Nieuwe CV-ketel: Remeha Calenta normaal, of de Ace-versie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Momenteel hebben we een oude HR-ketel van Vaillant, type VHR 24-28 C (een CW4-ketel uit 2004-2005, al beweert de laatste CV-monteur dat het ding wel eens in 2001 geproduceerd zou kunnen zijn en hebben ze ooit dus een oude-voorraad-exemplaar neergehangen). Het ding verloor al regelmatig waterdruk, maar dat is nu erger en het ding produceert een hoge fluittoon als die aanslaat en gaat rammelen in het begin zodra je de douche aanslingert. Oftewel: tijd voor een nieuwe want we hebben afgelopen jaren al een paar keer gesodemieter met het ding gehad dus zijn we er klaar mee.

Een hybride-systeem of warmtepomp zie ik nu niet zitten. We hebben namelijk een hoekwoning van eind jaren 60, wel behoorlijk goed geïsoleerd (dakisolatie, spouwmuur, overal dubbelglas en dakisolatie, vloerisolatie niet omdat het een Brabants vloer is) maar geen vloerverwarming dus een warmtepomp zal hier niet rendabel zijn. Voor de rest: alleen radiatoren en in de uitbouw/serre een convectorput. Beneden in de keuken is een close-in boiler aanwezig (die overigens ook aan vervanging toe is), en in de badkamer hebben we alleen een douche.

Na een hele dag uitzoekwerk ben ik er wel achter dat ik een Remeha CW4-ketel wil hebben. CW5 lijkt me wat overkill, al ben ik wel iemand die graag lang en warm doucht en liefst wel met een flinke straal (de ketel die we nu hebben produceert echt een flutstraal). De voorkeur gaat nu uit naar de Remeha Calenta 28c maar ik zag ook dat de "opvolger" (of iets luxere versie) ook her en der beschikbaar is: de Calenta Ace. Grootste verschillen zijn dat die voorbereid is op hybride systemen, optioneel automatisch bij te vullen is (al denk ik dat dat hier niet kan omdat de CV-ketel op zolder naast de wasmachine staat en bij bijvullen de wasmachine ontkoppeld moet worden ivm maar 1 kraan) en wat verbeteringen zou hebben (zie ook https://www.remeha.nl/pro...ha/beurzen/ace-wandketels). Meeprijs zou rond de 350-400 Euro zijn ten opzichte van de normale Calenta. Alleen onze CV-ketelboer (AEK Feenstra, die tot op heden het onderhoud altijd deed) levert de Ace-versie niet. :/ En hier in Eindhoven zitten voor de rest hoofdzakelijk matige cv-monteurs. :X Dus twijfel nu over de normale versie, of dat ik toch spijt ga krijgen en achteraf toch de Ace wilde hebben. Help! :P

Iemand ervaringen met/bekend met de Ace-ketels?

Edit: na wat opmerkingen van een paar tweakers hieronder sta ik ook open voor alternatieven. Op basis van gebruikersreviews en adviezen her en der heeft een Remeha de voorkeur, maar zou het ook een Atag of een ander A-merk kunnen worden (in ieder geval geen Intergas en Nefit, die laatste wegens het "schandaal" met de fabricagefouten waar ze in eerste instantie niets van wilden weten).

[ Voor 7% gewijzigd door Bart-Willem op 17-04-2018 21:34 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• limp_1983
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Geen ervaring met de Ace wel ervaring met ketels in zijn algemeenheid. De Ace is grotere overkill dan een CW5 toestel. Ace zal meer voor de ''duurdere'' woningen worden toegepast ivm regelmogelijkheden. Tevens is de ''automatische'' invulrichting een mooie aanvulling maar is dat jou 350 tot 400 meer waard? Hoewel je omschrijft niet geïnteresseerd te zijn is hybride oplossingen is een Elga i.c.m. een Avanta CW4 een mooie oplossing. Je convector is verder geen probleem omdat hybride oplossingen meestal uitschakelen bij +4 of lagere buitentemperatuur. Veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Met de automatische dingen zal ik niets doen (bovendien heb ik momenteel nog een Windows Phone en dus geen Remeha-app). Maar als je leest dat de Ace een upgraded versie is van de normale Calenta en ook uit beter materiaal (messing, en de ketel zelf is wat beter geïsoleerd) zou bestaan dan gaat het knagen bij me. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet bekend met de Ace-ketels maar ik heb even snel gekeken bij de Consumentenbond. Wat me verbaast over de Calenta-serie, is dat deze bijna het slechtste scoort als je kijkt naar het "energiezuinig verwarmen van water" alsmede het meeste geluid maakt. Heb 'm even vergeleken met Tzerra en Avanta serie en die doen het op sommige deelscores bijn 1 punt (van de 10) beter bij een huidige leverprijs die 300 Euro lager ligt dan een Calenta.

Dat gezegd; vorig jaar zelf ook een nieuwe ketel moeten kopen. Uiteindelijk na "consult" bij 3 installateurs, toch een Vaillant aangeschaft, CW4-sterkte. Zeker omdat ons huis relatief modern is en er weinig gestookt hoeft te worden, vonden we dit meer dan voldoende. Persoonlijk, maar dat is natuurlijk subjectief, ben ik erg onder de indruk van warm water genereren; van 2 hoog (stookruimte) naar begane grond, heb ik met een seconde of 10 al water wat meer dan handwarm is (au dus) en binnen 30 seconden komt er 70 graden uit de kraan (in laten stellen door de installateur).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Ik las juist goede ervaringen over de Calenta hier op GoT dat 'ie behoorlijk stil zou zijn. De Tzerra is lekker goedkoop in aanschaf maar schijnbaar behoorlijk goedkoop/plastic-achtig qua materialen, en zouden de belangrijkste onderdelen ook nog eens duurder zijn. In goedkope meuk heb ik geen zin. :P De Avanta is een "ouderwetse" aan/uit-ketel die niet kan moduleren en daardoor meer energie zou verbruiken. Dus die valt sowieso af.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Bart-Willem schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:02:
Ik las juist goede ervaringen over de Calenta hier op GoT dat 'ie behoorlijk stil zou zijn. De Tzerra is lekker goedkoop in aanschaf maar schijnbaar behoorlijk goedkoop/plastic-achtig qua materialen, en zouden de belangrijkste onderdelen ook nog eens duurder zijn. In goedkope meuk heb ik geen zin. :P De Avanta is een "ouderwetse" aan/uit-ketel die niet kan moduleren en daardoor meer energie zou verbruiken. Dus die valt sowieso af.
whut de Avanta moduleert ook gewoon in (zeker in in combi met isense).. en nog goedkoper en doet precies wat ie moet doen.... het huis warm houden en warm water leveren.

6,5 tot 28 KW modulatievermogen.

hij draait hier op meestal maximaal 45 graden aanvoer.

is ook erg stil... ik moet op de lampjes kijken of hij brand, zelfs met heet water.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Wat ik begrepen heb draait de Avanta standaard op laag vermogen en zodra je bijv warm water aanslingert dat 'ie meteen naar vol vermogen schiet, en dat de Calenta traploos kan moduleren. Is het bij de Avanta niet zo dat juist de thermostaat modulerend is en de rest dus eigenlijk niet (van laag vermogen naar topvermogen is niet heel erg modulerend als je het mij vraagt)?

Maar ik zie bij de specificaties wel dat het verschil tussen de Avanta (49db) en de Calenta (53) wel behoorlijk is: 4db verschil is best flink. :X Het ding komt op de voorzolder te hangen en dat is weer recht boven de slaapkamer van onze dochter (die wordt nu geregeld wakker als die fluitketel weer eens aan slaat), en er zit geen deur @ voorzolder en staat dus met de trap direct in verbinding met de overloop. Dat geeft nu toch wel wat twijfels over de Calenta. :/

Een auto kopen is zowat makkelijker dan een cv-ketel. :X

Edit: op de site van Remeha spreken ze over 44dB en niet 53dB: https://www.remeha.nl/-/m...duct-datablad-calenta.pdf Wat ik nu moet geloven weet ik niet. :P

[ Voor 50% gewijzigd door Bart-Willem op 17-04-2018 21:55 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
MAX3400 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 19:45:
Niet bekend met de Ace-ketels maar ik heb even snel gekeken bij de Consumentenbond. Wat me verbaast over de Calenta-serie, is dat deze bijna het slechtste scoort als je kijkt naar het "energiezuinig verwarmen van water" alsmede het meeste geluid maakt. Heb 'm even vergeleken met Tzerra en Avanta serie en die doen het op sommige deelscores bijn 1 punt (van de 10) beter bij een huidige leverprijs die 300 Euro lager ligt dan een Calenta.

Dat gezegd; vorig jaar zelf ook een nieuwe ketel moeten kopen. Uiteindelijk na "consult" bij 3 installateurs, toch een Vaillant aangeschaft, CW4-sterkte. Zeker omdat ons huis relatief modern is en er weinig gestookt hoeft te worden, vonden we dit meer dan voldoende. Persoonlijk, maar dat is natuurlijk subjectief, ben ik erg onder de indruk van warm water genereren; van 2 hoog (stookruimte) naar begane grond, heb ik met een seconde of 10 al water wat meer dan handwarm is (au dus) en binnen 30 seconden komt er 70 graden uit de kraan (in laten stellen door de installateur).
Toch even hierop terugkomend: na het lezen van een hele hoop gebruikservaringen op o.a. Kieskeurig weet ik niet of ik wel een Remeha moet pakken. :X Je leest toch wel érg veel klachten over lekkende blokken en andere kul (en dan niet incidenteel, maar echt behoorlijk veel). Atag schijnt toch wel vaak in storingen te schieten.

De Vaillant die we nu (nog) hebben heeft volgens mij gedurende zijn leven nooit hele gekke dingen gehad, op regulier onderhoud en de motor van de klep na. En nu dan drukverlies (had 'ie al een hele tijd wel wat, maar nu was het aanzienlijk erger) en het gefluit. Los daarvan was het een prima ding, alleen de waterstraal @ douche was niet heel sterk (en met een waterbesparende douchekop erop was het echt helemaal om te janken en kon je er nauwelijks onder douchen).

Of het toeval is weet ik niet, maar we kregen een brief van Enexis en Brabant Water dat de aardlek van alle woningen in onze straat binnen anderhalve maand nagekeken moet worden en aangepast moet worden: vorige week zijn alle waterleidingen onder de grond in de straat (dus niet in huis) van metaal vervangen door pvc en kennelijk was het vroeger "normaal" (ze spreken over "gedoogd" in de brief) om de aarde aan de waterleiding vast te maken. :X Dit blijkt dus bij elk huis in de straat zo te zijn (en moeten we op eigen kosten repareren/na laten kijken). Of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar de fluittoon van de CV-ketel is sinds vorige week de waterleiding vervangen is. Ik weet niet of een cv-ketel erg gevoelig is voor een aarde die anders/minder is? Of is het gewoon toeval? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Bart-Willem op 17-04-2018 23:57 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
Even ter verdediging van Remeha. Ik heb dus zo'n Avanta, een van de eerste versies. Hij moduleert wel degelijk op de retourtemperatuur, ook bij warm water. Ik heb de warmwatertemperatuur op 60 graden gezet, zodat bij het douchen niet onnodig koud water bijgemengd hoeft te worden en het rendement lekker hoog is (ik houd ook van lang douchen).

In de 12 jaar dat deze ketel hier inmiddels hangt heb ik precies 1x een storing gehad, dit bleek de electronica die kapot was. Ik heb voor een paar tientjes via Marktplaats een nieuwe (2e hands) print gekocht, zelf gemonteerd (2 schroeven en wat stekkers) en sindsdien doet ie het weer perfect. Laatst voor het eerst in 12 jaar een monteur laten komen voor onderhoud. Alleen de pakkingen waren op, voor de rest mankeerde er niks aan. Op naar de volgende 12 jaar :)

Nee die aarde heeft niks met die geluiden te maken. Aarde is puur voor de veiligheid. Elk modern huis heeft een aardpen in de grond waarop alle randaarde in het hele huis is aangesloten. Doel hiervan is dat eventuele lekstroom (bij een defect apparaat bijvoorbeeld) meteen naar de aarde wordt afgevoerd en dus niet via een bewoner. Hopelijk gaat in dit geval ook de aardlekschakelaar eruit. Bij oudere huizen is niet zo'n pen aanwezig, omdat men het vroeger voldoende vond om de aarde via de waterleiding te laten lopen. Da's immers ook een metalen buis die in de grond zit. Nu dat vervangen wordt door kunststof heb je kans dat de aarde niet meer voldoende is. Ik zou dit inderdaad wel even laten nakijken door een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Wel apart dat op de Remeha-site dan staat dat de Calenta en Tzerra modulerend zijn en dat dit bij de Avanta niet vermeld staat (maar wel modulerend wordt met de thermostaat). Of is zo'n modulerende pomp dan iets bijzonders ofzo?

M'n ouders hebben ook een Remeha (volgens mij ook de Avanta want ze hebben 'm al een behoorlijk aantal jaar en dat was toen het nieuwste model), die zijn tevreden maar hebben wel een koolmonoxide-lek gehad. :X

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:08
Zit daar niet juist het verschil? Het moduleren van de verbranding is een andere modulatie dan de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
Bart-Willem schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:26:
Dat geeft nu toch wel wat twijfels over de Calenta. :/
Ik heb een Calenta CW4 uit 2016 en die hoor ik nauwelijks, zelfs als je er naast staat.

Als ik het goed onthouden heb is de Avanta weinig modulair opgebouwd, waardoor je bij al snel grote, dure onderdelen moet vervangen. De Calenta meer modulair, duurder in aanschaf maar goedkoper te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Bart-Willem schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:03:
Wel apart dat op de Remeha-site dan staat dat de Calenta en Tzerra modulerend zijn en dat dit bij de Avanta niet vermeld staat (maar wel modulerend wordt met de thermostaat). Of is zo'n modulerende pomp dan iets bijzonders ofzo?

M'n ouders hebben ook een Remeha (volgens mij ook de Avanta want ze hebben 'm al een behoorlijk aantal jaar en dat was toen het nieuwste model), die zijn tevreden maar hebben wel een koolmonoxide-lek gehad. :X
Zelf heb ik zo'n 4 jaar terug een Calenta aangeschaft. Destijds waren de voordelen dat deze ook HR op warm water tappen heeft, wat ze schijnbaar niet allemaal hebben, en een modulerende pomp, die dus niet altijd op 100% staat te draaien. De Calenta ketel stond in een hok naast de slaapkamer van mijn oudste zoon, en de ketel was niet te horen.

Mijn schoonvader heeft toen een Tzerra gekocht, beide werken ze nog prima. Voordeeltje van de Calenta vind ik dat deze zelf aangeeft wanneer er onderhoud nodig is. De Tzerra maakt met het opstarten iets meer geluid, maar is daarna ook nagenoeg stil.

Overigens is het logisch dat een waterbesparende douchekop nog meer een zeikstraaltje geeft, hoe bespaar je anders water...

Of je spijt gaat krijgen als je geen ACE neemt... Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om via mijn telefoon te verbinden met de ketel om te zien of hij onderhoud nodig heeft. Instellen en bijvullen doe je ook niet dagelijks, en of een ketel nu 15 of 20 jaar meegaat... Tegen die tijd zijn ze alweer een stuk energie zuiniger. Zelf zou ik dus niet voor de ACE versie gaan denk ik, maar dat is omdat ik ook zeer tevreden was met de gewone Calenta.

Hiervoor hing er een Valliant. Deze hing er al vanaf nieuwbouw, en iedereen in de straat heeft gezeur gehad met die ketel. Zo heeft denk ik iedereen positieve en negatieve ervaringen met ieder merk.

Onlangs verhuisd, hier hangt een Nefit die ook eerdaags vervangen gaat worden. Zit toch weer aan de Calenta te denken...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabbas
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-08-2022
Ik heb sinds maart 2010 een Calenta 40 HR-Combi CW5 (6.3 - 34KW).
Indertijd gekocht omdat die er toen als meest betrouwbaar uitkwam bij de consumentenbond.
Hangt op zolder recht boven mijn slaapkamer (vloer ertussen; spaanplaat op balken, plafond van gipsplaten tegen de balken gespijkerd).

Alleen als ik goed luister kan ik hem s'morgens vroeg horen aanslaan.
Prettig is dat hij zelf aangeeft wanneer een onderhoudsbeurt nodig is (~1x per 3 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02
De Avanta heeft inderdaad geen modulerende pomp. Maar of dat nu zo interessant is? Het gaat erom dat ie de vlam moduleert zodat het rendement hoger wordt. En dat doet ie prima, ook bij warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 10:23

Theo

moederbord

Waarom geen warmtepomp als ondersteuning van je CV? Je zal verbaasd zijn hoeveel je een woning kunt verwarmen als je 24/7 water door je radiatoren laat gaan van 35 graden. Ik heb zelf ook een vracht gewone radiatoren in huis hangen (alleen huiskamer, keuken en badkamer heben in totaal 3 groepen aan vloerverwarming), en het huis wordt echt wel warm!

Als je een warmepomp naast een CV zet dan kun je in het voorjaar en najaar het huis electrisch verwarmen met de warmtepomp. In de koude winterdagen zal de CV moeten meehelpen. Een unit als de Elga is juist hiervoor gemaakt.

Dus vandaaar mijn vraag; waarom niet een warmtepomp om een deel van het gasverbruik op te vangen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 21:16
Wat ik mij meen te herinneren dat de Tzerra geschikter is voor LTV dan een Avanta (ik heb LTV èn een Tzerra), kwam hier puur toeval achter nadat de ketel hing.
Bron heb ik helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purrel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 14:08
Hier een calenta gekocht. Prima ding verder. Gaf goed warm water geen problemen mee gehad. Gaf netjes aan wanneer hij een onderhoudsbeurt nodig had.

Inmiddels verhuisd naar een appartement waar al een tzerra in hing van hetzelfde bouwjaar. Badkamer laten verbouwen dus nu inclusief regendouche. En werkt ook prima en best wel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
elhopo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:08:

Overigens is het logisch dat een waterbesparende douchekop nog meer een zeikstraaltje geeft, hoe bespaar je anders water...
Diezelfde douchekop gaf in m'n flat destijds een turbo-straal, en hier werkt 'ie echt voor geen meter (zo slap dat je het gewoon koud krijgt tijdens het douchen). Met de standaard Grohe-douchekop die er nu op zit (met rain en turbo/jet-standen) is het niet veel beter. :X
Theo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:22:
Waarom geen warmtepomp als ondersteuning van je CV? Je zal verbaasd zijn hoeveel je een woning kunt verwarmen als je 24/7 water door je radiatoren laat gaan van 35 graden. Ik heb zelf ook een vracht gewone radiatoren in huis hangen (alleen huiskamer, keuken en badkamer heben in totaal 3 groepen aan vloerverwarming), en het huis wordt echt wel warm!

Als je een warmepomp naast een CV zet dan kun je in het voorjaar en najaar het huis electrisch verwarmen met de warmtepomp. In de koude winterdagen zal de CV moeten meehelpen. Een unit als de Elga is juist hiervoor gemaakt.

Dus vandaaar mijn vraag; waarom niet een warmtepomp om een deel van het gasverbruik op te vangen?
Volgens de voorbeeldberekening van Vereniging Eigen Huis zou ik met een hybride ketel ongeveer 475-500 Euro per jaar besparen, maar wel 250 Euro per jaar meer kwijt zijn aan elektriciteit (ik heb geen zonnepanelen). En in die voorbeeldberekening gaan ze uit van vloerverwarming (wat ik niet heb). Maar op basis van de jaarlijkse besparing van 250 Euro zou ik dus helemaal geen terugverdientijd hebben (3750 Euro besparing is meer dan het prijsverschil inclusief installatie tussen een Calenta en een instap-hybrideketel). Nu zal waarschijnlijk komende jaren de gasprijs wel omhoog gegooid worden (nieuw verdienmodel van het kabinet), maar dat zal ook voor elektriciteit gelden (wederom: nieuw verdienmodel van het kabinet, want zodra men meer elektra gaat verbruiken en men massaal over gaat stappen naar electrisch rijden dan zullen de misgelopen accijnsinkomsten gecompenseerd moeten worden). Plus dat ik nu ook niet een hoop spaargeld wil stoppen in zo'n hybride-systeem omdat ik niet verwacht hier over 15 jaar nog zal wonen (maar zeg nooit nooit). :P

[ Voor 28% gewijzigd door Bart-Willem op 18-04-2018 13:47 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 04:21
Ik heb zelf recentelijk een Tzerra Plus 39c icm een Nest V3 geplaatst en moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben. Snel warm water, stil, zuinig en compact.

Een Calenta heb ik overwogen en deze zou voornamelijk een langere levensduur hebben. Met de verwachting dat een warmtepomp over 10 jaar redelijk standaard en betaalbaar is toch de goedkopere Tzerra gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 14:36
waarom geen Intergas? ik beheer voor mijn werk bijna 4500 cv ketels in woningen. (verdeeld over 6 bekende merken)
Waarvan Intergas de minste storingen heeft en het zuinigste is!

En ik zou altijd voor een CW5 gaan.

succes met kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Is een CW5 niet overkill? :P Het wordt overal afgeraden als in je woning een CW4 (of zelfs een CW3) al ruim voldoende zou zijn. Zit je dan niet met een flinke overcapaciteit en dus hogere stookkosten?

Waarom geen Intergas: die scoort bij de Consumentenbond niet heel geweldig (verwarmen op laag pitje zou zeer matig zijn, duurt langer voordat je warm water hebt en het aantal liters per minuut zou lager zijn dan bij de concurrentie).

Als je 4500 ketels onderhoudt: welke zijn (naast de Intergas) nog meer aanraders volgens jou, en bij welke moet je echt weg blijven? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:36
Ik heb thuis een Intergas CW5 ketel. Toen hij er net hing duurde het erg lang voordat er warm water kwam.
Toen toch maar is in het boekje gaan kijken. Wat blijkt nu, deze ketel leert jou warmwater aanvraag in.
Gebeurd het dus vaak dat er bijvoorbeeld tussen 09:00 en 16:00 geen of weinig warmwater vraag is dan zal de ketel geen warmwater op aanvraag beschikbaar hebben.

Naar verloop van tijd ging het steeds beter. En nu heb ik eigenlijk binnen een aantal seconde heet water. Deze optie kan ik ook uitzetten waardoor de ketel altijd heet water op aanvraag beschikbaar heeft, echter wil ik dit niet ivm het energie verbruik.

De ketel gaat zeer goed om met het energieverbruik en is naar mijn idee heel zuinig (Enelogic icm Youless). Het advies voor mijn huis was een CW4 ketel. Ik heb zelf een slag zwaarder genomen. Overigens is hij ook erg stil.
Douche doe ik ook graag, grote regendouche. Deze kan hij meer dan prima voorzien van een stevige warme straal. Ik heb overigens wel alle waterbesparende dingen van de douche eruit gehaald, dus de ketel moet redelijk wat vermogen leveren.

@Bart-Willem Je komt steeds met reviews en dingen die je hier en daar leest op fora, ik wil je wel even meegeven dat mensen altijd klagen als er wat te klagen valt. Wanneer alles goed is en ze zijn blij hoor je vaak niets!

Anyway... Ik ben superblij met onze nu +/- 1.5 jaar oude Intergas ketel. Prijs/kwaliteit en energie verbruik echt top te noemen, maargoed hij is nog vrij nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
"altijd voor een CW5 gaan", snap dat advies alleen als je een groot bad of stortdouche gaat plaatsen, verder vind ik het een dom advies. Verbruik is op alle vlakken hoger dan CW3 of CW4 model uit dezelfde serie.

Ik heb zelf een Intergas HRE 28/24, tapcomfort staat uit, booster is uitgeschakeld, max tapwater temperatuur staat op 55 graden. Deze ketel is voor mijn douche al overkill, schakelt tijdens het douchen gewoon uit omdat de temperatuur boven ingestelde waarde komt (overshoots naar 70 graden) en mijn thermostaatkraan knijpt dan tot beneden de tapdrempel. Bij de 36/30 is dat nog een slag erger. De HRE 24/18 doet overigens precies hetzelfde, maar minder snel.

Verder, consumentenbond en keteltests... die lui riepen destijds een Atag ketel uit als best getest, terwijl dat ding nog niet eens op de Nederlandse markt verkrijgbaar was en geen enkele installateur ervaring met dat ding hadden. Hoe kan zoiets dan best getest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Dat snap ik ook niet, je zou haast zeggen dat het voorbedachte rade is: ze sturen een engineers sample op verzoek op en dan win je ineens de test. In Duitsland winnen de Duitse merken altijd, dus heel objectief is het allemaal niet. :+

Volgens mij is het bij de Calenta CW5 het geval dat die met zijn verbruik ongeveer hetzelfde ligt als de CW4-versie. Of kijk ik verkeerd? De CW4 heeft als vermogen 7,9 - 35,6 Kw en de CW5 heeft 5,6 - 25,5 Kw volgens de Remeha-site. Het eerste getal is toch de ondergrens waar zo'n ketel het vaakst op zal draaien toch? Of zit ik nu onzin te praten? :P

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik het beste kan pakken. Al die CV-boeren hier in de buurt hebben geen winkel ofzo waar ze je goed kunnen voorlichten. Een aantal CV-boeren verkopen alleen Remeha, een ander alleen Intergas en weer een ander hoofdzakelijk Atag. En uiteraard krijg je nooit objectief advies omdat ze dan blijkbaar geen (of weinig) ervaringen hebben met de andere merken dan die zij zelf verkopen en onderhouden. Veel CV-boeren verkopen Intergas, maar ik heb het idee omdat daar gewoon simpelweg de meeste winstmarge op zit. :P

[ Voor 31% gewijzigd door Bart-Willem op 19-04-2018 17:38 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 22:31
Persoonlijke zou ik voor deze gaan.
https://www.warmteservice...-HR-Combiketel/p/13754650
Samen met een vuilafscheider, expansievat van 25L (hoef je minder snel bij te vullen) en een koolmonoxide melder.
(Let op dit is met een concentrische rookgasafvoer, je hebt hem ook met 2x 80mm aansluiting maar concentrische is veiliger)
Persoonlijke zou ik geen tzerra nemen aangezien je dan beperkte keuze thermostaten hebt als je storingen wilt kunnen uitlezen en makkelijk parameters wilt kunnen wijzigen, aangezien er geen display op de tzerra zit.

De Calenta heb ik thuis hangen maar ben hier op zijn zachts gezegd niet tevreden mee, al aardig wat aan laten sleutelen in de 5 jaar dat hij er hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Wat voor problemen heb je dan met de Calenta gehad? En over Intergas: ik weet het niet, ik heb toch beetje een poppenkastspul-gevoel erbij. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik ben altijd tevreden geweest over mijn Intergas HRE 24/18. Het voordeel van Intergas is dat ze geen kwetsbare driewegklep hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Iedereen maakt altijd zo'n paniek over een driewegklep, bij onze Vaillant is die anderhalf jaar terug kapot gegaan (ding klonk eerst als een helicopter, daarna als een mitrailleur :X ) maar de kosten ervan vielen best mee. Ik geloof dat ik voor 200 Euro klaar was, waarvan 150 Euro voor de complete unit. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Weet niet wat erger is... een driewegklep die vast blijft zitten of een gasblok die je ketel explosief laat ontsteken omdat de gas/lucht verhouding constant verloopt.
Dat laatste is lange tijd een kwaal bij Intergas HR en HRE ketels geweest, weet niet hoe de gasblokken tegenwoordig zijn.

Verder is de QA van Intergas nou niet om over naar huis te schrijven. Toen mijn ketel geplaatst werd deed ie het niet, er lag een draad los op de branderautomaat. Toen 5 jaar later in Zwolle een hele flat gerenoveerd werd met Intergas ketels reden busjes van installatiebedrijf en Intergas af en aan om problemen op te lossen.

Maargoed, mijn Intergas HRE 28/24 met nieuwe brander en gasblok voldoet prima op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
Bart-Willem schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 17:26:
Wat voor problemen heb je dan met de Calenta gehad? En over Intergas: ik weet het niet, ik heb toch beetje een poppenkastspul-gevoel erbij. :+
3wegklep 2x kapot (terwijl er wel een vuilfilter voor de ketel zit), slangen op het warmteblok lek, hydroblokken aan bijde kanten lek waardoor er water bij de pomp van het tapwater kortsluiting veroorzaakten.
Pas nog met een collega installateur gepraat en die viel het ook op dat de Calenta meer problemen geeft dan de andere series van Remeha.

Als je gaat zoeken op internet kan je over iedere ketel wel een horror verhaal vinden bijvoorbeeld laatst Nefit nog in het nieuws met een branderdeksel.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Intergas maar als jij een Remeha wilt (y)
Maar ook daarvoor geld: vuilafscheider, expansievat van 25L (hoef je minder snel bij te vullen) rookgasafvoer concentrische aansluiting en een koolmonoxide melder.
Als aanvullende tip https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/
Zo hoort het gemonteerd te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Dat van de lekke hydroblokken @ Calenta hoor/lees je dus echt veel (komt heel veel voor in de honderden reviews), dat is ook de reden dat ik ook sterkere twijfels erover gekregen heb. Tegelijkertijd lees je ook veel klachten over hetgene wat _JGC_ noemt. En dat Intergas moet proberen met eigen personeel de problemen op te lossen hoor ik ook her en der. :X

Misschien dat het toch maar weer een Vaillant moet worden. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Reden dat een installateur maar 1 merk of model aanbiedt is ook ervaring. Je kunt je niet specialiseren als je 5 ketelmerken monteert en onderhoudt.

Intergas maakt relatief betrouwbare ketels, die dingen zijn (te?) simpel qua opbouw en werking. Ik heb zelf helaas een defect gasblok gehad met als gevolg een scheurtje in de brander, die reparaties bijelkaar koop je een halve ketel voor. De overige 4 mensen die ik ken met een intergas ketel hebben nog nooit problemen gehad.

Ik heb de mensen van Intergas destijds in Zwolle niet gesproken. We hadden zelf ook problrmen, maar na waterzijdig inregelen warmde het appartement veel beter op. Ik gok dat 9 van de 10 klachten in die flat gingen over de slechte keuze van het installatiebedrijf: een honeywell round wireless op een intergas ketel die net nieuw met RF op de markt was. Wij kregen de ketel alleen aan het stoken door E. op 50 graden te zetten zodat de ketel altijd minimaal 50 graden deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Het gekke is dat Feenstra wel 5 merken levert: Atag, Remeha, Intergas, Vaillant en Nefit (met laatstgenoemde lijken ze veruit de prijzigste te zijn, dus waarschijnlijk leveren ze die liever niet). Van het specialiseren valt wel wat te zeggen, maar in het verleden leverde Feenstra voornamelijk Vaillant. Bij zowel de Intergas-toestellen als de Remeha Avanta noemt Feenstra dat hun favoriete modellen (maar goed: dat kan ook wegens de winstmarge zijn). Hier in Eindhoven ben ik tevreden over Feenstra, Kemkens krijgt hele slechte reviews (en hoor ik ook slechte verhalen over) en voor de rest zijn het voornamelijk eenmanszaakjes/ZZP'ers waar je geen 24/7 support bij kan krijgen (of de support verkopen ze wel, maar leveren ze niet). Vandaar dat ik dus vrijwel automatisch bij Feenstra uit kom. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:21

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb een Calenta, top apparaat. Het verschil tussen de tzerra en avant is erg klein, het prijsverschil overigens ook. Dat verhaal van het moduleren is van vroeger, de eerste versies van de Avanta hadden geen modulerende pomp, maar moduleerden wel de vlam. Inmiddels is een modulerende pomp verplicht en dus heeft de Avanta die ook.

Ik had wel graag de ACE serie gehad. al is dat meer om altijd het nieuwste te willen :).

verder over CW4/5: Ik heb een CW5. Overal in huis 15mm leidingwerk voor water en een drukophoogpomp in de kelder. Tijdens douchen draait de CV op 50%, bij bad vullen rond 70. Met andere woorden: in mijn geval moet ik echt leidingen gaan verzwaren om profijt te hebben van de CW5...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Bart-Willem schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:57:
Is een CW5 niet overkill? :P Het wordt overal afgeraden als in je woning een CW4 (of zelfs een CW3) al ruim voldoende zou zijn. Zit je dan niet met een flinke overcapaciteit en dus hogere stookkosten?

Waarom geen Intergas: die scoort bij de Consumentenbond niet heel geweldig (verwarmen op laag pitje zou zeer matig zijn, duurt langer voordat je warm water hebt en het aantal liters per minuut zou lager zijn dan bij de concurrentie).

Als je 4500 ketels onderhoudt: welke zijn (naast de Intergas) nog meer aanraders volgens jou, en bij welke moet je echt weg blijven? :P
Vaillant is een zeer goede tweede keus. (Ecotec Plus). nefit is qua betrouwbaarheid ook goed, vergelijkbaar met Vaillant maar is een stuk duurder. AWB scoort ook goed met de CXV maar verbruikt meer.
Mijns inziens zijn er geen hele slechte merken. de merken die echt slecht waren zijn inmiddels verdwenen zoals Radson en Ferroli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Ferroli bestaat nog steeds, en Radson was goed totdat het Bosch werd. :+ Ik had even elders een offerte opgevraagd (via via, een klant van me werkt af en toe voor een installatiebedrijf), die raden de Avanta aan maar dan wel CW5. Lijkt me een beetje overkill. :P Nefit waren ze totaal niet over te spreken, maar ja: als ze (voornamelijk) Remeha verkopen is dat geen objectief advies. :+ Verder viel de offerte nogal hoog uit en is zelfs Feenstra goedkoper (die doorgaans wat duurder is, maar m'n ervaringen met hen zijn gewoon goed).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbfransje
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-01-2024
heb zojuist ook een remeha calenta ace 28c cw4 besteld met eTwist bij warmtebeheer als goedkoopste volgens mij .
maar is de calenta ace cw4 wel echt dezelfde als de calenta ace 28c cw4 ?.

[ Voor 3% gewijzigd door gbfransje op 19-05-2018 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
gbfransje schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 00:14:
heb zojuist ook een remeha calenta ace 28c cw4 besteld met eTwist bij warmtebeheer als goedkoopste volgens mij .
maar is de calenta ace cw4 wel echt dezelfde als de calenta ace 28c cw4 ?.
Ja die zijn identiek. Heb zelf overigens afgelopen donderdag ook de Calenta Ace 28c CW4 laten installeren door Warmland ter vervanging van mijn 17jr oude Nefit Ecomline HR CW3. Heb die automatische bijvulinrichting er gratis bij gekregen (actie van Remeha) Ben vooralsnog zeer tevreden. Ketel is stil en levert nu genoeg warm water om 2 douches tegelijk te gebruiken. Viel me overigens op dat het prijsverschil veel kleiner is dan de TS in z'n OP noemde, n.l. zo'n €150. Het lijkt erop dat de Ace de niet-Ace gaat vervangen. De Ace heeft trouwens een andere nummering van de parameters dan de niet-Ace.

[ Voor 5% gewijzigd door connos op 28-05-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbfransje
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-01-2024
ik ga 'm vervangen voor oude mijn Rheem 22kW die ikzelf in 1979 heb geïnstalleerd .
vind het zelf een leuke klus , maar laat 'm natuurlijk wel keuren en afstellen .
moest wel ff bellen voor m'n thermostaat die moest ergens anders vandaan komen (dag later binnen) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Even een kickje, de oude ketel (de good old Vaillant uit 2003) hangt er nog steeds. :') Na bijvullen doet 'ie het nog steeds prima, maar nog steeds wat drukverlies.

Ondertussen heeft Feenstra de Calenta Acer ook in haar assortiment opgenomen, en ik had een offerte via de site aangevraagd maar tot op heden geen reactie. Kennelijk gaat het dusdanig goed in de verwarmingsbranche dat ze niet eens reageren. :') Ik heb zojuist maar nogmaals een reminder gestuurd, en kreeg (wederom) een standaard autoresponder-mailtje terug. Vermoedelijk gaat het ergens fout omdat ik eigenlijk ook een 2e mailtje zou moeten krijgen met instructies om foto's van de bestaande installatie door te mailen maar die is (net zoals vorige week) niet binnen gekomen.

Als iemand andere betrouwbare adressen weet in/rondom Eindhoven hoor ik het graag, want het gros hier krijgt eigenlijk zeer matige reviews (waaronder Feenstra), en de eenmanszaakjes vullen hun eigen reviews in (wat ook weer reden tot twijfel geeft). :P

Ik twijfel echter wel nu tussen de Remeha Calenta Ace of de Vaillant Ecotec Plus VHR 25-30/5-5. Beiden zijn hybride (kunnen dus straks met bijvoorbeeld een warmtepomp of zonneshizzle overweg), maar ik heb zelf het idee dat Vaillant wat makkelijker is qua onderhoud en dat de slimme thermostaat van Vaillant een wat beter is: de Remeha eTwist krijgt buitengewoon veel slechte reviews, dus in dat geval zou ik hooguit de Remeha iSense moeten pakken, maar de Vaillant vSmart blinkt ook niet echt uit in geweldige reviews (al kan het eigenlijk niet slechter dan de iSense).

Oftewel: wat is wijsheid: de Calenta Ace of toch meer de "bewezen techniek" van Vaillant? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 13:40
BlueSS50 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:33:
[...]

Vaillant is een zeer goede tweede keus. (Ecotec Plus). nefit is qua betrouwbaarheid ook goed, vergelijkbaar met Vaillant maar is een stuk duurder. AWB scoort ook goed met de CXV maar verbruikt meer.
Mijns inziens zijn er geen hele slechte merken. de merken die echt slecht waren zijn inmiddels verdwenen zoals Radson en Ferroli.
CV monteur bij mn vorige huis leverde ook Vaillant en is daar mee gestopt want die vond dat er teveel gezeik mee was. 'Vaillant huis in de brand' was de slogan blijkbaar. Daarna heeft ie alleen Nefit en Remeha gemonteerd en tegenwoordig ook Atag zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik denk dat de meeste (vooral kleinere) installateurs niet echt objectief zijn qua ketelmerk. die zweren vaak bij een bepaald merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:21

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Beide echt prima ketels.
Vergeet niet dat de techniek van een ketel nu niet bepaald rocket science is. Dat maakt de verschillen behoorlijk klein. Fabrikanten concurreren op 'modulair gebouwd' en ander soort zaken. Het verschil in zuinigheid is erg klein, al kan het geen kwaad om naar warmwater rendement te kijken. Daar zitten soms wel verschillen in.

De bewezen techniek van Vaillant is net zo bewezen als de Calenta ACE.

succes met de keuze!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Ondertussen een offerte gehad van Feenstra, zij beweren dat de Atag i28ec de beste optie voor me is omdat het ook de beste ketel in de markt zou zijn nu. Waarom zeggen ze echter niet, wel krijg ik 100 Euro extra korting en gratis de Atag One 2.0 erbij (beiden een actie vanuit Atag).

Ik weet dat Atag het beste is getest bij de Consumentengids, maar dat dat eigenlijk een beetje fake is: de "winnende" ketel werd als beste getest terwijl die op dat moment niet eens op de markt was en dus nergens verkrijgbaar. Volgens Vereniging Eigen Huis zou Remeha weer beter zijn volgens hun klanttevredenheidsonderzoek onder een grote groep omdat Atag meer storingen zou geven. Om die reden liet ik Atag eerder afvallen bij m'n keuzelijstje, maar die staat er nu door Feenstra weer op (al vraag ik me wel af hoe "objectief" dat advies is, maar Feenstra monteert echt heel veel merken en werkte vroeger het liefst met Vaillant).

Het wordt er allemaal niet makkelijker op. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Bart-Willem op 03-10-2018 15:39 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:11
Had een 17 jaar oude Nefit Ecomline Classic cw3 met boiler die aan vervanging toe was.
Vervangen door een Remeha Tzerra Ace cw4 met e-twist incl vuilafscheider en automatische vulinrichting. Dit op advies van mijn verwarmingsmonteur die 30jaar in het vak zit.
Levering en montage via warmtebeheer wat heel soepel verliep.
De Tzerra is ruwweg 1/3 van het volume van het oude ding. Ietsjes langer wachten op warm water maar dikke prima verder.
Nadeel van de e-twist is dat het scherm alleen aan gaat via een bewegingssensor of als je hem bedient. Had liever een monochroom scherm gehad die permanent aan staat maar goed.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dekker op 03-10-2018 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Op aanraden van een kennis van me (was voorheen installateur van Remeha) heb ik zijn advies opgevolgd en niet de Calenta Ace gepakt: nieuwe Remeha's zouden volgens hem teveel kinderziektes hebben en ben je als het ware een beta-tester, hij stelt dat je beter een ketel kan pakken die al enige tijd op de markt is en dus goed doorontwikkeld is. De Calenta Ace is nu pas een beetje goed leverbaar en pas sinds kort in productie, niet doen dus (volgens hem). Hij is nogal fan van de Remeha Avanta, maar die vind ik wel weer een beetje gedateerd ondertussen. :P

Het is dus de Atag geworden, op aanraden van Feenstra. Een cv-ketel is eigenlijk altijd beetje een gok: mijn ouders hadden vroeger een superdegelijke Radson (voordat het ellendig Bosch-spul werd) en die wegens de leeftijd toen vervangen door de opvolger (vlak voordat het ellendig Bosch-spul werd), en dat was dus dikke ellende met niets dan storingen. :+ Oftewel: beetje een lot in de loterij, en de komende 2 jaar heb ik toch garantie, en volgens mij zit er op de nieuwe Atag sowieso 5 tot 15 jaar garantie op bepaalde onderdelen, maar ik heb toch een onderhoudscontract deluxe voor de komende 2 jaar (en daarna wellicht een basis-contract maar dat zie ik tegen die tijd wel).

Goedkoop is het niet, omdat er best e.e.a. verlegd en vervangen moet worden aan leidingen en afvoer, schrok wel wat er bovenop het standaard afvoer-gebeuren bij komt: circa 500 Euro aan flexibel RVS-spul, maar als ik de online prijzen zie @ webshops is 't daar niet heel veel goedkoper (en ook nog niet geïnstalleerd).

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mwah, nieuw nieuw... De Ace is gewoon een doorontwikkeling op de oude Calenta. Net zoals bij Intergas met de HRE-A en de HREco, zijn ook niet veel spannender dan de HRE.
Verder, wat voor kinderziektes verwacht je in 2018 nog met een ketel van een bekende ketelfabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Topicstarter
(jarig!)
Nou, iemand anders hier op GoT had een Calenta Ace gekocht en die had dezelfde dag al een defecte fan erin zitten. :+ Dat moest uiteindelijk opgelost worden door Remeha zelf. :P

Er zitten wel wat andere nieuwigheidjes in de Calenta Ace ten opzichte van de oude Calenta, dus daar zou natuurlijk wel wat mee mis kunnen gaan. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kapotte fan kan natuurlijk altijd gebeuren. Bij mijn intergas lag er een draad vanaf de computer los. De Nefit Ecomline HR van mijn ouders destijds liet met enige regelmaat het hele huis schudden, installatiebedrijf is 2x geweest en daarna heeft iemand van Nefit het halve binnenwerk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorilla
  • Laatst online: 07-05 17:52
VIPmaster schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:31:
[...]
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Intergas maar als jij een Remeha wilt (y)
Maar ook daarvoor geld: [...] expansievat van 25L (hoef je minder snel bij te vullen)
[...]
Vraagje voor de kenners: is een expansievat nodig/nuttig bij een Remeha Ace met automatische bijvulinrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Expansievat is altijd nodig ja. Water zet uit bij opwarmen, dat moet ergens heen.
Ja, je zou hem weg kunnen laten en overdrukventiel en automatisch bijvullen kunnen benutten om het water op druk te houden, maar waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorilla
  • Laatst online: 07-05 17:52
Ik dacht eraan om op die manier ruimte te besparen. Maar dat lijkt het dus niet waard. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
_JGC_ schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:47:
Expansievat is altijd nodig ja. Water zet uit bij opwarmen, dat moet ergens heen.
Ja, je zou hem weg kunnen laten en overdrukventiel en automatisch bijvullen kunnen benutten om het water op druk te houden, maar waarom?
@jorilla mocht je nog twijfelen dan is er nog 1 hele goede reden om wel een expansie vat te nemen: Doordat er op de voorgestelde manier steeds vers water in je cv installatie komt gaat deze roesten van binnenuit en dan ben je verder van huis.(buiten het verspillen van water om)

[ Voor 0% gewijzigd door miciel op 07-10-2018 13:45 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
jorilla schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:40:
[...]

Vraagje voor de kenners: is een expansievat nodig/nuttig bij een Remeha Ace met automatische bijvulinrichting?
Ja een expansievat is nodig, maar waarom zou je een automatische bijvulinrichting nemen?

Er bestaat een risico dat water uit je CV installatie in je drinkwater leiding kan kan komen en tuurlijk en zit en keerklep in enzovoort maar het kan kapot en of storing geven.

Ik adviseer je eerder een groter expansievat te nemen (als je nu 18L\0,5bar hebt neem dan 25L\1bar) waardoor je minder hoeft bij te vullen dan een vulautomaat.

Als je er een slang met 2 Gardena stop koppelingen bij legt is het niet veel meer werk maar wel een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:32
Ik heb in Engeland wel drukloze systemen gezien met een open bak op de zolderverdieping voorzien van een overloop en een vlotter voor automatisch bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:39
Bart-Willem schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:44:
Nou, iemand anders hier op GoT had een Calenta Ace gekocht en die had dezelfde dag al een defecte fan erin zitten. :+ Dat moest uiteindelijk opgelost worden door Remeha zelf. :P

Er zitten wel wat andere nieuwigheidjes in de Calenta Ace ten opzichte van de oude Calenta, dus daar zou natuurlijk wel wat mee mis kunnen gaan. :P
Ik heb alsnog zojuist de Calenta Ace besteld aangezien een collega er erg enthousiast over is.

Mijn vorige ketel was een Bosch 24 VRC en die werd afgeraden omdat het niet allemaal je van het zou zijn.
Ik heb in de 13 jaar dat ie hing de afgelopen jaren telkens moeten aanhoren dat het slechte ketels zijn omdat ze nooit stuk gaan en er niks aan te verdienen valt voor monteurs.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlugtenberg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06-2023
Na jaren van ellende en lekkage van de Remeha Calenta 40c (tot vervelens toe de hydroblokken stuk en lekkage) nu een nieuwe Calenta ace 40c cw5 'aangeboden' gekregen van Remeha. Ben benieuwd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1132377

Hallo, ik ben nieuw op deze site en woon in Belgie.
Ik heb 2 weken geleden door een Belgische installateur een nieuwe Calenta Ace 28C ketel laten plaatsen in combinatie met een eTwist.
Verwarming gebeurt middels radiatoren voorzien van een thermostatische knop. Via een buitentemperatuurvoeler wil ik de ketel in de modus "weerafhankelijke regeling" bedrijven. De temperatuurregeling in alle ruimtes vindt plaats via de thermostaatknop op de radiator.
Helaas lukt het me niet om weersafhankelijk te regelen. Als alle ruimtes waar warmte gevraagd wordt op temperatuur zijn en de thermostaatknoppen dus dicht staan blijft de ketel, weliswaar op zeer laag vermogen, toch verder stoken. Hierdoor loopt de CV-aanvoertemperatuur steeds verder op. De ketel regelt helemaal niet op de door de stooklijn afgeleide temperatuur. Sterker nog: de ketel houdt ook geen rekening met de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur van 75C en stookt rustig door tot die bij 100C (!!!) uitvalt en in veiligheid gaat. De installateur noch een field service engineer van Remaha Belgie zijn in staat om het probleem op te lossen. De ketel is voorzien van een bypass tussen aanvoer en retour.
Heeft nog iemand ooit een dergelijk probleem gehad? Wie regelt er weersafhankelijk met de Calenta Ace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

VIPmaster schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 23:38:
[...]

Ja een expansievat is nodig, maar waarom zou je een automatische bijvulinrichting nemen?

Er bestaat een risico dat water uit je CV installatie in je drinkwater leiding kan kan komen en tuurlijk en zit en keerklep in enzovoort maar het kan kapot en of storing geven.

Ik adviseer je eerder een groter expansievat te nemen (als je nu 18L\0,5bar hebt neem dan 25L\1bar) waardoor je minder hoeft bij te vullen dan een vulautomaat.

Als je er een slang met 2 Gardena stop koppelingen bij legt is het niet veel meer werk maar wel een stuk veiliger.
Dat niet alleen.... Hoe vaak moet je nu bijvullen? Behalve dat ik zelf aan de verwarming heb lopen klooien (radiatoren verhangen of los halen voor b.v. schilderen) heb ik met mijn Calenta nog nooit water hoeven bij te vullen in de 8 jaar dat ik hem heb. Misschien moet je 1x per jaar of zo bijvullen, waarom zou dat automatisch moeten?

Als je regelmatig moet bijvullen, zit er ergens een lek in je systeem. Lijkt me handiger om dat op te lossen dan automatisch te laten bijvullen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Cyberpope maar automatisch is hip tegenwoordig. Net als slimme thermostaten. In plaats van je huis isoleren zodat je met -10 in een halfuur 2 graden erbij stookt investeren in een op afstand bedienbare thermostaat...

• Matthijz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08-2021

Matthijz

Is icoon even kwijt :P

Ik ben ook aan het twijfelen over een CW4 en een CW5 van Intergas. Het ene bedrijf zegt neem een CW4 en de andere een CW 5. Het oppervlak van de woning is 154 vierkante meter en ik heb geen bad.

Op dit moment verwarm ik met een CW3 (die vrijwel overleden is)

Mijn vraag is, moet ik een CW 5 nemen of is de 4 meer dan voldoende. Is het daarnaast voordelig om een eco variant te nemen?

(het huis is uit 1972 en redelijk geïsoleerd, hr++ glas en gedeeltelijke dakisolatie)

[ Voor 10% gewijzigd door Matthijz op 29-11-2018 18:25 ]

"Het leven is een mooie gelegenheid om meisjes te ontmoeten"

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Matthijz schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:23:
Ik ben ook aan het twijfelen over een CW4 en een CW5 van Intergas. Het ene bedrijf zegt neem een CW4 en de andere een CW 5. Het oppervlak van de woning is 154 vierkante meter en ik heb geen bad.

Op dit moment verwarm ik met een CW3 (die vrijwel overleden is)

Mijn vraag is, moet ik een CW 5 nemen of is de 4 meer dan voldoende. Is het daarnaast voordelig om een eco variant te nemen?

(het huis is uit 1972 en redelijk geïsoleerd, hr++ glas en gedeeltelijke dakisolatie)
misschien helpt deze tekst en tabel met keizen

https://welke-kiezen-kope...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php

Let wel op: Hoe hoger de CW klasse hoe hoger de eisen in aanzien van diameter voor de gasleiding
CW5 en hoger hebben toch al wel een serieuze diameter nodig. En die is niet altijd aanwezig is in de oude situatie. (afhankelijk van de lengte en het aantal bochten etc in de buis)
Ik zou dat geld liever in een hybrid systeem stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 29-11-2018 21:08 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:32
Als je huidige cw3 voldoet dan hoef je in principe niet omhoog. De cw waarde heeft met de maximaal geleverde hoeveelheid warm tapwater te maken, niet zozeer met het vermogen om je huis te verwarmen, dat wordt uitgedrukt in kW (kilowatt) . Als je bijvoorbeeld een huis hebt met twee douches die tegelijkertijd moeten werken dan moet je omhoog met de cw.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het overigens af te raden een overgedimensioneerde ketel te kopen, dan gaan ze pendelen (=veelvuldig aan/uit) en dat is minder gunstig.
Eco variant gaat dacht ik meestal om de pomp die dan uitgevoerd is met een zuiniger gelijkstroommotor, daarmee bespaar je elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Moeten moderne CV-ketels overigens niet sowieso al met een zuinige pomp geleverd worden tegenwoordig @ASW1 ? Staat mij iets van bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Klopt, maar Intergas heeft naast de nieuwe HREco ook nog de oude HRE uitgerust met A-label pomp. De HREco heeft iets hoger rendement door een aanpassing in de warmtewisselaar tov de HRE(-A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvBgm
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-03-2024
Heb deze threat eens doorgelezen en vond al veel informatie over de HR ketels.
Ik heb zelf een Remeha Calenta 28C ketel met ISence thermostaat hangen welke nu al een aantal jaren oud is.
Voorheen had ik nooit problemen met deze ketel maar tot voor kort wel.

En om problemen te ontdekken moet je gaan meten. En dat doe ik nu al een paar dagen.
Ik gebruik daarvoor het Recom programma wat Remeha beschikbaar stelt. Daarnaast heb ik een Opentherm gateway er tussen hangen. Alles werk 100% alleen wat mij opvalt is dat de ketel constant aan is.
Dat wil zeggen dat de gasklep continu open staat en dat er continu een vlam brand. En met continu bedoel ik dus ook echt continu van s'morgens tot s'avonds laat. Nu weet ik niet zoveel van modulerende cv ketels af maar dat lijkt mij toch niet echt een zuiniger stookgedrag dan wanneer je en aan uit ketel hebt

www.nvbgm.nl

Op bovenstaande link staat een voorbeeld van het uitleesscherm van Recom.
Nu is dit maar een par uur maar dit zie je dus van vroeg tot laat met geen veranderingen.

Heeft iemand daar enig idee wat hier mis kan zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
NvBgm schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:50:
Heb deze threat eens doorgelezen en vond al veel informatie over de HR ketels.
Ik heb zelf een Remeha Calenta 28C ketel met ISence thermostaat hangen welke nu al een aantal jaren oud is.
Voorheen had ik nooit problemen met deze ketel maar tot voor kort wel.

En om problemen te ontdekken moet je gaan meten. En dat doe ik nu al een paar dagen.
Ik gebruik daarvoor het Recom programma wat Remeha beschikbaar stelt. Daarnaast heb ik een Opentherm gateway er tussen hangen. Alles werk 100% alleen wat mij opvalt is dat de ketel constant aan is.
Dat wil zeggen dat de gasklep continu open staat en dat er continu een vlam brand. En met continu bedoel ik dus ook echt continu van s'morgens tot s'avonds laat. Nu weet ik niet zoveel van modulerende cv ketels af maar dat lijkt mij toch niet echt een zuiniger stookgedrag dan wanneer je en aan uit ketel hebt

www.nvbgm.nl

Op bovenstaande link staat een voorbeeld van het uitleesscherm van Recom.
Nu is dit maar een par uur maar dit zie je dus van vroeg tot laat met geen veranderingen.

Heeft iemand daar enig idee wat hier mis kan zijn ??
staat je cv ketel ook 24/7 te stoken of gaat hij snacht naar bijv 15 graden waardoor je woning niet goed op temperatuur komt ?
ja de hele dag op een lagere temperatuur stoken is voordeliger dan een paar keer vol uit.
echter dit moet alleen maar tijdens echt koude dagen zijn. niet op de wat warmere dagen.
hiernaast kan het ook zijn dat je cv ketel net te veel is getweakt waardoor hij net niet meer doet wat hij hoort te doen. aanvoer temp bijv te laag kamer thermostaat welke verkeert staat ingesteld (regelgedrag) etc.
zijn je radiatoren goed ingeregeld, heeft je cv ketel jaarlijks onderhoud gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1181504

Ik heb sinds kort even remeha calenta ace geplaatst Itv den nefit economy , nou bij het verwarmen hoor ik de doorstroming bin de radiatoren heel goed .wat zou het probleem kunnen zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57
Anoniem: 1181504 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:48:
Ik heb sinds kort even remeha calenta ace geplaatst Itv den nefit economy , nou bij het verwarmen hoor ik de doorstroming bin de radiatoren heel goed .wat zou het probleem kunnen zijn ??
Ontluchten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arlie
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo medetweakers

Ik ben van plan een Calenta ace 28C of Intergas HRE 28/24 CW4A een aan te gaan schaffen mag ik vragen naar jullie ervaring met de remeha Calenta Ace?
Mochten er bezitters zijn van de intergas combiketel, die reacties hoor ik uiteraard ook graag.
Veel last van storingen,enz?
Mijn dank is groot _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17
Mijn "trusty" Nefit Smartline HRC24 begint steeds vaker vage storingen te vertonen. Er is al het nodige aan vervangen, maar misschien wordt het toch tijd voor een nieuwe CV ketel.

Warmtepomp wordt em hier niet ivm jaren 30 huis met (zeer) matige isolatie.

Ik had zelf een Remeha Calenta in gedachten, omdat ik bij de Nefit Trendline 2 veel issues las die na 2 jaar al optraden (flowsensor, pomp etc.)

Maar nu lees ik ook dat Intergas ontworpen is zonder 3wegklep, ben wel gecharmeerd van "less moving parts"..

Kortom: iemand nog do's of don'ts voor de Remeha vs een Intergas HR combi ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Mooie thread, wel wat rustig hier nu.

Ik ga mijn 2008 Avanta 35c CW5 vervangen doordat de warmtewisselaar niet goed meer is.
Ik overweeg een Avanta Ace CW5 of liever (denk ik) een Calenta Ace CW5.
Intergas overweeg ik niet omdat ik al last heb van een koudere douche als de keuken warm water vraagt.

Zijn er ondertussen nog veel goede of slechte ervaringen met de Calenta Ace?
In 2018 was in deze thread er nog het een en ander over te klagen, maar veel kan veranderen in een paar jaar...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 11:22
Ik ben sinds een maand of drie eigenaar van een Calenta ace cw5 en ben er tevreden mee. Mijn huishouden bestaat uit twee personen. De ketel moet een energielabel B woning met één douche verwarmen. Daarvoor is CW5 best wel overkill. Een badkamer met ligbad staat op de planning, dus qua benodigd vermogen is ie op de groei gekocht.
Het was een gedoe om de juiste instelling te vinden voor mijn slimme thermostaat (Tado) om met een modulerende ketel om te gaan, maar dat lag aan de Tado instellingen die lastig te bereiken zijn.
Qua geluid is ie stil aan de ketel-kant (binnen dus), maar hoor ik de ketel wel "fluiten" als ik buiten loop. Dat kan ook aan de vernieuwde afvoer/aanvoer liggen, dat weet ik niet.
De automatische bijvulinrichting vind ik wel handig, omdat ik geen andere wateraansluiting heb op zolder. Met zo'n bijvuller is je CV bijvullen een klus van 5 seconde.

De CV aanvoer temperatuur heb ik nog niet kunnen verlagen, waardoor ik soms 85 graden aflees op het display. De standaard instelling van de Remeha ketel geeft aan dat je de temp niet kunt instellen bij de modulaire Opentherm modus. Bij aan/uit kan het wel. Dat lijkt me wat vreemd, dus daar moet ik nog verder in duiken.

Omdat ik de ketel pas zo kort heb, kan ik niks zeggen over onderhoudfrequentie, want er is nog geen defect geweest. Goede zaak natuurlijk, maar te kort voor conclusies.

Het is vanwege de koppelbaarheid met een warmtepomp dat ik voor deze ketel koos. Dat wil ik wel over 5 jaar doen, als alle isolatiewerkzaamheden er op zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Heb nu een kleine maand de Remeha Calenta ACE 40C CW5 Combi Comfort met eTwist thermostaat. Zeer tevreden. Ook met oog op de toekomst gekocht, om later een hybride warmtepomp aan te kunnen sluiten. Hier komt een nieuwe badkamer met stoomdouche en whirlpool, dus daar rekening mee gehouden qua keuze. Voor nu hoeft hij nog niet veel te doen, alleen een klein badkamertje met hoekbad/douche en simpele keuken. Huis is overigens (nu nog) energielabel F. Gekozen voor de inlaatvulcombinatie i.p.v. de automatische bijvulinrichting en dat bevalt goed; zit gewoon een kraantje onder de ketel die zet je open en hij vult. Ook vijf seconden werk, maar goedkoper (scheelde 100 of 150 euro ofzo?) dan automatisch. Voor die max 1x per jaar dat je moet bijvullen is dat een prima optie. Als je het systeem na installatie goed ontlucht en vervolgens weer bijvult zou je dus geen lucht meer in de leidingen moeten krijgen, ten opzichte van bijvullen met slang.

App van de thermostaat is ook ideaal, je kunt handig de programma's instellen (om een of andere reden was deze optie pas 's ochtends beschikbaar, toen ik het de avond ervoor installeerde heb ik me rot gezocht maar was het nergens te vinden) en je verbruik per verwarming en warm water per dag inzien. Je kunt zelfs de kosten van je gas opgeven zodat hij een inschatting maakt van je maandelijkse kosten, erg fijn gezien in dit huis nog een domme gasmeter zit. Oh en temperatuur van het water kun je ook op de ketel of in de app instellen. Druk ook inzichtelijk, maar vanwege keuze inlaatvulcombinatie dus niet via app bij te vullen. Als je voor automatische bijvulinrichting kiest wel. Er schijnt ook een optie op te zitten om duur van douche etc. in te stellen, voor het geval er gezinsleden zijn die er iets te lang onder staan...

Enige "nadeel" is dat de ketel een paar seconden een soort zoemend geluid maakt als je na enige tijd warm water gebruikt. Maar de ketel hangt ook in de bijkeuken zonder ombouw (voor nu) en je hoort het alleen als je er langs loopt of de deur bijkeuken/keuken openstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Ik heb nu bijna 3 jaar een Calenta Ace 40c CW 5 in gebruik en zou hem niet aanraden. Toestel raakt af en toe de eTwist-thermostaat kwijt, is lawaaiig, plastic fantastic, temperatuur van het tapwater schommelde mij net iets teveel (heb er maar een 80l e-boiler achter gehangen).

Ik ben zelfs aan het overwegen de ketel te vervangen door een lichtere ketel die verder terug kan moduleren.

[ Voor 9% gewijzigd door slb op 16-11-2022 01:34 ]

prompt $p $g

Pagina: 1