unezra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:42:
[...]
Een stoplicht staat volgens mij nooit *in* een bocht, je moet het stoplicht immers goed kunnen zien van afstand.
Sla je af, dan rem je *sowieso* al af omdat er weinig bochten zijn waar je met Vmax doorheen kunt vliegen. Springt het stoplicht dan op geel, rij je waarschijnlijk dus al langzamer dan Vmax en kun je dus ook makkelijker stoppen bij geel, dan wanneer je rechtdoor gaat. Bij rechtdoor is Vmax wat logischer.
(That is, dat lijkt mij de logica die er achter zit.)
Het verkeerslicht staat op een kruising waarbij je rechtdoor kan en naar rechts kan afslaan.
2 rijstroken rechtdoor, 2 rijstroken rechts afslaan.
Als je op de linker rijstrook rijdt om rechts af te slaan moet je nog een flink stuk voorbij de stopstreep rijden alvorens je de bocht in moet zetten.
Oftewel je remt meestal pas ter hoogte of zelfs iets voorbij de stopstreep om je snelheid van 70 terug te brengen naar iets van 55 a 60 om die bocht om te gaan.
Als je dan dus het verkeerslicht instelt op 50 dan klopt dat naar mijn mening niet, want op het stuk waar je naar de stopstreep rijdt, rij je eigenlijk altijd aanzienlijk harder dan 50 zeker op die linker rijstrook.
Oftewel met die 2,9sec geel tijd zit je dus altijd zeer krap en komt het dus regelmatig voor dat mensen niet meer op tijd kunnen remmen.
Als je op de rechterrijstrook meet, zal die 85% regel misschien wel kloppen. Daar ligt het rem punt een meter of 10 eerder en dus voor de stopstreep en daar meet je dus aanzienlijk lagere gemiddelde snelheden.
Die linker strook is echter anders en daar wordt, naar mijn mening, 0,0 rekening mee gehouden in de instelling van deze verkeerslicht installatie en daar zullen dus veel bestuurders met precies deze situatie te maken krijgen.
Je rijdt veel te snel om tijdig "VEILIG" te kunnen stoppen en veilig stoppen is iets anders dan in blinde paniek je rem tot het schutbord in stampen en met de ABS geactiveerd tot stilstand te komen.
Dat is het grote verschil waar, volgens mij, aan voorbij gegaan wordt.