MSI Turbo K7T-R niet op 133 MHz met mijn CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 22:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Toen mijn Asus A7V133 nog leefde, was overklokken makkelijk. Gewoon wat jumpertjes instellen. Nu die Asus overleden is heb ik een MSI K7T Turbo-R aangeschaft (vraag niet waarom :)), maar m'n CPU wil nu niet meer draaien op een 133 MHz FSB (heb laatste BIOS, de CPU draaide op de Asus 6.5x133 zonder problemen). Schijnbaar komt dit doordat de CPU eerst op default voltage/multiplier opstart en vervolgens de BIOS waarden worden toegepast. Dus dacht ik dat ik de FSB gewoon op 132 MHz kon zetten, de CPU boot dan op 7.5x100 en wordt dan door de BIOS naar 6.5x132 gegooid. Helaas, de maximum FSB die ik zo kan halen is 120 MHz, daarna kapt er iets mee, ik denk de PCI bus ofzo aangezien ik 133 MHz geheugen heb en in de BIOS heb gezegd dat dit op 100 MHz moet draaien (en dus volgens mij met de FSB meegaat, dus 120 MHz). De vraag: heeft het zin dat ik de L3/L4/L6 bruggen ga modificeren (zie http://www.hardwaresecrets.com/d070301.html) om zo hopelijk wel op 133 MHz te komen, of ga ik het bordje gewoon terugbrengen (kan nog) en koop dan weer een Asus? Ik vindt die MSI een goed bord, maar is doordat ik de FSB en het memory niet verder kan krijgen dan 120 MHz, zo'n 5% langzamer dan m'n vorige Asus plankje (in 3DMark2000)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:14

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

je moet dat mooie gele jumpertje onder je 1e ram-bank er ff uit trekken :)
met jumper: 100-132mhz
zonder jumper: 133-166mhz

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Daarmee probeerde ik het eerst de FSB op 133 MHz te zetten, werkt niet! (CPU start niet doordat deze op 133x7.5 MHz start en dat trekt ie niet).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• HaaZ

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

eerst dan de multiplier terugschroeven naar 7 of 6.5 en daarna de jumper eraf halen dan?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 15:41
Ik heb hetzelfde probleem. Owkeej, ik heb een duron, maar dan nog. Eerder had ik hetzelfde bord(maar die ging kapot), daar werkte het wel op. Maar met mijn nieuwe bord niet meer..
Raar, of niet, dan?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Dus tot nu toe adviseren jullie me het bord terug te brengen? (alle bovenstaande dingen heb ik geprobeerd)

• HaaZ

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

het is geen officiele 133 cpu dus?
je kunt proberen hem terug te brengen en te ruilen voor een andere, maar dan zullen ze hem eerst gaan testen met een 133mhz bus cpu neem ik aan...

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De CPU is al wat ouder en inderdaad geen 133 versie.

Verwijderd

?
nee.. ik zou :

a) de L7 bruggen inkleuren, niet alleen de L1 dus.

(Omdat MSI borden de VCORE pas aanpassen aan de handmatige BIOS instelling als de machine al loopt. Na het inkleuren van L7 kun je nog gewoon in de BIOS de vcore instellen, alleen de default vcore is nu hoger zodat de boel beter start..)

b) de jumper op 100 FSB zetten

c) de multi op 5

booten met 500 mhz , weer uit als dat werkt
jumper op 133, booten op 665 Mhz.

Als dat werkt langzaam de kloksnelheid omhoog door in de BIOS een hogere multi in te stellen.

(Wel stap voor stap, niet meteen op 10*133 :) )

Verwijderd

O..
en een FSB van 120 tot 132 zal nooit lekker werken op zo'n soort bord, omdat de AGP en PCI bussen dan een beetje over hun nek gaan...

133 daarentegen wel, en bijna altijd 140 ook wel :)

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 10:27
bekend probleem en valt met de search wel wat op te vinden. Een paar weken terug had iemand hier wat op gevonden, dat was voor de 6330 moederbordev van msi. Dan moest je eerst een overclockers bios in je moederbord flashen, dan de multiplayer op de gewenste stand zetten en vervolgens weer de nieuwste bios erin flashen. En dan kan je op 133 mhz draaien, en het moederbord past automatisch de snelheid van je agp en pci poorten aan op je moederbord.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Eureka! het werkt nu. Ik was vergeten te controleren of ie ook op 6.5x100 bootte. Dat was dus niet zo. Met de multiplier op 6.5x startte de PC op 800 MHz, schijnbaar was de unlock niet meer goed (zal wel door het verwijderen v/d koeler gekomen zijn).

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 19:46 schreef zonoskar het volgende:
Eureka! het werkt nu. Ik was vergeten te controleren of ie ook op 6.5x100 bootte. Dat was dus niet zo. Met de multiplier op 6.5x startte de PC op 800 MHz, schijnbaar was de unlock niet meer goed (zal wel door het verwijderen v/d koeler gekomen zijn).
Ah Gefeliciflapstaart :)

Die potlood streepjes hebben vaak te lijden van de koelpasta. En als je met de koeler bezig bent kan het inderdaad zo gaan. Yep..

:Y)

Verwijderd

mijn K7T Turbo trekt vlotjes 154FSB >:)

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 10:04 schreef taranis het volgende:
mijn K7T Turbo trekt vlotjes 154FSB >:)
:?
Waarom staat jouw Duron 700 dan nog steeds op 7x133.
...933 Mhz dus..

(Zie signature)
Duron 700@933@1.91V || MSI K7T Turbo R || SB Live ! 5.1 || Aopen HQ-08 || Nokia 447Zi || 256 MB PC133-CAS2 || Hercules Geforce DDR-DVI 32 MB 120-301|140-350 || Unex 10/100 Switch ||10Mbit I-net || Silverado

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Het enige vervelende van de K7T Turbo is die 30 sec wachttijd die ik voor m'n kiezen krijg terwijl dat domme ding aan het zoeken is naar niet bestaande IDE drives. Ook al zet ik de IDE controllers af in de BIOS. Volgens alle info die ik heb, kun je daar niet omheen. Of wel?

Pagina: 1