BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
[Voor 6% gewijzigd door Deveon op 16-04-2018 20:04]
We zijn heel tevreden met de auto, er zijn wat kleine dingetjes geweest (kapot slangetje dat een melding veroorzaakt en een vuile EGR klep) maar die kon onze vaste monteur goedkoop verhelpen.
Het bedrijf zelf heet ACC Overveen, recht toe recht aan autobedrijf. Prijs kon niet over gepraat worden maar ze waren toen de goedkoopste die ik vinden kon. Achteraf netjes geholpen toen ik nog wat vragen had.
Ze hebben er nu ook een paar op voorraad (inclusief een knappe GT-Line!), zie : http://www.acc-overveen.n...prijs=&pagina=0&results=7
"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."
Zo'n auto is gewoon niet populair onder de massa. Als die garage meer auto's heeft staan blijft dat ding gewoon wachten op de liefhebber die net zo'n ding zoekt. Daarnaast is het een LPG auto. Ik kreeg ook buikpijn toen ik akkoord was gegaan met mijn eerste LPG auto. Later bleek die buikpijn niet geheel onterecht, maar dat ligt niet aan LPG.
Wat betreft het prius verhaal vs diesel en veel koppel zodat je niet merkt dat je een aanhanger trekt: een prius mag geen aanhanger trekken. Alleen het nieuwste model mag een aanhanger van redelijk formaat trekken. Is voor mij de reden om (nog) geen prius (of auris) te kopen.
En zodra je 100% wb moet gaan betalen is zo hybride ook niet meer intersant door de zware accus_JGC_ schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:35:
Staat er al een maand en dat verdacht vinden?
Zo'n auto is gewoon niet populair onder de massa. Als die garage meer auto's heeft staan blijft dat ding gewoon wachten op de liefhebber die net zo'n ding zoekt. Daarnaast is het een LPG auto. Ik kreeg ook buikpijn toen ik akkoord was gegaan met mijn eerste LPG auto. Later bleek die buikpijn niet geheel onterecht, maar dat ligt niet aan LPG.
Wat betreft het prius verhaal vs diesel en veel koppel zodat je niet merkt dat je een aanhanger trekt: een prius mag geen aanhanger trekken. Alleen het nieuwste model mag een aanhanger van redelijk formaat trekken. Is voor mij de reden om (nog) geen prius (of auris) te kopen.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....
TS kijkt naar auto’s van minder dan 10k in het D-segment of C-segment station. Dan kom je bij auto’s van 10 jaar oud. Met die auto’s rijd je geen 1:20 op diesel, en zeker niet als je net zoveel vermogen wil als een Prius.TheBorg schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:35:
[...]
Onderhoudskosten voor een diesel zijn een paar tientjes hoger. Je hebt geen bougies nodig, maar bijv. wel een roetmeting. Onder aan de streep maakt het niet zo veel uit. Daarnaast betaal ik een vast bedrag per onderhoudsbeurd. Ook comfortabel.
En allemaal leuk en aardig maar de acceleratie van een Prius is maar relatief. Een stoplichtsprintje win je niet van mijn C-Klasse. Ook een fijne reisauto. Stiller, zuiniger en meer luxe. En als ik net zo langzaam als de gemiddelde Prius rijder ga rijden dan haal ik 3,8 liter per 100km. Volgens de verbruikt monitor is het gemiddelde 4,52 liter per 100km. Dat is ook ongeveer mijn verbruik zonder bewust zuinig te rijden. Kijken we dan naar de benzine versie dan is het verbruik rond de 7,71 liter per 100km.
Ook kun je met een diesel genieten van twee keer zo veel koppel. Handig met een aanhanger. Je merkt bijna niet dat ie er achter hangt.
Daarnaast is een C-Klasse met een kiliometerstand van 500,000km helemaal niet zo raar. Ik ben benieuwd hoeveel Priussen dat gaan halen. Op Autoscout staat er zelfs één met 790.000km op de klok.
Misschien is een Prius een goede auto en is het verbruik ongeveer gelijk aan een diesel maar er zijn ook andere factoren die meespelen. TS kan kwa kosten dus zo ongeveer kiezen uit 60 modellen diesels of een Prius. Ik vind het ding gewoon niet mooi. Een auto moet ook een beetje bij je passen.
Moderne benzine motoren hebben ook een turbo, dus het koppel verschil tussen diesel en benzine is lang niet meer zo groot.
Overigens rijdt mijn C-klasse benzine minder dan 7 l/100 km, waarbij ik dagelijks op de snelweg 150 km/h rijdt. Dus het verbruik verschil tussen een nieuwe C diesel en benzine is niet zo groot. Als je zakelijk nieuw rijdt is het omslagpunt ver boven de 45k/jaar.
Valt mee, zoveel zwaarder dan vervelijkbare auto's is de prius of auris nou ook alweer niet. Verder is de kilokorting op de wegenbelasting al sinds vorig jaar afgeschaftmikerosauer schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:49:
[...]
En zodra je 100% wb moet gaan betalen is zo hybride ook niet meer intersant door de zware accus
Klopt, we hebben even naast een Prius gestaan en hij lijkt qua ruimte net zo groot als een Honda Civic 8 (vorige auto van mn vrouw), die weegt ook 1400kg..._JGC_ schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:05:
[...]
Valt mee, zoveel zwaarder dan vervelijkbare auto's is de prius of auris nou ook alweer niet. Verder is de kilokorting op de wegenbelasting al sinds vorig jaar afgeschaft
Morgen kijken bij een Megane en een V50, zaterdag kijken bij een knappe Prius.
Tijd begint wel een beetje te dringen, volgende week heeft weinig dagen en is de laatste week dat ik nog een lease-auto heb

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
En dat bij de merkdealer

Volvo bleek op benzine te zijn, dus viel af.
We zoeken nog door in de regio Breda.
Die Subaru valt af, ivm afstand en relatief onzuinig.
BThGvNeOA
"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."
Daarom valt het model toch niet van je lijst af? Of was er nog een reden om de Megane niet te willen?DropjesLover schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:11:
Nou, die Megane GT line had dus geen onderhoudshistorie en een behoorlijke schaaf op de zijkant. Remmen waren ook wat zacht / diep intrappen en de uitlaat was recent van een ophangpunt afgebroken en weer vastgelast (net na het flex deel).
En dat bij de merkdealer
Volvo bleek op benzine te zijn, dus viel af.
We zoeken nog door in de regio Breda.
Die Subaru valt af, ivm afstand en relatief onzuinig.
Ik zou namelijk deze nog wel overwegen: https://www.marktplaats.n...c0ca719df&previousPage=lr
Met pano-open-dak is trouwens helemaal geniaal

[Voor 15% gewijzigd door Falcon op 19-04-2018 14:20]
"We never grow up. We just learn how to act in public"
Ja, gezien. Allemaal bij best hoge kilometerstanden. Eigenlijk zo rond de kritische grens waarbij Renaults gewoon veel onderhoud nodig gaan hebben. Voor €1000 meer staan ze ook te koop met 80k km minder...A-Tray schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:54:
Heb je mijn link gezien een aantal posts terug @DropjesLover ?
De Megane is zeker niet van de lijst af, maar een goeie, complete vinden is best een opgave blijkbaarFalcon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:15:
[...]
Daarom valt het model toch niet van je lijst af? Of was er nog een reden om de Megane niet te willen?

BThGvNeOA
Je huidige leasemaatschappij al even gevraagd of ze niet nog een leuke ocassion hebben staan? Vaak krijg je wel extra korting via je werkgever namelijk.DropjesLover schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:21:
[...]
Ja, gezien. Allemaal bij best hoge kilometerstanden. Eigenlijk zo rond de kritische grens waarbij Renaults gewoon veel onderhoud nodig gaan hebben. Voor €1000 meer staan ze ook te koop met 80k km minder...
[...]
De Megane is zeker niet van de lijst af, maar een goeie, complete vinden is best een opgave blijkbaar
Ik werk voor een detacheringsbureau en rij een shortlease auto.Falcon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:22:
[...]
Je huidige leasemaatschappij al even gevraagd of ze niet nog een leuke ocassion hebben staan? Vaak krijg je wel extra korting via je werkgever namelijk.
Probleem voor mij is ook een beetje dat veel lease-occasion centers ver weg zijn van Breda

BThGvNeOA
Als je alles als probleem gaat zien kom je natuurlijk ook niet verderDropjesLover schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:27:
[...]
Ik werk voor een detacheringsbureau en rij een shortlease auto.
Probleem voor mij is ook een beetje dat veel lease-occasion centers ver weg zijn van Breda

Nog mooi weer ook!

Die staat er pas net een dag op dan denk ik, had hem nog niet eerder gezien.Falcon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:15:
[...]
Daarom valt het model toch niet van je lijst af? Of was er nog een reden om de Megane niet te willen?
Ik zou namelijk deze nog wel overwegen: https://www.marktplaats.n...c0ca719df&previousPage=lr
Met pano-open-dak is trouwens helemaal geniaal
Geen panorama-dag-optie of trekhaak helaas, maar ik ga dadelijk wel even kijken. De combinatie kilometerstand en prijs is wel heel interessant!
BThGvNeOA
https://www.marktplaats.n...c0ca719df&previousPage=lr
160k km, daar mag je gratis de distributieriem bij laten vervangenFalcon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:47:
Ik zou persoonlijk trouwens deze ook gaan overwegen. Net een jaartje jonger en panodak.. wel verder weg.. maar hey je geeft je geld maar 1 keer uit:
https://www.marktplaats.n...c0ca719df&previousPage=lr

Nauwelijks Mondeo's in onze regio en prijsklasse (met acceptabele km stand) helaas.
We hebben wel een Megane gekocht. De grijze met 118k km met panoramadak en trekhaak. Beetje onderhandeld over prijs, voor €10k rond meegekregen met 3 maanden garantie, nieuwe apk en onderhoudsbeurt.
Vanochtend waren we gaan kijken bij een zeer mooie Prius, maar de dode hoek van de binnenspiegel was mij (1m90, redelijk rechtop zittend) veel te groot... Dat was echt een deal-breaker

BThGvNeOA
Ik heb hem gekocht zonder bovag garantie (was +€700) maar met hun eigen garantie en zonder dekra of ANWB keuring, en aanbetaald

6 jaar oud en 118k km gelopen, met onderhoudshistorie gelijk aan andere auto's van dit type...
Bij ernstige gebreken binnen een half jaar is de verkoper nog aansprakelijk, maar dat mag je rechtelijke gaan afdwingen

[Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 22-04-2018 20:05]
BThGvNeOA
An sich valt er weinig op aan te merken, verbruik van 4,5 - 5,2l / 100km.
Reparaties zijn naast standaard onderhoud oa issues met het EGR systeem geweest (~€1000 totaal) en een keer een lekkage door verstropte afvoerbuisjes, water in het schuim van de vloer getrokken.
Nu lijkt er ook weer zo'n slangetje verstopt te zijn aan de achterkant, water bij het reservewiel... Dat is wel duur/vervelend om te repareren, daarvoor moet de bekleding van het dak en zijkant er af, is best wat werk.
En, ik heb een nieuwe baan waar ik op de fiets naar toe kan, dus heel veel minder kilometers.
Maar een benzine-auto voor een gezin (2 kinderen nu, jongste nog in een draaistoeltje), dus een station of ruime SUV is flink aan de prijs

Onder de streep bespaar je ook maar €50/mnd aan wegenbelasting, maar voor het prijsverschil van een benzine (wegenbelasting) en sowieso de hogere prijs voor een zelfde auto kan ik nog wel een paar jaar deze diesel rijden...
Ik zou ook niet weten wat een goede alternatieve auto zou zijn.
Benzine kan nog wel. Ideaal zou een EV zijn natuurlijk, maar die zijn ofwel klein voor een gezin (Ioniq) of erg duur (Ioniq 5)...
[Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 31-03-2023 15:06]
BThGvNeOA
Vorig jaar de koppeling+vliegwiel en schokbrekers voor a €1800, dit jaar al een gebroken veer achter a €260, water bij het reservewiel... Dit is de leeftijd dat de reparatie elke keer blijven komen, natuurlijk op een ongelegen moment.MadMarky schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:14:
De Megane is praktisch afgeschreven, zolang er geen grote onkosten aankomen gewoon lekker door blijven rijden.
BThGvNeOA
Ik rijd nu een praktisch afgeschreven auto van 17 jaar oud. In het eerste jaar veel achterstallig onderhoud, pech met dynamo die stierf, complete ophanging voor en achter vervangen, maar meeste gewoon zelf kunnen vervangen, houdt de kosten laag.
Ding tikte deze week 390.000km aan. Komend voorjaar de distributie vervangen, in september een beurt met alle filters erbij en dan geloof ik het eerst wel weer.
Mijn glazen bol is wat mistig, mag ik de jouwe lenen?_JGC_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:38:
De vraag is of reparaties blijven komen, of dat je na een paar reparaties weer een fatsoenlijke auto hebt?
Ik rijd nu een praktisch afgeschreven auto van 17 jaar oud. In het eerste jaar veel achterstallig onderhoud, pech met dynamo die stierf, complete ophanging voor en achter vervangen, maar meeste gewoon zelf kunnen vervangen, houdt de kosten laag.
Ding tikte deze week 390.000km aan. Komend voorjaar de distributie vervangen, in september een beurt met alle filters erbij en dan geloof ik het eerst wel weer.

Het scheelt wel dat het dadelijk geen daily drive meer is, dan kan ik me het beter veroorloven om het zelf te doen en wanneer het tegen zit volgend weekend verder gaan.
Maar ja, het is een oude auto met veel kilometers.
BThGvNeOA
Ik had hiervoor een 207SW, die was van reparatie naar reparatie rijden. Eerst met dure rekeningen, later zelf. Uiteindelijk begaf de motor het en vond ik het genoeg. Achteraf de juiste keuze, garage heeft 'm opgeknapt en ding heeft geen 2 jaar meer gereden daarna. Waren 2500 hele zure euro's geweest dan.

[Voor 97% gewijzigd door Tacoos op 01-04-2023 11:16]
Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS
Tot nu toe kom ik met een onderhoudsbudget van €100/mnd goed uit (incl apk en grote/kleine beurten). Wordt het meer dan dat, dan wordt hij mij te duur_JGC_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 08:11:
Define veel... ik kocht deze 2 jaar terug met 345000km op de teller. Net ingereden. Als je veel zelf kunt doen scheelt dat veel euro's, maar je leert de auto ook beter kennen.
Ik had hiervoor een 207SW, die was van reparatie naar reparatie rijden. Eerst met dure rekeningen, later zelf. Uiteindelijk begaf de motor het en vond ik het genoeg. Achteraf de juiste keuze, garage heeft 'm opgeknapt en ding heeft geen 2 jaar meer gereden daarna. Waren 2500 hele zure euro's geweest dan.

BThGvNeOA
De extreem hoge tweedehands prijzen zorgen er voor dat doorrijden idd de beste optie is. Zodra de prijzen van gebruikte auto's weer genormaliseerd zijn zal het een veel beter moment zijn om in te ruilen.DropjesLover schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:02:
Kleine up, inmiddels rijden we met de Megane nog steeds rond, 260.xxx op de klok.
An sich valt er weinig op aan te merken, verbruik van 4,5 - 5,2l / 100km.
Reparaties zijn naast standaard onderhoud oa issues met het EGR systeem geweest (~€1000 totaal) en een keer een lekkage door verstropte afvoerbuisjes, water in het schuim van de vloer getrokken.
Nu lijkt er ook weer zo'n slangetje verstopt te zijn aan de achterkant, water bij het reservewiel... Dat is wel duur/vervelend om te repareren, daarvoor moet de bekleding van het dak en zijkant er af, is best wat werk.
En, ik heb een nieuwe baan waar ik op de fiets naar toe kan, dus heel veel minder kilometers.
Maar een benzine-auto voor een gezin (2 kinderen nu, jongste nog in een draaistoeltje), dus een station of ruime SUV is flink aan de prijs![]()
Onder de streep bespaar je ook maar €50/mnd aan wegenbelasting, maar voor het prijsverschil van een benzine (wegenbelasting) en sowieso de hogere prijs voor een zelfde auto kan ik nog wel een paar jaar deze diesel rijden...
Ik zou ook niet weten wat een goede alternatieve auto zou zijn.
Benzine kan nog wel. Ideaal zou een EV zijn natuurlijk, maar die zijn ofwel klein voor een gezin (Ioniq) of erg duur (Ioniq 5)...
De keyless entry (sensor) werkt bij 2 deuren niet, de knop van de achterklep (op de auto zelf dus) doet het variëren van in 1x tot 50x drukken, etc. De knop zelf zal ik vast voor €40 - €80 kunnen kopen, maar dan de tijd er weer in steken enzoNoorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:15:
[...]
De extreem hoge tweedehands prijzen zorgen er voor dat doorrijden idd de beste optie is. Zodra de prijzen van gebruikte auto's weer genormaliseerd zijn zal het een veel beter moment zijn om in te ruilen.

En dat water gaat wel echt problemen opleveren op de lange termijn...
BThGvNeOA