Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hes_MD
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-02-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Als allerbelangrijkste: Zwiften (fietsen via internet, zie ook Zwift. Hiervoor zal ik in eerste instantie mijn huidige 1080p tv 60Hz voor gebruiken. Te zijner tijd zal deze ge-upgrade worden naar een 4k tv (ook 60Hz).

Bottom line: Zwift op 4k, Ultra detail setting op 60Hz (af en toe een dip er onder is niet erg). Andere games (voor zover Zwift een game is) speel ik niet.

Tevens zal de machine dienst gaan doen als thuiswerkplek voor zowel ikzelf als mijn partner. Denk hierbij aan rapportagewerk dat voortkomt uit advieswerk. Hierbij zal dus met name gebruik gemaakt worden van officetoepassingen zoals excel, word, pdf-readers en diverse webbased systemen die nodig zijn om advieswerk te kunnen uitvoeren. Vaak zullen er meerdere applicaties tegelijkertijd gebruikt worden, er zal vaak informatie vanuit de ene applicatie naar de andere getransponeerd moeten worden (denk aan grafieken en tabellen vanuit excel naar word, bijvoorbeeld). Een en ander zal gaan draaien onder Windows 10, misschien te zijner tijd dual boot met Linux, als ik weer de behoefte voel om met Linux te gaan spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 2000 euro, uit en thuis.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een muis en een toetsenbord, beide eigen merk. Voor het overige zal alles nieuw aangeschaft worden. (Mijn laatste PC build is meer dan 15 jaar geleden, zodoende 8)7 )

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie boven: op een muis en een toetsenbord na alles :P

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De voorkeur gaat uit naar een Intel/Nvidia combinatie. Op basis van wat je op zwiftalizer tegenkomt lijkt deze combi de beste Zwift-prestaties te geven bij een gegeven financiele investering. Bovendien is er een emotioneel argument: ik heb in het verleden altijd AMD-builds gebouwd. Ik wil nu eens de kans grijpen om met mooie Intel/Nvidia spullen te werken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte is relatief irrelevant; de machine komt onder een bureau te staan, ik heb een voorkeur voor een wat grotere kast, met als argument dat ik het idee heb dat het bouwen van het systeem hier wat makkelijker van wordt en dat het de koeling van het gehele systeem ten goede komt. (Mocht dit onzin zijn: ik sta open voor suggesties en argumentatie.) Een redelijk stil systeem zou wel lekker zijn voor het werken aan de rapportages en dergelijke, het hoeft niet muisstil te zijn. Energiezuinigheid is een non-issue, de machine zal niet continu draaien.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, echter, ik wil de mogelijkheid wel hebben, al was het maar om te kunnen hobbyen.

Op basis van bovenstaande ben ik tot het volgende lijstje gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Tray€ 237,99€ 237,99
1Asus PRIME Z370-A€ 160,-€ 160,-
1Fractal Design CORE 2500€ 51,05€ 51,05
2LG 27UD58 Zwart€ 299,-€ 598,-
1Arctic Freezer 33€ 23,99€ 23,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2L3000C15€ 163,95€ 163,95
1LG GH24NSD1€ 13,26€ 13,26
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,50€ 79,50
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 80,01€ 80,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.407,75

Overigens twijfel ik nog over de CD/DVD brander combo. Leek me wel handig voor het maken van een backupje zo af en toe, en met name het installeren van het OS, maar waarschijnlijk kan dat net zo makkelijk vanaf een USB-stick.

Wat verwacht je van ons?
Tips en adviezen voor wat betreft de gekozen onderdelen. Is dit inderdaad een systeem waarmee ik lekker kan Zwiften op 4k, Ultra, 60Hz (volgens mijn eigen onderzoek wel), heb ik met deze combinatie van onderdelen de mogelijkheid om in te toekomst nog een beetje te overklokken? Is het systeem zoals het nu is samengesteld geschikt voor de kantoorfuncties die ik er ook mee wil gaan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door hes_MD op 24-04-2018 11:16 . Reden: Boodschappenlijst aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in ieder geval voor pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2L3000C15 gaan. Een lagere latency, met hogere snelheid voor ongeveer dezelfde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-09 21:32
Niet lang geleden was er ook al een DAA topic waarin Zwift voorkwam, zoek die ook even op.
Je hebt geen 620W nodig, en de M12II is niet interessant volgens Voeding advies en informatie topic - Deel 34
De 860 is de opvolger van de 850.
Je hebt een M.2 SSD, maar deze is even snel als een normale SATA SSD. De snellere NVME SSDs heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hes_MD
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:12:
Ik zou in ieder geval voor pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2L3000C15 gaan. Een lagere latency, met hogere snelheid voor ongeveer dezelfde prijs.
Goeie tip! Ik twijfelde al over het geheugen. Heb het aangepast in mijn openingspost.
SpeedQber schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:18:
Niet lang geleden was er ook al een DAA topic waarin Zwift voorkwam, zoek die ook even op.
Je hebt geen 620W nodig, en de M12II is niet interessant volgens Voeding advies en informatie topic - Deel 34
De 860 is de opvolger van de 850.
Je hebt een M.2 SSD, maar deze is even snel als een normale SATA SSD. De snellere NVME SSDs heb je niet nodig.
Die laatste had ik gemist, blijkbaar... Nu wel ff gelezen, lijkt wel redelijk op een lijn te zitten, los van mijn emotioneel gedreven keuzes/voorkeuren.

Van die emotioneel gedreven keuzes is een M.2 SSD er een trouwens: nog geen ervaring mee, lijkt me leuk om wat ervaring mee op te doen. Bovendien lijkt het me dat het leidt tot een nog iets nettere/strakkere build? Immers geen 2.5" schijf meer die nog met een kronkelend kabeltje met het mobo verbonden is. Heb wel even het type aangepast.

[ Voor 52% gewijzigd door hes_MD op 18-04-2018 23:18 . Reden: Topic gelezen, M.2 SSD gewijzigd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 14:15
Ik sluit me bij @SpeedQber aan. Als ik het zo goed bekijk kom je met een goede 400- 450Watt voeding er mooi uit. Zoals een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W, pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W of pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W. Alle drie zijn zeer stil en je hebt ruimte over voor om te overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hes_MD
rain2reign schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:37:
Ik sluit me bij @SpeedQber aan. Als ik het zo goed bekijk kom je met een goede 400-450Watt voeding er mooi uit. Zoals een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W, pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W of pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W. Alle drie zijn zeer stil en je hebt ruimte over voor om te overklokken.
Wederom goede tip, mooi topic ook waar naar gelinkt was, heb de originele post aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-09 21:32
Een NVME SSD heeft een veel hogere bandbreedte dan een SATA-600 SSD, maar hier merk je meestal niets van.
Een SATA-600 SSD met M.2 connector is een prima keuze, dit scheelt 2 kabels tov een normale SATA SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hes_MD
Draadje kan op slot; onderdelen zijn besteld, waarschijnlijk kan ik in het weekend gaan knutselen!

Alle tweakers bedankt voor hun inbreng!
Pagina: 1