Stabiele distro op lange termijn kwa teamviewer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodkapje1111
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik heb een beslissing te maken.

Ik ga een klein "waakhond" pc'tje (lees: goedkope intel NUC) plaatsen in een privé netwerk op een remote locatie. Voornaamste doel van het pc'tje is wat monitoring te doen, logging te verzamelen van andere machines in dat netwerk en te kunnen remote die machines heropstarten indien nodig. Dus echt een soort van watchdog zodat ik nog connectie kan maken als de andere pc's zouden uitvallen. Ik ga ook enkele lokale webcams ermee aansturen mocht de nood zich voordoen.
(Raspberry pi is helaas net wat te traag en zal binnen x-tijd voorbijgestreefd zijn vrees ik.)

Het pc'tje is enkel bereikbaar via Teamviewer. Nu zou ik daar een linux distro op willen plaatsen, maar deze moet wel geupdated worden en teamviewer moet dus altijd aanstaan, ook na herbooten, ook na updaten OS... Vanzelfsprekend moet de versie van Teamviewer "meegroeien". Een beetje onder het motto: installeren, opstarten, laten draaien en vergeten; buiten het uitvoeren van de updates dan en de occasionele interventie.

Ik werk thuis zelf met Xubuntu; en ik merk dat ik soms toch nogal eens teamviewer voor 1 of andere reden manueel moet opstarten en moet wat processen killen enzo. Te lage succesratio dus om echt betrouwbaar te zijn.

Iemand ervaring hiermee? Zou een rolling release (manjaro) dit probleem verbeteren? Of misschien net een stabiele oude krokodil als een kale Debian?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kleine kans dat het lang goed gaat om dat TeamViewer nou eenmaal niet altijd lekker op start ;)
Je zal met een stabiele (non rolling release) distro de beste kans hebben, Debian of Ubuntu LTS wil wel.

Waarschijnlijk ben je beter af als de machine SSH toegang heeft, of een reverse tunnel opzet, of met een remote VPN server kan verbinden. Dat is wat ik zelf doe als ik een jumpbox in een managed netwerk nodig heb. Dan start bij het booten OpenVPN of tinc of zelfs een simpele SSH reverse proxy naar een van mijn gateway hosts en dan heb je ook een tunnel naar binnen. Dan kan je daarnaast nog altijd teamviewer ebij prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zeer stabiele CPU voor semi-server ?

Trouwens, je beschrijft in dit topic niet wat & hoe je gaat monitoren. En waarom moet er een machine tussen staan van jou? Als de WAN-verbinding op zijn gat ligt, ben je alsnog gezien. Kan je beter / net zo goed met SNMP je clients ter plekke monitoren.

En waarom maak je je druk over je processen op de lokale bak? De vragen die je stelt, naar mijn mening, zijn dusdanig standaard dat ik me afvraag of je voldoende kaas hebt gegeten van de inrichting en dus de rolling upgrades, init.d voor (bijvoorbeeld) TeamViewer of andere zaken etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Roodkapje1111 schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:40:
Het pc'tje is enkel bereikbaar via Teamviewer. Nu zou ik daar een linux distro op willen plaatsen, maar deze moet wel geupdated worden en teamviewer moet dus altijd aanstaan, ook na herbooten,
Waarom TeamViewer?
Wat is er mis met een VPN verbinding en VNC of SSH x forwarding?
En eigenlijk is VNC ook overbodig, je wil alleen herstarten en update. Dan is SSH meer dan genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 10-04-2018 00:06 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je die NUC als 'semi-server' wil gebruiken: dat kan wel, maar eigenlijk ben je beter af met een passive-cooled IPC (industrial PC), zo'n ding waar geen bewegende delen in zitten en waarbij de fabrikant vooraf het X aantal jaar voor sales & support aangeeft (bijv. 10 jaar sales, 15 jaar support). Als het echt belangrijk is kan je ook overwegen gewoon 2 te kopen en HA-failover te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door johnkeates op 10-04-2018 00:50 ]