Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips voor een gezellig lichtplan in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:56
Een jaar geleden zijn wij verhuisd naar onze rijtjeswoning. Alles ingericht e.d.

Waar ik echter nog steeds een beetje mee zit is het lichtplan. Voor m'n gevoel kan ik het maar niet gezellig krijgen. Ik was daarom benieuwd of iemand tips heeft. Heb al allerlei Pinterest dingen en tientallen foto's op Google bekeken, maar kan er niet echt de vinger op leggen wat ik wil en/of hoe ik dat realiseer in onze woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZ4m3l98Z9GMOtZqdg15ya1x/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cD3A5LnrjmTwXaYrEO8nPz5b/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mzXWGem5vagUhfee6iUu1P8K/thumb.jpg

Foto's zijn iets te donker geworden, nu lijkt het net of ik amper kan zien waar ik loop :+

Achter in de kamer gaat op zich nog wel, de hanglampen (voorzien van Philips Hue White) hebben een goudkleurige folie aan de binnenkant. De tafel is van geolied teak, waardoor het een oranje gloed heeft. Het licht wat hierop schijnt vind ik wel een prettige kleur. Achter aan tafel is het naar mijn idee ook wel gezellig qua licht als we daar bijv. zitten te eten.

Ik vind echter vooral de zithoek voor in de kamer bij de hoekbank erg ongezellig en 'kil' aandoen. In de booglamp zit een Philips Hue Ambiance, deze staat al op de meest warme stand en dan op 30% ofzo. Toch vind ik dit stiekem geen fijn licht, ondanks dat het een warme kleurtemperatuur zou moeten zijn vind ik het 'kil' aanvoelen. Geen prettig licht op de één of andere manier. Wellicht vervangen door een halogeenlamp die ik dim?

De RGB ledstrip achter het dressoir (+TV) staat op oranje ingesteld en geeft een fijne sfeer. Toch is het nog wel een donkere hoek bij het dressoir en weet ik niet goed wat ik daar voor lamp zou willen/kunnen plaatsen.

Ik betrap mij erop dat als ik voor 'sfeerverlichting woonkamer' of 'verlichting woonkamer' zoek, ik spotjes stiekem wel heel mooi vind, zoiets als dit bijv:
- https://25236.static.secu...nbouw-woonkamer-spots.jpg
- https://i.pinimg.com/736x...-king-queen-lightning.jpg
- http://www.lichtinspirati...uploads/CLIC-booglamp.jpg
- http://www.arnaudsprenger.nl/wp-content/uploads/IMG_3399.jpg

Die kleurtemperatuur van het licht vind ik erg fijn. Ik vraag mij af of dit uberhaupt met LED voor elkaar te krijgen is, het lijkt mij eerder halogeen.

Punt is, als je spotjes wilt dan zul je dit in het plafond moeten maken. Ik heb een betonnen plafond, helaas geen gipsplaat waar je even een rondje uitzaagt en een spotje in drukt. Opbouwspotjes zou nog kunnen, maar dan zit je weer met kabels.

Ik heb afgelopen weekend een IKEA SKENINGE railsysteem gehaald, met wat spotjes om erop te klikken en een paar GU10-lampjes (2700K). Dit is opzich wel een fijne kleur licht (al is het nog redelijk aan de witte kant, maar het voelt iig aan als een gloeilamp, niet zo'n scherp wit randje eraan zoals je aantal jaren geleden met LED-lampen nog had iig) maar op de laagste stand van m'n dimmer komt hier met twee spotjes al een aardige stoot licht vanaf. In combinatie met het railsysteem geeft dit mij meer het idee alsof ik in een kledingwinkel/showroom sta (daar zie je zo'n lichtrail systeem ook vaak). Ook kijk je vanuit verschillende posities al gauw in één van de spotjes en wordt je verblind.

Wie heeft tips om het wat gezelliger te krijgen door het aanpassen van de verlichting? De draadjes uit het plafond is eigenlijk de enige plek waar vanuit de bouw een lichtpunt bedacht is,, maar ik sta open voor andere oplossingen (behalve spotjes infrezen in het beton :+ )

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 17:46
Wat versta je onder een "gezellig" lichtplan?

• ThinkPad
pirke schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 00:01:
Wat versta je onder een "gezellig" lichtplan?
Dat is een goeie, het is niet echt een meetbaar begrip inderdaad ;)
Ik was wel benieuwd of iemand wat tips in het algemeen had om sfeer te creëren met verlichting.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:09
Ligt het aan mij of heb je alleen licht van onderaf? Daarom lijkt het volgens mij gewoon donker, omdat je bovenin geen licht hebt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zie dat je een aantal hoeken hebt waar je makkelijk een staande lamp kwijt kan, dat lijkt mij dan een goede toevoeging. Gebruik dan een RGB lamp om een kleur te kiezen die wat richting oranje neigt, dat is toch fijner dan wit. Of bijvoorbeeld een filter die je op de lampen kan plaatsen.
Wat ook veel helpt is de kleur van muren, wit licht op een witte muur is veel killer dan wit licht op een bruine/beige/oker muur.

En ga liever voor een aantal lichtpunten in plaats van een enkel lichtpunt, dan kan je met veel zachter licht werken en toch de woonkamer volledig verlichten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb enige tijd geleden een Philips Bloom gekocht en deze heeft mijn woonkamer merkbaar veranderd. Deze staat nu achter de TV waardoor dat niet meer zo'n zwart gat is als die uit staat. En ik kan de kamer wat meer verduisteren wanneer ik TV kijk, omdat de bloom wat achtergrondverlichting geeft.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:07
Aanrader! Deze lampjes van Philips heb ik voor de verbouwing van het huis van mijn ouders gekozen. We hebben zo'n 20 stuks pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40°
Overigens is er ook een nieuwe versie, ik heb echter geen ervaring met dat model maar ik verwacht geen gekke verschillen: https://www.lampdirect.nl...-QtPyhtt04X8aAjBaEALw_wcB

Eerste instantie merkt niemand het verschil tussen deze lampen en de normale halogeen spots, dat terwijl het verbruik zo'n 90% lager ligt.

Hoe je ze kan toepassen? Eventueel maak je een klein verlaagd plafond boven de tafel bij die draden en doe je daar op de hoeken gewoon vier inbouwspots, ziet er nog mooi uit ook. In ieder geval kan ik deze lampen aanraden.

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:58
Aanrader van de dag: Philips Hue. Het lijkt duur, met gedimde LED verlichting los kopen is duurder én minder flexibel. Vervolgens zou ik kleurlampen op de vloer zetten, en dimbare wit of kleur (ik doe vaak 2 wit +1 kleur in een armatuur) of kleur aan het plafon.
Een avondje (of zoals in mijn geval, al 2 jaar lang) spelen met de lichtinstellingen en je hebt een tophuis!
En ja, het is ook heel erg leuk.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 15:19
Interessant. Wij zijn binnenkort als het goed is eigenaar van een nieuw huis en daar is de woonkamer vrij lang en donker. En heb dus ook al allerlei ideeen om het lichter te maken even los van of het mogelijk is. Denk hierbij dan voornamelijk aan daglicht lampen. Maar begrijp van jou dat dit wat kil over kan komen. Idee was ook om dit te combineren met wat normale lampen (qua kleur).
Het idee dat ik had, vind spotjes ook mooi, is om bijv een verlaagde balk aan de zijkanten te laten maken zodat je niet heel het plafond hoeft te verlagen en je ook wat speelse werving in je plafond krijgt. Een ander idee was een groot ding in het midden van het plafond. Hier zie je wel wat leuke ideeën wat ik bedoel http://www.ltgent.com/how-to-drop-ceiling-lighting/

[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 10-01-2018 11:16 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 16:11
Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar het eerste wat mij heeft geholpen is strijklicht. Door lampen neer te zetten die de wand en/of het plafond "bestrijken", wordt het licht mooi zacht over een groter oppervlak verdeeld, het waaiert mooi uit. Daar kun je spotjes, staande lampen, HUE of Bloom, of wat dan ook voor gebruiken.
Ten tweede: een kamer wordt in mijn beleving gezelliger door meerdere kleine lichtpunten.

Op de plekken waar je het te donker of ongezellig vind zet je er om te testen een lamp bij (die je nog hebt liggen ofzo), waardoor die hoek/wand wat opgelicht wordt. Begin met een lamp/spotje op proef. Daarna kun je lampen gaan verwisselen. Of als je Hue of iets vergelijkbaars hebt: testen met dimmen en lichtkleur. Totdat je tevreden bent :)

Toen ik op mezelf ging wonen zocht ik vooral lampen die er van buiten af (en als ze uit staan) mooi uit zien, nu let ik meer op wat voor licht eraf komt: hoe verstrooit hij, waarheen straalt hij, want dat is wat 's avonds de sfeer bepaalt.

[ Voor 15% gewijzigd door WTBram op 10-01-2018 11:33 . Reden: toevoeging alinea ]

Have no fear, the engineer is here

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-11 11:55
Jochemd13 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:34:
Overigens is er ook een nieuwe versie, ik heb echter geen ervaring met dat model maar ik verwacht geen gekke verschillen: https://www.lampdirect.nl...-QtPyhtt04X8aAjBaEALw_wcB
Deze lampen kan ik zeker aanraden! Heb er nu 6 in huis, wanneer ze gedimd worden lijken ze qua lichttemperatuur erg op halogeen lampen (warmer naarmate meer gedimd). En ze zijn exact even groot als halogeen gu10 spotjes!

Overzicht van alle wattages/verpakkingen:
https://www.philips.nl/c-...2.subcategory.p-grid-icon

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:47
TunderNerd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:14:
Aanrader van de dag: Philips Hue. Het lijkt duur, met gedimde LED verlichting los kopen is duurder én minder flexibel. Vervolgens zou ik kleurlampen op de vloer zetten, en dimbare wit of kleur (ik doe vaak 2 wit +1 kleur in een armatuur) of kleur aan het plafon.
Een avondje (of zoals in mijn geval, al 2 jaar lang) spelen met de lichtinstellingen en je hebt een tophuis!
Tip van de dag: Dat heeft ie al :D

• ThinkPad
DAzN schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:34:
Ik heb enige tijd geleden een Philips Bloom gekocht en deze heeft mijn woonkamer merkbaar veranderd. Deze staat nu achter de TV waardoor dat niet meer zo'n zwart gat is als die uit staat. En ik kan de kamer wat meer verduisteren wanneer ik TV kijk, omdat de bloom wat achtergrondverlichting geeft.
Dat heb ik dus al. Niet met de Philips Bloom maar met een goedkope RGB-strip. Op zacht oranje is dat wel fijn en maakt de hoek waar de TV hangt wat minder donker.
Jochemd13 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:34:
[...]

Hoe je ze kan toepassen? Eventueel maak je een klein verlaagd plafond boven de tafel bij die draden en doe je daar op de hoeken gewoon vier inbouwspots, ziet er nog mooi uit ook. In ieder geval kan ik deze lampen aanraden.
Dit zijn de tips die ik zoek :) Iemand die eens met een andere blik er naar kijkt. Is best een ideetje om boven de zithoek een verlaagd plafond te maken. Hoef niet kamervullend, maar bijv. 30cm van de muren vandaan blijven. Paar spotjes erin en dan rondom evt. nog een RGB/warmwitte LED-strip. Waar ik alleen mee zit: hoe ziet dit er van de zijkant uit als je vanaf de eettafel naar de zithoek loopt?

De Philips Dimtone is ook een goede tip, al zit ik meer met:
- waar plaats ik lampen
- wat voor armaturen gebruik ik dan
TunderNerd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:14:
Zie topicstart, ik heb dus al Hue op een aantal plekken. Geen kleur, maar de witte en de ambiance (die van koudwit naar warmwit/oranje kan). Die laatste valt mij wat tegen, vind het licht niet supermooi. De warme kleur heeft een rare tint erin zitten.
thewizard2006 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:15:
Interessant. Wij zijn binnenkort als het goed is eigenaar van een nieuw huis en daar is de woonkamer vrij lang en donker. En heb dus ook al allerlei ideeen om het lichter te maken even los van of het mogelijk is. Denk hierbij dan voornamelijk aan daglicht lampen. Maar begrijp van jou dat dit wat kil over kan komen. Idee was ook om dit te combineren met wat normale lampen (qua kleur).
Het idee dat ik had, vind spotjes ook mooi, is om bijv een verlaagde balk aan de zijkanten te laten maken zodat je niet heel het plafond hoeft te verlagen en je ook wat speelse werving in je plafond krijgt. Een ander idee was een groot ding in het midden van het plafond. Hier zie je wel wat leuke ideeën wat ik bedoel http://www.ltgent.com/how-to-drop-ceiling-lighting/
Wederom goede tips, bedankt voor de link. Heb ook wel eens gezien (Eigen Huis en Tuin meen ik) dat ze een koof maakten voor gordijnen/gordijnrails. In die koof maakten ze vervolgens spotjes.

Daglichtlampen is prima voor overdag in de winter, als het grauw is buiten. Maar 's avonds gaat mijn voorkeur uit naar warmer licht, richting oranje aan toe zelfs. En dan niet heel fel, maar juist wat meer gedimd.
MasterBeer schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:31:
Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar het eerste wat mij heeft geholpen is strijklicht. Door lampen neer te zetten die de wand en/of het plafond "bestrijken", wordt het licht mooi zacht over een groter oppervlak verdeeld, het waaiert mooi uit. Daar kun je spotjes, staande lampen, HUE of Bloom, of wat dan ook voor gebruiken.
Ten tweede: een kamer wordt in mijn beleving gezelliger door meerdere kleine lichtpunten.

[...]
Strijklicht kom je al gauw uit bij wandlampen. Wat mij daarin niet aanspreekt is dat je van die 'harde', afgetekende lichtvlekken op de muur krijgt vaak. Ook qua bekabeling is het niet heel mooi om midden op de lange muur een wandlamp te plaatsen. Niet onmogelijk, maar heeft niet de voorkeur.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2018 12:19 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Tsurany schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:10:
Ik zie dat je een aantal hoeken hebt waar je makkelijk een staande lamp kwijt kan, dat lijkt mij dan een goede toevoeging.
Ik ben het hiermee eens. Met een mooie staande lamp kan je aardig licht naar beneden en naar boven krijgen.
De kamer lijkt me aardig donker doordat er zoveel donkere hoeken inzitten. Vrijwel alle lampen lijken weggemoffeld te zijn en ergens rond de muur te zijn, dat levert net iets te lokaal licht op zodat het nog steeds een donkere uitstraling lijkt te geven.

De kleur licht is van secundaire orde, eerst moet er uberhaupt licht zijn.

[edit]
Zoiets dus
Afbeeldingslocatie: https://www.lampentotaal.nl/images/29077-72597-staande-schemerlamp-design-nadina-eglo.jpg?size=large

[ Voor 15% gewijzigd door Delerium op 10-01-2018 12:58 ]

• WTBram
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 16:11
Zoiets dus, als staande lamp, 1 of 2. Het gaat met name om de kap, die is open van boven en onder, en die straalt dus naar boven en naar onder uit. Zet je hem vlakbij een muur, dan ontstaat er een lichtwaaier op de muur. Ze zijn er in alle soorten/maten en kleuren, ik vind deze niet de mooiste, maar hij dient als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQvUy5ts0tJJ7lumZWzwDNCzMveNQmi0MWfHnVleTyoIuk33ZNR

En zulke spotjes, een paar. Doe je een HUE in, klem hem op je audiomeubel, verwarmingsbuis, en kan je nog na-richten:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/236x/db/69/3b/db693b127977a8628ee92f49bc6feaaf--spot-lights-aluminium.jpg

Have no fear, the engineer is here

• Jochemd13
ThinkPadd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:18:
- wat voor armaturen gebruik ik dan
Wij hebben iets wat erg lijkt op deze: https://www.ledlampenkope...telbaar-nikkel-geborsteld

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:17 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:01:
Ik zou beginnen met wat functionele verlichting die je richt op bepaalde zaken. Zoals de wereldkaart. Die borden (?) helemaal in de hoek. Dat gekke rek met die bollen. Dan zie je iig je spullen. Dat geeft ook veel indirect licht. Ik zie dat je een lichtpunt over hebt. Hang daar nou eens 3x een gu10 spot van IKEA. Kost niks.

Haal die lampen boven de eettafel weg. Draai daar een 3x of een 5x gu10 spot in. Ook van IKEA. Mik die allemaal op de muren. Tenzij je je kat gaat opereren zal het licht op tafel fel genoeg zijn. Maar desnoods pak je de middelste en richt je die recht naar beneden. Met behulp van Hue kan je die altijd op het allerzachtst laten staan.

Mik wat sfeerverlichting richting het plafond.

Zou al moeten schelen :)
Inderdaad, gu10 (led) spots en dat op het plafond richten.
Wij hebben een duo gu10 spot en een enkele gu10 spot en dat is allemaal op het plafond gericht (en richting hoeken zodat het niet in je gezicht schijnt als je van / naar de tafel loopt). Ideale basis, daarna kan je met de philips strip en die staande lamp gaan accentueren.
Oh; nog een gratis tip: gordijnen. Je hebt al iets hangen, maar dat hangt in het kozijn. Gordijnen (wij hebben gewoon de goedkoopste witte van die ene zweedse woonwinkel) geven direct meer sfeer. Als je dan nog in de vensterbank een lamp zet die (achter de gordijnen) naar boven schijnt krijg je ook een leuk effect.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

* Falcon krijgt in 1 keer een wild idee voor een lichtplan app voor een AR bril :P

Verder is het toch een kwestie van proberen lijkt mij of iemand met kennis in huis halen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Gezellig licht is

1) indirect
2) verspreid
3) meerdere lichtbronnen
4) dus kleinere lichtbronnen (ik heb een paar 2-6watt spaarlampen verspreid
5) niet te kleine lichtbronnen! (kleine halogeen spots zijn te gericht, dus spreiden niet zo goed
6) gelige tinten (niet te wit, en dit is persoonlijk, maar voor mij absoluut geen andere kleuren)
7) voldoende licht (je zegt dat de foto's te donker lijken, dat klopt ;), maar misschien is het ook wel wat donker, ivm de spots die relatief veel licht op een te klein oppervlak schieten.

Ik heb zelf diffuse lampen (van dat wolkige glas) en 'brede' spots (geen halogeen) gelijkmatig over de muren. Allemaal spaar, maar warm tot bijna wit, en ik betaal twee tientjes per maand aan elektriciteit van een appartement (zo goed als niets voor verlichting dus). Ik ben niet van de tierelantijn, maar let op dat te straks ontwerp het ook minder gezellig kan maken. Ik heb dus eenvoudige maar geen design-strakke lampontwerpen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-11 21:02
Als solo man is het licht van de beamer meer als voldoende voor sfeer in huis ;)

• Brent
  • Nu online
Het is echt supermakkelijk voor een paar tientjes (<100) een totaal andere uitstraling aan je huis te geven, terwijl sukkels meer uitgeven aan een designer tlbalk oid. * Brent kan niet tegen lelijk licht

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:19
indirect ligt is vaak de sleutel tot gezellig licht vind ik, wandlampje monteren doet vaak wonderen.

zelf heb ik spots e.d. altijd uit behalve als ik veel licht nodig heb.

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 16:18
Ik vind spotjes altijd te veel licht geven.

En ik zou eerst de verlichting op orde maken en dan pas met de ambilight van de tv en de led strip voor wat kleur details. En niet gebruiken als verlcihting. (Persoonlijk zou ik die kleurenstrip en ambi uit laten en weggooien, maar dat is mijn smaak of onsmaak).
Wat ik ook zie in de foto's is dat de meeste verlichting op relatief dezelfde hoogte is. Daar zou ik wat in gaan spelen. Een schemerlamp op een hogere kast of iets dergelijks. En schijn ook wat meer op de muren.

Maar de foto's zijn wel lastig, als je t echt kan zien is t wat makkelijker om mee te denken. :)

Ik heb zelf alle lampen met Philips Hue en dan over het algemeen de witte versie. Ik vind de kleurenversie te veel een kermis. De kleurenversie gebruik ik alleen de wit tot warm wit stand. Behalve dan met feestjes ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door SeenD op 10-01-2018 17:47 ]

Something something

• Brent
  • Nu online
Spots zijn indirect, maar meestal niet diffuus. Spots kunnen dus evengoed hard en ongezellig zijn. En licht vanuit verschillende hoogtes/richtingen is ook altijd goed. Met vijf bureaulampjes kun je al veel.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Gezellig is natuurlijk subjectief. Een donkere bank en donkere zonnewering maakt het er voor mij al snel ongezellig, maar dat is smaak..
Maar licht: zoals al gezegd indirect licht. Gewoon een staande lamp die op het plafond schijnt. Als je van veel licht houdt meer dan één, maar probeer het eerst met één. Je leeft nu immers ook niet in een overbelichte woonkamer.
Tip: kijk eens bij de kringloop, een staande lamp koop je daar voor pakweg een tientje. Dan weet je meteen of het brengt wat je zoekt en kun je dan op zoek gaan naar de juiste staande lamp.

• ThinkPad
Ik heb nu de driepoot-lamp van achter uit de kamer voor naast de bank neergezet. Daar komt best veel licht vanaf, maar doordat het via het plafond gaat is het niet storend. Maakt het al wat minder kil.

Toch denk ik dat de suggestie van @Jochemd13 met een verlaagd plafonnetje (ook al is het bijv. maar zo groot als het vloerkleed) wel een goed idee is. Binnenkort eens wat dingen proberen. Paar spotjes erin en dan rondom bijv. een RGB-strip. Ik maak het dan van bijv. 6-8mm dik MDF en van hetzelfde materiaal een opstaand randje rondom. Op die manier wordt het ook geen loeizwaar geheel.

Heb ook nog een setje Philips Warmglow GU10 gehaald bij Gamma om eens te proberen. Is mooi spul inderdaad @Jochemd13 ! Op de laagste stand een fijne kleur van 2200K. Ik zie trouwens dat 123led.nl deze ook verkoopt en ook een eigen huismerk variant: https://www.123led.nl/Led...ow-spot-dimbaar-p583.html
Stond mij iets bij dat de Philips Dimtone vroeger extreem duur was (ik meen iets van 20 euro per spotje ofzo) maar ik had nu een 3-pack bij Gamma voor €16 :9 (EAN 8718696753323 / Philips 322263854911).

Ben er wel achter dat als je een gloeilamp/halogeen vervanger zoekt, ik liever 2200K wil dan 2700K. Die laatste is nog best wit.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2018 22:35 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Ik ben hier ook van plan om ooit de gloeilampen te vervangen in het verlaagd plafond door spotjes of andere verlichting.

Niet om je topic te kapen ;) maar aangezien je begon over een verlaagd plafonnetje vraag ik mij dan af hoe los je dit op als je spotjes in zou bouwen gebruik je dan gewoon 230 volt of 12 volt ?

Bij 12 volt moet natuurlijk de trafo weer ergens kwijt en hoe los je dit op als deze kapot gaat.
230 volt spotjes lijkt mij dan verstandiger, maar dan komt er een andere vraag hoe regel je de afvoer van de warmte van de lampen ?

Wellicht dat iemand hier nog tips voor heeft ;)

Edit: je linkt al naar een 230 volt spot dus neem aan dat je 230 gaat gebruiken :)

[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 11-01-2018 17:00 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Jochemd13
ThinkPadd schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:02:
Heb ook nog een setje Philips Warmglow GU10 gehaald bij Gamma om eens te proberen. Is mooi spul inderdaad @Jochemd13 ! Op de laagste stand een fijne kleur van 2200K. Ik zie trouwens dat 123led.nl deze ook verkoopt en ook een eigen huismerk variant: https://www.123led.nl/Led...ow-spot-dimbaar-p583.html
Stond mij iets bij dat de Philips Dimtone vroeger extreem duur was (ik meen iets van 20 euro per spotje ofzo) maar ik had nu een 3-pack bij Gamma voor €16 :9 (EAN 8718696753323 / Philips 322263854911).
Ben ik dus mooi opgelicht, voor zo'n 20 spots voor €20 is nog best wel wat als ze nu maar zo weinig kosten :X
MdO82 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:56:
230 volt spotjes lijkt mij dan verstandiger, maar dan komt er een andere vraag hoe regel je de afvoer van de warmte van de lampen ?
Deze spotjes worden (vrijwel) niet warm ;)

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Jochemd13 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 18:52:
[...]

Ben ik dus mooi opgelicht, voor zo'n 20 spots voor €20 is nog best wel wat als ze nu maar zo weinig kosten :X

[...]

Deze spotjes worden (vrijwel) niet warm ;)
Dat waarschijnlijk omdat er geen omzetting van stroom is naar warmte ?

(230 naar bijvoorbeeld 12 volt)

2250 WP Zuid PVoutput

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik snap volledig wat je bedoelt met dat je de Hue ambiance geen warm wit vindt. Ik heb ook spijt van m'n ambiances. Ik kan je aanraden om die te vervangen door de color variant, en ergens tegen een wand (op de grond of op verhoging) een Hue Go te plaatsen. Veel sfeerlicht en ze komen, als je het Hue aanbiedingen topic volgt, regelmatig voorbij voor rond de 50 euro. Dat geeft bij ons in de huiskamer fantastisch licht :)

• ThinkPad
@MdO82 Voor spotjes is 230V volgens mij wel mainstream. 12V is meer voor in badkamer of voor een LED-strip ofzo. Maar dat is mijn idee erover :) Je kunt die GU10 dingen tegenwoordig ook prima dimmen.

@spokje Fijn om een medestander te hebben :) De color kan nog meer oranje, maar de Philips Warmglow (voorheen 'Dimtone') zijn ook best OK. Wel iets witter dan ambiance/color natuurlijk, maar het voelt wel natuurlijker aan.

• ThinkPad
Op het dressoir staat inmiddels een IKEA FADO met E27 Hue Ambiance erin. Het melkglas is ideaal, zelfs op hele felle stand is het niet vervelend om naar te kijken. Verspreidt het licht op een mooie zachte manier _O_

Boven de bank hangen inmiddels wat plankjes en op de andere wand twee posters.
Morgen komt er een 'Philips MyLiving Box' die ik boven de bank ga hangen om de plankjes/posters uit te lichten. Eerst één armatuur, als hij goed bevalt komt er nog een tweede.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BFPGgsqBjm5L0M5jqBsiE06K/full.jpg
Zit 2x GU10 Philips WarmGlow in (2200K <3 )
Lijkt een joekel van een ding, maar hij is maar 20cm lang, 10cm breed en 10cm hoog. Best beschaafd nog.

Mogelijk kan de booglamp dan komen te vervallen, nog even kijken of we genoeg licht overhouden op tafel.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2018 20:46 ]

Pagina: 1