Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 17:03
Goedendag,

Recent zijn we verhuist naar onze nieuwe woning die uitermate geschikt is voor een PV opstelling. Nu heb ik inmiddels diverse offertes van meerdere partijen binnen en wilde ik het e.e.a. even toetsen bij onafhankelijke ervaringsdeskundingen (jullie dus :))

De situatie
Een situatieschets, ons dak ligt bijna pal op het zuiden, is ongeveer 10 meter breed en hoog genoeg om 2 panelen boven elkaar te plaatsen (in de lange weg). Er is geen schaduwvorming en de kans dat er iets gaat komen die schaduw veroorzaakt is nihil. Nu zijn we er net komen wonen dus het uiteindelijke jaar verbruik aan stroom is nog een beetje gokken, maar ik denk dat als de panelen rond de 3500 kWh opleveren we aardig in de richting moeten zitten. Dit is ook het uitgangspunt geweest voor alle offertes.

Panelen
In de meeste offertes worden 12 panelen aangeboden van de volgende merken en types:
  • JA Solar 295 Wp Mono kristallijn
  • LG NeOn2 320Wp Full Black
  • JA Solar JAM6 (K)(BK)(SE)-60-300/PR
  • Qcells - Q.PEAK BLK-G4.1 300
  • S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black
  • Canadian Solar CS6K-280 Mono All Black
  • TrinaSolar TSM-DD05A.05 (II)
  • Jinko Eagle PERC 60 295 wp
Nu heb ik van diverse partijen adviezen gekregen om goed te kijken naar de fabrikant van de panelen (ivm garanties e.d.) en werd mij geadviseerd om geen JA Solar panelen te pakken omdat het moederbedrijf niet stabiel zou zijn. Heeft iemand hier een ongekleurde mening over (wat is het "beste" paneel)?

Omvormer
De omvormer is waar de meeste partijen het niet een eenduidig verhaal vertellen. Sommige adviseren een seriele omvormer omdat er geen schaduw is en dit goedkoper is (er zouden dan 2 lussen worden gelegd). De omvormers die worden aangeboden zijn:
  • Omnik SOL-4.0k-TL2
  • Goodwe 3600-NS-D
  • GoodWe 3000-NS
  • Growatt - 3600MTLS
  • Growatt - 4200MTLS
  • SMA SB3.6
Heeft hier iemand ervaringen mee of aanbevelingen?

De punten die ik heb gehoord om een parallele omvormer te nemen waren vooral dat het efficienter is en dat je per paneeel kan monitoren of er iets mis is. De kosten van deze setup zijn wel aanzienlijk duurder. Een van de adviseurs had mij een berekening gemaakt dat als 1 van de lussen niet werkte het verlies slechts enkele euro's is (er van uitgaan dat je minimaal 1 keer per week je opbrengst nakijkt). Het tegen argument welke ik kreeg van een andere adviseur was dat je met een seriele omvormer moeilijk kan aantonen welk paneel er defect is (in het geval van het huren van de panelen is dit minder interessant, maar als de panelen jou eigendom zijn kan dit potentieel een probleem zijn). Heeft iemand hier ervaring mee?

Uitbreiden van de PV opstelling
Met 12 panelen ligt het hele dak niet vol en heb ik dan de mogelijkheid om later uit te breiden. is het dan wijsheid om nu een grotere omvormer op te hangen om later eenvoudig nieuwe panelen op dezelfde omvormer bij te plaatsen of is het bijplaatsen van een tweede kleinere systeem dan een betere optie?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 0% gewijzigd door wicked_fool op 13-04-2018 08:17 . Reden: Typefouten ]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:50
er word veel te vaak parallel geadviseerd. Zeker in dit geval vind ik het onzin.
Waarom 12 panelen in 2 stringen ipv 1?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• wicked_fool
busscherski schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:26:
er word veel te vaak parallel geadviseerd. Zeker in dit geval vind ik het onzin.
Waarom 12 panelen in 2 stringen ipv 1?
Ik zie wel de voordelen (theoretisch) van parallel, maar de kosten zijn wel hoog. 2 strings voor het geval er 1 paneel uitvalt dat je toch nog de helft van je opbrengst hebt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je 1-fase of 3-fase in huis?
Panelen zijn zo goedkoop (relatief gezien) dat je gewoon heel het dak kan volleggen.

Salderen houdt een keer op en dan heb je in de mindere maanden meer opwek en direkt verbruik als het dak gewoon volligt.
In plaats van nu exact je jaarverbruik weg te leggen.

Er passen dus 18 panelen?
Mooi voor op een 3-fase stringomvormer bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2018 08:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• wicked_fool
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 08:49:
Heb je 1-fase of 3-fase in huis?
Panelen zijn zo goedkoop (relatief gezien) dat je gewoon heel het dak kan volleggen.

Salderen houdt een keer op en dan heb je in de mindere maanden meer opwek en direkt verbruik als het dak gewoon volligt.
In plaats van nu exact je jaarverbruik weg te leggen.

Er passen dus 18 panelen?
Mooi voor op een 3-fase stringomvormer bijvoorbeeld.
Ik heb nu een 3x25 hoofdzekering. De tijd dat je de installatie terugverdient is dan natuurlijk wel langer.

Er zullen ongeveer 18 tot 20 panelen op het dak passen, je zou dus gewoon het hele dak vol gooien met 295 wp panelen of zou je dan panelen pakken met minder opbrengst? Nog een mening over merken?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Om het heel pessimistisch te zeggen, dat terugverdienen duurt toch al langer. Omdat salderen ophoud binnen 2 jaar (glazen bol)

5 jaar geleden heb ik ze gelegd en bijna terugverdiend (maar ook 3x uitgebreid, wat het duurder maakt dan alles in 1x) ik heb ze zelfs op noord liggen.

Wat je weglegt is van enkele factoren afhankelijk:
- maat vh dak ( je hebt verschillende maten panelen en verschillende spanningen Vmpp)
- looks
- beschikbaar budget en wat wil je er aan uitgeven.
- japanse/koreaanse/chinese/duitse voorkeur?

Kortom, ik kan geen advies geven zonder te weten waar je waarde aan hecht.
En plaats een fototje vh dak. Eventueel google maps foto

• wicked_fool
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:34:
Om het heel pessimistisch te zeggen, dat terugverdienen duurt toch al langer. Omdat salderen ophoud binnen 2 jaar (glazen bol)

5 jaar geleden heb ik ze gelegd en bijna terugverdiend (maar ook 3x uitgebreid, wat het duurder maakt dan alles in 1x) ik heb ze zelfs op noord liggen.

Wat je weglegt is van enkele factoren afhankelijk:
- maat vh dak ( je hebt verschillende maten panelen en verschillende spanningen Vmpp)
- looks

Kortom, ik kan geen advies geven zonder te weten waar je waarde aan hecht.
En plaats een fototje vh dak. Eventueel google maps foto
Duidelijk, ik zal eens wat meer informatie geven.

- maat vh dak
Huis is ongeveer 10 meter breed, hoogte van het dak weet ik niet uit mijn hoofd. Ik zal een foto van ons huis toevoegen aan de post
- looks
Zwarte panelen
Ik heb niet echt een budget in gedachte. Ik heb nu een mooi dak voor zonnepanelen en wil ook wel een steentje bijdragen aan het mileu.
Maakt me niet echt uit, maar ik wil niet dat je over 5 jaar met het probleem zit dat de leverancier niet meer bestaat. En het moet wel goed spul zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Qdl2yMO8U12RSKL7L5VlvQ2/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/noWTTfp1zrPVLKUQWYMS0YCW/thumb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door wicked_fool op 13-04-2018 10:46 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
3 fasen dan zou ik minimaal 16 neerleggen zit je mooi in de sweetspot voor een 3 fase omvormer. Gewoon in 1 string.

Zou dan 290/300 wp panelen neerleggen heb je ~4800 kWh per jaar opwek.

Kun je direct de auto opladen mocht die er komen of een warmte pomp instaleren :). Maar als je dat hebt of gaat doen zou ik gewoon het hele dak ramvol leggen. Met 10 meter kun je er 20 kwijt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
wicked_fool schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:43:
[...]
En het moet wel goed spul zijn.
Dat is het allemaal wel.

Maar wat makkelijker garantie claimen (als je het überhaupt nodig hebt) doe je bij LG, Panasonic en Sunpower
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg320n1k-a5.html bijvoorbeeld

18x 320 = 5760 Wp op een 5000 watt omvormer
http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html
http://www.jenm-zonnepane...tp5000tl-20-omvormer.html (neem hem iets groter als je noord ook wil volleggen naderhand)

Je dak is (denk ik) wel 4 mtr hoog.
Dan passen er ook 2x1 mtr panelen
Ecsolar of csun
http://www.sun-solar.nl/i...n-e246-incl-btw-sunsolar/

Maar meten is weten (landscape kan ook nog ipv portrait) en gokken is dokken

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2018 06:20 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

12 panelen zou ik niet zo snel doen, dat is minder mooi op het dak.
Dus of 10 stuks boven tegen de nok en dan wat hoger wattage om rond die 3500 kWh te komen.
Of 20x de wat goedkopere zoals de trina solar 300Wp en dan heb je wat ruimte voor in de toekomst.
1 of 3 fase omvormer maakt niet zoveel uit, de meeste slimme meters gooien dat toch op 1 hoop alleen is het kwa netbelasting beter verdeeld op een 3 fase versie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@AUijtdehaag

Ja had ik gezien, maar dat zal toch niet in 1 pallet zitten? Er is er gewoon 1 aan het uitzoeken geweest, of er liggen 290-295w tussen die nog over waren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Panelen en omvormers moeten op elkaar zijn afgestemd, het is daarom beter als je aangeeft welke panelen bij welke omvormer worden aangeboden en voor welke prijs.

• wicked_fool
@AUijtdehaag Bedankt voor de informatie

@mrmrmr Dat kan ik doen, prijzen zijn incl. BTW

12x JA Solar 295 Wp Mono kristallijn + Solar Edge HD Wave 3000 =  €6.031,18 (koop) of €53,40 (huur)
12x JA Solar 295 Wp Mono kristallijn + Omnik SOL-4.0k-TL2 =  €5.249,65 (koop)
12x JA Solar JAM6 (K)(BK)(SE)-60-300/PR + Solar Edge SE3000H = €57,19 (huur)
14x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10 + Goodwe 3600-NS-D (2mpp) = €5.929,00 (koop)
14x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10 + Solar Edge HD Wave 3500 = €6.966,77 (koop)
14x TrinaSolar TSM-DD05A.05 (II) + Solar Edge HD Wave 3500 = €6.845,95 (koop)
14x TrinaSolar TSM-DD05A.05 (II) + Zeverlution 3680 = €6.112.25 (koop)
12x Canadian Solar CS6K-280 Mono All Black + GoodWe 3000-NS = €63,00 (huur)
12x Canadian Solar CS6K-280 Mono All Black + Solar Edge SE3000H = €75,00 (huur)
14x TrinaSolar Mono Full Black+ 295Wp + Growatt 4000UE = €6.555,00 (koop)
14x TrinaSolar Mono Full Black+ 295Wp + SolarEdge SE 4k = €7.885,00 (koop)
12x Jinko Eagle PERC 60 295 wp + Growatt - 3600MTLS = €5.861,53 (koop), €65,00 (huur)
12x Jinko Eagle PERC 60 295 wp + Solar Edge SE3000H = €6.823,00 (koop), €76,00 (huur)
12x JA Solar 300 Wp Mono kristallijn + SMA SB3.6 = €5.143,00 (koop)
12x JA Solar 300 Wp Mono kristallijn + Solar Edge SE3000H = €5.385,00 (koop)
12x JA Solar 300 Wp Mono kristallijn + Solar Edge SE 4000H = €5.566,00 (koop)
12x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10 + Solar Edge SE 4000H = €6.228,35 (koop)
12x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10 + Goodwe 3600-NS-D (2mpp) = €5.358,36 (koop)

• mrmrmr
  • Niet online
Huren is meestal niet verstandig (sluit dan een speciale zonnepanelenlening af). Alles boven 6000 euro is te duur. Daaronder is het kwestie van selecteren.

Deze lijkt mij geschikt:
12x JA Solar 300 Wp Mono kristallijn + Solar Edge SE3000H = €5.385,00 (koop)

Bij de omvormerfabrikant kun je ontwerpsoftware downloaden. Die kun je installeren met alle laatste updates. De tool berekent aan de hand van de richting en hoek van het dak, welke panelen en het aantal panelen de beste omvormer. De tool adviseert de Solar Edge SE3000H voor een dak op 38 graden op zuid bij gebruik van JA Solar JAM6 (K)(BK)(SE)-60-300/PR panelen. Het exacte type paneel is van belang voor berekeningen. Berekende opbrengst: 3979 kWh.
Ik begrijp dat bij deze panelen de optimizer is inbegrepen. Optimizers zijn handig om te zien of er slecht functionerende panelen zijn, maar voor jouw type dak (zuid, geen schaduw) verder niet nodig. Een omvormer met optitrack (SMA, heeft diverse namen bij andere fabrikanten) is voldoende.

Let op wat inclusief en exclusief bepaalde kosten is, zoals aanpassingen van de meterkast, trekken van kabels, bevestingsmaterialen, arbeid. Ik ben ervan uitgegaan dat het all-in prijzen zijn.

Ik zou me niet teveel zorgen maken over panelengarantie. Die garantie stelt feitelijk weinig voor, de panelen zijn tegen de tijd dat je ze nodig mocht hebben misschien niet eens meer verkrijgbaar. Fabrikanten hebben de garantie vaak onafhankelijk verzekerd bij een derde. Vraag of dat het geval is. Als er eentje sneuvelt tijdens de levensduur van 15-20 jaar en er is geen verzekering is er nog geen man overboord, een nieuw paneel aanschaffen is geen halszaak (het moet wel een beetje bij de overige panelen passen). Zorg wel dat je minstens 5 jaar garantie krijgt van de leverancier. Die moet het dak op als er iets mis is, liefst zonder daarvoor geld te vragen.

Houdt ook rekening met de levensduur van de electronica. Die gaat meestal korter mee dan de panelen. Vermijd afhankelijkheid van derden bijvoorbeeld voor loggen. Als een bedrijf failliet gaat moet je niet zonder logging komen te zitten. Apps hebben ook een beperkte levensduur, dat wordt vaak vergeten.

In verband met toekomstige ontwikkelingen, zoals van het gas af, warmtepomp, electrische auto zou ik het dak zo vol mogelijk leggen. Een paar duizend kilowatt extra ben je hier zo aan kwijt, dus het is niet overbodig.

Aantal panelen: je geeft aan dat je 12 panelen kwijt kunt, twee rijen van 6. Het dak moet dan meer dan 2 meter lengte zijn en meer dan 9,9 meter breed, exclusief ruimte voor dakranden, tussen panelen onderling en afstand tot dak van de buren. Als je dak exact 10 meter is, zou e.e.a. bespreken met de buren en proberen hun instemming te verkrijgen.

Iets anders om te bedenken is dat buren wel eens een dakkapel plegen aan te leggen en dat kan voor schaduw zorgen.

Je huis heeft een mooie architectuur. :)

• wicked_fool
Even een update over dit topic.

Ik heb de longlist van leveranciers en keuzes inmiddels teruggebracht naar 3 leveranciers. Ook ga ik voor een seriële opstelling, dit omdat er geen schaduw is en de kans dat deze er komt zeer klein is. Voorkeur gaat uit naar het helemaal vol leggen van het dak met panelen, volgens 2 partijen (die ook fysiek bij mij thuis zijn geweest) gaan er 18 panelen op het dak, de laatste partij denkt er 20 kwijt te kunnen. De overige verschillen zitten hem in de zonnepanelen, manier waarop de panelen bevestigd worden en de omvormer.

Zonnepanelen
Alle 3 de aanbieders bieden andere panelen aan, namelijk:
  • DMEGC 295 Wp
  • JA Solar 300 Wp Mono kristallijn
  • S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10
Over de onderste 2 panelen is wel het e.e.a te vinden, alleen van de DMEGC panelen kan ik niet zo veel vinden. Hier iemand ervaring waarom wel of niet te gaan voor een specifiek paneel?

Montage
Twee van de 3 partijen monteren de panelen met dakhaken aan het dakbeschot, de andere partij doet het met haken achter de dakpannen. Nu heb ik aan de partijen zelf waarom hun montage beter is dan de andere, maar hier krijg ik geen eenduidig antwoord op. Is er hier iemand die redenen heeft om voor het een of het andere te gaan of zaken waarop ik moet letten?

Omvormer
De volgende omvormers worden aangeboden:
  • SMA STP5000TL-20 3fase
  • Goodwe 5000-D-NS (2mpp)
  • Growatt 5000-TL
Twee van de omvormers zijn maar 1 fase omvormers, nu heb ik me laten vertellen dat dit niet het beste idee is i.v.m. afzekeren van het geheel.

Ik ben bijna zover om de knoop door te hakken welke partij het gaat worden. @AUijtdehaag @mrmrmr @Jan-man hoop dat jullie mij nog kunnen helpen met het duidelijk krijgen van de laatste loodjes :).

[ Voor 11% gewijzigd door wicked_fool op 22-05-2018 14:20 . Reden: Offerte van 3de partij ontvangen ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Op dit moment maakt 1 of 3 fasen niet uit zolang salderen nog bestaat. Want jouw meter gooit het allemaal op 1 hoop.

Als je straks geen salderen meer hebt wil je natuurlijk zoveel mogelijk overdag 'verstoken/verbruiken dus dan is 3 fasen wel weer handiger.

Dus dan zou ik zeggen de SMA Maarja ik ben een sma fanboy en @AUijtdehaag ook 😂.

Met haken is puur een haak achter je dakpan elke xxx cm. Meestal om de 3 tot 4 pannen een haak. Als jou dak goed is maakt dat niks uit maar je hebt wel iets meer belasting op je pannen.

Die andere methode schroeven ze de haken op een lange lat(balk) en die schroeven ze weer vast aan je dakbeschot dus minder belasting op je dakpannen.

Beide methodes werken prima maar die met dakhaken is een fractie goedkoper.

• mrmrmr
  • Niet online
3 fase met een potentiele opwek van 6000W is aan te raden. Ik leg zelf de grens bij 5 kW of 5 kWp. In Duitsland leggen ze de grens verplicht nog lager. Mijn zekering is hoger dan normaal: 20A (20 * 230 = 4600, hoogste gemeten piek 4300 W, nominaal 3920 Wp), aangelegd volgens de handleiding van de omvormer, maar met een kortere reactietijd (30ms).

Van deze 3 omvormers zou mijn voorkeur ook SMA zijn. Zelf heb ik een Power One, nu overgenomen door ABB.

Bij 16A is de maximum doorvoer per fase 3680 W (16 * 230). 16A 30ms is een normale woonhuiszekering voor 25A aansluitingen, maar niet noodzakelijk geschikt voor een vaste pv aansluiting. Bij 3 fase kom je misschien op drie maal een 100 of 300 ms 16A zekering. Het totaal vermogen over 3 fasen is 11 kW. Dat kan van pas komen als je in de toekomst een 3 fase AC lader gaat gebruiken voor een elektrische auto.

• AUijtdehaag
  • Niet online
18 of 20 panelen op een SMA 3-fase. (en goodwe 3-fase als het goedkoper moet zijn)

Welke panelen, maar eigenlijk niet zoveel uit, maar ik zou een percium paneel nemen.
En de LG's 320 Wp worden steeds goedkoper?
https://www.jenm-zonnepan...0wp-mono-lg320n1k-a5.html
http://www.winkelman-zonn...17/?display=tiles&merk=LG

Edit: montage haken gewoon achter de pannen haken (en achter panlat natuurlijk)
Ik heb alles geschroefd op mijn eigen dak. Hele rijen dakpannen moeten eruit/omhoog voor de lat te monteren. En als alles op zijn plaats zit, kan je de pan eronder niet meer omhoog schuiven. Gwoon niet aan beginnen.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2018 17:27 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Voor 18 panelen lijkt de 3-fase omvormer van SMA prima geschikt.
De Goodwe is verder best een goed alternatief als 1-fase omvormer en zal wel 400 euro of meer goedkoper zijn als de SMA.

• wicked_fool
@AUijtdehaag @mrmrmr @Jan-man @TWyk Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de leverancier met de Samsung panelen gevraagd om een offerte te maken met een 3-fase SMA omvormer.

De LG panelen worden niet echt goedkoper als je ze via een leverancier aanschaft, er zit nog steeds ongeveer €2000 verschil in bij 18 panelen (JA Solar 300 vs LG 320).

Nog wat andere vragen aan jullie, mocht er ooit 1 paneel defect raken, is dit dan eenvoudig te vinden welk paneel dit is met een seriele omvormer? En mocht dit onder de garantie vallen, word dit meestal kostenloos door de installateur gedaan of moet ik hier goed naar kijken of dit inclusief is? Laatste vraag, ik heb gehoord dat zonnepanelen die aan een seriele omvormer hangen bij zon altijd DC stroom genereren. Met een SE zou dit niet het geval zijn. Dit zou een probleem kunnen zijn bij brand als de brandweer het dak op moet. Is dit een verhaal van een verkoper die alleen SE wil verkopen of zit hier een kern van waarheid in?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wicked_fool
Al mijn panelen doen het nog prima na 5 jaar op een stringomvormer.
Sterker nog, ik ga ze vervangen voor meer Wp te krijgen. Tvt zit daar al van op.
Als je logt via pvoutput, haal je de problemen er zo uit.
Niet nodig om dat per paneel te doen.
Ja is handig voor de installateur. Maar jij hebt daar minder nut van.

• wicked_fool
@AUijtdehaag Klinkt goed. Welke panelen heb je nu liggen en waarvoor ga je ze vervangen?

Ik heb momenteel de volgende concrete aanbiedingen, zijn ze een beetje markt conform? Aanschaf gaat gebeuren via een lening van de provincie.

Leverancier 1
  • 18x JA Solar 300 Wp Mono kristallijn
  • SMA STP5000TL-20 3fase
  • [i]€7563 incl BTW & montage[/i]
Leverancier 2
  • 18x S-Energy (Samsung) 290 Percium All Black SN290M-10
  • Goodwe 5000-DT 3fase
  • [i]€7449,78 incl BTW & montage[/i]
Leverancier 3
  • 18x DMEGC 295 Wp DM295-M156-60
  • SMA STP5000TL-20 3fase
  • [i]€6996,22 incl BTW & montage[/i]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 2550 Wp SF op noord en 3430 Wp monopanelen op zuid.
(zie mijn signature)

De 3430 Wp op zuid ga ik vervangen met Panasonic 325 WP Kuro.
- Om toe te geven aan de PV verslaving en dus meer kWh op te wekken. Ook al heb ik ze niet nodig
- Om meer direct verbruik te creeren. (als salderen over is)
- Om het dak mooi aan te laten sluiten met de buren. Ik heb 1650 x 992, de buren hebben 1590 x 1053 (ongeveer)
De fabrikant van mijn monopanelen (senersun) bestaat al niet meer...(maar daar is het niet om te doen)

Ik denk dat je aanbiedingen wel markcomform zijn.
De Goodwe springt eruit (goedkopere omvormer), maar de panelen zijn wellicht duurder.

Ik weet niet waar je ergens woont, maar ook bij sun-solar in oss een offerte aanvragen?
Die kunnen ook SMA's leveren (indien gewenst)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2018 12:05 ]

• wicked_fool
AUijtdehaag schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:02:
Ik denk dat je aanbiedingen wel markcomform zijn.
De Goodwe springt eruit (goedkopere omvormer), maar de panelen zijn wellicht duurder.

Ik weet niet waar je ergens woont, maar ook bij sun-solar in oss een offerte aanvragen?
Die kunnen ook SMA's leveren (indien gewenst)
Ik woon in het midden van Limburg, de partijen die ik nu heb zijn 2 lokale partijen en 1 landelijke partij. Er zijn zoveel partijen die ik kan vragen en iedereen heeft zijn eigen verhaal.
Pagina: 1