Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• 12th
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05-2024
Momenteel ben ik mijzelf aan het oriënteren in componenten voor een nieuwe pc.
Ik wil dus voor het eerst zelf een pc gaan samenstellen en bouwen. Nu wil ik dit niet zomaar doen, ik wil er ook echt verstand van hebben. Lijkt me wel zo handig. :+

Daarom in dit topic mijn volgende vraag:
Wat is nu precies het verschil tussen bepaalde moederborden.

Deze vraag is voornamelijk gericht op het verschil tussen high en low end borden.
In de pricewatch heb ik eens gezocht en momenteel neigt mijn voorkeur naar materiaal van de AORUS lijn.

https://tweakers.net/pric...;1153383;1076813;1162401/

In deze vergelijking heb ik 4 borden van Gigabytes Aorus naast elkaar gezet. Ik heb erop gelet dat alle borden een Intel chipset hebben. (Of ik uiteindelijk Intel of AMD ga bouwen weet ik nog niet zeker)
Maar waarom is nu precies het ene bord veel duurder dan het andere?
Ik wil mijn pc gaan gebruiken voor voornamelijk gaming en productivity (kantoorwerkzaamheden, dus geen streaming oid). Misschien dat jullie mij daarbij gelijk kunnen adviseren waarom ik voor een bepaald bord zou moeten kiezen?

Bij voorbaat dank aan alle reacties.

Alle reacties

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11 14:11
LOL;

Als je een discussie wilt beginnen over moederborden, en de voordelen van een pci-e slot meer of minder?

Of de prijs die de id.oot er voor gaat geven, veel plezier ermee. ;w

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zoals je kunt zien in het vergelijkingsoverzichtje wat je gelinkt hebt is 1 van de 4 borden een andere chipset.
Daarnaast is het gewoon kijken waar de voor jouw nuttige verschillen zitten.Welke chipset heb je nodig, het aantal benodigde m.2 sloten, of de manier waarop je de monitor wil aansluiten, of wil je een dubbele videokaart setup?

Verder kan je uiteraard altijd nog even de reviews doorlezen, daar komen vaak ook wat voor- en nadelen voorbij die nuttig kunnen zijn voor jouw gebruik.

En vaak heeft het ook te maken met een budget natuurlijk.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Een moederbord is maar 1 onderdeel van je hele systeem. Je hebt de basismodellen en de top modellen. Bij het basis model zul je bepaalde features missen of zul je zien dat die weggelaten zijn vanwege kostenbesparing.

Je kunt wel een moederbord aanschaffen met 7.1 geluid, 20 Sata poorten, 8PCI slots en 16 DIMM sloten maar als je maar je dat nooit aan zal sluiten is het zonde van je geld.

Begin als eerste eens met een basissysteem dus Voeding, Processor, Geheugen, SSD, Grafische kaart, systeemkast, Moederbord en eventueel een processorkoeler. Kijk wat het kost en pas daarna zaken aan als grote SSD of betere grafische kaart.

En enig verstand van computers in elkaar zetten heb je echt wel nodig. Het is niet iets dat je zo even doet (als je het niet eerder hebt gedaan)

[ Voor 13% gewijzigd door Frostbite op 20-04-2018 00:49 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• 12th
Als je een discussie wilt beginnen over moederborden, en de voordelen van een pci-e slot meer of minder?
Nee die discussie wil ik zeker niet beginnen. Ik wil juist de vraag stellen wat het voor- of nadeel is van zo'n slot meer of minder.^^ Wat kan ik met een PCI-e slot naast een grafische kaart of Wifi kaart erin stoppen?
is 1 van de 4 borden een andere chipset.
Is dit daadwerkelijk een oorzaak van zo'n groot prijsverschil? Voor zover ik begrepen heb is die H set niet overklokbaar en de Z wel. Als voor de de rest het verschil minimaal dan is overklokken bij deze van de baan.
Bij het basis model zul je bepaalde features missen
Dit is toch wel voornamelijk de vraag die ik stel. Welke features mis ik dan?
En enig verstand van computers in elkaar zetten heb je echt wel nodig.
Het gaat me hier echt puur om details van specs. Ik kan uren lullen over de bedrijfskundige kant van de IT maar de hardware moet ik nog even voor studeren.;) Na het succesvol in en uit elkaar halen van 3 oude pc's afgelopen week kan ik langzaamaan de volgende stap gaan wagen.xD

Ik ben dagelijks bezig met me inlezen. En alles over RAM, CPU's en grafische kaarten en dergelijke valt overal te vinden. Maar de informatie over moederborden ontbreekt gewoon.

Ik ben gewoon een gek die wil weten wat die doet en teveel geld heeft gespaard.
Dus voordat ik 2000 euro aan een overkill pc ga uitgeven wil ik jullie om info vragen. :D _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door 12th op 20-04-2018 01:07 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@12th
In de basis is het zo dat je voor elke extra prestatie (bv. betere chipset) of extra feature (bv. onboard wifi) gewoon extra moet betalen.

Maar voor aankoop advies kan je dan beter een topic aanmaken in DesktopAankoopAdvies of als het alleen om een moederbord gaat in CompnentenAankoopAdvies

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Vraag is eerst na te denken wat je met de PC wilt gaan doen, op basis daarvan een zoektocht op google, waarna je een keuzeselectiemaakt en iutlegt waarom je tot deze keuze bent gekomen. Daar kunnen wij advies geven, niet veel eerder dan dat lijkt mij. een discussie voeren over welke borden nou waar geschikt voor zijn, en waarom t ene duurder is als het andere is van onderschikt belang in een build. Daar kom je namelijk snel achter als je je budget vast tselt en het taken pakket.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

12th schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 01:03:
[...]

Dit is toch wel voornamelijk de vraag die ik stel. Welke features mis ik dan?

[...]

Het gaat me hier echt puur om details van specs. Ik kan uren lullen over de bedrijfskundige kant van de IT maar de hardware moet ik nog even voor studeren.;) Na het succesvol in en uit elkaar halen van 3 oude pc's afgelopen week kan ik langzaamaan de volgende stap gaan wagen.xD

Ik ben dagelijks bezig met me inlezen. En alles over RAM, CPU's en grafische kaarten en dergelijke valt overal te vinden. Maar de informatie over moederborden ontbreekt gewoon.

Dus voordat ik 2000 euro aan een overkill pc ga uitgeven wil ik jullie om info vragen. :D _/-\o_
Je quote een klein stukje van een tekst waarbij ik iets verder een duidelijk uitleg geef. Even kort op het basis model zul je niet kunnen overklokken kun je bijvoorbeeld maar 2 geheugenmodules plaatsen en mis je bijvoorbeeld een 7.1 geluidskaart of Wifi adapter. Die zaken zitten wel allemaal op het duurste moederbord en daar zitten dan ook weer meer PCI sloten op.

Welke features je mist dat staat keurig in het overzicht wat je postte. Gewoon een kwestie van kijken wat je nodig hebt. En nogmaals stel eerst een simpel systeem samen en leg die hier voor. Met een dure videokaart (en) en moederbord / processor zul je ook een betere (en duurdere) voeding nodig hebben.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:33

Esumontere

Floep, banaan.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

12th schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:24:
[...]
In deze vergelijking heb ik 4 borden van Gigabytes Aorus naast elkaar gezet. Ik heb erop gelet dat alle borden een Intel chipset hebben. (Of ik uiteindelijk Intel of AMD ga bouwen weet ik nog niet zeker)
Maar waarom is nu precies het ene bord veel duurder dan het andere?
Ik wil mijn pc gaan gebruiken voor voornamelijk gaming en productivity (kantoorwerkzaamheden, dus geen streaming oid). Misschien dat jullie mij daarbij gelijk kunnen adviseren waarom ik voor een bepaald bord zou moeten kiezen?

Bij voorbaat dank aan alle reacties.
Waarom doe je het niet andersom? Eerst bepalen wat je nodig hebt en op basis daarvan iets uitkiezen in plaats van iets kiezen op basis van de verschillen.

1 - Ga je overklokken of meer dan één externe videokaart gebruiken?
Ja -> Z370 chipset, bepaal hoe zwaar je wil overklokken en kies een board met de juiste stroomvoorziening.
Nee -> B360 chipset

2 - Wil je RGB?
Ja -> Hogere 'line' dan basis moederbord met RGB header
Nee -> 'Basis' moederbord

3 - Wat heb je verder nodig? Wifi, hoe belangrijk is audio, hoeveel M.2 sloten, welke aansluiting voor onboard video?
Sorteer op prijs in de pricewatch met de features en chipset die je nodig hebt. (stroomvoorziening voor 1-Ja moet je handmatig uitzoeken)

Als ik zo zie wat je post dan zou zonder overklokken en WIFI zoiets waarschijnlijk ruim voldoende zijn:
pricewatch: Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)
12th schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:24:
[...]

Als geld verspillen er echt toe doet... Waarom hang je dan niet gewoon een externe monitor/tb/muis aan je Quad Core Skylake met GTX1060 laptop van nog geen jaar oud?

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 20-04-2018 09:43 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• 12th
Na wat klikken vond ik deze link:
[Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Ik had natuurlijk kunnen weten dat zoiets op tweakers zou staan. Stom van mij.
Als geld verspillen er echt toe doet... Waarom hang je dan niet gewoon een externe monitor/tb/muis aan je Quad Core Skylake met GTX1060 laptop van nog geen jaar oud?
Ghehe, jij hebt doorgeklikt. Ik werk al met 2 externe monitoren op dit systeem. Punt is alleen dat dit de tweede laptop van MSI is die binnen een jaar stuk is...

Allen bedankt voor de reacties, ik ga een lijst samenstellen en die in het Desktop aankoopadvies forum plaatsen.
Dan mag dit topic dicht.:)
Pagina: 1