Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 15:19
Wij gaan binnenkort verhuizen. Omdat de kamer vrij lang en donker is willen wij aan de zijkanten spotjes en een ledstrip laten aanleggen. Dit moet er ongeveer zo uit komen te zien
Afbeeldingslocatie: https://www.koofmetlicht.nl/wp-content/uploads/2017/11/Koof-ID101_aan_1.jpg Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/fa0bfb01-07f1-4487-aa88-36536949f87b.jpg

De betreffende kamer is als volgt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k7i01jhR7pmhm3biznJXWHxL/full.jpg?nohitcount=1

Nu ben ik mij wat aan het inlezen en oriënteren naar de mogelijkheden en er is best heel erg veel informatie. Eigenlijk een beetje teveel voor mij :) Ik wilde jullie vragen of je adviezen, tips en suggesties hebt.
Wat ik graag wil is het volgende:

- Led lampen
-- Dimbaar
-- Instelbare K-waarde. Ik dacht een beetje aan 5000k voor overdag en 2700k voor savonds
-- Kantelbaar (zodat spotjes niet in je ogen schijnen als je op een bepaalde plek zit)
-- Te bedienen via smartphone/tablet maar ook via vaste schakelaar
-- Makkelijk in te stellen en geen programmeren nodig
-- In het plaatje van de woonkamer heb ik zones ingedeeld. Hier ben ik nog niet helemaal uit maar ik denk dat ik wil kunnen instellen of ik bepaalde zones aan/uit kan zetten. Als ik bijv in de woonkamer zit hoeft de keuken wellicht niet aan etc
-- Makkelijk te vervangen
-- Optioneel van kleur veranderen maar dat is niet noodzakelijk

-Led stips
-- Verschillende kleuren in te stellen
-- Los in te stellen tov de ledlampen. Dus hij moet ook aan kunnen als de led lampen uit zijn en andersom
-- Verschillende K-waardes ben ik niet over uit of dat toegevoegde waarde heeft tov de lampen

Dit is zo'n beetje waar ik op kon komen en wat ik graag zou willen in eerste instantie. Echter heb ik verder geen ervaring met naja eigenlijk alles. Dus wellicht staan er hele vreemde wensen tussen.
Kan ik bijv alles met Hue regelen en is dat aan te raden. Zag dat je daar lampen en ledstrips hebt die volgens mij alles wel kunnen. Echter dimmen was dan weer een probleem (of alleen met een bepaalde generatie?) en het is vrij prijzig. Alle tips en opmerkingen zijn welkom. Ik heb niet echt een max budget maar wil denk ik voor rond de 3k wel klaar zijn met alles (dus alle domotica + alles aanleggen/installeren etc)

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 20-04-2018 12:33 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• thewizard2006
Iemand tips, adviezen of ideeën?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:01
Je bent al een heel eind op weg zie ik. Paar vragen en opmerkingen:
- Waarom wil je overdag überhaupt licht aan? En, maakt de kleur dan uit? Het licht van de zon is overdag richting 6000 Kelvin. Dat overstemt sowieso de kleur van het licht in huis
- Ga je kabels trekken van alle knoppen naar de meterkast en alle lichtpunten naar de meterkast? Of wordt de verbouwing niet zo heftig?
- Wil je echt kleurtjes? Of alleen tinten wit?
- Ben jij of je wederhelft gehecht aan traditionele lichtknoppen?
- Kantelbaar is meestal het gevolg van de keuze voor armatuur. Je kunt ook kiezen voor diffuus licht. Ik heb een ledstrip in een bankje met een melkwitte kap. Schijnt omhoog, geen probleem.

De voor- en nadelen van Hue (vind ik) (ik heb er geen overigens):
- Het werkt simpel, en met een app.
- Makkelijk kleuren (RGBW) instellen
- Het is prijzig
- Het werkt niet met de traditionele lichtknoppen

Ik heb Fibaro (Z-Wave) dimmers. De voors en tegens:
- Iets goedkoper dan Hue als je meerdere spots tegelijk schakelt
- Kan goed met een zelf-knutsel oplossing maar ook met een Fibaro Homecenter bijvoorbeeld
- Is lastiger met RGBW omdat je van de schakelaar via een 12V adapter naar de lamp moet. Daar is mogelijk geen plek voor achter de schakelaar. Kan wel goed als je de leidingen via de meterkast laat lopen. Maar dan is het draadloze Z-Wave misschien weer niet de beste keuze.
- Een lamp die je niet van kleur kan veranderen is makkelijk te dimmen met een traditioneel ogende wandschakelaar die stiekem een pulse schakelaar is.
-Led stips
-- Verschillende kleuren in te stellen
-- Los in te stellen tov de ledlampen. Dus hij moet ook aan kunnen als de led lampen uit zijn en andersom
-- Verschillende K-waardes ben ik niet over uit of dat toegevoegde waarde heeft tov de lampen
Juist led strips lenen zicht uitstekend voor sfeerlicht, zeker als je het indirect maakt. Dus daar is een lage Kelvinwaarde van belang. Led spots zijn juist voor bepaalde bezigheden (boek lezen, koken) en daar is een hoge K belangrijker.

Succes! :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:27
Ik had een soortgelijk vraagstuk een tijdje terug: Tips voor een gezellig lichtplan in woonkamer

Ik heb uiteindelijk armaturen met spotjes (Philips Pongee) met daarin Hue GU10 opgehangen. Rest van de verlichting is ook Hue.

Focus je niet alleen op de kleurtemperatuur trouwens, maar let ook op de CRI. Die wil je 90 of hoger hebben, anders krijg je hele ‘vieze’ kleuren.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2018 21:59 ]

• thewizard2006
balk schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:35:
Je bent al een heel eind op weg zie ik. Paar vragen en opmerkingen:
- Waarom wil je overdag überhaupt licht aan? En, maakt de kleur dan uit? Het licht van de zon is overdag richting 6000 Kelvin. Dat overstemt sowieso de kleur van het licht in huis
We hebben vrij weinig licht in huis. Het is een lange kamer en de raampartijen zijn niet heel groot. Dus om ervoor te zorgen dat het niet te donker/somber is willen we wat meer "daglicht" creëren als we daar behoefte aan hebben.
- Ga je kabels trekken van alle knoppen naar de meterkast en alle lichtpunten naar de meterkast? Of wordt de verbouwing niet zo heftig?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Daar hoop in oa in dit topic achter te komen. We hebben al iemand geregeld (die komt eind mei kijken) en die kan wellicht wat advies geven etc. Maar wil graag van te voren een beetje weten wat de opties etc zijn.
- Wil je echt kleurtjes? Of alleen tinten wit?
Voor de led verlichting lijken kleuren mij wel leuk. Voor de led verlichting is dit niet perse noodzakelijk. Kleuren zijn trouwens nice to have maar als het echt veel duurder of onpraktischer is kan het ook alleen normaal licht zijn.
- Ben jij of je wederhelft gehecht aan traditionele lichtknoppen?
Ik heb geen specifieke voorkeur. Wil het met mijn mobiel kunnen bedienen maar een schakelaar aan de muur is ook wel zo prettig (sneller in gebruik wellicht). Dit mag best een fancy dingetje zijn en mag meer functies dan alleen aan/uit hebben. Is dat wat je bedoelt?
- Kantelbaar is meestal het gevolg van de keuze voor armatuur. Je kunt ook kiezen voor diffuus licht. Ik heb een ledstrip in een bankje met een melkwitte kap. Schijnt omhoog, geen probleem.
Het gaat mij er om dat je dadelijk niet hebt dat je op bepaalde plekken een fel lampje in je ooghoeken hebt schijnen zeg maar. Dus dat je die wat kan stellen zodat de felheid niet in je ogen schijnt.
De voor- en nadelen van Hue (vind ik) (ik heb er geen overigens):
- Het werkt simpel, en met een app.
- Makkelijk kleuren (RGBW) instellen
- Het is prijzig
- Het werkt niet met de traditionele lichtknoppen

Ik heb Fibaro (Z-Wave) dimmers. De voors en tegens:
- Iets goedkoper dan Hue als je meerdere spots tegelijk schakelt
- Kan goed met een zelf-knutsel oplossing maar ook met een Fibaro Homecenter bijvoorbeeld
- Is lastiger met RGBW omdat je van de schakelaar via een 12V adapter naar de lamp moet. Daar is mogelijk geen plek voor achter de schakelaar. Kan wel goed als je de leidingen via de meterkast laat lopen. Maar dan is het draadloze Z-Wave misschien weer niet de beste keuze.
- Een lamp die je niet van kleur kan veranderen is makkelijk te dimmen met een traditioneel ogende wandschakelaar die stiekem een pulse schakelaar is.

[...]

Juist led strips lenen zicht uitstekend voor sfeerlicht, zeker als je het indirect maakt. Dus daar is een lage Kelvinwaarde van belang. Led spots zijn juist voor bepaalde bezigheden (boek lezen, koken) en daar is een hoge K belangrijker.

Succes! :)
Bedankt ik ga even alle linkjes na :)
ThinkPadd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:58:
Ik had een soortgelijk vraagstuk een tijdje terug: Tips voor een gezellig lichtplan in woonkamer

Ik heb uiteindelijk armaturen met spotjes (Philips Pongee) met daarin Hue GU10 opgehangen. Rest van de verlichting is ook Hue.

Focus je niet alleen op de kleurtemperatuur trouwens, maar let ook op de CRI. Die wil je 90 of hoger hebben, anders krijg je hele ‘vieze’ kleuren.
Ja dat topic had ik inderdaad gezien (en ook een keer gereageerd). Jij leek echter meer opzoek naar een losse oplossing toch. Ik ben echt opzoek naar een compleet lichtplan zeg maar. Ik ga het topic nog eens doorlezen en wellicht haal ik daar weer wat nieuwe informatie uit.
Zal ook CRI eens opzoeken wat dat precies is. tnx :)

[ Voor 11% gewijzigd door thewizard2006 op 03-05-2018 08:21 ]

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-11 18:57
Even als losse opmerking, de Philips led lampen met Warm-glow zijn wel een leuke aanrader voor spotjes.
CRI is boven de 80 (meestal afdoende). En bij dimmen verandert de kleurtemperatuur.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:07
Knoetie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:05:
Even als losse opmerking, de Philips led lampen met Warm-glow zijn wel een leuke aanrader voor spotjes.
CRI is boven de 80 (meestal afdoende). En bij dimmen verandert de kleurtemperatuur.
Dat zeker, en @TS mocht je alles via Hue willen bedienen is er veel mogelijk, kijk eens in het Philips Hue topic gezien er erg veel mogelijk is in combinatie met traditionele schakelaars. Ook de Philips Zigbee plug kan je veel toepassen op bestaande verlichting, hoewel deze slecht verkrijgbaar is.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
Er zijn ook diverse zwave RGBW controllers die bij dit vraagstuk kunnen helpen. ICM een zwave schakelaar achter de muur (als afstandsbediening voor de RGBW controllers) en een hub kan je je knoppen op alle manieren je verlichting laten aansturen die je wil. App kan ook via je z-wave hub. Ook ben je vrij in je keuze voor armaturen, led-strips en andere lichtbronnen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb geen lichtadvies. Als je buitenlicht naar binnen wilt halen, zou je ook kunnen kijken naar Solatube, of vergelijkbare systemen. Heb ik bij een huis binnen gezien (zelfbouw) en werkt goed.

• thewizard2006
Ik hoef niet perse hue te hebben trouwens.Dat is wat ik begreep wel zo'n beetje de bekendste maar als er makkelijkere/betere oplossingen zijn dan is dat zeker een goede optie.

Ik zet het lezen van het hue topic (nogmaals, had al het een en ander gelezen) en de zwave mogelijkheden en solatube ook op mijn lijstje.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:07
thewizard2006 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:20:
Ik hoef niet perse hue te hebben trouwens.Dat is wat ik begreep wel zo'n beetje de bekendste maar als er makkelijkere/betere oplossingen zijn dan is dat zeker een goede optie.
Combinatie Hue/Ikea/Osram heeft de voordelen en eenvoud van het Hue systeem maar dan voor een mindere prijs. Je hebt ook MiLight maar dat werkt niet zo geweldig, vind ik dan.

• thewizard2006
Een collega gaf als tip inderdaad de Ikea versie. Eens kijken wat daar mogelijk is. Of die ook ledstrips hebben etc

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:27
IKEA TRÅDFRI is leuk spul ja. Wel één puntje waar ik tegenaan liep: als je een lamp hebt die meerdere kleurtemperaturen kan (koudwit - wit - warmwit) en deze aan een Hue bridge hebt gekoppeld, dan kun je niet in een scene tegelijkertijd de helderheid én de kleurtemperatuur wijzigen. De TRÅDFRI zal dan maar één commando uitvoeren (de kleurtemperatuur veranderde volgens mij wel, de helderheid niet). Ik heb hem daarom teruggebracht en een Hue Ambiance gekocht.

Als het voor buitenverlichting ofzo is dan is dat geen issue, dan pak je toch lampen met maar één kleurtemperatuur vermoedelijk. De TRÅDFRI is dan een voordelig alternatief voor Hue, verder werkte het namelijk prima.

• thewizard2006
Ik begreep inderdaad dat het samenwerken van de verschillende slimme verlichting niet helemaal lekker gaat. Maar zou je wel bijv de TRADFRI lampen kunnen gebruiken en hier dan ook de hue led verlichting op aansluiten. Wat ik zag heeft de TRADFRI namelijk niet echt goede lange led strips en hue heeft die wel.

De Lampen zelf zouden dan gewoon aan de verbindingshub van de IKEA komen. Maar hier kan ik dan niet de ledstips van hue aan koppelen toch? Of kan dat stiekem wel. Wil een beetje voorkomen dat ik 2 (of 3) verschillende apps heb etc :)

[ Voor 27% gewijzigd door thewizard2006 op 07-05-2018 10:07 ]

• Tassadar32
Met Z-wave kan je helemaal naar wens samenstellen. Meerdere LED controllers en je kan iedere RGB(W) ledstrip gebruiken. Ook in de keuze van een hub (en app) ben je helemaal vrij.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• thewizard2006
De voorkeur gaat wel naar lampen die zelf smart zijn. Dus niet dat ik eerst iets in het stopcontact moet doen en daar dan weer een stekker en die naar een lamp loopt en daardoor dan in te stellen is. Wat ik zie bij de Z-wave is dat er heel veel verschillende opties zijn en combi's maar dat het niet allemaal met elkaar werkt. Tenminste als ik bepaalde lampen in de shop selecteerde en die wilde laten samen werken kreeg ik no result te zien. Terwijl ze juist adverteren dat alles met elkaar werkt :)

Welke heb ik dan nodig als ik het volgde graag wil
- Led spotjes (ik zie niet echt spotjes namelijk?)
- Dimbaar
- Verschillende K waardes

Led strip
- Verschillende kleuren
- Verschillende K waardes

Hub die dit allemaal kan bedienen?

[ Voor 65% gewijzigd door thewizard2006 op 07-05-2018 13:38 ]

• Tassadar32
Zowieso zal iedere hub in principe met alle z-wave spullen kunnen werken, onafhankelijk van de fabrikant. Ik heb zelf een Homey welke zowel z-wave als zigbee (die laatste nog niet helemaal foutloos) kan. Je zou ook voor de HC2 van Fibaro kunnen gaan als je een meer uitontwikkelde hub wil, al is deze wel iets ouder. Ook een Raspberry pi of andere pc/server met een z-wave usb-stick en open software zoals Domoticz of Home Assistant is een optie.

Bij zwave is het inderdaad alleen de LED controller die echt "slim" is, bijvoorbeeld https://www.robbshop.nl/fibaro-rgbw-controller

Hier sluit je een voeding op aan en losse spots (welke dus niet GU-10 zullen zijn) zoals deze http://www.smartbusinesst...-24v-constant-voltage-326 of deze https://www.domotica-winkel.nl/loxone-led-spot-rgbw-pwm-wit . Iedere led strip met RGBW en geen ingebouwde controller werkt, je kan deze zelf op lengte knippen en aansluiten op de controller. Je bepaalt zelf hoeveel spots je per controller hebt en of je aparte controllers voor de strips en de spots gebruikt.

Je kan de controller ook op een muurschakelaar aansluiten met de ingangen die er op zitten (standaard schakelmateriaal werkt prima!). Op deze manier kan je gewoon vanaf de muur aan/uit te schakelen of kleuren wisselen. Dit word over het algemeen heel erg gewaardeerd door de wederhelft die niet direct altijd een app wil pakken om verlichting te bedienen.

Je kan dan op andere plaatsen in huis later met modules achter de lichtschakelaar je domotica uitbreiden om zo alles tegelijk in te stellen, of met de juiste sensors nooit meer een lichtschakelaar aan te hoeven raken.

[ Voor 8% gewijzigd door Tassadar32 op 07-05-2018 14:38 ]

• thewizard2006
Wat ik een beetje mis met die z-wave producten is dat er geen spotjes zijn (of heb ik ze over het hoofd gezien?). Dat is wel nodig lijkt me. Je wilt niet gewoon lampen in je plafond draaien.

Wat ik tot nu toe gezien heb is de hue lijn gewoon het meest compleet (spotjes, verschillende K waardes, lange led strips) en vrij makkelijk in gebruik. Alleen de prijs is vrij pittig tov andere opties.

De Ikea zag er ook wel handig uit maar daar lijken geen lange (flexibele) ledstrips aanwezig te zijn.

Hoe erg ga je problemen krijgen met je wifi trouwens? Ik heb dadelijk 200mbit glasvezel van telfort en een extra wifi versterker op de 1e verdieping

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 09-05-2018 08:55 ]

• Tassadar32
Z-wave zijn inderdaad geen kant en klare spotjes voor. Maar zie mijn vorige bericht, je kan elke inbouw RGBW spot met een LED controller gebruiken (ook een enkele controller voor meerdere spots). Z-wave zit op totaal andere frequenties dan Wifi dus dat is geen probleem. Met Zigbee vis je wel in dezelfde vijver, maar als je problemen hebt kan je ofwel je wifi of je zigbee naar een ander kanaal zetten.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:20
@thewizard2006 Ik ben erg benieuwd hoe het eindresultaat is geworden en waar je tijdens de klus nog eventueel tegenaan bent gelopen? :)

• thewizard2006
its_me_ schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:18:
@thewizard2006 Ik ben erg benieuwd hoe het eindresultaat is geworden en waar je tijdens de klus nog eventueel tegenaan bent gelopen? :)
We hebben besloten om het toch niet te doen. Het zou een behoorlijke investering worden en aangezien de verhuizing zelf al vrij duur was hebben we het uitgesteld.
We hebben wel overal de Draadloze Ikea lampen gekocht https://www.ikea.com/nl/nl/cat/slimme-verlichting-36812/

Pagina: 1