Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Joostvdhulst
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik heb een vraag aan jullie,
laatste tijd speel ik zoals waarschijnlijk velen van jullie Fortnite,
Maar na een tijdje begin ik FPS drops te krijgen van ongeveer 150+FPS naar soms 18-25FPS
Meestal als ik in gevecht ga of er veel gebeurd.
Ik heb mijn temperatuur bekeken van de videokaart en deze zijn rond de 70, dus de fan iets harder gezet zodat deze naar +- 58-60 graden gaat tijdens het gamen. Niet te warm lijkt me dus.

deze ''lag'' stoten duren ongeveer 3 seconden en dan springt die weer naar 150+ FPS dus het is elke keer kort, maar zeer irritant.

Verder zou ik alles volgens het spel op ''Epic'' kunnen spelen, maar speel met een aantal dingen op low en sommige op High.

Mijn setup:
nieuwe drivers van AMD
Windows 7 64 bit
systeemgeheugen 16GB
Grafische kaart: AMD Radeon R9 380 series
grootte geheugen: 4096 MB
geheugen type GDDR 5
CPU type: AMD FX 8350 eight-Core processor

Mochten jullie meer willen weten hoor ik het graag.. hopelijk hebben jullie een antwoord voor me.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan prima in een apart topic dus afgesplitst van FPS drops met ryzen 5 1600.

Dit klinkt als een gevalletje throttelende CPU. Welk moederbord heb je en wat doet de belasting van je cpu op het moment dat dit gebeurt?

• Joostvdhulst
Ja mijn excuses daarvoor, kon zo snel niet vinden waar ik een topic moest maken..
Ik heb een asrock 970 pro 3 r2.0 moederbord.
En mijn CPU warmte is volgens mij normaal maar zou ik eventueel nog kunnen testen onder spel omstandigheden

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
Ik heb hetzelfde vermoeden als Br00ky, het is geen fantastisch moederbord om een fx8350 op te draaien. De vrm wordt waarschijnlijk te warm en zal zo nu en dan throttlen om niet kapot te gaan. In games die zwaarder zijn voor de cpu moet je dit merken als zware framedrops voor een paar seconden, lijkt veel op wat je zelf aangeeft.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Joostvdhulst schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:37:
Ja mijn excuses daarvoor, kon zo snel niet vinden waar ik een topic moest maken..
Ik heb een asrock 970 pro 3 r2.0 moederbord.
En mijn CPU warmte is volgens mij normaal maar zou ik eventueel nog kunnen testen onder spel omstandigheden
Wat versta je onder normaal? Bij 70 graden gaat een FX 8-core agressief terugklokken namelijk.

Ook heeft je moederbord een relatief zwakke stroomvoorziening voor de processor en zit daar geen eigen koeling op waardoor de stroomvoorziening naar de processor wordt verminderd zodra de VRM chips tegen de 90-100 graden komen. Ook dan wordt agressief teruggeklokt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Yup, zie ook de opmerking op de site van Asrock
* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.
Eigenlijk is je moederbord, en dan vooral de VRMs, niet geschikt voor je cpu. Als je dit als stabiel wilt laten werken zul je dus een topdown cooler (dit soort modelletjes) moeten installeren en wellicht zelfs een extra fan op de VRM zelf richten.

Maar check eerst eens de belasting tijdens load. Als die onder load ineens naar beneden duikt weet je eigenlijk al voldoende. Het typische beloop is: alles gaat okay, dan worden de VRM's warm door load, ze throttelen en de boel klokt terug, FPS kakt in, load gaat daardoor weer omlaag, throtteling neemt af en FPS gaan tijdelijk weer omhoog. Repeat.

En zoals @nelizmastr aangeeft, de VRM temp is dus niet de CPU temp! Kan best dat die keurig blijft terwijl je VRM's er bij wijze van spreken afsmelten.

[ Voor 69% gewijzigd door br00ky op 11-04-2018 14:59 ]

• Joostvdhulst
Ik ben nu 10 min het spel aan het spelen en de warmte zit nu op 62 graden van het CPU.

Wat zijn jullie tips naast het plaatsen van zo'n eventuele fan?
Ander soort moederbord of? en dan welk type/merk etc.

nu 67,5 graden.. dus hij loopt nog wel op..

[ Voor 16% gewijzigd door Joostvdhulst op 11-04-2018 15:30 ]

• Joostvdhulst
nu 67,5 graden.. dus hij loopt nog wel op..

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:54
Ventilator richten op je vrm's en kijken of het probleem terug komt of weg blijft. Mocht het probleem weg blijven zul je koeling moeten aanpassen, een andere /nieuw moederbord lijkt me nogal zonde van het geld..

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Een nieuw moederbord is niet zo zonde van t geld als t oude niet goed werkt. Als ik van 1 moederbord serie afblijf is t wel de Asrock 970. Wat een drama serie is dat zeg.. wow.. voor 50-60€ moet er wel iets capabelers te scoren zijn.. gigabyte 990 ud3 bijvoorbeeld.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
probeer je voltage tw verlagen totdat windows niet boot, dan zet je hem op het laagste voltage dat die wel boot, dan ga je in game testen, voltage steeds iets hoger tot je game niet meer crashed, dan heb je het laagst mogelijke stabiele voltage, dit zou veel graden kunnen schelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Vlizzjeffrey op 12-04-2018 16:35 ]

Pagina: 1