voeding nog compatibel?

Pagina: 1
Acties:
  • 592 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Weet iemand hoe ik kan checken of mijn voeding nog compatibel is met nieuwere systemen?

Ik heb een Enermax EG465AX-VE voeding waar ik super blij mee ben (https://www.anandtech.com/show/1124/16). Helaas is het van weer een hele tijd geleden, 2005 of zo toendertijd gekocht voor mijn Intel Core Duo E6750.

Ben aan het kijken voor een upgrade naar de nieuwe Intel (i5 8400) me een MS Z370-A Pro (https://www.msi.com/Motherboard/Z370-A-PRO/Specification) moederbord, maar kan nergens zien of het nou zou werken of niet. Heeft iemand wat meer info of een richting waar ik in zou kunnen zoeken? Wil natuurlijk niet dat ik het inplug en mijn nieuwe machine gelijk in rook opgaat :O

[ Voor 5% gewijzigd door Darkvater op 21-04-2018 10:08 ]

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de laatste 13 jaar is er wel wat veranderd, maar kijk vooral naar de ATXspec die het ding heeft. Waarschijnlijk gaat het wel werken, maar hou er rekening mee dat de laatste jaren de 12V lijn veel belangrijker is geworden voor CPU of GPU. Bij oudere voedingen zie je vaak dat er in verhouding minder vermogen geleverd wordt op de 12V lijn dan nu. Dat kan een probleem geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:12
Persoonlijk zou ik hem vervangen, hij heeft zijn leeftijd, en de voedingen tegenwoordig zijn er in die jaren er flink op vooruit gegaan.

Welke voeding het beste voor je is kunnen we nog niet zeggen, omdat we dan wat extra informatie zoals je budget moeten weten.

Ook zou ik adviseren om hier eens te kijken en daar ook je vraag te stellen:

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:39
Het zal vast werken met de oude voeding maar zou hem zeker vervangen ja, Voedingen hebben niet het eeuwige leven en gaat zeker problemen geven vroeg of laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zou echt nooit zo'n oude voeding uit die tijd op mijn nieuwe set aansluiten (ook biet op een oude set).

Een goede huidige moderne voeding kan prima betrouwbaar de 10+ jaar halen.

Voor goede voedingen uit die tijd is zo'n 7 jaar toch wel een beetje het maximum (betrouwbaar). Dat ding is 13 jaar oud.

Sowieso is hij vele malen onzuiniger dan iedere voeding die je nu koopt en heeft ook allerlei ondersteuning voor powerstates niet, waardoor je allerlei dingen zoals sleep waarschijnlijk niet goed werkend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 17:01
Ook al is dit topic wat ouder wilde ik toch nog reageren. Zelf heb ik ongeveer 1 jaar gelden zelf een upgrade gedaan en daar deze zelfde voeding gewoon weer meegenomen en het werkt nog steeds perfect.
Hij zal idd niet zo zuinig zijn als de nieuwe voedingen en niet de nieuwste technieken hebben (zou niet weten welke dat zijn want ik mis niets) maar mijn pc draait nog steeds erg stabiel en ik ben zelf van mening dat deze voeding misschien nog wel beter kan zijn dan een nieuwe voeding van slechte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

InfoTracer schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:04:
Ook al is dit topic wat ouder wilde ik toch nog reageren. Zelf heb ik ongeveer 1 jaar gelden zelf een upgrade gedaan en daar deze zelfde voeding gewoon weer meegenomen en het werkt nog steeds perfect.
Hij zal idd niet zo zuinig zijn als de nieuwe voedingen en niet de nieuwste technieken hebben (zou niet weten welke dat zijn want ik mis niets) maar mijn pc draait nog steeds erg stabiel
Zonder specs van je voeding en PC zegt dat eigenlijk vrij weinig. Stel je hebt een oude 400W voeding waarvan 230W geleverd kan worden over de 12V lijn, dan gaat dat prima als je een systeem hebt dat 250W trekt, waarvan 150W uit de 12V lijn, want dat vermogen is er wel.

Maar heb je nu een wat lompere CPU en videokaart, die samen 250W op de 12V lijn slurpen, dan is het totaalverbruik misschien slechts 350W, maar als je die ruimte niet hebt op je 12V lijn, dan kun je het vergeten met zo'n voeding.
ik ben zelf van mening dat deze voeding misschien nog wel beter kan zijn dan een nieuwe voeding van slechte kwaliteit.
Dat ben ik met je eens, maar dat ligt dan ook meer aan het feit dat er echt gigantische bagger is op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 17:01
TERW_DAN schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:18:
[...]

Zonder specs van je voeding en PC zegt dat eigenlijk vrij weinig. Stel je hebt een oude 400W voeding waarvan 230W geleverd kan worden over de 12V lijn, dan gaat dat prima als je een systeem hebt dat 250W trekt, waarvan 150W uit de 12V lijn, want dat vermogen is er wel.

Maar heb je nu een wat lompere CPU en videokaart, die samen 250W op de 12V lijn slurpen, dan is het totaalverbruik misschien slechts 350W, maar als je die ruimte niet hebt op je 12V lijn, dan kun je het vergeten met zo'n voeding.

[...]

Dat ben ik met je eens, maar dat ligt dan ook meer aan het feit dat er echt gigantische bagger is op de markt.
Mijn post was vooral om aan te geven dat een oude voeding soms nog prima mee kan. Maar je hebt gelijk dat specs meer zeggen of ie echt nog mee kan. Na wat zoeken kwam ik de onderstaande specs tegen.

+3.3V@35A, +5V@35A, -5V@1A, +12V@33A, -12V@1A, +5VSB@2.2A
https://www.newegg.com/Pr...spx?Item=N82E16817103422R

Nu zijn dit de specs van het 460 watt model en ik heb de 433 watt model maar ik gok dat de spec niet heel veel zullen verschillen.

Naar de huidige modellen kijkend is de 396 watt op de 12 volt lijn idd niet meer bijzonder te noemen. Maar nog wel voldoende voor de eisen die ik er aan stel (surfen, wat ontwikkel werk en wat oude games). Maar ik denk vooral de stabiliteit die ze aangeven op https://www.anandtech.com/show/1057/8 dat dat mee speelt dat ie nu nog even mee kan. Maar het is dan de vraag of dat nu nog steeds zo goed is en voor hoe lang dat nog zo blijft.
De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Het gaat er niet alleen om wat de voeding op 12v kan leveren en/of deze is voorzien van DC-DC. De kwaliteit van de onderdelen is minstens zo belangrijk. De Enermax heeft geen topkwaliteit onderdelen waarvan je doorgaans een betrouwbare levensduur van een jaar of 7 mag verwachten. Dat de voeding het ogenschijnlijk nog goed doet wil niet zeggen dat de geleverde stroom van goede kwaliteit is. In tegendeel. Spanningen die tegen de boven en ondergrens van de ATX specs zitten met hoge ripple zijn slecht voor de onderdelen. Vervangen is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom dit specifieke topic hiervoor weer uit de sloot moet worden gehaald is mij niet helemaal duidelijk. Terug de sloot in.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.