Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende. In mijn huidige contract staat expliciet vermeld dat het salaris aan het eind van de maand betaald wordt. Helaas krijg ik mijn salaris pas de maand erna (dus het salaris over maart wordt rond 10 april uitbetaald).

Ik neem aan dat mijn werkgever mede door deze expliciete vermelding in het contract het salaris te laat betaalt?

Uiteraard kan ik mijn werkgever hierop aanspreken maar dit zal de verhouding niet veel positiefs brengen. Hoe gaan jullie hiermee om en zijn er eventueel nog andere wegen te bewandelen behalve het zoeken naar een betrouwbaardere werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:46
Workharder schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:03:
Uiteraard kan ik mijn werkgever hierop aanspreken maar dit zal de verhouding niet veel positiefs brengen.
en het late betalen van hun kant brengt dat niet? kom, gewoon opkomen voor datgene wat je contractueel (!) met elkaar bent overeengekomen. stel ze in gebreke en als dat niet werkt ga je toch fijn elders werken bij een partij die zich wel netjes aan de regels houdt?

whats next? ze betalen je minder dan contractueel is vastgelegd? :F

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Zwelgje schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:06:
[...]

en het late betalen van hun kant brengt dat niet? kom, gewoon opkomen voor datgene wat je contractueel (!) met elkaar bent overeengekomen. stel ze in gebreke en als dat niet werkt ga je toch fijn elders werken bij een partij die zich wel netjes aan de regels houdt?

whats next? ze betalen je minder dan contractueel is vastgelegd? :F
Ja je hebt helemaal gelijk uiteraard. Op het moment ben ik ook druk op zoek naar een andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 22:54
Hoe lang werk je er al? en hoe lang ontvang je je salaris al op de 10e van de maand?

Staat er daadwerkelijk in je contract dat het geld aan het einde van de maand betaalt wordt. Of staat het er meer in de trant van: "De werkgever zal trachten het salaris voor het einde van de maand uit te keren?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Als je een contract hebt met een vast salaris dan is het inderdaad laat.
Als je flexibele uren hebt dan moet je werkgever eerst de maandafsluiting doen voordat hij je kan betalen. En dan is het niet zo gek dat je een week na het begin van de nieuwe maand pas betaald krijgt. In dat geval moet je het contract meer lezen als "je krijgt niet aan het eind van de week betaald, maar aan het eind van de maand".

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
inbedrijf schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:08:
Hoe lang werk je er al? en hoe lang ontvang je je salaris al op de 10e van de maand?

Staat er daadwerkelijk in je contract dat het geld aan het einde van de maand betaalt wordt. Of staat het er meer in de trant van: "De werkgever zal trachten het salaris voor het einde van de maand uit te keren?"
Ik werk er nu meer dan een jaar en nog nooit heb ik het salaris aan het eind van de maand mogen ontvangen. In het contract staat letterlijk dat uitbetaling plaatsvindt aan het eind van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
RocketKoen schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:09:
Als je een contract hebt met een vast salaris dan is het inderdaad laat.
Als je flexibele uren hebt dan moet je werkgever eerst de maandafsluiting doen voordat hij je kan betalen. En dan is het niet zo gek dat je een week na het begin van de nieuwe maand pas betaald krijgt. In dat geval moet je het contract meer lezen als "je krijgt niet aan het eind van de week betaald, maar aan het eind van de maand".
Het gaat hier gewoon om een contract met een vast aantal uren / vast salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je hebt je werkgever nog niet benaderd? (stap1)

Vaak zijn/waren werkgevers opzoek naar 'punctuele en nauwkeurigige' werknemers.

Eindelijk een werknemer die leest wat ie tekent.

Gewoon vragen 'waarom'. Klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Workharder schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:10:
[...]

Ik werk er nu meer dan een jaar en nog nooit heb ik het salaris aan het eind van de maand mogen ontvangen. In het contract staat letterlijk dat uitbetaling plaatsvindt aan het eind van de maand.
In plaats van direct op je strepen te gaan staan en dingen te gaan eisen, kan je natuurlijk ook eerst even vragen waarom je je salaris op de 10e krijgt en niet aan het einde van de maand zoals in je contract staat :)

Misschien is er wel een goede reden voor, en zo niet, dan kan je vriendelijk verzoeken of ze er iets aan kunnen doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Verwijderd schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:10:
Dus je hebt je werkgever nog niet benaderd? (stap1)

Vaak zijn/waren werkgevers opzoek naar 'punctuele en nauwkeurigige' werknemers.

Eindelijk een werknemer die leest wat ie tekent.

Gewoon vragen 'waarom'. Klaar.
Dat heeft een andere collega al eens gedaan, dan doet mijn werkgever alsof hij het is vergeten en staat het salaris er dezelfde dag nog op waarna er vervolgens de maand erna weer te laat wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Workharder schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:12:
[...]

Dat heeft een andere collega al eens gedaan, dan doet mijn werkgever alsof hij het is vergeten en staat het salaris er dezelfde dag nog op waarna er vervolgens de maand erna weer te laat wordt betaald.
Ook dat kan je aankaarten, toch? Je hoeft niet gelijk met een gestrekt been erin te gaan. Geef aan dat je het vervelend vindt dat dit gebeurt en dat het soms voor problemen kan zorgen vanwege vaste lasten, etc.

Over wat voor werkgever hebben we het trouwens? Het klinkt als een klein bedrijfje, waarbij de salarissen betalen niet heel erg geautomatiseerd is. Klopt dat?

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 08-04-2018 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:27

Rmg

Als de uitbetaling elke maand de 10e komt, wat is dan het probleem behalve dat de datum in je contract anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Rmg schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:14:
Als de uitbetaling elke maand de 10e komt, wat is dan het probleem behalve dat de datum in je contract anders is?
Het komt namelijk niet elke keer op de 10e, de ene maand op de 5e en de maand erop de 15e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 23:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Maar als dit al een jaar speelt ben je er inmiddels toch al aan gewend?

Het is alleen dat het betaal moment anders is dan in het contract, niet dat je minder betaald krijgt dan is overeengekomen.

Als het iedere keer op een ander moment is snap ik het, maar nu zie ik het probleem niet.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Lolhozer schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:16:
Maar als dit al een jaar speelt ben je er inmiddels toch al aan gewend?

Het is alleen dat het betaal moment anders is dan in het contract, niet dat je minder betaald krijgt dan is overeengekomen.
Dat je mogelijk ergens aan gewend bent, betekent niet dat het dan maar prima is... Het blijft het niet nakomen van afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebais
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12-2023
In het kader van een andere functie vinden.

Wat voor job heb je.. wat wil je doen qua werk en in welke regio woon / werk je ?

Wie weet zijn er ook andere manieren om dit voor je op te lossen ..

Als werkgever moet je rekening houden (moreel gezien) met betaal momenten van personeel. zeker als het om junior functies zou gaan... want die hebben vaak geen buffer op de bankrekening staan. Zeker niet om een halve maand aan salaris voor te schieten..

het is niet aan het personeel om te wachten tot klanten hebben betaald, omdat daar banken voor zijn.
Als een bedrijf niet lekker zou lopen, dan kan dat wellicht 1 of 2 keer voorkomen, maar niet zonder aankondiging en zeker niet zonder overleg.

Als je specifieke vragen hebt die je niet publiek wil stellen, neem dan even contact met me op via een PM, dan kunnen we wel even bellen vandeweek. Als je daar behoefte aan zou hebben.

Als werknemer en werkgever heb ik redelijk wat ervaring met dit soort zaken.

[ Voor 65% gewijzigd door Ebais op 08-04-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Lijkt dat hij zijn financiële administratie niet echt op orde heeft (of cashflow problemen).
Maar vragen waarom het zo'n zooitje is kan altijd natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat het lastig is. Want je huur/hypotheek enzo worden wel elke maand op een vaste dag afgeschreven.
Hier komt het salaris netjes 1 week voor het eind van de maand binnen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Ebais schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:18:
In het kader van een andere functie vinden.

Wat voor job heb je.. wat wil je doen qua werk en in welke regio woon / werk je ?

Wie weet zijn er ook andere manieren om dit voor je op te lossen ..
Op het moment ben ik werkzaam als software engineer. Het liefst zou ik in de web development blijven zitten. Regio is het zuiden des lands.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebais
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12-2023
Workharder schreef op zondag 8 april 2018 @ 12:23:
[...]

Op het moment ben ik werkzaam als software engineer. Het liefst zou ik in de web development blijven zitten. Regio is het zuiden des lands.
Nou, dan zou ik me geen zorgen maken ... als je een beetje ervaring hebt, dan ben je zo bij iemand anders aan de bak in zo'n functie ...

Het is jammer dat je bij een werkgever zit die niet begrijpt dat stipte salarisbetaling een onderdeel is van een onderling sociaal contract met je personeel .. en dat het niet aan hun is om te moeten vragen wanneer je gaat betalen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vaak worden de uren van alle werknemers in de 1e nieuwe week verwerkt en uitbetaald. Ligt er net aan hoe ze of per 4weken of volle maand hun systeem hebben.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hackus schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:25:
Vaak worden de uren van alle werknemers in de 1e nieuwe week verwerkt en uitbetaald. Ligt er net aan hoe ze of per 4weken of volle maand hun systeem hebben.
Hij heeft een vast contract. Dan kan er gewoon vóór het einde van de maand betaald worden. Eventuele toeslagen voor overuren enzo kan dan wel wat later worden (veel werkgevers betalen die een maand later uit). Deze werkgever heeft z’n zaken gewoon niet op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hackus schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:25:
Zelfs al werkt het zo, dan moet dat aangepast worden in het contract. Nu wordt het contract niet nageleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En als je humor hebt en toch al rondkijkt; elke laatste dag van de maand een deurwaarder sturen om je salaris op te halen. :+

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Laatst online: 19:13

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

downtime schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:31:Deze werkgever heeft z’n zaken gewoon niet op orde.
Hopelijk is het alleen slordigheid, maar het kan ook zo zijn dat het geld er gewoon niet is en dat het ene gat gevuld wordt door het andere. Ik heb het zelf meegemaakt, al was toen al wel bekend dat er een faillissement dreigde. Als IT-er met ervaring en een redelijke buffer maakte ik me er toen niet zo druk om maar het is wel iets om rekening mee te houden. Indien je zoiets vermoedt kun je natuurlijk alvast op zoek naar wat anders, werk zat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:27
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Elke maand weer hetzelfde geouwehoer, constant om mijn geld moeten vragen en dan van "Oh ja, helemaal vergeten! Het staat er vandaag nog op!" of "Volgende week heb je het, ik moet eerst nog even wat zaken regelen." Zo ga je niet met je personeel om.

Schriftelijk duidelijk maken wat je verwacht en dat naar degene sturen die verantwoordelijk is voor de salariëring, dan heb je als het (ik hoop het niet voor je) zover komt juridisch een poot om op te staan. Inderdaad zoals je al zei, onmiddelijk op zoek gaan naar een andere werkgever. Na mij anderhalf jaar in dezelfde situatie bevonden te hebben en de overstap naar ander werk gemaakt te hebben, kwam ik erachter dat het ook *wel* netjes en betrouwbaar kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
Ik zou direct op zoek naar ander werk gaan, als software engineer zou dat geen probleem moeten zijn. De salaris betaling is het eerste punt wat goed geregeld moet zijn binnen een bedrijf. Als je baas dat al niet serieus neemt, wat dan wel?

Bij eventueel vertrek zou ik heel duidelijk aangeven dat de structureel late en onvoorspelbare salaris betaling aanzienlijk heeft mee gewogen bij je vertrek. Als je dat subtiel probeert te doen komt het denk ik niet aan, immers eerdere opmerkingen van collega's leidden ook niet tot een structurele verandering.
Wie weet komt je baas toch tot meer inzicht en help je je collega's er mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Iets ander geval, maar misschien alsnog goed om even door te lezen (voor wet etc): Werkgever betaalt salaris niet/te laat uit, weg of blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Gelukkig kan ik melden dat ik ondertussen een aanbod heb gekregen bij een andere werkgever. In de tussentijd ben ik druk in de weer geweest om een andere baan te vinden gezien ook het salaris aan de lage kant was en bleef ondanks mijn goede beoordelingen en inzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18

TheBorg

Resistance is futile.

Mooi. Heel goed dat je verder bent gaan kijken.

Ik ben zelf werkgever en ik betaal het salaris NOOIT te laat. Personeel moet ook gewoon de huur en de hypotheek betalen. Als je salaris niet op tijd is, dan is je werkgever of een totaalidioot of er is geen geld. In beide gevallen kun je beter weggaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Het mooie is dat dit allemaal wettelijk geregeld is.....

De werkgever is verplicht om uiterlijk tegen het einde van de termijn waar over betaald wordt, het geld op je rekening te hebben staan (let wel; dat is wat anders dan uitbetalen. Als je per maand betaald wordt, moet jij aan het einde van de maand de beschikking hebben over het geld!).
Als de werkgever dat niet doet dan kun je als werknemer een boete opeisen! Die boete is voor de eerste 3 dagen te laat nihil, de 4e t/m 8e dag 5% van het openstaande bedrag (per dag! Dus op dag 10 is het 25%), iedere dag daarna 1% per dag tot een maximum van 50% bij 33 dagen te laat. Daarna gaat nog eens de wettelijke rente er overheen.
(Zie bijvoorbeeld https://www.richardhak.nl...hogingsvordering-7625-bw/ voor meer uitleg)

Één van mijn voormalig werkgevers flikte dit ook. Toen ik hem op dit artikel wees was het voortaan altijd op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
TheBorg schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:32:
Mooi. Heel goed dat je verder bent gaan kijken.

Ik ben zelf werkgever en ik betaal het salaris NOOIT te laat. Personeel moet ook gewoon de huur en de hypotheek betalen. Als je salaris niet op tijd is, dan is je werkgever of een totaalidioot of er is geen geld. In beide gevallen kun je beter weggaan.
Ik denk persoonlijk dat wanneer het door geldgebrek kwam ik er meer begrip voor had kunnen opbrengen. In dit geval is er blijkbaar genoeg geld voorhanden gezien er juist dure mensen aangenomen / dure uitgaven werden gedaan.

Verder ook het feit dat bij aanvang een fikse verhoging is beloofd maar dit niet is waargemaakt, zelfs geen inflatiecorrectie terwijl mijn beoordeling uitermate positief was.

Uiteraard wil ik op een correcte en professionele wijze mijn ontslag aankondigen maar ergens heb ik wel het gevoel dat ik eerlijk moet zijn over de reden van mijn vertrek zonder dat ik hiermee een goede referentie op het spel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Croga schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:43:
Het mooie is dat dit allemaal wettelijk geregeld is.....

De werkgever is verplicht om uiterlijk tegen het einde van de termijn waar over betaald wordt, het geld op je rekening te hebben staan (let wel; dat is wat anders dan uitbetalen. Als je per maand betaald wordt, moet jij aan het einde van de maand de beschikking hebben over het geld!).
Als de werkgever dat niet doet dan kun je als werknemer een boete opeisen! Die boete is voor de eerste 3 dagen te laat nihil, de 4e t/m 8e dag 5% van het openstaande bedrag (per dag! Dus op dag 10 is het 25%), iedere dag daarna 1% per dag tot een maximum van 50% bij 33 dagen te laat. Daarna gaat nog eens de wettelijke rente er overheen.
(Zie bijvoorbeeld https://www.richardhak.nl...hogingsvordering-7625-bw/ voor meer uitleg)

Één van mijn voormalig werkgevers flikte dit ook. Toen ik hem op dit artikel wees was het voortaan altijd op tijd.
Dit artikel heb ik inderdaad ook al eens gelezen. Helaas nooit in de praktijk gebracht gezien er een grote kans bestaat dat daarmee de relatie met je werkgever er niet beter op wordt, zeker met een tijdelijk contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18

TheBorg

Resistance is futile.

Ik ben van mening dat als je goed voor je personeel zorgt dat het personeel goed voor je bedrijf zorgt. Het op tijd betalen van het salaris is voor mij net zo belangrijk of belangrijker dan nieuwe dure mensen en andere grote uitgaven. Wat heb je aan duur personeel als je er niet professioneel mee om gaat? Dan presteert dat dure personeel misschien wel minder goed dan goedkoop personeel.

Ook vind ik dat je kritiek moet kunnen geven zonder dat dit ten koste gaat van een positieve referentie. Het is wel belangrijk om je kritiek op de juiste manier te geven. Breng het als een advies. En ga niet belerend met de botte bijl er in. Het kan uiteraard zijn dat het dan nog niet goed wordt opgevat maar dan heb je het in ieder geval niet aan jezelf te wijten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Workharder schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:26:
Gelukkig kan ik melden dat ik ondertussen een aanbod heb gekregen bij een andere werkgever. In de tussentijd ben ik druk in de weer geweest om een andere baan te vinden gezien ook het salaris aan de lage kant was en bleef ondanks mijn goede beoordelingen en inzet.
Dat heb je snel gedaan, hopelijk leer je wat van al je andere topics mbt je werk.

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 09-04-2018 20:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Workharder schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:55:
[...]

Dit artikel heb ik inderdaad ook al eens gelezen. Helaas nooit in de praktijk gebracht gezien er een grote kans bestaat dat daarmee de relatie met je werkgever er niet beter op wordt, zeker met een tijdelijk contract.
Waarom zou je relatie met je werkgever er slechter van worden?

Ik heb een te late salarisbetaling ook weleens opgeeist, inclusief de (automatisch ontstane) verhogingen. Je hebt er recht op, dus kun je het gewoon opeisen. Management zal HR erop aanspreken, niet jij. Jij maakt immers niet een fout, maar HR.

Ik heb er overigens nog jaren met plezier gewerkt. Maar dat kwam deels door alle verhogingen van enkele maanden lang die ik ook nog eens betaald kreeg. Dat deed mij plezier.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 09-04-2018 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04:02
Workharder schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:55:
[...]

Ik kan me voorstellen dat mensen minder geneigd zijn om 'moeilijk te gaan doen' wanneer je in een kwetsbaardere positie bent.

Het is denk ik handig om zo snel mogelijk op een zakelijke manier dit soort problemen aan te kaarten. Hoe langer je er mee wacht, des te meer er emoties bij verschillende partijen kunnen gaan spelen.

Als je al 10 maanden stilzwijgend akkoord bent gegaan met te late betalingen, dan is het blijkbaar niet zo belangrijk voor je en heb je een financiele buffer om de vaste lasten van te betalen. Een lakse werkgever zal dan vast niet zo onder de indruk zijn als je dan opeens gaat praten over dat je ook de huur moet betalen.

Trek je direct de eerste keer dat je salaris te laat is aan de bel, dan spelen bovenstaande emotionele argumenten niet.

Dit staat natuurlijk los van het wettelijke; als je salaris te laat is dan heb je gewoon recht op de verhogingen waar eerder naar verwezen wordt en het feit dat er al een lange historie is van late betalingen doet daar niks aan af.
Pagina: 1