbevelen. Heb er ruim 2 jaar van genoten voordat ik overstapte of de A7 serie.

Nieuw kost hij rond de 560 euro en tweedehands zie ik ze doorgans rond de 400 op marktplaats staan. Als ik zo naar je budget kijk, kan je voor 1200 zowel de camera als drone halen toch?

In dat geval zou ik het zeker doen, vooral het extra perspectief vanuit de lucht met de drone is een mooie aanvulling op je vakantie reportages.

Tijdje terug was er tevens een tweaker die een testcase heeft geplaatst, geheel geschoten met de Sony A6000 ter inspiratie. [Testcase] Bali

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
Ramon schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:31:
Ik zou eerder een mooie lens voor die A6000 aanschaffen dan een drone eigenlijk.
Gaat een lens vergeleken met de powerzoom kitlens die erbij zit heel veel toevoegen voor het maken van video’s? Denkend aan bijvoorbeeld foto’s kan ik me het wel voorstellen, maar als we het hebben over video’s niet. Natuurlijk kan ik er ook helemaal naast zitten :P
Unidentified schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:11:
@LJZ De A6000 is een fantastische instapcamera die ik iedereen kan aanbevelen. Heb er ruim 2 jaar van genoten voordat ik overstapte of de A7 serie.

Nieuw kost hij rond de 560 euro en tweedehands zie ik ze doorgans rond de 400 op marktplaats staan. Als ik zo naar je budget kijk, kan je voor 1200 zowel de camera als drone halen toch?

In dat geval zou ik het zeker doen, vooral het extra perspectief vanuit de lucht met de drone is een mooie aanvulling op je vakantie reportages.

Tijdje terug was er tevens een tweaker die een testcase heeft geplaatst, geheel geschoten met de Sony A6000 ter inspiratie. [Testcase] Bali
De testcase is onwijs mooi en ik denk zelf dat de DJI spark wel aardig in de buurt komt qua kwaliteit. Ik twijfel alleen wel heel erg qua camera, doordat de M50 niet veel duurder is en wel de 4K functie heeft voor mogelijk de toekomst..

Alleen zijn er nog zo weinig beelden van de M50 en durf ik dus niet te zeggen of hij kwalitatief beter zou zijn dan de A6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LJZ Beide hebben voor en nadelen, zie ook een gedetailleerde vergelijking tussen de 2 camera's http://cameradecision.com...S-M50-vs-Sony-Alpha-a6000

Daarnaast heb je zelf al beargumenteerd waarom 4K momenteel niet relevant voor je is.

Een bijkomend voordeel van de Sony is, dat mocht je hem bijvoorbeeld tweedehands aanschaffen en achteraf toch niet tevreden zijn, je hem eventueel weer kan verkopen zonder verlies.

De M50 ziet er zeker goed uit en dat mag ook wel van een camera van 2018, maar op het gebied van mirroless is sony momenteel toch echt wel het meest vooruitstrevend en.dat zie je o.a. terug in het lenzen aanbod.

Heb je de camera's zelf al getest? Anders zou ik je een bezoekje aanraden bij de lokale dealer om na te gaan welke je het fijnst vindt qua ergonomie en functionaliteit.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJZ
Unidentified schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:26:
@LJZ Beide hebben voor en nadelen, zie ook een gedetailleerde vergelijking tussen de 2 camera's http://cameradecision.com...S-M50-vs-Sony-Alpha-a6000

Daarnaast heb je zelf al beargumenteerd waarom 4K momenteel niet relevant voor je is.

Een bijkomend voordeel van de Sony is, dat mocht je hem bijvoorbeeld tweedehands aanschaffen en achteraf toch niet tevreden zijn, je hem eventueel weer kan verkopen zonder verlies.

De M50 ziet er zeker goed uit en dat mag ook wel van een camera van 2018, maar op het gebied van mirroless is sony momenteel toch echt wel het meest vooruitstrevend en.dat zie je o.a. terug in het lenzen aanbod.

Heb je de camera's zelf al getest? Anders zou ik je een bezoekje aanraden bij de lokale dealer om na te gaan welke je het fijnst vindt qua ergonomie en functionaliteit.
Deze week ga ik dan toch de Sony A6000 i.c.m. de kitslens bestellen. Voor de DJI Spark wacht ik nog even op één reactie in de topic van de DJI Spark. I.v.m. de haperende beelden lijkt het.

Heb nog aardig zitten twijfelen dit weekend tussen de Panasonic g80 en Sony A6000, maar ik denk dat de Sony qua prijs kwaliteit dan het meest in verhouding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJZ
Het enige wat me trouwens opvalt bij Kamera-Expres is dat de Sony A6000 wordt aangegeven als Sony A6000 + 16-50mm Powerzoom (Kitlens) + Accu (Extra), maar je hebt ook de Sony A6000 (ILCE6000S.CEC).

Betekend de ILC nog iets tegenover de Sony A6000 met accu waarbij dat niet staat aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 15:29

JK

LJZ schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:21:
[...]

Uiteraard heb ik daaraan gedacht en vandaar ook de keuze voor het grotere pakket van de DJI Spark waar twee accu’s bij zitten en het belangrijkste vind ik de remote controller.

Het blijft voor nu wel de vraag of er geen betere combinatie mogelijk is? Zijn er die een andere camera zouden adviseren als het budget bijvoorbeeld meer richting de € 1500,- zou gaan? Waarbij de DJI Spark ongeveer op € 600,- zit.
Het Fly More pakket heeft 1 extra accu, niet 2. Dus in totaal heb je dan 2 accu's. Wel een acculader erbij waar je er 3 tegelijk kan opladen (en dat gaat behoorlijk snel!). Daarnaast; je kan de Spark opladen via een powerbank (gaat wel wat langzamer). Een extra accu zag ik bij Amazon DE voor 45 euro, in NL denk ik rond 50-60 euro. De Spark vliegt +/- 12-13 minuten, hoveren kost meer capaciteit dan vliegen. Foto's uit de Spark zijn 4:3, denk daar wel aan. Video is gewoon 16:9. Voor het geld echt een leuk apparaatje, een vliegende camera. Oefen thuis wel een beetje voor je op reis gaat. Hier gaat ie dit jaar ook mee voor het eerst naar het buitenland. Ik weet niet hoe het met No Fly Zones zit in beide landen, maar je hebt een app genaamd 'AirMap' die het allemaal netjes laat zien waar je even moet denken aan bijv. kleine luchthavens, nationale parken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:24
Het belangrijkste bij de aanschaf van een dedicated camera is dat je hem ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Zeker op vakantie. Tegenwoordig ben je volledig ingesteld op het gebruiken van je telefoon als camera waardoor je dat moet aftrainen tijdens je trip. Wat mij daar ontzettend bij geholpen heeft (en mijn vriendin) zijn 2 dingen:

1. Dit product https://www.peakdesign.com/capture
Dit helpt ontzettend om je camera sneller bij de hand te hebben dan je telefoon. Ik heb hem aan mijn riem zitten en zodra ik een tas heb dan zit hij aan de tas vast. Echt een product waarvan ik nu denk, had ik dit maar veel eerder gedaan.

2. Aan het eind van de dag bepaalde foto's oversturen naar de mobiele telefoon met gebruik van de Sony play memories app. Zo maak je alvast een selectie (die je gelijk aan vrienden kunt laten zien als je thuis bent) en kun je ze erg makkelijk doorsturen naar social media of je vrienden/familie. Mocht je een partner/vriend/vriendin hebben leer die dan ook dit trucje zodat die ook makkelijker de camera pakt voor mooie beelden in plaats van de telefoon.

Dan zou ik zeker naast de kitlens nog een lichtsterke prime kopen. En dan vooral deze: pricewatch: Sigma 30mm F/1.4 DC DN (Sony E)
Ik ben vorig jaar 4 maanden op reis gegaan met een DJI Mavic, a6500, 16-50 kitlens, 12mm f2.0 samyang, 30mm 1.4 Sigma, 55-210mm Sony en een macro voorzetlens. De drone heb ik veel te weinig gebruikt helaas omdat het toch relatief veel gedoe is om op een mooie plek die uit de tas te halen, er zeer snel publiek om je heen gaat staan op een drukkere locatie (en gek genoeg zijn dat vaak ook de mooiere locaties) en/of de (weers) omstandigheden het niet toelieten, te veel wind, interferentie met stroomleidingen, een waterval die interfereert met de sensoren, te veel bomen, geen goede plek om te manoeuvreren, te veel boven mensen, te veel boven verkeer, te weinig batterij. etc. Kortom ik zou die 30 1.4 aanraden boven die drone, je gaat die 30 1.4 vele malen meer gebruiken en gaat hoe dan ook erg blij zijn met deze aankoop.

Deze lens kun je voor heel veel zaken op je camera laten zitten. Hij is net wat tele (verder ingezoomd) maar dat maakt wel dat je duidelijker een onderwerp gaat zoeken in je compositie wat de kwaliteit van je foto's verbeterd. Daarnaast is het de scherpste lens voor Sony APS-C!! En levert hij prachtige bokeh op wat ook enorm helpt voor de perceptie van een goede foto. De bokeh helpt gigantisch om onrustige/lelijke achtergronden te maskeren waardoor je compositie minder belangrijk is en je met minder moeite het juiste plaatje kunt schieten.
Pagina: 1