Muur schilderen - vlekkerig ... voorstrijk nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb twee muren geschilderd met Histor Monodek (gebroken wit).

De muren zijn feitelijk gewoon voorzetwandjes met behang er op (zeer strak behangen, met een eenvoudig / subtiel relief er in).

Een aantal jaar geleden had ik deze muren al wit geverfd (wederom gebroken wit, maar iets lichter dan de nieuwe laag) en dat was toe aan vervanging - vandaar de nieuwe verf-actie op deze muren.

In totaal heb ik de muren nu 2x geverfd (roller van goede kwaliteit) - maar het probleem is dat het zeer vlekkerig is geworden, zeker als je het van de 'zijkant' bekijkt (dus niet frontaal er voor) met veel licht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7KenvNW.png

Omdat het resultaat zo vlekkerig is geworden, heb ik alles nog een keer geverfd om zeker te zijn dat ik niet een bepaald stuk was vergeten, maar dat was dus duidelijk niet zo.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de muur door zijn relief in het behang (of de achterliggende voorzetwanden) de verf niet goed heeft gepakt of dat de boel niet lekker is geabsorbeerd.

Met wat Google-werk las ik over voorstrijken van de muur - zou dit, gezien de werkwijze en het resultaat, enig soelaas kunnen bieden?

Grootste probleem lijkt dus dat de oude verlaag (wit) en de nieuwe verflaag (iets minder wit) ruzie hebben met elkaar en dus om-en-om zichtbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:54
Of de verf is niet goed, of niet goed gemengd, of de onderlaag zuigt te veel.
Ik zou de emmer latex een keer goed roeren en over een dag of 1-2 nog een laag aanbrengen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Theo74 schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:13:
Of de verf is niet goed, of niet goed gemengd, of de onderlaag zuigt te veel.
Ik zou de emmer latex een keer goed roeren en over een dag of 1-2 nog een laag aanbrengen.
De verf is niet gemengd (kant en klaar, waterbasis)...

Roeren heb ik wel goed gedaan, denk ik, vijf minuten met een dikke vette spatel :)

Overigens heb ik in een periode van 2 weken nu 2 tot 3 lagen aangebracht - maar de plekken die vlekkerig zijn, blijven vlekkerig (exact op dezelfde plekken).

3 lagen maakt het wel iets beter, maar niet goed... dus ik zie het niet zitten om bv. 5 lagen te doen (hence the name, monodeck...).

Geen idee of dat goede verf is - Histor, iets van 75 euro voor zo'n emmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Wij hadden hetzelfde hier. Ook behangen (glasvlies) en daarna monodek eroverheen. Ik ben na drie lagen ook gestopt. In de hoop dat het met meubels e.d. tegen de muur niet meer op zal vallen. En inderdaad, eenmaal ingericht valt het mee. Maar als je het weet blijft het toch storen. Benieuwd naar advies van anderen hierover.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
Histor Monodek (en alles wat je bij de bouwmarkt kan kopen) is geen geweldige kwaliteit verf.

Verder is het de afgelopen week gewoon veel te warm geweest om te verven. De verf droogt te snel waardoor je vlekken/strepen krijgt. Een schilder heeft daar additieven voor. Maar dat zit absoluut niet in je bouwmarkt verf.

En ik denk dat je te weinig bent geweest met de verf. Op de lichtere plekken was je roller waarschijnlijk niet meer nat genoeg. Voorstrijk helpt inderdaad, maar is eigenlijk alleen nodig bij de 1e verflaag.

[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 22-04-2018 14:36 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:36:
Histor Monodek (en alles wat je bij de bouwmarkt kan kopen) is geen geweldige kwaliteit verf.

Verder is het de afgelopen week gewoon veel te warm geweest om te verven. De verf droogt te snel waardoor je vlekken/strepen krijgt.

En ik denk dat je te weinig bent geweest met de verf. Op de lichtere plekken was je roller waarschijnlijk niet meer nat genoeg. Voorstrijk helpt inderdaad, maar is eigenlijk alleen nodig bij de 1e verflaag.
Yes, ik weet ergens wel dat bouwmarkten niet de beste kwaliteit verkopen - al heb ik er ook niet echt op bezuinigd (potten van minder dan 50 euro heb ik links laten liggen).

Afgelopen dagen is het wel warmer, maar de 1e en 2e laag is zeker ruim een week geleden er op gedaan.

Maar ik had wel moeite (technisch) om genoeg verf op die roller te krijgen - dus het zou kunnen dat het gewoon te dun is aangebracht.

Ik ga dus maar weer alles afplakken, plastic omwikkelen en de bouwplek die mijn woonkamer nu al 2 weken is wéér van een nieuwe verfpoging voorzien.

Ook zal ik dan een nog duurdere roller kopen en proberen na goed mengen de verf dikker aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:38:
[...]

Yes, ik weet ergens wel dat bouwmarkten niet de beste kwaliteit verkopen - al heb ik er ook niet echt op bezuinigd (potten van minder dan 50 euro heb ik links laten liggen).

Afgelopen dagen is het wel warmer, maar de 1e en 2e laag is zeker ruim een week geleden er op gedaan.

Maar ik had wel moeite (technisch) om genoeg verf op die roller te krijgen - dus het zou kunnen dat het gewoon te dun is aangebracht.

Ik ga dus maar weer alles afplakken, plastic omwikkelen en de bouwplek die mijn woonkamer nu al 2 weken is wéér van een nieuwe verfpoging voorzien.

Ook zal ik dan een nog duurdere roller kopen en proberen na goed mengen de verf dikker aan te brengen.
Qua kwaliteit maakt het bij de bouwmarkt weinig uit hoor. En Histor Monodek is eigenlijk altijd wel ergens in de aanbieding voor minstens 30% korting.

Als je moeite had met genoeg verf op de roller krijgen. Gebruik je wel een bak + rooster ipv zo'n plat ding?
Afbeeldingslocatie: https://www.kalkkrijtverf.nl/uploads/kalkenkrijtverf_esatto_0002_verfbak_1.jpg
in plaats van
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/216123/123

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocem
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 10:16
Maat van mij is schilder en die zegt koop nooit Histor monodek.

Flexa is volgens hem al een stuk en dat is bij mij thuis goed gelukt. Uiteraard wel met goede kwasten en rollers.

Kwasten en rollers van Kopenhagen Gold zijn top. Deze rollers verliezen bijna geen pluisjes en de kwasten geen haren. Is duurder maar et resultaat is veel beter.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:49:
[...]
Qua kwaliteit maakt het bij de bouwmarkt weinig uit hoor. En Histor Monodek is eigenlijk altijd wel ergens in de aanbieding voor minstens 30% korting.

Als je moeite had met genoeg verf op de roller krijgen. Gebruik je wel een bak + rooster ipv zo'n plat ding?
[afbeelding]
in plaats van
[afbeelding]
Ik gebruik inderdaad die platbodem (2e foto) en zal gaan oriënteren op de eerste. Mijn ervaring (ik ben geen schilder!) was dat de verf al na 2 of 3 rol-bewegingen op was (van de roller) en dan ga je nog even door met een bijna droge roller, wat niet lekker aanvoelde (bot op bot gevoel, geen 'sjeu' tijdens het rollen).
mocem schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:50:

Flexa is volgens hem al een stuk en dat is bij mij thuis goed gelukt. Uiteraard wel met goede kwasten en rollers.

Kwasten en rollers van Kopenhagen Gold zijn top. Deze rollers verliezen bijna geen pluisjes en de kwasten geen haren. Is duurder maar et resultaat is veel beter.

Marco
Bedankt - qua merk weet ik het niet; ik had vooraf wel gekeken (niet naar de prijs, wel naar de kwaliteit), maar kreeg een beetje Canon / Nikon ... Apple / Android ... Beatles / Rolling Stones ... Ajax / Feyenoord gevoel.

De één roept dat A beter is, de ander zweert bij B (en niet laat ruimte over voor nuance).

De kwasten zal ik ook checken, die ik nu had waren 15 euro ofzo (de rollers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:14

SuBBaSS

-has Ryzen

b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:38:
[...]

Ken je frustratie, ben hier zelf ook flink aan het klussen (vooral sauzen en lakwerk).
Hier ietwat hetzelfde probleem met vlekkerij (hoewel dat wel met 'een kleurtje' is). Had ook beter voorstrijk kunnen gebruiken. Recept was nu: oude zooi eraf, glasvliesbehang erover (dat helaas ook niet overal even strak zat) en dan zeker 2x overal overheen geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VsDAsxRfPoAdtbbwFo7t4QDD/thumb.jpg

Die verf van de bouwmarkt zou prima moeten voldoen, maar op waterbasis is het toch altijd wat minder tov. het spul dat de pro's gebruiken.
Oh ja, zo'n verf-emmer en rooster zijn echt wel essentieel. Die grote rollers kunnen flink wat verf opnemen (zoals je gemerkt hebt).

Overigens merk ik bij mezelf dat én perfectionistisch én een niet heel goede klusser zijn niet de ideale combi is. Je staat nu over letterlijk met je neus bovenop en ziet alles.
Troost jezelf met de gedachte dat als er straks weer meubels ed. staan dat het dan alsnog best mee kan vallen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
SuBBaSS schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:00:
[...]

Ken je frustratie, ben hier zelf ook flink aan het klussen (vooral sauzen en lakwerk).
Hier ietwat hetzelfde probleem met vlekkerij (hoewel dat wel met 'een kleurtje' is). Had ook beter voorstrijk kunnen gebruiken. Recept was nu: oude zooi eraf, glasvliesbehang erover (dat helaas ook niet overal even strak zat) en dan zeker 2x overal overheen geweest.

[afbeelding]

Die verf van de bouwmarkt zou prima moeten voldoen, maar op waterbasis is het toch altijd wat minder tov. het spul dat de pro's gebruiken.
Oh ja, zo'n verf-emmer en rooster zijn echt wel essentieel. Die grote rollers kunnen flink wat verf opnemen (zoals je gemerkt hebt).

Overigens merk ik bij mezelf dat én perfectionistisch én een niet heel goede klusser zijn niet de ideale combi is. Je staat nu over letterlijk met je neus bovenop en ziet alles.
Troost jezelf met de gedachte dat als er straks weer meubels ed. staan dat het dan alsnog best mee kan vallen..
Behang er af is geen optie; ik heb 5 linkerhanden en behangen gaat me zeker niet lukken :)

Ik zit zelf toch nooit in de woonkamers, meubels heb ik niet... maar ik wil het inderdaad wel goed / mooi / strak hebben (tja, dan moet je een vakman in dienst nemen, ik weet het).

Al met al toch aardig wat uurtjes er in gestoken en dan wil ik - net als met al het andere - wel een goed resultaat zien (of wat haalbaar is met mijn inzet / kennis en kunde).

En het moet beter kunnen dan dit :)

Ik ga zo'n emmer aanschaffen, niet bezuinigen op de hoeveelheid verf, goed mengen en het dan gewoon minimaal nog 1x opnieuw doen.

Overigens kijk je, als het nieuw is, ook echt naar elk vlekje en krasje... net als bij nieuwe hardware ofzo... na een week valt het niet op, maar ik wil het juist goed doen, voordat ik me er niet meer aan erger :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Soms moet je ook accepteren dat je iets niet kunt. Ik kan prima klussen, maar schilderen of latexen... brrr. Hoeft ook niet, mijn vader is schilder.
Kijk ik dan wat mijn vriendin wel even doet, gewoon strak een muur sauzen met goedkope saus en goedkope roller zo uit de emmer en dan ook gewoon alles op de muur ipv op de grond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:07:
[...]

Behang er af is geen optie; ik heb 5 linkerhanden en behangen gaat me zeker niet lukken :)

Ik zit zelf toch nooit in de woonkamers, meubels heb ik niet... maar ik wil het inderdaad wel goed / mooi / strak hebben (tja, dan moet je een vakman in dienst nemen, ik weet het).

Al met al toch aardig wat uurtjes er in gestoken en dan wil ik - net als met al het andere - wel een goed resultaat zien (of wat haalbaar is met mijn inzet / kennis en kunde).

En het moet beter kunnen dan dit :)

Ik ga zo'n emmer aanschaffen, niet bezuinigen op de hoeveelheid verf, goed mengen en het dan gewoon minimaal nog 1x opnieuw doen.

Overigens kijk je, als het nieuw is, ook echt naar elk vlekje en krasje... net als bij nieuwe hardware ofzo... na een week valt het niet op, maar ik wil het juist goed doen, voordat ik me er niet meer aan erger :p
:D
Ook dat ken ik. Nou heb ik bij het behangen wel hulp gehad (zou echt veel respect hebben voor lieden die dat in hun eentje ook nog strak voor elkaar krijgen), maar goed, die hulp zorgde eigenlijk alleen voor 2 extra linkerhanden. :P Gelukkig is het een grote kerel die zo bij het plafond kon, dat scheelt een hoop.
De rest doe ik hier ook allemaal solo, gaat niet op z'n snelst maar we komen er wel (~als ik eens stop met dingen meepakken; kom steeds dingen tegen die ik bij wil werken).
Zo gaat nu de trap in de lak... Hoefde eigenlijk maar ja, heb nog verf en zit nog in de schilderstand dus hoppaaaaa....

Hier zat de zooi er al 9 jaar op, er werd gerookt dus je kunt je voorstellen wat een troep dat was. Alles kaal gemaakt en van vooraf begonnen.
Nou wordt hier mijn hele woning gerenoveerd; nieuwe keuken/wc/badkamer. Meteen mooi 'moment' om de rest ook allemaal aan te pakken.

En natuurlijk wil je resultaat zien! Ik begrijp dat het er ca. 2 jaar op zat bij jou? Kan me voorstellen dat je dan soms goed moet kijken voor de 'progressie'.
Dat was hier (gelukkig anders); alles knapt ervan op. En ik maak heul veul 'before/after' foto's, dat is ook wel goed om me (achteraf) alsnog tevreden te kunnen stemmen. 8)

Succes in verder in ieder geval! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:22:
Soms moet je ook accepteren dat je iets niet kunt. Ik kan prima klussen, maar schilderen of latexen... brrr. Hoeft ook niet, mijn vader is schilder.
Kijk ik dan wat mijn vriendin wel even doet, gewoon strak een muur sauzen met goedkope saus en goedkope roller zo uit de emmer en dan ook gewoon alles op de muur ipv op de grond...
Ik ben een meester in 'know your limitations' - maar tegelijk weet ik ook dat als iets beter kan, ik het ook graag beter wil doen...

...en deze muur heeft nog niet gewonnen van mijn (extreme) beperkingen, ik zal hem strak krijgen - dat kreng!
SuBBaSS schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:26:
[...]

Ik begrijp dat het er ca. 2 jaar op zat bij jou? Kan me voorstellen dat je dan soms goed moet kijken voor de 'progressie'.
Dat was hier (gelukkig anders); alles knapt ervan op. En ik maak heul veul 'before/after' foto's, dat is ook wel goed om me (achteraf) alsnog tevreden te kunnen stemmen. 8)

Succes in verder in ieder geval! (y)
Oude laag zat er +/- 8 jaar op alweer... was gewoon goor door gebruikerssporen (klinkt viezer dan het is... maar handen, vegen, per ongeluk iets over de muur strepen, etc...).

Dus de nieuwe laag oogt (en ruikt) zeer fris, maar wel vlekkerig fris... en ik streef naar minimaal iets-minder-vlekkerig-fris!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Koop gelijk goede verf en geen bouwmarktkwaliteit. Goede verf en materiaal geeft goede dekking. welke banen heb je getrokken, zo maar overal over gerold of, en is het al goed droog ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Hackus schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:00:
Koop gelijk goede verf en geen bouwmarktkwaliteit. Goede verf en materiaal geeft goede dekking. welke banen heb je getrokken, zo maar overal over gerold of, en is het al goed droog ?
Heb het 2 tot 3x geverfd, met +/- 5 dagen droogtijd er tussen.

En tijdens het rollen heb ik wel een mathematisch systeem bedacht, waarbij ik grote banen abstract weer in kleine blokken indeelde, om te voorkomen dat ik iets zou missen.

Verf is inderdaad niet super, maar ook niet cheap-ass... zelf ben ik de zwakste schakel, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:54:
[...]

Ik ben een meester in 'know your limitations' - maar tegelijk weet ik ook dat als iets beter kan, ik het ook graag beter wil doen...

...en deze muur heeft nog niet gewonnen van mijn (extreme) beperkingen, ik zal hem strak krijgen - dat kreng!
>:) (y)
Oude laag zat er +/- 8 jaar op alweer... was gewoon goor door gebruikerssporen (klinkt viezer dan het is... maar handen, vegen, per ongeluk iets over de muur strepen, etc...).

Dus de nieuwe laag oogt (en ruikt) zeer fris, maar wel vlekkerig fris... en ik streef naar minimaal iets-minder-vlekkerig-fris!
Ah kijk, dan zal het sowieso een mooie verbetering zijn.
Was bij mij ook zo qua gebruikssporen (én 1 poes die heel graag de vinyllaag van de muur krabte).
Makkelijk scoren, zeg maar. :P

Maar goed, je vroeg om tips en ik ratel alleen maar over m'n eigen project, excuse me really! :X
Ik denk/gok dat je met het juiste materiaal het wel voor elkaar kunt boksen! d:)b
Gewoon mooi dik opzetten (en niet vergeten ook diagonaal te gaan met die roller!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
SuBBaSS schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:10:
[...]

>:) (y)

[...]

Ah kijk, dan zal het sowieso een mooie verbetering zijn.
Was bij mij ook zo qua gebruikssporen (én 1 poes die heel graag de vinyllaag van de muur krabte).
Makkelijk scoren, zeg maar. :P

Maar goed, je vroeg om tips en ik ratel alleen maar over m'n eigen project, excuse me really! :X
Ik denk/gok dat je met het juiste materiaal het wel voor elkaar kunt boksen! d:)b
Gewoon mooi dik opzetten (en niet vergeten ook diagonaal te gaan met die roller!).
No worries :) ik neem alle tips ter harte.

Zal komende of volgende week weer een nieuwe laag er over heen doen, met de hier opgedane kennis en zal de resultaten 'voor' en 'na' documenteren en hier uploaden.

Geef me een toetsenbord en ik programmeer een complexe site, geef me een potlood en ik teken een cartoon... geef me een kwast, en ik bak er niets van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Laatst online: 20:51
Vorig jaar de hele kamer gesausd over glasvliesbehang.
Sikkens Alphatex SF gebruikt.
Een ossebloedrode muur heb ik 2x moeten doen maar de rest gewoon maar 1x.
Geen vlek te zien en erg mooi geworden.

Sikkens is duurder ja maar tel uit wat je nu op de muur smeert als je hem 5x moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

coob schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:35:
Vorig jaar de hele kamer gesausd over glasvliesbehang.
Sikkens Alphatex SF gebruikt.
Een ossebloedrode muur heb ik 2x moeten doen maar de rest gewoon maar 1x.
Geen vlek te zien en erg mooi geworden.

Sikkens is duurder ja maar tel uit wat je nu op de muur smeert als je hem 5x moet doen.
Ik gok dat TO een emmer van 10 liter heeft, dan heb je ook meer dan genoeg om het 5x te doen. :P
(Die grijze muur van mijn foto was met 2,5 liter cheapste praxis muurverf. Moest er in totaal denk ik een 2x overheen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapp-it
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:19
Even wat leesvoer :) https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/goedkoopste-latexverf-niet-per-definitie-de-slechtste/

Ik heb exact hetzelfde gehad met voorstrijk op de muren gebruikt en glasvezel behang (https://www.karwei.nl/ass...dessin-gw501-25/p/B534863) Ik ervaar exact hetzelfde vlekkerig, alsof het niet goed dekkend is en het er erg dik is opgezet. Bij mij vriendin hebben we deze gebruikt https://www.praxis.nl/ver...l-voorgeverfd-50m/5289176 en als verf https://www.praxis.nl/ver...-mat-ral-9010-10l/5239146 en daar zie ik geen enkele streep, vlek en etc. Dat was even mijn ervaring die ik hier deel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Hier ook histor monodek. Ook diezelfde vlekken gehad. Een tweede riante laag heeft veel opgelost, maar niet alles. De volgende keer ga ik verf bij de speciaalzaak halen. Is duurder, maar schijnt toch echt beter te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Tja, ik 'dacht' altijd dat Histor wel goed was.... blijkbaar ben ik in de marketing-machine getrapt.

Zeker na het zien van die KASSA-uitzending (linkje hierboven) waar een C-merk het beste scoorde en Histor het slechtste, ga ik komende week een heel ander merk op de muur smeren.

2b-continued, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Zapp-it schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:28:
Even wat leesvoer :) https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/goedkoopste-latexverf-niet-per-definitie-de-slechtste/

Ik heb exact hetzelfde gehad met voorstrijk op de muren gebruikt en glasvezel behang (https://www.karwei.nl/ass...dessin-gw501-25/p/B534863) Ik ervaar exact hetzelfde vlekkerig, alsof het niet goed dekkend is en het er erg dik is opgezet. Bij mij vriendin hebben we deze gebruikt https://www.praxis.nl/ver...l-voorgeverfd-50m/5289176 en als verf https://www.praxis.nl/ver...-mat-ral-9010-10l/5239146 en daar zie ik geen enkele streep, vlek en etc. Dat was even mijn ervaring die ik hier deel ;)
Precies die heb ik hier ook gebruikt (Perfection)!
Het is daar het goedkoopste merk (kon het zelf niet eens op de site vinden om de een of andere reden).
Ook de gemengde variant was prima. (y)
Wel een 'klus' op zich om de juiste kleuren te bepalen. Heb me daarom trouwens bescheurd bij de gamma. Sommige namen van die kleuren aan de kleurenwand! :D :'( Daar hebben wat lieden dikke lol om gehad bij het bedenken, kan bijna niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
mocem schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:50:

Marco
Hier was de Flexa weer ruk en gebruiken we eigenlijk altijd de Monodek voor grote lappen. Ligt denk ik maar net aan de batch of waar hij in de bouwmarkt gestaan heeft. Misschien wel bevroren geweest... :X

@b2vjfvj75gjx7 75 euro voor een pot van 10 liter? Dat spul is altijd wel ergens voor <40 te krijgen. Is het nu niet, dan wel twee weken later bij dezelfde winkel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Druk en snelheid van rollen dient constant te zijn, op veel wander/plafonds zie je het niet, maar eenmaal gladde muren zie je alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:46:
[...]

Hier was de Flexa weer ruk en gebruiken we eigenlijk altijd de Monodek voor grote lappen. Ligt denk ik maar net aan de batch of waar hij in de bouwmarkt gestaan heeft. Misschien wel bevroren geweest... :X

@b2vjfvj75gjx7 75 euro voor een pot van 10 liter? Dat spul is altijd wel ergens voor <40 te krijgen. Is het nu niet, dan wel twee weken later bij dezelfde winkel.
Ik ga nu boodschappen doen...
  • Afplaktape ( 2 rollen )
  • Plastic ( om de vloer af te dekken )
  • Alabastine voorstrijk
  • Platte kwast, kwaliteit
  • Verfbak + -rooster
  • Plastic spatel ( roeren )
  • oriënteren op verf
...don't tell me i didn't took it serious :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
Suc6 en we (aanname voor andere personen ;) ) horen graag wat het resultaat is geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Zapp-it schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:00:
Suc6 en we (aanname voor andere personen ;) ) horen graag wat het resultaat is geworden!
Voor het eerst in mijn leven zelfs een handleiding bekeken op YouTube...

Nou ja, tweede keer... eerste keer was hoe je een cijferslot kan kraken :p

Foto's volgen nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:15
Ik vraag me af of het komt door een zuigende ondergrond, als ik de posts zo doorlees lijk je de ondergrond niet vetvrij gemaakt te hebben met bijvoorbeeld universol of St Marc en heb je het veel te schraal opgezet. Ondergrond goed schoonmaken, roller een nacht in de latex leggen zodat deze goed verzadigd is en dik opzetten, nat in nat en niet te veel druk uitoefenen. Als je veel druk uit moet oefenen om latex op de muur te krijgen dan heb je te weinig latex in je roller.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

SuBBaSS schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:20:
[...]

Precies die heb ik hier ook gebruikt (Perfection)!
Het is daar het goedkoopste merk (kon het zelf niet eens op de site vinden om de een of andere reden).
Ook de gemengde variant was prima. (y)
Wel een 'klus' op zich om de juiste kleuren te bepalen. Heb me daarom trouwens bescheurd bij de gamma. Sommige namen van die kleuren aan de kleurenwand! :D :'( Daar hebben wat lieden dikke lol om gehad bij het bedenken, kan bijna niet anders.
En ik heb met perfection wel weer vreselijk gevlek gehad :+

Het kan blijkbaar nogal wisselen. Wat wel heel goed bleek te helpen was geen full size muurroller te gebruiken maar een maatje kleiner. Eentje van 10 cm, maar dan wel met hetzelfde oppervlak als een muurverfroller (geen schuim). De truck bleek te zijn om dat kleine rollertje als een soort rollende kwast te gebruiken. En flink nat te houden.
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:04:
[...]

Voor het eerst in mijn leven zelfs een handleiding bekeken op YouTube...

[video]

Nou ja, tweede keer... eerste keer was hoe je een cijferslot kan kraken :p

Foto's volgen nog...
Hou er met je planning rekening mee dat dit spul echt afgrijselijk stinkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 27-04-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapp-it
Yucon schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:29:
[...]

En ik heb met perfection wel weer vreselijk gevlek gehad :+

Het kan blijkbaar nogal wisselen. Wat wel heel goed bleek te helpen was geen full size muurroller te gebruiken maar een maatje kleiner. Eentje van 10 cm, maar dan wel met hetzelfde oppervlak als een muurverfroller (geen schuim). De truck bleek te zijn om dat kleine rollertje als een soort rollende kwast te gebruiken. En flink nat te houden.
Ja, die indruk heb ik ook dat er vreselijk veel verschil in het eind resultaat kan zitten, vandaar dat ik schreef, mijn ervaring met Perfection muurverf ;)
Hou er met je planning rekening mee dat dit spul echt afgrijselijk stinkt.
Niet alleen dat wat dacht je van al dat gespetter op de vloer, ramen etc. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online

Eerste laag van de tweede poging zit er op...

Bovenstaande video heb ik gebruikt voor de 'techniek' (er zijn tientallen technieken, soms spreken ze elkaar zelfs tegen - maar de logica in deze video begreep ik het beste).

En ik heb wat tips gevolgd via deze site;

https://www.skil.nl/stappenplannen/binnenmuur-verven.html

Belangrijkste, voor nu, is dat een verf-emmer + rooster veel beter werkt (voor mij) dan een platte meng-bak.

De eerste versie van de verf had ook gewoon te weinig verf op de roller;

Met één emmer verf heb ik toen 3 tot 4 lagen gedaan, terwijl ik met de nieuwe techniek mag hopen dat ik tot 2 lagen kom (2 muren, 1 laag).

Dus ik heb nu al veel meer verf gebruikt, wat een goed teken is - denk ik.

Nu alles laten drogen, morgen het resultaat checken en dan wellicht de 2e muur een beurt geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb helaas precies hetzelfde probleem als TS met precies dezelfde verf (kwam er later pas achter, dat de verf zo slecht scoorde in de Radar test). Ik heb sindskort een nieuwe woning de binnenmuurtjes zijn volgens mij een soort cardboard (MDF?) - lijkt me dat latex gewoon moet werken? volgens de verpakking is het geschikt voor dit soort muren)

Ik heb met een natte spons voorstrijktest gedaan, maar het water liep gelijk van de muren af - dus geen voorstrijk gebruikt.
Vervolgens muur geschuurd, schoongemaakt en twee keer geschilderd (met dagen er tussen) met dezelfde verf als TS: die Histor Monodek.

Op tal van plekken zie ik nu ook vlekken in de muur: sommige stukken zijn lichter dan andere plekken, ondanks 2x geschilderd.

Wat kan ik nu het beste doen?

- Een derde keer schilderen lijkt me niet de oplossing, gezien het de andere keren ook al niet lukte.

- Andere verf kopen en die als 3e laag gebruiken - en dan de rest van de muren in huis niet meer met Histor Monodek?

- Of ligt het aan iets anders: bijv. toch voorstrijk nodig? andere roller? of zijn de binnenmuren van de nieuwbouw toch nog te vochtig om goed te kunnen schilderen? (appartement is 6 weken geleden opgeleverd, maar de binnenmuren zijn volgens mij niet vochtig - soort van houten grote plaat is het).

Zie voor de situatie de foto's in de topicstart, ik heb precies dat.

[ Voor 35% gewijzigd door CyberMania op 24-01-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeakerTweaker
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 22:36
Drie keer raden hoe ik in dit topic terecht ben gekomen. Histor Monodeck verf gekocht. Al drie lagen op de muur geschilderd en een en al vlekken. En dat voor 50 euro. Koop deze verf niet tweakers! En dan te bedenken dat dit de duurste verf uit de praxis was. Wat een farce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SpeakerTweaker schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:11:. En dat voor 50 euro. Koop deze verf niet tweakers! En dan te bedenken dat dit de duurste verf uit de praxis was. Wat een farce.
Kun je nagaan wat de rest voor topspul is bij de woonwinkel ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 23:53
@SpeakerTweaker dank je voor het omhoog halen van de topic, maar nu weet ik dus niet wat het resultaat is van @b2vjfvj75gjx7 . Lees ik eerst heel het topic, mis ik het resultaat ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 15:24

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Als je rare vlekken hebt die niet dekken dan de muur of plek inrollen met behanglijm. Dit isoleert de verstorende laag. Het scheelt ook nog eens een heleboel duiten in je beurs. Behanglijm dekt zelfs oude bruine vochtplekken af. Na het drogen kan je er zo over sauzen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:44
b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:10:
Ik heb twee muren geschilderd met Histor Monodek (gebroken wit).

De muren zijn feitelijk gewoon voorzetwandjes met behang er op (zeer strak behangen, met een eenvoudig / subtiel relief er in).

Een aantal jaar geleden had ik deze muren al wit geverfd (wederom gebroken wit, maar iets lichter dan de nieuwe laag) en dat was toe aan vervanging - vandaar de nieuwe verf-actie op deze muren.

In totaal heb ik de muren nu 2x geverfd (roller van goede kwaliteit) - maar het probleem is dat het zeer vlekkerig is geworden, zeker als je het van de 'zijkant' bekijkt (dus niet frontaal er voor) met veel licht.

[Afbeelding]

Omdat het resultaat zo vlekkerig is geworden, heb ik alles nog een keer geverfd om zeker te zijn dat ik niet een bepaald stuk was vergeten, maar dat was dus duidelijk niet zo.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de muur door zijn relief in het behang (of de achterliggende voorzetwanden) de verf niet goed heeft gepakt of dat de boel niet lekker is geabsorbeerd.

Met wat Google-werk las ik over voorstrijken van de muur - zou dit, gezien de werkwijze en het resultaat, enig soelaas kunnen bieden?

Grootste probleem lijkt dus dat de oude verlaag (wit) en de nieuwe verflaag (iets minder wit) ruzie hebben met elkaar en dus om-en-om zichtbaar zijn...
Ik heb toevalig hetzelfde. Twee keer overgegaan. Kwaliteitsverf. Misschien iets te zuinig geweest met verf en slechte roller (mogelijk iets hard geworden). Ik ben vrij zeker dat het gewoon slecht gestucd is!

Verf is uiteindelijk slechts een kleurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_YI6Dm0bBvQLqwB5jsVQr1T__Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvifRsf0XGLNsEtB32XvdKG2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Oplossing is simpel, geen Histor Monodek gebruiken, die naam dekt de lading niet :+

Het doet ff financieel pijn, maar hier zijn we overgestapt naar saus van Sikkens en dan ben je in 1x klaar en is het resultaat superstrak.

Owja, roller ed doet er natuurlijk ook toe. En op vers gestucte muren altijd voorstrijk gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Oogje op 01-04-2021 12:59 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 18:32
Hier hetzelfde probleem met de monodek.

- Raden jullie Sikkens latex of gewone muurverf aan?
- Verven jullie over de oude monodek laag heen of schuren jullie alles opnieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:47
Koop een goede roller https://www.gamma.nl/asso...ndergrond-25-cm/p/B559021

Dat scheelt enorm.
Die troep van de action bijvoorbeeld neemt bijna geen verf op en daarmee verf je veel te schraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Omdat het hier algemeen over kwaliteit en prijs gaat. Is er (veel) verschil tussen random voorstrijk van de bouwmarkt en die van de betere verfmerken als Sigma?

Voor mijn klus is de ondergrond gipswand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
3dmazter schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:14:
Koop een goede roller https://www.gamma.nl/asso...ndergrond-25-cm/p/B559021

Dat scheelt enorm.
Die troep van de action bijvoorbeeld neemt bijna geen verf op en daarmee verf je veel te schraal.
.

Voor alle muren hier gebruikt maar mocht geen baat hebben met monodek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:47
wellicht heb je dan te droog gerold.
Je kan ongeveer 2 a 3 banen van boven naar onder dekken per keer verf pakken.
En begin 3 roller breedtes verder en werk naar de eerder opgebrachte laag toe.
Niet er van af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
Alle latex bij de bouwmarkten is troep.
Er zit namelijk kalk in als witsel, dan kost iets van 1 euro per kilo.
In de dure merken zit titaanwit, dat kost 60 euro per kilo.
Weet je direct waarom de dure, echte merken al snel 100+ voor 10 liter kosten.

Soms kan je bij bouwcenters wel goedkopere alternatieven vinden die beter zijn dan de latex bij de bouwmarkt:
https://www.bouwcenterkoo...wand-en-plafond_4787.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeakerTweaker
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 22:36
Ik ben uiteindelijk nog een keer eroverheen gegaan met Monodek Revolution, de duurdere versie, en het resultaat is nu wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
En stoppen met schilderen en spuiten, veeeeeeel strakker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
Alles met de hand nogmaals gedaan met sikkens alphatex. Vele malen beter nu, blijf nog een enkele zuigplek houden links en rechts maar die neem ik voor lief. Op de muren wel sommige plekken beetje opnieuw opgeschuurd om niet een al te groot verschil in verflagen (hoogte) te krijgen.
Pagina: 1