Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
@Anoniem: 1350194 Een hybride warmtepomp is volgens mij een ding wat je naast je cv ketel hangt en die de verwarming van je woning overneemt als het buiten niet erg koud is.
Als jij een luchtverwarmer hebt dan is die direct of indirect gestookt, direct gestookt lijkt me dat je niks hebt aan je hybride warmtepomp, die maakt namelijk water warm en verbrandt geen gas. Bij indirect gestookt lijkt het me dat je met de hybride warmtepomp niet genoeg warmte kunt maken om je lucht op een aangename temperatuur te krijgen voordat het door je woning wordt geblazen.
Vandaar dat ik dan mezelf afvraag of je voor je hybride warmtepomp een apart warmte afgifte systeem hebt, vloerverwarming of convectoren ofo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guust_Flater
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07 12:45
No Hands schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:59:
@Anoniem: 1350194 Een hybride warmtepomp is volgens mij een ding wat je naast je cv ketel hangt en die de verwarming van je woning overneemt als het buiten niet erg koud is.
Als jij een luchtverwarmer hebt dan is die direct of indirect gestookt, direct gestookt lijkt me dat je niks hebt aan je hybride warmtepomp, die maakt namelijk water warm en verbrandt geen gas. Bij indirect gestookt lijkt het me dat je met de hybride warmtepomp niet genoeg warmte kunt maken om je lucht op een aangename temperatuur te krijgen voordat het door je woning wordt geblazen.
Vandaar dat ik dan mezelf afvraag of je voor je hybride warmtepomp een apart warmte afgifte systeem hebt, vloerverwarming of convectoren ofo.
Een Brink Allure is een direct gestookte luchtverwarmer. De verwarmt lucht voor verwarming en zorgt NIET voor warm water. De warmte afgifte gaat via een buizensysteem naar roosters in vloeren en muren.
Het is een systeem dat is voorbereid om een lucht-lucht warmtepomp op aan te sluiten om in de zomer te koelen en in de winter te verwarmen.
Mijn systeem heeft een capaciteit van 40kW om in de winter te verwarmen en de warmtepomp heeft een capaciteit van 14kW.
Zolang de warmte behoefte minder dan 14kW is gebruik ik de warmtepomp en als het kouder wordt schakelt het over op gas.. Dát maakt het een hybride systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1350194

@No Hands Zie het antwoord van @Guust_Flater Duidelijk verhaal toch? :) Dank je Guust..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Anoniem: 1350194 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:40:
@No Hands Zie het antwoord van @Guust_Flater Duidelijk verhaal toch? :) Dank je Guust..
Ja nu wel, ik denk bij hybride altijd gelijk aan een Elga ding naast een cv ketel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
Je zou nog voor een hybride oplossing kunnen kiezen in de stijl van @Skipper-93 . Een losse warmtewisselaar op plek van de koeler bij de allure aangesloten op een lucht/water warmtepomp.

Dan kun je relatief goedkoop (met subsidie) naar een opstelling met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

Ik heb een Brink 40-In in combi met een relatief nieuwe Intergas extreme 36.

Vrijstaand huis (1976) en een verbruik van circa 4500m3. De instellingen van een Intergas zijn ook mega.
Iemand dar nog ervaringen mee of iemand die de Brink heeft vervangen door iets anders?

Ik heb uitsluitend hetelucht.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-06 09:08
@mdeiman Het helpt denk ik om wat meer informatie te delen, zie bijv. de discussie op de eerste pagina's van dit topic. Hoe is je isolatie (vloer,gevel,dak,glas), woonoppervlak/inhoud, hoeveel/wanneer stook je, etc. Hoeveel inblaasroosters, welke staan open, zijn je leidingen geisoleerd? Aanvoertemperatuur cv, temperatuur van ingeblazen lucht? Allemaal relevante parameters, vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Gaat mij met name wat regulier de instellingen zijn bij de Intergas in combi met een Brink 40-In.

Ingesteld max vermogen staat op 125%
Max en Min capaciteit modulerende CV pomp beide op 100
Stappenmodulatie op 0
Reactie Open Therm 2 (Aan/Uit)

Aanvoertemp staat nu op 75.

Huis is redelijk goed geïsoleerd inclusief de buizen. Dak matig. Maar op die verdieping wordt ook weinig gestookt staan de rooster vrijwel dicht.

Retour gaat middels de kruipruimte en gaten in de grond.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
Is er geen retourkanaal vanaf de verdieping? Kan het zijn dat er continu koude lucht van boven bijgemengd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Nee, in de kamer is de trap naar boven. Dat is het retourkanaal. 🙂

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilpos
  • Laatst online: 20-12-2023
Ik heb een matig geïsoleerde grote vrijstaande jaren 70 woning met Brink elan 2 luchtverwarming en herken je verhaal wel een beetje. De instellingen van de ketel zijn ingesteld op zeker warm krijgen, maar niet op efficiëntie. De optimale instellingen hangen af van het warmteverlies van je woning, maar zijn zeker lager dan dit. Zelf heb ik de watertemperatuur teruggezet naar 55 graden, dit was vorig jaar met strenge vorst voldoende. Ik ben verder niet met pompsnelheid en bezig geweest, maar aangezien je het noemt kom je daar waarschijnlijk wel uit. Ik herken ook dat de ketel niet modulerende, maar ik heb me nog niet zo ver in de thermostaat verdiept. Bij mij heeft het trouwens ook geloond om de luchtdichtheid van de woning aan te pakken. De luchtverwarming geeft drukverschillen waarmee er op onverwachte plekken buitenlucht wordt aangezogen of uitgeblazen. Bij mij zaten er kieren in de kruipruimte en de brievenbus waardoor veel buitenlucht werd aangezogen en werd veel warme lucht door de open haard naar buiten gedrukt. Ik heb ook de kruipruimte binnen de warmtestraling gebracht door 2ehands pirplaten op de bodem en langs de wanden te plaatsen. Veel werk, maar het loont. Ik zit nu op een gasverbruik van 2500 m3 voor een woning van 700 kuub zonder hr++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
Wilpos brengt me op een punt waar wij last vast hadden bij aankoop van de woning 2,5 jaar geleden

Ook wij hebben een jaren 70 woning (bungalow, ongeveer 650 kuub) en de gebruikers op het pleintje met dezelfde woning zitten allemaal rond de 4000 kuub. Het systeem dient ook als ventilatie voor de woning. Hoe doen ze dat? Heel simpel. ook bij ons is de kruipruimte het retourkanaal. Vlak bij de opening van de CV zit een rooster in de buitenmuur die via een buis rechtstreeks de kruipruimte in gaat, en vlak bij de luchtinlaat van de CV komt. Dat is de koude verse lucht. Die wordt netjes verwarmd, en omdat je overdruk krijgt, wordt dit bij de 2 toiletten en 2 badkamers naar buiten geblazen als 'natuurlijke ventilatie'.

Wat er dus gebeurd is dat de duurverwarmde lucht daar dus rechtstreeks naar buiten gaat en dat is een gigantische onnodige kostenpost.

Ik heb dit 'ventilatiesysteem' vervangen door een balansventilatie met WTW. Bij genoemde toiletten en badkamers, keuken en wasruimte wordt de lucht nu afgevoerd via buizen naar de WTW unit. (handig die kruipruimte!). Die WTW unit neemt de koude lucht van buiten, maar die lucht wordt verwarmd met de afgevoerde lucht, waardoor er nauwelijks energie verloren gaat. Rendement is ongeveer 98%.

@mdeiman : is die 'natuurlijke ventilatie' misschien ook jouw hoofdprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilpos
Ik heb inderdaad ook wtw ventilatie laten inbouwen. Dit is relatief eenvoudig met luchtverwarming omdat de inblaas van de verse lucht direct in de elan unit kan en daarmee wordt de verse lucht door het hele huis verspreid. Ook ventilatieroosters in de ramen zijn hiermee overbodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilpos
Toen ik begon met isoleren van de kruipruimte was het daar frisjes, toen ik bijna klaar was was het flink zweten. Ik denk dat de retourtemperatuur meer dan 5 graden omhooggegaan is. Ik deed het trouwens terwijl de verwarming in bedrijf was, hiermee had ik tijdens het werk schone lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Guust_Flater schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:05:
Wilpos brengt me op een punt waar wij last vast hadden bij aankoop van de woning 2,5 jaar geleden

Ook wij hebben een jaren 70 woning (bungalow, ongeveer 650 kuub) en de gebruikers op het pleintje met dezelfde woning zitten allemaal rond de 4000 kuub. Het systeem dient ook als ventilatie voor de woning. Hoe doen ze dat? Heel simpel. ook bij ons is de kruipruimte het retourkanaal. Vlak bij de opening van de CV zit een rooster in de buitenmuur die via een buis rechtstreeks de kruipruimte in gaat, en vlak bij de luchtinlaat van de CV komt. Dat is de koude verse lucht. Die wordt netjes verwarmd, en omdat je overdruk krijgt, wordt dit bij de 2 toiletten en 2 badkamers naar buiten geblazen als 'natuurlijke ventilatie'.

Wat er dus gebeurd is dat de duurverwarmde lucht daar dus rechtstreeks naar buiten gaat en dat is een gigantische onnodige kostenpost.

Ik heb dit 'ventilatiesysteem' vervangen door een balansventilatie met WTW. Bij genoemde toiletten en badkamers, keuken en wasruimte wordt de lucht nu afgevoerd via buizen naar de WTW unit. (handig die kruipruimte!). Die WTW unit neemt de koude lucht van buiten, maar die lucht wordt verwarmd met de afgevoerde lucht, waardoor er nauwelijks energie verloren gaat. Rendement is ongeveer 98%.

@mdeiman : is die 'natuurlijke ventilatie' misschien ook jouw hoofdprobleem?
Lastig te bepalen of natuurlijke ventilatie een probleem is. Ik heb eigenlijk geen toevoer van verse lucht bij de Brink-40IN. Alles is redelijk gesloten.

De grote kruipruimte is wel mogelijk een ding. Betonvloer en deel verzakt wat ruimte geeft aan de wanden. Een goeie isolatie van de gehele kruipruimte levert mogelijk ook wel wat op. Wel een heel gedoe lijkt me.

Of ik nog wat met WTW moet, geen idee. Ik moet me daar nog in verdiepen.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
De isolatie van de kruipruimte zal zeker helpen. Vraag is hoeveel. Is de kruipruimte ook droog?

Hoe wordt jouw huis nu geventileerd als dit niet via de luchtverwarming gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Guust_Flater schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:29:
De isolatie van de kruipruimte zal zeker helpen. Vraag is hoeveel. Is de kruipruimte ook droog?

Hoe wordt jouw huis nu geventileerd als dit niet via de luchtverwarming gaat?
Kruipruimte is droog.

Er zijn nog wel wat natuurlijke openingen. Een muis weet van buiten ons plafond ook nog te bereiken. ;(

Shit happens.

Pagina: 1 2 Laatste