Goede temperaturen I7 8700k?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:05
Mijn vraag
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een i7 8700k in combinatie met een scythe mugen 5, en die bevalt mij prima.
Echter vraag ik mij af of mijn temperaturen in orde zijn, met name omdat de i7 8700k een heethoofd is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 335,-€ 335,-
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 171,-€ 171,-
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 40,64€ 40,64
1Corsair Graphite 230T€ 71,-€ 71,-
1be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 18,29€ 18,29
1Kingston HyperX Fury black HX421C14FB2K2/16€ 169,-€ 169,-
1LG BH16NS55 Zwart€ 65,-€ 65,-
1Corsair RM550x€ 84,95€ 84,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,87

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een goede 20 minuten een stresstest gedaan met prime95, en dit zijn de temps die eruit komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MkPHbOc3vbAd1sLKhz7bcsWR/full.png

Zijn dit een beetje normale temperaturen onder heavy load?

De bios laat trouwens een veel lagere temperatuur voor het moederbord zien(rond 21 graden idle), maar dat lijkt aan het bord te liggen, aangezien meer mensen met dezelfde combi hier last van hebben, na het msi forum gezien te hebben.
Wat zijn jullie gedachtes daarover?

Beste antwoord (via CryRaven op 16-04-2018 22:39)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

T lijkt er allemaal prima uit te zien hoor, zeker voor een 8700k en een Mugen 5. Ik vermoed dat TMPin5 overigens van je VRM's is (81c Max, 49c Min). Die dien je bij langdurige load wel even in de gaten te houden, zeker met warm weer kunnen die al snel 100+ worden (wat ze in theorie prima aan moeten kunnen, maar lager = beter)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

T lijkt er allemaal prima uit te zien hoor, zeker voor een 8700k en een Mugen 5. Ik vermoed dat TMPin5 overigens van je VRM's is (81c Max, 49c Min). Die dien je bij langdurige load wel even in de gaten te houden, zeker met warm weer kunnen die al snel 100+ worden (wat ze in theorie prima aan moeten kunnen, maar lager = beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:34
Even googelen bracht me op dit: https://techreport.com/bl...st-how-hot-is-coffee-lake Je temps lijken dus wel Ok, 100 graden C is critisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
millman schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:14:
Vreemd, de waardes die TMPin5 weergeeft, geeft aida 64 ook aan, maar dan als cpu temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor Prime95 zijn het nette temps hoor. Ga je gamen zitten de temps flink lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, het leek mij een vermoeden van VRM, echter is dat dan de 'on-die' sensor, dichter op de package. Nog steeds nietrs om je zorgen te maken. Ik ben overigens gewend om met XTU off Prime95 en Realtemp te testen, weet niet hoe accuraat HWmonitor is in die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
millman schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:23:
Ok, het leek mij een vermoeden van VRM, echter is dat dan de 'on-die' sensor, dichter op de package. Nog steeds nietrs om je zorgen te maken. Ik ben overigens gewend om met XTU off Prime95 en Realtemp te testen, weet niet hoe accuraat HWmonitor is in die zin.
Ik heb Realtemp er ook even bij gepakt, dit kreeg ik eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V3eAGKDHqGsoAj3YzKIlujKP/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ziet er top uit kerel, zelfs nog wat ruimte tot oc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Bedankt mensen, dit wilde ik even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
Even een korte update:

Vandaag keek ik weer even naar de temperaturen, dit zijn de idle temps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DoXKKpmT3JnXQwj8TJ3THLJO/full.png

en full load met prime95:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ykXWegGDjzFD7UnBdqMDjth4/full.png

Nu is het erg warm weer, en toevallig heb ik vandaag een bios update gedaan, maar ik vind het wel opvallend dat de temps nu een stuk hoger zijn dan een paar maanden geleden.

Wat denken jullie erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 09:53

basdej

OutSystems Consultant

CryRaven schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:40:

Nu is het erg warm weer, en toevallig heb ik vandaag een bios update gedaan, maar ik vind het wel opvallend dat de temps nu een stuk hoger zijn dan een paar maanden geleden.
Je geeft je eigen antwoord. Daarnaast geef je continue de temps weer met benchmarks. Test het eens met normaal gebruik. Zolang je niet boven de 90 zit is het gewoon prima hoor.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De koelpasta is ook al weer wat ouder, scheelt ook iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-08 11:34
Hallo,

Ik heb ook een i7 8700K maar mijn temparaturen zijn vele male hoger dan die van jou. Weet iemand hier waardoor dat komt. Ik tik rustig de 100 graden aan met een stress test van AIDA64 en heb de processor met een Corsair Hydro 100x Series gekoelt. (Water) Dit terwijl ik de processor niet heb overgeklokt.

Daardoor heb ik soms ook als ik aan het livestreamen ben in combinatie met een game dat mijn pc uitvalt vanwege overheating. Nu ik de tempraturen hier zie met luchtkoeling vraag ik mij echt af of dit meer dan normaal is? Heb al geprobeert om de voltage terug te drukken in plaats van Auto maar dat lijkt niet te werken.

Iemand een suggestie of oplossing?

[ Voor 31% gewijzigd door ItsFlokkie op 01-08-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Grote kans dat het koelblok er niet goed opzit of dat er een probleem is met de pomp. Als de pomp netjes draait moet het bijna wel het contact met CPU en koeler zijn. Ik zou beginnen met de koeler opnieuw te monteren met nieuwe pasta en even goed te kijken of alles wel zit zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Thanks voor je suggestie. Heb dat inderdaad al gedaan. Zelfs nog andere Thermal Paste (Thermal Grizzly) gebruikt. Wat zijn een beetje logische temparaturen voor een i7 8700k als die watergekoelt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:57
Cflokkie schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:58:
Hallo,

Ik heb ook een i7 8700K maar mijn temparaturen zijn vele male hoger dan die van jou. Weet iemand hier waardoor dat komt. Ik tik rustig de 100 graden aan met een stress test van AIDA64 en heb de processor met een Corsair Hydro 100x Series gekoelt. (Water) Dit terwijl ik de processor niet heb overgeklokt.

Daardoor heb ik soms ook als ik aan het livestreamen ben in combinatie met een game dat mijn pc uitvalt vanwege overheating. Nu ik de tempraturen hier zie met luchtkoeling vraag ik mij echt af of dit meer dan normaal is? Heb al geprobeert om de voltage terug te drukken in plaats van Auto maar dat lijkt niet te werken.

Iemand een suggestie of oplossing?
Ik zou zeggen, maak even een apart topic aan.

Kijk eerst goed de koeling na, of de pomp wel werkt en of het koelblok wel er goed op zit.

100c is niet normaal. Zeker nob overclockt. Echter de z370 moederborden hebben vaak standaard multi core enhacement bv en geven te veel vcore aan de cpu waardoor die aan die kook raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Cflokkie schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:09:
Thanks voor je suggestie. Heb dat inderdaad al gedaan. Zelfs nog andere Thermal Paste (Thermal Grizzly) gebruikt. Wat zijn een beetje logische temparaturen voor een i7 8700k als die watergekoelt is?
Dan zou ik het nog een keer doen. 100 graden kan bijna niet anders dat het daar niet goed zit, of het is de pomp zoals ik al zei. De H100 is niet veel beter dan een goede luchtkoeler. Dat er water door loopt zegt niets. Iets van max 85 onder 100% load is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsFlokkie
Pagina: 1