Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanlieb
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-05 10:11
Sinds december 2017 zijn we eigenaar van een huis waarbij het gehele huis verwarmt wordt door heteluchtverwarming van Brink allure. Het verbruik was in 2017 (1/1 t/m 31-12) 4500m3 gas en 4000kwh elektra (4 personen)

De afgelopen 3 maanden heb ik het verbruik bijgehouden
januari 400 m3
februari 552 m3
maart 669 m3

Verleden;
Het is een vrijstaand huis uit 1974 met een woonruimte van 150m2 en 450m3. 75% van de ramen zijn geisoleerd.Er is ook dakisolatie aanwezig.

in 1990 Is het systeem geplaatst en voorzien van isolatie om de buizen. Sinds deze tijd zijn er 3 extra buizen toegevoegd (3e slaapkamer, keuken en schuur).
Het systeem is een Brink Allure uit 2007 (laatste keer nagekeken eind 2016 ) en de gasboiler is een AO-Smith NGT 155 145 liter 7,6 kW.

Maatregelen getroffen om verbruik te verminderen:
- Dubbel glas laten plaatsen. Gehele huis is nu voorzien van dubbel glas
- Tochtstrip geplaatst bij alle deuren
-Wand met isolatie geplaatst tussen woonkamer en schuur zodat deze tochtvrij is.

Ik zou graag advies willen wat ik het beste kan doen om het verbruik drastisch te verlagen.

- heteluchtverwarming eruit en radiatoren plaatsen?

[ Voor 31% gewijzigd door stefanlieb op 11-04-2018 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:41
Allemachig. Wat een enorme nummers, en wat een kosten moet dat met zich mee brengen. Maar wat is nu precies je vraag?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanlieb
-Ik wil graag de heteluchtverwarming eruit en overgaan op cv + radiatoren. Is dit slim?
Budget is €5000 hiervoor.

Warmtepomp is helaas te prijzig voor mij.

[ Voor 13% gewijzigd door stefanlieb op 11-04-2018 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11-2023

MXL

5000 gaat erg krap worden voor cv + leidingen en radiatoren.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Ik heb ook luchtverwarming, kleiner huis en niet vrijstaand maar ik verbruik 1200m3 per jaar aan gas.(3prs)

Ik zou even bij een goede installateur eea na vragen en misschien laten controleren.
Misschien is er iets niet goed afgesteld ?Onderhoud nodig..?

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 15:17
MXL schreef op woensdag 11 april 2018 @ 01:29:
5000 gaat erg krap worden voor cv + leidingen en radiatoren.
Als je het zelf doet (of grotendeels) is €5000,- echt wel voldoende. Voor €1500,- heb je een mooie ketel, CV buizen kosten niet veel en radiatoren moet je €100-€300 rekenen (afhankelijk van grote & design).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 16:23
Ik heb een gesplitst luchtverwarmingssysteem die bestaat uit een luchtkast van Brink (daar zit de ventilator in) Deze is inmiddels 20 jaar oud, en een CV ketel die de luchtkast verwarmd door middel van een dik radiateur blok. Deze ketel is een HR Vaillant uit 2010.
Wij hebben een vrijstaand huis en verbruiken 1700 m3 per jaar (gezin met 2 kinderen).
Als ik jou was zou ik het systeem eerst na laten kijken voordat je het vervangt. Lijkt me eerder een defect/slechte regeling...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:36

Yucon

*broem*

stefanlieb schreef op woensdag 11 april 2018 @ 00:37:
-Ik wil graag de heteluchtverwarming eruit en overgaan op cv + radiatoren. Is dit slim?

Als je je dit verbruik kunt veroorloven moet het prijskaartje van een warmtepomp een eitje zijn :+

Het klinkt dat die 5000 euro alleen lukt als je het zelf aanlegt. In ieder geval de radiatoren en buizen. Op zich is dat niet vreselijk moeilijk, maar je moet er wel net zin in hebben. En het lijkt me verstandig ze flink te overdimensioneren zodat ze op een later moment als lage temperatuurverwarming gebruikt kunnen worden. Dat valt in prijs ook best wel mee, want radiatoren zijn in aanschaf relatief goedkoop terwijl alle koppelstukjes en dergelijke het prijskaartje flink opdrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 11-04-2018 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:48
Als je een wamtepomp uiteindelijk toch overweegt denk er dan aan dat sinds februari de wamtepomp door een erkende installateur geïnstalleerd dient te worden wil je in aanmerking koming voor de subsidie.
zie ook deze link.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51

Illusion

(the art of)

Onderschat ook het verbruik van die gasboiler niet. Boilers zijn al inefficient, maar gasboilers al helemaal: Isoleer een vat, maar stop er een schoorsteen dwars doorheen. Iets met tocht?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:55
Netzoals ppassie hier ook een geplitst systeem. HR ketel die een radiatorblok verwamd. Gasverbruik ong 1500m3. vrijstaande woning waarbij vorig jaar in de winter nog een traditionele rietenkap op zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27

raswic

It is I

Eens met Illusion. Die gasboiler vervangen door iets efficienters zal al een hele klap schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
1974 is voor de tijd dat muren standaard geïsoleerd werden. Is spouwmuurisolatie geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanlieb
Bedankt voor alle reacties. Ik ga eerst een afspraak maken met een goede installateur om te kijken of alles goed is afgesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
Een paar lucht-lucht warmtepompen (oftewel airco's die ook kunnen verwarmen) ophangen een optie? Scheelt je een CV installatie aanleggen.

Oh en die gasboiler vervangen voor een elektrische boiler!

[ Voor 18% gewijzigd door FragDaddy op 11-04-2018 10:05 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:11
Ik zou zeker die gasboiler goed bekijken, tenzij je een hele bijzondere situatie hebt met 3 badkamers met regendouche etc. lijkt het me stug dat je niet met een gewone combiketel toe kunt.

Een boiler is een voorraadvat dat altijd op temperatuur gehouden wordt en daarmee veel energie verliest, wordt algemeen vooral gebruikt als je weinig vermogen hebt (bijv. elektrische warmtepomp) en veel heet water tegelijk wilt hebben.

Omdat je toch al aardgas gebruikt is vermogen geen probleem, en snap ik de keuze voor een gasboiler niet. Is zonde, en scheelt misschien 20-30% gas voor heet water jaarlijks.

@FragDaddy
Nee niet doen, elektrische boiler is niet zomaar een goed idee. Als je gas wilt houden ga dan naar een vorm die alleen water warm maakt als je het nodig hebt. Wil je geen/minder gas ga dan naar een warmtepompboiler, is vele malen beter dan puur 100% elektrisch heet water maken, dat dan in een tank bewaren en wachten tot alle energie is weggelekt en je die weer elektrisch moet bijverwarmen.

[ Voor 25% gewijzigd door Fr33z op 11-04-2018 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:14

Theo

moederbord

Wat is je gasverbruik in de zomermaanden? Dit is namelijk puur het gebruik van je gasboiler.

Ga verder eens voelen aan je luchtverwarmer. Waar gaat alle warmte heen? Gaat er warmte naar buiten toe? (bijv je schoorsteen?) Als alles goed afgesteld is dan mag het rookgas niet warmer zijn dan zo'n 50 graden. Is het veel warmer dan dat, of heb je op andere plekken onverwacht veel warmte (bijv rondom het apparaat) dan moet jij (of een monteur) de installatie goed inregelen.

De uiteindelijke vraag moet zijn: Heeft jouw huis zoveel warmte nodig, en verklaart dit je hoge verbruik, of is je warmteopwekking niet efficiënt. Enkel en alleen jij kan dit beantwoorden; wij weten immers niet exact hoe jouw huis is opgebouwd en hoe deze exact (en met welke materialen en diktes) is geïsoleerd

Focus dus niet op het vervangen van je luchtverwarming. Kijk eerst wat de oorzaak is van je hoge verbruik; is dit de gasboiler, een gaslek, slecht verwarmingapparaat of matige woningisolatie?.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 17:04
Pff, wat een bizar verbruik zeker voor het oppervlak/inhoud. Ben benieuwd wat de installateur aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanlieb
@Fr33z we hebben 1 badkamer voor 2 personen. Morgen komt de installateur langs en gaan we alles doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanlieb
@Theo aangezien we het huis pas in december hebben gekocht weet ik het verbruik van de zomermaanden helaas niet. Ik ga op zoek naar de oorzaak. bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 14:40
Kijk de buizen eens na, met name in de kruipruimte. Vriend van mij had hetzelfde, bleek dat de buizen onder de vloer lek waren en de kruipruimte op 20 graden hielden... Wel lekkere warme voeten....

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:05
Lekkages zijn inderdaad de grote verdachte. Verder is het zo dat je met heteluchtverwarming doorgaans een hogere temperatuur nodig hebt om het huis behaaglijk te krijgen. Bij radiatoren doet stralingswarmte ook het nodige en kun je vaak toe met een lagere luchttemperatuur, wat effectief resulteert in een lager energiegebruik. Laat ook je branders goed nakijken want die slijten namelijk ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 08:07

Part

Helemaal niets.....

stefanlieb schreef op woensdag 11 april 2018 @ 00:15:
.....
januari 400 m3
februari 552 m3
maart 669 m3

......
-Wand met isolatie geplaatst tussen woonkamer en schuur zodat deze tochtvrij is.
......
Dat is heel raar.
Normaal zou je ongeveer dit patroon verwachten:
Afbeeldingslocatie: http://www.energiesite.nl/wp-content/uploads/2015/08/gasverbruik-per-maand-e1438544089441.png

Bij jou gaat het verbruik per maand alleen maar omhoog vanaf januari.

Die tocht strips zitten neem ik alleen op de buiten deuren en niet op de binnen deur?
Is er wel een goede retour voor de aangezogen lucht van de verwarming? Niet dat je lucht in de garage/schuur staat te blazen die uiteindelijk alleen maar naar buiten kan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34

Nee. Je moet isoleren.

Ik heb een vrijstaande woning uit 2006, met een Brink hetelucht verwarming, 180m2 / 600m3 woning en verstook incl douchen en koken op gas 900m3 per jaar.

170m3 in januari
150m3 in februari
168m3 in maart
en vanaf nu blijft de kachel tot het najaar wel uit.

Hetelucht verwarming an sich is best efficient, alleen als de warme lucht via slechte isolatie en je schuur gewoon vervliegt.. tjah.. Dus.. isoleren, isoleren, isoleren.

@Part ik heb zoals je zit in maart ook meer dan in feb verbruikt.. was in maart in ene weer flink fris.
FrankHe schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:01:
Lekkages zijn inderdaad de grote verdachte. Verder is het zo dat je met heteluchtverwarming doorgaans een hogere temperatuur nodig hebt om het huis behaaglijk te krijgen. Bij radiatoren doet stralingswarmte ook het nodige en kun je vaak toe met een lagere luchttemperatuur, wat effectief resulteert in een lager energiegebruik. Laat ook je branders goed nakijken want die slijten namelijk ook.
Apart, dat beleef ik totaal anders met ons huis. Denk dat het nogal verschilt hoe tochtig je woning is en hoe de druk in de kanalen verdeeld is. Bij ons wordt de woonkamer als eerste verwarmt en heb je na 10 min al warmte.. nadeel is wel dat alle meubels lang koud aan blijven voelen. Dat duurt altijd even voor dat ook warm is.

TS zegt zelf dat maar 75 van de ramen geisoleerd is. 25% dus NIET. Dak isolatie jaren 70 woning: dit zou volgens moderne maatstaven 25+ cm isolatie dikte moeten hebben, dat is er ongetwijfeld niet. Vloer- en muurisolatie? En het verwarmen van een schuur? Echt, ongeacht de verwarming, zonder isolatie blijf je stoken.

[ Voor 48% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-04-2018 14:18 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

NiGeLaToR schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:14:
[...]

@Part ik heb zoals je zit in maart ook meer dan in feb verbruikt.. was in maart in ene weer flink fris.

[...]
Je heb in januari ongeveer even veel verbruikt als in maart.
Bij de topic starter:
januari 400 m3
februari 552 m3
maart 669 m3

Dat is een toename van ongeveer 70% tussen januarie en maart.
In de periode van december tot maart heeft hij ook aanpassingen aan zijn huis gedaan. Vandaar dat ik vermoed dat er iets gedaan is dat er voor zorgt dat hij warme lucht naar buiten staat te blazen.
Dit doordat hij bv de retour lucht met isolatie pogingen heeft afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Part schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:32:
[...]

Je heb in januari ongeveer even veel verbruikt als in maart.
Bij de topic starter:
januari 400 m3
februari 552 m3
maart 669 m3

Dat is een toename van ongeveer 70% tussen januarie en maart.
In de periode van december tot maart heeft hij ook aanpassingen aan zijn huis gedaan. Vandaar dat ik vermoed dat er iets gedaan is dat er voor zorgt dat hij warme lucht naar buiten staat te bladen.
Dit doordat hij bv de retour lucht met isolatie pogingen heeft afgesloten.
Njah, zou ff een vriend kunnen vragen die ook een flink verbruik heeft (edit: gedaan, geeft zelfde beeld als bij mij, in maart zelfde als in januari, februari wat minder). Als zijn (TS) huis niet tochtdicht is en het heeft in maart veel gewaaid kan dat ook al flink veel verlies opleveren. En dan kun je alsnog gelijk hebben over gewijzigde situatie uiteraard. Vandaar mijn advies om te isoleren.

Ts, heb je al 's IR foto's van je huis gemaakt / laten maken? Helpt een vriend van me geweldig om te zien waar zijn jaren 70 huis warmte lekt. Dat was zo'n beetje overal (ondanks isolatie en HR glas), maar hij pakt nu punt per punt aan. Hij heeft gewoon een FLIR IR module voor zijn telefoon gekocht, zodat hij elke keer dat hij ook maar een tochtstripje toevoegt het effect kan zien. Hij heeft z'n verbruik inmiddels zo'n 350,- per maand naar beneden gebracht (incl een PV installatie).

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-04-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 19:59

CodeIT

Code IT

s0ulmaster schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:14:
Als je een wamtepomp uiteindelijk toch overweegt denk er dan aan dat sinds februari de wamtepomp door een erkende installateur geïnstalleerd dient te worden wil je in aanmerking koming voor de subsidie.
zie ook deze link.
Dat zag ik pas ook iemand zeggen. De installateur hoeft echter niet erkend te zijn. Enkel deskundig.
[message]van rvo.nl[/message]
Deskundige installateur:
Per 1 januari moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
CodeIT schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:39:
[...]

Dat zag ik pas ook iemand zeggen. De installateur hoeft echter niet erkend te zijn. Enkel deskundig.

[...]
excuus je hebt gelijk, erkend en deskundig is een wezenlijk verschil. Betekend in ieder geval wel dat je het niet zelf mag doen :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

s0ulmaster schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:42:
[...]

excuus je hebt gelijk, erkend en deskundig is een wezenlijk verschil. Betekend in ieder geval wel dat je het niet zelf mag doen :X
Als jij aan kan tonen dat je het zelf deskundig hebt geïnstalleerd dan kun je dus ook subsidie aanvragen.

Maar we dwalen af. TS zal eerst moeten uitzoeken hoe de exacte airflow in zijn woning is, en of alle ingeblazen lucht per ruimte ook wordt afgezogen, en er dus geen lucht naar buiten verdwijnt of naar binnen wordt gezogen.

@stefanlieb Zitten er ergens kleppen in het systeem die je kunt instellen of regelen? Kunnen er ventielen verkeerd staan afgesteld? Zitten je luchtleidingen verstopt? (bijv een muizennest) Zijn alle pijpen nog wel luchtdicht?

Tip: Haal een anemometer! Dingen zijn nog geen twee tientjes.

Deze is 18 euro. Belangrijk is dat je een exemplaar neemt met een grote rotordiameter. Maak een trechter (van ducttape) die je over je ventielen plaatst zodat alle lucht via de meter gaat. Je kan dan goed kijken of je systeem in balans staat per ruimte of per verdieping.

[ Voor 76% gewijzigd door Theo op 11-04-2018 15:04 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Theo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:53:
[...]

Als jij aan kan tonen dat je het zelf deskundig hebt geïnstalleerd dan kun je dus ook subsidie aanvragen.
wens ik je succes mee als je acheteraf je subsidie wil gaan claimen. Het is mij namelijk niet duidelijk genoeg hoe streng de RVO hier mee omgaat.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Luchtverwarming is inderdaad wel een verdachte voor het hoge verbruik. Vroeger werden er ook nog wel buizen en kanalen gelegd in onverwarmde ruimtes (kruipruimte of vliering). Dat is voor een CV slecht, maar met luchtverwarming is het echt funest. Het oppervlak van een luchtkanaal is zoveel groter dan van een CV buis dat daar vele malen meer warmte door verloren gaat.

Luchtdichtheid van de woning is bij luchtverwarming ook heel belangrijk. Al die luchtverplaatsing zorgt voor een aardige gradient in de luchtdruk van je huis, dus naden en kieren verliezen al snel een veelvoud van de warmte die in normale situatie verloren zou gaan.

Echter krijg ik uit je OP ook de indruk dat het verschil tussen isolatie en isolatie ook niet helemaal duidelijk is. Isolatie is niet iets wat zwart-wit is, wel of niet geïsoleerd, maar het gaat altijd over de mate waarin iets geïsoleerd is of eigenlijk specifiek om de warmteweerstand. Voor een huis uit 1974 met een gasverbruik van 4400m3 denk ik dat er nog wel wat te winnen valt aan de isolatie.

Zoals anderen hier ook al hebben vermeld: Zorg dat eerst je isolatie en luchtdichting op orde is voordat je aan de installatie gaat werken. De warmtevraag wordt bepaald door het warmteverlies en als de warmtevraag lager is, dan heb je daar een andere (kleinere, simpelere, goedkopere) installatie voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 00:16
Paul C schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:17:
Luchtverwarming is inderdaad wel een verdachte voor het hoge verbruik. Vroeger werden er ook nog wel buizen en kanalen gelegd in onverwarmde ruimtes (kruipruimte of vliering). Dat is voor een CV slecht, maar met luchtverwarming is het echt funest. Het oppervlak van een luchtkanaal is zoveel groter dan van een CV buis dat daar vele malen meer warmte door verloren gaat.
Dit is exact wat ik dacht. Ik heb bij iemand meegemaakt dat de woning niet meer warm werd omdat de luchtkanalen onder water stonden in de kruipruimte 8)7 Tegenwoordig blijven de buizen binnen de geïsoleerde schil.
Luchtdichtheid van de woning is bij luchtverwarming ook heel belangrijk. Al die luchtverplaatsing zorgt voor een aardige gradient in de luchtdruk van je huis, dus naden en kieren verliezen al snel een veelvoud van de warmte die in normale situatie verloren zou gaan.
Ja, maar de druk mag niet hoog worden. Zorg dat de weerstand in de retour naar de kachel laag is. Dus retourroosters vrijhouden en kieren onder de binnendeuren openhouden.

Mijn eigen ervaring is juist dat hete lucht erg zuinig is, want hoge delta T. Je zou nog een WTW box kunnen overwegen op de "uitlaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Marcva schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:57:
Dit is exact wat ik dacht. Ik heb bij iemand meegemaakt dat de woning niet meer warm werd omdat de luchtkanalen onder water stonden in de kruipruimte 8)7 Tegenwoordig blijven de buizen binnen de geïsoleerde schil.
Handig toch, heb je een mooie boiler. Leg er een hygienespiraal door en je kunt lekker douchen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanlieb
@Part de tochtstrips zitten uiteraard op de buitendeuren. Ik ben vanmiddag even onder in de kruipruimte geweest en daar is het 1 en ander niet goed.

-Sommige kanalen in de kruipruimte is het aluminium zichtbaar, hier is dus geen isolatie geplaatst.
- 2 kanalen zijn met ducktape afgesloten
-Kanaal naar de schuur toe zit los, verliest hierdoor veel warmte (zal hier een foto van plaatsen)
-Kanalen op de zolder is het aluminium op sommige plekken zichtbaar.
-Al het isolatie is bruin van kleur (met een soort plakband overheen gegaan denk ik)
- zowel de kruipruimte als de zolder zijn 19 graden. kamer is dezelfde temperatuur
- Vanuit buiten was er geen toevoer van frisse lucht (zal hier een foto van plaatsen). Dit is nu weer gemaakt.

Het kanaal naar de schuur toe was inderdaad dicht toen we het huis kochten. Deze hebben we wel weer opengemaakt (ben bang dat ik hier veel warmte verlies)

@NiGeLaToR het huis zal de komende tijd beter geïsoleerd worden, alle ramen in het gehele huis zijn nu voorzien van dubbel glas. Dak isolatie is in 2009 geheel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

In de kruipruimte kun je al heel wat winnen met het luchtdicht maken van de kanalen en deze goed isoleren.
Een kruipruimte moet natuurlijk geen 19 graden zijn in deze tijd van het jaar.

Ik denk dat stap 1 is alle luchtkanalen langs lopen.
Maar kijk ook of de retour goed is. Zit er voldoende ruimte onder de deuren? En hoe is de retour van de schuur. Extra kanaal of ook een ruimte onder de deur?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefanlieb
@Theo Er is vorig week een installateur geweest. Deze heeft veel punten gevonden die niet goed zijn.

- Er zit geen enkele klep in het systeem, hierdoor worden alle buizen in het gehele huis verwarmt
- 50% van de buizen zijn niet/slecht geïsoleerd. Hij verliest hierdoor veel warmte
-Buizen zijn niet luchtdicht. sommige buizen zitten gaten in en de buizen van de schuur,kamer, zolder en gang verliezen allemaal lucht / warmte omdat deze met ducktape aan elkaar zijn gemaakt.
- Waakvlam van gasboiler gaat regelmatig uit. Deze moet ook gemaakt worden.
- Warmtewisselaar (weet niet zeker of het dit onderdeel is) van de Brink allure is kapot
- De ketel blijkt uit 2005 te komen evenals de gasboiler.

@NiGeLaToR eind deze maand zal er een warmtescan gemaakt worden om te kijken hoe het huis geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@stefanlieb wat een traject.. goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

stefanlieb schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:31:
@Theo Er is vorig week een installateur geweest. Deze heeft veel punten gevonden die niet goed zijn.

- Er zit geen enkele klep in het systeem, hierdoor worden alle buizen in het gehele huis verwarmt
- 50% van de buizen zijn niet/slecht geïsoleerd. Hij verliest hierdoor veel warmte
-Buizen zijn niet luchtdicht. sommige buizen zitten gaten in en de buizen van de schuur,kamer, zolder en gang verliezen allemaal lucht / warmte omdat deze met ducktape aan elkaar zijn gemaakt.
- Waakvlam van gasboiler gaat regelmatig uit. Deze moet ook gemaakt worden.
- Warmtewisselaar (weet niet zeker of het dit onderdeel is) van de Brink allure is kapot
- De ketel blijkt uit 2005 te komen evenals de gasboiler.

@NiGeLaToR eind deze maand zal er een warmtescan gemaakt worden om te kijken hoe het huis geïsoleerd is.
Samengevat is het dus dat alles van je warmtesysteem moet worden vervangen of worden gerepareerd?

Vrienden van mij die hebben ook een luchtverwarming in huis, en hebben recent ook alles mogen vervangen. Ze hebben nu een reguliere CV ketel hangen, met daaraan los een warmtewisselaar om de lucht op te warmen. Het is het kleinste waternetwerk dat ik ooit heb gezien (totaal nog geen meter aan CV leiding) maar het zorgt er wel voor dat ze een reguliere ketel kunnen gebruiken, met dito prijzen voor onderhoud en reparatie. Wellicht is dit ook voor jou een optie?

Als je bij het buiswerk kan komen dat kun je het zelf ook makkelijk repareren met metaaltape en isolatiemateriaal. Het is veel werk, maar niet moeilijk en vereist ook geen complex gereedschap.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 15:48
stefanlieb schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:42:
@Part de tochtstrips zitten uiteraard op de buitendeuren. Ik ben vanmiddag even onder in de kruipruimte het huis zal de komende tijd beter geïsoleerd worden, alle ramen in het gehele huis zijn nu voorzien van dubbel glas. Dak isolatie is in 2009 geheel gedaan.
"Dubbel glas" betekent vrij weinig. Wat is de u-waarde hiervan? Als het geen HR+/++/+++ is, dan zou dat flink kunnen tegenvallen, en zou je ook daarop nog flink kunnen winnen qua isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15
Mocht je een rechtsbijstand verzekering hebben ga dit dan ook even bespreken met hun. Uiteindelijk wordt er wel verwacht dat je het e.e.a. controleert voordat je het huis koopt, maar verwarmingsbuizen in de kruipruimte lijkt me daar geen onderdeel van. Misschien zou je het e.e.a. nog kunnen verhalen op de vorige eigenaren van de woning. Uiteindelijk hebben zij geen / slecht onderhoud gepleegd aan het systeem waardoor jij nu in de kou zit.

Als je geen rechtsbijstand hebt, zou ik toch contact opnemen met de vorige eigenaar. Dit lijkt mij namelijk te vallen onder een verborgen gebrek, wat gemeld had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
De winter begon dit jaar pas in februari, zodoende snap ik de stijging wel. In maart stond ik nog op het ijs.

Maar wat een verbruik zeg. Heb vloerverwarming en dat vind ik al veel verbruiken itt een volledig radiatorsysteem. Om die reden mijn vloerverwarming direct gemaakt. Maar dan blijf ik nog steeds onder gemiddeld verbruik van 1700 op jaarbasis bij huishouden van 3.

Dit is echt absurd, is het een bedrijfsinstallatie? En op wat voor vermogen staat die afgesteld? Mijn CV heb ik op 75% gezet en 55 graden. Ipv 100% en 80 graden wat ze standaard mee opgeleverd worden. Maarja heb geen kennis van dit type installatie en bijbehorende apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:55
Wat is de status nu TS? Ik zit met een vergelijkbare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:43
Vraag eens een offerte om je spouw te laten volspuiten met eps parels.
Dat kan best nog wel eens een goede investering zijn als je alle kanalen geisoleerd en afgedicht hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-06 16:29
Hallo Stefan,

Ik heb/had een identiek probleem. een 20 jaar oude Brink B40. 3000m3 gas voor verwarming en een AO Smith boiler en 500m3 gas voor warm water. (250m2 900m3 B categorie huis - dubble glas - vloer isolatie spouw meeur isolatie - dak isolatie )
Eerste stap is om extra te gaan isoleren. In mijn gevall was dat te duur. Ik ga nog wel mijn dubble glas vervangen in HR++ maar dat verdien je niet terug.
Ik heb alles de revu laten passeren (zie hier onder), mijn invals hoek was geen apparaten te installeren die gas gebruiken. In mijn geval was de makkelijkste en de gooedkoopste oplossing L/L WP's te installeren. Ik heb er nu 3 en laat in het najaar nog 2 of 3 plaatsen.
Reken maar dat je voor 1m3 gas max. 2kWh aan stoom nodig hebt.
Nu nog mijn gas boiler vervangen door een WP boiler en dan bij mij de kraan dicht.
Succes met de challenge.

Overwogen opties:
1 gebruikte Brink B25 laten installeren in combinatie met een paar LL WPs voor verwarmen en koelen op laag geluids nivo (kosten 10kE + 4kE voor isoleren verwarmings buizen)
2 Brink er uit en een hybride gas CV met LW WP er in met LTV radiatoren (lost ook mijn gas boiler met waakvlam op) en misschien nog een LLWP (kosten 18-20kE)
3 Brink er uit en een LW WP met LTV radiatoren er in en misschien een LLWP voor koelen (kosten 20kE)
Liefst zou ik vloer verwarming willen aanschaffen ipv LTV radiatoren maar dan moet ik de bestaande marmeren vloer (in cement geplaats) er uit breken ....................
4 - Brink er uit LL WPs er in maar dat geeft veel geluid en of hoge jaarlijkse ondehouds kosten (kosten 6 3.5kW l/lWP = 9kE)
5 - Brink er uit een 1 LL WP installeren die alleen mijn kamer met warme lucht via de huidige kanalen voorziet met opnieuw geisolleerde kanalen. Misschien zou ik het geinstalleerd aircon topkoelings element (12kW) opnieuw kunnen gebruiken. Technisch niet uitvoerbaar

PS De kosten zullen voor jouw lager uitvallen omdat je een kleiner huis hebt
stefanlieb schreef op woensdag 11 april 2018 @ 00:15:
Sinds december 2017 zijn we eigenaar van een huis waarbij het gehele huis verwarmt wordt door heteluchtverwarming van Brink allure. Het verbruik was in 2017 (1/1 t/m 31-12) 4500m3 gas en 4000kwh elektra (4 personen)

januari 400 m3
februari 552 m3
maart 669 m3

Verleden;
Het is een vrijstaand huis uit 1974 met een woonruimte van 150m2 en 450m3. 75% van de ramen zijn geisoleerd.Er is ook dakisolatie aanwezig.

in 1990 Is het systeem geplaatst en voorzien van isolatie om de buizen. Sinds deze tijd zijn er 3 extra buizen toegevoegd (3e slaapkamer, keuken en schuur).
Het systeem is een Brink Allure uit 2007 (laatste keer nagekeken eind 2016 ) en de gasboiler is een AO-Smith NGT 155 145 liter 7,6 kW.

Ik zou graag advies willen wat ik het beste kan doen om het verbruik drastisch te verlagen.

- heteluchtverwarming eruit en radiatoren plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
Hier hebben de vorige bewoners de hetelucht ketel (20jaar oud) laten vervangen voor een moderne.
Ze waren 4000 euro kwijt.

Intergas hre combiketel + Brink elan SWB indirect luchtverwarmer(van 2014).
Ze verbruikte 1200m3 gas per jaar (3 pers gezin, inhoud woning 328m3 / 98m2).

Luchtverwarming kan gerust efficiënt werken hoor als alles klopt.
Mijn gasverbruik is 150m3 per jaar, niet representatief gezien ik stook met een lucht/lucht warmtepomp.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zo snel mogelijk afscheid nemen van de gasboiler.
ivm stilstandverliezen en de waakvlam.
Alleen de waakvlam neemt al +60m3 gas per jaar.

Ook filters op tijd vervangen kan het gasverbruik verminderen, hebben die dingen filters? ja dat hebben ze!

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 02-08-2018 21:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:01
Inderdaad, luchtverwarmer en boiler vervangen voor een HR combiketel (willekeurig merk), en een indirect gestookte luchtverwarmer(brink, thermo-air, etc).

En natuurlijk ook de kanalen luchtdicht maken, isoleren.

Sommige luchtverwarmers hebben ook een buitenluchtkanaal. Hierdoor zuig je in de winter zeer veer koude lucht naar binnen, dus dichtmaken, of regelklep er in zetten(indien geen andere ventilatiemogelijkheden zoals raamroosters)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanlieb
even een update:
- Nieuwe remeha HR cw5 geplaatst
-hele huis voorzien van radiatoren (14 totaal)
- complete heteluchtsysteem verwijderd en alle gaten dichtgestort.

We hebben sinds half oktober het systeem aangesloten.

Op de 1 of andere manier is het verbruik nog steeds hoog

Oktober 260m3
November 513 m3
December 729m3

Temperatuur overdag 18
Temperatuur avond 19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:40
Is er inmiddels al een warmtescan gemaakt om te kijken waar de warmte weg gaat? Is verder je nieuwe cv installatie al getuned? Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II voor informatie. Je gasverbruik is absurd hoog met zo'n 'lage' stooktemperatuur. Houd je het verbruik bij via bijvoorbeeld mindergas.nl? Wat voor een gasmeter heb je? Doet hij het wel goed? Stel dat je er niemand thuis is en alles staat uit, wat is het verbruik dan?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Heb je geen gaslekkage op een verbruiker zitten? In december alleen al verstook je ons jaarverbruik.

Wii zijn met ze 3e en hebben de vloerverwaming 24/7 op 21gr, badkamer idem. En stoken de slaapkamer(s) op 18gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1161262

Aanbieden van producten mag in het V&A Overig topic.

[ Voor 89% gewijzigd door Microkid op 30-12-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:08

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

SmoothTweaker schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:10:
Heb je geen gaslekkage op een verbruiker zitten? In december alleen al verstook je ons jaarverbruik.

Wii zijn met ze 3e en hebben de vloerverwaming 24/7 op 21gr, badkamer idem. En stoken de slaapkamer(s) op 18gr.
Ziet er niet uit als een lekkage, iedere maand is verbruik hoger dan de maand ervoor, lekkage zou een constante flow betekenen, met additioneel het werkelijk verbruik.

Wat is de temperatuur van het water wanneer het uit de CV komt en wat is de watertemperatuur wanneer het bij de radiatoren komt? En wat de routertemperatuur?

Wordt het CV-water automatisch bijgevuld?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:11
stefanlieb schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:00:
even een update:
Maar wat is het antwoord op onderstaande vragen?
TWyk schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:14:
1974 is voor de tijd dat muren standaard geïsoleerd werden. Is spouwmuurisolatie geen optie?
NiGeLaToR schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:14:
[...]TS zegt zelf dat maar 75 van de ramen geisoleerd is. 25% dus NIET. Dak isolatie jaren 70 woning: dit zou volgens moderne maatstaven 25+ cm isolatie dikte moeten hebben, dat is er ongetwijfeld niet. Vloer- en muurisolatie? En het verwarmen van een schuur? Echt, ongeacht de verwarming, zonder isolatie blijf je stoken.
Even van uitgaande dat het een groot vrijstaand huis is (door de vermelding van "schuur") en dat de spouw en vloer niet geïsoleert is, lijkt me het gas verbruik niet onrealistisch. Beter isoleren heb je met een paar jaar terug verdient, zeker met de huidige gas prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:03
inderdaad, als je huis uit 1974 is dan heb je vanaf de bouw geen isolatie, nergens. Daar zou ik dan maar eens mee beginnen. Voor 2500 euro laat je bij een flinke villa de spouwmuren isoleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

stefanlieb schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:00:
even een update:

We hebben sinds half oktober het systeem aangesloten.

Op de 1 of andere manier is het verbruik nog steeds hoog

Oktober 260m3
November 513 m3
December 729m3

Temperatuur overdag 18
Temperatuur avond 19
@stefanlieb, het lijkt erop dat je er weinig tot niets mee op bent geschoten? Wij hebben in onze hoekwoning (1982, aan 3 zijden volledig vrij, 450m³), een verouderde luchtverwarming installatie staan (bj 1981), gekoppeld aan een moderne (2015) HR CW5 ketel. Gasverbruik in dec. tot nu toe ± 200m³.
Temp overdag vanaf 9:30 uur 18.5 °, vanaf 17:00 uur 20.5° vanaf 23:30 uur 16:0°.

Het lijkt erop dat je de investering misschien toch beter aan isolatie/woning-herstel uit had kunnen geven?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1165872

Beste oplossing is om de gasverwarming eruit te halen en een split unit kanaal airco voor in de plaats te monteren. In combi met zonnepanelen helemaal gunstig. Zelf ook gedaan met vrijstaande woning uit 1975 en bespaar nu 120 euro per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

Anoniem: 1165872 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:29:
Beste oplossing is om de gasverwarming eruit te halen en een split unit kanaal airco voor in de plaats te monteren. In combi met zonnepanelen helemaal gunstig. Zelf ook gedaan met vrijstaande woning uit 1975 en bespaar nu 120 euro per maand.
Zo lekker kort door de bocht.

Ik zou TS alleen maar aanraden om te laten achterhalen waar de warmte lekkage zit.

Een warmte pomp gaat dit gasverbruik niet afdekken. Een warmte pomp + zonnepanelen voor dit gebruik zal een installateur qua omzet van watertanden.

Maar aangezien TS net geïnvesteerd heeft in een hele nieuwe CV met radiatoren is hij dan niet alleen gas aan het verbranden maar ook zijn geld.

@TS; heb wel eens naar de gasmeter laten kijken? Is dat ding nog goed? Anders ben je wellicht spoken aan het jagen. Zou dit eerst uitsluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 09-01-2019 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:51

Illusion

(the art of)

Je zou de gasmeter eventueel zelf ook vluchtig kunnen checken.

Check 1:
Zet alles wat gas verbruikt uit. Controleer of na een half uur de gasmeter nog steeds op dezelfde stand staat.

Check 2:
Noteer de meterstand + tijd.
Zet alléén je CV-ketel een half uur vol gas.
Noteer na een half uur de meterstand.
Reken m.b.v. de gegevens van de fabrikant uit hoeveel gas dat ding per uur verbruikt, en vergelijk dat met de meterstanden.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oef, wat een enorm verbruik. Het wordt nu achterhalen waar dit enorme verbruik in zit. Dus heb je vloerisolatie, spouwisolatie etc. Je warmte vliegt nu letterlijk je woning uit. Een warmtescan kan je daarbij helpen.

Heb je ook centrale afzuiging in huis ( mechanische ventilatie ). Staat die toevallig 24/7 op vol vermogen te loeien?

Gasmeter kapot zou ook nog ( vergezocht ) een optie kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat bij het draaien van je enkele cijfer bij elk rondje 2x je 10tal mee gaat. Dit is onwaarschijnlijk maar kan je misschien achterhalen door dagelijks of zelfs meerdere malen per dag je meterstand op te nemen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CombatHermit
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-06 15:33
Zelf woonachtig in een appartement op de bovenste verdieping, en ook altijd het gevoel dat de heteluchtverwarming niet het meest efficiente is.

Einde van vorig jaar had ik ook problemen met mijn Brink Allure verwarming. Uiteindelijk bleek dit een probleem te zijn met de ventilator / blazer. Was een duur geintje, want mocht 1200 euro (ex btw) |:( voor dat onderdeel neertellen. Kan het ook nog aan zoiets liggen? Al moet ik zeggen dat de opsomming eerder genoemd al een behoorlijke lijst van op te pakken verbeteringen bevat.

Onderdelen zijn iig ook niet goedkoop. :-(

Maar heb nu wel het gevoel dat dit de warmte verdeling in de woning in z'n geheel verbeterd heeft. Volgende wat er op mijn lijstje staat is met de VVE het eens over dak isolatie te hebben. In de zomer een sauna, in de winter nogal fris dus daar valt zeker nog slag te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 23:22
Wij hebben ook na enig dubben vorig jaar de oude installatie vervangen en WTW uit bijgeplaatst. Resultaat 40% minder gasverbruik, 60% minder electra verbruik, systeem is nu geruisloos en comfortniveau gestegen. Investering meer dan waard. Zou voor geen goud meer radiatoren willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 15:48
CombatHermit schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:44:
Zelf woonachtig in een appartement op de bovenste verdieping, en ook altijd het gevoel dat de heteluchtverwarming niet het meest efficiente is.

Einde van vorig jaar had ik ook problemen met mijn Brink Allure verwarming. Uiteindelijk bleek dit een probleem te zijn met de ventilator / blazer. Was een duur geintje, want mocht 1200 euro (ex btw) |:( voor dat onderdeel neertellen. Kan het ook nog aan zoiets liggen?
Je leest niet goed; de OP heeft zijn hele heteluchtverwarming eruit gegooid, en zit nog steeds met hoog verbruik. Ergo, het lag helemaal niet aan de heteluchtverwarming.

Arme heteluchtverwarmingen worden altijd maar gedemoniseerd! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Helaas is topicstarter @stefanlieb sinds 31-12 niet meer op Tweakers geweest.
Ik ben ook wel benieuwd waar het verbruik wat hij noemt met CV-ketel vandaan komt.
700m3 gas in één maand is bizar voor een huis uit 1974. Zeker omdat het nog niet eens écht heel koud is geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2019 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fooraap
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-10-2023
ik heb gelijkaardig probleem. Groot huis met luchtverwarmingsinstallatie. Jaar verbruik +/- 4000m3
Wel grote oppervlakte te verwarmen. Beneden +/- 150m2, boven iets minder.
Volledige installatie van ketels vernieuwd 3 jaar geleden bij aankoop woning, kanalen nog steeds dezelfde.
(gepland extra te isoleren met pur komend jaar)

Ik vraag me vooral af of ik kan winnen op de regeling van de installatie?

Zijn er tips voor de temperatuur instellingen voor de boiler en luchtverwarmingsketel?
Op welke manieren kan ik experimenteren met hoe de ketel trager opwarmt of zijn verbruik daalt?
Ook voor elektriciteit te besparen?
Kan ik hier online goede informatie over vinden? Ik heb het gevoel dat de installateurs zo maar wat doen en een bak installeren en als het werkt vertrekken. Optimale instellingen zullen hun niet uitmaken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanlieb
@Zanzibar-1337 Er is een cv monteur geweest en die heeft alles doorgemeten en gekeken naar de temperatuurverschillen in het huis. Uit deze gegevens blijkt dat het hele gebied bij de keuken en openslaande deuren (tuin) kouder is. scheelt wel 3 graden.

Eind december hebben we de keuken vervangen en hier bleek ook een groot probleem te zitten
- 3 grote open gaten in de vloer waardoor de kou uit de kruipruimte zo het huis in kwam
- Deel van de muur was alleen met pur dichtgemaakt, je keek zo tegen de buitenmuur aan.

Dit is nu allemaal gemaakt ende cv installatie is sinds 1 januari getuned. hij bleek enorm veel overcapaciteit te hebben.

31-12 t/m 06-01 115m3
07-01 t/m 13-01 126m3
14-01 t/m 20-01 151m3
21-01 27m3

@canonball @No Hands We zijn bezig met offertes opvragen bij bedrijven voor spouw en vloer isolatie.

@Barrycade @Illusion gasmeter is in orde.

[ Voor 10% gewijzigd door stefanlieb op 23-01-2019 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

Helaas, als de meter defect was had je een makkelijk oplosbare oorzaak. Het blijft een bak gas die je verstookt zeg. Ik hoop dat je het huis een beetje kan isoleren, je terug verdien tijd is kort met deze hoeveelheden.

Vraag ik me wel af of je alleen je beneden verdieping verwarmt of dat in het hele huis alle radiatoren aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanlieb
Alleen op de badkamer boven staat de radiator aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefanlieb
allen. sorry voor de late reactie. sinds 2 maanden hebben we spouwmuurisolatie en ons cv laten tunen (reeds vermeld). echter kwamen we erachter dat de thermostaat verkeerd stond en deze onnodig ging verwarmen.

afgelopen 3 maanden hebben we een verbruik van -51% gehaald. dit is gelukkig eindelijk een goed teken.

volgende week worden de zonnepanelen geplaatst.

ik hou jullie op de hoogte.

p.s. nogmaals enorm bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanlieb
@mkleinman het probleem was dat de thermostaat verkeerd hing. ook was de isolatie een probleem.de meter was (helaas) goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15

FreakNL

Well do ya punk?

Dus het was gewoon (deels) zoiets simpels als een verkeerde lokatie van thermostaat icm een”slim” programma? Daarom is bij mij uit ook gewoon uit, die slimme programma’s moeten d00d... bepaal zelf wel wanneer ik stook.

Dit had je toch zelf ook wel eerder kunnen uitvinden??.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58

Wellicht is het interessant om eens te kijken naar de energiebespaarlening. Aantrekkelijke rente die je van je belasting mag aftrekken. Je besparing op maandelijkse stookkosten moet volgens mij ruim voldoende zijn om de lening mee te betalen.

Oh laat maar, zie dat het al een oud topic is :)

[ Voor 4% gewijzigd door niekovk op 12-04-2019 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:58
Ik kijk niet raar op van dit verbruik. We hebben onlangs een vergelijkbaar huis uit '62 gekocht (ook met luchtverwarming), waar in '72 dubbel glas in geplaatst is. Dat glas heeft een Ug-waarde van 3, oftewel zeer slecht isolerend.
In dit huis zat ook dubbel glas, en ons verbruik was in Januari 2019 al 240m3 gas. Let op: de thermostaat stond hierbij ingesteld op 12 graden en alleen de kamer waar de thermostaat hing werd verwarmd!!! Dit omdat we nog niet in het huis wonen. Bij een thermostaat instelling van 20 graden en het hele huis verwarmen hadden we dus zeker hetzelfde gebruik gehad als de topic starter.

Wij hebben er daarom voor gekozen om het meteen goed aan te pakken:
Hete lucht verwarming compleet eruit en:
- isoleren vloer, dak en wanden
- glas vervangen door triple glas met Ug 0.5
- lage temperatuur vloerverwarming
- water-water warmtepomp
- balans ventilatie met warmte terug win.

Belangrijkste wat ik al geleerd heb: ISOLEREN. Begin daarmee, al het andere heeft anders totaal geen zin. Een huis uit '74 is gewoon bar slecht geisoleerd, en daar valt heel veel winst te behalen.

Eerlijk is eerlijk, dit project kost wel 'iets' meer dat de 5000 euro budget van de topic starter. En de terugverdientijd is zelfs met dit hoge gas gebruik richting de 20 jaar.
Maar we zijn wel compleet van het gas af, hebben straks energielabel A en dat zelfs voor een monument!
Waar we wel meteen enorm van profiteren is comfort. Geen tocht meer, geen koude val, en in de zomer de mogelijkheid om met de warmtepomp het huis te koelen.

Ik zou zeggen: neem contact op met een energieadviseur en pak dit goed aan, half werk heeft geen zin, zoals je helaas al gemerkt hebt bij het compleet vervangen van je warmelucht installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
FreakNL schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 06:58:
Dus het was gewoon (deels) zoiets simpels als een verkeerde lokatie van thermostaat icm een”slim” programma? Daarom is bij mij uit ook gewoon uit, die slimme programma’s moeten d00d... bepaal zelf wel wanneer ik stook.

Dit had je toch zelf ook wel eerder kunnen uitvinden??.
Kan aan mij liggen maar hoe kan de thermostaat verkeerd hangen (en slim zijn, het enige wat zo'n ding kan is warmte vragen) qua besparing.

Stel hij hangt op een veel te koude plek (waar in dit geval sprake van was, aanname) dan wordt de woning toch veel te warm. Was de woning wel lekker op temperatuur en je verplaatst de thermostaat naar een warmere plek zul je hem hoger moeten zetten om het weer even warm te krijgen. Netto winst is dan nul. Of het is nu kouder in huis. Ik verwacht dat het waterzijdig inregelen icm isoleren de winst heeft gegeven. De ketel heeft dan namelijk een veel beter rendement (koud retour dus condenseren) + een grote oppervlakte wand (misschien wel 30%?) met minder warmteverlies.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanlieb
@Jim423 De thermostaat hadden ze naast de voordeur geplaatst. Hierdoor bleef die continu aanspringen.
Het (jaar)verbruik is wel flink naar beneden gegaan. In totaal heb ik gemiddeld €244 betaald aan gas en electra.

De zonnepanelen zijn besteld en worden erop gemonteerd. We hebben de afgelopen tijd gekeken (na de tips van hier) wat er nog qua isolatie mogelijk is.

- Spouwmuurisolatie (gaan we in de toekomst laten doen) eind 2019
- Nieuw dak op woonhuis (dak is niet/matig geïsoleerd), echter gaan we dit pas eind 2020 doen.
-Zonnepanelen (reeds besteld 27 stuks a 300 wp) komen eind juli
- overige ramen +kozijn komt dubbel glas (hr++) eind 2019

Anoniem: 404546

Terpen Tijn schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:43:
[...]

Je leest niet goed; de OP heeft zijn hele heteluchtverwarming eruit gegooid, en zit nog steeds met hoog verbruik. Ergo, het lag helemaal niet aan de heteluchtverwarming.

Arme heteluchtverwarmingen worden altijd maar gedemoniseerd! :P
Zo is dat. Al moet ik zeggen dat de ventilatoren ook een zeker energieverbruik hebben tov radiatoren. Maar het warmteverlies blijft vrijwel gelijk en de paar % verschil met het ketelrendement niet terug te zien.

Feit is dat met name oudere woningen beschikken over HLV, dit valt niet te vergelijken met een modernere woning.

Het is een relatief prijzige opstelling die een grotere mate van comfort geeft t.o.v. radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1265414

Woon in een bungalow uit 1978, inhoud ca 700 kuub. Energielabel C (ws nu B).
Hete luchtverwarming mbv Brink Allure. Inmiddels 16-17 jaar oud en moet vervangen worden. Gasverbruik 2018-19 2650 kuub. Zeer acceptabel. Wat mi zeer belangrijk is dat de installateur veel kennis en ervaring met Brinkketels heeft zodat eea goed wordt ingeregeld.

Ik moet nu de ketel vervangen en wil nog minder gas verbruiken. Wat zijn dan de mogelijkheden?
- wil de heteluchtverwarming houden, bevalt nl zeer goed.
- heb net mijn dak geisoleerd, verder is alles reeds dubbel glas en spouwmuurisolatie is aanwezig.

Wie heeft ideeen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Brink eruit en 11kW Kanaal L/L airco/WP plaatsen? 3-fase model.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
@Anoniem: 37297 even een heel simpele vraag heb je al een herkend Brink installateur (geen lokale installateur/beunhaas want die hebben onvoldoende kennis daarvan) ook naar de ketel laten kijken ?

Luchtverwarming hoeft niet perse veel duurder te zijn dan radiatoren, dat is een fabeltje.
Luchtverwarming kent veel zaken dat de energieverbruik negatief kan beiinvloeden, verkeerd stookgedrag, installatie niet goed afgesteld (ventielen niet gebalanceerd), ergens een raam open etc etc, lekkage in een buis.

Het kan heel snel mis gaan bij luchtverwarming terwijl je bij radiatoren daar nog redelijk mee wegkomt als iets niet klopt.

Edit: Gasboilers zijn grote energievreters ik zou daar eerst naar kijken of dat met een doorstromer kan.
(Ik stook veelal met een L/L WP) en laat de Brink uit maar dat is ook omdat ik het hele huis niet wil stoken).

@FrankHe Klopt wat je zegt maar die kast hoeft niet op 90c hoor.
Deze indirect luchtverwarmer hier kan het met 60c wateraanvoer vanuit de CV ketel het huis prima warm krijgen(ja heb wat aan isolatie gedaan),

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2019 14:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reko48
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-11-2021
Hier ook een Brink luchtverwarmer. Allure 25.
Gasverbruik bij aankoop woning richting 3k. Vrijstaande woning 600m3.

Na, isolatie dak, vervangen glaswerk, plaatsen tochtstrips en regelbaar aanzuigrooster voor buiten is het huidige verbruik 1.5k. Acceptabel! Maar verbeterbaar. Ga de vloer nog na isoleren is nu nog minimaal. Spouwmuur isolatie is al aanwezig. Tip 1 is dus isoleren! En dat voordat je zonnepanelen gaat leggen ;-)

Op zich dus best tevreden met het systeem. Grootste bezwaar voor mij is dat het systeem geen massa opwarmt. Dus in de nacht koelt het snel af.

Overweeg nog om mijn direct gestookte systeem te vervangen door een indirect gestookt systeem. Heb al een Hr ketel hangen. Daarnaast overweeg ik een wtw op het systeem toe te passen, hoewel ik mij afvraag of ik die investering ooit nog ga terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Reko48 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:19:
Overweeg nog om mijn direct gestookte systeem te vervangen door een indirect gestookt systeem. Heb al een Hr ketel hangen. Daarnaast overweeg ik een wtw op het systeem toe te passen, hoewel ik mij afvraag of ik die investering ooit nog ga terugverdienen.
Met de huidige subsidieregelingen kun je een warmtepomp (lucht/water) overwegen.
In het voor- en najaar heb je veel minder power nodig en kun je met een warmtewisselaar al aardig wat kW-tjes de tent in pompen.

Je moet wel even goed puzzelen, want een warmtepomp haalt geen hoge temperatuur, 40C moet je al niet verwachten.
Maar dat is ook een kwestie van dimensioneren van de warmtewisselaar.

Overigens zou ik een WTW altijd overwegen. Het is niet alleen de euro's in direct verbruik, maar ook je verwarming hoeft minder hard te werken/kan een maatje kleiner. En dan kan de besparing dus ook op andere plaatsen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-05 15:35
Ik heb hier een Brink Allure B40. Die is voorjaar 2018 door de vorige eigenaren geplaatst. Is een beetje te veel capaciteit voor het huis (650m3) maar deze mensen waren koukleumen.

Nu ben ik bijna klaar met isolatie (dak +8cm PIR, spouwmuurisolatie, HR++ glas) en komt binnenkort een Brink inverter/warmtepomp op het systeem, waarmee het een hybride systeem wordt.
TheGhostInc schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:20:
[...]

Met de huidige subsidieregelingen kun je een warmtepomp (lucht/water) overwegen.
In het voor- en najaar heb je veel minder power nodig en kun je met een warmtewisselaar al aardig wat kW-tjes de tent in pompen.
Nou is dit wel een puntje. Als je bovenop een luchtverwarmingssysteem een warmtepomp plaatst is dit automatisch een lucht-lucht warmtepomp, en laat die nou net uitgesloten zijn van ISDE subsidie. is er iemand die hier ervaring mee heeft en hier toch op de een of andere manier voor elkaar krijgt, juist omdat het een hybride systeem wordt?

Zo'n unit van Brink is toch al bovengemiddeld qua prijs, dus als ik er een deel via subsidie voor terugkrijg zou dat toch fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@Guust_Flater Ik heb mijn SWB-HRD10 eruit gedaan en ingeruild voor Biddle fancoils (4 stuks) aangesloten op een 5 kW panasonic monoblock. Dat is een gewoon Lucht/Water systeem, wat weer teruggaat van Water naar Lucht.

De luchtsnelheid is wel enorm hoger dan de oude situatie, doordat de luchttemperatuur veel lager is, maar het werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Guust_Flater schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:21:
[...]

Nou is dit wel een puntje. Als je bovenop een luchtverwarmingssysteem een warmtepomp plaatst is dit automatisch een lucht-lucht warmtepomp, en laat die nou net uitgesloten zijn van ISDE subsidie.
Nee hoor, de warmtepomp is lucht/water en in je luchtverwarmingssysteem zit een radiator.
Je CV-ketel is ook niks anders of er nu radiatoren, vloerverwarming of luchtverwarming aanhangt.

Dus zolang het medium van je warmtepomp maar water is, dan krijg je subsidie (bij de juiste modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@TheGhostInc helaas is de Allure een direct gestookte gas verwarming, daar komt geen water aan te pas, en de warmtepomp die er bij geplaatst wordt is inderdaad een Lucht/lucht verwarming/koeling.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe Brink daar mee omgaat.

Met een Elan is het (qua subsidie) eenvoudiger, doordat de unit door water verwarmd wordt. Daar kun je eenvoudig een Lucht/water of Grond/water warmtepomp aan vast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:03:
@TheGhostInc helaas is de Allure een direct gestookte gas verwarming, daar komt geen water aan te pas, en de warmtepomp die er bij geplaatst wordt is inderdaad een Lucht/lucht verwarming/koeling.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe Brink daar mee omgaat.

Met een Elan is het (qua subsidie) eenvoudiger, doordat de unit door water verwarmd wordt. Daar kun je eenvoudig een Lucht/water of Grond/water warmtepomp aan vast hangen.
Zet die Allure bij het schroot, koop 1,2 of 3 Elan's en haal een Monoblock of 2.

Of haal nu 1 Elan + monoblock warmtepomp, sluit het aan naast de Allure en kijk wat er gebeurd.

Heel simpel gezegd, luchtverwarming is een niche in NL, vaak in duurdere huizen. Dus er is geen politicus in NL die zich druk gaat maken dat er een groepje mensen mispakt.
En daarnaast is een warmtepomp kopen meer dan het apparaat aanschaffen. Alle topics staan vol met mensen die naast de warmtepomp nog andere aanpassingen (moeten) doen (bijvoorbeeld een vloerverwarmingsverdeler vervangen). Dus helaas voor jou gaat dit niet eenvoudig(er) worden.

Overigens zou ik wel goed gaan kijken naar welk systeem/oplossing je neemt.
Als je namelijk naar meer 'standaard' componenten kunt gaan, dan gaat de prijs van de componenten omlaag.
Daarnaast verwacht ik dat de subsidie gaat afbouwen. Juist als je nog forse kosten moet maken, dan zou ik niet te lang wachten. De 'bonus' van het vroeg doen is dan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
TheGhostInc schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:27:
[...]

Zet die Allure bij het schroot, koop 1,2 of 3 Elan's en haal een Monoblock of 2.
Zelf heb ik die stap al gezet ;) Ik ben overgegaan van een SWB-HRD 10 naar Biddle Coolflow's en ik hou het prima op temperatuur in huis met een watertemperatuur van 26 tot 40 graden, hoewel ik het nog niet echt heel koud is geweest, dus ik weet niet hoe mijn stooklijn zich verhoudt met een stevige vorstperiode.

Heb trouwens een 5kW Panasonic monoblock in m'n voortuin staan.

Een Allure 40 kW is wel een serieus apparaat, de vraag is dan ook wat het gasverbruik was. Je hebt namelijk best kans dat de unit juist veel te groot was, waardoor hij in hele korte tijd de woonkamer opwarmde en daarna uit ging en koudere lucht gaat blazen waardoor het kouder aanvoelt.

@Guust_Flater Wat was/is het gasverbruik van de woning?

@Reko48 je geeft aan dat je het een nadeel vindt dat het een systeem is dat geen massa opwarmt, maar dat doet een systeem met radiatoren ook nauwelijks. Daar zit eigenlijk weinig verschil tussen, hoewel een luchtverwarmingssysteem nog wel iets sneller reageert. Daarom wil je ook continue blijven verwarmen, al is het op een lage temperatuur om zo altijd een warme toevoer van lucht te behouden. Je kan op die manier de thermostaat ook lager zetten, doordat er altijd een stroom van warme lucht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 10:57
Hier wat inspiratie voor degenen die van hun Allure af willen en van knutselen houden:

Skipper-93 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Niet kunnen koelen is wel een nadeel van mijn systeem, maar daar was hier geen behoefte aan. Dat ga ik s'nachts doen met buitenlucht.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
Skipper-93 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:21:
Hier wat inspiratie voor degenen die van hun Allure af willen en van knutselen houden:

Skipper-93 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Niet kunnen koelen is wel een nadeel van mijn systeem, maar daar was hier geen behoefte aan. Dat ga ik s'nachts doen met buitenlucht.
Oeps dan moet je wel erg van knutselen houden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
Ep Woody schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:44:
[...]

Zelf heb ik die stap al gezet ;) Ik ben overgegaan van een SWB-HRD 10 naar Biddle Coolflow's en ik hou het prima op temperatuur in huis met een watertemperatuur van 26 tot 40 graden, hoewel ik het nog niet echt heel koud is geweest, dus ik weet niet hoe mijn stooklijn zich verhoudt met een stevige vorstperiode.

Heb trouwens een 5kW Panasonic monoblock in m'n voortuin staan.

Een Allure 40 kW is wel een serieus apparaat, de vraag is dan ook wat het gasverbruik was. Je hebt namelijk best kans dat de unit juist veel te groot was, waardoor hij in hele korte tijd de woonkamer opwarmde en daarna uit ging en koudere lucht gaat blazen waardoor het kouder aanvoelt.

@Guust_Flater Wat was/is het gasverbruik van de woning?

@Reko48 je geeft aan dat je het een nadeel vindt dat het een systeem is dat geen massa opwarmt, maar dat doet een systeem met radiatoren ook nauwelijks. Daar zit eigenlijk weinig verschil tussen, hoewel een luchtverwarmingssysteem nog wel iets sneller reageert. Daarom wil je ook continue blijven verwarmen, al is het op een lage temperatuur om zo altijd een warme toevoer van lucht te behouden. Je kan op die manier de thermostaat ook lager zetten, doordat er altijd een stroom van warme lucht blijft.
De verkoper van Brink gaf al aan dat het voor mijn woning (650m3) al best een fors apparaat is. Het punt is dat dit apparaat er geplaatst is door de vorige bewoners en die ongeveer een jaar geleden overleden zijn. Dat was voor hun een investering van 9000 euro en die heb ik niet zomaar bij het schroot gezet. De mensen waren hoogbejaard en koukleum. Van de poetshulp begreep ik dat de thermostaat het hele jaar door op 25 graden stond en ik heb dus geen referentie van de energiekosten. De buren die hetzelfde huis hebben verbruiken tussen de 3500-4000m3 gas per jaar voor verwarmen en warm water.

Ik woon hier nu zelf pas sinds half december en mijn verbruik is:
okt: 103m3
nov: 313m3
dec: 347m3
jan: 301m3
en dit is alleen voor verwarming. Voor half december was er wel verbruik: schilderen en klussen in een koud huis is niet fijn...

Er is nu een lucht/lucht warmtepomp geplaatst (14kW verwarmen / 12.5kW koelen). Zonder subsidie :(

En nu nog inregelen van dat ding. Het is inderdaad zo dat het in een mum van tijd warm is, mede door de enorme capaciteit. Maar dat gaat veel te snel en de systeemventilator loeit als een gek. Ik heb het liever wat minder bijgeluiden van de verwarming en het huis hoeft niet in een paar minuten op temperatuur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
TheGhostInc schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:27:
[...]

Of haal nu 1 Elan + monoblock warmtepomp, sluit het aan naast de Allure en kijk wat er gebeurd.

Heel simpel gezegd, luchtverwarming is een niche in NL, vaak in duurdere huizen. Dus er is geen politicus in NL die zich druk gaat maken dat er een groepje mensen mispakt.
En daarnaast is een warmtepomp kopen meer dan het apparaat aanschaffen. Alle topics staan vol met mensen die naast de warmtepomp nog andere aanpassingen (moeten) doen (bijvoorbeeld een vloerverwarmingsverdeler vervangen). Dus helaas voor jou gaat dit niet eenvoudig(er) worden.
1 buurman heeft de luchtverwarming eruit gehaald en vloerverwarming aangelegd en airco's opgehangen (met warmtepomp subsidie: toen kon dat nog). Dat was mij een te grote ingreep. Maar het komt wel door de massale verkoop van airco's met 'warmtepomp-subsidie' dat diegene die dus een lucht-lucht-warmtepomp aanschaft voor verwarming vette pech heeft. En inderdaad niemand die zich daar druk over maakt. Jammer.

Ik leg me er bij neer dat ik geen subsidie vang en ik deze investering nooit ga terugverdienen, en dat was met subsidie ook niet het geval geweest. Het voordeel nu is dat ik er in de zomer ook plezier van ga hebben door een stevige koelcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Guust_Flater schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:00:
[...]

De verkoper van Brink gaf al aan dat het voor mijn woning (650m3) al best een fors apparaat is. Het punt is dat dit apparaat er geplaatst is door de vorige bewoners en die ongeveer een jaar geleden overleden zijn. Dat was voor hun een investering van 9000 euro en die heb ik niet zomaar bij het schroot gezet. De mensen waren hoogbejaard en koukleum. Van de poetshulp begreep ik dat de thermostaat het hele jaar door op 25 graden stond en ik heb dus geen referentie van de energiekosten. De buren die hetzelfde huis hebben verbruiken tussen de 3500-4000m3 gas per jaar voor verwarmen en warm water.

Ik woon hier nu zelf pas sinds half december en mijn verbruik is:
okt: 103m3
nov: 313m3
dec: 347m3
jan: 301m3
en dit is alleen voor verwarming. Voor half december was er wel verbruik: schilderen en klussen in een koud huis is niet fijn...

Er is nu een lucht/lucht warmtepomp geplaatst (14kW verwarmen / 12.5kW koelen). Zonder subsidie :(

En nu nog inregelen van dat ding. Het is inderdaad zo dat het in een mum van tijd warm is, mede door de enorme capaciteit. Maar dat gaat veel te snel en de systeemventilator loeit als een gek. Ik heb het liever wat minder bijgeluiden van de verwarming en het huis hoeft niet in een paar minuten op temperatuur te zijn.
25 graden is wel serieus warm...

Op basis van het verbruik van de vorige bewoners en de stooktemperatuur kun je best goed de warmtebehoefte per graad beredeneren.

Mijn woning is een stukje kleiner (450m3) maar merk dat als het rond de 8 graden is, ik al moeite heb om de warmtepomp zo laag te laten draaien dat de woonkamer niet verder opwarmt, de verwarming valt dan uit waardoor het relatief kil aanvoelt doordat de verwarming dan onverwarmde lucht de kamer in blaast. Dat vind ik een groter probleem dan de snelheid van het opwarmen van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ep Woody schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:14:
[...]

25 graden is wel serieus warm...

Op basis van het verbruik van de vorige bewoners en de stooktemperatuur kun je best goed de warmtebehoefte per graad beredeneren.

Mijn woning is een stukje kleiner (450m3) maar merk dat als het rond de 8 graden is, ik al moeite heb om de warmtepomp zo laag te laten draaien dat de woonkamer niet verder opwarmt, de verwarming valt dan uit waardoor het relatief kil aanvoelt doordat de verwarming dan onverwarmde lucht de kamer in blaast. Dat vind ik een groter probleem dan de snelheid van het opwarmen van de woning.
Wow dus het systeem kan niet voldoende omlaag moduleren? Dan is je warmtevraag inderdaad heel gering. Als betrekkelijke leek zou ik zeggen, zou het helpen als je een verwarmingselement van pakeg 100 Watt inbouwt? Dat is misschien exact de hoeveelheid energie die je in die situatie nodig hebt om de boel warm te houden. Het is wellicht zelfs goedkoper dan de warmtepomp op de laagste stand laten moduleren en de overtollige warmte te moeten afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
100W is wel heel weinig, ik zou dan eerder kiezen voor 500W.
Echter vermoed ik dat de warmtevraag wel hoger is dan 500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jim423 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:03:
100W is wel heel weinig, ik zou dan eerder kiezen voor 500W.
Echter vermoed ik dat de warmtevraag wel hoger is dan 500W.
Dat is lastig te zeggen. De kernvraag is hoever de warmtepomp omlaag kan moduleren. Wat is de minimale output die deze kan genereren? Die laagste stand is kennelijk nog steeds te veel. Wellicht dat 100 Watt iets aan de lage kant is maar in vind 500 Watt dan weer iets aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1350194

[@Guust_Flater Je schreef onlangs: Er is nu een lucht/lucht warmtepomp geplaatst (14kW verwarmen / 12.5kW koelen).
Hoe bevalt deze? Ik heb een Allure B25 luchtverwarming van Brink voor een huis van 900m3 en 280 m2. Ik verstook 3500 gas voor alleen verwarming en overweeg om een hybride warmtepomp aan te schaffen. Is dit een kostbare zaak of valt het mee. En kan de warmtepomp de vraag aan of moet je toch nog regelmatig bijverwarmen via de ketel.
Ben benieuwd naar je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
Anoniem: 1350194 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:18:
[@Guust_Flater Je schreef onlangs: Er is nu een lucht/lucht warmtepomp geplaatst (14kW verwarmen / 12.5kW koelen).
Hoe bevalt deze? Ik heb een Allure B25 luchtverwarming van Brink voor een huis van 900m3 en 280 m2. Ik verstook 3500 gas voor alleen verwarming en overweeg om een hybride warmtepomp aan te schaffen. Is dit een kostbare zaak of valt het mee. En kan de warmtepomp de vraag aan of moet je toch nog regelmatig bijverwarmen via de ketel.
Ben benieuwd naar je reactie.
Mijn huis is 650m3 en ik stook maar in de helft. Omdat ik extra geisoleerd heb ik heb overal een plat dak met bitumen, spouwmuur geisoleerd en HR++ glas lukt het mij tot nu toe prima om zonder gas te stoken. Het is ook niet kouder geweest dan -5graden dus dat viel nog mee.

Wel een tip: stel de uitblaastemperatuur van het systeem in op 50graden (positie 1 op de Allure), als dit bij jou ook de ingestelde temperatuur van de warmtepomp is. Anders gaat het systeem zodra je meer dan een halve graad meer instelt op je termostaat direct op gas. En de temperatuur waaronder het systeem op gas gaat staat nu bij mij op -5 (is standaard +5, positie 33). Blijft nog wel een beetje spelen met de instellingen. Brink promoot dit systeem meer voor koelen dan voor verwarmen.

Ook goed te weten voor de aanschaf: als je een 3x25A aansluiting hebt, kun je het beste een 3-fase warmtepopmp aanschaffen (tip van mijn elektricieen). Is wel duurder dan een 1-fase systeem, maar de 1-fase versie heeft een 25A zekering nodig en de 3-fase 3x16A. Voor je het weet zit je anders op een duurdere groep. Als je 1x80A hebt kun je natuurlijk gerust de 1-fase warmtepomp aanschaffen.

Ik heb ongeveer 9000 euro betaald voor systeem + installatie. Is een hele hoop geld, maar ik wilde niet zozeer van het gas af, maar ook in de zomer het huis kunnen koelen.

Ook iets om rekening mee te houden; de buitenunit maakt behoorlijk wat geluid. Een omkasting kost ongeveer 2000 euro...

[ Voor 40% gewijzigd door Guust_Flater op 17-03-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Anoniem: 1350194 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:18:
Ik verstook 3500 gas voor alleen verwarming en overweeg om een hybride warmtepomp aan te schaffen.
Heb je al geïsoleerd? Dat is een beter investering dan een hybride warmtepomp. En als je dan toch een hybride warmtepomp koopt, heb je een afgiftesysteem voor die hybride warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Guust_Flater Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik wel wat aan. Vooralsnog ga ik eerst met HR++ glas aan de gang, rest is wel goed geisoleerd. Jij zegt dat de buitenunit nogal lawaai maakt. Ik stel een warmtepomp nog even uit in de hoop dat de techniek voortschrijdt. Ga straks eerst mijn dak maar vol leggen met zonnepanelen denk ik. Daarna is de warmtepomp een keer aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@No Hands Ik heb luchtverwarming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dat snap ik, vandaar mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@No Hands De strekking van de laatste vraag ontgaat me...

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1350194 op 19-03-2020 18:14 ]

Pagina: 1 2 Laatste