Schutting op erfgrens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Hallo,

Wij gaan deze zomer de tuin opnieuw inrichten. Als erfgrens staat er nu nog het standaard groene hekwerk wat bij zowat alle nieuwbouwhuizen staat. De vorige eigenaar heeft er gewoon schuttingen tegenaan gezet en een klimop in gegooit.

Door de ietwat rare indeling van het erf heb ik met 5 buren te maken die natuurlijk allemaal wat anders willen. Om gezeur te besparen willen we de schutting eruit halen, en onze eigen schutting gaan bouwen tegen dit groene hek, op ons eigen terrein, zodat we zelf kunnen bepalen waar we tegenop kijken.

De buren aan de ene zijde proberen van elke mug een olifant te maken, dus vandaar dat ik hiervoor ook elk regeltje mbt erfafscheidingen, schuttinghoogte, boomonderhoud, etc moet uitzoeken, puur om ze een stap voor te zijn en dat ze niet kunnen klagen.

De buren aan andere zijde was de klimop helemaal beu en was enorm blij dat we het eruit gingen halen. Het groene hek wilde hij het liefste ook weg hebben, en vond ons idee van de erfafscheiding helemaal prima. Hij stelde voor om de schutting op de erfgrens te bouwen, en bood dus ook aan om mee te betalen.

Ik verwacht niet dat deze buren ooit gaan klagen, maar vanwege ervaringen met de andere kant wil ik ook niet voor verassingen komen te staan. Hoe kan ik vastleggen dat ze ermee akkoord zijn gegaan toen het geplaatst werd? Is er misschien een template voor? Of is het akkoord gaan inherent aan het betalen van de helft van de kosten?

Mess with the best, die like the rest

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
In België vind je daar standaarddocumentjes voor.
Zelfs al verwacht je met die buur geen probleem, toch nuttig om dat vast te leggen.
Als hij volgende maand beslist te verhuizen, dan heb je nog altijd die overeenkomst, en die moet ook door de nieuwe eigenaar gerespecteerd worden.

Je kan zoiets gerust zelf opstellen, en verklaren dat jij en je buurs samen een schutting zetten bestaande uit xx, en dat de kosten gedeeld worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:40
ThaStealth schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:57:
De buren aan de ene zijde proberen van elke mug een olifant te maken, dus vandaar dat ik hiervoor ook elk regeltje mbt erfafscheidingen, schuttinghoogte, boomonderhoud, etc moet uitzoeken, puur om ze een stap voor te zijn en dat ze niet kunnen klagen.
Dat jij alle regeltjes kent en daar de buren mee om hun oren kunt slaan, wil niet zeggen dat ze niet kunnen gaan klagen! In tegendeel!

Ga nou eerst eens rustig met de buren overleggen en kijk of je een oplossing kunt verzinnen waar jullie je beide in kunnen vinden, voordat je een burenruzie opstart!

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
FragDaddy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:56:
[...]

Dat jij alle regeltjes kent en daar de buren mee om hun oren kunt slaan, wil niet zeggen dat ze niet kunnen gaan klagen! In tegendeel!

Ga nou eerst eens rustig met de buren overleggen en kijk of je een oplossing kunt verzinnen waar jullie je beide in kunnen vinden, voordat je een burenruzie opstart!
Totdat je nieuwe buren krijgt en het er toch niet helemaal mee eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Het is vrij simpel, palen op de erfgrens deel je met je buren. Die mogen dus hun eigen planken daar tegenaan slaan. Palen op een bepaalde afstand van de erfgrens mogen je buren niets tegenaan slaan.

Mijn advies ga even in gesprek.

In mijn geval had ik ook een hardnekkige buurman met een instortende schutting met steentjes, door hem er op te attenderen dat hij bomen te dicht op de erfgrens had staan kon ik hem overtuigen om toch maar mee te gaan in de schutting. Hij mocht de bomen laten staan en wij bouwden een schutting naar ons idee :)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
FragDaddy schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:56:
[...]

De relatie met deze buren is niet relevant voor mijn vraag, gebruikte het alleen om aan te geven waarom ik toch wat voorzichtig ben.

Ik denk dat een aantal mijn verhaal verkeerd begrijpen.

De kant met de 'lastige' buren blijven we mooi op onze eigen erfgrens en gooien we het lekker tegen het hek aan zodat het van ons is, en het erfgrenshek als 'buffer' fungeert, een soort DMZ dus ;).

De kant met de 'fijne' buren willen we het hekwerk op de erfgrens plaatsen (met hun volledige toestemming/aanmoediging). Maar ik wil me indekken voor het geval de relatie met deze buren ooit bekoeld en er gezeur van komt (ik ga er niet vanuit, maar ik ging er ook niet vanuit dat de andere kant zo lastig zou zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ThaStealth schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:49:
[...]

De relatie met deze buren is niet relevant voor mijn vraag, gebruikte het alleen om aan te geven waarom ik toch wat voorzichtig ben.

Ik denk dat een aantal mijn verhaal verkeerd begrijpen.

De kant met de 'lastige' buren blijven we mooi op onze eigen erfgrens en gooien we het lekker tegen het hek aan zodat het van ons is, en het erfgrenshek als 'buffer' fungeert, een soort DMZ dus ;).

De kant met de 'fijne' buren willen we het hekwerk op de erfgrens plaatsen (met hun volledige toestemming/aanmoediging). Maar ik wil me indekken voor het geval de relatie met deze buren ooit bekoeld en er gezeur van komt (ik ga er niet vanuit, maar ik ging er ook niet vanuit dat de andere kant zo lastig zou zijn).
Als jij nu (in goed overleg) een schutting plaatst en die buren betalen daaraan mee, kan de relatie daarna prima bekoeld raken. Het is niet zo dat ze dan ineens geld terug van je kunnen krijgen o.i.d.

Ik zie het probleem dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:55:
[...]

Als jij nu (in goed overleg) een schutting plaatst en die buren betalen daaraan mee, kan de relatie daarna prima bekoeld raken. Het is niet zo dat ze dan ineens geld terug van je kunnen krijgen o.i.d.

Ik zie het probleem dus niet zo.
Het gaat me erom dat ze niet straks kunnen claimen dat de schutting niet naar hun wens is en dat het weer afgebroken moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaStealth schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:59:
[...]

Het gaat me erom dat ze niet straks kunnen claimen dat de schutting niet naar hun wens is en dat het weer afgebroken moet worden
Dat kunnen ze natuurlijk altijd doen, en dat is hun goed recht. Ik zie ook niet in waarom jij dat zou kunnen beperken. Als jij uitgekeken bent op jouw kant van de schutting kan je daar óók wat tegen doen.
Wat jij wil is eigenlijk dat de buren meebetalen aan de schutting, en daar vervolgens geen zeggenschap meer over hebben. Dat kan natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:01:
[...]

Dat kunnen ze natuurlijk altijd doen, en dat is hun goed recht. Ik zie ook niet in waarom jij dat zou kunnen beperken. Als jij uitgekeken bent op jouw kant van de schutting kan je daar óók wat tegen doen.
Wat jij wil is eigenlijk dat de buren meebetalen aan de schutting, en daar vervolgens geen zeggenschap meer over hebben. Dat kan natuurlijk niet.
Hun goed recht? Dat denk ik niet. Als een schutting op de erfgrens staat mag niet één partij zomaar beslissen dat de boel afgebroken moet worden. Wel mogen ze de planken aan hun kant eraf halen of er iets anders op schroeven, maar de situatie aan de kant van TS blijft dan gelijk.

Als je volledige zeggenschap over de schutting wil moet je 'm volledig op eigen grond zetten, als het op de erfgrens staat kun je proberen de kosten te delen maar dan heb je ook geen volledige zeggenschap over wat er met de schutting gebeurt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:42
Hoezo zouden zij de planken aan hun kant eraf mogen schroeven?
Het is een gedeelde schutting. Dat betekent niet dat het deel van de schutting dat op de grond van de 'één staat helemaal vrij is om te doen wat de eigenaar van de grond ermee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:01:
[...]

Nee hoor, dat wil ik helemaal niet, als ze aan hun kant het ding geel met roze stippen willen verven mogen ze dat van mij, als ze hem helemaal willen volbehangen met bloembakken mag dat ook. Is hun kant.

Als het ding verrot is over 20 jaar en ze willen wat anders wil ik ook eraan meedenken, vind ik ook prima.

Wat ik niet wil is dat ik het ding nu neerzet en over 2 jaar gezeur heb dat het niet is wat ze wilden, en dat het allemaal zonder hun goedkeuring gebeurd is, en dat ik de hele meuk weer eruit moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 20:54
Waarom stel je niet een simpele overeenkomst op:

- Partijen
- Wat je overeen komt ( welke schutting, liefst met afbeelding en plattegrond waar het komt )
- Bij verkoop huis gaan de volgende/nieuwe eigenaren akkoord met deze bestaande schutting
- Misschien iets over onderhoud ( verfen voor eigen rekening/kant, minimaal elke x jaar )
- Akkoord

Klaar?

[ Voor 14% gewijzigd door deagan1337 op 17-04-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XyritZz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:10:
[...]

Hun goed recht? Dat denk ik niet.
Zeker wel.
Als een schutting op de erfgrens staat mag niet één partij zomaar beslissen dat de boel afgebroken moet worden.
...
Exact, dat moet men samen beslissen. Net zoals niet één partij kan beslissen dat de buren geen enkel recht meer hebben als ze iets anders willen. En dat is hier (zoals ik het lees) nou net het probleem. Deze user wil alle zeggenschap over de gezamenlijke schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaStealth schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:35:
...

Wat ik niet wil is dat ik het ding nu neerzet en over 2 jaar gezeur heb dat het niet is wat ze wilden, en dat het allemaal zonder hun goedkeuring gebeurd is, en dat ik de hele meuk weer eruit moet halen.
Dat kan je wel willen, maar het is een gezamenlijk eigendom. Jij hebt niet méér te vertellen over de schutting dan de buren. Verder: als zij een prima schutting eruit willen halen, is het natuurlijk niet zo dat JIJ dat moet doen.
deagan1337 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:35:
Waarom stel je niet een simpele overeenkomst op:

- Partijen
- Wat je overeen komt ( welke schutting, liefst met afbeelding en plattegrond waar het komt )
- Bij verkoop huis gaan de volgende/nieuwe eigenaren akkoord met deze bestaande schutting
- Misschien iets over onderhoud ( verfen voor eigen rekening/kant, minimaal elke x jaar )
- Akkoord

Klaar?
Dit volgt gewoon uit de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-08 16:54

Silasje

www.Entjes.eu

Wat hierboven al genoemd wordt. leg vast wat je afspreekt, deze afspraken staan dan vast op papier mocht er ooit een andere buur komen die het anders wil. Daarnaast.. Als je "minder makkelijke buren" hebt en je de schutting op eigen grond wil plaatsen, ben je verplicht om zoveel ruimte tussen jou nieuwe schutting te houden en het oude. Zodat de buurman ook op jou grond erbij kan om onderhoud te plegen aan de erfscheiding. Als jij je eigen schutting er strak tegenaan zet ben jij verplicht de schutting (tijdelijk) weg te halen zodat hij zijn erfscheiding kan onderhouden. Hier geld het recht van de oudste erfscheiding heeft voorrang.

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Standeman

Prutser 1e klasse

com2,1ghz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:00:
[...]

Totdat je nieuwe buren krijgt en het er toch niet helemaal mee eens is.
En hoe gaat je dat precies helpen als je een overeenkomst hebt met de huidige buren?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Standeman schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:47:
[...]

En hoe gaat je dat precies helpen als je een overeenkomst hebt met de huidige buren?
Die overeenkomst hangt vast aan het huis, niet aan de buren zelf.
Als er nieuwe buren komen, dan moeten die de overeenkomst ook respecteren.

Dus als die schutting er 2 jaar staat, dan kunnen ze hun kant herschilderen, maar niet gewoon eisen dat de boek afgebroken wordt.
Als je samen iets anders overeenkomt met die nieuwe buren, dan kan dat natuurlijk.

Die oude buren hoef je dan natuurlijk niet meer de raadplegen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:02
Silasje schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:43:
Wat hierboven al genoemd wordt. leg vast wat je afspreekt, deze afspraken staan dan vast op papier mocht er ooit een andere buur komen die het anders wil. Daarnaast.. Als je "minder makkelijke buren" hebt en je de schutting op eigen grond wil plaatsen, ben je verplicht om zoveel ruimte tussen jou nieuwe schutting te houden en het oude. Zodat de buurman ook op jou grond erbij kan om onderhoud te plegen aan de erfscheiding. Als jij je eigen schutting er strak tegenaan zet ben jij verplicht de schutting (tijdelijk) weg te halen zodat hij zijn erfscheiding kan onderhouden. Hier geld het recht van de oudste erfscheiding heeft voorrang.
Is dat zo? (Serieus een vraag :+ ) Voor een schutting is ieder toch verantwoordelijk voor zijn eigen kant? Onderhoud aan jou kant is dan ook voor jou rekening, ongeacht of je er een andere schutting voor hebt staan.
Dat is niks anders dan hoe de schutting nu staat.

TS, ik heb bijna een zelfde iets meegemaakt. Afspraken gemaakt om de schutting samen te kopen en te zetten, samen schutting gekocht. Ik heb karretje voor afvoer oude schutting gehaald bij de BP, samen weggebracht, met mijn broer nieuwe schutting geplaatst, miste nog enkele onderdelen (1 zakje hoekjes). Toen we klaar waren rekening opgemaakt en met hem besproken. Nou goed hij heeft mij met een ijzeren buis bedreigd dat ik van z'n erf af moest.

Dus waar ik naar toe wil: Zet je afspraken vast op papier, handtekening eronder kunnen ze ook niet zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:57:
[...]

Dat gaat maar zo niet. Verder: waarom zouden de buren zo'n contract tekenen? Dit beperkt immers hun rechten.
Dus als die schutting er 2 jaar staat, dan kunnen ze hun kant herschilderen, maar niet gewoon eisen dat de boek afgebroken wordt.
Dat kan sowieso niet, het is een gezamenlijk eigendom.

Zoals ik al schreef, ik zie het probleem niet (m.a.w. er is geen probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
Volgens mij maak je het moeilijker dan het is. Zodra die schutting er staat, dan staat ie er en is deze 50%/50% jullie eigendom. Dus als de buren er niet happy meer mee zijn kunnen ze klagen wat ze willen, maar zullen ze toch jullie toestemming nodig hebben om hem weg te halen, te vervangen etc etc. Dus weinig zinvol om dat dubbel vast te leggen in een extra contract....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XyritZz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:10:
[...]

Hun goed recht? Dat denk ik niet. Als een schutting op de erfgrens staat mag niet één partij zomaar beslissen dat de boel afgebroken moet worden. Wel mogen ze de planken aan hun kant eraf halen of er iets anders op schroeven, maar de situatie aan de kant van TS blijft dan gelijk.

Als je volledige zeggenschap over de schutting wil moet je 'm volledig op eigen grond zetten, als het op de erfgrens staat kun je proberen de kosten te delen maar dan heb je ook geen volledige zeggenschap over wat er met de schutting gebeurt.
Dit dus. En ik zou ook niet hard roepen dat de planken aan jouw kant er zomaar af mogen, want die schutting vormt 1 geheel en is in zijn geheel gezamelijk bezit. Dus heel strict gezien, mag je zonder instemming van de buren, buiten onderhoud, gewoon helemaal niets doen aan de gezamelijke schutting, tenzij er dwingende regels zijn die ander stellen. Het moet altijd in overleg en met wederzijds goedvinden.

Verder wens ik de TS succes met dit topic. Zo te zien is het leger moraalridders nog niet gearriveerd en zijn de reacties tot nu toe nog redelijk constructief. Dat heb ik weleens anders gezien. :)

Met de buren die zelf aanbieden om een nieuwe schutting gezamelijk te bekostigen en hem op de erfgrens te plaatsen lijkt het wel goed te zitten. Daar komen jullie in overleg vast wel uit. Je hoeft ook niet bang te zijn dat ze na een half jaar ineens gaan klagen, want een rechter zal het wel raar gaan vinden als er pas na een half jaar een probleem ontstaat. Die zal uitgaan van instemmen, als er pas na X tijd aan de bel wordt getrokken. En van kwade opzet lijkt me geen sprake, als ik het verhaal van de TS zo lees.

Bij de "klaagburen" zou ik wat voorzichtiger zijn. Als je liever niet afhankelijk wil zijn van hen, dan kun je er voor kiezen om een schutting op je eigen grond te zetten en het hek te laten staan. Dan moeten ze zelf maar bekijken wat ze aan hun kant willen doen, zolang ze het hek maar laten staan (is gezamelijk bezit). Dat kost je een paar centimeter tuin, maar geeft je wel volledige zeggenschap over je schutting. Je hoeft geen ruimte te laten tussen jouw nieuwe schutting en de bestaande schutting. Je mag hem er dus gewoon tegenaan zetten, zolang je de bestaande schutting maar niet beschadigt. De buren hoeven niet aan jouw kant bij de schutting te kunnen komen, alleen bij hun eigen kant.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Tommie12 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:57:
[...]

Als je samen iets anders overeenkomt met die nieuwe buren, dan kan dat natuurlijk.

Die oude buren hoef je dan natuurlijk niet meer de raadplegen.
Onzin, een dergelijke overeenkomst hangt helemaal niet aan het huis. Wanneer een schutting op de erfgrens staat wordt deze gewoon helft eigendom van de buren en dat eigendom wordt overgedragen met de verkoop.
Elke afspraak die met je buren maakt geld tussen die twee partijen, daar heeft verder niemand wat mee te maken. Andere zaken, zoals recht van overpad, worden via de notaris vastgelegd in het kadaster, niet in een overeenkomst met buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:16:
[...]

Onzin, een dergelijke overeenkomst hangt helemaal niet aan het huis. Wanneer een schutting op de erfgrens staat wordt deze gewoon helft eigendom van de buren en dat eigendom wordt overgedragen met de verkoop.
Elke afspraak die met je buren maakt geld tussen die twee partijen, daar heeft verder niemand wat mee te maken. Andere zaken, zoals recht van overpad, worden via de notaris vastgelegd in het kadaster, niet in een overeenkomst met buren.
Dat hoeft inderdaad ook helemaal niet. Nieuwe buren hebben te maken met dezelfde regels als de oude buren: het is een gezamelijke schutting en daar mogen ze niets mee doen zonder akkoord van de buren.

Het enige waar je tegenaan zou kunnen lopen: stel je zet een schutting van 1 meter hoog op de erfgrens. Het burenrecht stelt dat je verplicht bent om mee te werken (en betalen) aan het realiseren van een schutting van minimaal 1,50 meter hoog (was vroeger 2 meter of, als volgens de APV van de gemeente bijvoorbeeld maar 1,80 meter toegestaan is, de maximale hoogte zoals beschreven in de APV) op de erfgrens. Zolang de schutting degelijk is en boven de 1,50 meter, zijn er geen regels die ervoor zouden kunnen zorgen dat de nieuwe buren ook maar iets kunnen "eisen" over die schutting. Dat wetsartikel is dus een stuk minder "zwaar" geworden na de laatste wijziging, want je kunt op basis van dit artikel niet meer "eisen" dan een schutting van 1,5 meter en dat willen de meeste mensen toch niet. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag :
ThaStealth schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:57:
Hoe kan ik vastleggen dat ze ermee akkoord zijn gegaan toen het geplaatst werd? Is er misschien een template voor? Of is het akkoord gaan inherent aan het betalen van de helft van de kosten?
Dat is inderdaad inherent aan het betalen van de helft van de kosten / het op de erfgrens neerzetten van de schutting.

Alleen dat akkoord is supervluchtig en nietszeggend, ze zijn ermee akkoord gegaan toen het geplaatst werd en als ze 2 dagen daarna een andere schutting willen dan is dat hun goed recht. Dan mogen ze jou overtuigen waarom er een andere schutting moet komen (voor jouw 50%)

Ik zie ook niet helemaal wat je nu exact wilt vastleggen, dat er de komende 50 jaar geen nieuwe schutting meer geplaatst mag worden oid? Of wil je het alleenrecht op die schutting hebben? Of wat?

Wil je echt geen last van ze hebben dan plaats je de schutting 100% op eigen grond (let dan wel op dat je ook de oude schutting nog wel fatsoenlijk moet onderhouden aan jouw kant). Er is behalve het 100% op eigen grond zetten simpelweg geen methode waarop een toekomstige buur in de toekomst niet kan gaan zeuren over iets wat 50% zijn eigendom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

@Verwijderd Ik heb nergens iets over de minimale hoogte kunnen vinden en betwijfel ook of die regel er wel is. Er wordt wel gesproken over een max. hoogte.

Dus als de afscheiding 1m is hoef je helemaal niet mee te werken aan de verhoging. Als zij graag een hogere schutting willen, zetten ze die maar op hun eigen erf. Je bent en blijft wel beiden verantwoordelijk voor de onderhoud van de schutting (reparatie / vervanging) die op de erfgrens staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Same here. Wij hadden dat ook. Wij hebben besloten om een stuk van de erfgrens af te blijven en op onze grond (ons erf) een eigen schutting te bouwen. Geen gedoe met de buren, 100% onze smaak en ons eigendom. Door het zo te doen kun je ook heel veel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:30:
@Verwijderd Ik heb nergens iets over de minimale hoogte kunnen vinden en betwijfel ook of die regel er wel is. Er wordt wel gesproken over een max. hoogte.

Dus als de afscheiding 1m is hoef je helemaal niet mee te werken aan de verhoging. Als zij graag een hogere schutting willen, zetten ze die maar op hun eigen erf. Je bent en blijft wel beiden verantwoordelijk voor de onderhoud van de schutting (reparatie / vervanging) die op de erfgrens staat.
BW 5.49
Ieder der eigenaars van aangrenzende erven kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt dat op de grens van de erven een scheidsmuur van anderhalve meter hoogte wordt opgericht, voor zover een eilandsverordening of de gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De kosten van de aanleg van de scheidsmuur komen voor rekening van de eiser, doch de andere eigenaar draagt daarin bij voor zover dit gelet op de eisen van een goed nabuurschap redelijkerwijze van hem kan worden verlangd.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0028748/2016-07-01

Zie BW 5.43 voor de definitie van "scheidsmuur".

Hoe ik dat weet?
Te lage gedeelde schutting vervangen, hoe zit het nou?
We zijn wat vertraagd omdat we een wat hectische periode hebben gehad, maar deze week worden mijn spulletjes geleverd en dan kan ik aan de slag met het aanpassen van de schutting en het plaatsen van een nieuwe poort.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:36:
[...]

Zeker wel.

[...]

Exact, dat moet men samen beslissen. Net zoals niet één partij kan beslissen dat de buren geen enkel recht meer hebben als ze iets anders willen. En dat is hier (zoals ik het lees) nou net het probleem. Deze user wil alle zeggenschap over de gezamenlijke schutting.
Ja precies, we bedoelen volgens mij hetzelfde. TS is er bang voor dat de schutting op erfgrens straks weer afgebroken moet gaan worden als de buren niet tevreden zijn; maar het afbreken van een schuttig op erfgrens is niet iets wat eenzijdig besloten mag worden en moet TS ook weer toestemming voor verlenen.

Het blijft lastig dit soort situaties. Heb het zelf ook; hebben mooie schutting staan waar we zelf en de buren tevreden mee zijn. Maar de planken die op de palen zitten zijn vrij zacht hout; de buren behandelen het veel frequenter met beits en zouden het liefst zien dat ik dat ook doe. Ik weiger dat; die beits is dusdanig duur dat wanneer het geld opgespaard wordt de planken na een jaar of 8 vervangen kunnen worden door eikenhout wat van je levensdagen niet meer wegrot.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:45:
[...]

BW 5.49

[...]

http://wetten.overheid.nl/BWBR0028748/2016-07-01

Hoe ik dat weet?
Te lage gedeelde schutting vervangen, hoe zit het nou?
We zijn wat vertraagd omdat we een wat hectische periode hebben gehad, maar deze week worden mijn spulletjes geleverd en dan kan ik aan de slag met het aanpassen van de schutting en het plaatsen van een nieuwe poort.
Blijkbaar mis ik vandaag mijn google-fu, erg veel duidelijker kan het inderdaad niet zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

EdjeCageman schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:02:
[...]
Is dat zo? (Serieus een vraag :+ ) Voor een schutting is ieder toch verantwoordelijk voor zijn eigen kant? Onderhoud aan jou kant is dan ook voor jou rekening, ongeacht of je er een andere schutting voor hebt staan.
Dat is niks anders dan hoe de schutting nu staat.
Op het moment dat jij een schutting voor een bestaande schutting plaatst, word de schutting aan jou kant als van jou beschouwd, en de schutting erachter van de buren. Omdat jij het nodig vind om er 1 voorlangs te plaatsen heb jij ervoor te zorgen dat de buur zijn afscheiding kan onderhouden, ook tussen de 2 in. Dit gaat op als de schutting van de buren volledig op de grond van hunzelf staat.

Ik heb thuis een schutting achterin de tuin van de buren. Die staat volledig op het terrein van de buren. Ik mag daar wel wat voorlangs plaatsen zonder overleg, maar moet de buurman de gelegenheid zijn schutting te kunnen onderhouden. In overleg is natuurlijk veel mogelijk zoals begroeiing of een andere laklaag. Maar het blijft zijn eigendom. Doe dat soort zaken dus ook in goed overleg!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silasje schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:46:
[...]

Op het moment dat jij een schutting voor een bestaande schutting plaatst, word de schutting aan jou kant als van jou beschouwd, en de schutting erachter van de buren. Omdat jij het nodig vind om er 1 voorlangs te plaatsen heb jij ervoor te zorgen dat de buur zijn afscheiding kan onderhouden, ook tussen de 2 in. Dit gaat op als de schutting van de buren volledig op de grond van hunzelf staat.

Ik heb thuis een schutting achterin de tuin van de buren. Die staat volledig op het terrein van de buren. Ik mag daar wel wat voorlangs plaatsen zonder overleg, maar moet de buurman de gelegenheid zijn schutting te kunnen onderhouden. In overleg is natuurlijk veel mogelijk zoals begroeiing of een andere laklaag. Maar het blijft zijn eigendom. Doe dat soort zaken dus ook in goed overleg!
Heb je daar een bron van? Jij mag namelijk prima een schutting naast een gezamelijke schutting neerzetten, zonder dat dat gevolgen heeft voor jouw rechten op de gezamelijke schutting. Die extra schutting verandert volgens mij helemaal niets aan het eigendom van een schutting op de erfgrens. Dat ding staat voor de helft op jouw grond en is dus nog steeds voor de helft van jou.

In Belgie schijnt het overigens anders geregeld te zijn. Daar schijnt wat jij zegt wel van toepassing te zijn. In BW 5 ben ik het tijdens mij zoektocht van vorig jaar namelijk niet tegengekomen. Daar was ik destijds namelijk ook benieuwd naar, omdat een eigen schutting naast de gezamelijke schutting ook 1 van onze opties was.

Het zou natuurlijk ook wel raar zijn, dat je deze verplichting wel zou hebben als we het over een gezamelijke schutting hebben (die volgens jou ineens niet meer gezamelijk is als je er een schutting op eigen grond tegenaan zet), maar weer niet als we het over 2 schuttingen, ieder op eigen grond, die rug aan rug staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Ik heb het ook over een erfscheiding die volledig op grond van de buren staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silasje schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:15:
Ik heb het ook over een erfscheiding die volledig op grond van de buren staat
Ook daarover heb ik toen niets gevonden. Ik weet wel dat je gewoon tegen een gezamelijke schutting aan mag bouwen en er dingen aan mag bevestigen zoals beschreven in BW 5.67 Je mag geen dingen bevestigen aan de schutting van de buren (op eigen grond dus).
Iedere mede-eigenaar mag tegen de mandelige scheidsmuur aanbouwen en daarin tot op de helft der dikte balken, ribben, ankers en andere werken aanbrengen, mits hij aan de muur en aan de door de buur bevoegdelijk daarmee verbonden werken geen nadeel toebrengt.
Je moet de buurman toegang geven tot de achterkant van zijn schutting voor onderhoud, maar de buurman moet zich dan wel beseffen dat hij verantwoordelijk is voor schadeloosstelling. Hij mag je schutting desnoods helemaal weghalen om zijn schutting aan de achterkant te onderhouden. Maar hij moet hem daarna wel terugplaatsen in de staat zoals hij ervoor was.

Anders zou het er op neerkomen dat de eerste die een schutting op eigen grond zet, dit op het randje mag doen en dat de andere buur dan pech heeft. Dat riekt naar rechtsongelijkheid namelijk. Of ik begrijp je verkeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sparkiee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:38:
Same here. Wij hadden dat ook. Wij hebben besloten om een stuk van de erfgrens af te blijven en op onze grond (ons erf) een eigen schutting te bouwen. Geen gedoe met de buren, 100% onze smaak en ons eigendom. Door het zo te doen kun je ook heel veel voorkomen.
Klopt het dat je dan minimaal 30cm vanaf de erfgrens moet zitten of is dat voor "gebouwen" als garages e.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 18:41:
[...]

Klopt het dat je dan minimaal 30cm vanaf de erfgrens moet zitten of is dat voor "gebouwen" als garages e.d?
Wij hebben destijds idd 30 cm aangehouden. Of dat moet weet ik niet, maar we hebben het op safe gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 18:41:
[...]

Voor zover ik heb kunnen vinden is het 0 mm, tenzij in de APV anders beschreven staat. Die 30 cm heb ik nergens terug kunnen vinden. Niet in BW 5 in ieder geval en daar zou je het verwachten terug te vinden. Als je daar zoekt op "30" krijg je 2 hits, die allemaal op "artikel 30" slaan en als je zoekt op "dertig" krijg je 0 hits.

Die 30 cm lijkt dus niet uit het burenrecht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27
Je mag 1mm van de erfgrens op je eigen terrein een schutting plaatsen. Zolang deze maar niet op de erfgrens staat is het volledig eigen bezit en mag de andere kant hier niets mee doen.

Hier heb ik het ook gedaan, een vrijstaand huis met 8 schakelwoningen eromheen die ga je nooit op 1 lijn krijgen ook met huur en koop tussendoor plus ons huis ligt een meter hoger.

De 30cm waar over gesproken wordt is waarschijnlijk voor heesters en heggen, maar dat is 50cm. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Hari-Bo op 18-04-2018 09:03 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:02
Buitenom het feit waar je advies voor vraagt, wil ik wel even m'n medelijden betuigen :) Ik vond het al irritant om met een zijde af te stemmen hoe, wat, waar en wanneer.

Mijn advies is misschien een cliche, maar ik zou onder het genot van een drankje toch tot een gezamenlijke oplossing proberen te komen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Met de andere 4 buren is de oplossing om het op ons erf te plaatsen geen probleem, 3 buren vinden het geen enkel probleem, zolang het groene hek maar blijft staan (2 ivm honden die anders in andermans tuinen kunnen komen, 1 omdat het maar een klein stukje is wat we aan elkaar grenzen, en min of meer gedwongen word om dat stukje ook te laten staan ivm de andere 2 buren).

Ik was voor die 3 buren niet zo heel "bang", vanuit hun kant staat ook vanalles bij/tegen het hekwerk waardoor ze mijn schutting niet eens gaan zien, voornamelijk groen (dennen binnen het 2 meter gebied), waardoor de hele onderhoud discussie ook een beetje onzinnig word. Die dennen mogen er namelijk niet eens staan.

De 4e buur is een verhaal apart, bij hun komt ook geen schutting te staan, maar hebben we een andere oplossing (op voldoende afstand)

De 5e buur is waar ik mee zit, omdat ik gewoon geen zin heb in gezeur achteraf, niet dat er achteraf gezegt kan worden "hier was ik het niet mee eens, hier heb ik nooit akkoord voor gegeven, trek alles maar weer eruit"

Pagina: 1