Geopende bestanden vanaf Google Drive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarikHawk
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-09-2024
Hallo allemaal!

Recent is mij duidelijk geworden dat er wat vreemde praktijken plaatsvinden op mijn laptop van het werk.
De situatie is als volgt.

Ik gebruik Google Drive als cloud opslag voor mijn werk documenten en andere persoonlijke zaken (foto's en dergelijke). Deze heb ik gesynchroniseerd met mijn werklaptop, en mijn thuis PC.

Nu kwam ik er vandaag achter dat er op mijn werk laptop opeens 700 persoonlijke foto's zijn verwijderd. (ik zag ze staan in de prullenbak). En dat deze ook in de recent geopende items stonden.
Vreemd genoeg weet ik hier zelf geen verklaring voor te vinden. Ik weet dat ik afgelopen weekend de bewuste mappen met foto's wel intern heb verplaatst in de drive, maar dit was op mijn PC thuis.
Ergens ga ik er van uit dat, dit niet ervoor kan zorgen dat de bestanden in recent geopende items op mijn werklaptop komt te staan, laat staan in de prullenbak.

De werklaptop is beveiligd met een wachtwoord, en eveneens zijn de foto's in google drive niet 1 2 3 beschikbaar (zitten in een mappentak, zo'n 5 mappen diep in mijn persoonlijke bestanden).

Mijn enige conclusie is dat iemand in het bedrijf deze foto's heeft geopend en verwijderd. Wellicht kan ik hier naast zitten uiteraard.

Hebben jullie nog suggesties of opmerkingen die wellicht duidelijkheid kunnen bieden?

Ik hoop er uit te komen haha _/-\o_ _/-\o_

Bijvoorbaat dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google Drive Synch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gewijzigde data van bestanden bekeken (niks vreemds gezien).
Synchronisatie nagegaan (niks aan de hand).
Collega's bevraagd (niks duidelijker van geworden).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:50
Lijkt wel een klein beetje op Help, gehackt op Dropbox , staan ook een aantal tips in waar je wat aan hebt (controleer activiteit + apps die toegang hebben om te beginnen).
Ik weet dat ik afgelopen weekend de bewuste mappen met foto's wel intern heb verplaatst in de drive, maar dit was op mijn PC thuis.
Das natuurlijk wel heel toevallig. Als je toevallig al die foto's van een gesyncte folder naar een andere folder verplaatst kan ik me best voorstellen dat Google Drive denkt dat ze verwijderd mogen worden. (Al gebruik ik zelf Google Drive niet, of dat zo werkt durf ik niet te zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarikHawk
[quote]eric.1 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:22:
Lijkt wel erg op Help, gehackt op Dropbox , staan ook een aantal tips in waar je wat aan hebt (controleer activiteit + apps die toegang hebben om te beginnen).

Bedankt voor je reactie! :*)
Ook dit heb ik zojuist allemaal nagelopen, er zijn geen vreemde apps die toegang hebben tot mijn PC of Google account, en ook heb ik vrij recentelijk (2,5 maand terug) AL mijn wachtwoorden gereset (gegenereerde wachtwoorden voor extra sterke wachtwoorden).

Mijn google account heeft 2factor authentication aanstaan, en ook veiligheidsmeldingen (sms naar telefoon).
Ik heb het door jouw genoemde topic doorgelezen, en ik kan me niet voorstellen dat mijn Google account gehacked is. Ik verander regelmatig mijn wachtwoorden en heb op alle accounts waar mogelijk 2facter auth.

Ik zoek het helpcentrum van google nog even door of er soortgelijke problemen bekend zijn. Maar tot zo ver helaas geen succes.

Het vermoeden dat een collega heeft lopen kloten wordt alsmaar groter...

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:52
Zoals eric.1 aangeeft, als je ze naar een andere map verplaatst hebt, en deze map wordt niet gesynchroniseerd met google drive, dan kan het dat google drive ze als verwijderd beschouwt.

Dus misschien even controleren of de bewuste map wel gesynct wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:45
Ik ga ook uit van het scenario wat @eric.1 en @Itrme aangeven.

Waarschijnlijk heb je de mappen gesynchronseerd met je computer, dus dan download hij ze naar de harde schijf. Vervolgens heb je die map met foto's verplaatst buiten Google Drive, of in ieder geval naar een map die je niet gedownload wil hebben naar je werk laptop.
Dat wordt vervolgens gesynchroniseerd, en dan zullen de gedownloade foto's verwijderd worden (naar de prullenbak dus blijkbaar).

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarikHawk
Itrme schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:49:
Zoals eric.1 aangeeft, als je ze naar een andere map verplaatst hebt, en deze map wordt niet gesynchroniseerd met google drive, dan kan het dat google drive ze als verwijderd beschouwt.

Dus misschien even controleren of de bewuste map wel gesynct wordt.
De bewuste map waar ze naar verplaatst zijn is een map ook in de Drive. Deze is ook normaal gesynchroniseerd met alle apparaten. Hier kan het lijkt mij dus niet aan liggen..
Ik zit momenteel in een live chat met Google Help, hopelijk kom ik daar verder mee.

-----------------------------------------------

UPDATE.

Volgens google help centrum heeft het te maken met de nieuwe versie van google back up and synchronisation. Het vernieuwde programma heeft als standaard om alle bestanden die intern in de google drive worden verplaatst op de andere apparaten eerst te verwijderen en vervolgens opnieuw te synchroniseren naar de juiste nieuwe mappen.
Wat dus betekent dat deze bestanden op andere apparaten in de prullenbak terecht komen!

Er is dus geen sprake van een hack of break in op de laptop!

Super bedankt allemaal voor het mee denken! _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door MarikHawk op 19-04-2018 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

MarikHawk schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:55:
(...)
UPDATE.

Volgens google help centrum heeft het te maken met de nieuwe versie van google back up and synchronisation. Het vernieuwde programma heeft als standaard om alle bestanden die intern in de google drive worden verplaatst op de andere apparaten eerst te verwijderen en vervolgens opnieuw te synchroniseren naar de juiste nieuwe mappen.
Wat dus betekent dat deze bestanden op andere apparaten in de prullenbak terecht komen!

Er is dus geen sprake van een hack of break in op de laptop!

Super bedankt allemaal voor het mee denken! _/-\o_
Inderdaad... geen hack, maar wat een ongelofelijk brakke manier van werken :/

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1