Toen mijn Asus A7V133 nog leefde, was overklokken makkelijk. Gewoon wat jumpertjes instellen. Nu die Asus overleden is heb ik een MSI K7T Turbo-R aangeschaft (vraag niet waarom
), maar m'n CPU wil nu niet meer draaien op een 133 MHz FSB (heb laatste BIOS, de CPU draaide op de Asus 6.5x133 zonder problemen). Schijnbaar komt dit doordat de CPU eerst op default voltage/multiplier opstart en vervolgens de BIOS waarden worden toegepast. Dus dacht ik dat ik de FSB gewoon op 132 MHz kon zetten, de CPU boot dan op 7.5x100 en wordt dan door de BIOS naar 6.5x132 gegooid. Helaas, de maximum FSB die ik zo kan halen is 120 MHz, daarna kapt er iets mee, ik denk de PCI bus ofzo aangezien ik 133 MHz geheugen heb en in de BIOS heb gezegd dat dit op 100 MHz moet draaien (en dus volgens mij met de FSB meegaat, dus 120 MHz). De vraag: heeft het zin dat ik de L3/L4/L6 bruggen ga modificeren (zie http://www.hardwaresecrets.com/d070301.html) om zo hopelijk wel op 133 MHz te komen, of ga ik het bordje gewoon terugbrengen (kan nog) en koop dan weer een Asus? Ik vindt die MSI een goed bord, maar is doordat ik de FSB en het memory niet verder kan krijgen dan 120 MHz, zo'n 5% langzamer dan m'n vorige Asus plankje (in 3DMark2000)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD