3d printer aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zoek advie bij het kopen van een 3d printer.
Nu 3d printen betaalbaar wordt ben ik van plan ook een aan te schaffen. Omdat dit mijn eerste 3d printer is zoek ik iets simpels wat later nog uit te breiden/te verbeteren is.
Ik heb absoluut geen kennis/ervaring met 3d ontwerp of productie, wel wil ik er meer van leren.

Wat is het budget?
Ongeveer €200,-
Bevalt het me niet dan val ik me er geen buil aan.

(Merk)voorkeuren?
Op Aliexpress zag ik de Tronxy XY-100 en de Tronxy P803E, volgens mij redelijk identieke printers voor een acceptabel bedrag. Elk ander merk is ook prima.
Het liefst een bouwpakket zodat ik ook wat van de techniek leer.

Omgeving
Ik maak gebruik van Windows 10 maar welk ander OS is geen probleem.
De printer zal in een ruimte komen waar ook gewerkt wordt, er is voldoende ventilatie.

Alle reacties

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-02 20:06
mini mp100 als je niet ervaren bent.

Deze is wellicht klein maar geeft voor een goede prijs een erg hoge kwaliteit. Afgezien van de infamous "bed rewire" is deze redelijk hufter proof.

Er is ook een behoorlijk grote community qua upgrades/mods etc.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een Anet A8 , een zelfbouw kit. Ook een printer waar je zo'n beetje alles aan kunt upgraden en/of wijzigen.
Ook de CR-10 is een populaire printer, zeker als je grotere prints wilt maken (30x30cm)

[ Voor 27% gewijzigd door u_nix_we_all op 13-04-2018 17:24 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• MarchelV
Bedankt alvast, ik zal die printers ook eens bekijken.

Zijn er specifieke dingen dir echt belangrijk zijn? Verwarmde plaat, soorten filament ed?
Alle extra's kosten natuurlijk geld, maar welke opties zijn noodzakelijk en wat is later nog in te bouwen?

Daarnaast de software, snappen alle printers dezelfde software of zit daar ook verschil in?
Welk pakket zou ik hrt beste kunnen gebruiken om 3d tekenen te leren?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@MarchelV Paar vraagjes:

Hoeveel wil je zelf klussen aan de printer?
Wat voor dingen wil je maken met de printer?
Kan je omgaan met CAD programma's?

Schroom vooral ook niet om even in OpenSource 3D Printing - Deel 2 te komen buurten :)

[ Voor 26% gewijzigd door ocf81 op 13-04-2018 23:16 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• MarchelV
Wat wil ik printen... de eerste 10 kilometer filament zal wel dobbelsteentjes, driehoekjes en andere onzin worden.

Uiteindelijk wil ik dingetjes zoals tandwielen (hard plastic), gsm houder (combinatie hard en iets buigbaar plastic), miniaturen (wow characters), enz maken. Natuurlijk ook onderdelen om de printer te upgraden.

Ik heb geen ervaring met 3d tekenen maar dat valt wel te leren.

Daarnaast zit ik ook te denken aan een 3d scanner, die staan op Aliexpress vanaf 30 euro. Zal natuurlijk niet veel zijn maar die is natuurlijk ook te verbeteren.

Kleine update
Het lijkt erop dat de Tronxy P802EA een kopie is van de Anet A8, maar dan ca. €50,- goedkoper.
Is de kwaliteit van de Anet beter dan van de Tronxy of kan ik in dit geval net zo goed voor de goedkoopste gaan?

De printers kan PLA, ABS, HIPS, Flex,wood en Nylon printen.
In mijn ogen zou ABS het meest gebruikt zijn, zijn er bepaalde dingen waar ik hiermee rekening moet houden?

[ Voor 26% gewijzigd door MarchelV op 15-04-2018 13:03 . Reden: Vraag toegevoegd ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou niet zo snel voor een A8 gaan. Ik heb er zelf een, en ik denk dat een P3Steel een veel betere keuze is voor een niet al te hoge meerprijs. Voor slechts €400 heb je een P3Steel bij HTA3d (kies wel de TR8, RAMPS SB en het MK3 Alu bed)

Als je dat te veel vindt, spaar dan even door. De A8 is een leuke printer voor de prijs, maar het is wel een printer waar je standaard een aantal zaken aan moet aanpassen om hem uberhaupt veilig te krijgen:
  • 12 30A PSU
  • mosfet bord voor printbed
  • vervangende aansluiting voor het printbed (extra JST VH aansluiting en AWG 16 draden)
Om er goede kwaliteit prints van te krijgen moet je er nog een aantal andere dingen aan klussen:
  • Inductieve sensor
  • Frame braces (kan je wel zelf printen)
  • Betere GT2 riemen
  • Riemaanspanners (kan je wel zelf printen)
Voor ABS moet je de hotend vervangen door een model dat hogere temperaturen aankan. De printtemperatuur van ABS is te hoog om veilig met een teflon buis te printen. Ik zou dan voor een E3D V6 of een E3D Titan Aero gaan. (bij de P3Steel kan je de all-metal versie van de v6 out of the box bestellen)

Bedenk wel dat de prijs van de printer in het niet valt in vergelijking met de operationele kosten.

Een A6 heeft dezelfde veiligheidsproblemen, maar heeft wel een beter frame. Als je al voor zoiets als een A8 gaat, koop dan een A6

[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 16-04-2018 16:12 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• MarchelV
Dankjewel!

• AiR60
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 10:11
Ik heb net de A6 besteld, meer omdat ik het onwijs leuk vind om zo'n bouwpakket in elkaar te sleutelen.
Qua veiligheid ben ik niet bang, doe meer met elektronica en ga erg bewust hiermee om (ook 220 volt..)
Maar ga er wel wat behuizingen voor printen :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het eerste wat ik met mijn A8 printte was een stukje behuizing voor de voeding, met een fatsoenlijke stekker voor de 230V , en een zekering.
Gelukkig zijn daarvoor zat ontwerpen te vinden op thingiverse :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

AiR60 schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:29:
Ik heb net de A6 besteld, meer omdat ik het onwijs leuk vind om zo'n bouwpakket in elkaar te sleutelen.
Qua veiligheid ben ik niet bang, doe meer met elektronica en ga erg bewust hiermee om (ook 220 volt..)
Maar ga er wel wat behuizingen voor printen :)
Wees ervan bewust dat de controller op Anet printers niet geschikt is om de stroom die het bed trekt goed aan te sturen. Er zijn talloze voorbeelden van printers die de geest geven of zelfs in de fik vliegen omdat het controllerbord het begeeft. Een extra mosfet bord is bij alle Anet printers die ik tot nu toe gezien heb een must.

© ocf81 1981-infinity

• MarchelV
Hoe weet ik of een controller geschikt is of niet?

Ik lees vaak dat de plaat waarop geprint wordt 100% waterpas moet zijn. Is een 'gewone' waterpas hiervoor geschikt of moet ik een electronische waterpas aanschaffen?
Sommige printers zetten zelf het printbed waterpas (een optie voor een paar extra €), is dit de extra investering waard of is het beter dit zelf te doen?

[ Voor 76% gewijzigd door MarchelV op 16-04-2018 18:04 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@MarchelV Of een controller geschikt is kan je alleen achterhalen door te kijken naar het ontwerp van de controller. In de praktijk komt het neer op ervaringen opzoeken van gebruikers. Met een beetje zoekwerk kom je er voor de meeste fabrikanten al snel achter waar hun sterke en zwakke punten zitten.

De term bed leveling slaat verwarrend genoeg niet op het waterpas krijgen van het bed an sich, maar het parallel krijgen van de printplaat en de beweging van de printkop. Je kan een printer 45° kantelen en dan zou ie nog moeten printen, zolang de kop maar evenwijdig beweegt aan het printvlak. Het is inderdaad aan te raden om een printer met auto bed leveling te kopen, dat scheelt een hoop kopzorgen en mislukte prints. Let wel, je moet nog steeds bij benadering de printkop afstellen, anders krijg je toch kleine artefacts in je print.

zie ook:

© ocf81 1981-infinity

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-02 16:13
Mijn advies is om het budget te verhogen naar 300eu +, voor 200 eu kan je geen printer krijgen die compleet werkt in mijn ervaring. Vooral anet staat bekend omdat ze zoveel besparen dat de printers regelmatig in de brand vliegen.
Een aantal mensen in mijn omgeving hebben recent de cr10 mini gekocht (die is trouwens in de aanbieding bij banggood), en deze werkt praktisch direct uit de doos.

Mocht je overwegen om te bestellen uit china (gearbest of banggood) moet je er rekening mee houden dat je ook nog invoerkosten moet betalen, het is dan slimmer om te kijken of alieexpress het kan leveren uit duitsland (ook kortere levertijd).

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakwortel op 16-04-2018 20:52 ]

• MarchelV
Inmiddels een aantal reviews op youtube bekeken.

Tronxy P802
Het lijkt erop dat de Tronxy 802 het printbed niet warm genoeg kan krijgen, voor PLA zou het een hele mooie printer zijn maar ABS is bagger.

Omdat ik mijn prints voor oa tandwielen wil gebruiken lijkt me ABS de beste oplossing.

Helaas pindakaas, de Tronxy P802 valt dus af.

Anet A8
De Anet lijkt wat degelijker te zijn maar heeft veel onafgeschermde delen, er bestaan al voorgetekende dekseltjes en afdichtplaatjes om dit te verhelpen.
De A8 heeft ook moeite met ABS.

Helaas pindakaas, door de vele negatieve recenties valt de Anet A8 ook af.

Ander CR-10 mini
De bouwkwaliteit van deze printer lijkt behoorlijk steviger te zijn.
De reviews zijn erg positief.

Vragen
De A8 zou de eerste printlaag te warm stoken zodat deze wat uitloopt, is hier een oplossing voor?
Heeft de A8 ook een autolevel functie?

Het lijkt er dus op dat ABS printen met een printer onder de €200,- niet haalbaar is (ik hoor graag anders!)
Is PLA sterk genoeg om tandwielen en gsm houders (voor in de auto, in de zon) te printen?

Zijn er zowieso wel printers onder de €200 die ABS aankunnen?

Heeft iemand ervaring met de CR-10 mini?

[ Voor 15% gewijzigd door MarchelV op 16-04-2018 23:10 ]

• sjaakwortel
Als je abs wil printen moet je eigenlijk een behuizing voor je printer bouwen. Dat geld voor zowel de anet als de cr10. Echter hebben, de anet en de cr10 gewoon niet het vermogen om de nozzle en bed op de juiste temperatuur te krijgen, daar heb je upgrades voor maar dan ben je ook weer 50+eu verder. Mogelijk kun je wel kijken naar petg materiaal, dat schijnt iets makkelijker te printen te zijn (ik print het zelf ook regelmatig op een ultimaker e2+, maar heb het niet getest op temperatuur bestendigheid)

Autobed level moet ook vast kunnen op de anet.

[ Voor 25% gewijzigd door sjaakwortel op 17-04-2018 00:31 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

sjaakwortel schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:25:
Als je abs wil printen moet je eigenlijk een behuizing voor je printer bouwen. Dat geld voor zowel de anet als de cr10. Echter hebben, de anet en de cr10 gewoon niet het vermogen om de nozzle en bed op de juiste temperatuur te krijgen, daar heb je upgrades voor maar dan ben je ook weer 50+eu verder. Mogelijk kun je wel kijken naar petg materiaal, dat schijnt iets makkelijker te printen te zijn (ik print het zelf ook regelmatig op een ultimaker e2+, maar heb het niet getest op temperatuur bestendigheid)

Autobed level moet ook vast kunnen op de anet.
Op zich kan de A8 best ABS printen als je een gesloten behuizing ervoor bouwt. Je moet wel ervoor zorgen dat je het bed goed isoleert aan de onderkant. Natuurlijk is een 24V bed beter, maar dan moet je alle elektrische delen vervangen. De 40W heater van de extruder kan heel goed de temperatuur halen, maar de teflon buis zal boven de ca. 230°C wel giftige dampen af gaan geven.

© ocf81 1981-infinity

• MarchelV
Ik heb me eigenlijk nog helemaal niet verdiept in de verschillende soorten filament. Bijna elke review is hier anders over.

Het meeste wat ik wil gaan printen zijn onderdelen voor oldtimers:knopjes, hendeljes ed. Deze moeten dus zonlicht en warmtebestendig zijn (tot een graad of 50 in de volle zon.
Nu heb ik me laten vertellen dat PLA rond die temperatuur begint te vervormen. (Is dat waar?)
ABS is duidelijk een stap te ver voor budget printers, dat valt af. Omdat de printer in een kantoorongeving staat (niet afgesloten) zijn giftige dampen een no-go.
PTEG lijkt 'best of both worlds' te zijn.(Heeft iemand gier ervaring mee? Wat zijn de temperatuur eisen ed?)

[ Voor 7% gewijzigd door MarchelV op 17-04-2018 09:16 ]

• sjaakwortel
MarchelV schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:14:
Ik heb me eigenlijk nog helemaal niet verdiept in de verschillende soorten filament. Bijna elke review is hier anders over.

Het meeste wat ik wil gaan printen zijn onderdelen voor oldtimers:knopjes, hendeljes ed. Deze moeten dus zonlicht en warmtebestendig zijn (tot een graad of 50 in de volle zon.
Nu heb ik me laten vertellen dat PLA rond die temperatuur begint te vervormen. (Is dat waar?)
ABS is duidelijk een stap te ver voor budget printers, dat valt af. Omdat de printer in een kantoorongeving staat (niet afgesloten) zijn giftige dampen een no-go.
PTEG lijkt 'best of both worlds' te zijn.(Heeft iemand gier ervaring mee? Wat zijn de temperatuur eisen ed?)
PLA vervormt inderdaad in een warme auto, dat is al meerdere mensen overkomen. Petg heeft een glastemperatuur van 75-85 graden terwijl pla begint te vervormen bij 50 graden, dus mogelijk is dat al beter haalbaar (ik weet niet hoe warm een auto word op een hete dag).

• MarchelV
Ik denk dat ik voor de CR-10s ga, ietsje duurder dan ik eerst in gedachten had maar zijn prijs zeker waard.

Voorlopig zit ABS printen er niet in, een kast om de printer bouwen zal tzt wel komen maar dat is een project voor later.

Nu krijgen we het verhaal 'filament', iets met bomen en een onzichtbaar bos.
Omdat veel soorten filament een stukje overlapping hebben (het is helaas niet zo dat er per doelgroep 1 of 2 soorten filament bestaan).
Al wel bij verschillende leveranciers navraag gedaan, zij zeggen allemaal dat filament X het beste is (vul bij X het duurste product in).
Daarom ben ik zelf maar een sheet wezen maken met de verschillende filamenten, hum eigenschappen en nozzle/printbed temperaturen.
Wat ik nog mis zijn de werkelijke 'gebruiks-eigenschappen', smelt in de zon, gifig dus niet geschikt voor etenswaren, zonder kast niet te gebruiken, enz, enz. Kunnen jullie hier een antwoord op geven? (Lijst voeg ik later toe, ben nu niet thuis)

Wellicht is het een idee om dit soort gegevens in een 3D 101 te zetten?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@MarchelV Er zijn inderdaad verschillende soorten filament. De verschillende mechanische eigenschappen worden hoofdzakelijk bepaald door het type filament. Filamentfabrikanten voegen daar hun eigen hulpstoffen aan toe om de eigenschappen aan te passen. Grofweg kan je stellen dat PLA makkelijk print, maar tamelijk broos is en niet tegen hitte kan. PETG is sterk en kan beter tegen hitte, maar heeft wel de minder fijne eigenschap dat het nogal last heeft van "stringing" en dat een print niet uitrekt, maar bij overbelasting gelijk catastrofaal ontbindt en dan eigenlijk niet meer te fixen is. ABS is lastig te printen en heeft meer last van giftige dampen maar is wel sterk en minder stringy.

Wat betreft de 101, kom eens langs in OpenSource 3D Printing - Deel 2

© ocf81 1981-infinity

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Kast om printer.
Hier 2 mogelijkheden.
https://www.prusaprinters...ple-3d-printer-enclosure/
beide goedkoop.
De tent krijg je in verschillende formaten, ook in China.

Natuurlijk wel kijken of je printer erin past.
En misschien de poten langer maken(bijv printen).

[ Voor 21% gewijzigd door jan99999 op 17-04-2018 13:54 ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 11:50
MarchelV schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:05:
Ik zoek advie bij het kopen van een 3d printer.
Nu 3d printen betaalbaar wordt ben ik van plan ook een aan te schaffen. Omdat dit mijn eerste 3d printer is zoek ik iets simpels wat later nog uit te breiden/te verbeteren is.
Ik heb absoluut geen kennis/ervaring met 3d ontwerp of productie, wel wil ik er meer van leren.

[...]
Het liefst een bouwpakket zodat ik ook wat van de techniek leer.[/i]
[...]
Zo stond ik er ook in 5 jaar geleden toen ik mijn printer (bouwpakket) kocht en ik heb er precies van geleerd wat ik wilde. Namelijk bijna alles. Mijn ervaring is echter dat de meeste mensen echt niet (veel) over elk aspect van een 3D printer willen leren, maar juist in een bepaald aspect geïnteresseerd zijn. Dat bepaald volgens mij sterk wat een goede printer is.

Ik weet dat omdat de meeste mensen die vertel over mijn ervaringen een beetje teleurgesteld lijken als ze over alle tegenslagen en beperkingen horen. Zelf ervaar ik dat helemaal niet zo, omdat mijn primaire doel was om te leren over alle aspecten door een ambitieus project te proberen. Feit is wel dat 75% van de ideeën die ik ooit had helemaal niet (praktisch) realiseerbaar zijn.

De vragen die jij nu hebt gaan over materiaalkunde en dat is maar een heel klein aspect van 3D printen (ondanks dat het een heel breed veld is).

Ik zou me niet te lang blind staren op alle opties en mezelf erop instellen dat je eerste printer is om van te leren wat je in je tweede printer graag wilt hebben.

Overigens is er ook ABS wat niet of nauwelijks ruikt:
https://www.formfutura.co.../abs-clearscenttm-abs-172

Werkt prima.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
sjaakwortel schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:48:
Mijn advies is om het budget te verhogen naar 300eu +, voor 200 eu kan je geen printer krijgen die compleet werkt in mijn ervaring. Vooral anet staat bekend omdat ze zoveel besparen dat de printers regelmatig in de brand vliegen.
Een aantal mensen in mijn omgeving hebben recent de cr10 mini gekocht (die is trouwens in de aanbieding bij banggood), en deze werkt praktisch direct uit de doos.

Mocht je overwegen om te bestellen uit china (gearbest of banggood) moet je er rekening mee houden dat je ook nog invoerkosten moet betalen, het is dan slimmer om te kijken of alieexpress het kan leveren uit duitsland (ook kortere levertijd).
Das niet waar. De markt gaat ontzettend hard en er zijn al printer onder de 200 euro te vinden die compleet werken en waaraan je niets (nauwelijks) hoeft te modden. Voorbeelden:
-MP mini select (Malyan 200)
-Creality Ender 2
MarchelV schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:14:

Ik heb nog een rol ABS liggen maar gebruik het niet meer. Waarom? Omdat PETG bestaat. Er zijn maar heel weinig redenen te bedenken om ABS boven PETG te kiezen. Maar de voordelen van ABS wegen niet op tegen de voordelen van PETG, tenzij je hele specifieke eisen hebt.
Ik zou me dus vooral focussen op PLA en PETG.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-02 18:11

MsG

Forumzwerver

Ik vind het voordeel wel weer van een Anet A8 als begin dat je verplicht wordt het ding in elkaar te zetten en dus zelf de meest basale handigheid hierin te krijgen. Dit heb je toch iets minder bij een CR-10, maar deze is out of the box weer een stuk veiliger (als je de schroeven goed controleert iig). Als je ook van prutsen en upgraden houd en ook van een lage instapprijs lijkt me een Anet A8 nog best een prima optie. Je hebt ze regelmatig voor ~ 110,- euro en dan heb je nog genoeg euro's voor een mosfet, een stekker-aansluiting.

Een CR-10 of S is ook best een prima optie maar je legt meteen al wel flink meer geld neer voor iets waarvan je nog niet eens zeker weet of het wel iets voor je is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MarchelV
Ik ben niet heel erg technisch geschoold, een schroef ergens in draaien lukt nog wel maar daar stopt het wel mee.

De reden voor de CR10 is dat deze deels al in elkaar zit, de printer verbeteren met eigen gemaakte onderdelen is voor mij de manier om hier meer over te leren.
Vraagje: is de Ander CR10 dezelfde als de Creatif CR10?

Ik zal beginnen met PLA, wanneer ik dat wat onder de knie heb is PTEG inderdaad de vervolgstap.

Ik denk er aan om de printer te bestellen bij Aliepress, goed idee of zijn er ook europeesche leveranciers? (ivm de douane)

• MarchelV
Zo, de bestelling is de deur uit:
- Ender CR-10 3d printer
- PLA filament (wit)
- Richmeters GM550 digitale laser thermometer
- Wirldlight digitale schuifmaat

En nu maar wachten...

• MarchelV
Inmiddels een behoorlijk aantal 3d modellen gedownload om te testen en een begin gemaakt aan een eigen model, iets waar ik nog geen rekening mee gehouden heb:
Een 3d tekening heeft geen wanddikte, wat is gebruikelijk (wanneer stort het niet in elkaar).
Hoe print je een massief object?

Dit laatste zal ik wel in de handleiding van openscat en/of blender kunnen vinden.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Er zijn een aantal dingen die je bij het tekenen in je achterhoofd moet houden als je iets ontwerpt:
  • Hoe zal je het printen? Op zich kan je bijna elke vorm printen, maar voor sommige vormen heb je wel oplosbare support nodig, waardoor je een 2e nozzle nodig hebt. Sowieso moet je bedenken in welke richting je het gaat printen en waar je waarschijnlijk supports nodig gaat hebben.
  • Je moet ook rekening houden met hoe sterk iets moet zijn.
  • Je moet er ook op letten of je model sluitend is. Blender werkt met polygonen en als je een polygin verwijderd is je model niet meer sluitend Je moet dit zelf opvullen met vervangende polygonen. Met OpenSCAD is dat probleem veel minder prominent aanwezig omdat je daar puur met primitives werkt.
De wanddikte kan je instellen in je slicer. Doorgaans is een wanddikte van ca 2mm genoeg om redelijk sterke objecten te fabriceren. Als je sterker wil kan je dat opschalen. Hetzelfde geldt voor de top/bottom layers.

© ocf81 1981-infinity

• MarchelV
Net bericht gehad van de Chinese leverancier, de Elder cr-10 is nier meer leverbaar :(
Ze kunnen wel de XTLW2 Extended aanbieden (kopie van de Ultimaker 2 cl-360) voor €50,- minder.

Ik ken die printer niet maar het merk Ultimaker is wel bekend.
Is dit een verstandige keuze of is het een probleemprinter?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nooit van de XTLW2 gehoord. Ik zou als ik jou was gewoon een bekende printer kopen waar je veel info over kan vinden en waar ook veel gebruikers van zijn. Op die manier koop je geen kat in de zak en kan je makkelijk om hulp vragen. Waarom geen P3Steel?

© ocf81 1981-infinity

• MarchelV
De XTLW2 is een kopie van de Ultamaker 2, da's toch wel een bekende printer lijkt me.
Ik zal die p3steel ook eens bekijken.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MarchelV schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:38:
De XTLW2 is een kopie van de Ultamaker 2, da's toch wel een bekende printer lijkt me.
Ik zal die p3steel ook eens bekijken.
Sorry om het je te vertellen, maar in het geval van 3D printers klopt je logica niet.
Een kopie kan er zodanig de kantjes van af lopen dat het er van de buitenkant wel op lijkt, maar resultaten mijlenver van het origineel liggen. De Anet printers zijn daar ook een voorbeeld van. Op zich leuke printers, maar je moet wel even een lijstje mods erop gooien voor je hem ook maar aanzet. Technische kennis en bereidheid om te sleutelen zijn een absolute must bij zo'n ding. Bij deze kloon zou dat net zo kunnen zijn. Als iets geen bekende naam heeft en het uit China komt, ga ik er ondertussen vanuit dat dit het geval is. Zo werkt dat een beetje in printerland. (helaas)

© ocf81 1981-infinity

• MarchelV
Ah, dat wist is niet. toch maar eens verder shoppen voor een 'echte' 3d printer :)

Verwijderd

Neem eens contact op uw hoogwaardeerde mod br00ky, die kan vast uitleggen wat spammen is.

[ Voor 62% gewijzigd door br00ky op 23-04-2018 17:23 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Lol, dat kunnen wij ook... En wij werken gratis. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Pagina: 1