Hoge pieptoon buzz bij Pioneer receiver via hdmi kabel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 01:45
Hoi,

Het probleem:
Zodra er een signaal uit de bluray speler via de hdmi kabel in mijn (Pioneer VSX-LX50) receiver komt hoor ik zo’n pieptoon/buzz:
https://www.youtube.com/watch?v=YZLb2HmNXq4

In de video zet ik de volume best hard om het duidelijk te laten horen, ik switch ook tussen hdmi1 (waar de bluray speler op zit) en 2 (waar niets op zit voor stilte).

Opmerking: in de video had ik de bluray op menu staan, of de film op pauze gezet, zodra de bluray speler uit is hoor je dit niet.

Het is te horen op alle kanalen/speakers.
Het is te horen als ik de volume 60% of hoger zet. Tijdens dat er een film draait is het minder opvallend, maar bij stille scenes of als ik de film op pauze zet is het duidelijk hoorbaar en dus vervelend.
Ik heb nu drie verschillende bluray spelers geprobeerd, van Sony en Samsung, alle drie veroorzaken het.
Heb verschillende modus geprobeerd als uitput PCM, bitstream e.d.

Het is alleen als er een signaal uit de hdmi kabel bij de receiver binnenkomt, tijdens het wisselen naar menus e.d. valt het ook even stil, darnaa hoor je het weer.

Wanneer het er niet is:
Zo'n toon is er niet als ik de blurayspeler met de receiver aansluit:
- via digitaal coax kabel.
- via analoge multichannel in.
- Als de blurayspelers uit staan.

Wat ik denk dat het zou kunnen zijn:
- Het klinkt bijna als een soort hoogfrequentie switchen van de voeding van de bluray spelers (soms gaat het qua frequentie ook iets sneller en langzamer(.
Maar dat zal toch niet bij alle blurays zijn?
- Ik las van alles over ‘ground loop’ problemen, maar beide stekkers hebben geen aarde.
Dit is ook geen lage brom (wat bij ground loop blijkbaar vaak is) maar een hoge toon.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Verschillende bluray spelers getest, Sony BDP-S370, BDP-S6200, Samsung BD-J7500 (pas gekocht).
- Andere hdmi kabels geprobeerd, ook een dure met ethernet goude laag e.d.
- Coax/analoog aansluitingen werken dus prima.
- Netsnoeren van receiver en bluray speler aangesloten via stekkers uit in een andere kamer met verlengsnoer.
- Met en zonder Digiconnect surge protector stekkerblokken.
- Met een aarde kabel aangeraakt op de behuizing van blurayspeler en receiver.
- Hdmi kabel 1 en twee beiden geprobeerd, zelfde verhaal.
- Alleen blurayspeler aangesloten.

Ik wil graag via hdmi het geluid hebben, om 7.1 DolbyTrueHD en DTS Master te kunnen luisteren (dat kan niet via coax of optisch).

Hoop dat jullie weten wat er aan de hand is.
Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door gst56767 op 17-04-2018 04:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-10 15:59

DJ Vincento

1422055

Probeer eens een laptop via de HDMI ingangen aan te sluiten. Zit de pieptoon er dan ook?

En kun je de receiver het geluid ook laten doorsturen naar de TV? Komt de pieptoon dan ook uit de TV-speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
Dat zijn hele goede tips DJ Vincento, daar had ik nog niet aan gedacht.
Zo kan ik direct een geïsoleerde bron afspelen via de receiver.

Via laptop afspelen:
Via de laptop, zelfde verhaal, zelfde toon. De laptop heb ik op accu laten lopen.
Dus ground loop issue zal het niet zijn.

Wat ik wel merk is dat de receiver in het begin een ander toon geeft, als ik het net aanzet.
Misschien heeft dat iets met de temperatuur te maken.

Output TV:
Het geluid kan ik alleen uit de tv laten komen als ik op de receiver 'pass through' instel bij hdmi instelling.
Het is 'pass through' of 'Amp' (amplifier) bij hdmi output.

Via passthrough komt er geen pieptoon via de tv! Nu vraag ik me af of de receiver het direct doorlaat.
Ik hoor geen relay gaan dus toch een softwarematige passthrough denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door gst56767 op 17-04-2018 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-10 15:59

DJ Vincento

1422055

Kun je de bluray-speler een audiosignaal met een lagere resolutie (16 bits, 44.1 Khz / 48 Khz) via de HDMI-uitgang naar de receiver laten sturen? Bijvoorbeeld door een audio CD af te spelen? Zit de pieptoon er dan nog? (Check wel even of het niet geupsampled wordt naar een hogere resolutie en samplerate)

Wanneer de pieptoon er niet zit heeft de receiver problemen specifiek met hoge resolutie audiosignalen en als de pieptoon er wel zit zijn er problemen met de HDMI-ingangen. In beide gevallen vermoed ik dat er ergens een defect zit.

Heb je dit probleem al sinds de aanschaf van de receiver of pas sinds kort? Heb je nog garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
Ik heb dit eens gehad bij het inschakelen van Audyssey (op een Marantz). Het lijkt ook gewoon intern te zitten. Kun je alle processing stap voor stap uitschakelen?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gst56767
@DJ Vincento

Bedankt voor de tips.
Ik heb 16 bits, 44.1 Khz, CD gedraaid via mijn blueray, als direct bitstream en PCM (zonder upsampeling) , via hdmi is zelfde.

Ik heb de receiver pas overgekocht van een kennis, die heeft via hdmi er ook niet veel mee gedaan, sindskort is zo'n toon opgevallen.

De receiver is uit 2007, maar wel een top model met THX e.d.

Ik heb een aantal reparatiebedrijven gevraagd, die kunnen het nakijken maar vragen minimaal 100,- dan komt er nog verzendkosten bij.
Dat vind ik best veel, want of het dan gefixt wordt is ook niet duidelijk.

Ik denk dat ik dat bedrag dan beter kan besteden aan een nieuwe receiver.

Het was leuk geweest als ik het zelf kon fixen.
Als een module of iets voor 50 euro vervangen kon worden dan had ik dat zo gedaan.
Zelfs als ik een nieuwe receiver zou hebben vraag ik me toch af wat hier mis mee zou zijn.

Een bedrijf zei dat het misschien zijn 'hdmi kaart' zal zijn, andere zei 'DSP unit'.
Als iemand in de buurt van Overijssel woont en er even naar wil kijken dan laat het me gerust weten. Wil ook best zijn cover openen en fotos van binnen laten zien.

@ShittyOldMan
Ik heb qua menu en functies vanalles geprobeerd, ik snap niet welke processing je bedoelt?
Dit is zijn handleiding:
https://www.gebruikershandleiding.com/Pioneer-VSX-LX50/preview-handleiding-43566.html#pf4

Hoe heb je dat opgelost met Audyssey op een Marantz?

Groet. VP

[ Voor 6% gewijzigd door gst56767 op 20-04-2018 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
Bij mij was het in Direct of Pure Direct (of hoe het ook heet) helemaal weg, dan wordt veel interne signaal bewerking uitgeschakeld. Daardoor wist ik dat het aan de receiver lag en niet het hdmi signaal.
Ik heb het geloof ik opgelost door enkel de grafische eq te gebruiken (heeft sowieso mijn voorkeur) maar ik heb hier een wat exotische setup, niet helemaal vergelijkbaar met een normale aansluiting.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1