Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game-systeem - onder tafel bevestigen

Pagina: 1
Acties:

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:35

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Bij deze mijn topic, ik zoek advies mbt het kopen/bouwen van een game-systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Momenteel heb ik een laptop waar ik met moeite een aantal games redelijk op kan spelen. Een spel wat ik veel speelde is Cities Skylines, maar dit spel is als ik een middelgrote stad bouw al nauwelijks meer speelbaar. Ook andere games die ik zo nu en dan wil uitproberen kan ik niet fatsoenlijk spelen.
Mijn laptop staat altijd op dezelfde plek, daarom dat ik deze wil gaan vervangen voor een (game)PC. De laptop houd ik dan als backup, voor als ik er buiten de deur nog eens iets mee moet.

Wat daarbij een idee is wat ik heb, is om de PC niet in een kast te bouwen, maar in/onder de tafel waar ik altijd aan zit, te bouwen/monteren. Dit omdat ik geen (grote) kast onder mijn tafel wil hebben staan en omdat de tafel vrij hoge zijkanten heeft (de kanten aan het blad) zodat hij daarin best mooi weg kan vallen en je er niet met je benen in de buurt komt.

Het is dus sowieso mijn plan om niet direct een case aan te schaffen maar eerst te bekijken of het onder mijn tafel kan. Is dit iets wat realistisch en verstandig is? Als er iemand is die hier wat over kan zeggen, dan hoor ik dat heelgraag.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Budget heb ik nog niet in beton gegoten, ik wil er best wat aan uitgeven maar het hoeft echt niet per sé een high end game systeem te worden.
Voor het gemak om toch een uitgangspunt te hebben, zou ik €1000,- euro willen aanhouden. Mocht ik met €100,- euro meer een enorme performance winst kunnen pakken dan is dat ook het overwegen waard.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

De volgende componenten heb ik en wil ik ook meenemen:
- 2x Kingston SSDNow UV400 120GB (dit zijn schijfjes die ik gekregen heb van een opdrachtgever omdat ze over waren, uit kosten overwegingen wil ik liever geen nieuwe, grotere SSD kopen)
- Beeldscherm (AOC i2381FH, 1080p en 60Hz)
- Standaard muis en toetsenbordje van Dell, voldoen prima maar ik overweeg een overstap naar draadloos materiaal.

Daarnaast heb ik thuis een eigen Windows Server staan, waar ik de bulk van mijn data op heb staan. Foto's en dergelijke zullen dan ook zeker niet op het game systeem komen te staan. Dus een extra HDD hoeft niet maar kan achteraf nog aangeschaft worden als het echt nodig blijkt

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- Processor
AMD of Intel is me om het even. Ik heb gehoord dat de stock koeler van de Ryzen lijn goed en stil is dus vandaar dat ik daar als eerst voor gekozen heb. Is er overigens een groot performance verschil tussen de 1600 en 1600X?
Mocht Intel (en een ander bord) beter matchen bij wat ik wil dan hoor ik dat uiteraard met alle liefde.

- Moederbord
Hiervan heb ik echt weinig kaas gegeten. Ik snap welke poorten voor harde schijven zijn en dat de sockets moeten matchen met de processor die je kiest maar daar houdt het zo'n beetje op. Met het oog op kunnen upgraden heb ik gekozen voor een bordje waar in ieder geval 4 slots die samen tot 64G geheugen kunnen bevatten.

- Videokaart
Ik kan niet helemaal goed bedenken wat hierin een verstandige keuze is. Ik zelf zat te denken dat ik met een GTX 1060 6G aardig wat power heb. De 1070 is ook meteen wel een klap duurder.

- Geheugen
Wederom iets waar ik niet heel veel van weet. Ik weet dat meer voor GB's en Mhz vaak meer/hoger is beter geldt. En dat de latency ook een rol speelt, die moet laag zijn.. Volgens mij moet 16GB van het geheugen wat ik nu gekozen heb wel ok zijn? Zeker omdat snel geheugen goed is voor de prestaties van de Ryzen processor, las ik?

- Voeding
Hier heb ik denk ik nog het minst verstand van. Ik heb daarom via een tooltje van Cooler Master berekend hoeveel Watt ik nodig zou hebben (360 Watt) en daarna in de pricewatch gekeken naar welke voeding hiermee matcht. Voorlopig kies ik voor niet-modulair, vanwege de prijs. Ik denk ook dat ik de kabels die overblijven prima weg kan werken.

Hieronder de lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 162,15€ 162,15
1ASRock A320M Pro4€ 65,80€ 65,80
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 389,-€ 389,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 171,35€ 171,35
1Corsair VS450€ 35,92€ 35,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 824,22

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Hier zit ik blanco in. Het maakt me echt niets uit welke merken ik aanschaf, ik wil graag weten wat het best matcht met elkaar en welke voordelen een bepaald merk of bepaalde lijn heeft, dan kan ik daarop mijn keuze gaan baseren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik ga hem dus proberen onder/aan een tafel te bevestigen zonder er echt een kast omheen te bouwen. Het zou in dit geval prettig zijn als het niet al teveel lawaai produceert. De tafel staat namelijk in de woonkamer en ik zit nogal eens aan de tafel achter mijn laptop terwijl mijn vriendin op de bank TV zit te kijken. Het is dan natuurlijk niet heel fijn voor haar als het een enorm lawaai is. Het mag overigens wel wat geluid maken, de bank/TV staan een meter of 8 verderop met een kookeiland er tussen. Ergens heb ik het idee dat mijn laptop ook al best zoemt en daar heb ik nog nooit klachten over gehad.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

In eerste instantie zeker niet.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik zou graag willen weten:

1. Wat voor producten adviseren jullie, zit ik goed met het moederbord, de processor, videokaart en het geheugen? Of kan ik beter wat andere keuzes maken voor wat ik wil? Moet er bijvoorbeeld toch een krachtigere videokaart in of kan ik beter voor een intel processor gaan?
Hierbij wil ik graag aanhouden dat ik een spel als Cities Skylines op 1920x1080 op hoge kwaliteit met een mooie framerate kan spelen. Daarnaast wil ik er wel een jaar of twee (minimaal) mee vooruit kunnen zonder te moeten upgraden omdat de spellen dan op medium/high settings al nauwelijks meer te doen zijn.

2. Is mijn idee van het monteren onder tafel realistisch of totaal niet? Ik ben zelf wel aardig handig qua klussen/monteren alleen weet ik niet hoe stevig een videokaart aan een moederbord zit en hoeveel lawaai zoiets gaat genereren?

3. Ik heb ook nog een vraag over audio. Ik heb nu mijn koptelefoon op mijn beeldscherm aangesloten, zodat er geen extra kabel naar de laptop toe moet. Kan dit standaard op elk systeem op deze manier of kan de audio niet altijd ook via de HDMI kabel mee gezonden worden?

Ik ben benieuwd! ;)

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Voor 1080p is een 1060 6GB meestal genoeg, maar het kan aan de game liggen. Bekijk de benchmarks.
Voor Cities Skylines kunnen CPU en RAM snel een bottleneck worden, ik geloof dat mods vooral RAM gebruiken, en een grote stad veel CPU nodig heeft.
De kwaliteit van de voeding is matig, zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34.
Ik weet niet of 3200MHz echt beter is dan 3000MHz, maar ik geloof dat C15 wel beter is dan C16.
Een GPU zit meestal met 1 of 2 schroefjes aan de behuizing vast, maar die heb je dus niet. Hij zit klem in de PCI-e slot, en meestal heeft die slot een klemmetje die in de 'notch' van de GPU zit.
https://www.helpwithpcs.com/upgrading/install-pci-card.htm

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:36
Mijn advies; trek een 1070 gtx van V&A. Bezopen prijzen voor een nieuwe 1060 6G op dit moment. Genoeg mooie kaarten te vinden op vraag en aanbod. En de 1070 is echt behoorlijk toekomst vaster.

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
SpeedQber schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:36:
Voor 1080p is een 1060 6GB meestal genoeg, maar het kan aan de game liggen. Bekijk de benchmarks.
Voor Cities Skylines kunnen CPU en RAM snel een bottleneck worden, ik geloof dat mods vooral RAM gebruiken, en een grote stad veel CPU nodig heeft.
De kwaliteit van de voeding is matig, zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34.
Ik weet niet of 3200MHz echt beter is dan 3000MHz, maar ik geloof dat C15 wel beter is dan C16.
Een GPU zit meestal met 1 of 2 schroefjes aan de behuizing vast, maar die heb je dus niet. Hij zit klem in de PCI-e slot, en meestal heeft die slot een klemmetje die in de 'notch' van de GPU zit.
https://www.helpwithpcs.com/upgrading/install-pci-card.htm
Dat van die koeling wist ik niet, hij kreeg wel redelijke reviews dus ik dacht, zal wel goed zijn. Na het lezen van dat topic ga ik dan voor de Corsair RM550x Zwart denk ik. Ik zal een bijgewerkt lijstje toevoegen.
Overigens zijn dit wel precies tips (voor een paar 10tjes meer ben je beter voorzien) waar ik naar op zoek ben, thanks!

Ik ken die PCI-e slotjes wel enigszins (heb zelf een servertje gebouwd) en ik vraag me af of dat stevig genoeg is als de kaart op zijn kop zit. Nou het is ook altijd een optie om een andere constructie te bedenken dus dat neem ik dan maar even voor lief. Is het verder qua koeling, stof enz volgens jou geen issue om een moederbord met de onderdelen in een vrijwel open ruimte te hebben hangen? (Ik ga nog wel iets verzinnen qua bescherming, het moet niet helemaal vrij komen te liggen)
Wouter Lucassen schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:50:
Mijn advies; trek een 1070 gtx van V&A. Bezopen prijzen voor een nieuwe 1060 6G op dit moment. Genoeg mooie kaarten te vinden op vraag en aanbod. En de 1070 is echt behoorlijk toekomst vaster.
Ik ben daar een beetje huiverig voor, merk je het als je een kaart koopt die voor mining gebruikt is of te heet geworden is? Dat valt van tevoren niet te bepalen lijkt me? Of wel?

Nieuwe lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 873,25

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:36
YES schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:52:
[...]

Dat van die koeling wist ik niet, hij kreeg wel redelijke reviews dus ik dacht, zal wel goed zijn. Na het lezen van dat topic ga ik dan voor de Corsair RM550x Zwart denk ik. Ik zal een bijgewerkt lijstje toevoegen.
Overigens zijn dit wel precies tips (voor een paar 10tjes meer ben je beter voorzien) waar ik naar op zoek ben, thanks!

Ik ken die PCI-e slotjes wel enigszins (heb zelf een servertje gebouwd) en ik vraag me af of dat stevig genoeg is als de kaart op zijn kop zit. Nou het is ook altijd een optie om een andere constructie te bedenken dus dat neem ik dan maar even voor lief. Is het verder qua koeling, stof enz volgens jou geen issue om een moederbord met de onderdelen in een vrijwel open ruimte te hebben hangen? (Ik ga nog wel iets verzinnen qua bescherming, het moet niet helemaal vrij komen te liggen)

[...]

Ik ben daar een beetje huiverig voor, merk je het als je een kaart koopt die voor mining gebruikt is of te heet geworden is? Dat valt van tevoren niet te bepalen lijkt me? Of wel?

Nieuwe lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 873,25
Nee, dat zul je niet kunnen bepalen. Echter, als de kaart relatief jong is en er zit een bon bij dan heb je gewoon garantie. Dat kunnen ze bij de GPU fabrikant namelijk ook niet zien.

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Wouter Lucassen schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:53:
[...]

Nee, dat zul je niet kunnen bepalen. Echter, als de kaart relatief jong is en er zit een bon bij dan heb je gewoon garantie. Dat kunnen ze bij de GPU fabrikant namelijk ook niet zien.
Hmm oké. Scheelt ook wel een klap geld. Wellicht doe ik dag wel. Thanks voor de uitleg!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Ik weet niets van computerhardware aan de onderkant van een bureau bevestigen, maar het lijkt me dat stof vooral van boven op platte oppervlakken komt. Als je hardware ondersteboven hangt, lijkt me dat je hier niet heel veel last van hebt, maar stof heb je sws overal. Probeer videos te zoeken die deze (tamelijk zeldzame) constructie late zien.
Ik kan me voorstellen dat de CPU koeler naar beneden blaast, dit is niet de beste richting om warme lucht te blazen, een tower-koeler kan hier beter zijn, hoewel de Wraith Spire een prima koeler is, en je genoeg ruimte hebt om de lucht kwijt te kunnen.
550W voor een 1060 is misschien nog ruim, maar als je geen voedingen van 400/450W kan vinden die flink goedkoper zijn, kan je het ook gewoon zo laten.
Met een A320 moederbord ga je nooit kunnen overklokken, wil je de optie behouden, neem dan een B350 moederbord.
Wil je een USB 3.0 (of 3.1 gen 2 ofzo) aansluiting? Dan moet je moederbord wel een geschikte header hebben.

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
SpeedQber schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:22:
Ik weet niets van computerhardware aan de onderkant van een bureau bevestigen, maar het lijkt me dat stof vooral van boven op platte oppervlakken komt. Als je hardware ondersteboven hangt, lijkt me dat je hier niet heel veel last van hebt, maar stof heb je sws overal. Probeer videos te zoeken die deze (tamelijk zeldzame) constructie late zien.
Ik kan me voorstellen dat de CPU koeler naar beneden blaast, dit is niet de beste richting om warme lucht te blazen, een tower-koeler kan hier beter zijn, hoewel de Wraith Spire een prima koeler is, en je genoeg ruimte hebt om de lucht kwijt te kunnen.
550W voor een 1060 is misschien nog ruim, maar als je geen voedingen van 400/450W kan vinden die flink goedkoper zijn, kan je het ook gewoon zo laten.
Met een A320 moederbord ga je nooit kunnen overklokken, wil je de optie behouden, neem dan een B350 moederbord.
Wil je een USB 3.0 (of 3.1 gen 2 ofzo) aansluiting? Dan moet je moederbord wel een geschikte header hebben.
Ja ik zit ook te denken over een constructie waarbij ik het op een plaat monteer, die weer met een beugel onder tafel hangt. Dan zitten de onderdelen wel 'rechtop' (de videokaart vooral, aangezien die wel zwaar zal zijn). Met stof en warmteafvoer zal het denk ik juist wel goed zijn, aangezien het niet afgesloten is. Misschien kijken of ik de airflow opzij kan krijgen ivm de warmteafvoer.

Voor het moederbord kies ik dan voor een B350M Pro4 van ASRock, voor eventueel overklokken in de toekomst.

Is er een verschil qua sockets en upgradepad? Ik las ergens dat je met de AM4 socket verder vooruit (of makkelijker kan upgraden) kan dan met een 1151 (v2) socket, klopt dit?

Dit wordt dan mijn lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 159,-€ 159,-
1ASRock AB350M Pro4€ 68,95€ 68,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 873,25

[ Voor 37% gewijzigd door YES op 12-04-2018 10:48 ]

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Wat ik zou proberen is een oude case op de kop tikken en het deel waar het moederbord op zit los zagen/knippen en dat vervolgens ondersteboven onder je bureau te monteren.

Daarnaast zou ik wel kijken naar een AiO waterkoeler voor je CPU. je kan de radiator en de fans dan zo monteren dat de lucht naar de zijkant geblazen wordt.

als je een beetje handig bent met een zaag en boormachine kun je natuurlijk van multiplex/MDF zelf een behuizing maken.

Je kunt natuurlijk ook je gpu anders monteren met behulp van een pricewatch: Thermaltake Gaming PCI-E 3.0 X16 Riser Cable of iets vergelijkbaars

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:55

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

En als je een een fractal design node 304, met een paar zelf gemaakte beugels onder je bureau schroeft, is dat geen oplossing? Dan heb je wel alles netjes in een case zitten (beschermd). En zo'n kastje kun je echt heel makkelijk onder je bureau hangen.

Fractal Design Node 304 Zwart

Of als je echt klein wil gaan:

Intel NUC met die nieuwe intel/amd cpu/gpu Chip

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
hanvandijk schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:19:
Wat ik zou proberen is een oude case op de kop tikken en het deel waar het moederbord op zit los zagen/knippen en dat vervolgens ondersteboven onder je bureau te monteren.

Daarnaast zou ik wel kijken naar een AiO waterkoeler voor je CPU. je kan de radiator en de fans dan zo monteren dat de lucht naar de zijkant geblazen wordt.

als je een beetje handig bent met een zaag en boormachine kun je natuurlijk van multiplex/MDF zelf een behuizing maken.

Je kunt natuurlijk ook je gpu anders monteren met behulp van een pricewatch: Thermaltake Gaming PCI-E 3.0 X16 Riser Cable of iets vergelijkbaars
Een (2e hands) case op de kop tikken lijkt me wel cool, zelf iets in elkaar zetten en dan evt met nog iets van gaas of panelen, met gaten erin, zorgen dat het goed beschermd is. Of dat realistisch moet ik nog even goed bedenken ;)
Chrosser schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:33:
En als je een een fractal design node 304, met een paar zelf gemaakte beugels onder je bureau schroeft, is dat geen oplossing? Dan heb je wel alles netjes in een case zitten (beschermd). En zo'n kastje kun je echt heel makkelijk onder je bureau hangen.

Fractal Design Node 304 Zwart

Of als je echt klein wil gaan:

Intel NUC met die nieuwe intel/amd cpu/gpu Chip
Die case is wel vet, maar ik vind het zelf ook leuk om iets te bedenken/maken. Mocht ik er echt niet uitkomen dan kan het zijn dat ik zo'n case alsnog aanschaf. Maar voorlopig kijk ik eerst naar opties om zelf iets te maken wat 'custom' is en daarmee ook perfect op maat voor de tafel is zeg maar.

In datzelfde licht zal je snappen dat de Intel NUC het ook niet gaat worden. Wel een mooi concept trouwens, ik vind al die lomp grote gaming pc's niet echt wat en zo'n ding is daarvoor wel een mooie oplossing.

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Wouter Lucassen schreef op woensdag 11 april 2018 @ 18:50:
Ik ben even aan het speuren gegaan bij V&A. Zitten leuke opties bij maar ik vraag me naar aanleiding daarvan nog wel wat dingen af:
Zit er verschil tussen de merken, zoals MSI, ASUS, Gigabyte?
Wat is het verschil tussen een 1070, 1070 Ti en 1070 Ti Aorus? Ik las ergens dat die Aorus beter was maar zie net ook weer dat de MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G een snellere videochip heeft? Ik snap eigenlijk totaal niet welke variant nou het best presteert ;)

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
er zit (minimaal) verschil tussen de merken wat betreft koeling en kloksnelheden.

de toevoeging Aorus is iets van Gigabyte zelf. Is gewoon een fancy naam die Gigabyte aan hun kaarten mee geeft. Vergelijkbaar met de naam Windforce (ook Gigabyte) en Armor (MSI)

Er zit wel een belangrijk verschil tussen de 1070 en 1070ti.
Je kunt er vanuit gaan dat een 1070ti een stuk(je) beter presteert dan een "gewone" 1070.

Ik ben zelf de laatste jaren fan van de kaarten van MSI in de GAMING lijn. Bijvoorbeeld: V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@John Rambo Sorry dat ik je er wellicht een beetje aan je haren bij sleep, maar ik zie jou op een aantal topics reageren en veel constructieve/inhoudelijke aanvullingen geven, dus ik hoop dat je hier ook eens naar zou willen kijken? Wat zou jij zeggen van dit lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350M Pro4€ 68,95€ 68,95
1Asus GeForce GTX 1070 Ti 8GB Turbo€ 538,50€ 538,50
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 170,25€ 170,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,65

De videokaart ga ik waarschijnlijk via V&A aanschaffen.
Qua geheugen snap ik nou niet precies of de CAS latency, true latency of geheugensnelheid belangrijker is of wat daarin de verhoudingen zijn, weet iemand dat toevallig?

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
No problemo.
Voor info over de GTX1070(Ti) kan je ook de review hier op Tweakers nog een keer doornemen: reviews: Nvidia GTX 1070 Ti - 'Bijna-GTX 1080' is aan de prijs

Welke spellen speel je nog meer? Wat zijn de specificaties van je huidige laptop?

De keuze van je videokaart zou ik laten afhangen van wat je gaat spelen. Een GTX1060/RX580 moet voldoende zijn voor 1080p/60Hz op dit moment. Een GTX1070 is wel overkill dan, dan draai je 100fps maar je kunt maar 60fps weergeven op je scherm. Het is jammer dan de prijzen van videokaarten op dit moment zo belachelijk hoog zijn, een tijdje geleden betaalde je voor een GTX1060 6G ~280 euro en voor een GTX1070 450 euro. Afijn, je zou ook kunnen overwegen een (tweedehands) GTX1060 6Gb of RX580 te kopen. Dan hou je wat geld in de pocket en wat je opzij zou kunnen zetten voor een latere upgrade. Hangt er dus vanaf wat je gaat spelen.
Ik denk dat dit redelijk vergelijkbaar is: YouTube: Cities Skylines | gtx 1060/I5 6500/8GB | Ultra settings 1080p
GTX1060 icm i5-6500.

Edit: lijkt erop dat die Skylines wel zwaar loopt. maar ik zie ook video's met GTX1070 waar hij net zo zwaar loopt.

Voor wat betreft de montage onder je bureau.. als je hem open laat denk ik dat je veel stof zult verzamelen. Daarnaast geeft het altijd meer lawaai en zit je met het risico dat je er tegenaan stoot. Filters die op een case zitten houden altijd een redelijk deel van het stof tegen. Daarnaast zit je misschien met het probleem dat je niet bij de achterkant kunt. Bij een case kan je aan de achterkant van het moederbord komen voor bijvoorbeeld bracket of cpu koeler montage. Bovendien kan je kabels door gaten in de case wegwerken naar achteren. Ik weet niet hoe je het precies wilt gaan doen maar ik zou er goed over nadenken. Je moet het sowieso goed afschermen. Ook kan ik je garanderen dat je je videokaart niet op zn kop in een pci slot wilt laten hangen zonder bevestiging aan een extra schroefje.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
John Rambo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:35:
No problemo.
Voor info over de GTX1070(Ti) kan je ook de review hier op Tweakers nog een keer doornemen: reviews: Nvidia GTX 1070 Ti - 'Bijna-GTX 1080' is aan de prijs

Welke spellen speel je nog meer? Wat zijn de specificaties van je huidige laptop?

De keuze van je videokaart zou ik laten afhangen van wat je gaat spelen. Een GTX1060/RX580 moet voldoende zijn voor 1080p/60Hz op dit moment. Een GTX1070 is wel overkill dan, dan draai je 100fps maar je kunt maar 60fps weergeven op je scherm. Het is jammer dan de prijzen van videokaarten op dit moment zo belachelijk hoog zijn, een tijdje geleden betaalde je voor een GTX1060 6G ~280 euro en voor een GTX1070 450 euro. Afijn, je zou ook kunnen overwegen een (tweedehands) GTX1060 6Gb of RX580 te kopen. Dan hou je wat geld in de pocket en wat je opzij zou kunnen zetten voor een latere upgrade. Hangt er dus vanaf wat je gaat spelen.
Ik denk dat dit redelijk vergelijkbaar is: YouTube: Cities Skylines | gtx 1060/I5 6500/8GB | Ultra settings 1080p
GTX1060 icm i5-6500.

Voor wat betreft de montage onder je bureau.. als je hem open laat denk ik dat je veel stof zult verzamelen. Daarnaast geeft het altijd meer lawaai en zit je met het risico dat je er tegenaan stoot. Filters die op een case zitten houden altijd een redelijk deel van het stof tegen. Daarnaast zit je misschien met het probleem dat je niet bij de achterkant kunt. Bij een case kan je aan de achterkant van het moederbord komen voor bijvoorbeeld bracket of cpu koeler montage. Bovendien kan je kabels door gaten in de case wegwerken naar achteren. Ik weet niet hoe je het precies wilt gaan doen maar ik zou er goed over nadenken. Je moet het sowieso goed afschermen. Ook kan ik je garanderen dat je je videokaart niet op zn kop in een pci slot wilt laten hangen zonder bevestiging aan een extra schroefje.
Dank voor je reactie!

Een criterium wat ik bij de keuze van de materialen meegenomen heb is dat het nog wel wat jaartjes vooruit moet kunnen. Dus daarom dat ik deze videokaart graag wil hebben. Ook wat moederbord en processor betreft schijnt upgraden in de toekomst goed te doen te zijn. Kan jij je daarin vinden? Dat dit, met eventueel enkele niet al te ingrijpende upgrades, een goed toekomstbestendig setje is?

Heb je nog opmerkingen wat betreft mijn geheugen vraag?

Onder de tafel is ook nog wel een open dingetje, ik ga eerst de onderdelen binnenhalen, dan eens kijken hoe groot het geheel ongeveer is als alles aangesloten zit en vervolgens pas kijken of dat plan echt wel haalbaar is. Mocht het haalbaar zijn dan ga ik wel zorgen voor bescherming en iets van mesh/panelen. Scheelt nog wel dat de meeste stof erop zou moeten neer dalen, hetgeen minder snel zal gebeuren doordat het onder het tafelblad zit. Mocht het niet goed gaan lukken of echt een heel lastig project worden dan ga ik alsnog een case kopen. Het idee van de videokaart op de kop hangen heb ik eigenlijk ook al zo goed als laten varen.

• John Rambo
Daar kan ik me prima in vinden. Geheugen specs heb ik me nooit in verdiept.

Je hebt wel altijd een bepaalde airflow van de cpu en gpu coolers wat ook stof aan zal trekken. Denk ook goed na over de airflow en juiste koeling. Als dat niet lekker loopt kan je cpu/gpu temperatuur ook oplopen.

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
John Rambo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:53:
Daar kan ik me prima in vinden. Geheugen specs heb ik me nooit in verdiept.

Je hebt wel altijd een bepaalde airflow van de cpu en gpu coolers wat ook stof aan zal trekken. Denk ook goed na over de airflow en juiste koeling. Als dat niet lekker loopt kan je cpu/gpu temperatuur ook oplopen.
Thanks, dan weet ik denk ik nu echt wat ik aan ga schaffen :D

En dat gedeelte van onder de tafel is dan echt een 'project' zeg maar, ik wil het graag proberen maar als het niet reëel blijkt dan verzin ik een andere (betere) oplossing.

Nogmaals dank!

• John Rambo
Succes, ben benieuwd naar de uitkomst. Wellicht een nieuwe L3p D3sk ?https://tweakers.net/nieu...n-zelfgemaakt-bureau.html

[ Voor 3% gewijzigd door John Rambo op 13-04-2018 15:56 ]

• TwisterX
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 14:50
Nog aanvullend over het monteren onder je tafel, denk aub aan voldoende bescherming, ook voor niet-geplande zaken zoals een hond die op bezoek komt, een glas cola dat omvalt of gasten aan tafel die met de benen over elkaar zitten.

Verder is het bij mij zo dat mijn CPU warmer wordt als ik met open kast bezig ben, maw zorgt een goede airflow dus voor meer koeling. Ook de geluidsproductie is dan significant minder. Er zijn genoeg kleine kastjes die je mooi weg kan werken in de hoek van je tafel icm met een mini-ITX mobo.

Nog een linkje over de basics qua airflow:
https://www.howtogeek.com...imal-airflow-and-cooling/

EDIT: Zoiets. Je hebt wel een zware videokaart, daar valt nog wel €100 op te halen als je wat wil bezuinigen.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 109,51€ 109,51
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.119,71

[ Voor 65% gewijzigd door TwisterX op 13-04-2018 17:21 ]

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
TwisterX schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 17:13:
Nog aanvullend over het monteren onder je tafel, denk aub aan voldoende bescherming, ook voor niet-geplande zaken zoals een hond die op bezoek komt, een glas cola dat omvalt of gasten aan tafel die met de benen over elkaar zitten.

Verder is het bij mij zo dat mijn CPU warmer wordt als ik met open kast bezig ben, maw zorgt een goede airflow dus voor meer koeling. Ook de geluidsproductie is dan significant minder. Er zijn genoeg kleine kastjes die je mooi weg kan werken in de hoek van je tafel icm met een mini-ITX mobo.

Nog een linkje over de basics qua airflow:
https://www.howtogeek.com...imal-airflow-and-cooling/

EDIT: Zoiets. Je hebt wel een zware videokaart, daar valt nog wel €100 op te halen als je wat wil bezuinigen.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 109,51€ 109,51
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.119,71
Gezien alle tips op de onder de tafel constructie, heb ik al sterk het idee dat dat wel lastig kan worden. Ik ga het sowieso wel proberen maar ik heb inmiddels hierdoor ook al leuke kasten op het oog die prima onder de tafel vast te maken zijn. Qua budget kan dat er achteraf nog wel bij.

En die videokaart kies ik bewust voor het feit dat ik er dan nog wel even mee vooruit kan en de processor/geheugen als makkelijkere upgrade onderdelen zie als er vervanging aan te pas moet komen.
Pagina: 1