Ik wil een nas bouwen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piertje1984
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-04 15:11
Beste,

Zoals de titel aangeeft wil ik graag een NAS bouwen welke ik wens te gebruiken voor massa opslag van de wat minder legale content ;)

Ik wil er meerdere streams op kwijt kunnen onder andere 4k. Ik wil 2 x 3tb inbouwen met de mogelijheid uit te breiden naar meerdere schijven wanneer de wens hierna is.

Ik heb echt 0,0 verstand van Nasje.

Wie o wie heeft het beste advies voor mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 15:50
is het dan niet verstandiger om een kant en klare nas aan te schaffen? verbruikt vaak ook minder stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Voor wij je alles gaan vertellen wat met NAS te maken heeft.

Wat weet je zelf al en heb je zelf al onderzocht ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34
(jarig!)
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017
Alweer een jaar oud. Maar het geeft een prima idee van zelfbouw NASsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik wil er meerdere streams op kwijt kunnen onder andere 4k.
Euh... Streams sla je niet op maar die buffer je kortstondig. Daar heb je dus absoluuut geen 2x 3TB voor nodig.

Nog afgezien daarvan; een NAS is absoluut geen rocketscience en de grote jongens zoals Synology, Thecus en QNAP hebben hele mooie websites met informatie over wat elk model kan, tutorials/manuals hoe je eventueel kan uitbreiden en welke factoren eventueel meespelen.

Zelfbouw, zeker met de "beginnerskwaliteit" van de topicstart, raad ik je per direct af. Als je wel wat wil doen, en bekend met Windows bent, kan je allicht eens met Storage Spaces en SMB/NTFS-permissies aan de gang gaan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piertje1984
Okay helemaal niets is het ook niet. Ik ben bang dat een kant en klare synology vele malen duurder is dan een zelfbouw NAS.

Ik wil er Freenas op draaien dus zal sowieso 8gb ram moeten hebben daar dit prettiger draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piertje1984
MAX3400 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:33:
[...]

Euh... Streams sla je niet op maar die buffer je kortstondig. Daar heb je dus absoluuut geen 2x 3TB voor nodig.

Nog afgezien daarvan; een NAS is absoluut geen rocketscience en de grote jongens zoals Synology, Thecus en QNAP hebben hele mooie websites met informatie over wat elk model kan, tutorials/manuals hoe je eventueel kan uitbreiden en welke factoren eventueel meespelen.

Zelfbouw, zeker met de "beginnerskwaliteit" van de topicstart, raad ik je per direct af. Als je wel wat wil doen, en bekend met Windows bent, kan je allicht eens met Storage Spaces en SMB/NTFS-permissies aan de gang gaan?
Ik doel hier meer op de kracht van het bakkie zodat ik beneden en mijn vriendin boven films kunnen streamen zonder onderbreking. Met onze uitbreiding thuis moet het kunnen zijn dan mijn dochter en zoon ook een film/serie kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:09
Als je alleen wilt streamen films is een simpele synology toch voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

piertje1984 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:35:
[...]

Ik doel hier meer op de kracht van het bakkie zodat ik beneden en mijn vriendin boven films kunnen streamen zonder onderbreking. Met onze uitbreiding thuis moet het kunnen zijn dan mijn dochter en zoon ook een film/serie kunnen kijken?
Dat schets ik dus: welke randfactoren heb je in je netwerk en hoe moet je dus je data van je NAS aanbieden aan een endpoint?

SMB? NFS? Moet er transcoding plaatsvinden? Wat is je bitrate vs bandbreedte? etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
Heb zelf een play variant en hij download streamt naar kodi TV en luister boven muziek allen tegelijk zonder haperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:57

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Voor eigenbouw kan je naar freenas (os)
kijken. Ik draai het op mijn oude pc, werkt prima. Maar volgens mij is zelfbouw niet goedkoper dan een kant en klare nas.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

piertje1984 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:35:
[...]

Wat versta je onder streamen? Je NAS die daadwerkelijk een stream opzet via een unicast/multicast? Of gewoon een fileserver vanaf waar je files opent (en dus eigenlijk niets met streamen te maken heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piertje1984
Okay, ik merk nu al aan de antwoorden dat ik er echt geen verstand van heb. Dan ga ik het ook niet zelf in elkaar bouwen... zal dan kijken naar een kant en klare NAS. Ben er klaar mee telkens mijn pc aan te laten staan namelijk.

Toch bedankt voor de onwijs snelle reacties <3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:35
piertje1984 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:43:
Ben er klaar mee telkens mijn pc aan te laten staan namelijk.
Slaapstand? Hibernation?
Weet niet wat het exact betekend in watt, maar een hibernation is afaik bijna uit.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piertje1984
Bad Brains schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:46:
[...]

Slaapstand? Hibernation?
Weet niet wat het exact betekend in watt, maar een hibernation is afaik bijna uit.
Ik heb wat issues met mijn machine waardoor slaapstand niet echt een optie is, dan slaattie vast. Heb de machine al een x uit elkaar gehaald en win opnieuw geinstalleerd. Dit had allemaal geen nut.

Ik wil ook gewoon een vaste plek hebben waar ik foto's van de kids enz kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bad Brains schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:46:
[...]

Slaapstand? Hibernation?
Niet alle disks willen hibernation doen; zeker niet als je, in zijn algemeenheid bepaalde RAID-opstellingen gebruikt. Tenminste, hoogstens spindown maar dan verbruik je per disk alsnog 0.5 tot 3W.

Tja, dat zijn de voor- en nadelen van centrale opslag; je zal er kosten aan hebben om het aan te laten staan, helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij veel Synology's is het geheugen ook prima uit te breiden, ofwel officieel (=duur), ofwel op een iets moeilijkere manier met zelf uitgezocht geheugen (=lees een paar fora en kijk wat youtube filmpjes, is goed te doen).
Ik heb zelf een DS218+ met 1 x 4Tb WD Red en 8Gb DDR3L. Ik was totaal ongeveer € 525 kwijt. Heb je al uitgerekend wat je aan je zelfbouw NAS kwijt zou zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 116,-€ 116,-
1Crucial CT102464BF160B€ 65,41€ 65,41
1Synology DiskStation DS218+€ 324,-€ 324,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,41

Als je nog wil uitbreiden zal je waarschijnlijk meer hebben aan een 4-bay. Met 2 x 3Tb kom je dan op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 93,95€ 187,90
1Synology DiskStation DS418€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 652,31

[ Voor 30% gewijzigd door gwystyl op 13-04-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:35
MAX3400 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:50:
[...]

Tja, dat zijn de voor- en nadelen van centrale opslag; je zal er kosten aan hebben om het aan te laten staan, helaas :)
Ja probeerde mee te denken, zet zelf altijd alles aan met een magicpacket en uit met VNC.
Scheelde me 200e dit jaar.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piertje1984
gwystyl schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:53:
Bij veel Synology's is het geheugen ook prima uit te breiden, ofwel officieel (=duur), ofwel op een iets moeilijkere manier met zelf uitgezocht geheugen (=lees een paar fora en kijk wat youtube filmpjes, is goed te doen).
Ik heb zelf een DS218+ met 1 x 4Tb WD Red en 8Gb DDR3L. Ik was totaal ongeveer € 525 kwijt. Heb je al uitgerekend wat je aan je zelfbouw NAS kwijt zou zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 116,-€ 116,-
1Synology DiskStation DS218+€ 324,-€ 324,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,41

Als je nog wil uitbreiden zal je waarschijnlijk meer hebben aan een 4-bay. Met 2 x 3Tb kom je dan op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 93,95€ 187,90
1Synology DiskStation DS418€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 652,31
toon volledige bericht
Dit is wel een goede set inderdaad. Scheelt me in ieder geval een bult zelfbouw werk.

Ik wil het voornamelijk gebruiken voor films/series en opslag fotos van de kindjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

piertje1984 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:01:
[...]
...opslag fotos van de kindjes.
Het zal niet anders zijn dan nu maar zorg voor een backup!

Als je nu (of zometeen) een ongelukje in huis hebt (water / brand / inbraak); ben je alles kwijt, al heb je 20 disks in een NAS zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
piertje1984 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:49:
[...]

Ik heb wat issues met mijn machine waardoor slaapstand niet echt een optie is, dan slaattie vast. Heb de machine al een x uit elkaar gehaald en win opnieuw geinstalleerd. Dit had allemaal geen nut.

Ik wil ook gewoon een vaste plek hebben waar ik foto's van de kids enz kan opslaan.
Kan een simpele driver issue zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
piertje1984 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:01:
[...]

Dit is wel een goede set inderdaad. Scheelt me in ieder geval een bult zelfbouw werk.

Ik wil het voornamelijk gebruiken voor films/series en opslag fotos van de kindjes.
Vergeet je de backup niet (foto's van de kindjes)? En nee, RAID is geen backup :+

@MAX3400 was me voor <3

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-04-2018 15:06 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:54

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Gewoon de 3-2-1-0 regel toepassen.
  • 3 kopies.
  • 2 verschillende mediums waar de data op weggeschreven wordt.
  • 1 offsite.
  • 0 errors, oftewel ook restores testen!

[ Voor 28% gewijzigd door Hari-Bo op 13-04-2018 15:08 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• piertje1984
Yes, ik heb ook nog een 1tb online opslag bij stack lopen. Dus dat komt goed,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
Je zou ook nog een Microserver Gen10 kunnen overwegen. Meestal iets goedkoper dan een 4-bay NAS. Daar kun je FreeNAS ook gewoon op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

0,0 verstand van NAS? Koop gewoon een Synology en je wil nooit meer anders.
Stroomverbruik is veel minder dan een zelfbouwserver (of je moet @mux heten :)), dus je verdiend het eventuele verschil in aanschaf in de loop van tijd vanzelf terug.
Daarnaast heb je lang ondersteuning en is hij eenvoudig instelbaar, en met een grote community (ook hier).

Succes met het maken van je keuze!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@piertje1984

1) Zelfbouw NAS leer je heel veel van maar je moet er zelf wel moeite in steken.
- Verkeer van disk naar disk,cpu, north/southbridges,ram, en netwerkkaart
- voor en nadelen van raid varianten (software raid, hardware raid) en de "non" raid variant(en) zoals zfs
- performance testen (heb je alles wel goed gedaan?)
- OS (vaak linux)

1a) Je kan shortcuts nemen door bv nas-op-een-disk(usb-stick oid) die je wat moeite uit handen nemen.

2) Als je bv in het Het grote zuinige server topic - deel 2 duikt hebben ze wel tips over "zuinig systeem" o.a moederbord en 2.5 3tb diskjes .. en dit topic zou ik doorlezen als je bv meer wilt doen dan "nas"

3) Maar zoals menig persoon zegt --> Synology of Qnap NAS scheelt enorm veel tijd/gezeur en zelfbouw is vaak duurder dan kant en klaar. en deze dingen zijn tegenwoordig zo krachtig dat ze ook nog wel wat leuke extra dingen kunnen doen zoals muziek/film streaming naar je console of tv ...
Ook hebben ze hier op GOT aparte topics per nas.

Tja vanalles

Pagina: 1