Weegverschil tussen supermarkt en thuis voor groenten/fruit?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 14.722 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Reptile209 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:19:
Regel 10 muntjes van 1 Euro. Die zouden samen precies 75 gram moeten wegen. Kan je zowel de ijking van je eigen weegschaal als die van de super mee controleren. Bonustip: papiergeld wisselen voor muntjes bij de servicebalie ;).

En als je nou een potje met willekeurig kleingeld hebt staan, dan kan je hier de gewichten per muntje vinden: Wikipedia: Euromunten

Gewichten zouden iets kunnen afwijken als gevolg van slijtage of juist vervuiling, maar veel zou dat niet mogen zijn (dan kan bijvoorbeeld een automaat er ook niks meer mee).

Edit: op mijn keukenweegschaal getest: 5x0.20, 2x2 en 1x1 wegen 52 gram. Volgens Wiki had dat 5x5.74 + 2x8.5 + 7.5 = 53.2 gram moeten zijn. Close enough zou ik zeggen :+. 2% afwijking, met de kanttekening dat de weegschaal even op 53 stond en toen naar 52 sprong. Dus +/- 1 gram heb je sowieso wel aan je broek, en het de relatieve fout zal - verwacht ik - afnemen met toenemend totaalgewicht. Op 500 gram doet die +/-1 gram al niet meer serieus mee, dan telt alleen de relatieve fout.

Helaas niet meer muntjes in huis voor een completere ijklijn :D

Edit2: als je toevallig een blok ultrazuiver 10 m% iridium met 90 m% platina hebt liggen, dan kan je daar een cilinder van 39,0 mm hoog en 39,0 mm diameter uit maken. Weegt precies 1 kilo. 8)
Goede tip, twijfel soms ook aan mijn weegschaal.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-10 12:51
Reptile209 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:19:
Regel 10 muntjes van 1 Euro. Die zouden samen precies 75 gram moeten wegen. Kan je zowel de ijking van je eigen weegschaal als die van de super mee controleren.
Getest met €10 weegschaaltje van de MM en inderdaad precies (nou ja, geeft ie aan) 75gr. Goede tip!
Edit2: als je toevallig een blok ultrazuiver 10 m% iridium met 90 m% platina hebt liggen, dan kan je daar een cilinder van 39,0 mm hoog en 39,0 mm diameter uit maken. Weegt precies 1 kilo. 8)
Hmmm, was goedkoper dan deze, net besteld. Misschien kan ik hem nog annuleren, even kijken.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:51

-tom-562

Oliesjeik

Ik kwam het volgende krantenartikel tegen, en moest meteen hier aan denken :p
https://www.gelderlander....r-de-weegschaal~abec55a5/

Is TS soms de persoon uit het artikel? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
-tom-562 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:51:

Is TS soms de persoon uit het artikel? :P
Haha ik kwam terug naar dit topic om exact deze reden. Maar ik zal je geruststellen, ik ben voorlopig nog geen 63 jaar. Maar recentelijk steeds weer dezelfde ervaringen.

Voorbeelden:
Broccoli gekocht: op de bon stond 425 gram, thuis weeg ik 400 gram.
Nectarines gekocht: op de bon stond 550 gram, thuis weeg ik 543 gram. Verschil is kleiner, maar toch weer in het nadeel van de klant.

Het is gewoon geen toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:30

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het af en toe in het voordeel zou zijn kan ik mij nog voorstellen dat niet iedere afweging klopt maar altijd in het nadeel zou toch niet mogen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:37

Fiber

Beaches are for storming.

-tom-562 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:51:

[...]
Heeft zeker niks beters te doen. Wellicht verstandiger om eens een (andere) hobby te zoeken... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:52

g0tanks

Moderator CSA
Fiber schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:59:
[...]

Heeft zeker niks beters te doen. Wellicht verstandiger om eens een (andere) hobby te zoeken... O-)
Tja, ik vind wel dat hij een punt heeft ondanks zijn vreemde manier van aanpak. Op persoonsniveau is het verschil insignificant, maar als dit op landelijk niveau gebeurt zijn die 'miljoenen euro's' niet eens zo heel overdreven.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gop1 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:44:
[...]

Voorbeelden:
Broccoli gekocht: op de bon stond 425 gram, thuis weeg ik 400 gram.
Nectarines gekocht: op de bon stond 550 gram, thuis weeg ik 543 gram. Verschil is kleiner, maar toch weer in het nadeel van de klant.
Is je weegschaal thuis ook geijkt? ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Net Kiwi'ś gekocht: 570g bij de GF afdeling en ook op de kassa. thuis 555gr. (dat verschil vind ik acceptabel)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hackus schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:47:
Net Kiwi'ś gekocht: 570g bij de GF afdeling en ook op de kassa. thuis 555gr. (dat verschil vind ik acceptabel)
Wel mooie conclusie: je weegschaal thuis heeft een afwijking en je weet nu hoeveel ;)

Let op dat de weegschalen op de groenteafdeling meestal niet geijkt zijn als de beprijzing bij de kassa plaats vindt. Dus dat vergelijken heeft weinig zin.

[ Voor 29% gewijzigd door EWK op 03-08-2018 18:05 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EWK schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:03:
[...]

Let op dat de weegschalen op de groenteafdeling meestal niet geijkt zijn als de beprijzing bij de kassa plaats vindt. Dus dat vergelijken heeft weinig zin.
Zag net dit topic weer opduiken, zodoende woog ik hier even na. Verder boeit het mij weinig. Ik ga echt niet alles nawegen thuis :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Maasluip schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 17:25:
[...]

Ja, zodanig dat ie weet wanneer ik groente bij Albert Heijn heb gekocht en dan expres teveel aangeeft.

Kijk eens, het kan dus wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EcFQfTdayPyvEHesrKy75Vhb/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door gop1 op 03-08-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
gop1 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:47:
[...]

Ja, zodanig dat ie weet wanneer ik groente bij Albert Heijn heb gekocht en dan expres teveel aangeeft.

Kijk eens, het kan dus wel:
[afbeelding]
Het plakkertje is er na het wegen opgeplakt....!
Zal die een gram wegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:50
Grandisimo schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:21:
[...]

Het plakkertje is er na het wegen opgeplakt....!
Zal die een gram wegen ?
In theorie kan dit een verschil/afwijking van 0,1 gram zijn of zelfs nog minder, waarbij het in de winkel als 292,4 gram (afgerond 292) gewogen werd en bij hem thuis als 292,5 gram (afgerond 293) :+

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 04-08-2018 01:08 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Goed, volgens mij is alles wel gezegd en geschreven. Dit topic gaat in cirkeltjes en wordt steeds minder serieus. Vandaar een slotje.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.