0.3 Seconde door rood stoplicht 239 Euro verder

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21

Tomatoman

Fulltime prutser

jordyyyys schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:44:
[...]

Als de wettelijke geeltijd 3,5 seconden is en hij heeft maar 3 seconden op geel gestaan, heb ik dan iets om me op te beroepen?

239,- voor 0.3 seconden is inderdaad veel geld.
De minimum geeltijd is niet bij wet vastgelegd, maar in heel Nederland wordt tenminste 3,0 seconden aangehouden bij een maximumsnelheid van 50 km/h of minder, oplopend tot 5,0 seconden bij 80 km/h. Dat volstaat ruim, zelfs voor zwaar beladen vrachtwagens.

Het onderzoek van Goudappel Coffeng geeft als advies de geeltijden met 0,5 s te verlengen. Dat advies wordt bij veel nieuwe verkeersregelinstallaties (VRI’s) overgenomen, maar het is geen regel en geen wet. Het wordt ook niet bij bestaande VRI’s doorgevoerd, omdat dan bij tienduizenden VRI’s de regeling moet worden gewijzigd. Dat zou vele miljoenen kosten. Uiteraard wordt dat niet uitgegeven voor welgeteld een halve seconde geeltijd, te meer daar de huidige regelingen prima voldoen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:51
Tomatoman schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:03:
[...]

De minimum geeltijd is niet bij wet vastgelegd, maar in heel Nederland wordt tenminste 3,0 seconden aangehouden bij een maximumsnelheid van 50 km/h of minder, oplopend tot 5,0 seconden bij 80 km/h. Dat volstaat ruim, zelfs voor zwaar beladen vrachtwagens.

Het onderzoek van Goudappel Coffeng geeft als advies de geeltijden met 0,5 s te verlengen. Dat advies wordt bij veel nieuwe verkeersregelinstallaties (VRI’s) overgenomen, maar het is geen regel en geen wet. Het wordt ook niet bij bestaande VRI’s doorgevoerd, omdat dan bij tienduizenden VRI’s de regeling moet worden gewijzigd. Dat zou vele miljoenen kosten. Uiteraard wordt dat niet uitgegeven voor welgeteld een halve seconde geeltijd, te meer daar de huidige regelingen prima voldoen.
Er zijn in Nederland maar ongeveer 6000 verkeersregelinstallaties, niet tienduizenden.

Ben het wel met je eens dat permanent aanpassen kostbaar is.. inschatting aanpassen van de bewaker en de regeling +- 3500 euro, keer 6000 installaties is 21 miljoen euro. Dan nog eens de problemen bij groene golven, half starre regelingen die per seconde werken, hoe stel je dan 3,5 in?

Tijdelijk aanpassen van de tijden doe je vanuit je bureaustoel. Probleem is het meten van de snelheden waar de nieuwe richtlijn op gebaseerd is, dat doe je niet zomaar... Helaas zie je vaak dat dat de installatie na verloop van tijd de instelling vergeet, (dus op de controle lijst zetten) maar de aangepaste tijd neem je dan mee bij een update van de software. (Omlaag aanpassen kan meestal niet, dan kom je vaak onder de minimum bewaakte tijd).

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 30-05-2019 21:22 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

WVL_KsZeN schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:16:
[...]

Er zijn in Nederland maar ongeveer 6000 verkeersregelinstallaties, niet tienduizenden. Aanpassen van de tijden doe je vanuit je bureaustoel. Probleem is het meten van de snelheden waar de nieuwe richtlijn op gebaseerd is, dat doe je niet zomaar... Helaas zie je vaak dat dat de installatie na verloop van tijd de instelling vergeet, (dus op de controle lijst zetten) maar de aangepaste tijd neem je dan mee bij een update van de software. (Omlaag aanpassen kan meestal niet, dan kom je vaak onder de minimum bewaakte tijd).
Je hebt gelijk, in 2015 waren het er 5600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:51
Tomatoman schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:26:
[...]

Je hebt gelijk, in 2015 waren het er 5600.
Klinkt weinig hè? 😀

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

De topicstarter vindt 239 al veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
PilatuS schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:07:
Als motorrijder ben ik snel weg en hou rekening met het feit dat als iemand 1 seconden rood pakt dat best eens een heel groot probleem kan zijn.
Dat doe je dan ook weer zelf dat scheurend optrekken. Dat is ook niet echt veilig voor jezelf en voor anderen. Je moet jezelf niet als de norm zien omdat je een motor bestuurt en een dot gas geeft direct alleen omdat het kan. Bestuurders van een motor horen zich ook te gedragen als een prudent weggebruiker en niet te trippen op die helse machine omdat die nou eenmaal van 0 naar 100 kan in 0,7 seconden. Toch ziet men dat heel vaak, dat gestoorde gedrag. Je kunt er zelf voor zorgen dat die 1 seconde geen probleem is.

[ Voor 22% gewijzigd door Bart2005 op 30-05-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

unezra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Een stoplicht staat volgens mij nooit *in* een bocht, je moet het stoplicht immers goed kunnen zien van afstand.

Sla je af, dan rem je *sowieso* al af omdat er weinig bochten zijn waar je met Vmax doorheen kunt vliegen. Springt het stoplicht dan op geel, rij je waarschijnlijk dus al langzamer dan Vmax en kun je dus ook makkelijker stoppen bij geel, dan wanneer je rechtdoor gaat. Bij rechtdoor is Vmax wat logischer. :)

(That is, dat lijkt mij de logica die er achter zit.)
et voila

ik wil rechtdoor maar ik zie het licht hier altijd te laat om goed in te kunnen schatten
https://www.google.com/ma...zbgTQw!2e0!7i16384!8i8192

Iperf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Fish schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:12:
[...]

et voila

ik wil rechtdoor maar ik zie het licht hier altijd te laat om goed in te kunnen schatten
https://www.google.com/ma...zbgTQw!2e0!7i16384!8i8192
Je ziet het verkeerslicht ongeveer 80 meter voor de stopstreep. De maximumsnelheid is 50 km/h. Als je je netjes aan de snelheid houdt, heb je 5,7 seconden reactietijd. Dat is net voldoende. Als je echter 70-80 km/h rijdt, wordt de tijd vanaf het moment dat je het licht ziet tot de stopstreep echter wel erg krap. De wegbeheerder had hierop moeten anticiperen door de bomen anders te plaatsen, jij behoort hierop te anticiperen door je gewoon aan de maximumsnelheid te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 21:18
Ik heb een keer een bekeuring voor rood rijden gehad omdat de auto voor me door oranje ging en toen vol op de rem ging staan zonder aanleiding, waarschijnlijk omdat hij de flitser zag staan en misschien dacht dat hij te hard reed (dat was niet). Toen moest ik afremmen om niet achterop te komen maar miste daardoor net oranje. Ook iets van 0.1 seconde, maar rood is rood en in beroep had geen zin.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

xh3adshotx schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Dit is echt bizar... Ben geen fan van te hard rijden en dat soort dingen maar dit lijkt mij ronduit gevaarlijk. Is er nog een reden dat dit gebeurt?
In de basis is het niet gevaarlijk, zoals reeds uitgelegd is de minimale geeltijd 3 seconden wat ruim voldoende is voor zowat alle verkeer om tijdig tot stilstand te komen, ook bij hogere snelheden. Je moet natuurlijk wel willen, en durven stoppen.

De reden waarom men v85 neemt is net omdat men hierdoor de wachttijd wat kan verkorten. Die halve of hele seconde lijkt niet veel, maar je moet eens uitrekenen over een hele dag hoeveel tijd die lichten extra op geel (wat in principe ook gewoon stop betekend) staan. Door daar iets van af te halen bevorder je dus de doorstroming.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:13:
[...]

In de basis is het niet gevaarlijk, zoals reeds uitgelegd is de minimale geeltijd 3 seconden wat ruim voldoende is voor zowat alle verkeer om tijdig tot stilstand te komen, ook bij hogere snelheden. Je moet natuurlijk wel willen, en durven stoppen.

De reden waarom men v85 neemt is net omdat men hierdoor de wachttijd wat kan verkorten. Die halve of hele seconde lijkt niet veel, maar je moet eens uitrekenen over een hele dag hoeveel tijd die lichten extra op geel (wat in principe ook gewoon stop betekend) staan. Door daar iets van af te halen bevorder je dus de doorstroming.
Ik heb ook begrepen dat (volgens mij vooral in NL), men juist vaker doorrijdt, wanneer men weet dat het langer oranje is. Dus door deze krap te stellen, voorkomt de wegnegeerder dat de weggebruikers denken dat ze nog wel even door kunnen rijden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

ph4ge schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 00:48:
Ik heb een keer een bekeuring voor rood rijden gehad omdat de auto voor me door oranje ging en toen vol op de rem ging staan zonder aanleiding, waarschijnlijk omdat hij de flitser zag staan en misschien dacht dat hij te hard reed (dat was niet). Toen moest ik afremmen om niet achterop te komen maar miste daardoor net oranje. Ook iets van 0.1 seconde, maar rood is rood en in beroep had geen zin.
Zonder aanleiding?
Hij reed op een geel stoplicht af... Dus was al verplicht te stoppen. :)
Lijkt me voldoende aanleiding. (Al had dat best subtiel gemogen.)

Jij had overduidelijk ook geel, dus had ook moeten stoppen, ongeacht de actie van je voorganger.

Logisch dat beroep dan geen zin heeft.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
unezra schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:44:
[...]

Zonder aanleiding?
Hij reed op een geel stoplicht af... Dus was al verplicht te stoppen. :)
Lijkt me voldoende aanleiding. (Al had dat best subtiel gemogen.)

Jij had overduidelijk ook geel, dus had ook moeten stoppen, ongeacht de actie van je voorganger.

Logisch dat beroep dan geen zin heeft.
Het is natuurlijk gevaarlijk om ineens vol te remmen. Hij was al bijna door het stoplicht.

Ik zeg ook niet dat het niet klopt, ik geef alleen aan dat het zuur is. Als de auto voor me niet zo raar had gedaan was ik geen 240 euro armer geweest. ;(

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

Croga

The Unreasonable Man

ph4ge schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:17:
Ik zeg ook niet dat het niet klopt, ik geef alleen aan dat het zuur is. Als de auto voor me niet zo raar had gedaan was ik geen 240 euro armer geweest. ;(
Als jij zelf niet zo raar had gedaan door gewoon netjes te stoppen voor geel had je ook geen 240 euro armer geweest.....
Externe locus much?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Croga schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:22:
[...]

Als jij zelf niet zo raar had gedaan door gewoon netjes te stoppen voor geel had je ook geen 240 euro armer geweest.....
Externe locus much?
Nogmaals, geen excuus, het klopt. Ik geef juist als voorbeeld dat er geen grijs gebied is.

Je moet inderdaad stoppen tenzij het niet kan. Op dat moment kon ik het niet meer. Je moet er op anticiperen dat er zoiets gebeurt. Dat maakt het niet minder zuur, want vol in de ankers zonder aanleiding (hij ging immers wel door oranje) is ook gevaarlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door ph4ge op 31-05-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mij staat bij ( voorgelicht via Wegmisbruikers ofzo?) dat een roodlicht flitser pas 0,x seconde na het rode licht actief is. Dus de 0.3 seconde door rood licht van de TS zal dan in werkelijkheid misschien wel 0.8 zijn.

( Beetje zoals mensen die een boete krijgen voor "maar 4km te hard". Wat dan na correctie is, en dan dus bijna 60 reden waar 50 is toegestaan.

Zelf eens bang geweest dat ik er ook 1 kreeg overigens. Stond met m'n oldtimer achter een vrachtwagen, die ging erg langzaam weg bij groen, ik schakelde door, maar moest weer terugschakelen door zijn lage snelheid. Kreeg hem echter niet goed in z'n versnelling. Inmiddels werd het weer rood, en ik kroop net over de sensorvlakken heen. Niets ontvangen gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

*troll*

[ Voor 98% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 10:29 ]

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd wegens reactie op troll

[ Voor 97% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[ Voor 90% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 10:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[ Voor 85% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 10:30 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Laatst online: 20-06 11:19
unezra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Een stoplicht staat volgens mij nooit *in* een bocht, je moet het stoplicht immers goed kunnen zien van afstand.

Sla je af, dan rem je *sowieso* al af omdat er weinig bochten zijn waar je met Vmax doorheen kunt vliegen. Springt het stoplicht dan op geel, rij je waarschijnlijk dus al langzamer dan Vmax en kun je dus ook makkelijker stoppen bij geel, dan wanneer je rechtdoor gaat. Bij rechtdoor is Vmax wat logischer. :)

(That is, dat lijkt mij de logica die er achter zit.)
Het verkeerslicht staat op een kruising waarbij je rechtdoor kan en naar rechts kan afslaan.
2 rijstroken rechtdoor, 2 rijstroken rechts afslaan.

Als je op de linker rijstrook rijdt om rechts af te slaan moet je nog een flink stuk voorbij de stopstreep rijden alvorens je de bocht in moet zetten.
Oftewel je remt meestal pas ter hoogte of zelfs iets voorbij de stopstreep om je snelheid van 70 terug te brengen naar iets van 55 a 60 om die bocht om te gaan.
Als je dan dus het verkeerslicht instelt op 50 dan klopt dat naar mijn mening niet, want op het stuk waar je naar de stopstreep rijdt, rij je eigenlijk altijd aanzienlijk harder dan 50 zeker op die linker rijstrook.
Oftewel met die 2,9sec geel tijd zit je dus altijd zeer krap en komt het dus regelmatig voor dat mensen niet meer op tijd kunnen remmen.

Als je op de rechterrijstrook meet, zal die 85% regel misschien wel kloppen. Daar ligt het rem punt een meter of 10 eerder en dus voor de stopstreep en daar meet je dus aanzienlijk lagere gemiddelde snelheden.

Die linker strook is echter anders en daar wordt, naar mijn mening, 0,0 rekening mee gehouden in de instelling van deze verkeerslicht installatie en daar zullen dus veel bestuurders met precies deze situatie te maken krijgen.
Je rijdt veel te snel om tijdig "VEILIG" te kunnen stoppen en veilig stoppen is iets anders dan in blinde paniek je rem tot het schutbord in stampen en met de ABS geactiveerd tot stilstand te komen.
Dat is het grote verschil waar, volgens mij, aan voorbij gegaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 31-05-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 19:43
Het valt mij wel op dat er tegenwoordig nog maar erg weinig flitspalen en mobiele flitsers zijn (althans in mijn omgeving). Zelf rij ik nooit (bewust) door rood maar als ik op een kruispunt met flitsapparatuur afrij dan zal ik al bij het lichtste oranje remmen en zeker niet de maximumsnelheid rijden.

Ik merk daarbij ook niet echt veel roodrijders en extreme verkeersaso's op terwijl ik toch 4 keer per week door amsterdam moet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

sj0nsj44k schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Ik merk daarbij ook niet echt veel roodrijders en extreme verkeersaso's op terwijl ik toch 4 keer per week door amsterdam moet rijden.
Dus het gedrag van de gemiddelde fietser in Amsterdam valt je al niet eens meer op.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 19:43
Freee!! schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:30:
[...]

Dus het gedrag van de gemiddelde fietser in Amsterdam valt je al niet eens meer op.
Daar dacht ik inderdaad al niet meer aan omdat ik er standaard al vanuit ga dat verkeersregels niet voor fietsers gelden, helaas. Fietsers hebben dan ook geen kenteken en mogen ongestoord door rood, diagonaal een kruising nemen als ze daarbij denken sneller op hun bestemming te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tomatoman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 00:06:
[...]

Je ziet het verkeerslicht ongeveer 80 meter voor de stopstreep. De maximumsnelheid is 50 km/h. Als je je netjes aan de snelheid houdt, heb je 5,7 seconden reactietijd. Dat is net voldoende. Als je echter 70-80 km/h rijdt, wordt de tijd vanaf het moment dat je het licht ziet tot de stopstreep echter wel erg krap. De wegbeheerder had hierop moeten anticiperen door de bomen anders te plaatsen, jij behoort hierop te anticiperen door je gewoon aan de maximumsnelheid te houden :)
geloof me, ook met 50 is het een kutlicht.

(de hoge googlle camera zit het licht ook iets eerder denk ik)

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 31-05-2019 13:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fish schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 13:00:
[...]

geloof me, ook met 50 is het een kutlicht.

(de hoge googlle camera zit het licht ook iets eerder denk ik)
Heb daar nog nooit iemand verrast zien zijn.
Meestal staat er al een redelijke rij auto's voor rechtdoor te wachten.
(moet daar altijd rechtsaf :) )

Gevaarlijker zijn de rotondes, waar als er niet gemaaid is er ineens vanaf 3/4 meter afstand een fietser voor je op kan duiken op de 50 weg ;o

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 2 Laatste