Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Weegverschil tussen supermarkt en thuis voor groenten/fruit?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.615 views

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
Sinds ik een digitale weegschaal heb weeg ik van alles af en wat me tot nu toe op valt is dat elke keer als ik bij Albert Heijn groente en fruit heb gekocht, ik minder afweeg dan waarvoor ik betaald heb.
Al een half jaar lang weeg ik af en toe m'n producten na, verschillende producten, van verschillende filialen, het is echt zeer consistent teveel wat er in rekening gebracht wordt.

Zojuist nog kom ik thuis met broccoli, in de winkel betaald voor 425 gram, thuis weeg ik 410 gram.
Zijn er hier meer mensen die hetzelfde vaststellen? Ik heb het zelf alleen bij Albert Heijn. Bij Aldi en Lidl klopt het altijd.

• ScrooLoose
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Bij AH weeg je met zakje en thuis zonder ?, kan net die 15g schelen.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 02:58

True

Dislecticus

Is toch ideaal, val je zonder dat je het weet nog af ook!

Verschillende weegschalen, verschillende filialen? Wat doen verschillende weegschalen met hetzelfde gewicht?

Steam Profile

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-03 14:19
Zie je ijktekens staan op de AH wegert? Anders om vragen en weegschaal meenemen en aantonen.

Edit: in welke increments weegt de AH weegschaal, en die van jou?

Vinzz wijzigde deze reactie 09-04-2018 18:12 (27%)

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
quote:
ScrooLoose schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:10:
Zakje zal geen 15 gram wegen toch?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

quote:
gop1 schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:08:
Sinds ik een digitale weegschaal heb weeg ik van alles af en wat me tot nu toe op valt is dat elke keer als ik bij Albert Heijn groente en fruit heb gekocht, ik minder afweeg dan waarvoor ik betaald heb.
Al een half jaar lang weeg ik af en toe m'n producten na, verschillende producten, van verschillende filialen, het is echt zeer consistent teveel wat er in rekening gebracht wordt.

Zojuist nog kom ik thuis met broccoli, in de winkel betaald voor 425 gram, thuis weeg ik 410 gram.
Zijn er hier meer mensen die hetzelfde vaststellen? Ik heb het zelf alleen bij Albert Heijn. Bij Aldi en Lidl klopt het altijd.
Fraude impliceert opzet. En dat lijkt me het risico niet waard voor ze.
Als het goed is zit er een stikkertje op de weegschaal van de AH van het nederlands meetinstituut. check even of hij nog geldig is.

En heb je je eigen weegschaal ook geijkt?

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinzz
  • Laatst online: 22-03 14:19
Hij ijkt zijn eigen met AH fruit. Dat ZOU goed moeten gaan of niet.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Heb je rekening gehouden net overige variabelen zoals temperatuur en luchtdruk?

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 23-03 16:54
De kans is groter dat het is omdat je keuken weegschaal niet geeikt is.

• Tiagoo
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22-03 17:01
En als je nu fruit van de fruitboer weegt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

https://www.myxlshop.nl/j-s-5-ijkgewichten.html Referral / click-id verwijderd

Koop ff dit setje voor 8 ballen. Kan je je eigen weegschaal ijken kalibreren en ook die in de Appie.

Yorinn wijzigde deze reactie 09-04-2018 19:20 (27%)

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

quote:
Wie zegt dat jouw thuis weegschaal wel correct aangeeft?

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22-03 22:11
@gop1

https://stimag.nl/ijken-kalibreren-en-justeren-weegschalen/

Veel lees plezier ;)

Heel simpel, een weegschaal bij een supermarkt is geijkt, die is bevestigd als "1000 gram op deze weegschaal is inderdaad 1000 gram".
De thuis weegschaal is 90% zeker niet geijkt.

corset wijzigde deze reactie 09-04-2018 18:21 (49%)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Hoeveel vocht zou groente/fruit na verloop van tijd eigenlijk verliezen. Stel, ik heb een appel van 100 gram, hoeveel weegt die morgen nog ?

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

Acties:
  • +5Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
u_nix_we_all schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:23:
Hoeveel vocht zou groente/fruit na verloop van tijd eigenlijk verliezen. Stel, ik heb een appel van 100 gram, hoeveel weegt die morgen nog ?
Dat kun je natuurlijk heel simpel uitproberen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Weegschalen in de kassa's van de appie zijn geijkt en daarna verzegeld.
@gop1 heb jij een ijkcertificaat van jouw keukenweegschaal?
quote:
Wie zegt dat jouw weegschaal geen consistente afwijking heeft? Heb je al meerdere weegschalen getest? En zijn die weegschalen geijkt?

EWK wijzigde deze reactie 09-04-2018 18:30 (61%)

We nominate you to find out and report back.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:01
quote:
u_nix_we_all schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:23:
Denk dat dat de enige variabele in deze is.

• EWK
  • Niet online

EWK

quote:
Malt007 schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:25:
[...]

Denk dat dat de enige variabele in deze is.
De andere variabele is de huis-tuin-en-keuken de weegschaal van de ts ;)

• KuuKe
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-03 12:57

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Nou, ook de weegschaal bij de Albert Heijn is een variabele hoor. Dat het ding een stickertje heeft van het ijkwezen (of niet) wil niet zeggen dat die op dat moment goed weegt.

Een analytisch balans in een laboratorium kan je controleren met losse ijkgewichten maar heeft ook een mogelijkheid tot een interne calibratie en dat heeft de weegschaal in de kassa van de Albert Heijn geheid ook.

Ik heb een soortgelijk iets eens bij een LIDL aan de hand gehad. De weegschaal bij de nootjes gaf hetzelfde gewicht aan als de weegschaal thuis maar de weegschaal in de kassa week behoorlijk af. Toen bleek dat ze die weegschaal in de kassa konden resetten et voilà: weegschaal kassa = weegschaal winkel = weegschaal thuis.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • +1Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23-03 16:14
Simpele test: pak je telefoon, zoek in de Pricewatch op wat hij moet wegen en leg hem op je keukenweegschaal (iets anders waarvan je precies weet hoeveel het weegt mag natuurlijk ook). Komen de gewichten overeen?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 01:40

Fiber

Beaches are for storming.

Zet in de winkel eens een pak suiker (Of iets anders van een kilo...) op de weegschaal...

En herhaal dat thuis... :)

Fiber wijzigde deze reactie 09-04-2018 18:46 (14%)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:23
quote:
Microkid schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:18:
[...]

Wie zegt dat jouw thuis weegschaal wel correct aangeeft?
Dat zegt niemand, maar dit geeft wel een indicatie:
quote:
Ik heb het zelf alleen bij Albert Heijn. Bij Aldi en Lidl klopt het altijd.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 22:01
quote:
EWK schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:26:
[...]

De andere variabele is de huis-tuin-en-keuken de weegschaal van de ts ;)
Bedoel meer dat dat het enige is wat daadwerkelijk het gewicht kan beinvloeden ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 19:51
quote:
Fiber schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:46:
Zet in de winkel eens een pak suiker (Of iets anders van een kilo...) op de weegschaal...

Dat helpt niet helemaal, vaak staat er zo’n afrondings icoontje op wat zoveel betekent als ‘er zit tenminste x gewicht in’ :P

Wikipedia: e-teken

Maar je kunt wel vergelijken. Spannend topic dit, kan niet wachten op de ontknoping :+

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 09-04-2018 18:53 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 00:17

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Fiber schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:46:

Ik heb weinig bij wiskunde opgestoken vroegâh maar wat ik wel onthouden heb is standaarddeviatie. Grote kans dat je pak suiker van 1KG echt geen 1000gram weegt ;)

Gabriël Ryzen

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 23-03 16:54
quote:
Hahn schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:48:
[...]

Dat zegt niemand, maar dit geeft wel een indicatie:

[...]
Ja maar:
quote:
Dit is natuurlijk ook geen fatsoenlijke test. En daarbij zijn de gewichten van Lidl en Aldi exact precies hetzelfde als thuis? Of is daar toch ook een minieme afwijking?

Dan hebben we toch iets meer info nodig en wat gestructureerder testen.

Dwarlorf wijzigde deze reactie 09-04-2018 18:53 (5%)

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-03 19:11
quote:
sapphire schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:50:
[...]

Ik heb weinig bij wiskunde opgestoken vroegâh maar wat ik wel onthouden heb is standaarddeviatie. Grote kans dat je pak suiker van 1KG echt geen 1000gram weegt ;)
Op zo'n pak suiker staat het gewicht vast ook aangegeven met een ℮-teken.

- knip -

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-03 09:19
quote:
Raymond P schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:56:
[...]

Op zo'n pak suiker staat het gewicht vast ook aangegeven met een ℮-teken.
Wat weer slaat op het feit dat er ten minste die hoeveelheid aan gewicht in zit.

edit: ik gok dat jij hetzelfde bedoelde als ik 8)7

s0ulmaster wijzigde deze reactie 09-04-2018 18:58 (8%)

Without magic smoke, it ain't broken!

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
quote:
sapphire schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:50:
[...]

Dan ben je wellicht ook de centrale limietstelling vergeten. In andere woorden: weeg 100 pakken, en neem het gemiddelde :+ . Overigens denk ik dat een pak suiker bij uitstek WEL precies 1000g weegt. Bij aardappels is dat wat moelijker omdat je afhankelijk bent van de gewichten van de aardappels. Maar bij suiker gaat dat niet op. En er is geen fabrikant die consistent teveel in een pak suiker doet. De tijd dat de hand van een bakker afgehakt werd als een dozijn broden te licht was is voorbij (weetje: dit is wel de oorsprong van het spreekwoord "dertien in een dozijn", aangezien de bakker liever een brood extra meegaf dan zijn hand kwijt te raken)

Maar we dwalen wel erg af van de vraag van de ts. Het antwoord lijkt mij: nee, ik geloof niet dat de AH doelbewust een foute weegschaal gebruikt, en daarmee fraudeert de AH niet. Het is wel een leuk (gedachten-)experiment om de weegschaal te testen. De suggestie van de telefoon (weeg je sim en geheugenkaart wel even apart), maar die van het pak suiker vind ik ook leuk. Iemand nog betere ideeen?

KabouterSuper wijzigde deze reactie 09-04-2018 19:00 (13%)

• Raymond P
quote:
s0ulmaster schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:57:
[...]

Wat weer slaat op het feit dat er ten minste die hoeveelheid aan gewicht in zit.

edit: ik gok dat jij hetzelfde bedoelde als ik 8)7
Gemiddeld genomen ja. :)

- knip -

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
O88088 schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:39:
Simpele test: pak je telefoon, zoek in de Pricewatch op wat hij moet wegen en leg hem op je keukenweegschaal (iets anders waarvan je precies weet hoeveel het weegt mag natuurlijk ook). Komen de gewichten overeen?
Goeie tip! Even geprobeerd, 1 gram afwijking (-1) op 160 gram. Niet slecht.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:09
Als er een afwijking tussen zit van meerdere fillialen trek ik toch gewoon de conlusie dat jou weegschaal een standaardafwijking heeft t.o.v. de 'normaal'.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Raymond P
quote:
evilution schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:00:
[...]

Goeie tip! Even geprobeerd, 1 gram afwijking (-1) op 160 gram. Niet slecht.
Heb je gemeten met een volle of een lege accu? :P

- knip -

Acties:
  • +13Henk 'm!

• evilution
  • Niet online
quote:
Raymond P schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:02:
[...]

Heb je gemeten met een volle of een lege accu? :P
99%, maar mijn overvolle inbox compenseert voor die ene procent. :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Fiber

Fiber

En wellicht zit die AH wat verder van de evenaar en verklaard dat het verschil... O-)

En de luchtdruk kan wellicht ook nog van invloed zijn... :z
quote:
evilution schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:03:
[...]

99%, maar mijn overvolle inbox compenseert voor die ene procent. :P
En ja, data heeft inderdaad gewicht...: https://www.waarmaarraar....t_weegt____1_aardbei.html

En een volle accu is inderdaad (een héél klein beetje) zwaarder dan een lege... :)

https://wetenschepper.wor...06/21/einsteins-batterij/

Fiber wijzigde deze reactie 09-04-2018 19:21 (64%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• evilution
  • Niet online
quote:
Dit dus. Het kan nog steeds betekenen dat een pak suiker wat je koopt maar 971 gram weegt.
quote:
Fiber schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:12:
[...]

En ja, data heeft inderdaad gewicht...: https://www.waarmaarraar....t_weegt____1_aardbei.html

En een volle accu is inderdaad (een héél klein beetje) zwaarder dan een lege... :)
Ja, ik lul niet uit me nek hoor! :+

evilution wijzigde deze reactie 09-04-2018 19:22 (43%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 22-03 22:13

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb al boodschappen maar ik zal woensdag een banaan kopen en op onze geijkte weegschalen nameten. :P

• EWK
  • Niet online

EWK

quote:
TheBorg schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:24:
Ik heb al boodschappen maar ik zal woensdag een banaan kopen en op onze geijkte weegschalen nameten. :P
De weegschalen op de groenteafdeling zijn niet geijkt, bewaar en check dus gewoon even het kassabonnetje ;).
Ik ben benieuwd naar de foto :)

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-03 09:19
quote:
evilution schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:19:
[...]

Dit dus. Het kan nog steeds betekenen dat een pak suiker wat je koopt maar 971 gram weegt.
vanaf 1000 gram mag de afwijking maar 1,5% zijn dus dan zal het pak niet minder dan 985gram mogen bevatten O-)

Without magic smoke, it ain't broken!

• evilution
  • Niet online
quote:
s0ulmaster schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:48:
[...]

vanaf 1000 gram mag de afwijking maar 1,5% zijn dus dan zal het pak niet minder dan 985gram mogen bevatten O-)
quote:
-slechts een gering aantal voorverpakkingen een werkelijke hoeveelheid product bevat die lager is dan de gedeclareerde hoeveelheid minus de onnauwkeurigheid uit onderstaande tabel, en
-geen voorverpakking een werkelijke hoeveelheid product bevat die lager is dan de gedeclareerde hoeveelheid minus twee keer de onnauwkeurigheid uit onderstaande tabel
Daar lees ik toch uit dat een gering aantal minder dan de opgegeven hoeveelheid minus afwijking (1,5%), maar in geen geval minder dan de opgegeven hoeveelheid minus twee maal de afwijking (2*1,5%). Dus 971 gram valt binnen dat geringe aantal tussen 1,5% en 2*1,5%. Correct me if I'm wrong :)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

quote:

Dan heb jij echt pech, wat hier afgewogen wordt van AH en de Lidl is vaker teveel dan te weinig.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22-03 08:33

P_Tingen

omdat het KAN

Je kan toch simpel een willekeurig voorwerp op beide weegschalen leggen?

Doe dan iets wat ongeveer in de buurt komt van het gewicht van een doorsnee groente/fruit aankoop, dus zeg ergens tussen 500 en 1000 gram. Doe dat in de winkel en weeg hetzelfde voorwerp thuis nog een keer.

... en gaat over tot de orde van de dag

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:58

ShitHappens

Shit, I fucked up again

Nog even een belangrijk puntje (geldt voor alle supermarkten net zo) naar welke weegschaal kijk je, en wordt deze ook gebruikt om de prijs te berekenen?
Moet je zelf afwegen + stickertje plakken: deze weegschaal moet dan netjes geijkt zijn (zie sticker).
Weegt men aan de kassa af: dikke kans dat er dan alsnog weegschalen staan op de afdeling. Deze hoeven dan niet meer geijkt te zijn en mogen gaan afwijken. Uiteraard weegschaal in de kassa moet dan wel geijkt zijn.
En ook erop gelet dat de weegschaal in kwestie netjes getarreerd is, oftwel op 0 begint? Om op +15g te beginnen, moet het weegplateau omhooggetrokken zijn tijdens het tarreren. Til je toevallig je weegschaal op aan het weegplateau en zet 'm kort daarna aan?

I reject your reality, and substitute my shit

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Moet je uiteraard wel doen zonder data in je opslag... Ook data heeft een gewicht. Spuit 11.

sypie wijzigde deze reactie 09-04-2018 20:57 (63%)

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• Ikke_niet
  • Laatst online: 22-03 17:43
Kijk ook even of de weegschaal goed recht staat. zit als het goed is een waterpasje op en verstelbare pootjes. Die willen wel eens wat verdraaien met schoonmaken.

Het ijken van de weegschaal stelt geen r**t voor. Bij de supermarkt waar ik destijds werkte ging er 1x per jaar een paar geijkte gewichten overheen en werd er evt gecorrigeerd. Dit laatste hoeft bij een moderne weegschaal niet eens omdat ze nauwelijks verlopen. Bij ons was de TD gemachtigd dit te doen.

Eerste regel met E-teken is dat het gemiddelde gelijk of hoger is dan de verpakkingsgrootte. dus als je 1000 pakken suiker van een kilo afvult dan moet je hier dus minimaal 1000 kg suiker voor gebruiken (ex verpakking) Voor een wat lager gewicht in de verpakking staat dus een ander pak met wat meer.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:39
Misschien zit er sjoemelsoftware in. Als je er precies 1000 gram op gooit dan geeft 'ie het waarschijnlijk wel netjes aan.

• axensir
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22-03 17:15
Neem anders gewoon de weegschaal mee naar de ah en ga alles nawegen.

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-03 15:56

Leoon.

waka waka hey hey

Pak de hooivorken! Albert Heijn is een kloten winkel

* Leoon. rent weg uit topic

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Weeg je het meteen als je thuis komt? Groente droogt langzaam uit en wordt dus vanzelf lichter. Gewoon meteen wegen als je thuis komt en inclusief het zakje. 15 gram voor een zakje lijkt me niet eens zo gek.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-03 16:34
Los van de vorige reacties over het ijken, vocht, etc.

- We hebben het over een verschil van 15g op 425g totaal, of ~3.5%
- Volgens AH.nl is de prijs voor 500g brocolli 75 cent
- Omgerekend naar 425g is dat ~64 cent
- 3.5% van 64 cent: net iets meer dan 2 cent

Waar maak je je druk om :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fiber

Fiber

quote:
danslo schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:48:

Dan zijn het letterlijk 'your two cents'... _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:
Zullen we het wel ontopic houden hier? De offtopic huiskamer-reacties mogen achterwege blijven.

Verder geef ik het topic een klein zetje richting AZ, gezien het daar beter past.

• gop1
quote:
P_Tingen schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:36:
Je kan toch simpel een willekeurig voorwerp op beide weegschalen leggen?

Doe dan iets wat ongeveer in de buurt komt van het gewicht van een doorsnee groente/fruit aankoop, dus zeg ergens tussen 500 en 1000 gram. Doe dat in de winkel en weeg hetzelfde voorwerp thuis nog een keer.
Het gaat om het gewicht dat de weegschaal bij de kassa aangeeft.

• gop1
quote:

Het is dus niet dit ene product van één keer boodschappen doen door één consument, maar het gaat (potentieel) om structurele belazering, met in totaal wel degelijk een grote waarde.
Het gaat erom dat

• gop1
Om het één en ander te verduidelijken:
- broccoli zit in plastic, binnen 5 minuten ben ik thuis, dus vochtverlies acht ik verwaarloosbaar.
- mijn keukenweegschaal is niet geijkt, maar zoals gezegd heb ik deze afwijking alleen als ik boodschappen doe bij Albert Heijn. Vrijwel alle andere, voorverpakte producten bevatten minimaal het gewicht zoals aangegeven op de verpakking.
- de afwijking is niet geheel toevallig in het voordeel van AH
- het gaat om 7 verschillende filialen, en dan ook steeds andere kassa's

Misschien interessant als de mensen hier met een keukenweegschaal kunnen kijken of ze hetzelfde constateren.

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:44

matroosoft

Lone Christian

Hier bij ons herkenbaar. Regelmatig gesealde plastic zakken soepgroenten van 400 gram gekocht, structureel minder met wegen. Vaak rond 350 gram excl. plastic. Keer over gemaild dat dit echt te vaak voorkwam, kregen als reactie dat we als we weer zo'n zakje hadden we ons geld konden terugkrijgen en dat ze de hoogst mogelijke kwaliteit aanhielden wat betreft het nauwkeurig vullen. Tja.

• thekingmatt3
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-03 20:11
quote:
KabouterSuper schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:58:
[...]

Dan ben je wellicht ook de centrale limietstelling vergeten. In andere woorden: weeg 100 pakken, en neem het gemiddelde :+ . Overigens denk ik dat een pak suiker bij uitstek WEL precies 1000g weegt. Bij aardappels is dat wat moelijker omdat je afhankelijk bent van de gewichten van de aardappels. Maar bij suiker gaat dat niet op. En er is geen fabrikant die consistent teveel in een pak suiker doet. De tijd dat de hand van een bakker afgehakt werd als een dozijn broden te licht was is voorbij (weetje: dit is wel de oorsprong van het spreekwoord "dertien in een dozijn", aangezien de bakker liever een brood extra meegaf dan zijn hand kwijt te raken)

Maar we dwalen wel erg af van de vraag van de ts. Het antwoord lijkt mij: nee, ik geloof niet dat de AH doelbewust een foute weegschaal gebruikt, en daarmee fraudeert de AH niet. Het is wel een leuk (gedachten-)experiment om de weegschaal te testen. De suggestie van de telefoon (weeg je sim en geheugenkaart wel even apart), maar die van het pak suiker vind ik ook leuk. Iemand nog betere ideeen?
Statistisch gezien is de kans dat een pak 1000 gram weegt 0 procent.... Er zit ALTIJD variatie in (ookal is deze minimaal).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
gop1 schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:52:
- broccoli zit in plastic, binnen 5 minuten ben ik thuis, dus vochtverlies acht ik verwaarloosbaar.
- mijn keukenweegschaal is niet geijkt, maar zoals gezegd heb ik deze afwijking alleen als ik boodschappen doe bij Albert Heijn. Vrijwel alle andere, voorverpakte producten bevatten minimaal het gewicht zoals aangegeven op de verpakking.

Misschien interessant als de mensen hier met een keukenweegschaal kunnen kijken of ze hetzelfde constateren.
Als je werkelijk zo stellig bent in je mening, ben je op de verkeerde plek.
Daar is gewoon een meldpunt voor

https://www.nvwa.nl/over-...acht-indienen-bij-de-nvwa

In plaats van samenzweringen te bedenken kan je ook actie ondernemen, en de wereld redden hiervan !

https://www.nvwa.nl/over-...ingen-en-opsporingsdienst

FreshMaker wijzigde deze reactie 10-04-2018 03:48 (7%)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

@gop1 : als je ze verdenkt van fraude, kan je het beste gewoon aangifte bij de politie doen lijkt me? Fraude is immers een nogal strafbaar feit.

En idd zoals hierboven al aangegeven ook even melden bij de NVWA, om dezelfde reden.

Overigens, even voor de informatie; heb je dit ook al aangekaart bij de AH en zo ja, wat was hun respons hierop?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-03 16:01
Wellicht een interssant topic voor de Keuringsdienst van Waarde?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

quote:

De (voorverpakte) broccoli is een vaste prijs volgens mij, Die wordt niet gewogen aan de kassa. De (losse) gaat op gewicht. Waar gaat het dan om, een broccoli van 79ct die 15 gram lichter blijkt ipv (+-450).

Gaat het ook om los fruit of bijv. een pak suiker of macaroni ?

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

quote:

Principes ;)

Maar goed, als dit nu een landelijk AH-ding is, dan is het opeens wel de moeite waard. Als de 3,5% afwijking voor alle AH-filialen geldt, dan is dat gewoon 3,5% extra winst voor AH.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-03 16:13

Bezulba

Formerly known as Eendje

quote:
Ojjorz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:41:
[...]

Principes ;)

Maar goed, als dit nu een landelijk AH-ding is, dan is het opeens wel de moeite waard. Als de 3,5% afwijking voor alle AH-filialen geldt, dan is dat gewoon 3,5% extra winst voor AH.
Dan heeft het meer zin om broccoli 5 cent duurder te maken, is makkelijker.

blup

• Arjant2
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23-03 11:13
quote:
Bezulba schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:47:
[...]

Dan heeft het meer zin om broccoli 5 cent duurder te maken, is makkelijker.
nou ja makkelijker wel, maar als je op prijs concurreert (en supermarkten concurreren op scherpste van de snede met prijzen) dan gaan consumenten misschien eerder naar de buren als je de prijzen met 3,5 %verhoogd.

Arjant2 wijzigde deze reactie 10-04-2018 11:14 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• corset
quote:
Ojjorz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:41:
[...]

Principes ;)

Om te zeggen dat dit een landelijk ding is, is er;

1.) Meer onderzoek nodig
2.) Onafhankelijk onderzoek nodig
3.) Verschillende tests, verschillende locaties, etc etc

Ik krijg bij dit topic heel, heel erg het gevoel van "confirmation bias". Je let er op, dus valt het opeens meer op en vallen de keren dat het gewoon goed gaat weg. "Want ze belazeren je toch wel".

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

quote:
corset schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:14:
[...]

Om te zeggen dat dit een landelijk ding is, is er;

1.) Meer onderzoek nodig
2.) Onafhankelijk onderzoek nodig
3.) Verschillende tests, verschillende locaties, etc etc

Ik krijg bij dit topic heel, heel erg het gevoel van "confirmation bias". Je let er op, dus valt het opeens meer op en vallen de keren dat het gewoon goed gaat weg. "Want ze belazeren je toch wel".
Haha, ik heb ook totaal niet het idee dat de AH iemand probeert te tillen. Voor mij is het meer een Toverstaf-topic dat lekker aan het ontsporen is.

Ontopic: Aangezien er meer onderzoek nodig is; iedereen vandaag een pond sperziebonen kopen en thuis nawegen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:34
quote:

En als AH dagelijks 2000 kilo broccoli verkoopt? Dan is dat 70 kilo x € 1.50 = € 105, alleen voor de broccoli.....

Hattrick: Thorgal Eagles

• rob_erwt
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:24

rob_erwt

What does this button do?

quote:
bregweb schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:46:
[...]

En als AH dagelijks 2000 kilo broccoli verkoopt? Dan is dat 70 kilo x € 1.50 = € 105, alleen voor de broccoli.....
Niet al die broccoli wordt bij de kassa gewogen en afgerekend (daar ging het toch om?). Een groot deel gaat via de zelfscan tegenwoordig en als ik het goed begreep, deed de weegschaal bij de groenteafdeling het wel goed?

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 23:01
quote:
NiGeLaToR schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:50:
[...]

Dat helpt niet helemaal, vaak staat er zo’n afrondings icoontje op wat zoveel betekent als ‘er zit tenminste x gewicht in’ :P

Wikipedia: e-teken
Als ik me goed herinner (de NLse wiki voor E is wat karig), betekent deze letter dat, aangenomen dat de inhoud van verpakkingen een normaalverdeling met een bepaalde sigma volgen, het vermelde gewicht niet het gemiddelde van de verdeling mag zijn maar een sigma minder. Gemiddeld bevat de verpakking dus iets meer dan wat vermeld is, om te voorkomen dat er verpakkingen zijn met veel minder dan opgegeven (minder erin doen betekent afkeuring, meer erin niet). Met een kleine sigma is de fabrikant dus minder kwijt aan gemiddeld iets 'minder meer' erin doen ;)

Volgens mij hebben weegschalen hier verder niets mee te maken, dat gaat idd via een onafhankelijke ijking.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-03 16:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

quote:

Probeer eens een andere keukenweegschaal en controleer of deze hetzelfde aangeeft als je eigen keukenweegschaal. Dat is geen ijking, maar geeft al een betere indicatie. En probeer dan uiteraard vooral weg te blijven van de action digitale weegschaal van 8 euro (o.i.d.)

Dan kun je zien of jouw weegschaal overeenkomt met een ander en heeft liefst nog een of een paar van vrienden. Nu is de kans nog steeds veel te groot dat jouw weegschaal afwijkt.
quote:
[...]

Ja, maar die 105 euro is een risico die je niet neemt voor 3000 euro goederen. Ik geloof niet in kwade opzet hier en als dat wel zo is hebben we een groot schandaal.

Hann1BaL wijzigde deze reactie 10-04-2018 12:07 (14%)

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:07
Ok, ik heb een zeer nauwkeurige geijkte weegschaal. Ben wel benieuwd. Ik zal niet alle filialen hier afgaan maar het dichtstbijzijnde wil ik wel eens controleren.

• gop1
quote:
FreshMaker schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 03:48:
[...]

Als je werkelijk zo stellig bent in je mening, ben je op de verkeerde plek.
Daar is gewoon een meldpunt voor

https://www.nvwa.nl/over-...acht-indienen-bij-de-nvwa

In plaats van samenzweringen te bedenken kan je ook actie ondernemen, en de wereld redden hiervan !

https://www.nvwa.nl/over-...ingen-en-opsporingsdienst
Zo stellig zeg ik het niet, ik zeg alleen wat ik constateer en vraag of anderen hetzelfde constateren, een klacht bij de NVWA lijkt me daarom ook wat voorbarig.
En samenzweringen? Volgens mij zie je dingen die er niet zijn.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
[...]

Maar het afbreuk risico is enorm en zo iets komt altijd uit.

Bedrijven zullen op alle mogelijke manier proberen de boel te flessen maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit doen voor die paar centen...

@gop1 Ga het eens structureel bij houden. Dus na elk winkel bezoek schrijf je op wat het in de winkel woog en hoeveel thuis. Eventueel kan je het zelfs eerst nog wegen in de winkel op de afdeling zelf, dan heb je 3 weegmomenten. Als je dan een lijst hebt, kan je beter kijken of dit echt iets is of dat het allemaal binnen normale marges valt.

Misschien koop je wel vaker kleinere hoeveelheden bij de AH en grote hoeveelheden bij de Lidl (of omgekeerd) of zijn er andere variaties die je er dan uit haalt.

• FreshMaker
  • Niet online
quote:
gop1 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:17:
[...]

Zo stellig zeg ik het niet, ik zeg alleen wat ik constateer en vraag of anderen hetzelfde constateren, een klacht bij de NVWA lijkt me daarom ook wat voorbarig.
En samenzweringen? Volgens mij zie je dingen die er niet zijn.
Niet stellig, zeg je dan ....
quote:
Dat klinkt echt als een stelling, en één die niet eens echt onderbouwd is,
Je begint "Sinds ik een digitale weegschaal heb weeg ik van alles af " maar in de volgende zin is het alweer "af en toe"
Wat is het nu ?
Altijd, of af en toe ?
quote:
Wederom, er is maar één boosdoener ... AH

En het is geen vraag, er staat NERGENS in je openingspost een vraagteken.
De hele post is een statement, want volgens JOU klopt het bij AH nooit, en bij de anderen altijd

FreshMaker wijzigde deze reactie 10-04-2018 13:44 (6%)

• gop1
quote:
FreshMaker schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:42:
[...]

Niet stellig, zeg je dan ....

[...]

Dat klinkt echt als een stelling, en één die niet eens echt onderbouwd is,
Je begint "Sinds ik een digitale weegschaal heb weeg ik van alles af " maar in de volgende zin is het alweer "af en toe"
Wat is het nu ?
Altijd, of af en toe ?

[...]

Wederom, er is maar één boosdoener ... AH

En het is geen vraag, er staat NERGENS in je openingspost een vraagteken.
De hele post is een statement, want volgens JOU klopt het bij AH nooit, en bij de anderen altijd
Nogmaals, ik zeg alleen wat ik constateer, alles wat jij er zelf van wil maken moet je zelf weten.

• corset
quote:
gop1 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:57:
[...]

Nogmaals, ik zeg alleen wat ik constateer, alles wat jij er zelf van wil maken moet je zelf weten.
Maar goed, laten we dan terug gaan.

Waar is je bewijs?

Wat heb je gewogen
Waarmee
Hoeveel
Heb je een apparaat waarvan je 100% zeker weet dat deze klopt, en dus weet dat wat jij afweegt 100% correct is.

Je kan blind de ruimte in roepen dat het niet klopt, maar je zal wel met informatie/objectieve data moeten komen om dit te onderbouwen.
Welke 7 filialen? Heb je al andere getest? Wat is daar het resultaat van.

Voordat je komt met een stelling (in de TS zit geen vraag, maar een stelling) moet je deze onderbouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:03
*knip* off-topic.

AGee wijzigde deze reactie 10-04-2018 16:07 (116%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
Het e-teken is alleen van toepassing op voorverpakte artikelen. Hier gaat het om de nauwkeurigheid van een weegschaal. Dat is wat anders.

offtopic:
Volgens mij is de maximaal toegestane afwijking voor een kilo suiker 15 gram met daarbij een zeer klein percentage dat maximaal 30 gram mag afwijken. Het gemiddelde moet echter minimaal 1000 gram zijn. Een pak suiker van 971 gram kan maar de kans is klein. De TS heeft het (terecht of onterecht) over een consequente afwijking naar beneden.

*knip*

AGee wijzigde deze reactie 10-04-2018 16:10 (39%)
Reden: off-topic stuk weggeknipt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Er zijn zeer strenge eisen aan weegschalen voor handelsdoeleinden (niet alleen voor winkels maar bijvoorbeeld ook voor fabrieken die producten verpakken). Het agentschap Telecom controleert hier ook op, o.a. met onverwachte inspecties. Zie ook hun website: https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/weegschalen

Waarschijnlijk heeft de weegschaal bij de supermarkt het dus bij het juiste eind en zit de Blokker weegschaal van € 10 die je thuis hebt ernaast.

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Graag een beetje on-topic blijven mensen. Hoe bedragen bij de kassa afgerond worden is dat niet.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• bszz
quote:
Bigs schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:05:
Er zijn zeer strenge eisen aan weegschalen voor handelsdoeleinden (niet alleen voor winkels maar bijvoorbeeld ook voor fabrieken die producten verpakken). Het agentschap Telecom controleert hier ook op, o.a. met onverwachte inspecties. Zie ook hun website: https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/weegschalen

Waarschijnlijk heeft de weegschaal bij de supermarkt het dus bij het juiste eind en zit de Blokker weegschaal van € 10 die je thuis hebt ernaast.
Juist omdat er zeer strenge eisen zijn is het interessant om te weten of aan die eisen wordt voldaan. Het bestaan van de eisen op zich zijn namelijk geen garantie voor een correcte weging, Zelfs al is een weegschaal geijkt dan zal hij ook nog op de juiste manier gebruikt moeten worden. Met een onjuiste nulstelling of tarrering kun je gemakkelijk afwijkingen krijgen, hoe nauwkeurig een weegschaal ook is.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
je eigen weegschaal meenemen naar de winkel en daar beide wegingen uitvoeren ?

• freggell
  • Laatst online: 07-01 12:11
quote:
bszz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:10:
[...]
Met een onjuiste nulstelling of tarrering kun je gemakkelijk afwijkingen krijgen, hoe nauwkeurig een weegschaal ook is.
Echt nulstellen kan niet zonder de ijking te verbreken. Het ijkwezen zal dat bij de volgende keuring vinden (of mogelijk eerder bij een steekproef) en daar zitten toch wel spannende boetes aan.

Tarreren kan normaal gesproken ook alleen maar +- 2% FS (Full scale) zodra je op 2% FS zit kan je positieve waardes ook niet meer weg tarreren.
Dus je kan wel afwijkingen krijgen alleen zullen die nooit erg groot gaan worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 23-03 15:09
Hier net een AH broccoli gewogen en mijn keuken weegschaaltje (ongeijkt) gaf exact hetzelfde gewicht als op de bon; 405gram.

En nu? ¯\_(ツ)_/¯

• bszz
quote:
freggell schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:15:
[...]

Echt nulstellen kan niet zonder de ijking te verbreken. Het ijkwezen zal dat bij de volgende keuring vinden (of mogelijk eerder bij een steekproef) en daar zitten toch wel spannende boetes aan.

Tarreren kan normaal gesproken ook alleen maar +- 2% FS (Full scale) zodra je op 2% FS zit kan je positieve waardes ook niet meer weg tarreren.
Dus je kan wel afwijkingen krijgen alleen zullen die nooit erg groot gaan worden.
Ik kan het nulpunt bepalen binnen bepaalde kleine marges. Eigenlijk is dat een callibratie die gewoon is toegestaan. Tarreren kan ik gewoon onbeperkt.En mijn weegschaal voldoet aan alle normen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bszz
quote:
Hippocampus schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:29:
Hier net een AH broccoli gewogen en mijn keuken weegschaaltje (ongeijkt) gaf exact hetzelfde gewicht als op de bon; 405gram.

En nu? ¯\_(ツ)_/¯
AH leest mee >:)

• freggell
  • Laatst online: 07-01 12:11
quote:
bszz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:29:
[...]

Ik kan het nulpunt bepalen binnen bepaalde kleine marges. Eigenlijk is dat een callibratie die gewoon is toegestaan. Tarreren kan ik gewoon onbeperkt.En mijn weegschaal voldoet aan alle normen.
Euh ja, lastige termen die lastig doen :X

Datgene dat ik bedoelde was een nulstelling die geen ijking verbreekt (meende te herinneren dat dat een tarrering was, wikipedia vertelde mij dat dat niet zo is)

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23-03 11:44
*knip* HK is een deurtje verder.

AGee wijzigde deze reactie 10-04-2018 16:59 (89%)

De wijzen komen uit het Oosten!

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
quote:

Hoe weet je dat t niet aan je eigen weegschaal ligt? En geen ene weegschaal is perfect, daarom adviseren ze in de eerste paar weken van een baby altijd dezelfde weegschaal te gebruiken. Anders kun je nogal schrikken als ouder als er verschillende weegschalen worden gebruikt.

• rdfeij
  • Laatst online: 21-03 10:18
quote:
ScrooLoose schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:10:
Als dat zakje al 15 gram weegt (doet hij niet) dan moet dat zakje gecorrigeerd zijn op het gewicht van het product erin. Het zakje mag namelijk niet berekend worden bij de productprijs..

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-03 23:19

Saffie_time

Why use this? 42!

Heb je ook al eens iets bij een andere supermarkt/groenteboer gehaald en daar dezelfde test op gedaan? Met welk resultaat?
Meten = weten en ik zou hiervoor een excel gaan aanleggen en de meetresultaten inclusief aankoopplek gaan noteren zodat je een duidelijk beeld gaat krijgen. Nu is het niet echt sluitend te krijgen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:34
Weegschalen worden geijkt en een supermarkt mag/kan daar niet mee rommelen, op elke commerciële weegschaal zit daarom een verzegeling.

Weegschalen mogen een bepaalde foutmarge hebben, die staat ook keurig in de specificaties als je een weegschaal koopt.

Maar er is een reden dat apparaten om de zoveel tijd worden gecontroleerd/geijkt, het apparaat gaat afwijkingen vertonen na een bepaalde periode en er moet gekeken worden of die afwijkingen nog binnen de geaccepteerde marge vallen.

Als praktijkvoorbeeld van een groenten afdeling weet ik bijvoorbeeld dat personeel wel eens een doos van 20 kg op een weegschaal zet die maximaal 15 kg aan kan. De veer in de weegschaal is dan ook goed naar de knoppen en de dan mag je de weegschaal opnieuw af laten stellen door een extern bedrijf.

Hattrick: Thorgal Eagles

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb bij de Jumbo een banaan gekocht. Volgens de weegschaal in de winkel was de banaan 222 gram. Onze weegschaal geeft aan 221,58 gram. De weegschaal in de winkel bij de Jumbo klopte dus perfect.

Meestal kom ik bij de AH maar die lag deze keer niet op de route dus maar de volgende keer koop ik bij de AH een banaan.

• Fiber

Fiber

quote:
TheBorg schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:49:
Ik heb bij de Jumbo een banaan gekocht. Volgens de weegschaal in de winkel was de banaan 222 gram. Onze weegschaal geeft aan 221,58 gram. De weegschaal in de winkel bij de Jumbo klopte dus perfect...
Heb je sowieso mazzel... 222 gram x 0,99 Euro/kg is 0,22 Euro. Bij contant afrekenen betaal je echter maar 20 cent, als je verder niks koopt. Toch weer twee cent winst... :)

Fiber wijzigde deze reactie 11-04-2018 20:09 (11%)

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

quote:
Fiber schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:09:
[...]

Heb je sowieso mazzel... 222 gram x 0,99 Euro/kg is 0,22 Euro. Bij contant afrekenen betaal je echter maar 20 cent, als je verder niks koopt. Toch weer twee cent winst... :)
Ik had natuurlijk ook andere boodschappen.

Maar ik pin altijd als de afronding ongunstig uit komt en ik betaal contact als de afronding gunstig uit komt. Zo bespaar ik zeker 48 cent in een jaar. :*)

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:17

Reptile209

- gers -

Regel 10 muntjes van 1 Euro. Die zouden samen precies 75 gram moeten wegen. Kan je zowel de ijking van je eigen weegschaal als die van de super mee controleren. Bonustip: papiergeld wisselen voor muntjes bij de servicebalie ;).

En als je nou een potje met willekeurig kleingeld hebt staan, dan kan je hier de gewichten per muntje vinden: Wikipedia: Euromunten

Gewichten zouden iets kunnen afwijken als gevolg van slijtage of juist vervuiling, maar veel zou dat niet mogen zijn (dan kan bijvoorbeeld een automaat er ook niks meer mee).

Edit: op mijn keukenweegschaal getest: 5x0.20, 2x2 en 1x1 wegen 52 gram. Volgens Wiki had dat 5x5.74 + 2x8.5 + 7.5 = 53.2 gram moeten zijn. Close enough zou ik zeggen :+. 2% afwijking, met de kanttekening dat de weegschaal even op 53 stond en toen naar 52 sprong. Dus +/- 1 gram heb je sowieso wel aan je broek, en het de relatieve fout zal - verwacht ik - afnemen met toenemend totaalgewicht. Op 500 gram doet die +/-1 gram al niet meer serieus mee, dan telt alleen de relatieve fout.

Helaas niet meer muntjes in huis voor een completere ijklijn :D

Edit2: als je toevallig een blok ultrazuiver 10 m% iridium met 90 m% platina hebt liggen, dan kan je daar een cilinder van 39,0 mm hoog en 39,0 mm diameter uit maken. Weegt precies 1 kilo. 8)

Reptile209 wijzigde deze reactie 11-04-2018 20:33 (40%)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Josk79
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23-03 11:21
offtopic:
Quote:
Edit2: als je toevallig een blok ultrazuiver 10 m% iridium met 90 m% platina hebt liggen, dan kan je daar een cilinder van 39,0 mm hoog en 39,0 mm diameter uit maken. Weegt precies 1 kilo. 8)

He verdikkie, net gisteren bij het grof vuil gezet...

• Jaguar645
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04:39
Opzich lijkt me dit iets wat je ook aan de keuringsdienst van waarde zou kunnen vragen. Lijkt me ansich nog wel een interessant onderwerp ook om te zien hoe dat in de winkel eraan toe gaat!
quote:
Ojjorz schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:37:
[...]

Haha, ik heb ook totaal niet het idee dat de AH iemand probeert te tillen. Voor mij is het meer een Toverstaf-topic dat lekker aan het ontsporen is.

Ontopic: Aangezien er meer onderzoek nodig is; iedereen vandaag een pond sperziebonen kopen en thuis nawegen!
Heb anders nog geen mossels gewogen zien worden hier :P

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
matroosoft schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 00:13:
Hier bij ons herkenbaar. Regelmatig gesealde plastic zakken soepgroenten van 400 gram gekocht, structureel minder met wegen. Vaak rond 350 gram excl. plastic. Keer over gemaild dat dit echt te vaak voorkwam, kregen als reactie dat we als we weer zo'n zakje hadden we ons geld konden terugkrijgen en dat ze de hoogst mogelijke kwaliteit aanhielden wat betreft het nauwkeurig vullen. Tja.
Ik heb het andersom gehad. Voorverpakte nasi en bami bij de Plus. 350 gram volgens de verpakking, structureel rond de 410 gram.
En nee, andere verpakkingen weken niet (of minder) af.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Raymond P
Tjah, geen sensatie: Banaan. (155 - 162.5 gr.)

Raymond P wijzigde deze reactie 12-04-2018 10:17 (12%)

- knip -

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True