Zeer stabiele CPU voor semi-server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodkapje1111
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik ben mijn hoofd aan het breken over welke CPU ik zou moeten kopen voor een semi-server toepassing.
Dit is eigenlijk een minicomputertje (shuttle DH270) die nonstop zal moeten draaien en nonstop zal moeten beschikbaar zijn. Dit computertje zal verschillende machines aansturen via dedicated Win10 drivers. OS is dus de vetgemeste olifant Win10. Géén Linux mogelijkheid helaas.

De CPU wordt zoiezo een i5 7xxx kaby lake. Snelheid is eigenlijk niet zo van belang momenteel. Stabiliteit wél. Dus ik heb de keus tussen een 7400, 7500, 7600 en 7600K.

Dit computertje zal in een WARME omgeving staan. Neem 40°C max omgevingstemperatuur. Misschien soms zelfs pieken tot 50°C.

Nu had ik gelezen dat men bij de fabrikant de wafers test en de beste cpu's verkoopt met de hoogste klokratings. De minst kwalitatieve CPU's verkoopt men met lagere kloksnelheden.

Dus, als ik voor stabiliteit wil gaan zou met dit gegeven de 7400-reeks al afvallen omdat dit de "minst kwalitatieve" wafers zijn. De 7500 reeks zijn reeds 0.5Ghz hoger geklokt en moeten dus ergens betere testen opgeleverd hebben en stabieler zijn.

Ik denk persoonlijk dat ik met de 7500 de beste koop doe. Maar de 7600K lijkt veel populairder. Is deze kwalitatiever?

Is het een goed idee om te underklokken? Neem, een 7600K te kopen en te klokken op 3.0 Ghz. Zal dit hogere stabiliteit geven aan deze temperaturen, of houd ik het beter bij de fabrieksinstellingen?

Dit dingetje moet liefst zelfs 8-10j meegaan en up-to-date blijven. Als de benodigde resources voor Windows blijven groeien zal ik misschien ooit de 3.8Ghz TOCH nodig hebben.

Wat denk jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:22
Wat dacht je van een Xeon met ditto serverbord als je wil dat het 8-10 jaar stabiel blijft? Hoeft niet heel veel meer te kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 16:29
Ik verwacht eigenlijk dat je eerder problemen krijgt met win-10 dan met de cpu.
alleen niemand zal je de garantie geven dat je geen problemen krijgt.
failures kun je altijd krijgen.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke problemen verwacht je dan precies? Ik ken geen voorbeelden van onstabiele CPU's. Die dingen doen het, of doen het niet. In dit geval is een goede koeler wel aan te raden.

In ruimtes met dergelijke temperaturen zou ik mij eerder afvragen of beter koelen geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

10 jaar?

Denk het niet; dat zou betekenen dat je in 2007 vroeg om een Core2Duo aan te schaffen en die nu nog "relatief high end" te kunnen gebruiken.

Verder snap ik de vraag sowieso niet; wat wil je exact "aansturen met een olifant Windows 10 via dedicated drivers"? EoL van Windows 10 Mainstream is over 3 jaar al...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodkapje1111
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-02-2023
De vraag is vooral of er grote kwaliteitsverschillen zijn de CPU's, en dan vooral bij het werken op hogere temperaturen. Tweede vraag is of onderklokken eventueel stabiliteitswinst zou kunnen opleveren.
Koeling extra installeren is geen mogelijkheid, evenals een ander bordje kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46
Ik denk zelf dat er weinig stabiliteitsverschil zal zitten tussen de genoemde CPU's. Als je toch extra capaciteit nodig hebt in de toekomst moet je natuurlijk de 7600K nemen.

Wat andere hierboven ook al proberen te vragen: wat ga je er precies mee doen? Misschien dat er ook nog andere mogelijkheden zijn om jouw specifieke probleem efficienter op te lossen?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:37
Nee er zijn geen kwaliteitsverschillen. Dat is allemaal zo minimaal. Onderklokken gaat wel helpen met de temperatuur. Met een omgevingstemperatuur van 50 graden wil je zo'n cpu niet 100% belasten voor langere tijd. Vooral niet als de koeler ook nog eens vol stof zit.

8-10 jaar up to date gaat ook moeilijk worden. Techniek gaat heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roodkapje1111 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:48:
De vraag is vooral of er grote kwaliteitsverschillen zijn de CPU's, en dan vooral bij het werken op hogere temperaturen. Tweede vraag is of onderklokken eventueel stabiliteitswinst zou kunnen opleveren.
Koeling extra installeren is geen mogelijkheid, evenals een ander bordje kiezen.
Waar moet het ding komen te staan dan? Extra koeling is bijna altijd te realiseren, ook zonder airco.

Kwaliteitsverschil ga je niet merken in die CPU's. De marges zijn dermate klein dat je dat echt niet merkt. Onderklokken kan, dat zal je temperatuur misschien wat verbeteren maar kost je ook performance. Ik zou de CPU gewoon op de standaard snelheid gebruiken, daar issie voor ontworpen. En dat zal met een reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Roodkapje1111 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:48:
Ik denk dat je je over de CPU het minst zorgen hoeft te maken. De Shuttle DH 270 is een thuis/media product welke niet ontworpen is om jarenlang stabiel te zijn, eerder om veel performance voor een lage prijs te leveren, en na een jaar of 3 weer vervangen te worden.

Wanneer je lang stabiel wilt draaien op 1 machine in een warme omgeving, dan zou ik kiezen voor industriële PC hardware (is wel heel duur).

Alternatief kan je ook server hardware inzetten (voorbeeld HP Proliant Micro Server) dat is in ieder geval ontworpen om 24/7 te draaien.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Roodkapje1111 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:10:
Ik ben mijn hoofd aan het breken over welke CPU ik zou moeten kopen voor een semi-server toepassing.
Dit is eigenlijk een minicomputertje (shuttle DH270) die nonstop zal moeten draaien en nonstop zal moeten beschikbaar zijn. Dit computertje zal verschillende machines aansturen via dedicated Win10 drivers. OS is dus de vetgemeste olifant Win10. Géén Linux mogelijkheid helaas.

Dit dingetje moet liefst zelfs 8-10j meegaan en up-to-date blijven. Als de benodigde resources voor Windows blijven groeien zal ik misschien ooit de 3.8Ghz TOCH nodig hebben.

Wat denk jullie?
Onmogelijk. Regel 1 bij hardware is dat je er rekening mee moet houden dat het kapot gaat. Dat is statistiek en volgt een Gaussiaanse curve. Zelfs het duurste wat er te koop is, kan hypothetisch morgen kapot gaan.

En je kan van goed enterprise grade spul al niet verwachten dat die 10 jaar blijven draaien in een warme omgeving. Laat staan deze consumenten-spullenboel. Die CPU gaat waarschijnlijk niet als eerste de geest geven. Eerder wat elco's of een doorgeroest koperspoortje op het mainboard.

Je geeft ook niet aan hoe zwaar de applicatie is. "verschillende machines aansturen via dedicated Win10 drivers" zou bij wijze van spreke ook op een RPi kunnen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1