Toon posts:

Gezinsauto gezocht, diesel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:29
Beste GoT,

ik lees al mee in een paar topics hier en daar, en sommigen zullen het weten, ik zoek een auto. Dit wegens overgang naar nieuwe werkgever (zonder lease-auto).
In verband met een kleine op komst, is een station het handigste.
Met dik 22k km/jaar woon-werk, verwacht zo'n 30 a 35k km totaal, is een diesel of lpg het voordeligste.

Aanschafbudget, zo'n €5k à €7k.
Maandelijkse budget (excl afschrijving), max €600
Met dit budget wordt het een auto met zo'n 200 à 300k km op de klok.

Gevonden opties:
Audi A6 2.7 of 3.0, uit ~2007
Pro's: groot, degelijk, compleet, vaak leren bekleding
Con's: duur in reparaties, antieke navigatie, veel kilometers en meestal automaat (dure revisie bij 250k km+), hoog verbruik (1:11)
Wegenbelasting: ~€160/mnd

Volvo V70 2.4d uit ~2008
Pro's: groot, degelijk, vaak leren bekleding
Con's: antieke navigatie, veel kilometers en bijbehorende risico's op reparaties. Plus mn vader had deze auto lang :P
Wegenbelasting: ~€130/mnd

Volvo XC70 2.4d uit 2003
Pro's: groot, degelijk, leren bekleding, gereviseerde automaat, lage prijs, garagegarantie, set winterbanden.
Con's: zwaar, antieke navigatie. Plus mn vader had deze auto lang :P
Wegenbelasting: ~€150/mnd

Toyota Avensis 2.2D uit ~2008
Pro's: groot, degelijk, cruise control
Con's: antieke navigatie, veel kilometers en bijbehorende risico's op reparaties. Beetje saai/raar uiterlijk.
Wegenbelasting: ~€140/mnd

Renault Megane 1,5dCi uit ~2012
Pro's: ruim genoeg, te vinden met alle opties (speed limiter *O* ), recentere navigatie en zuiniger
Con's: tsja, Renault. hoger risico op "rare" en dure reparaties. Weinig vermogen
Wegenbelasting: ~€100/mnd

De Megane zal wat vriendelijke zijn voor de portemonee per maand, de A6 biedt gewoon het meeste comfort en vermogen.

De XC70 is door mn vader bekeken bij zijn vaste garage en in uitmuntende staat. Een andere radio + navigatie er in zetten, 2 jaar rijden en voor het zelfde bedrag verkopen en inruilen is ook een prima optie.

Wat zijn jullie gedachten?
Nog specifieke voor / nadelen van de genoemde auto's?
Specifieke zaken om op te letten bij het bekijken van de auto?

edit
De discussie gaat al snel over milieuzones.
Waar ik woon en werk hebben we die niet, en zullen zijn voor de binnensteden. Dat is voor ons dus geen probleem. Daarnaast verwacht ik dat die regels pas over een paar jaar in gaan. Tegen die tijd is de auto al op/afgeschreven en kunnen we kijken voor een volledig elektrische.
De nieuwe Nissan Leaf is best mooi en lijkt prima groot genoeg, maar we hebben die €37k niet liggen, noch dat we die lening er nu bij kunnen hebben ;)

[Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 13-04-2018 16:22]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:53
DropjesLover schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:11:
Aanschafbudget, zo'n €5k à €7k.
Maandelijkse budget (excl afschrijving)
Met dit budget wordt het een auto met zo'n 200 à 300k km op de klok.
Maandelijks budget.... En toen stopte de zin.

• DropjesLover
TheBrut3 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:14:
[...]

Maandelijks budget.... En toen stopte de zin.
Ahja, toen kreeg ik een telefoontje :P

Max budget €600/mnd.
brandstof zal zo'n €300 - €300 zijn, verzekering €60, onderhoud €100-200 (of nagenoeg 0 als ik geluk heb. Maar dat heb ik tot nu toe nooit gehad, geluk bij auto's).

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53
Hou rekening met de milieuzones als je een diesel neemt van ongeveer bouwaar 2003-2005.

• DropjesLover
com2,1ghz schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:22:
Hou rekening met de milieuzones als je een diesel neemt van ongeveer bouwaar 2003-2005.
Aangezien de gemeten effecten in Utrecht nihil (nouja, 1% minder fijnstof) zijn, geloof ik er niet echt in.
Daarnaast zijn de bestaande milieuzones van diesels van voor 2001. De XC70 is overigens een EUR5 motor.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[Voor 99% gewijzigd door marowi op 13-04-2018 16:11]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Met 30-35k per jaar is het verschil in Euro's tussen een oude diesel en een oude benzine auto verwaarloosbaar. Gezien diesel op dit moment nogal slecht ligt in de publieke opinie, zou het me niet verbazen dat diesel rijden komende jaren fiscaal verder wordt ontmoedigd. Dus ik zou toch kijken naar benzine of LPG.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Navigatie moet je bij dit soort oudere auto's sowieso niet willen, allemaal verouderde systemen en als je nog kunt updaten betaal je je blauw. Beter regel je een telefoonhouder voor Maps ;)

🖥️ | 🚗

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
- Diesel gaat steeds meer geweerd worden. Hoelang ben je van plan de auto te houden?
Hoe het momenteel gaat verwacht ik dat er met 10 jaar in veel steden al verboden zijn voor diesels en best kans dat er extra verhogingen in belasting zijn (smerige auto).
- De afschrijving is redelijk alleen steeds minder personen willen nog een diesel om bovenstaande reden. Ik betwijffel of je afschrijving klopt. Ik verwacht dat er een snellere afschrijving dan nodig is.

• DropjesLover
Z___Z schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:25:
Met 30-35k per jaar is het verschil in Euro's tussen een oude diesel en een oude benzine auto verwaarloosbaar. Gezien diesel op dit moment nogal slecht ligt in de publieke opinie, zou het me niet verbazen dat diesel rijden komende jaren fiscaal verder wordt ontmoedigd. Dus ik zou toch kijken naar benzine of LPG.
LPG klinkt leuk, maar er zijn verrassend weinig auto's (in mijn buurt) mee te vinden momenteel.
Zelf laten inbouwen is zeker een optie, maar dan moet ik nu al specifiek op zoek naar een bepaalde auto met geschikte motor. Daar heb ik nu niet echt de tijd voor (nieuwe auto nodig eind deze maand).
Cave_Boy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:26:
- Diesel gaat steeds meer geweerd worden. Hoelang ben je van plan de auto te houden?
Hoe het momenteel gaat verwacht ik dat er met 10 jaar in veel steden al verboden zijn voor diesels en best kans dat er extra verhogingen in belasting zijn (smerige auto).
- De afschrijving is redelijk alleen steeds minder personen willen nog een diesel om bovenstaande reden. Ik betwijfel of je afschrijving klopt. Ik verwacht dat er een snellere afschrijving dan nodig is.
Als het gaat gelden, is het voor de binnensteden.
Wij wonen (en werken) aan de rand van de stad. Hoe vaak kom je nu met de auto in de binnenstad? Fietsen/OV is prima en het meeste laat je thuis bezorgen :P

We houden de auto zo lang mogelijk. Bij dit soort type auto's en budget en kilometers rij je hem gewoon op. Ik ga uit van een restwaarde (over een jaar en over 5 jaar) van €300 bij de sloop.

[Voor 41% gewijzigd door DropjesLover op 13-04-2018 15:32]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
Cave_Boy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:26:
- De afschrijving is redelijk alleen steeds minder personen willen nog een diesel om bovenstaande reden. Ik betwijffel of je afschrijving klopt. Ik verwacht dat er een snellere afschrijving dan nodig is.
- Nu een diesel kopen en de eventueel verhoogde afschijving voor lief nemen
of
- Nu een benzine nemen en je helemaal blauw betalen aan brandstof met een station op benzine bij 35K km per jaar

keuzes, keuzes, maar ik zou het wel weten.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1Henk 'm!

461943

Ik zou de V70 halen. Zeer fijne auto's, en ook die D5's zijn erg fijn. Praktisch, vlot, zien er leuk uit, erg comfortabel, betrouwbaar.

• rambann
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 16:28
Ik denk dat een recentere Diesel (na 2010) nog wel even mee gaat.
Ik denk ook wel, dat het geen lang leven meer heeft, maar zolang het er is is het (wanneer het zeker een zuinige diesel is) zeker voordeliger wanneer je in de buurt komt van de 35k per jaar.

Voor mijn vrouw vorig jaar een Clio 1.5 dci uit 2012 gekocht. Kwalitatief goede auto (door de reputatie zijn ze echter wel goedkoper als de directe concurrenten), maar met de 45k die ze maakt kost de auto ons om en nabij 400 a 450 euro per maand.
Auto rijd gemiddeld 1 op 22 (alleen autobaan km), belasting is 90 p/m. en actieradius is door de 55l tank ongv. 1100 km, waardoor tanken ook niet direct een wekelijkse bezigheid is. Uiteraard onderhoud, afschrijving en verzekering meegenomen.

Indien je meer comfort wil, zou ik persoonlijk nog kijken naar een Laguna 3. Niet moeders mooiste auto maar denk ik ook erg voordelig ten opzichte van de concurrentie. Wat ik er van weet een stuk betrouwbaarder als z'n voorganger. Uiteraard is vooronderzoek wel handig ;-).

Als je meer vermogen wilt zijn de andere auto's nog zeker een optie :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:28

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ik rijd zelf de Renault Megane uit 2012 1.5 DCI GT-line. Bevalt mij prima. Ik rijd ongeveer 40K per jaar. Auto in 2016 aangeschaft met 145K Staat nu op 225K.

T bevalt mij prima, al zou ik in de volgende auto, iets meer vermogen tot mijn beschikking willen. 115 pk is niet heel veel alhoewel ik prima mee kom. Ik rijd stevig door maar kom gemiddeld uit op 1 op 18. Rijd ik alles rond de 110 dan is 1 op 22 prima haalbaar.

[Voor 15% gewijzigd door Gri77ie op 13-04-2018 15:48]

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met jouw budget en dan 'probleemloos' 30-35k km per jaar? Dan zou ik betrouwbaarheid als belangrijk criterium hanteren. Dan kom je bij Japanners terecht, zoals

Een Honda Civic (deze 1.4 is zeer zuinig, en van binnen zeer ruim!) https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/40095204

Een Toyota Prius
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/prius/40095912

Een Toyota Corolla Verso
https://www.autotrack.nl/...ta/corolla-verso/40098751

• DropjesLover
rambann schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:45:
Ik denk dat een recentere Diesel (na 2010) nog wel even mee gaat.
Ik denk ook wel, dat het geen lang leven meer heeft, maar zolang het er is is het (wanneer het zeker een zuinige diesel is) zeker voordeliger wanneer je in de buurt komt van de 35k per jaar.

Voor mijn vrouw vorig jaar een Clio 1.5 dci uit 2012 gekocht. Kwalitatief goede auto (door de reputatie zijn ze echter wel goedkoper als de directe concurrenten), maar met de 45k die ze maakt kost de auto ons om en nabij 400 a 450 euro per maand.
Auto rijd gemiddeld 1 op 22 (alleen autobaan km), belasting is 90 p/m. en actieradius is door de 55l tank ongv. 1100 km, waardoor tanken ook niet direct een wekelijkse bezigheid is. Uiteraard onderhoud, afschrijving en verzekering meegenomen.

Indien je meer comfort wil, zou ik persoonlijk nog kijken naar een Laguna 3. Niet moeders mooiste auto maar denk ik ook erg voordelig ten opzichte van de concurrentie. Wat ik er van weet een stuk betrouwbaarder als z'n voorganger. Uiteraard is vooronderzoek wel handig ;-).

Als je meer vermogen wilt zijn de andere auto's nog zeker een optie :P
Ik heb een tijdje een Clio estate diesel gehad en en was er ook best tevreden over. Alleen reed ik die van 20k km naar 50k km, niet van 200k km naar 300k km :P
Wel de wens om 1 stapje hoger te gaan, en dan kom je uit bij de Megane.
desmond schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:48:
Met jouw budget en dan 'probleemloos' 30-35k km per jaar? Dan zou ik betrouwbaarheid als belangrijk criterium hanteren. Dan kom je bij Japanners terecht, zoals

Een Honda Civic (deze 1.4 is zeer zuinig, en van binnen zeer ruim!) https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/40095204

Een Toyota Prius
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/prius/40095912

Een Toyota Corolla Verso
https://www.autotrack.nl/...ta/corolla-verso/40098751
Allen benzine, en geen fan van de eerste generatie hybrides. Accupakket is me een te groot risico en ik rij 90% snelweg, dan heeft dat minimaal voordeel.
Mijn vrouw had een tijdje een dergelijke Civic diesel, was zeker een fijne auto.

[Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 13-04-2018 15:50]

BThGvNeOA

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
MadMarky schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:30:
[...]

of
- Nu een benzine nemen en je helemaal blauw betalen aan brandstof met een station op benzine bij 35K km per jaar

- Nu een diesel kopen en straks in steeds meer steden niet meer welkom bent.
- Nu een diesel kopen en straks een restwaarde van ijzer hebben.
- Nu een diesel kopen en straks verhoogde belastingen betalen (smerig voertuig).

- Nu een benzine kopen en voorlopig in veel steden nog welkom.
- Nu een benzine kopen en straks nog enige restwaarde hebben.
- Nu een benzine kopen en wellicht ook extra belasting betalen maar verwacht niet zo hoog als voor diesel (smerig voertuig))

De benzine is inderdaad duurder dan de diesel. Of dit zo blijft... is de vraag dat weet het kabinet. Meer hierover weet je pas na Prinsjesdag of wat eerder wordt uitgelekt. De gemiddelde afstand die je kunt afleggen met een diesel en een benzine auto zijn tegenwoordig ongeveer gelijk. Hiervoor hoef je dus niet meer naar diesel te gaan.

Het is dat het budget het niet toelaat maar een hybride is best een leuke optie. Dan heb je vaak een klein hulp motortje die vaak best wel wat vermogen levert op de hogere snelheden. Bij lage snelheid is deze vaak gewoon elektrisch..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MadMarky schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:30:
[...]

of

Ik ook: LPG. Dat blauw betalen aan benzine valt trouwens wel mee, je kunt ook overdrijven, maar gas is natuurlijk altijd goedkoper :)

Zoeken naar geschikte auto's is echt een eitje, het is altijd goedkoper dan diesel en je hebt geen mega afschrijving omdat diesel steeds meer geweerd wordt. Natuurlijk ga je zo meteen mensen krijgen die beweren dat LPG heel duur in onderhoud is, maar een auto die ervoor gemaakt is (mijn Saab 9-5 bijvoorbeeld) doen het er prima op en heeft nauwelijks specifiek extra onderhoud nodig. Het enige wat ik LPG-gerelateerd heb gehad is een nieuwe gasleiding van de tank in de kofferbak naar de motor, omdat die lek is gegaan door steenslag. Nu zit de gasleiding dieper weggestopt en kan dat niet meer gebeuren. Verder moeten de injectoren een keer vervangen worden (er is er een lek). Schatting: 800 euro, dus op 250k km is dat ook wel verwaarloosbaar qua kosten/km: 0.32ct/km. Inmiddels gaat m'n Saab al 250k van de totale 380k km prima op LPG en verbruikt niet meetbaar olie. Het verbruik met benzine en gas is vrijwel gelijk (ik zou niet durven zeggen waar hij zuiniger op is).

Uiteindelijk gaat het om trends. Het is een feit dat diesel veel vervuilender is dan benzine, dus de trend is dat (relatief aan elkaar) diesel duurder wordt en benzine goedkoper. Rekenen met de cijfers van nu is jezelf met diesel rijk rekenen. Als je van plan bent er lang mee te doen, zou ik nu echt geen diesel kopen :)

[Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 13-04-2018 15:54]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DropjesLover
Cave_Boy schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:49:
[...]

- Nu een diesel kopen en straks in steeds meer steden niet meer welkom bent.
- Nu een diesel kopen en straks een restwaarde van ijzer hebben.
- Nu een diesel kopen en straks verhoogde belastingen betalen (smerig voertuig).

- Nu een benzine kopen en voorlopig in veel steden nog welkom.
- Nu een benzine kopen en straks nog enige restwaarde hebben.
- Nu een benzine kopen en wellicht ook extra belasting betalen maar verwacht niet zo hoog als voor diesel (smerig voertuig))

De benzine is inderdaad duurder dan de diesel. Of dit zo blijft... is de vraag dat weet het kabinet. Meer hierover weet je pas na Prinsjesdag of wat eerder wordt uitgelekt. De gemiddelde afstand die je kunt afleggen met een diesel en een benzine auto zijn tegenwoordig ongeveer gelijk. Hiervoor hoef je dus niet meer naar diesel te gaan.

Het is dat het budget het niet toelaat maar een hybride is best een leuke optie. Dan heb je vaak een klein hulp motortje die vaak best wel wat vermogen levert op de hogere snelheden. Bij lage snelheid is deze vaak gewoon elektrisch..
Met 90% snelweg is een hybride 200kg niet nuttige accu meeslepen...

Zoals gezegd, ik verwacht bij elke keuze een restwaarde van nagenoeg 0. Het duurt nog een tijd voordat overal die nutteloze milieuzones ingericht zijn, vaak met slooppremies voor de huidige diesels in de stad (was in Utrecht iig zo).

BThGvNeOA

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13

• MadMarky
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:52:
[...]

Ik ook: LPG. Dat blauw betalen aan benzine valt trouwens wel mee, je kunt ook overdrijven, maar gas is natuurlijk altijd goedkoper :)
[...]
Zet je LPG bril eens af en kijk eens naar het daadwerkelijke aanbod aan LPG auto's ;)
Bestaande auto's ombouwen gebeurd en kan bijna niet meer omdat moderne motoren er niet goed tegen kunnen. Denk aan dingen als directe injectie en dergelijke.
Dan moet je op zoek naar BiFuel modellen (die op de vingers van één hand te tellen zijn) of specifieke oudere modellen die nog wel omgebouwd kunnen worden.

@rambann dat oudere Meganes goedkoper zijn dan de directe concurrentie heeft een reden :P

[Voor 5% gewijzigd door MadMarky op 13-04-2018 15:59]

🖥️ | 🚗

• rambann
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 16:28
DropjesLover schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:48:
[...]

Ik heb een tijdje een Clio estate diesel gehad en en was er ook best tevreden over. Alleen reed ik die van 20k km naar 50k km, niet van 200k km naar 300k km :P
Ik bedoelde het inderdaad ook even alleen als voorbeeld uit eigen ervaring :P.

Een Megané koop je ook voor het zelfde geld met minder km en heel wat jaren nieuwe als bijvoorbeeld een Audi A4 of Volvo V60. Toevallig met mijn zwager gehad. Heeft een Audi A4 avant 2.0TDI gekocht met 180.k en uit 2007. Prijs vergelijkbaar heb je een Megane Estate uit 2011 met rond de 120.k.

• Grrrrrene
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:52:
[...]

In de toekomst mag je wellicht stadscentra alleen nog in op elektrische energie. Een (plugin) hybride is dan best een goede keuze. Bovendien: die 10% stadsverkeer gaan een enorm verschil maken met hybride, die zijn daar juist zuiniger dan op de snelweg. Verder gebruik je op de snelweg wel degelijk je accu als je in een file terecht komt of even wil inhalen / regeneratief moet remmen.
Zoals gezegd, ik verwacht bij elke keuze een restwaarde van nagenoeg 0. Het duurt nog een tijd voordat overal die nutteloze milieuzones ingericht zijn, vaak met slooppremies voor de huidige diesels in de stad (was in Utrecht iig zo).
Waar baseer je dat op, dat het nog wel een tijd duurt? Ik vind het juist heel hard gaan. Je zult maar in Arnhem wonen en net een diesel hebben gekocht uit pakweg 2005. Die kun je in de buurt niet meer kwijt.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:48:
[...]

[...]

Allen benzine, en geen fan van de eerste generatie hybrides. Accupakket is me een te groot risico en ik rij 90% snelweg, dan heeft dat minimaal voordeel.
Mijn vrouw had een tijdje een dergelijke Civic diesel, was zeker een fijne auto.
So what? De Civic rijdt 1:16 van deur tot deur, dus je maandlasten blijven gemakkelijk binnen je budget. In Amsterdam zijn de helft van de taxi's Priussen. Het zijn maar tips, he. Je kunt ook de Civic 1.8 nemen en LPG inbouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
desmond schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:00:
[...]

So what? De Civic rijdt 1:16 van deur tot deur, dus je maandlasten blijven gemakkelijk binnen je budget. In Amsterdam zijn de helft van de taxi's Priussen. Het zijn maar tips, he. Je kunt ook de Civic 1.8 nemen en LPG inbouwen.
In Australië rijdt een Prius-taxi rond met inmiddels een miljoen km op de originele batterij: http://www.hybridcars.com...les-and-original-battery/
MadMarky schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:58:
[...]

Zet je LPG bril eens af en kijk eens naar het daadwerkelijke aanbod aan LPG auto's ;)
Bestaande auto's ombouwen gebeurd en kan bijna niet meer omdat moderne motoren er niet goed tegen kunnen. Denk aan dingen als directe injectie en dergelijke.
Dan moet je op zoek naar BiFuel modellen (die op de vingers van één hand te tellen zijn) of specifieke oudere modellen die nog wel omgebouwd kunnen worden.

@rambann dat oudere Meganes goedkoper zijn dan de directe concurrentie heeft een reden :P
https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/insignia/40086882 (OK, te duur)
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/scenic/40093415
https://www.autotrack.nl/tweedehands/seat/altea-xl/40095071
https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/40071681
https://www.autotrack.nl/...en/xsara-picasso/40053012
https://www.autotrack.nl/tweedehands/dodge/caliber/40073930
https://www.autotrack.nl/tweedehands/dacia/logan/39661258

Auto's zat op LPG...

[Voor 52% gewijzigd door Grrrrrene op 13-04-2018 16:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:14
[...]

Dan werkt je hybride niet goed.

Mijn Prius van 1400kg reed veel zuiniger dan mijn Corsa van 1040kg.

Ook op de snelweg is er een wisselde vraag van energie. De brandstofmotor kan dan een mooi gelijk toerental blijven draaien terwijl de elektrische systemen deze schommelingen in de energievraag opvangen. Ook zal je niet altijd op de snelweg door kunnen blijven rijden en in die 1400kg zit genoeg energie om op te slaan ipv te verbranden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:28

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Tja, het ontstaan van die milieu-zones gaan volgens mij nog niet zo rap. Dat is nu niet binnen 2 a 3 jaar geregeld. Ik zou kiezen voor een voertuig waar je over 4 a 5 jaar weer afscheid van neemt en dan kun je m.i. prima een andere keuze maken voor benzine-hybride. Dat is namelijk ook wat ik ga doen...

Voor nu ga ik prima in mijn Renault. Ja je hebt elk jaar ong.500 a 1000 euro onderhoud bij een voertuig wat iets ouder is ( dat is ook de reden dat de meeste leasemaatschappijen na ong. 180K afscheid nemen van hun vloot) Ik heb de renault ook in 2016 ook voor een redelijk bedrag gekocht en verwacht er niet veel voor terug te krijgen over 2 jaar. Dan staat de km stand ook rond de 300K. Mocht je voor de Renault gaan, zou ik wel kijken voor een GT-line. Daar zitten aantal opties op die heerlijk zijn. CC-SL, airco, navi en achteruitrijcamera, bluetooth geintegreerd tevens vind ik de Xenon verlichting heerlijk.

bijv. deze:

https://www.autotrack.nl/...lt/megane-estate/40095426

[Voor 3% gewijzigd door Gri77ie op 13-04-2018 16:10]

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:55

vhal

ಠ_ಠ

Ik zie eerder auto's in je lijst die mogelijk duur zijn in het onderhoud of als er eens wat aan mankeert. De vraag is overigens ook of je anno 2018 nog met een >10 jaar oude diesel wil rijden, als je überhaupt er nog in komt in bepaalde steden.

STRAVA

• DropjesLover
Gri77ie schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:09:
Tja, het ontstaan van die milieu-zones gaan volgens mij nog niet zo rap. Dat is nu niet binnen 2 a 3 jaar geregeld. Ik zou kiezen voor een voertuig waar je over 4 a 5 jaar weer afscheid van neemt en dan kun je m.i. prima een andere keuze maken voor benzine-hybride. Dat is namelijk ook wat ik ga doen...

Voor nu ga ik prima in mijn Renault. Ja je hebt elk jaar ong.500 a 1000 euro onderhoud bij een voertuig wat iets ouder is ( dat is ook de reden dat de meeste leasemaatschappijen na ong. 180K afscheid nemen van hun vloot) Ik heb de renault ook in 2016 ook voor een redelijk bedrag gekocht en verwacht er niet veel voor terug te krijgen over 2 jaar. Dan staat de km stand ook rond de 300K. Mocht je voor de Renault gaan, zou ik wel kijken voor een GT-line. Daar zitten aantal opties op die heerlijk zijn. CC-SL, airco, navi en achteruitrijcamera, bluetooth geintegreerd tevens vind ik de Xenon verlichting heerlijk.

[afbeelding]

bijv. deze:

https://www.autotrack.nl/...lt/megane-estate/40095426
Ik heb ook vanochtend gereageerd op (wat lijkt) een heel mooie Megane GT, maandag even over spreken, dan kan ie een paar dagen in mn woonplaats zijn voor een testrit en echt bekijken.
Maar ja, wel Frans en al 200k km.

Volvo is gewoon een stuk degelijker.

Morgen ga ik kijken bij die XC70. Voor de €2500 prijsverschil met de Megane kan je ook leuke andere dingen doen, zoals een kinderkamer kopen of 4 jaar wegenbelasting betalen.

BThGvNeOA

• DropjesLover
Grrrrrene schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:59:
[...]

Waar baseer je dat op, dat het nog wel een tijd duurt? Ik vind het juist heel hard gaan. Je zult maar in Arnhem wonen en net een diesel hebben gekocht uit pakweg 2005. Die kun je in de buurt niet meer kwijt.
De zone geld alleen voor diesels van EUR3 of lager. EUR4 ging verplicht in in 2005, en auto's van daar voor voldeden er al aan. Je hebt dus geen probleem.
Niet de ring van Arnhem op gaan is ook een optie :P

BThGvNeOA

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
LordSinclair schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:06:
[...]

Dan werkt je hybride niet goed.

Mijn Prius van 1400kg reed veel zuiniger dan mijn Corsa van 1040kg.

Ook op de snelweg is er een wisselde vraag van energie. De brandstofmotor kan dan een mooi gelijk toerental blijven draaien terwijl de elektrische systemen deze schommelingen in de energievraag opvangen. Ook zal je niet altijd op de snelweg door kunnen blijven rijden en in die 1400kg zit genoeg energie om op te slaan ipv te verbranden.
Gaat op tot een zekere snelheid. Mijn Prius III rijdt met 130 km/h ongeveer 6 l/100 km, terwijl mijn C180 ongeveer 6,5 l/100 km doet. Bij 150 km/h denk ik dat m'n C180 zuiniger is dan m'n Prius.

Moderne diesels zijn veel onderhoudsgevoeliger dan vroeger, omdat ze anders de milieunormen niet halen (halen ze in de praktijk ook niet met de complexe aanpassingen). Het is ook wat beter voor je kinderen/buurt als je geen diesel gaat rijden. Heb je uitgerekend wat het verschil in kosten is? Met 30k/jaar kan het niet meer dan tientjes werk zijn.

• DropjesLover
Kan het niet meer gaan over de milieuzones en eventuele gezondheidseffecten en dergelijke?

Mijn vraag beperkt zich tot wat is een goede optie.

Ik lees tot nu toe
1x de V70 vanwege de degelijkheid
enkele keren de Megane vanwege het lagere gewicht en lager verbruik (niks over de betrouwbaarheid).
Enkele alternatieven zoals benzines of hybrides, die voor mij af vallen.

BThGvNeOA

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik snap niet zo goed waarom aan VAG nog zo'n"betrouwbaar" imago kleeft.

Het zijn de grootste sjoemelaars in de industrie, en ze zijn meerdere keren op de vingers getikt. Volgens mij komt Renault vaak juist hoger in de betrouwbaarheid cijfers naar voren dan VAG. Dus als je de Audi al betrouwbaar acht, dan zit je met een Renault ook wel goed.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 20:30
Nooit de A6 kopen met dit budget. 1x een goede reparatie en met het vervangen van de remschijven en je betaald de aanschafwaarde van de gehele auto nogmaals. Niks is goedkoop aan deze auto.

De Megane lijkt mij de beste optie. Veel auto voor het geld. Betrouwbaarheid is prima, Renault heeft een slechte naam door wat missers in het verleden maar dit is een prima auto. Er is ook giga veel aanbod uit de lease dus je zult altijd wel wat vinden. Bovendien is ie gewoon veel vriendelijker voor de portemonnee. Eventueel alternatief zou de Peugeot 308 zijn.

De V70 is leuk maar is ook duur om te rijden. Comfort is wel beter.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:17
"Gewoon" iets als een Ford Focus?

Prima auto, ruim, luxe en betaalbaar, volgens mij ook qua reparaties.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
De V70 heeft het degelijke imago en in zekere zin klopt het ook wel. Wel krijgen Volvo's met hogere kilometerstanden steevast gedoe met de voorwielophanging waardoor wat rubbers en stabilisatiestangen een keer vervangen zullen moeten worden. Kost je de kop niet maar het zijn van die typische dingen, is ook wel een punt om op te letten of het misschien al gedaan is als je naar een occasion gaat kijken (en de onderhoudshistorie bekend is).

🖥️ | 🚗

• DropjesLover
Jeroenneman schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:02:

Het zijn de grootste sjoemelaars in de industrie, en ze zijn meerdere keren op de vingers getikt. Volgens mij komt Renault vaak juist hoger in de betrouwbaarheid cijfers naar voren dan VAG. Dus als je de Audi al betrouwbaar acht, dan zit je met een Renault ook wel goed.
Met name gesjoemel met de uitstootwaardes, mij gaat het om de mechanische betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Het is een beetje lastig kijken vind ik, maar in het TüV report staat dat een 10 jaar oude A6 zou een failure rate hebben van 24,6%, en een 6 jaar oude Megane 15,6% (een 10 jaar oude 34,9%)
http://www.anusedcar.com/...t-year-age/2017-10-11/576

BThGvNeOA

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
https://www.adac.de/infot...204573&SourcePageId=47921

Deze site is ook wel handig om het aantal pechgevallen per auto te kunnen zien

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:17
Is een bmw 320d oid niks voor je? Niet echt ruim maar wel achterwielaandrijving en binnen je budget.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• DropjesLover
pjot1 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:18:
Is een bmw 320d oid niks voor je? Niet echt ruim maar wel achterwielaandrijving en binnen je budget.
Verrassend smal en laag achterin :/

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:24:
[...]
Verrassend smal en laag achterin :/
Breedte misschien, maar hoeveel auto's ken je waar 3 kinderstoeltjes naast elkaar kunnen (met iso fix)? Qua hoogte ervaring met zowel de E46 als E91, en daar kan ik met 1,93m prima rechtop achterin zitten. 2 volwassenen of 3 kinderen (zonder stoeltje) gaat echt met gemak.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:55

Touchdomex

Meisje!

@DropjesLover vreemde vraag maar Ford ook naar gekeken? Mondeo ligt in het budget als je goed zoekt.

www.autotrader.nl/auto/fo...titanium-limited-edition/

Zoiets bijvoorbeeld.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

461943

Renault zou ik persoonlijk toch echt mijden als de pest. De troep die zij tot ongeveer 2010 eruit hebben gegooid ligt mij nog vers in het geheugen (geintjes als gebroken zuigerstangen op een blok met minder dan twee ton erop, digitale dashboards die ineens compleet uitvallen, enzovoorts.) Ik kan niets zeggen over hoe dat nu zit, maar geef mij maar een degelijke Zweed. Zo'n V70 rijdt ook nog eens heel erg lekker, kan ik uit ervaring vertellen. Een stuk beter dan je gemiddelde Renault of VAG-auto ( ook uit eigen ervaring.)

Goed, nu ben ik redelijk een fan van Volvo, maar ik denk dat dat ook met goede reden is. Wij hebben een V70 waar nu 380dkm op de klok staat, ook met de 2.4 turbodiesel. Het ding schakelt nog altijd boterzacht, de stoelen zijn nauwelijks versleten, er is nog nooit iets geks geweest met onderhoud of defecten, je kan het ding gebruiken als bestelbus maar er ook 7 mensen mee vervoeren, hij is met 1:16 relatief zuinig, hij ziet er nog altijd goed uit, en de motor trekt erg goed. De afwerking van het interieur had wel iets beter kunnen zijn, maar goed, het is dan ook een auto uit 2006. De accu is trouwens een paar weken geleden vervangen; de fabrieksaccu zat er nog in. Hij is slechts preventief vervangen, want op zich deed hij het nog.

Dan heb ik ook nog een S80 gereden, dat was ook erg comfortabel. Wel iets vager qua sturen, en met 1:12,5 op benzine wat duurder qua verbruik. Daar stond tegenover dat ik daadwerkelijk van elke KM genoten heb, wat een heerlijke auto was dat.

Ook nog een S40 van '97 gereden, die vond ik wat minder comfortabel. Daar heb ik ook nog een ongeluk in gehad dat me in elke andere auto van die leeftijd me m'n leven gekost zou hebben, dus ik kan bevestigen dat Volvo's veilige auto's zijn.

Ofwel:
Audi: rampen qua onderhoudskosten.
V70: sterke aanrader.
XC70: te oud, en duurder in gebruik
Renault: wat mij betreft mijden als de pest. Daarbij zijn ze ook niet erg comfortabel.

[Voor 4% gewijzigd door 461943 op 13-04-2018 18:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jeroenneman schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:02:

Het zijn de grootste sjoemelaars in de industrie...
Jij denkt dat alleen VAG blaam trof tijdens dieselgate? :+ Grapjas. Ik snap niet, dat er nog altijd mensen zijn die daar een probleem van maken, zo'n beetje alle grote fabrikanten sjoemelden. ;)

[Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 13-04-2018 19:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-05 13:41
CH4OS schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:01:
[...]
Jij denkt dat alleen VAG blaam trof tijdens dieselgate? :+ Grapjas. Ik snap niet, dat er nog altijd mensen zijn die daar een probleem van maken, zo'n beetje alle grote fabrikanten sjoemelden. ;)
maar niet alle fabrikanten gingen vervolgens apen vergassen om het minder erg te doen lijken

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57
461943 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:52:
Renault zou ik persoonlijk toch echt mijden als de pest. De troep die zij tot ongeveer 2010 eruit hebben gegooid ligt mij nog vers in het geheugen (geintjes als gebroken zuigerstangen op een blok met minder dan twee ton erop, digitale dashboards die ineens compleet uitvallen, enzovoorts.) Ik kan niets zeggen over hoe dat nu zit, maar geef mij maar een degelijke Zweed. Zo'n V70 rijdt ook nog eens heel erg lekker, kan ik uit ervaring vertellen. Een stuk beter dan je gemiddelde Renault of VAG-auto ( ook uit eigen ervaring.)

Goed, nu ben ik redelijk een fan van Volvo, maar ik denk dat dat ook met goede reden is. Wij hebben een V70 waar nu 380dkm op de klok staat, ook met de 2.4 turbodiesel. Het ding schakelt nog altijd boterzacht, de stoelen zijn nauwelijks versleten, er is nog nooit iets geks geweest met onderhoud of defecten, je kan het ding gebruiken als bestelbus maar er ook 7 mensen mee vervoeren, hij is met 1:16 relatief zuinig, hij ziet er nog altijd goed uit, en de motor trekt erg goed. De afwerking van het interieur had wel iets beter kunnen zijn, maar goed, het is dan ook een auto uit 2006. De accu is trouwens een paar weken geleden vervangen; de fabrieksaccu zat er nog in. Hij is slechts preventief vervangen, want op zich deed hij het nog.

Dan heb ik ook nog een S80 gereden, dat was ook erg comfortabel. Wel iets vager qua sturen, en met 1:12,5 op benzine wat duurder qua verbruik. Daar stond tegenover dat ik daadwerkelijk van elke KM genoten heb, wat een heerlijke auto was dat.

Ook nog een S40 van '97 gereden, die vond ik wat minder comfortabel. Daar heb ik ook nog een ongeluk in gehad dat me in elke andere auto van die leeftijd me m'n leven gekost zou hebben, dus ik kan bevestigen dat Volvo's veilige auto's zijn.

Ofwel:
Audi: rampen qua onderhoudskosten.
V70: sterke aanrader.
XC70: te oud, en duurder in gebruik
Renault: wat mij betreft mijden als de pest. Daarbij zijn ze ook niet erg comfortabel.
Je weet dat je gewoon een Ford Focus / Mondeo met Volvo logo rijdt bij die bouwjaren toch? ;)

2430Wp ZW

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:35

WouterG

Dit is geen ondertitel

Bij ons bedrijf was de megane model 2012 een tijdje behoorlijk populair en heb nooit collega’s horen klagen over problemen. Rij er nu zelf ook één sinds een half jaar, voor een kleine 7k een bose edition met 150k op de teller en het is een prima auto voor z’n geld. Laag verbruik (ik haal 1 op 20), genoeg laadruimte voor een gezin met twee kinderen en het enige probleem dat ik heb gehad is een defect ledje in de wijzerplaat. En de TomTom live services (live file-informatie) werkt niet meer omdat er 3 jaar geen abbonement op heeft gezeten.

Zie ook https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/RENAULT/MÉGANE/2009-05-01/2012-06-11/1443

[Voor 8% gewijzigd door WouterG op 13-04-2018 20:56]

461943

S0epkip schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:38:
[...]

Je weet dat je gewoon een Ford Focus / Mondeo met Volvo logo rijdt bij die bouwjaren toch? ;)
Mwah, het interieur is compleet anders, en de motor is van Volvo zelf. Lijkt me toch al een groot verschil.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:43
[...]

.... met daarbij een uiterst zuinige motor die enkel in de hybride kan liggen omdat die zonder de elektra hulp te traag zou zijn. (In het geval van Toyota)
Ja je wint meer in de stad, maar ook op de snelweg zijn ze best zuinig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13

TheBorg

Resistance is futile.

Z___Z schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:25:
Ok. Gaan we rekenen. 30.000 km per jaar.

Brandstofkosten:
Diesel: 30.000 / 100 * 4,8 = 1440 liter. 1440 x € 1,39 = € 2.002,-
Benzine: 30.000 / 100 * 7,1 = 2130 liter. 2130 x € 1,71 = € 3.642,-

Wegenbelasting 1351-1450 kg:
Diesel: € 127,- Per jaar 1524
Benzine: € 67,- Per jaar 804

Totaal
Diesel: € 2.002,- + € 1.524,- = € 3.526,-
Benzine: € 3.642,- + € 804,- = € 4.446,-

Heb even gerekend met brandstof advies prijzen. Aan het verbruik kun je zelf sleutelen natuurlijk

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
SlinkingAnt schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:27:
[...]

Breedte misschien, maar hoeveel auto's ken je waar 3 kinderstoeltjes naast elkaar kunnen (met iso fix)? Qua hoogte ervaring met zowel de E46 als E91, en daar kan ik met 1,93m prima rechtop achterin zitten. 2 volwassenen of 3 kinderen (zonder stoeltje) gaat echt met gemak.
Alleen de buitenste achtet zitten hebben isofix nog niet eerder 3x isofix gezien. Zelfs niet in een touran c max s max of een Galaxy.

De eerder genoemde auto's. Zijn groot genoeg voor 3 kinderen in zitjes op de achterstoelen

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DropjesLover schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:11:
Audi A6 2.7 of 3.0, uit ~2007
Pro's: groot, degelijk, compleet, vaak leren bekleding
Con's: duur in reparaties, antieke navigatie, veel kilometers en meestal automaat (dure revisie bij 250k km+), hoog verbruik (1:11)
Wegenbelasting: ~€160/mnd
Waarom zou je automaat bij 250K km stuk gaan? Dat hoeft natuurlijk niet. Een koppeling in een handgeschakelde versie kan ook stuk gaan. Staat of valt vooral met wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan.

Het zijn dikke bakken, maar reserveer wel voldoende geld voor het onderhoud. Dit soort auto's kopen voor 7000 euro is een risico, had je nou 15-20K te besteden dan had je zeker een goede kunnen vinden.

Een voordeel wel bij de VAG modellen is dat je een long life beurt kan doen. Je onderhoudsinterval is dan iets van 30.000 km of een jaar.
Volvo V70 2.4d uit ~2008
Pro's: groot, degelijk, vaak leren bekleding
Con's: antieke navigatie, veel kilometers en bijbehorende risico's op reparaties. Plus mn vader had deze auto lang :P
Wegenbelasting: ~€130/mnd

Volvo XC70 2.4d uit 2003
Pro's: groot, degelijk, leren bekleding, gereviseerde automaat, lage prijs, garagegarantie, set winterbanden.
Con's: zwaar, antieke navigatie. Plus mn vader had deze auto lang :P
Wegenbelasting: ~€150/mnd
Ik zou eerder voor de V70 gaan dan de XC70, simpelweg omdat die vijf jaar jonger is. Onderdelen slijten niet alleen door gebruik, maar ook met leeftijd.
Toyota Avensis 2.2D uit ~2008
Pro's: groot, degelijk, cruise control
Con's: antieke navigatie, veel kilometers en bijbehorende risico's op reparaties. Beetje saai/raar uiterlijk.
Wegenbelasting: ~€140/mnd

Renault Megane 1,5dCi uit ~2012
Pro's: ruim genoeg, te vinden met alle opties (speed limiter *O* ), recentere navigatie en zuiniger
Con's: tsja, Renault. hoger risico op "rare" en dure reparaties. Weinig vermogen
Wegenbelasting: ~€100/mnd
Ik geloof dat de Meganes wel goed in elkaar zitten. Toyota is Japanse degelijkheid. :P
De XC70 is door mn vader bekeken bij zijn vaste garage en in uitmuntende staat. Een andere radio + navigatie er in zetten, 2 jaar rijden en voor het zelfde bedrag verkopen en inruilen is ook een prima optie.
Ga er maar niet vanuit dat je die XC70 voor hetzelfde bedrag verkoopt over twee jaar. Die radio en navigatie vervangen maakt geen sier uit voor de verkoopsprijs.

Waarom zit je zo te hameren op die antieke navigatie systemen? Lijkt mij weinig relevant. Zelf gebruik ik altijd mijn telefoon als navigatie. Dat kost niets extra's en Google maps is altijd up-to-date. Voor auto's zit je vaak vast aan dure kaarten die via de dealer geleverd moeten worden. En na een tijdje kan je de situatie hebben dat het systeem in je auto niet meer te updaten valt met nieuwe kaarten.

Wat zijn de echte must-haves voor een auto voor jou? Ik vind het moeilijk om die af te leiden uit je lijstje.

Je zou ook kunnen kijken naar iets als een Skoda Fabia. Met 7000 euro kan je dan nog heel wat auto kopen voor je geld, zoals deze:

https://www.autoscout24.n...64-3aadf8abb335?cldtidx=6

https://www.autoscout24.n...b2-0bf166c67718?cldtidx=7

https://www.autoscout24.n...0-834f4bba8ad8?cldtidx=18

Sommigen hierboven zijn iets boven je budget, maar wees niet bang om te pingelen. Ze zijn in elk geval redelijk jong (bj 2012 of 2013) en niet zoveel kilometers. Het zijn stationwagons dus je kan ook nog een kinderwagen achterin leggen.

• DropjesLover
Ik hoef ook geen 3x isofix, maar een 525 is met 3 man achterin echt super krap (ik zat een uur lang met mn gezicht tegen het raam...).

Anyway de xc70 is het niet geworden. Garagehouder wilde hem niet eens verkopen aan ons, ivm oude, uitgezakte rubbers overal in de ophanging. Het niet waard om te repareren -> export.

Hij waarschuwde ons redelijk expliciet voor nagenoeg alles in onze prijscategorie.

Renaults (en alles Frans) krijgen issues na 200k km., injectoren, oliepomp, elektronica, etc. Elk jaar een dure reparatie...

Het enige dat echt betrouwbaar op gas loopt is een V70 van voor 2008. Andere auto's krijgen allerlei problemen, waarbij de gas-kerel en benzine-kerel naar elkaar wijzen voor de oorzaak...

Ook Duitse auto's met veel kilometers was hij niet kapot van. Duur om te repareren. Bij Opels moet bijv. de injector uitgefreesd worden, die bakken vast en breken :/

Wat hij aanraadde was een... Prius :/ 1:20 op de snelweg en gewoonweg nauwelijks onderhoudskosten.
Of iets Japans op diesel, maar geen Toyota met een D4D motor.

[Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 14-04-2018 17:05]

BThGvNeOA

• CMD-Snake
DropjesLover schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:01:
Wat hij aanraadde was een... Prius :/ 1:20 op de snelweg
Ik twijfel of die Prius echt 1 op 20 gaat doen op de snelweg. De Prius haalt zijn grootste voordeel vooral bij lage snelheid omdat dan de elektromotor helpt benzine te besparen. Op de snelweg heeft die elektromotor weinig te doen en zal die kleine 1 liter benzinemotor al het werk moeten doen.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:57
Ik hoef ook geen 3x isofix, maar een 525 is met 3 man achterin echt super krap (ik zat een uur lang met mn gezicht tegen het raam...).

Anyway de xc70 is het niet geworden. Garagehouder wilde hem niet eens verkopen aan ons, ivm oude, uitgezakte rubbers overal in de ophanging. Het niet waard om te repareren -> export.

Hij waarschuwde ons redelijk expliciet voor nagenoeg alles in onze prijscategorie.

Renaults (en alles Frans) krijgen issues na 200k km., injectoren, oliepomp, elektronica, etc. Elk jaar een dure reparatie...

Het enige dat echt betrouwbaar op gas loopt is een V70 van voor 2008. Andere auto's krijgen allerlei problemen, waarbij de gas-kerel en benzine-kerel naar elkaar wijzen voor de oorzaak...

Ook Duitse auto's met veel kilometers was hij niet kapot van. Duur om te repareren. Bij Opels moet bijv. de injector uitgefreesd worden, die bakken vast en breken :/

Wat hij aanraadde was een... Prius :/ 1:20 op de snelweg en gewoonweg nauwelijks onderhoudskosten.
Of iets Japans op diesel, maar geen Toyota met een D4D motor.
Ik heb puur op ratio ook net een 2011 Prius3 gekocht, 150k. Ook ik heb wat meer ruimte nodig, wil em ook oprijden tot elektrisch viable wordt. Mijn afweging was dat ik iets betrouwbaars wou hebben (want heb hiervoor 10 jaar Renault gereden en was de auto 2 a 3 keer per jaar kwijt naar de garage), comfortabel en ruim. Dus heb ik nu een Prius. Bevalt me uitstekend overigens, lekker comfortabel, het nodigt uit tot relaxed rijden. Snelweg doet ie rond de 1 op 19, binnenwegen 1 op 23.

Ik rij ongeveer 35k per jaar, in mijn berekeningen was dit ook de voordeligste optie.
CMD-Snake schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 17:11:
[...]

Ik twijfel of die Prius echt 1 op 20 gaat doen op de snelweg. De Prius haalt zijn grootste voordeel vooral bij lage snelheid omdat dan de elektromotor helpt benzine te besparen. Op de snelweg heeft die elektromotor weinig te doen en zal die kleine 1 liter benzinemotor al het werk moeten doen.
De Prius 3 is op de snelweg iets beter dan een 2 want heeft een iets sterkere motor, 1.8l. Ik doe nu 1 op 19 maar 1 op 20 is prima haalbaar als je niet Vmax rijdt.

[Voor 15% gewijzigd door Kassad op 14-04-2018 17:29]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:10
C200cdi van 2007-2008. Die motoren worden gebruikt voor taxi’s die zonder moeite 5-6 ton rijden met minimaal onderhoud.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:19
TheBorg schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:14:
[...]

Brandstofkosten:
Benzine: 30.000 / 100 * 7,1 = 2130 liter. 2130 x € 1,71 = € 3.642,-

Totaal
Benzine: € 3.642,- + € 804,- = € 4.446,-

Heb even gerekend met brandstof advies prijzen. Aan het verbruik kun je zelf sleutelen natuurlijk
Ik heb laatst een kleinere diesel gekocht. Zitten ook aan de 30/35k per jaar. Hoe ik ook rekende, diesel bleef goedkoper.

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik heb zelf een half jaar geleden een V50 1.6D uit 2007 aangeschaft met ~258k op de teller voor 3.5k bij een particulier. Die had al een hoop dure reparaties achter de rug, en vooralsnog heb ik de eerste 10+k zonder problemen gereden. (*klopt op hout*)

1:19.5 gecombineerd verbruik tot nu toe, en een comfortabele auto. Tot nu toe ben ik tevreden. Als autoleek weet je nooit wat je koopt voor een auto met dit budget.

Mijn Firewizzie

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:37
Zelf rijd ik sinds kort in een Clio IV Dci en heb met dezelfde afweging gezeten. Uiteindelijk gekozen voor een B-segmenter omdat ik hiermee meer bang-for-the-buck kreeg, en de gebruikskosten aanzienlijk lager liggen. Voor een gezin met 1 kind volstaat eigenlijk elke 5 deurs wagen wel.

• DropjesLover
merauder schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:02:
Zelf rijd ik sinds kort in een Clio IV Dci en heb met dezelfde afweging gezeten. Uiteindelijk gekozen voor een B-segmenter omdat ik hiermee meer bang-for-the-buck kreeg, en de gebruikskosten aanzienlijk lager liggen. Voor een gezin met 1 kind volstaat eigenlijk elke 5 deurs wagen wel.
Ik rij die nu ook in de lease en ben er best tevreden over. Alleen om dus zelf te kopen... Hoe betrouwbaar zijn ze bij hogere kilometers, dat is gewoon een potentieel duur risico.

BThGvNeOA

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:43
[...]

AndRo555 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:00:
[...Met 90% snelweg is een hybride 200kg niet nuttige accu meeslepen... ]

.... met daarbij een uiterst zuinige motor die enkel in de hybride kan liggen omdat die zonder de elektra hulp te traag zou zijn. (In het geval van Toyota)
Ja je wint meer in de stad, maar ook op de snelweg zijn ze best zuinig.
Ik ken geen benzine auto’s die zuiniger zijn op de snelweg dan een recente Prius.
De winst is het grootste in de stad, maar daarbuiten maakt die efficient gebruik van zijn 38-40% thermisch efficiente 1.8l verbrandingsmotor.

• merauder
DropjesLover schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:31:
[...]

Ik rij die nu ook in de lease en ben er best tevreden over. Alleen om dus zelf te kopen... Hoe betrouwbaar zijn ze bij hogere kilometers, dat is gewoon een potentieel duur risico.
Ik denk dat ze betrouwbaarder zijn dan een Audi uit 2008 zijn. Een Clio is voor hetzelfde geld een auto die een stuk jonger is, en dus ook minder ouderdomkwaaltjes zal kennen. Denk aan uitdrogende rubbers, roest etc.

Het 1.5 dci blok staat ook als blok bekend die zeker vele tonnen kan wegdrukken.

• DropjesLover
merauder schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 22:54:

Het 1.5 dci blok staat ook als blok bekend die zeker vele tonnen kan wegdrukken.
Dat hoorde ik dus anders. Nieuwe set injectoren ergens na 200k km a €1000 - €1500 vind ik niet zonder problemen... En dan ook geen ketting maar een riem, etc.

BThGvNeOA

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
Vraag eens na bij een gasboer wat hun ervaringen zijn met bepaalde auto's als je gas overweegt. Er zit ook nogal wat verschil in installaties.

Mijn ervaring met gas tot nu toe is dat de installatie gewoon werkt en minimaal onderhoud nodig heeft. Gas stelt echter wel hogere eisen aan de ontsteking. Ik ken je kastje->muur verhaal, als de gasboer zegt dat de installatie goed is ligt het aan de ontsteking. Nu 2x meegemaakt, beide keren een gare bobine die op benzine nog prima werkte en op gas niet zonder misfires.

Edit: waar gas zelf weinig extra onderhoud kost heeft het wel een groot nadeel: het zit bij duur onderhoud in de weg waardoor het nog duurder wordt. Peugeot is zo leuk geweest om een druklager met kunststof lagerschaal te gebruiken. Voor de 200.000km smelt dat een keer en mag je een nieuwe koppeling. Vervolgens kan je blok niet kantelen omdat componenten van gasinstallatie in de weg zitten, eerst uitbouwen en later weer inbouwen, zo 2 uur extra.
Nu ook weer met thermostaat, halve gasinstallatie mag afgebroken worden om dat gare kunststof thermostaathuis te kunnen vervangen. Kost zonder gas al 350 euro, komt nog even 2 uurtjes bij.

[Voor 28% gewijzigd door _JGC_ op 15-04-2018 00:16]

• DropjesLover
_JGC_ schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:11:
[...]

Vraag eens na bij een gasboer wat hun ervaringen zijn met bepaalde auto's als je gas overweegt. Er zit ook nogal wat verschil in installaties.

Mijn ervaring met gas tot nu toe is dat de installatie gewoon werkt en minimaal onderhoud nodig heeft. Gas stelt echter wel hogere eisen aan de ontsteking. Ik ken je kastje->muur verhaal, als de gasboer zegt dat de installatie goed is ligt het aan de ontsteking. Nu 2x meegemaakt, beide keren een gare bobine die op benzine nog prima werkte en op gas niet zonder misfires.
Voor gas moet je ook hetere bougies monteren, dat wordt nogal eens vergeten ja :/

Helaas heb ik nu niet de tijd en zin om per merk en type de motorblokken in kaart te brengen die redelijk op gas lopen, en dan nog expliciet daar naar op zoek te gaan...

[Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 15-04-2018 00:14]

BThGvNeOA

• _JGC_
DropjesLover schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:13:
[...]

Voor gas moet je ook hetere bougies monteren, dat wordt nogal eens vergeten ja :/

Helaas heb ik nu niet de tijd en zin om per merk en type de motorblokken in kaart te brengen die redelijk op gas lopen, en dan nog expliciet daar naar op zoek te gaan...
Ik heb bij 2 garages gevraagd naar bougies en LPG mbt elektrode afstand. Beru is de enige fabrikant die erop hamert dat die op 0.75mm wordt gezet bij LPG en CNG. Beide garages doen het af als onzin en als je de gasboer belt met een vraag over een storing is zijn eerste vraag of je bougies wel op 0.7mm staan.

Probleem met gas is de beperkte kennis bij garages. Zowel de garages die het onderhoud plegen als de handelaren die LPG auto's verkopen.

• merauder
DropjesLover schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 23:56:
[...]

Dat hoorde ik dus anders. Nieuwe set injectoren ergens na 200k km a €1000 - €1500 vind ik niet zonder problemen... En dan ook geen ketting maar een riem, etc.
Persoonlijk vind ik een riem boven een ketting juist een pre. Als je vervolgens ook braaf de waterpomp mee vervangt kan er bij de meeste motoren bijna geen vervolgschade meer ontstaan. Bij diverse merken (VW / Fiat) wil de ketting ook nog wel eens knappen. Een ketting is iets lastiger vervangen, maar het is niet aan te raden om het een heel autoleven uit te zingen met een ketting.

Injectoren gaan er overigens ook aan bij andere merken. Het is gewoon een duur slijtageonderdeel. Een set verstuivers kost wellicht rond de 1000-1500, maar als je dit op 200K km uitsmeert, ben je nog geen cent per kilometer kwijt.

Verder speelt bij Renault mee dat er een (onterecht) slecht kwaliteitsimago heeft, en heeft iedereen wel een buurman van een neef van een oom die voor enorm hoge kosten is komen te staan. Ik heb eerder een Renault Megane uit 1.5Dci gereden uit 2003, en volgens 'kenners' stond dit bekend als het einde der tijden. Diverse zaken ( ruitenbediening, airco, cruise control ) ging overigens eraan, maar het blokje bleef met schone olie probleemloos draaien.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:41
Zou inderdaad zoals andere ook al aangeven eens naar de Ford Focus/Mondeo kijken. Zijn betaalbaar in aanschaf en onderhoud en wegligging is uitstekend. Complete uitrusting en stoelen zitten ook nog eens prettig.

We hebben ooit een Focus Station 1.8 uit 2000 gekocht en die staat hier nog steeds en wordt dagelijks gebruik en na 18 jaar weinig tot geen problemen. Hoe koud het is hij start en rijd nog als een zonnetje. En met een 1,8 motor ook nog eens supersnel. >:) APK is elke jaar weer zonder problemen en veel garage houders geven ook aan dat het een betrouwbare auto is.

Daarbij hebben wij een paar jaar geleden een Ford S-Max Diesel geïmporteerd. Die valt misschien buiten je budget denk ik maar is een fanatische auto. In alle jaren nagenoeg geen bijzonder onderhoud gehad en alleen de standaard zaken, banden, beurten en distributieriem. Voorruitverwarming is een ding wat ze standaard op elke auto moeten maken.
Een vooral de ruimte is top. Kofferbak is enorm en je wilt niet weten wat daar al mee vervoerd is. Vooral met kinderen is dat erg prettig lijkt mij.
Ook achterin ruimte in overvloed ook al staan de voorstoelen in de achterste stand dan nog ruimte zat voor je benen, erg fijn als je lang bent.

Nadeel is dat de auto aardig weegt en daar betaal je voor in de wegenbelasting. Maar hij rijd gemiddeld 1 op 19,5 dus dat doet hij erg netjes voor een zware auto ;)

Importeren al eens naar gekeken. Misschien voor je budget niet heel zinvol misschien maar groot voordeel is dat je met een diesel auto koopt die vaak meer opties hebben en een veel lagere km stand. Wij kochten de S-max met 30000km op de teller. In NL had je toen een S-max die minder opties had, en een km stand van gemiddeld 160000km op de teller had staan. Tja das een behoorlijk verschil.

Je moet natuurlijk bij invoering wel belasting betalen maar alles bij elkaar waren wij een stuk voordeliger uit en dan er een in NL kopen. Natuurlijk loop je wat meer risico omdat de auto van ver komt en je qua garantie en rijafstand het lastig is.
Iemand meenemen die verstand van auto heeft kan daarbij helpen. Maar ook daar zijn weer opties voor qua invoeren. Maar ja daar betaal je dan ook weer voor. Wij hebben de garantie afgekocht en de auto in NL laten nakijken en gelukkig was ons gevoel goed geweest. Geen problemen en goede auto, Maar de besparing van de garantie hadden wij anders ingezet voor reparatie. Maar goed onderzoek doen naar bv de garage vooraf helpt ook.

In België hebben zo bv wel een km registratie dus weet je dat de km kloppen.
Importen is een eitje en hebben we allemaal zelf gedaan. Via een bedrijf alleen de belastingpapieren en een kenteken voor 1 dag incl verzekering geregeld. Je moet de auto als je deze zelf ophaalt in het buitenland gelijk bij binnenkomst in NL laten keuren bij de RDW (stelt niet veel voor) en dan naar huis. Je hebt dan een tijdelijk kenteken nodig en verzekering.

Met een dag of 3 heb je dan je nieuwe kentekenpapieren in huis. Is leuk om te doen en je krijgt meer voor minder.

Er staan 2 Ford dus voor de deur en ook hiervoor div andere modellen gehad en gelukkig nog steeds niet teleurgesteld in het merk en zullen wij nog wel een tijd merk getrouw blijven.

Je moet ook een beetje mazzel hebben met 2de hands auto.

• DropjesLover
Als ik het budget optrek tot ~€10.000 worden de keuzes een stuk aantrekkelijker.
Mondeo / Megane / Laguna met rond de 100k km.
Al gaat bij die prijzen afschrijving een stuk meer meespelen (bij rond de €5.000 is de restwaarde minimaal).

Keuzes keuzes keuzes :/
Import is geen optie in verband met dat ik niet iets expliciet voor ogen heb en de auto over 2 weken nodig is.

BThGvNeOA

Anoniem: 632581

DropjesLover schreef op zondag 15 april 2018 @ 09:46:
Als ik het budget optrek tot ~€10.000 worden de keuzes een stuk aantrekkelijker.
Mondeo / Megane / Laguna met rond de 100k km.
Al gaat bij die prijzen afschrijving een stuk meer meespelen (bij rond de €5.000 is de restwaarde minimaal).

Keuzes keuzes keuzes :/
Import is geen optie in verband met dat ik niet iets expliciet voor ogen heb en de auto over 2 weken nodig is.
Zou dan toch liever voor een mondeo gaan..

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
CH4OS schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 19:01:
[...]
Ho ho, er zijn er zat die wél de moeite hebben genomen een ad blue systeem toe te voegen...
S0epkip schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:38:
[...]

Dat is echt niet waar.
Heb je er wel eens in gereden?

Het is geen VAG waar je bij VW,Audi,Seat etc. gewoon dezelfde auto met andere afwerking krijgt.

Ik hoopte dat mijn Focus ook hetzelfde zou zijn als de C30 die ik daarvoor had. Tijdens de eerste sneeuwrit kom je er al snel achter dat het compleet andere auto’s zijn...
WouterG schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:53:
Bij ons bedrijf was de megane model 2012 een tijdje behoorlijk populair en heb nooit collega’s horen klagen over problemen. Rij er nu zelf ook één sinds een half jaar, voor een kleine 7k een bose edition met 150k op de teller en het is een prima auto voor z’n geld. Laag verbruik (ik haal 1 op 20), genoeg laadruimte voor een gezin met twee kinderen en het enige probleem dat ik heb gehad is een defect ledje in de wijzerplaat. En de TomTom live services (live file-informatie) werkt niet meer omdat er 3 jaar geen abbonement op heeft gezeten.

Zie ook https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/RENAULT/MÉGANE/2009-05-01/2012-06-11/1443
Bij ons bedrijf waren ze de eerste 4 jaar ook heel betrouwbaar. Daarna gingen ze eruit en hebben we daar geen zicht meer op.

Mijn Skoda Fabia was echt de meest dramatische van alle auto’s die ik heb gereden. En de arrogante dealer kreeg je cadeau. Ik denk niet dat ik bij hem nog een nieuwe mag kopen als ik zou willen.
CMD-Snake schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 16:51:
[...]

Waarom zou je automaat bij 250K km stuk gaan? Dat hoeft natuurlijk niet. Een koppeling in een handgeschakelde versie kan ook stuk gaan. Staat of valt vooral met wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan.

Het zijn dikke bakken, maar reserveer wel voldoende geld voor het onderhoud. Dit soort auto's kopen voor 7000 euro is een risico, had je nou 15-20K te besteden dan had je zeker een goede kunnen vinden.

Een voordeel wel bij de VAG modellen is dat je een long life beurt kan doen. Je onderhoudsinterval is dan iets van 30.000 km of een jaar.

[...]

Ik zou eerder voor de V70 gaan dan de XC70, simpelweg omdat die vijf jaar jonger is. Onderdelen slijten niet alleen door gebruik, maar ook met leeftijd.

[...]

Ik geloof dat de Meganes wel goed in elkaar zitten. Toyota is Japanse degelijkheid. :P

[...]

Ga er maar niet vanuit dat je die XC70 voor hetzelfde bedrag verkoopt over twee jaar. Die radio en navigatie vervangen maakt geen sier uit voor de verkoopsprijs.

Waarom zit je zo te hameren op die antieke navigatie systemen? Lijkt mij weinig relevant. Zelf gebruik ik altijd mijn telefoon als navigatie. Dat kost niets extra's en Google maps is altijd up-to-date. Voor auto's zit je vaak vast aan dure kaarten die via de dealer geleverd moeten worden. En na een tijdje kan je de situatie hebben dat het systeem in je auto niet meer te updaten valt met nieuwe kaarten.

Wat zijn de echte must-haves voor een auto voor jou? Ik vind het moeilijk om die af te leiden uit je lijstje.

Je zou ook kunnen kijken naar iets als een Skoda Fabia. Met 7000 euro kan je dan nog heel wat auto kopen voor je geld, zoals deze:

https://www.autoscout24.n...64-3aadf8abb335?cldtidx=6

https://www.autoscout24.n...b2-0bf166c67718?cldtidx=7

https://www.autoscout24.n...0-834f4bba8ad8?cldtidx=18

Sommigen hierboven zijn iets boven je budget, maar wees niet bang om te pingelen. Ze zijn in elk geval redelijk jong (bj 2012 of 2013) en niet zoveel kilometers. Het zijn stationwagons dus je kan ook nog een kinderwagen achterin leggen.
Helemaal eens met die navigatie.
Ik rijd altijd met telefoon, kaarten in iOS geeft een veel betere file-informatie dan welk ingebouwd systeem dan ook.
[...]

1,8 toch?!

Youtube: DashcamNL

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dfrenner schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:10:
Ho ho, er zijn er zat die wél de moeite hebben genomen een ad blue systeem toe te voegen...
Maar dat is dan ook helemaal mijn punt niet. ;)

• BlakHawk
CH4OS schreef op zondag 15 april 2018 @ 10:43:
[...]
Maar dat is dan ook helemaal mijn punt niet. ;)
Jij zegt dat ze allemaal sjoemelden, dat is niet waar.

Het waren de genen die zowel in Europa lage CO2 uitstoot wilden en in de USA lage NOx uitstoot, zónder adblue toe te voegen.

CO2 en NOx is een soort trade-off. Bij een optimale verbranding komt er weinig NOx vrij, maar veel CO2. Bij een minder optimale verbranding komt er weinig CO2 vrij en juist veel NOx.

Als je dus de eco diesels uit Europa, zonder aanpassingen in de USA wil verkopen, zul je ad-blue moeten toevoegen om NOx te drukken.

Het probleem is dat we in Europa heel erg naar CO2 kijken en in de USA naar NOx.

Daarom hebben merken of andere motoren gehanteerd in USA, of adblue toegevoegd.

Behalve VAG, die dacht de testen in de USA even te bedonderen met dezelfde diesels die hier zo min mogelijk CO2 uitstoten. En dus automatisch meer NOx.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dfrenner schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:16:
Jij zegt dat ze allemaal sjoemelden, dat is niet waar.
Dat is ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat VAG niet de enige is die sjoemelde. Veel van de grote merken sjoemelden.

[Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 15-04-2018 11:24]

• BlakHawk
CH4OS schreef op zondag 15 april 2018 @ 11:22:
[...]
Dat is ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat VAG niet de enige is die sjoemelde. Veel van de grote merken sjoemelden.
Je kunt dat niet vergelijken. Ja er zijn heel veel merken die op de weg meer uitstoten dan in het lab.

Bij VAG ging het alleen om bewuste software of “Defeat device”. Daar waren ze echt de enige in en daarom kost het ze nu al velen miljarden in de VS en worden 4 medewerkers ook strafrechtelijk vervolgd. De verschillen waren bij andere merken veel kleiner.

Kijk alle merken kijken bewust naar de tests en proberen zo goed mogelijk eruit te komen. Daarnaast is zo’n test vaak geen afspiegeling van realistisch weggedrag.

Maar over andere merken:
“There is no evidence of illegal activity, such as the “defeat devices” used by Volkswagen.”

https://www.google.nl/amp...ishi-diesel-emissions-row

Daarom wordt VAG er zo fors op afgerekend. En terecht!

• DropjesLover
Mag ik vragen om on topic te blijven?
Het gaat hier sowieso om een 2e hands auto, geen nieuwe, en VAG is redelijk afgeschreven als optie.

BThGvNeOA

• CMD-Snake
DropjesLover schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:20:
Het gaat hier sowieso om een 2e hands auto, geen nieuwe, en VAG is redelijk afgeschreven als optie.
Het is wel lastig om je zo te helpen, wat zoek je precies in een auto nu? Je zei voor maximaal 7000 euro iets te zoeken, maar dan heb je ook ineens 10.000 liggen?

Met 35.000km op jaarbasis zou mijn keuze bij een diesel liggen. Dieselmotoren hebben vaak grotere onderhoudsintervallen dan benzinemotoren (en LPG is nu eenmaal nog altijd een benzinemotor) en ze zijn ook minder slijtagegevoelig.

Het lijkt mij beter om een keer een goede auto van 10K te kopen en dan te kijken hoe ver je komt. Echt oprijden is ook een optie, hoef je ook niet meer wakker te liggen van afschrijving als je daar om geeft.

De Mondeo optie die eerder genoemd wordt is ook een goede suggestie. Als je rond de 10K winkelt koop je een behoorlijk knappe wagen:
https://www.autoscout24.n...ff-4fad9a6b12af?cldtidx=8

De Focus Stationwagon zou je ook nog kunnen overwegen:
https://www.autoscout24.n...ca-77489ce971f1?cldtidx=8

https://www.autoscout24.n...e-1816e527b2bd?cldtidx=12

Zoals je kan zien koop je voor onder de 10K nette exemplaren die jong zijn en leuke opties hebben.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Wow is dat al export reden. Achterophanging heb je geen onderhoud aan, voor zijn alleen de draagarmen wat gevoelig, rest is gewoon standaard werk. En met de moderne voorpoten dat je onderste deel kunt losschroeven is alles zo gepiept.

• DropjesLover
sugarlee89 schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:58:
[...]

Wow is dat al export reden. Achterophanging heb je geen onderhoud aan, voor zijn alleen de draagarmen wat gevoelig, rest is gewoon standaard werk. En met de moderne voorpoten dat je onderste deel kunt losschroeven is alles zo gepiept.
En al 15 jaar oud, 380.000 gelopen, wel in top staat verder, op versleten lijstje in de deur en versleten pookzak na.

BThGvNeOA

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Japans en diesel eens kijken,

Subaru Legacy - https://www.gaspedaal.nl/subaru/legacy/diesel?srt=df-a

Mazda 6 - https://www.gaspedaal.nl/...nst=24&pmax=7000&srt=df-a

Ook nog gekeken naar Zweeds staal in de vorm van Saab maar dan kom je bij autos terecht die al 3 tot 4 ton gelopen hebben.

De Toyota diesels staan inderdaad niet al te best bekend maar ik kan mij voorstellen dat als ze al een 1,5 tot 2 ton gelopen hebben dat dan de problemen al wel verholpen zijn in eerder onderhoud.

• Grrrrrene
  • Niet online
TheBorg schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:14:
[...]

OK, maar dan wel met de daadwerkelijke verbruikscijfers aldus Spritmonitor.de (uitgaande van de non-plugin Prius).
Brandstofkosten:
Benzine: 30.000 / 100 * 5,2 = 1560 liter. 1560 x € 1,71 = € 2.667,-

Totaal
Benzine: € 2.667,- + € 804,- = € 3.471,-
En dan is benzine ineens (iets) goedkoper. Dat de Prius op de autosnelweg onzuinig zou zijn is echt onzin. De Atkinson-cycle motor is erg zuinig en de auto bijzonder gestroomlijnd. Dat begint op hogere snelheden best wel aan te tikken :)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:37
MadMarky schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:58:
[...]

Wat een lariekoek, er zijn legio auto's perfect geschikt op LPG 8)7

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Waarom geen Mitsubishi Grandis? Misschien te groot voor nu, maar wellicht als er nog een kleine in de planning zit?

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• DropjesLover
Grrrrrene schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:21:
[[s]
[...]

OK, maar dan wel met de daadwerkelijke verbruikscijfers aldus Spritmonitor.de (uitgaande van de non-plugin Prius).

[...]

En dan is benzine ineens (iets) goedkoper. Dat de Prius op de autosnelweg onzuinig zou zijn is echt onzin. De Atkinson-cycle motor is erg zuinig en de auto bijzonder gestroomlijnd. Dat begint op hogere snelheden best wel aan te tikken :)
Dat maakt het wel interessanter, zeker. Ook omdat ik op termijn naar 4 dagen werken ga, waardoor er weer 5000km minder per jaar gereden wordt en ik misschien net onder het gunstige diesel/benzine punt zak.

Maar het blijft wel een Prius :P

Hoe staat het eigenlijk met een Auris hybrid, of uberhaupt andere hybrides?

Een Prius is gewoon de beste keus om voor ~€10k voor zo min mogelijk kosten te rijden.
Maar het oog wil ook wat, een beetje meer vermogen is ook wel fijn en ik vind het dashbord in het midden irritant :/
psy schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:44:
[...]

Het kan wel, maar wordt weinig gedaan gezien het aanbod en bij problemen later is het achterhalen van problemen of oplossen meer werk, ook omdat er meer onderdelen domweg onder de motorkap zitten, waar bij het ontwerp geen rekening mee gehouden is.

[Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 16-04-2018 11:59]

BThGvNeOA

• MadMarky
  • Niet online
psy schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:44:
[...]

Heel hard lariekoek roepen staat natuurlijk altijd sterk in een discussie :+

Ik linkte in mijn post naar de catalogus van een bekende LPG installateur. Wat is de bron waarmee je mijn 'lariekoek' onderuit gaat halen?

🖥️ | 🚗

• Baroe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-04-2019
Chrysler (Grand) Voyager uit 2004-2007? 8)

https://www.autoweek.nl/v...iekar-1-chrysler-voyager/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DropjesLover
Onze zoon is nog niet geboren, beetje vroeg voor een auto waar het hele f-jes team in past :p

BThGvNeOA

• Baroe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-04-2019
DropjesLover schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:18:
[...]

Onze zoon is nog niet geboren, beetje vroeg voor een auto waar het hele f-jes team in past :p
Ligt wel in jou prijs range en het is volgens mij ook grotendeels mercedes techniek. Veel auto voor relatief weinig geld.

Ik heb twee kids en ik kijk momenteel zelf naar een 2006 Chevy Suburban. Veels te groot, lomp, duur etc, maar helemaal mijn ding :*)

• _JGC_
DropjesLover schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:57:
[...]

Dat maakt het wel interessanter, zeker. Ook omdat ik op termijn naar 4 dagen werken ga, waardoor er weer 5000km minder per jaar gereden wordt en ik misschien net onder het gunstige diesel/benzine punt zak.

Een Prius is gewoon de beste keus om voor ~€10k voor zo min mogelijk kosten te rijden.
Maar het oog wil ook wat, een beetje meer vermogen is ook wel fijn en ik vind het dashbord in het midden irritant :/

[...]

Het kan wel, maar wordt weinig gedaan gezien het aanbod en bij problemen later is het achterhalen van problemen of oplossen meer werk, ook omdat er meer onderdelen domweg onder de motorkap zitten, waar bij het ontwerp geen rekening mee gehouden is.
De grote groep 4-5 jaar oude auto's is ex-lease. 10 jaar terug was het voor de bijtelling interessant om LPG te doen, de BPM korting bij LPG viel weg tegen de inbouwkosten. De laatste 5 jaar zag het er met bijtelling en BPM heel anders uit. Een paar merken leveren nog af fabriek LPG, maar verder zie je weinig jonge auto's met LPG.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:18:
[...]

Misschien wil die wel op ballet.

• psy
MadMarky schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:00:
[...]

Heel hard lariekoek roepen staat natuurlijk altijd sterk in een discussie :+

Ik linkte in mijn post naar de catalogus van een bekende LPG installateur. Wat is de bron waarmee je mijn 'lariekoek' onderuit gaat halen?
Praat met een goede installateur die Vialle of Prins installaties kan plaatsen. Zelfs moderne DI motoren zijn tegenwoordig geen probleem meer. En er is sowieso meer mogelijk als in de standaard lijstjes staat.

Ik zie dat je linkt naar de bekende Vialle lijst. Hij is alleen niet compleet. Daar staan alleen de "standaard" installaties op.
[...]
Het wordt weinig gedaan, dat klopt, maar dat is vooral omdat veel mensen dat te duur vinden of er domweg niet aan denken.

Dat er meer onderdelen onder de motorkap zitten, dat klopt, maar erg veel meer is het niet. Bij dampgas is het een verdamper, regelunit en injectoren, bij LPi is het alleen nog een regelunit en de injectoren.

Zeker bij een wat oudere MPi motor (dus niet DI) heb je het over zeer uitgerijpte techniek, waar echt nauwelijks problemen te verwachten zijn.

Dieselmotoren zijn technisch complex. Wat daar aan kapot kan gaan? Dat is veel duurder als de simpele LPG installatie, waarbij je ook nog eens het voordeel hebt dat je altijd nog een secundair brandstofsysteem tot je beschikking hebt als je LPG installatie toch een probleem zou hebben.

Ik vind het echt onvoorstelbaar naïef dat er mensen NU NOG een diesel overwegen. Dat gaat er bij mij gewoon niet meer in.
Ik zie dat @dfrenner zich ook al gemeld heeft hier :P

[Voor 58% gewijzigd door psy op 16-04-2018 13:47]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BlakHawk
psy schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:34:
Ik vind het echt onvoorstelbaar naïef dat er mensen NU NOG een diesel overwegen. Dat gaat er bij mij gewoon niet meer in.
Zeker, nog twee weken en dan krijg ik mijn hybride diesel! *O*
Maar, deze keer ga ik proberen woon werk verkeer elektrisch te rijden en de rest zal de 5 cilinder diesel vast heerlijk rijden!

Ik ben benieuwd hoe aanlokkelijk de power button is...
Elektrisch doet hij 0-100 in 22 seconden, maar met de powerbutton in 6 seconden >:)

Nee, ik heb mijn werkgever beloofd zo veel mogelijk elektrisch te rijden :Y

Dus ook ik vergroen :9
Allen blijft de eis: "diesel" bij ons bedrijf bestaan!

On topic:
Er is niets mis met diesel... Mits je een Euro 6 of later overweegt.

We vallen in herhaling, dus blijkbaar geloof je het niet, maar een euro6 diesel stoot 5 keer minder fijnstof uit de motor uit dan een hedendaagse benzine. NOx ligt wel veel hoger, maar bij de nieuwe 2020 blokken ligt de dremelwaarde fors lager en mogen diesels niet meer dan 80gr per km uitstoten.

Dat is de reden dat Toyota stopt met diesel, zij denken dat niet te gaan halen, terwijl de nieuwe 1.5 hdi van Peugeot, nu al hieraan voldoet. Juist door adblue toe te voegen wordt NOx geneutraliseerd.

Niets mis met de eisen verscherpen, als dat voor schonere diesels zorgt! een hele groep motoren bij voorbaat afschrijven is niet heel handig... Vooral niet als het vooral op onderbuik en één specifiek sjoemelmerk gebaseerd is.

[Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 16-04-2018 14:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
psy schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:34:
[...]

Het gaat om een tweedehands auto en een beperkt budget. Wat kun je je precies niet voorstellen :?
De hybride-diesel van dfrenner gaat ook ver buiten het budget dat de TS gesteld heeft.

Er is al meerdere keren gevraagd om on-topic te blijven, het zou jullie sieren om daar iets mee te gaan doen. Kom eens met concrete voorstellen voor auto's of loop anders het topic niet zo te vervuilen met dat milieugeneuzel.

🖥️ | 🚗

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DropjesLover
Volvo V50 ?

[Voor 62% gewijzigd door Hackus op 16-04-2018 15:18. Reden: regio breda]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy

• DropjesLover

BThGvNeOA

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Woker dan een wekkerradio

Voor LPG zijn Subies inderdaad erg interessant, zou zelf wel een 2.0 nemen, de 2.5 heeft altijd best veel last gehad van zwakke koppakkingen, aan de andere kant: Zodra ze eens zijn vervangen, blijven ze vaak wél goed. Op dat na vreselijk degelijk, gewoon een beetje normaal onderhoud plegen en het blok gaat mee zo lang je wilt, ik ben eens iemand tegengekomen met 6 ton op de teller, met LPG, en dat blok liep nog prachtig.

Enige nadeel van Subaru's is dat ze gewoon niet echt zuinig zijn, hun AWD [wat een enorm pluspunt is tijdens slecht weer] zorgt voor een hoger verbruik, en die boxers van ze zijn ook gewoon niet echt zuinig, maar met LPG zouden ze niet eens echt onzuiniger worden, en ach, je betaald toch veel minder voor je brandstof :P

Eventuelle spelings fautem zijn hornderd prosent ironies bedoeldt.

• psy
Bij de 2.5 kan je wel heel makkelijk de kleppen stellen, dat is bij de 2.0 wel wat meer werk.

Zuinig zijn ze nooit nee. Maar als je daar zware diesels als een A6 of een XC70 uit de TS tegenover zet, nou die lopen ook geen 1 op 20 op diesel 😀

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

De Auris Hybrid is inderdaad een mooiere auto. Zijn stroomlijn is wat minder, wat zich vertaalt in een iets hoger verbruik, maar met 5,29 liter/100km nog altijd zeer netjes voor een benzine-auto. Vertaalt zich op jaarbasis in nog geen 50 euro duurder dan de Prius, nog altijd nipt goedkoper dan diesel.
Ik vraag me af of je een Auris hybrid gaat vinden voor dit geld, denk dat dat net niet gaat lukken. Ik heb voor m'n werk wel eens een Prius mee gehad en het zijn fijne reisauto's: comfortabel, stil, erg zuinig, veel luxe. Nee, mooi zijn ze niet, maar je koopt hem dan ook niet voor de buurman en van binnen vind ik het helemaal niet gek. Je krijgt veel luxe voor relatief weinig geld. Zodra je een auto uitzoekt op basis van kosten, afschrijving, etc, kom je niet op de spannendste auto's uit, maar is dat nu echt erg? Een stoplichtsprintje win je overigens al snel in een Prius, de eerste 100m is zo'n CVT echt idioot rap.

En ze zijn echt extreem betrouwbaar, in de vergelijking van @TheBorg staan geen prijzen van onderhoud en dat ligt gewoon hoger bij diesel, dus in werkelijkheid is de Prius (of Auris hybrid) echt veel goedkoper in gebruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:13

TheBorg

Resistance is futile.

Grrrrrene schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:24:
[...]

De Auris Hybrid is inderdaad een mooiere auto. Zijn stroomlijn is wat minder, wat zich vertaalt in een iets hoger verbruik, maar met 5,29 liter/100km nog altijd zeer netjes voor een benzine-auto. Vertaalt zich op jaarbasis in nog geen 50 euro duurder dan de Prius, nog altijd nipt goedkoper dan diesel.

[...]

Ik vraag me af of je een Auris hybrid gaat vinden voor dit geld, denk dat dat net niet gaat lukken. Ik heb voor m'n werk wel eens een Prius mee gehad en het zijn fijne reisauto's: comfortabel, stil, erg zuinig, veel luxe. Nee, mooi zijn ze niet, maar je koopt hem dan ook niet voor de buurman en van binnen vind ik het helemaal niet gek. Je krijgt veel luxe voor relatief weinig geld. Zodra je een auto uitzoekt op basis van kosten, afschrijving, etc, kom je niet op de spannendste auto's uit, maar is dat nu echt erg? Een stoplichtsprintje win je overigens al snel in een Prius, de eerste 100m is zo'n CVT echt idioot rap.

En ze zijn echt extreem betrouwbaar, in de vergelijking van @TheBorg staan geen prijzen van onderhoud en dat ligt gewoon hoger bij diesel, dus in werkelijkheid is de Prius (of Auris hybrid) echt veel goedkoper in gebruik.
Onderhoudskosten voor een diesel zijn een paar tientjes hoger. Je hebt geen bougies nodig, maar bijv. wel een roetmeting. Onder aan de streep maakt het niet zo veel uit. Daarnaast betaal ik een vast bedrag per onderhoudsbeurd. Ook comfortabel.

En allemaal leuk en aardig maar de acceleratie van een Prius is maar relatief. Een stoplichtsprintje win je niet van mijn C-Klasse. Ook een fijne reisauto. Stiller, zuiniger en meer luxe. En als ik net zo langzaam als de gemiddelde Prius rijder ga rijden dan haal ik 3,8 liter per 100km. Volgens de verbruikt monitor is het gemiddelde 4,52 liter per 100km. Dat is ook ongeveer mijn verbruik zonder bewust zuinig te rijden. Kijken we dan naar de benzine versie dan is het verbruik rond de 7,71 liter per 100km.

Ook kun je met een diesel genieten van twee keer zo veel koppel. Handig met een aanhanger. Je merkt bijna niet dat ie er achter hangt.

Daarnaast is een C-Klasse met een kiliometerstand van 500,000km helemaal niet zo raar. Ik ben benieuwd hoeveel Priussen dat gaan halen. Op Autoscout staat er zelfs één met 790.000km op de klok.

Misschien is een Prius een goede auto en is het verbruik ongeveer gelijk aan een diesel maar er zijn ook andere factoren die meespelen. TS kan kwa kosten dus zo ongeveer kiezen uit 60 modellen diesels of een Prius. Ik vind het ding gewoon niet mooi. Een auto moet ook een beetje bij je passen.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee