Losse toets, valt niet onder garantie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.359 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
In oktober heb ik deze laptop bij Bol.com gekocht. Deze laptop gebruik ik voor m'n werk als backend developer, dus ik ben daar zo een dertig uur per week op aan het typen geweest.

Echter heb ik in die tijd een aantal maal meegemaakt dat de letter o soms niet reageerde en wat scheef stond. Dan moest ik er wat harder op drukken en dan deed ie het weer een tijdje en dan was ie ook weer recht. Dit was overigens geen stof eronder of iets dergelijks want ik blaas het met grote regelmaat schoon.

In maart ergens komt de o toets ineens helemaal los tijdens het typen, hij stond er in een hoek van bijna 45 graden in. Ik kon m terugklikken en weer werken. Maar de dag erna gebeurt het weer, en weer, en weer. Balen, want dat ding staat vol met projecten, maar dat moet m.i. gerepareerd dus terug. Als rasechte Tweaker heb ik wel eerst gekeken of ik ergens zo een toets los kon kopen zodat ik niet zonder m'n lieve laptop hoef te zitten.

Helaas zijn die niet (makkelijk) te vinden. Dus bellen met de klantenservice van Bol.com en gevraagd of zij een toets voor me hadden. Dat zou nagevraagd worden en daar zou ik over teruggebeld worden. Wat ook netjes gebeurde. Alleen dan met het bericht dat het toetsenbord in zijn geheel vervangen moest worden en dus wel opgestuurd. Balen, maar goed, wel tevreden over hoe dit tot nu toe gaat qua service.

Laptop dus opgestuurd. Nu krijg ik vandaag een mail van de reparatieafdeling. Het reparatiebedrijf blijkt Medion te zijn. Mij worden drie opties voorgelegd. Een reparatie tegen betaling van 114,95. Ongerepareerd retour laten sturen tegen betaling van 19,95, of gratis het product laten vernietigen.

De opgegeven reden van de reparatieafdeling:
Een toets van uw toetsenbord is afgebroken. Bij oordeelkundig gebruik van het product is zo'n defekt uitgesloten.
Reparatie onder garantie isderhalve niet mogelijk.

Wat? De toetsen, die zeer dunne plastic armpjes hebben waarmee zij vastzitten aan het bord, kunnen blijkbaar niet stuk? Ze zeggen dus dat ik het product verkeerd heb gebruikt. Ik heb meer dan 30 jaar ervaring met toetsenborden en dit is me nog nooit overkomen.

Ik werd gelijk boos natuurlijk en heb de klantenservice van Bol gebeld. Zij snapten mijn boosheid en gaan uitzoeken hoe dit zit. Daarover wordt ik nog teruggebeld. Maar ik zou wel willen weten of anderen zoiets hebben gehad met producten van net een half jaar in bezit en dan al iets stuk/gebroken buiten eigen schuld om. En hoe dat afliep.

Als ik dit van te voren had geweten had ik overigens zelf een nieuw toetsenbord besteld en erin gezet. Stel nou dat ze bij dit besluit blijven dan ben ik 115 euro lichter. Waar vecht je zoiets aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:43
Heb je de laptop korter of langer dan zes maanden in bezit?

In het eerste geval moet Bol namelijk aantonen dat jij die toets hebt mishandeld, voordat ze garantie mogen afwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Mar2zz dit zijn altijd lastige kwesties aangezien het erg lastig is aan te tonen of dit komt door onzorgvuldig gebruik of dat het slechte kwaliteit is van het toetsenbord.

Wel is het zo dat jij geen onderzoekskosten hoeft te betalen als Bol.com dit niet vooraf bij jou gemeld heeft. Jij hebt namelijk niks te maken met de reparateur, jij hebt een overeenkomst met Bol.com en Bol.com kan niet zomaar achteraf met onderzoekskosten komen die vooraf nooit bekend waren.]

Ik begon te twijfelen dus toch even uitgezocht. Indien blijkt dat het defect door jou veroorzaakt is en buiten de garantie valt mag de verkopende partij onderzoekskosten in rekening brengen.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 13-04-2018 12:35 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56
Probleem van fysieke defecten (zeker na 6 maanden) is dat het voor Medion vrij makkelijk aan te duiden is dat het om gebruikers fout gaat (iets op het toetsenbord laten vallen oid) en heel moeilijk voor jou om dat te weerleggen (mogelijk gietfout van het schanier plastic oid.)

Wel vind ik dat Bol.com had moeten waarschuwen dat er mogelijk kosten bij komen voor onderzoek bij afwijzen van garantie (waar een helaas een hoge kans voor is bij losse toetsen).

Heel officieel heb jij ook te doen met bol.com en niet met de medion reparatie afdeling, maar ik weet niet of je dat veel gaat helpen.

Ik zou zeggen om bij bol.com het aanhangig te maken dat je nooit akkoord bent gegaan met het maken van kosten en dus eist dat je je product kosteloos en ongerepareerd terug wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
25 oktober laptop in huis gekregen. 23 maart defect gemeld.

Vind het heel vreemd dat een blijkbaar zo broos iets als een toets meteen op de gebruiker wordt gegooid. Die plastic armpjes waarmee ze vastzitten zijn nog geen millimeter dik.

[ Voor 66% gewijzigd door Mar2zz op 13-04-2018 12:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Da's binnen 6 maanden. Bol.com (en niet Medion) moet aan gaan tonen dat jij daadwerkelijk de laptop mishandelt hebt. De bewijslast ligt bij hun.

Kunnen ze dat niet, dan moet ze onder garantie herstellen.

Ik zou ze daarom om gaan vragen waaruit daadwerkelijkt dat jij de laptop verkeerd gebruikt hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Question Mark op 13-04-2018 12:34 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:56
Je zit dan binnen 6 maanden. Het is dan volgens mij een poging waard om te zeggen: Toon maar aan dat het toetsenbord kapot is gegaan door incorrect gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Dat is toch niet aan te tonen? Of toon je dat aan door een wel goede toets los te breken en dan te zeggen het gaat pas stuk bij zoveel Newton. Ergo..

Ik ga de review ook maar even aanpassen. Ster er af voor bouwkwaliteit

[ Voor 19% gewijzigd door Mar2zz op 13-04-2018 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 17:02
Volgens mij is dit een gebrek dat vaker bij toetsenborden van laptops gebeurd.
Ik had eerder een HP probook waarbij dit met meerdere toetsen gebeurde, en ook bij klasgenoten die dezelfde notebook hadden.

Ook bij een Asus model dat ik later gekocht heb had ik dit probleem met de print screen toets ( die nauwelijks gebruikt werd)

Dat dit dus alleen door de gebruiker kan komen is onzin en heeft ook gewoon te maken met kwaliteit van zon toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mar2zz schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:37:
Dat is toch niet aan te tonen? Of toon je dat aan door een wel goede toets los te breken en dan te zeggen het gaat pas stuk bij zoveel Newton. Ergo..
Klopt, het is erg lastig aan te tonen. De winkelier heeft hier wel het voordeel dat het veel aannemelijker is dat een toets afbreekt door onkunde dan door slechte bouwkwaliteit. Zij kunnen simpel stellen dat hij is afgebroken/afgesleten en daarmee is voor hen de bewijslast op dit moment afgedaan. .

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-07 16:57

snmght

imho dan he

Aragnut schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:32:
Wel vind ik dat Bol.com had moeten waarschuwen dat er mogelijk kosten bij komen voor onderzoek bij afwijzen van garantie (waar een helaas een hoge kans voor is bij losse toetsen).
Bol.com meldt dat keurig voordat je iets retour stuurt. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Weet je wat ik hier het vervelendste aan vind: Ik ben ontzettend zuinig op mijn laptops. Ik gooi er altijd Debian op en dat ding wordt helemaal eigen. Als ik aan het programmeren ben dan ben ik haast 1 met het apparaat. En dan wordt er zomaar aangenomen dat ik het niet oordeelkundig gebruik. Integendeel! Ik verricht er hoogstandjes mee, mijn hersenspinsels krijgen er gestalte mee. Ik vind het niet alleen heel vervelend, ik voel me ook heel erg persoonlijk beledigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mar2zz Even afwachten wat Bol nu zegt. Ik zou er geen cent aan betalen. Dit zijn standaard gegeven, zie je ook bij iPhone reparaties. Maak ze goed duidelijk dat hun aan moeten tonen dat jij de pc hebt misbruikt. Als de uitslag negatief is schrijf je een brief en stel ze in gebreken de pc volgens de wet te repareren. Daarin geef je ze 14 dagen de tijd het goed te repareren anders zal je de aankoop ontbinden en aankoopbedrag opeisen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:11
Die 6 maanden is mij niet helemaal duidelijk.
Info van rijksoverheid zelf:
Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Die twee spreken elkaar een beetje tegen. Wanneer is nu welke van toepassing?

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-07 15:57
Tsurany schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:41:
[...]

Klopt, het is erg lastig aan te tonen. De winkelier heeft hier wel het voordeel dat het veel aannemelijker is dat een toets afbreekt door onkunde dan door slechte bouwkwaliteit. Zij kunnen simpel stellen dat hij is afgebroken/afgesleten en daarmee is voor hen de bewijslast op dit moment afgedaan. .
Lijkt me sterk, want dat is geen bewijs - dat is een constatering...

Een toets hoort echt nooit binnen 6 maanden af te breken, zelfs niet als je wat harder op je toetsen drukt... Ze mogen aantonen dat de TS het product serieus verkeerd heeft gebruikt..zodoende dat de toets is afgebroken en dat dit dus geen productiefout is. Dat kunnen ze hoogstwaarschijnlijk nooit bewijzen.

Dus dan is het gewoon via de garantieprocedure afhandelen.

Mocht er echt niets te halen zijn (of de moeite niet meer waard zijn)...kan je ook nog proberen een toets welke je nooit gebruikt verplaatsen naar de plek van de kapotte 'o'. Dat heb ik van de week nog gedaan bij een wat ouder toetsenbord met een vergelijkbare mechaniek :). Geen mooie oplossing, maar wel een workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:38
migchiell schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:28:
Heb je de laptop korter of langer dan zes maanden in bezit?

In het eerste geval moet Bol namelijk aantonen dat jij die toets hebt mishandeld, voordat ze garantie mogen afwijzen.
Tenzij er fabrieksgarantie op zit. Dan kan je er direct vanuit gaan dat het een ondeugdelijk product is. En moet de winkel bewijs leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tsurany schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:41:
[...]
Zij kunnen simpel stellen dat hij is afgebroken/afgesleten en daarmee is voor hen de bewijslast op dit moment afgedaan. .
Iets stellen is natuurlijk iets anders dan bewijzen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

eric.1 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:52:
[...]

Lijkt me sterk, want dat is geen bewijs - dat is een constatering...

Een toets hoort echt nooit binnen 6 maanden af te breken, zelfs niet als je wat harder op je toetsen drukt... Ze mogen aantonen dat de TS het product serieus verkeerd heeft gebruikt..zodoende dat de toets is afgebroken en dat dit dus geen productiefout is. Dat kunnen ze hoogstwaarschijnlijk nooit bewijzen.
En dat is ook precies hun verdediging. Een toets hoort niet binnen 6 maanden af te breken bij normaal gebruik dus de eigenaar heeft het product ondeugdelijk gebruikt. En daarmee zullen zij de zaak als afgedaan beschouwen.
Wil je dat ze dat echt gaan bewijzen zal je het dus aan een rechter moeten voorleggen.
Question Mark schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:58:
[...]

Iets stellen is natuurlijk iets anders dan bewijzen...
Klopt, maar zij zullen dit argument zien als het voldoen aan hun bewijslast. Wil jij daar tegenin gaan zal je het dus aan een rechter dan wel een bevoegde geschillencommissie moeten voorleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wellicht offtopic, maar ik moet er niet aan denken om 30 uur per week op zo'n laptop toetsenbord te moeten werken. Nooit overwogen om er een fatsoenlijk toetsenbord aan te hangen ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-07 22:59
Tsurany schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:03:
Klopt, maar zij zullen dit argument zien als het voldoen aan hun bewijslast. Wil jij daar tegenin gaan zal je het dus aan een rechter dan wel een bevoegde geschillencommissie moeten voorleggen.
Op het moment dat jij met een geval komt waarbij het wel een fabricagefout kan zijn is de fout van de gebruiker dus niet bewezen. Dat zij overtuigd zijn kan en mag allemaal wel, maar ze moeten het onomstotelijk bewijzen.

Omdat dat bewijs zo moeilijk is zullen ze normaal gezien wel plooien, maar ze zullen eerst proberen af te wimpelen. Gewoon doorzetten en om het bewijs blijven vragen. En attendeer hun ook op die 6 maanden regel, zodat het duidelijk is dat je weet dat ze geen poot hebben om op te staan.

En voor het geval je het niet moest weten: met die reparatieafdeling heb je niets te maken. Blijf je communicatie altijd met Bol.com voeren. Zij moeten het defect oplossen. Dat hun reparatieafdeling het niet gratis wil repareren is het probleem van Bol.com. Eigenlijk is die communicatie die je in het vet hebt staan al volledig irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Tsurany schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:03:
[...]

En dat is ook precies hun verdediging. Een toets hoort niet binnen 6 maanden af te breken bij normaal gebruik dus de eigenaar heeft het product ondeugdelijk gebruikt. En daarmee zullen zij de zaak als afgedaan beschouwen.
Wil je dat ze dat echt gaan bewijzen zal je het dus aan een rechter moeten voorleggen.

[...]

9/10 keer een dagvaarding genoeg. Puur om jurisprudentie te voorkomen.

En ja het hoort niet binnen 6 maanden stuk te gaan. Maar kan prima binnen 6 maanden. Ook bij normaal gebruik als het niet goed is. Dus kan je dat ook weer als verweer gebruiken. En zijn hun weer aan zet.

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 13-04-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

u_nix_we_all schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:06:
Wellicht offtopic, maar ik moet er niet aan denken om 30 uur per week op zo'n laptop toetsenbord te moeten werken. Nooit overwogen om er een fatsoenlijk toetsenbord aan te hangen ?
:X Dan moet je een kwaliteitslaptop kopen... Ik werk soms 60 uur per week op een laptop en geen greintje last van. Sterker nog; ik heb jarenlang op mijn vaste desktop thuis ook Logitech X Keyboards gehad; die waren nog "dunner/fragieler" dan laptops uit die tijd maar de toetsaanslagen en de feel, vond ik heerlijk. Ook gewoon mee kunnen gamen, nachten op IRC zitten praten en noem maar op.

En ja, een keyboard is zeer persoonlijk maar als @Mar2zz een bepaalde laptop heeft gekocht en daar dus 30 uur per week op kan werken en na grofweg 750 uur werk begint een toetsenbord af te brokkelen, is het inderdaad een goede vraag of de kwaliteit van bouwen hier debet aan is of dat het een maandagochtend-modelletje is of dat er iets anders aan de hand is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Toen bij mijn laptop de toetsen waren vervaagd van de wasd (f) heb ik zelf bij de volgende website nieuwe toetsen gekocht voor een paar euro! http://www.laptopkey.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:27:
[...]

:X Dan moet je een kwaliteitslaptop kopen... Ik werk soms 60 uur per week op een laptop en geen greintje last van. Sterker nog; ik heb jarenlang op mijn vaste desktop thuis ook Logitech X Keyboards gehad; die waren nog "dunner/fragieler" dan laptops uit die tijd maar de toetsaanslagen en de feel, vond ik heerlijk. Ook gewoon mee kunnen gamen, nachten op IRC zitten praten en noem maar op.

En ja, een keyboard is zeer persoonlijk maar als @Mar2zz een bepaalde laptop heeft gekocht en daar dus 30 uur per week op kan werken en na grofweg 750 uur werk begint een toetsenbord af te brokkelen, is het inderdaad een goede vraag of de kwaliteit van bouwen hier debet aan is of dat het een maandagochtend-modelletje is of dat er iets anders aan de hand is.
Ik bedoel ook niet dat een laptop-toetsenbord te fragiel is, dus 100% mee eens dat het defect gewoon onder garantie verholpen zou moeten worden. Waar ik op doel is dat het (voor mij) ergonomisch niet prettig is, ik kan niet goed overweg met het stuk laptop wat voor het toetsenbord zit, daar waar je polsen op rusten is dan te hoog, en de toetsen liggen te vlak.
Het zal inderdaad per persoon nogal verschillen, maar de meeste mensen die ik ken prefereren een normaal toetsenbord, en sommigen willen ook vooral toetsen met veel "travel" , maar dat kan mij dan weer niet zo veel schelen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik vind het een prima toetsenbord om op te werken, maar dat kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik. Ik hou er niet van om spullen aan te sluiten dus werk ook nog meestal zonder muis. Ik werk al jaren zoveel uren per week op laptops, mijn vorige was een Acer, en nog nooit dit probleem gehad. Die was ook nog eens 250 euro goedkoper.

Ik heb overigens een nette mail van bol.com gehad, nadat ze mij hebben geprobeerd te bellen:
Vandaag heb ik je gebeld op het nummer 06******* over je vraag aan de bol.com Klantenservice. Omdat ik je niet heb kunnen bereiken, beantwoord ik je vraag via e-mail.
Het wordt nader uitgezocht voor je waarom dit onder gebruikersschade valt.

Mocht je nog vragen hebben na aanleiding van deze mail neem dan gerust contact met ons op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar2zz
Vandaag antwoord gekregen van Bol.com, en zij herhalen wat de reparatie afdeling mij al per brief heeft laten weten:

Via deze weg wil ik u graag informeren wat betreft de reden van gebruikersschade.

Wij hebben dit nagevraagd bij de reparateur en de reparateur geeft aan dat de bevestiging voor de letter O is afgebroken en dat dit is ontstaan door onjuist gebruik.

Helaas valt dit dan onder gebruikersschade.

Ik hoop dat ik u zo voldoende heb kunnen informeren, mocht u verder nog vragen hebben hoor ik dit graag van u!

Een prettige dag nog toegewenst!

Ik heb het volgende erop gereageerd, met behulp van de consumentenbond een reactie opgesteld:
Beste heer, mevrouw,

Op 24 oktober 2017 (25 oktober in bezit gekregen) heb ik bij u deze laptop gekocht dat niet de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn. De klachten waren namelijk: Binnen een half jaar gaat bij normaal gebruik (typen) de O-toets los zitten en zelfs zo los dat deze op een gegeven moment helemaal los komt (volgens jullie afgebroken).

Met mijn eerste verzoek d.d. 23 maart 2018 heb ik u in de gelegenheid gesteld de klacht binnen garantie te verhelpen door reparatie. Helaas heeft u tot nu toe geen oplossing geboden, behalve dan 1 waarbij u mij de schuld van dit gebrek geeft en waarbij ik de reparatie moet vergoeden. Van deze vergoeding van mijn kant mag mijns inziens geen sprake zijn doordat ik een ondeugdelijk product heb ontvangen dat bij normaal gebruik binnen een half jaar stuk is gegaan. Het defect wat tot het loskomen van de toets heeft geleid was mijns inziens al vanaf aankoop aanwezig. Door middel van dit bericht wil ik u nog een laatste kans bieden om op een afdoende wijze mijn klacht op te lossen en de reparatie onder garantie gratis af te handelen, dan wel mij een nieuw exemplaar te leveren of het aankoopbedrag te storten.

Als u hiertoe niet bereid bent, zal ik onze overeenkomst ontbinden en mijn geld terugvorderen.

Voorts stel ik u nu vast aansprakelijk voor hieruit eventueel voortvloeiende kosten en schade.

Indien mijn klacht niet naar wens wordt afgehandeld, zie ik mij genoodzaakt om mijn klacht voor te leggen aan de geschillencommissie Thuiswinkel.

Ik verzoek u vriendelijk zo snel mogelijk te reageren op dit bericht.

Met vriendelijke groet,

Mar2zz

PS: Voor de volledigheid doe ik hierbij een tekst welke rechtstreeks van de consumentenbond komt:

Als je iets koopt, dan heb je recht op een goed product. Gaat het product binnen 6 maanden na aankoop kapot, dan gaat de wet ervan uit dat het al niet in orde was toen je het kocht. Je hebt dan recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt.

Daarnaast heb ik een artikel op tweakers.net geopend waar ik de voortgang van deze garantie afwikkeling bij houdt. Losse toets, valt niet onder garantie?. Miscchien willen jullie daar ook je zegje doen.

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg, bestel regelmatig via Bol.com, de service is prima (als je verder geen problemen hebt/krijgt met producten blijkbaar). Ik ben ondertussen mijn laptop al 3 weken kwijt (en werk dus op een (vrij trage) 9 jaar oude MSI waarvan alle toetsen tijdens het typen netjes vast blijven zitten aan het toetsenbord).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Even ter aanvulling omdat heel vaak het argument 'je moet bewijzen' langskomt.

Heel vaak is er niet zo veel 'te bewijzen'. Van beide kanten niet. Dit soort consumentenrecht is er in basis om de zwakkere partij te beschermen. De 6 maanden die beschreven is, betekent dat de winkel echt 100% moet kunnen bewijzen dat de klant iets verkeerd gedaan heeft.

Daarna zal de klant nog steeds gewoon kunnen stellen dat hij het product normaal gebruikt heeft. Daarmee ligt de bal bij de winkel om te beargumenteren waarom dat niet zo is. Het zou anders wel heel makkelijk zijn voor iedere winkel om na 6 maanden alle aansprakelijkheid af te wijzen- bewijs maar eens dat je niets fout gedaan hebt!

In deze situatie moet TS er wel over nadenken waarom hij zo lang gewacht heeft nadat de eerste problemen begonnen. Het slechte functioneren en daarna meermaals terugduwen kán tot de breuk hebben geleid van iets wat door een zwak punt problemen opleverde.

Daarom stelt de wet ook (art 7:23 BW) dat je binnen een redelijke tijd na constateren van een probleem melding moet maken. Voor consumenten is het sowieso redelijk dat je binnen 2 maanden melding maakt (Langer in specifieke gevallen, maar laten we met regulier rekenen).

De winkel kán beargumenteren op basis van het eigen verhaal van TS dat door verder gebruik na constateren van de eerste problemen, de schade is verergerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Mooi reactie floppus. Echter is het mijns inziens ook zo dat dezelfde reparatie gedaan had moeten worden als ik het direct de eerste keer bij het niet reageren van de toets had gemeld. Volgens bol.com was de enige mogelijkheid het hele toetsenbord vervangen, in plaats van het vervangen van de knop. Daarnaast ben ik ook geen "zeurder", en ga ik bijna altijd van het positieve uit. Ik had dus zeer zeker niet verwacht dat dit euvel dusdanig erg zou worden dat de hele toets los zou komen. Met af en toe rechtklikken of terugklikken had ik namelijk prima kunnen leven. Dat

Ik had ook geen idee hoe broos dat spul wel niet is, omdat ik het nog nooit eerder heb meegemaakt met dit soort toetsen.

De wet stelt een termijn van een half jaar, niet 2 maanden. Ik denk ook dat dat redelijk is en juist omdat kleine productie problemen in die periode groot genoeg kunnen worden om er actie op te kunnen nemen. (Denk bijvoorbeeld aan een fan die steeds meer gaat trillen en lawaai maken). Vanaf wanneer is dat irritant genoeg om er melding van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Dibbuz schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:47:
Die 6 maanden is mij niet helemaal duidelijk.
Info van rijksoverheid zelf:

[...]

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Die twee spreken elkaar een beetje tegen. Wanneer is nu welke van toepassing?
Na 6 maanden moet de consument bewijzen dat het een ondeugdelijk product is. Gaat hij binnen de fabrieksgarantie kapot(Zoals Apple 1 jaar geeft en Intel bv 3 op zijn CPU).
Dus gaat je iPhone na 2 jaar kapot moet je het bewijzen. Maar gaat je CPU na 2 jaar kapot hoef je niets te bewijzen. Je kan er immers vanuit dat een product Fabrieksgarantie kapot gaat niet deugt.

/Edit zit er geen fabrieksgarantie kom dan geldt de termijn van 6 maanden. Tot op zekere hoogte zoals Floppus al aangaf.

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 16-04-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
De klantenservice van bol.com blijkt wel erg snel. Ik heb inmiddels een ontbinding van koopovereenkomst opgestuurd. Tot dat besluit gekomen nadat ik de garantiechecker op consumentenbond heb doorlopen en heb hun voorbeeldbrief naar mijn situatie aangepast.

Ik had nooit gedacht dat Bol.com zo om zou gaan met garantieafhandeling. Wat voelt dit onrechtvaardig zeg.

Mail van bol.com:
Heel erg bedankt voor je uitgebreide e-mail waarin je aangeeft een nieuw exemplaar te willen ontvangen of het aankoopbedrag wenst terug te ontvangen. Ik kan mij goed voorstellen dat het inderdaad vervelend is om de kosten voor de reparatie zelf te moeten betalen, maar het is zo dat dit onder gebruikersschade valt.

Je geeft aan dat het defect al vanaf aankoop aanwezig was, hier heb je ons echter niet van op de hoogte gebracht. Dit betekent dat de kosten helaas voor eigen rekening zijn en wij hierin niks voor je kunnen betekenen.

Voor nu vertrouw ik erop je voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht je nog vragen hebben hierover, laat je het ons dan weten? Bel of mail gerust, we helpen je graag.

Ik wens je nog een hele mooie avond!

Mooie avond hoor, na zo een bericht. Ik wilde lekker Netflixen, maar ben dus veel te veel tijd kwijt aan dit.

Mijn reactie:
Beste medewerker,

U heeft mijn bericht duidelijk niet goed gelezen, dan wel met opzet verkeerd geinterpreteerd. Het kan niet anders dan dat het toetsenbord niet deugdelijk was en ik heb nadat ik ontdekte dat het niet werkbaar meer was, direct contact opgenomen bol.com. Ik kon u niet eerder informeren, omdat ik u pas heb geinformeerd toen het euvel dermate storend werd dat ik de laptop niet meer normaal kon gebruiken. Ik geef daarbij ook duidelijk in mijn mail aan dat ik ervan uit ga dat het euvel al vanaf het begin aanwezig was, maar dat het later tot een (onwerkbaar) probleem heeft geleidt, namelijk een toets die niet meer op zijn plek blijft zitten. Het meest waarschijnlijke scenario is namelijk dit: Een miniem haarscheurtje in het bevestigingsgedeelte van de toets is binnen een half jaar een scheur geworden door normaal gebruik. Daardoor is de volgens mij de toets losgekomen.

Ik heb u 3 opties gegeven voor het herstel van dit defect aan deze laptop, te noemen:
1. Een reparatie op uw kosten, want binnen de garantietermijn, zelfs binnen 6 maanden, stuk gegaan.
2. Vervanging van de laptop.
3. Terugstorten van de aanschafprijs van de laptop.

Omdat u aangeeft dat u het probleem niet wilt verhelpen met 1 van bovenstaande oplossingen ontbindt ik hierbij de koopovereenkomst. Zie de bijlage voor de officiele ontbinding van de koopovereenkomst. Ik verwacht dat u het aanschafbedrag van deze laptop binnen 2 weken op het in de bijlage genoemde rekeningnummer stort.

Ik word er ontzettend boos van dat de schuld hiervan bij mij gelegd wordt. Het toetsenbord is bij normaal gebruik, dat wil zeggen typen, dus toetsen indrukken om woorden te maken, stuk gegaan. U kunt niet aantonen dat ik het toetsenbord oneigenlijk heb gebruikt, terwijl u stelt dat ik de toets heb afgebroken. Ik vind het ook erg vervelend, en beledigend, dat u dit wel doet. Ik ben zuinig op mijn spullen, heb meer dan eens bij uw winkel besteld, en het stelt me hevig teleur dat een grote webwinkel als bol.com op deze manier omgaat met garantieafhandeling. Zo geeft u mij het gevoel dat uw service tot aan de drempel is.

Mar2zz

PS: In de bijlage de ontbinding van de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Net bericht. Zal mij benieuwen hoe Bol.com hierop gaat reageren.
loki504 schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:09:
Na 6 maanden moet de consument bewijzen dat het een ondeugdelijk product is. Gaat hij binnen de fabrieksgarantie kapot(Zoals Apple 1 jaar geeft en Intel bv 3 op zijn CPU).
Dus gaat je iPhone na 2 jaar kapot moet je het bewijzen. Maar gaat je CPU na 2 jaar kapot hoef je niets te bewijzen. Je kan er immers vanuit dat een product Fabrieksgarantie kapot gaat niet deugt.
Apple heeft een wat aparte positie (zowel winkel als fabrikant), maar dat betekend niet dat zij onder de wet uit mogen. ;)

Dat ene jaar garantie is namelijk zelfs tegen de Europese richtlijn in. Natuurlijk, verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, maar als je het zo ver laat komen, is de kans heel groot dat jij als consument in het gelijk wordt gesteld.

[ Voor 87% gewijzigd door CH4OS op 16-04-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:57:
Net bericht. Zal mij benieuwen hoe Bol.com hierop gaat reageren.

[...]
Apple heeft een wat aparte positie (zowel winkel als fabrikant), maar dat betekend niet dat zij onder de wet uit mogen. ;)

Dat ene jaar garantie is namelijk zelfs tegen de Europese richtlijn in. Natuurlijk, verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, maar als je het zo ver laat komen, is de kans heel groot dat jij als consument in het gelijk wordt gesteld.
Die 1 jaar is fabrieksgarantie. Dit staat buiten de wettelijke garantie. En binnen de fabrieksgarantie hoef je niets te bewijzen. Wat ook logisch is. De fabrikant geeft immers een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

loki504 schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:50:
Die 1 jaar is fabrieksgarantie. Dit staat buiten de wettelijke garantie. En binnen de fabrieksgarantie hoef je niets te bewijzen. Wat ook logisch is. De fabrikant geeft immers een indicatie.
Ah, op die manier. Maar dan nog; veel heb je ook niet van doen dan als consument met fabrieksgarantie, dat is dan immers tussen de winkel en de fabrikant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
CH4OS schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:51:
[...]
Ah, op die manier. Maar dan nog; veel heb je ook niet van doen dan als consument met fabrieksgarantie, dat is dan immers tussen de winkel en de fabrikant. :)
Wel als het om bewijslast gaat😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:49:
De wet stelt een termijn van een half jaar, niet 2 maanden. Ik denk ook dat dat redelijk is en juist omdat kleine productie problemen in die periode groot genoeg kunnen worden om er actie op te kunnen nemen. (Denk bijvoorbeeld aan een fan die steeds meer gaat trillen en lawaai maken). Vanaf wanneer is dat irritant genoeg om er melding van te maken?
Je haalt dingen door elkaar; begrijpelijk, helaas zijn er veel regels. Het punt is dat je je rechten verspeelt als je een euvel niet snel genoeg na eerste constateren meldt, je je garantierechten verspeelt.

Het lijkt dat er hier inderdaad meegelezen wordt, want dat is precies ook wat de winkel je in de laatste reactie vertelt.

Het is ook logisch; iets wat een beetje defect is kan meer defect raken als je het blijft gebruiken. Ook wil je voorkomen dat mensen met een klein gebrek in een product tot vlak voor einde garantie wachten om een nieuwe / reparatie te krijgen.

Ofwel, op het moment dat de toets meer dan eens loskwam had je moeten bedenken dat dat niet normaal was en verzoek tot reparatie indienen. Niet pas toen het euvel tot onwerkbaar verergerde. Heel vervelend, dat zeker. Hoe een rechter in deze specifieke zaak zou oordelen kan ik niet zeggen, maar de argumentatie van de winkel is wel begrijpelijk en heeft een wettelijke basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Laatst online: 22-07 17:42
@ TS:
Frustrerend man, ik snap goed dat je baalt van hoe deze casus loopt.
Ik had in de laatste reactie naar bol.com de laatste alinea wel weggelaten, het zijn daar ook maar mensen die er werken, en als ik die laatste paar zinnen lees terwijl ik niet eens bij een webwinkel werk gaan mijn haren al een klein beetje overeind staan en vergooi je wel wat goodwill.

Wellicht iets teveel uit de emotie geschreven? Hou het zakelijk!

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 16-04-2018 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:55:
[...]

Je haalt dingen door elkaar; begrijpelijk, helaas zijn er veel regels. Het punt is dat je je rechten verspeelt als je een euvel niet snel genoeg na eerste constateren meldt, je je garantierechten verspeelt.

Het lijkt dat er hier inderdaad meegelezen wordt, want dat is precies ook wat de winkel je in de laatste reactie vertelt.

Het is ook logisch; iets wat een beetje defect is kan meer defect raken als je het blijft gebruiken. Ook wil je voorkomen dat mensen met een klein gebrek in een product tot vlak voor einde garantie wachten om een nieuwe / reparatie te krijgen.

Ofwel, op het moment dat de toets meer dan eens loskwam had je moeten bedenken dat dat niet normaal was en verzoek tot reparatie indienen. Niet pas toen het euvel tot onwerkbaar verergerde. Heel vervelend, dat zeker. Hoe een rechter in deze specifieke zaak zou oordelen kan ik niet zeggen, maar de argumentatie van de winkel is wel begrijpelijk en heeft een wettelijke basis.
Echter had het in dit geval toch niets uit gemaakt? Als hij het eerder had gemeld, had er alsnog een nieuw toetsenbord in gemoeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Eli3l schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:38:
[...]

Echter had het in dit geval toch niets uit gemaakt? Als hij het eerder had gemeld, had er alsnog een nieuw toetsenbord in gemoeten.
Als TS dat kan aantonen heeft hij een punt. Wellicht dat aanvankelijk enkel de toets vervangen hoefde te worden.

Parl. Gesch. Boek 6, p. 316-317 over art. 6:89 BW:
Die bepaling houdt in dat de schuldeiser op een gebrek in de prestatie geen beroep meer kan doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken, bij de schuldenaar terzake heeft geprotesteerd. Blijkens de wetsgeschiedenis berust deze bepaling op de gedachte dat een schuldenaar erop moet kunnen rekenen dat de schuldeiser met bekwame spoed onderzoekt of de prestatie aan de verbintenis beantwoordt en dat deze, indien dit niet het geval blijkt te zijn, zulks, eveneens met spoed, aan de schuldenaar meedeelt. Hoeveel tijd de schuldeiser voor een en ander ten dienste staat, moet naar de aard van de overeenkomst en de gebruiken worden beoordeeld.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2010:BM9615
Het hof heeft daarbij terecht tot uitgangspunt genomen dat voor het antwoord op de vraag of tijdig is geprotesteerd, acht moet worden geslagen op alle relevante omstandigheden, waaronder het nadeel als gevolg van het verstrijken van de tijd totdat tegen de afwijking is geprotesteerd, en in elk geval ook op de waarneembaarheid van de afwijking, de deskundigheid van partijen, de onderlinge verhouding van partijen, de aanwezige juridische kennis en de behoefte aan voorafgaand deskundig advies.
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2013:BY4600
Zoals volgt uit hetgeen hiervoor is overwogen, is bij de beantwoording van de vraag of tijdig is geklaagd op de voet van art. 6:89 BW ook van belang of de schuldenaar nadeel lijdt door het late tijdstip waarop de schuldeiser heeft geklaagd. In dit verband dient de rechter rekening te houden met enerzijds het voor de schuldeiser ingrijpende rechtsgevolg van het te laat protesteren zoals in art. 6:89 BW vermeld - te weten verval van al zijn rechten ter zake van de tekortkoming - en anderzijds de concrete belangen waarin de schuldenaar is geschaad door het late tijdstip waarop dat protest is gedaan, zoals een benadeling in zijn bewijspositie of een aantasting van zijn mogelijkheden de gevolgen van de gestelde tekortkoming te beperken. De tijd die is verstreken tussen het tijdstip dat bekendheid met het gebrek bestaat of redelijkerwijs diende te bestaan, en dat van het protest, vormt in die beoordeling weliswaar een belangrijke factor, maar is niet doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
GlowMouse schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:57:
[...]

Als TS dat kan aantonen heeft hij een punt. Wellicht dat aanvankelijk enkel de toets vervangen hoefde te worden.

Parl. Gesch. Boek 6, p. 316-317 over art. 6:89 BW:

[...]

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2010:BM9615

[...]

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:HR:2013:BY4600

[...]
toon volledige bericht
Dan is het dus aan hun om te bewijzen dat ze dan enkel de toets hadden kunnen vervangen, toch?

Ik geloof er niks van dat ze dat daar doen, meestal vervangen ze gewoon gelijk het hele toetsenbord. Als er namelijk al 1 knopje kapot gaat binnen een korte tijd, dan is de kans aannemelijk dat het hele toetsenbord fabricage fouten kan bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Eli3l schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:03:
[...]

Dan is het dus aan hun om te bewijzen dat ze dan enkel de toets hadden kunnen vervangen, toch?
Mijn inschatting is dat ze zich op art. 6:89 BW beroepen, en zullen stellen dat het door het tijdsverloop niet meer met zekerheid is vast te stellen dat de reparatie vanaf het begin enkel door vervanging kon plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Zelf heb ik een Dell Inspiron Laptop uit 2014.

We zijn er heel zuinig op (voornamelijk gebruikt door mijn dochter).

Maar we hebben hier ook 2 vogels (agapornissen) rond vliegen, en 1 daarvan vind al die toetsjes wel leuk om aan te knagen.

Wat er dus af en toe gebeurt is dat die vogel opeens een toets eraf getrokken heeft, als je even niet oplet.

Nu heb ik aardig wat ervaring met die toetsen en weer terugplaatsen. En dat gaat hier dus ook altijd goed.
Het is niet zo dat het maar een millimeter dik schaar scharniertje is, wel moet je heel voorzichtig zijn om de toets er weer juist op te klikken, en dat kan bij deze laptop vrij makkelijk, misschien bij andere merken niet.

Wil de toets echt niet meer erop klikken, zal je aan een ander toetsenbord moeten ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lekker laffe reparatie afdeling eigenlijk daar bij Medion

Er breekt een klein hoekje van het schaartje af of een klemmetje van een toets. Vervolgens wordt er een heel toetsenbord gescrapped en voorgesteld er een nieuwe in te zetten.

Een beetje reparatie afdeling heeft ergens nog wel een half toetsenbord liggen of een bakje spares en zal hier iets repareren. Anders hadden ze het wel een vervangafdeling genoemd.

Ook medion zal niet voor elke laptop een nieuw toetsenbord ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ze zullen hier vast meelezen. Ik heb inmiddels weer een mail gehad waarbij zij mij een korting willen geven van 75 euro op mijn volgende aankoop bij bol.com. Maar ik ben klaar bol.com en zal daar nooit meer iets aanschaffen.

Ook vind ik het niet netjes dat de korting op een volgende aankoop wordt aangeboden in plaats van op de reparatie. Ik ga hier mee naar de geschillencommissie. @floppus: ik heb het defect direct gemeld toen het onwerkbaar werd. Een toets die af en toe niet reageert maar wel weer werkt als je een keer blaast en er wat op drukt is werkbaar (en dat gooide ik op stof/haar/etc eronder, niet op een defecte toets), op dat moment kon ik het immers steeds zelf verhelpen, en daarmee verviel dan ook gelijk een aantoonbare reden om garantie te claimen (hoe doe je dat op iets wat op dat moment niet defect lijkt maar alleen elke x toetsaanslagen de kop opsteekt?) Een toets die helemaal loskomt is onwerkbaar. Toen dat gebeurde heb ik binnen 3 dagen contact opgenomen. Het is niet normaal of hoort niet normaal te zijn dat toetsen binnen een half jaar loslaten, ik heb dat in ieder geval nog nooit meegemaakt.

Ik zal het verloop van de geschillencommissie hier ook bijhouden.

@Leon: je hebt gelijk dat ik in die mail geprikkeld overkome. Dat zou ik niet moeten doen tegen helpdeskmedewerkers. Het is frustratie, van het oplopen tegen een muur, het niet gehoord voelen, beledigd voelen en die zich ook opbouwt tijdens het werken met een oudere laptop. Ik was erg blij met de nieuwe laptop, maar dat plezier is nu volledig weg. Ik had zowel van bol.com als van Lenovo wat meer verwacht en niet dit.

Voor de volledigheid laatste mail van bol:
Naar aanleiding van uw e-mail wil ik u graag deze reactie toe sturen. Erg vervelend dat het zo loopt met deze reparatie, kan me goed voorstellen dat u niet blij bent met deze oplossing. Echter is het wel zo dat wij in deze situatie heel weinig kunnen doen omdat dit echt onder gebruikers schade valt.

Wel zou ik u bij deze uit coulance een cadeaubon van 10 procent van het aankoopbedrag aan willen bieden. Dit zal een bedrag zijn van 75 euro. Wanneer u bij de volgende bestelling bij de betaaloptie kiest voor cadeaubon toevoegen, zal het bedrag automatisch verrekend worden. U kunt in deze situatie het beste het artikel laten repareren zodat dit probleem word opgelost.

[ Voor 33% gewijzigd door Mar2zz op 17-04-2018 08:06 . Reden: mail toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-07 08:22
Vreemd hoe een winkel zo verschillend voor zijn klanten zorgt.
Mijn vader laat zijn Lenovo P2 uit zijn borstzak vallen en heeft er een flinke breuk in het scherm. Telefoon nog geen week in bezit. Dit eerlijk opgebiecht naar Bol.com daarna kosteloos een nieuw exemplaar toegezonden gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
@Basilange Dat beeld had ik ook van bol.com. ik heb ook 3x telefonisch contact gehad n.a.v. dit euvel en daarin werd me gezegd dat het goed zou komen. Dus ik heb in vol vertrouwen van een nette garantieafhandeling de laptop opgestuurd. Dat vertrouwen is nu helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
Mijn vermoeden is ook dat zo'n reparatie afdeling door een of ander uitzendbureau wordt gevuld en dat die even mensen daar x minuten per geval hebben. Een snel een formuliertje invullen kruisje zetten bij gebruikerschade en dan is het officieel en wordt het gepapegaaid door alles en iedereen waarmee je contact hebt. Gruwelijk. Ik vermoed dat mijn vader geluk had met de slecht beschikbaarheid van de P2 en dat dit de weg was met minste weerstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:45:
. @floppus: ik heb het defect direct gemeld toen het onwerkbaar werd. Een toets die af en toe niet reageert maar wel weer werkt als je een keer blaast en er wat op drukt is werkbaar (en dat gooide ik op stof/haar/etc eronder, niet op een defecte toets), op dat moment kon ik het immers steeds zelf verhelpen, en daarmee verviel dan ook gelijk een aantoonbare reden om garantie te claimen (hoe doe je dat op iets wat op dat moment niet defect lijkt maar alleen elke x toetsaanslagen de kop opsteekt?) Een toets die helemaal loskomt is onwerkbaar. Toen dat gebeurde heb ik binnen 3 dagen contact opgenomen. Het is niet normaal of hoort niet normaal te zijn dat toetsen binnen een half jaar loslaten, ik heb dat in ieder geval nog nooit meegemaakt.
Creatief, maar niet in lijn met je eerste verhaal. Als een toets (aan een kant) loskomt, meermalen, en je blijft hem weer vastklikken dan weet je dat dat niet normaal is. Dat je hem terug kan klikken doet daar niets aan af. Je had het moeten melden toen duidelijk werd dat er iets mis is, niet toen het onwerkbaar werd. Hoe het precies voor de rechter beoordeeld wordt is niet te zeggen. Wel is het behoorlijk storend dat je ieder argument, zelfs met wetsartikelen en jurisprudentie onderbouwd, afdoet omdat het niet in je straatje past.

Vraag dan niets als je niet geïnteresseerd bent in hoe het wettelijk in elkaar steekt of maak van te voren duidelijk dat je alleen op zoek bent naar bevestiging van je eigen tunnelvisie hoe slecht de winkel en fabrikant wel niet zijn.

Als je in ieder geval eens begint met te accepteren dat je *zelf* er ook anders mee om had kunnen en eigenlijk moeten gaan, dan ben je al een stap verder. Bekijk je vervolgens dat de reparatie 115 is en de winkel je al 75 geeft aan tegoed, dan moet je je serieus afvragen of je het hele traject geschillencommissie door wil met risico dat je ook daar de deksel op de neus krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:20:
[...]

Creatief, maar niet in lijn met je eerste verhaal. Als een toets (aan een kant) loskomt, meermalen, en je blijft hem weer vastklikken dan weet je dat dat niet normaal is. Dat je hem terug kan klikken doet daar niets aan af. Je had het moeten melden toen duidelijk werd dat er iets mis is, niet toen het onwerkbaar werd. Hoe het precies voor de rechter beoordeeld wordt is niet te zeggen. Wel is het behoorlijk storend dat je ieder argument, zelfs met wetsartikelen en jurisprudentie onderbouwd, afdoet omdat het niet in je straatje past.

Vraag dan niets als je niet geïnteresseerd bent in hoe het wettelijk in elkaar steekt of maak van te voren duidelijk dat je alleen op zoek bent naar bevestiging hoe slecht de winkel en fabrikant wel niet zijn.
Hoezo creatief? Wat een vreemde reactie. In mijn openingspost geef ik ook duidelijk aan dat de toets in maart voor het eerst helemaal loskomt. De keren ervoor was het te verhelpen door de toets harder in te drukken.

Heb jij nog nooit in je leven meegemaakt dat een toets niet reageerde, door stof of iets dergelijks? Ik denk bij zoiets niet in defecten omdat ik de ervaring heb dat toetsenborden niet stuk gaan.

Dat ik wetsartikelen naast me neerleg is niet waar. Ik lees deze wel degelijk, maar heb inderdaad de overtuiging dat ik hier niet door oneigenlijk gebruik een defect toetsenbord heb. Ik leg het daarom ook voor aan de geschillencommissie.

Deze materie is ook helemaal nieuw voor mij. Ik heb nog nooit in mijn leven gebruik hoeven maken van garantie. Het steekt dan dat op het moment dat ik het wel doe, en er ook van overtuigd ben dat ik er recht op heb, er geen gebruik van kan maken zonder gedoe.

Zowel de site van Consumentenbond, Consuwijzer en Rijksoverheid geven mij informatie dat ik garantie kosteloos kan claimen. Ik vind dus ook dat ik niet met kosten akkoord moet gaan. Het grijze gebied, of ik het eerder had moeten melden, waar jij en ook anderen mij op wijzen, is een mooie case voor de commissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Laatst online: 20:12
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:20:
[...]

Vraag dan niets als je niet geïnteresseerd bent in hoe het wettelijk in elkaar steekt of maak van te voren duidelijk dat je alleen op zoek bent naar bevestiging van je eigen tunnelvisie hoe slecht de winkel en fabrikant wel niet zijn.

Als je in ieder geval eens begint met te accepteren dat je *zelf* er ook anders mee om had kunnen en eigenlijk moeten gaan, dan ben je al een stap verder. Bekijk je vervolgens dat de reparatie 115 is en de winkel je al 75 geeft aan tegoed, dan moet je je serieus afvragen of je het hele traject geschillencommissie door wil met risico dat je ook daar de deksel op de neus krijgt.
Dit werkt natuurlijk wel in de hand dat dat je gelijk garantie gaat claimen als er ook maar iets afwijkend lijkt dan wat je verwacht van het produkt omdat anders je garantie vervalt.

Dit mag dan misschien wel de wet zijn, maar ik weet niet of we dat wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Floppus heeft formeel gelijk maar ik verwacht dat een rechter (niet de commissie) je gelijk zou geven. Het is sowieso twijfelachtig dat een reparatieclub het toetsenbord zou hebben gemaakt als het toetsje gewoon terug gedrukt kan worden. Ook is er geen extra schade ontstaan door het te gebruiken tot het echt mis ging. Maar het blijft een grijs gebied dus zekerheden heb je nooit.

Echter Floppus geeft iets veel belangrijkers aan en dat is dat jouw `schade` nu maar 4 tientjes is. Je gebruikt dat ding zakelijk dus als je meer dan € 5 per uur verdiend dan zou ik het er lekker bij laten zitten en je aandacht op iets anders richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 17:09
TjardE schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:13:
Lekker laffe reparatie afdeling eigenlijk daar bij Medion

Er breekt een klein hoekje van het schaartje af of een klemmetje van een toets. Vervolgens wordt er een heel toetsenbord gescrapped en voorgesteld er een nieuwe in te zetten.

Een beetje reparatie afdeling heeft ergens nog wel een half toetsenbord liggen of een bakje spares en zal hier iets repareren. Anders hadden ze het wel een vervangafdeling genoemd.

Ook medion zal niet voor elke laptop een nieuw toetsenbord ontwikkelen.
Ik vermoed dat de reparatie afdeling van elk groot bedrijf zo werkt. Een heel toetsenbord vervangen kost hun waarschijnlijk een paar tientjes. Exact opzoeken welk onderdeel van de toets kapot is en een voorraad bijhouden van een honderdtal losse onderdelen zal in totaal duurder zijn. Bovendien accepteren gebruikers lang niet altijd zo'n 'knutseloplossing' van een toets uit een andere kapotte laptop. In dit geval kunnen ze het zelfs gooien op gebruikersschade dus zullen ze gegarandeerd er liever voor kiezen om de klant met winst een nieuw toetsenbord te verkopen, dan dat ze er veel moeite in moeten steken. (Maar ook als ze het wel onder garantie hadden gedaan, was het een nieuw toetsenbord geworden, verwacht ik)

Bij een kleine reparatiezaak op de hoek zal de kans op een pragmatische oplossing, om zo een klant wat kosten proberen te besparen, een stuk groter zijn. Hetzelfde verschil zie je ook vaak bij autogarages. Een merkdealer zal bij elk gebrek een nieuw origineel onderdeel plaatsen, terwijl een onafhankelijke garage eerder genegen is om voor te stellen een 3rd party of tweedehands onderdeel te gebruiken. Daarom moet je zolang je garantie hebt, alles door de winkel/fabrikant op laten lossen, terwijl het buiten de garantie verstandiger kan zijn om naar andere partijen kan zoeken.

En over de 'vervangafdeling': het is geen toetsenbord reparatie afdeling, maar een laptop reparatie afdeling. Het kleinste vervangbare onderdeel voor hen is het toetsenbord, niet de toets. Ook hier werkt de analogie naar garages. Ik heb ooit een kapotte stekker van een injector gehad. Voor de merkdealer was de kabelboom waar de stekker aan zat het kleinst vervangbare onderdeel (400 euro + 4 uur werk), een onafhankelijke garage zette er een nieuwe stekker op (voor ~€10,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
@emnich Waarom denk je dat een geschillencommissie niet, en de rechter wel gelijk zou geven?

Ik hoop toch echt dat een geschillencommissie onafhankelijk is. Hun uitspraak is bindend en daar kan niet tegen beroep in worden gegaan.

Mijn schade is nog steeds 115 euro. Ik heb op het moment niets nodig dat ik aan zou moeten schaffen via Bol.com, en voorzie dat ook niet in de nabije toekomst. De korting is alleen als ik iets nieuws aanschaf, deze is niet op de reparatie.

Ik vind het dan ook meer een principe zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De geschillencommissie is niet onafhankelijk dus daarvan is het nog moeilijker te bepalen wat ze gaan zeggen. Ik zeg niet dat ze je ongelijk geven, alleen dat ik daar geen inschatting van kan maken.

Bij Bol.com kan je inmiddels geloof ik alles kopen dus dat je daar niets nodig hebt kan niet waar zijn.

Prima dat je er een principiële zaak van maakt maar onthoud dat principes duur zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:37:
[...]

Zowel de site van Consumentenbond, Consuwijzer en Rijksoverheid geven mij informatie dat ik garantie kosteloos kan claimen. Ik vind dus ook dat ik niet met kosten akkoord moet gaan. Het grijze gebied, of ik het eerder had moeten melden, waar jij en ook anderen mij op wijzen, is een mooie case voor de commissie.
Als je liever de info van Consuwijzer vertrouwt dan direct de wetsartikelen en jurisprudentie, ook goed:

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Kopje fabrieks- of verkopersgarantie sectie let op:
Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.
Het gaat er om dat je aangeeft dat scheef zitten en terug duwen al veel eerder gebeurde. Ik zou dat niet normaal vinden en in ieder geval contact opnemen. Duw je het terug in overleg dan is verkoper in ieder geval op de hoogte en is het bijtijds gemeld. Dan hoef je niet eens direct te repareren als verkoper terugduwen en kijken hoe het gaat prima vindt. Heb je je recht ook zelfs als het een jaar later breekt. Dat is dus ook anders dan bij het minste of geringste reparatie vragen.

Nogmaals, hoe de rechter zou oordelen kunnen we enkel raden. In de meeste gevallen die we hier krijgen is de situatie vrij duidelijk. Hier heeft de winkel daadwerkelijk een argument met wettelijke basis. Je moet je afvragen hoe hard je het dan wil duwen. Een oordeel voor deling van de kosten is ook niet ondenkbaar. Dan is het liggende aanbod zo slecht niet.

En als er een wettelijke basis in de argumenten van de winkel zit, moet je je ook afvragen of de wijze waarop je ze aanspreekt en bejegent wel op zijn plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:25
de europese garantiewetgeving zegt dat een defect binnen 6 maanden onder garantie valt ongeacht of het niet volgens de regels gebruikt is.
zlef heb ik dat enkele jaren geleden gehad met een toets van mijn macbook (2jaar oud), dat viel bij Mycom onder de garrantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
@Verwijderd De quote over of de verkoper op de hoogte van het probleem was komt uit het stuk waar je zonder tussenkomst van verkoper de fabrikant het artikel laat maken. Dat is m.i. dus een andere situatie.

Ik zie daar echter wel dat ik zowel bij ACM als geschillencommissie Thuiswinkel een klacht kan indienen, nadat ik formeel ook nog de tegoedbon heb afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Laatst online: 23:06
peter-rm schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:16:
de europese garantiewetgeving zegt dat een defect binnen 6 maanden onder garantie valt ongeacht of het niet volgens de regels gebruikt is.
zlef heb ik dat enkele jaren geleden gehad met een toets van mijn macbook (2jaar oud), dat viel bij Mycom onder de garrantie
Dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk. Als je je laptop laat vallen (niet volgens de regels gebruikt) valt dat volgens jouw redenering ook onder de garantie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:20:
@Verwijderd De quote over of de verkoper op de hoogte van het probleem was komt uit het stuk waar je zonder tussenkomst van verkoper de fabrikant het artikel laat maken. Dat is m.i. dus een andere situatie.

Ik zie daar echter wel dat ik zowel bij ACM als geschillencommissie Thuiswinkel een klacht kan indienen, nadat ik formeel ook nog de tegoedbon heb afgewezen.
Tsja, jij wilde graag de info van ConsuWijzer gebruiken. We hebben hier in dit forum al vaker beargumenteerd dat ze her en der slordig zijn en zelfs verkeerde informatie geven. Bij aanspreken onderkennen ze dat maar geven aan dat ze die keuze bewust maakten om het 'begrijpelijk' te houden.

Het staat onder dat kopje schijnbaar omdat direct naar de fabrikant gaan ertoe kan leiden dat je *denkt* het gemeld te hebben maar omdat je het niet bij *verkoper* gemeld hebt, je het risico hebt dat je door naar de fabrikant te gaan de deadline mist.

Het stukje over op tijd melden is echter generiek. Het wetsartikel en de jurisprudentie daarvoor is je eerder al aangereikt. Je geeft van de ene kant aan dat je de materie niet kent, maar doet wel uitspraken over hoe het bedoeld zou zijn op Consuwijzer waarbij je die blijkbaar als 'ultieme bron' ziet.

Meerdere mensen in dit topic hakken dagelijks met het bijltje van interpretatie van specfieke situaties. Je *zou* kunnen overwegen daar iets meer gewicht aan te hangen dan aan je eigen interpretatie van een voor het publiek versimpelde website...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Giesber
  • Laatst online: 20-07 22:59
Ok, dus elk defect (of mogelijk defect, want ik denk dat de TS het initieel niet als defect geïnterpreteerd heeft), hoe minimaal ook, moet meteen gemeld worden bij de verkoper. En als Bol.com zo flauw doet dat ze in dit geval al garantie weigeren, kunnen we maar beter onze voorzorgen nemen.

Ik ga dit topic blijven volgen, en als Bol.com bij zijn standpunt blijft ga ik er zeker voor zorgen dat ik altijd ingedekt ben. Als mijn toetsenbord ooit een aanslag mist, ga ik dat melden bij de helpdesk van Bol.com. Als mijn GSM ooit een halve seconde hapert, ga ik dat melden bij de helpdesk van Bol.com. Als ik 2 lego blokjes niet goed in elkaar krijg, ga ik dat melden bij Bol.com. Ik wil namelijk niet mijn garantie kwijtspelen door een futiliteit niet te melden, misschien blijkt namelijk later dat die dingen defect waren.

Men kan inderdaad de wet gebruiken om onder een garantiegeval uit te komen, maar als we allemaal als pietje precies de letter van de wet gaan volgen kan dat wel eens heel vervelend gaan worden voor de (web)winkels allerhande. En ook voor de kopers overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:33

Aganim

I have a cunning plan..

peter-rm schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:16:
Kan je die stellige bewering ook onderbouwen? Volgens https://www.eccnederland....ropa/garantie-bij-aankoop:
U heeft alleen recht op garantie wanneer het gebrek buiten uw schuld is ontstaan. Gebeurt dit al binnen 6 maanden na aankoop? Dan wordt ervan uitgegaan dat het gebrek al bestond toen u het product kocht. Dit noemen we ook wel de ‘conformiteitseis’. Deze eis geldt niet als de verkoper kan bewijzen dat het gebrek door u is veroorzaakt.
Als jouw laptop eruit ziet alsof er net een tank overheen gereden is, dan mag de verkoper gerust jouw claim weigeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-07 13:40
Aganim schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:17:
[...]

Kan je die stellige bewering ook onderbouwen? Volgens https://www.eccnederland....ropa/garantie-bij-aankoop:

[...]

Als jouw laptop eruit ziet alsof er net een tank overheen gereden is, dan mag de verkoper gerust jouw claim weigeren. ;)
Volgens mij is hij ook de enige die dat meld en is de consensus dat jouw laatstgenoemde stukje tekst correct is.

ik ben het in dezen met @Giesber eens. Wanneer is een defect een dusdanig defect dat jet het bij de verkoper dient te melden? Als ik elk vermeend defect bij de winkelier moet gaan melden (met 90%+ kans dat ze de klacht niet eens behandelen -> kom maar terug als het echt defect is) dan ben ik elke week meermaals met winkeliers aan het bellen om mijn garantie maar niet kwijt te spelen?

Daarnaast heb ik bol.com zich in geen van de mails zien beroepen op dit recht maar berusten ze zich op het feit dat het gebruikersschade is aka TS ramt als king kong op z'n toetsenbord :+

@Verwijderd Is die genoemde wetgeving niet bedoeld om niet om 2 maanden (of wellicht langer) na een overduidelijk defect nog garantie te komen claimen omdat wellicht in de tussentijd van alles kan zijn gebeurd? ik hoop dat sterke argumentatie nodig is om aan te tonen dat de consument te laat is.
Aan de andere kant bied de wet hier niet bescherming aan de consument die netjes het defect registreert op het moment dat het ook echt een verifieerbaar defect is? Een euvel (of het een defect is laat ik in het midden ga ik niet over oordelen) dat zich van tijd tot tijd voordoet wordt waarschijnlijk niet eens gereproduceerd tijdens het testen en zonder defect terug gestuurd (aanname :X) Dat maakt het dat ik als normale consument ook niet voor elke minimale, al dan niet deels, probleem/defect/euvel/irritatie de winkel zou opbellen om het defect te melden.
Ik zeg niet dat dit mijn interpretatie van de wet is, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat een rechter het zo zwart-wit ziet als hier nu gesteld wordt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat je behoorlijk overtrokken reageert. Een toetsenbord is een gebruiksdeel van een laptop en is aan slijtage onderhevig. Het ene toetsenbord is het andere niet en per fabrikant kan hier best een kwaliteitsverschil in zitten. Feit is dat je een half jaar op het toetsenbord hebt lopen typen, en ook nog eens zelf geknutseld hebt aan een niet werkende toets.

Het feit dat je al meermaals problemen met dezelfde toets had moet toch voldoende zeggen? Dat had je direct moeten melden voor je zelf begon met prutsen, dat is je eigen keuze tenslotte en kan je niet de verantwoordelijkheid voor bij de fabrikant leggen.

Maak je niet zo druk en stap over je emotie heen. Dit kost je veel te veel stress en tijd (en tijd = geld).

Het had netjes geweest als Bol.com de kosten 50/50 had gedaan, maar ik vermoed dat je geïrriteerde toon in de mails (en wellicht ook telefonisch) je zaak geen goed gedaan heeft.

En in het vervolg, als je laptop zo belangrijk is voor je zoals je aangeeft dan moet je zorgen voor een fatsoenlijke laptop met fatsoenlijke garantie. Ikzelf neem al jaren zakelijk Dell laptops af met uitgebreide 3 jaars garantie, al ettelijke malen is er een toetsenbord zonder vragen vervangen. Of het nu een haperende toets was of 10 toetsen foetsie, nooit gezeik.
Maar daar betaal je wel voor, voor niets gaat de zon op. In dit geval heb je gewoon een consumenten product met consumenten garantie afgesloten, en dan krijg je dus dit soort dingen.

P.S. Waar Dell staat kan ook bijvoorbeeld HP staan of willekeurig welk merk. Het is slechts een voorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:49:
Ik vind dat je behoorlijk overtrokken reageert. Een toetsenbord is een gebruiksdeel van een laptop en is aan slijtage onderhevig. Het ene toetsenbord is het andere niet en per fabrikant kan hier best een kwaliteitsverschil in zitten. Feit is dat je een half jaar op het toetsenbord hebt lopen typen, en ook nog eens zelf geknutseld hebt aan een niet werkende toets.

Het feit dat je al meermaals problemen met dezelfde toets had moet toch voldoende zeggen? Dat had je direct moeten melden voor je zelf begon met prutsen, dat is je eigen keuze tenslotte en kan je niet de verantwoordelijkheid voor bij de fabrikant leggen.

Maak je niet zo druk en stap over je emotie heen. Dit kost je veel te veel stress en tijd (en tijd = geld).

Het had netjes geweest als Bol.com de kosten 50/50 had gedaan, maar ik vermoed dat je geïrriteerde toon in de mails (en wellicht ook telefonisch) je zaak geen goed gedaan heeft.

En in het vervolg, als je laptop zo belangrijk is voor je zoals je aangeeft dan moet je zorgen voor een fatsoenlijke laptop met fatsoenlijke garantie. Ikzelf neem al jaren zakelijk Dell laptops af met uitgebreide 3 jaars garantie, al ettelijke malen is er een toetsenbord zonder vragen vervangen. Of het nu een haperende toets was of 10 toetsen foetsie, nooit gezeik.
Maar daar betaal je wel voor, voor niets gaat de zon op. In dit geval heb je gewoon een consumenten product met consumenten garantie afgesloten, en dan krijg je dus dit soort dingen.

P.S. Waar Dell staat kan ook bijvoorbeeld HP staan of willekeurig welk merk. Het is slechts een voorbeeld.
toon volledige bericht
Dat jij een zakelijk laptop koopt met extra service en garantie betekend niet dat TS helemaal geen rechten heeft mbt garantie.

Bol.com geeft aan dat het onder gebruikersschade valt en ik begrijp toch echt van meerdere mensen hier dat de winkel dient aan te tonen dat dit inderdaad het geval is. Ik zie graag waar ze dat doen

Dat de TS eerder had moeten melden dat zn TB kapot was heb ik hierboven al beschreven wat ik daarvan vind en is nog niet zo zwart-wit als je stelt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s0ulmaster schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:55:
[...]

Dat jij een zakelijk laptop koopt met extra service en garantie betekend niet dat TS helemaal geen rechten heeft mbt garantie.
Dat zeg ik ook niet, maar consumenten rechten / garantie is een stuk lastiger voor elkaar te krijgen. Als iets belangrijk voor je is, dan moet je er ook de juiste keuzes in maken.
Bijvoorbeeld voor je auto, als die belangrijk voor je is dan neem je een pechdienst af zoals de ANWB of willekeurig welke andere optie. Daarmee weet je, als je stilvalt dan heb je met een uurtje een expert ter plaatse en indien nodig krijg je een leenauto (als je de juiste dienst afneemt). Dat kost geld maar geeft zekerheid.
Bol.com geeft aan dat het onder gebruikersschade valt en ik begrijp toch echt van meerdere mensen hier dat de winkel dient aan te tonen dat dit inderdaad het geval is. Ik zie graag waar ze dat doen

Dat de TS eerder had moeten melden dat zn TB kapot was heb ik hierboven al beschreven wat ik daarvan vind en is nog niet zo zwart-wit als je stelt.
Een afgebroken toets is toch duidelijk gebruikersschade? Grote kans (zeg niet dat dat hier zo is) dat er te hard op geramd is of de kat eraan geknabbeld heeft.

Het is een lastige situatie, maar ik begrijp het standpunt van Bol.com/Medion hierin wel. Niet direct gemeld, schade is erger geworden en het is niet heel vreemd dat een gebruiker een toets sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Laatst online: 23:06
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:49:

Het is wellicht zuur voor de TS maar een toets die losraakt en elke keer teruggeplaatst dient te worden zou ik ook als een defect beschouwen. Vanuit een service oogpunt had Bol.com een ander aanbod kunnen doen om inderdaad bijvoorbeeld tegemoet te komen in de reparatiekosten (anders dan het aanbieden van een tegoedbon). Zeker als men even naar de bestelhistorie had gekeken aangezien TS aangaf regelmatig bij bol.com te kopen.

Juridisch gezien hebben ze echter gewoon gelijk voor wat betreft het op tijd melden en misschien heeft de toon van het contact een rol gespeeld hierin, maar dat weten we niet. Wel kan ik vanuit mijn werkervaring zeggen dat elke klant/consument altijd aangeeft dat men extreem zuinig/voorzichtig is omgegaan met het product, dat het in een peperduur absorberend hoesje heeft gezeten en deze nooit in aanraking is gekomen met water etc :) De TS zal ongetwijfeld heel erg goed met het product zijn omgegaan maar het melden is in mijn ogen geen argument die de mening zal doen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:59:
[...]

Een afgebroken toets is toch duidelijk gebruikersschade? Grote kans (zeg niet dat dat hier zo is) dat er te hard op geramd is of de kat eraan geknabbeld heeft.
Leg mij eens uit waarom dan? Waarom kan het geen slechte fabricage zijn? of een productiefout? of een inherent incapabel product? Of hoort een toetsenbord bij normaal gebruik stuk te gaan? Buiten normaal gebruik om mag je het aan de consument wijten hoor, maar bij normaal gebruik hoort het niet stuk te gaan en ik zie nergens argumenten waarom de TS niet normaal met zijn spullen in omgegaan.

De drogreden van het is stuk en zou bij normaal gebruik niet stuk moeten gaan -> dus TS heeft het niet normaal gebruikt gaat er bij mij niet in!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:49

Yucon

*broem*

Een kapot toetsenbord zal niet heel vaak voorkomen en is een tientje of twee om te vervangen. In dat opzicht is het heel anders dan een kapot smartphone scherm. Daarbij is het voor beide partijen een grijs gebied.. vreemd dat de winkel daar zo moeilijk over doet, zeker bij een merk als lenovo dat bouwkwaliteit toch wel hoog in het vaandel heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-07 16:29
Yucon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:16:
Een kapot toetsenbord zal niet heel vaak voorkomen en is een tientje of twee om te vervangen. In dat opzicht is het heel anders dan een kapot smartphone scherm. Daarbij is het voor beide partijen een grijs gebied.. vreemd dat de winkel daar zo moeilijk over doet, zeker bij een merk als lenovo dat bouwkwaliteit toch wel hoog in het vaandel heeft staan.
https://www.replacedirect...ml?prrel=24755463#product

Het toetsenbord is anderd behoorlijk prijzig bij dit model. €170,-

@Mar2zz
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen, vooral omdat je de laptop zakelijk gebruikt zou ik de reparatie kiezen vooral als je daar die €75,- korting in kan verwerken die je van bol.com mag ontvangen.
De tijd en moeite die je er nu insteekt is meer dan de reparatie kost. En vervolgens vanuit princiepe niets meer halen van Lenovo of bij Bol.com.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Axewi schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:33:
[...]

https://www.replacedirect...ml?prrel=24755463#product

Het toetsenbord is anderd behoorlijk prijzig bij dit model. €170,-
Ongelofelijk -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07 09:20
maar TS merkte al vrij snel op dat er iets mis was met de O toets, had hij dan niet beter direct met de klantenservice kunnen bellen om iig het probleem te melden?

Heb zelf bij Dell servicedesk gewerkt en ook daar vallen dit soort problemen niet onder garantie, die toetsen zitten verdomd stevig vast en als ze al vanaf dag 1 (bijvoorbeeld) niet goed werkte of los zat dan moest dit gemeld worden (wat pas werd gedaan nadat de toets helemaal los lag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Maar... had het uitgemaakt als TS eerder contact op had genomen? Is de nadruk daarop iets omdat het de situatie werkelijk had veranderd, of wordt het alleen gebruikt als aanleiding om de garantie te omzeilen?

Een terechte reden vind ik bijvoorbeeld dat als een probleem in een beginsituatie beter had kunnen worden opgelost, dat het dan niet terecht is dat de verkoper met de hoge vervangingskosten zit waar een kleine reparatie in een eerder stadium had kunnen volstaan. Maar hoe zou er gereageerd zijn als iemand eerder laat weten dat een knop van het toetsenbord steeds losspringt? Hoe zou het advies dan luiden?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
incaz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:56:
Maar... had het uitgemaakt als TS eerder contact op had genomen? Is de nadruk daarop iets omdat het de situatie werkelijk had veranderd, of wordt het alleen gebruikt als aanleiding om de garantie te omzeilen?

Een terechte reden vind ik bijvoorbeeld dat als een probleem in een beginsituatie beter had kunnen worden opgelost, dat het dan niet terecht is dat de verkoper met de hoge vervangingskosten zit waar een kleine reparatie in een eerder stadium had kunnen volstaan. Maar hoe zou er gereageerd zijn als iemand eerder laat weten dat een knop van het toetsenbord steeds losspringt? Hoe zou het advies dan luiden?
Ja, in dat geval zou "in Dell's geval" het product retour moeten en geld terug krijgen OF een vervangend product.

als er te lang mee word gewacht (met melden) valt het onder schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-07 20:24
Misschien niet leuk om te horen maar :

-De schade is, zo als je hier in het topic ook al aan kan voelen grond voor discussie.
-De schade is al van in het begin zeg je, maar je zegt ook dat die niet van in het begin is gemeld,
maar pas toen het "lastig" begon te worden. Dit had je hun ook beter niet gemaild denk ik.

-Bol komt voor een groot deel tussen in de herstelkosten
-Je geeft zelf hogerop ook al aan veel te kopen bij Bol.

Nu kan je natuurlijk bij je principes blijven en hier een zaak van maken, maar tegen welke kosten ?
Ik vrees dat alleen al de tijd, de moeite, het gemis van de laptop, en alles wat er rond komt kijken je al meer gaan kosten. Er is een redelijke kans dat je je gelijk haalt, maar wat win je er mee ?

Verlies nemen en verder gaan met je leven, er zijn ergere dingen dan die 40€ is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

mugenmarco schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:57:
[...]
als er te lang mee word gewacht (met melden) valt het onder schade.
.. aldus dell. Niet onbelangrijk, dat maakt het niet automatisch een feit. Dat men dat de customer care medewerkers wel probeert te laten geloven doet daar niets aan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-07 15:07
Denk dat dit een betere deal is, als TS het buiten bol.com om het zelf wilt vervangen.

https://www.aliexpress.co...15ikb-15/32840246764.html

€ 16,40 - 27,87 / piece
Free Shipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Mar2zz schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:08:
Vandaag antwoord gekregen van Bol.com, en zij herhalen wat de reparatie afdeling mij al per brief heeft laten weten:

Via deze weg wil ik u graag informeren wat betreft de reden van gebruikersschade.

Daarnaast heb ik een artikel op tweakers.net geopend waar ik de voortgang van deze garantie afwikkeling bij houdt. Losse toets, valt niet onder garantie?. Miscchien willen jullie daar ook je zegje doen.
Dit is denk ik best een grote fout geweest.
Je had in het begin iets discreter kunnen omgaan met de situatie, en niet meteen laten blijken dat elke mail die ze sturen direct op een publiekelijk forum terecht komt.

In het mailcontact van Bol.com werden ook genoeg tegenargumenten benoemd welke rechtstreeks uit dit topic leken te komen. En dus goede munitie waren.

Desondanks een klote situatie en niet netjes van Bol om het zo stroefjes op te lossen.
Voor mij in ieder geval een reden om toch lekker bij CoolBlue te blijven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

s0ulmaster schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:16:
[...]

Leg mij eens uit waarom dan? Waarom kan het geen slechte fabricage zijn? of een productiefout? of een inherent incapabel product? Of hoort een toetsenbord bij normaal gebruik stuk te gaan? Buiten normaal gebruik om mag je het aan de consument wijten hoor, maar bij normaal gebruik hoort het niet stuk te gaan en ik zie nergens argumenten waarom de TS niet normaal met zijn spullen in omgegaan.

De drogreden van het is stuk en zou bij normaal gebruik niet stuk moeten gaan -> dus TS heeft het niet normaal gebruikt gaat er bij mij niet in!
Natuurlijk kan dat wel, maar dan duikt het niet na 6 maanden op. TS kan heel hard roepen dat het allang speelt, maar dan had hij eerder moeten zijn met melden.

Een productiefout in het toetsenbord (of slechte fabricage) zou ten eerste vrijwel meteen op moeten treden en ten tweede niet beperkt blijven tot 1 toetsje wat blijkbaar nog maanden prima gewerkt heeft.

Normaal gebruik voor een consumentenproduct (zoals deze laptop) is niet zoals TS aangeeft 30 uur intensief kloppen per week. Dan moet je simpelweg gaan voor 'zwaarder materiaal' en meer garanties bijkopen.

Maar laten we het eens van de andere kant bekijken en veronderstellen dat het een foutje in het pootje van de O is. Productiefout. Dat pootje had eenvoudig vervangen kunnen worden, als TS niet zelf maanden had lopen knoeien en prutsen. Ondertussen is het hele stuk achter de O stuk en rest niets anders dan het toetsenbord vervangen.
Als TS het direct gemeld had, hadden ze een nieuw pootje geplaatst en klaar. Nu moeten ze ineens veel extra kosten maken omdat TS verzaakt melding te maken.

En dan vind jij het terecht dat alles vergoed moet worden?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:07

WCA

Maak een afweging: ga ik dit gevecht verder voeren?

Bol.com biedt je 75 euro korting op een aankoop, vraag of je die van het reparatiebedrag mag afhalen. Betaal de rest zelf en je bent sneller klaar en het scheelt je een hoop moeite.

Choose your battles :)

[ Voor 5% gewijzigd door WCA op 17-04-2018 13:14 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 14:54
Yucon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:03:
[...]

.. aldus dell. Niet onbelangrijk, dat maakt het niet automatisch een feit. Dat men dat de customer care medewerkers wel probeert te laten geloven doet daar niets aan af.
Precies. Daarbij komt: TS zit netjes binnen de 6 maanden. Ik heb zelf een soortgelijke discussie gehad met Bol.com, poot stijf houden en niet te snel meegaan met hun voorstel.

"Recht op een deugdelijk product" beschrijft het volgende:
Bewijslast gebrek product

Een voordeel van garantie is dat u niet hoeft aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. Stelt de verkoper of de fabrikant dat u het product zelf kapot hebt gemaakt? Dan moet de fabrikant of verkoper bewijzen dat dit ook het geval is. Bij het recht op een deugdelijk product geldt dit alleen voor de eerste zes maanden na aankoop. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat er sprake is van een ondeugdelijk product.
Bron: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Daar wordt niet gesproken dat je iets direct moet melden als je vermoed dat het wellicht niet zo hoort, en dat het misschien uiteindelijk kapot kan gaan. Wat als TS het eerst nooit gemerkt heeft en pas nu het probleem constateert? Gewoon terug blijven mailen of eventueel bellen en vragen om een manager, en haarfijn uitleggen dat je binnen de eerste 6 maanden zit en je recht hebt op een deugdelijk product.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Saeverix schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:14:
Gewoon terug blijven mailen of eventueel bellen en vragen om een manager, en haarfijn uitleggen dat je binnen de eerste 6 maanden zit en je recht hebt op een deugdelijk product.
Dan had TS beter een iets minder grote mond kunnen hebben door hier te posten dat het al veel langer was en vervolgens Bol.com ook nog eens fijntjes op dit topic te wijzen.
Maar ja, als je zo in de emotie gaat reageren met dreigende taal en geïrriteerde mails dan krijg je dat vanzelf terug op je bord.

Waarmee ik niet zeg dat Bol.com het helemaal netjes oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:13:
[...]

Natuurlijk kan dat wel, maar dan duikt het niet na 6 maanden op. TS kan heel hard roepen dat het allang speelt, maar dan had hij eerder moeten zijn met melden.

Een productiefout in het toetsenbord (of slechte fabricage) zou ten eerste vrijwel meteen op moeten treden en ten tweede niet beperkt blijven tot 1 toetsje wat blijkbaar nog maanden prima gewerkt heeft.

Normaal gebruik voor een consumentenproduct (zoals deze laptop) is niet zoals TS aangeeft 30 uur intensief kloppen per week. Dan moet je simpelweg gaan voor 'zwaarder materiaal' en meer garanties bijkopen.
Ik zie hier een hele hoop aannames voorbij komen.
Of had iedereen direct last van de fikkende galaxy note? Want als dat niet in de eerste week aan het ligt komt is het geen productiefout?

Probeer je verhaal wat meer te nuanceren, wat voor beide kanten valt zeker wat te zeggen

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:16:
[...]

Dan had TS beter een iets minder grote mond kunnen hebben door hier te posten dat het al veel langer was en vervolgens Bol.com ook nog eens op dit topic te wijzen.
Maar ja, als je zo in de emotie gaat reageren met dreigende taal en geïrriteerde mails dan krijg je dat vanzelf terug op je bord.

Waarmee ik niet zeg dat Bol.com het helemaal netjes oplost.
Maar in het geval van TS die wel heeft verteld dat het al langere tijd speelt: Dan betekent niet ineens dat Bol.com zich niet meer aan de regels hoeft te houden. Feit is dat TS een product gekocht heeft waar sowieso een verwachte levensduur aan zit. Feit is dat dit product binnen 6 maanden kapot is gegaan. Feit is dan dat Bol.com dit moet repareren of vervangen zonder dat hier kosten aan verbonden zijn voor de koper, tenzij ze kunnen aantonen dat TS de schade zelf veroorzaakt heeft.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saeverix schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:20:
[...]

Maar in het geval van TS die wel heeft verteld dat het al langere tijd speelt: Dan betekent niet ineens dat Bol.com zich niet meer aan de regels hoeft te houden. Feit is dat TS een product gekocht heeft waar sowieso een verwachte levensduur aan zit. Feit is dat dit product binnen 6 maanden kapot is gegaan. Feit is dan dat Bol.com dit moet repareren of vervangen zonder dat hier kosten aan verbonden zijn voor de koper, tenzij ze kunnen aantonen dat TS de schade zelf veroorzaakt heeft.
Een gebroken stuk plastic onder een toetsje, wat moet Bol.com/Medion daar nog meer aan bewezen? Bij normaal gebruik breekt zo'n stukje plastic niet. En als het een productiefout was dan was het op dag 1 al gebroken en had het nooit normaal gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:31:
[...]

Een gebroken stuk plastic onder een toetsje, wat moet Bol.com/Medion daar nog meer aan bewezen? Bij normaal gebruik breekt zo'n stukje plastic niet. En als het een productiefout was dan was het op dag 1 al gebroken en had het nooit normaal gewerkt.
Juist! Ze kunnen het niet bewijzen, en daarmee moeten ze volgende de wet het product repareren of vervangen zonder kosten voor de koper.

Waarom ben jij er zo zeker van dat een productiefout niet later pas zijn effect kan tonen? Stel er zat een heel klein haarscheurtje in zo'n beugeltje vanuit de fabriek. De toets kan het dan een aantal maanden gewoon doen, totdat het haarscheurtje doorscheurt en het beugeltje knapt. Ik vind jou reactie (en die van Bol.com die waarschijnlijk hetzelfde denken) een beetje kort door de bocht.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saeverix schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:14:
[...]

Bron: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Daar wordt niet gesproken dat je iets direct moet melden als je vermoed dat het wellicht niet zo hoort, en dat het misschien uiteindelijk kapot kan gaan. Wat als TS het eerst nooit gemerkt heeft en pas nu het probleem constateert? Gewoon terug blijven mailen of eventueel bellen en vragen om een manager, en haarfijn uitleggen dat je binnen de eerste 6 maanden zit en je recht hebt op een deugdelijk product.
Uit datzelfde stuk heb ik al eerder gequote. Je moet wel zorgen dat je alles leest als je ergens naar wil wijzen... Het deel waar dat wel staat quote ik hier:
Verwijderd in "Losse toets, valt niet onder garantie?"
s0ulmaster schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:38:
[...]
@Verwijderd Is die genoemde wetgeving niet bedoeld om niet om 2 maanden (of wellicht langer) na een overduidelijk defect nog garantie te komen claimen omdat wellicht in de tussentijd van alles kan zijn gebeurd? ik hoop dat sterke argumentatie nodig is om aan te tonen dat de consument te laat is.
Aan de andere kant bied de wet hier niet bescherming aan de consument die netjes het defect registreert op het moment dat het ook echt een verifieerbaar defect is? Een euvel (of het een defect is laat ik in het midden ga ik niet over oordelen) dat zich van tijd tot tijd voordoet wordt waarschijnlijk niet eens gereproduceerd tijdens het testen en zonder defect terug gestuurd (aanname :X) Dat maakt het dat ik als normale consument ook niet voor elke minimale, al dan niet deels, probleem/defect/euvel/irritatie de winkel zou opbellen om het defect te melden.
Ik zeg niet dat dit mijn interpretatie van de wet is, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat een rechter het zo zwart-wit ziet als hier nu gesteld wordt.
Meer achtergrond in jurisprudentie is al gegeven eerder:
GlowMouse in "Losse toets, valt niet onder garantie?"

De wet is altijd bedoeld om redelijkheid en billijkheid na te streven. Als bij eerste indicatie van een kleiner probleem duidelijk was dat het toetsenbord toch wel vervangen zou moeten worden, dan is het onredelijk dat nu te weigeren. Als het probleem groter is geworden door het te blijven gebruiken en daardoor nu het hele toetsenbord vervangen moet worden, dan is het onredelijk de winkel voor die extra schade op te laten draaien.

Daarom geef ik verderop ook aan dat het best mogelijk is dat aansprakelijkheid voor een rechter gedeeld wordt. Er was een kans dat het toetsenbord sowieso vervangen moest worden, maar het is koper ook te verwijten dat hij zo laat is met melden. Door redelijkheid en billijkheid zijn uitspraken vaak niet zwart/wit.
[...]

Mag ik je vriendelijk vragen het topic ook daadwerkelijk te lezen, inclusief wetsartikelen en jurisprudentie voor je met feiten begint te gooien zonder alle relevante zaken mee te nemen?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
[...]

Feit is dat TS een product gekocht heeft waar sowieso een verwachte levensduur aan zit. Feit is dat dit product binnen 6 maanden kapot is gegaan. Feit is dan dat Bol.com dit moet repareren of vervangen zonder dat hier kosten aan verbonden zijn voor de koper, tenzij ze kunnen aantonen dat TS de schade zelf veroorzaakt heeft.
Je komt wel met erg veel feiten aanzetten. Kan je nu alvast zeggen dat dit feit dus complete onzin is:
Feit is dan dat Bol.com dit moet repareren of vervangen zonder dat hier kosten aan verbonden zijn voor de koper

Toetsen raken NOOIT zomaar los, dit kan een fabricagefout zijn maar dan zat die toets vrij snel vanaf het begin los (Wat ook het geval was, maar niet gelijk is gemeld door TS).

*Feit is dat dit product binnen 6 maanden kapot is gegaan*

een toets die al vrijwel vanaf het begin los zat heeft niks met kapot gaan te maken, dit had gewoon direct gemeld moeten worden omdat je DIT niet verwacht van een nieuw product. Heb je ooit wel eens een toets van een laptop toetsenbord los proberen te halen? dat lukt je echt niet door even te typen en veel fabrikanten weten dat en geven daarom geen garantie op zulke problemen.

Ik blijf er bij dat TS gelijk heeft, maar problemen heeft gekregen door dit niet gelijk te melden. Had hij dit eerder gemeld dan had bol of de fabrikant een ander pad gekozen voor de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saeverix schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:35:
[...]

Juist! Ze kunnen het niet bewijzen, en daarmee moeten ze volgende de wet het product repareren of vervangen zonder kosten voor de koper.

Waarom ben jij er zo zeker van dat een productiefout niet later pas zijn effect kan tonen? Stel er zat een heel klein haarscheurtje in zo'n beugeltje vanuit de fabriek. De toets kan het dan een aantal maanden gewoon doen, totdat het haarscheurtje doorscheurt en het beugeltje knapt. Ik vind jou reactie (en die van Bol.com die waarschijnlijk hetzelfde denken) een beetje kort door de bocht.

Lees dit eens:
Mar2zz schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 12:24:
Echter heb ik in die tijd een aantal maal meegemaakt dat de letter o soms niet reageerde en wat scheef stond. Dan moest ik er wat harder op drukken en dan deed ie het weer een tijdje en dan was ie ook weer recht. Dit was overigens geen stof eronder of iets dergelijks want ik blaas het met grote regelmaat schoon.

In maart ergens komt de o toets ineens helemaal los tijdens het typen, hij stond er in een hoek van bijna 45 graden in. Ik kon m terugklikken en weer werken. Maar de dag erna gebeurt het weer, en weer, en weer.
Ik betwist niet dat er al direct een probleem was met het toetsenbord / toets O. Maar maandenlang heeft TS het toetsje met geweld terug geramd en uiteindelijk is er iets gebroken blijkbaar. Als TS het direct gemeld had was het vast zo gefixed. Maar TS heeft er bewust voor gekozen. en heeft dat ook hier en daardoor ook aan Bol.com/Medion medegedeeld, dat hij al maanden aan het prutsen en rammen is.

Hoeveel meer bewijs heb je nodig? Gebroken stukjes plastic en een post van de eigenaar dat hij al maanden met dit probleem loopt en naar eigen goeddunken aan het rammen en prutsen slaat.

Nee, ik vind het een terechte conclusie van Bol.com met dit in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
mugenmarco schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:42:
[...]

Je komt wel met erg veel feiten aanzetten. Kan je nu alvast zeggen dat dit feit dus complete onzin is:
Feit is dan dat Bol.com dit moet repareren of vervangen zonder dat hier kosten aan verbonden zijn voor de koper

Toetsen raken NOOIT zomaar los, dit kan een fabricagefout zijn maar dan zat die toets vrij snel vanaf het begin los (Wat ook het geval was, maar niet gelijk is gemeld door TS).
Eerst probeer je mijn feit onderuit te halen, en gooi je er zelf twee bewering tegenaan die ook nergens op slaan. Jij kan mij zwart op wit geven dat toetsen NOOIT zomaar los laten? Denk het niet wat eigenlijk spreek je jezelf al een beetje tegen door te zeggen dat het een fabricagefout kan zijn. Maar waarom zou een fabricagefout "vrij snel vanaf het begin" zichtbaar moeten zijn? Het hoeft maar een vergeten schroefje te zijn of een haarscheurtje dat in de loop der maanden zorgt voor slijtage en uiteindelijk de boel laat breken. Een fabricagefout kan dus prima pas maanden later zichtbaar worden.
mugenmarco schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:42:
*Feit is dat dit product binnen 6 maanden kapot is gegaan*

een toets die al vrijwel vanaf het begin los zat heeft niks met kapot gaan te maken, dit had gewoon direct gemeld moeten worden omdat je DIT niet verwacht van een nieuw product. Heb je ooit wel eens een toets van een laptop toetsenbord los proberen te halen? dat lukt je echt niet door even te typen en veel fabrikanten weten dat en geven daarom geen garantie op zulke problemen.

Ik blijf er bij dat TS gelijk heeft, maar problemen heeft gekregen door dit niet gelijk te melden. Had hij dit eerder gemeld dan had bol of de fabrikant een ander pad gekozen voor de oplossing.
DOA valt onder diezelfde regel. Misschien is Kapot niet de juiste omschrijving, maar het product functioneert niet meer.
Ik was alleen niet op de hoogte van de 2 maanden voorwaarde die @Verwijderd nog even aanhaalde, goed om te weten. En daarmee heeft TS zich denk ik ook in de vingers gesneden.
Maar als Bol.com een beetje service heeft vervangen ze alsnog kosteloos het toetsenbord. Maar ik heb er een hard hoofd in, want ik weet hoe stug ze kunnen zijn bij Bol.com.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Saeverix schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:56:
[...]

[...]

DOA valt onder diezelfde regel. Misschien is Kapot niet de juiste omschrijving, maar het product functioneert niet meer.
Ik was alleen niet op de hoogte van de 2 maanden voorwaarde die @Verwijderd nog even aanhaalde, goed om te weten. En daarmee heeft TS zich denk ik ook in de vingers gesneden.
Als TS dit in het begin had gemeld was er wss een DOA regeling getroffen, nu het zo laat is gemeld word het als defect gezien en heel veel bedrijven die computers verkopen repareren het niet gratis. Dit staat tevens ook vaak in de garantievoorwaarde (waar je mee akkoord bent gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:37:
[...]

De wet is altijd bedoeld om redelijkheid en billijkheid na te streven. Als bij eerste indicatie van een kleiner probleem duidelijk was dat het toetsenbord toch wel vervangen zou moeten worden, dan is het onredelijk dat nu te weigeren. Als het probleem groter is geworden door het te blijven gebruiken en daardoor nu het hele toetsenbord vervangen moet worden, dan is het onredelijk de winkel voor die extra schade op te laten draaien.

Daarom geef ik verderop ook aan dat het best mogelijk is dat aansprakelijkheid voor een rechter gedeeld wordt. Er was een kans dat het toetsenbord sowieso vervangen moest worden, maar het is koper ook te verwijten dat hij zo laat is met melden. Door redelijkheid en billijkheid zijn uitspraken vaak niet zwart/wit.
Dank voor je uitleg en dit onderstreept ook wat ik zelf al zei/dacht. Mijn ervaring doet denken dat of je toets nu af en toe weigert en scheef staat of toets het helemaal niet meer doet dezelfde consequenties heeft voor de reparaties en daarmee zal jee winkelier ook niet met extra schade opzadelen, maar dat is een schatting van mijn kant.

Over het melden van het euvel blijft bij mij nog steeds de vraag, wanneer is een defect groot/erg genoeg om het direct te moeten melden. Een vermoeden dat mijn headphone jack van mijn telefoon het binnenkort neit meer gaat doen omdat die 2x heeft geweigerd contact te maken, maar momenteel weer goed werk, bel je dan de winkelier op? en wat meld je dan?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Wie zegt als eerste dat ik hier vanaf het begin last van had? Dit is een stelling geworden die ik nu aantal malen herhaald heb gezien. Ik heb gezegd in die tijd voorafgaand aan het losraken dat soms de o niet reageerde. Ik heb in januari/februari ergens voor het eerst last gehad van een o die niet tevoorschijn kwam bij het typen. Exact weet ik het niet meer, maar is dat relevant? Want het was de eerste keren op te lossen door de toets expliciet in te drukken, en binnen een seconde weer aan het werk, dus verder geen aandacht aan besteed.

Hoe kun je, als niet deskundige, dan weten dat je met een defecte (of een defect wordend) te maken hebt. Heb wel vaker toetsenborden gehad die even niet reageerden. Wegens stof of iets dergelijks. Op basis van jaren ervaring, en dat zijn er nogal wat (ergens in de 80'er jaren mijn eerste toetsenbord in gebruik genomen), ga ik er niet vanuit dat toetsen los kunnen komen en dan niet meer vast/terug op de plek kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:08:
Het defect wat tot het loskomen van de toets heeft geleid was mijns inziens al vanaf aankoop aanwezig.
Met name deze, maar ook andere uitingen van jezelf wekken erg de indruk dat dit al een hele tijd speelt. In eerste instantie met haperingen, dan met scheve toetsen, dan met terugklikken en uiteindelijk met helemaal los komen.

Wellicht dat je bedoeld hebt te zeggen dat het bij aanschaf niet conform moet zijn geweest als dit probleem zich nu al voordoet. Dat is echter niet wat je zegt; je zegt dat het defect al aanwezig was. Je wekt dus de indruk dat je er al vanaf begin in bepaalde mate last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
@Verwijderd Dat is nou juist wat me zo boos maakte in de 2e mail van bol.com, waar zij dit ook zo uitleggen. Ik heb bij die mail duidelijk gezet: "Ik ga ervan uit dat ..." refererend aan een tekst op Consuwijzer.

Tevens heb ik bij die mail die quote van Consuwijzer in de PS gezet die precies dat zegt:
Als je iets koopt, dan heb je recht op een goed product. Gaat het product binnen 6 maanden na aankoop kapot, dan gaat de wet ervan uit dat het al niet in orde was toen je het kocht. Je hebt dan recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt.
Dit wordt zowel door Bol als lezers hier uitgelegd dat ik er van het begin af aan last van had. Wat dus niet zo is. Dat is ook waarom mijn toon vervelender (=uit irritatie) werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
s0ulmaster schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:18:
[...]

Over het melden van het euvel blijft bij mij nog steeds de vraag, wanneer is een defect groot/erg genoeg om het direct te moeten melden. Een vermoeden dat mijn headphone jack van mijn telefoon het binnenkort neit meer gaat doen omdat die 2x heeft geweigerd contact te maken, maar momenteel weer goed werk, bel je dan de winkelier op? en wat meld je dan?
Je kunt beter mailen dan bellen (ivm bewijs). Je kunt aangeven dat de headphone jack het een aantal keer niet heeft gedaan en dat je bereid bent af te wachten om te zien of het probleem zich nog vaker voordoet. Het is dan aan de winkel om in te grijpen. De winkel is immers de professionele partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basilange schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:16:
Mijn vermoeden is ook dat zo'n reparatie afdeling door een of ander uitzendbureau wordt gevuld en dat die even mensen daar x minuten per geval hebben. Een snel een formuliertje invullen kruisje zetten bij gebruikerschade en dan is het officieel en wordt het gepapegaaid door alles en iedereen waarmee je contact hebt. Gruwelijk. Ik vermoed dat mijn vader geluk had met de slecht beschikbaarheid van de P2 en dat dit de weg was met minste weerstand.
Ik heb op zo'n reparatieafdeling gewerkt. Nee, niet als uitzendkracht. Ja, zoveel mogelijk repairs doen. Nee, niet 'zomaar' kruisjes zetten, je reputatie als repaircenter zal er wel bij varen. Maar N=1 en een tijd geleden, geen idee hoe het nu gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:57:
[...]

Ik heb op zo'n reparatieafdeling gewerkt. Nee, niet als uitzendkracht. Ja, zoveel mogelijk repairs doen. Nee, niet 'zomaar' kruisjes zetten, je reputatie als repaircenter zal er wel bij varen. Maar N=1 en een tijd geleden, geen idee hoe het nu gaat.
Bedankt voor je reactie. Fijn om te weten dat mijn beeld niet klopt. Maar wat is bijvoorbeeld dat hele grote repaircenter waar al jaren klachten over vallen wat betreft mobiele telefoons? Die blijft maar groeien. De reputatie is er maar de klant zelf kan niet vaak kiezen wanneer bijvoorbeeld mediamarkt of een ander dat voor ze doet.
Het lijkt me toch helaas nog steeds lastig om aan te vechten wanneer een repaircenter X heeft bevonden terwijl de klant duidelijk weet dat dit niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Grappig dat ik dit topic tegen kom.
Voor mijn werk een Dell laptop, ruime 2 jaar oud, daar komt vandaag iemand voor langs om zo'n kapotte toets te herstellen. Maargoed, daar zit dan ook een extra support op. Desalniettemin valt het bij hun dus wel onder garantie blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:22

CasGas

.

Mar2zz schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:11:
@Verwijderd Dat is nou juist wat me zo boos maakte in de 2e mail van bol.com, waar zij dit ook zo uitleggen. Ik heb bij die mail duidelijk gezet: "Ik ga ervan uit dat ..." refererend aan een tekst op Consuwijzer.

Tevens heb ik bij die mail die quote van Consuwijzer in de PS gezet die precies dat zegt:

[...]

Dit wordt zowel door Bol als lezers hier uitgelegd dat ik er van het begin af aan last van had. Wat dus niet zo is. Dat is ook waarom mijn toon vervelender (=uit irritatie) werd.
Ik ben het volledig met je eens en de stelling die hier neergezet word van "dan had je het maar moeten melden" is lekker makkelijk lullen achteraf. Op dat moment denk je het probleem verholpen te hebben door het terug te drukken, voor die 1 seconde werk gaat werkelijk _niemand_ dat melden maar kan nu lekker gebruikt worden om de garantie te ontwijken.

Als je dus achteraf kijkt had je het kunnen weten, maar dat is altijd lekker makkelijk achteraf. Op dat moment had je het mijn inziens niet kunnen weten, ook omdat het alleen die toets betreft, doet niks af aan het feit dat alsnog het hele toetsenbord vervangen had moeten worden, of dat nou na 4 maanden of na 5 maanden is.

Andersom zou Bol.com er volgens mij net zo blij mee zijn als je op dat moment de storing zelf verholpen hebt door de toets in te drukken. Als je dit zou melden bij de helpdesk van hun, "oh nu doet die het weer omdat ik de toets heb vast gedrukt" had bol.com dan alsnog gezegd, stuur maar op zodat wij het kunnen onderzoeken?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
Slechte service van Bol dit. Wellicht kun je proberen rechtstreeks contact met Lenovo op te nemen? Een jaar geleden had ik dezelfde situatie met een ThinkPad-laptop: van de een op de andere dag was een toets afgebroken, zonder dat ik er ook maar iets geks mee had gedaan. Lenovo heeft toen kosteloos een nieuw toetsenbord opgestuurd zonder hier moeilijk over te doen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.