Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-10-2021
Hallo!

Ik ben op zoek naar ideeën om iets klein bij te verdienen als student dat te maken heeft met computers.
Zelf heb ik hier al zeer veel over nagedacht maar telkens heb ik mijn twijfels bij de dingen waaraan ik dacht.
Graag zou ik jullie ideeën eens horen hierover!
Ik ben op zoek naar iets in het genre van computers maken/upgraden/advies geven/.. maakt niet uit wat zolang het maar iets te maken heeft met hardware/computers.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat dacht je van een computerwinkel / media markt / bcc / etc

of (als je al enige ervaring hebt) bij een bedrijfje / gemeente op de ict afdeling mee draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Begin eens met informeren of er bedrijven zijn die deze dienstverlening doen. Er zijn bedrijven die studenten inzetten voor reparaties en andere computertaken bij meestal oudere mensen. Misschien kun je daar solliciteren.

Anders eens bij de KVK langs om jezelf te registreren en proberen daarna een netwerk op te bouwen. Dit is wel traag. Het grote probleem is dat je netwerk vaak kennissen en vrienden bevatten die altijd maar denken dat het voor niks of weinig kan. Het kan lastig zijn daar een degelijke compensatie aan te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 18:45

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Is een bedrijf als studentaanhuis misschien iets voor je?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:15
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:13:
Begin eens met informeren of er bedrijven zijn die deze dienstverlening doen. Er zijn bedrijven die studenten inzetten voor reparaties en andere computertaken bij meestal oudere mensen. Misschien kun je daar solliciteren.

Anders eens bij de KVK langs om jezelf te registreren en proberen daarna een netwerk op te bouwen. Dit is wel traag. Het grote probleem is dat je netwerk vaak kennissen en vrienden bevatten die altijd maar denken dat het voor niks of weinig kan. Het kan lastig zijn daar een degelijke compensatie aan te vragen.
Dat laatste: zie bijvoorbeeld dit topic. Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Er zijn geloof ik vele van dit soort topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hoe je aan werk moet komen en/of hoe je dat uitvoert, kan ik je niet bij helpen helaas. Maar denk wel aan de financiële gevolgen; je gaat in feite een onderneming starten. Dat kan op zich prima, maar laat je wel goed voorlichten. Denk aan KvK, belastingdienst, accountant etc. Je zult BTW moeten rekenen en afdragen, je zult garantie moeten geven en zo zijn er nog veel meer haken en ogen. Hier zitten overigens ondergrenzen aan, blijf je eronder hoef je niks af te dragen (maar dat moet je wel kunnen aantonen!). En wat de gevolgen zijn voor eventuele stufi, durf ik ook niet te zeggen maar zoek dit uit.

Als je je diensten alleen aan een beperkt aantal mensen in je omgeving aanbiedt, zou je kunnen beargumenteren dat je niet deelneemt aan het economisch verkeer en dat je dus geen ondernemer in de ogen van de fiscus bent. Maar daar zijn geen harde grenzen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:13:

Ik ben al eens gaan luisteren in de lokale computerwinkels maar hiervoor is telkens een diploma vereist en aangezien ik in België woon is KVK dan een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
Flimovic schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:13:
Is een bedrijf als studentaanhuis misschien iets voor je?
Is dit niet enkel in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Sam_DB schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:17:
[...]

Ik ben al eens gaan luisteren in de lokale computerwinkels maar hiervoor is telkens een diploma vereist en aangezien ik in België woon is KVK dan een optie?
Het Belgische equivalent van KVK dan? Geen idee wat de regels zijn, daar is een "KVK" juist goed voor. Maar ik denk dat het handiger is om bij een bedrijf aan de gang te gaan. Ik verwacht niet dat overal diploma's vereist zijn. Je zult bij een sollicitatie echter wel goed moeten kunnen laten zien wat je al kan.

Dat hoef je niet hier te doen:
Maar wat doe je zoal nu qua probleemoplossen, computers bouwen en advies? Praktijkervaring is veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:19:
[...]

Het Belgische equivalent van KVK dan? Geen idee wat de regels zijn, daar is een "KVK" juist goed voor. Maar ik denk dat het handiger is om bij een bedrijf aan de gang te gaan. Ik verwacht niet dat overal diploma's vereist zijn. Je zult bij een sollicitatie echter wel goed moeten kunnen laten zien wat je al kan.

Dat hoef je niet hier te doen:
Maar wat doe je zoal nu qua probleemoplossen, computers bouwen en advies? Praktijkervaring is veel belangrijker.
Momenteel heb ik al een aantal computers in elkaar gezet : onderdelen verzameld en zelf gebouwd als hobby
Dus ondertussen heb ik wel al redelijk wat kennis hiervan, computerproblemen oplossen daarentegen heb ik minder ervaring mee. Ik zou wel misschien na even zoeken het kunnen uitpluizen maar hier ben ik absoluut geen expert in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
Icephase schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:16:
Hoe je aan werk moet komen en/of hoe je dat uitvoert, kan ik je niet bij helpen helaas. Maar denk wel aan de financiële gevolgen; je gaat in feite een onderneming starten. Dat kan op zich prima, maar laat je wel goed voorlichten. Denk aan KvK, belastingdienst, accountant etc. Je zult BTW moeten rekenen en afdragen, je zult garantie moeten geven en zo zijn er nog veel meer haken en ogen. Hier zitten overigens ondergrenzen aan, blijf je eronder hoef je niks af te dragen (maar dat moet je wel kunnen aantonen!). En wat de gevolgen zijn voor eventuele stufi, durf ik ook niet te zeggen maar zoek dit uit.

Als je je diensten alleen aan een beperkt aantal mensen in je omgeving aanbiedt, zou je kunnen beargumenteren dat je niet deelneemt aan het economisch verkeer en dat je dus geen ondernemer in de ogen van de fiscus bent. Maar daar zijn geen harde grenzen voor.
Heb ik ook al aan gedacht maar zo'n opstart is direct serieus en qua cliënteel is het ook nog altijd afwachten.. Voor hetzelfde geld richt ik iets op om nadien dan te beseffen oei hier is geen werk in..Het is natuurlijk altijd een risico maar ik ga liever voor berekende risico's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Sam_DB let vooral goed op aansprakelijkheid. Als jij een computer levert qua hardware aan je klant ben jij ook verantwoordelijk voor de garantie. Dat kan flink geld kosten als jij garantie moet leveren maar dat niet van je leverancier krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
Zelf had ik al gedacht aan computer advies te geven en pc's samen te stellen om dan deze mensen door te sturen naar een bedrijf voor de pc te laten maken. Met dit bedrijf zou ik dan afspreken voor een percentage te krijgen omdat ik klanten aangeleverd heb. Maar ik weet niet of dit wel iets haalbaar zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Sam_DB schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:25:
Zelf had ik al gedacht aan computer advies te geven en pc's samen te stellen om dan deze mensen door te sturen naar een bedrijf voor de pc te laten maken. Met dit bedrijf zou ik dan afspreken voor een percentage te krijgen omdat ik klanten aangeleverd heb. Maar ik weet niet of dit wel iets haalbaar zou zijn?
Ik denk dat je dit idee wel kunt vergeten. De PC markt is heel erg verzadigd, marges staan onder druk. Om hier serieus geld aan over te houden zul je zeer veel adviezen moeten gaan leveren en wat is de meerwaarde van dat advies t.o.v. direct naar de winkel gaan voor de klant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29
De hoeveelheid werk hierin neemt zienderogen af. Meeste mensen gebruiken geen pc en laptop meer, alleen ipad / tablet en telefoon.

Ik heb dit soort onderhoud / pc's bouwen e.d. in het verleden gedaan, laatste paar jaar neemt de vraag echt af.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_DB
Tsurany schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:25:
@Sam_DB let vooral goed op aansprakelijkheid. Als jij een computer levert qua hardware aan je klant ben jij ook verantwoordelijk voor de garantie. Dat kan flink geld kosten als jij garantie moet leveren maar dat niet van je leverancier krijgt.
Moet er ook garantie gegeven worden op 2e hands computers? Stel dat ik 2e hands de componenten koop en ineensteek om dan met kleine marge te verkopen. Op 2e hands sites aanvaarden mensen meestal wel het risico van defect. Natuurlijk ga ik geen defecte computers verkopen en zou ik deze uitvoerig testen op voorhand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Sam_DB schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:25:
Dat advies krijg je hier ook .... en meestal gratis.

Het is simpel, als je geld wil verdienen moet je ofwel je handen vuil maken (en dus zelf iets aankopen, monteren, afleveren etc), ofwel een hoop zorgen weg nemen, en dus ook verantwoordelijkheid en risico dragen.

Ik heb het idee dat je een beetje slimme postbus wil spelen, dat is mooi, maar daar verdien je niks mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sam_DB schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:27:
[...]

Moet er ook garantie gegeven worden op 2e hands computers? Stel dat ik 2e hands de componenten koop en ineensteek om dan met kleine marge te verkopen. Op 2e hands sites aanvaarden mensen meestal wel het risico van defect. Natuurlijk ga ik geen defecte computers verkopen en zou ik deze uitvoerig testen op voorhand.
Ik ken de Belgische wetgeving niet maar conform Nederlandse wetgeving moet je een deugdelijk product leveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Niks. Gewoon lekker solliciteren bij de lokale supermarkt en die handen uit de mouwen steken.

Computers/laptops/tablets/telefoons repareren ga je leuk vinden, tot op het moment dat mensen je weten te vinden. Dan is het niet meer leuk. Heel de dag telefoontjes, spoedjes, etc. etc.

Als je bij de lokale supermarkt gaat werken doe je ook nog wat sociale contacten op etc. en het is duidelijk wanneer je moet werken. Heel belangrijk...

Just my 2 cents

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Sam_DB schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:27:
[...]

In België moet je in principe 2 jaar garantie geven op nieuwe producten.

Hoe dat zit met een assembly van 2dehands onderdelen weet ik niet.
Op een tweedehandswagen (al is die 10 jaar oud) moet een handelaar ook minstens 6 maand garantie geven. Dat is de reden waarom je bij handelaars geen auto's van 1000€ meer kan vinden. Ze verdienen er niks aan, en dan kan je nog terugkomen met je kapotte koppeling.

Stel jezelf ook eens de vraag wat daar de toegevoegde waarde kan zijn.
Je moet tweedehands computers kopen, en dan nog eens herassemblemberen, testen, Windows er op, en dan garantie geven.
En dat alles voor 50-100€?

Kijk alvast eens naar de goedkoopste computers die je nieuw kan vinden. Meer dan dat gaat niemand betalen voor een 2dehands samenraapsel.
Daarenboven, de markt van vaste computers zakt ten voordele van tablets en laptops.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sam_DB
Bedankt voor al de adviezen! Ik ga er nog eens goed over na denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Consultency voor mensen aan huis.
Kijken wat ze Thuis hebben en advies geven bij updaten nieuwe aanschaf.
Denk aan WIFI NAS Windows En een Stukje Security (Virusscanner / Firewall )/ Hulp op Afstand.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Meer advies geven in het middle hoger segmet van aparatuur en software
Aruba / Sophos / Ubiquiti / Pfsense / Windows 10 /Server 2016 /OSX / Linux / Pihole /

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
te weinig inzet
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.