Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616620

Topicstarter
Momenteel studeer ik HBO ICT en ben ik dusver in mijn studie dat ik me aan het oriënteren ben op de volgende stap. Een van de mogelijkheden die aanwezig is om door te studeren. Sinds ik in Eindhoven woon heb ik me georiënteerd op masteropleidingen in de omgeving en kwam zodoende uit op de opleiding Computer Sciences en Engineering. Deze opleiding lijkt me heel erg interessant sinds ik van mening ben dat deze opleiding zich meer focust op de theorie op het gebied van CSE dan wat HBO (wat praktischer) doet.

Via de website van de TU/e heb ik me al reeds laten informeren dat ik via een schakelprogramma van 30 EC kan instromen in de masteropleiding. Zelf duurt de masteropleiding 120EC wat neerkomt op twee jaar. Dus in totaal zou het twee en half jaar duren voordat ik mijn master heb, mits alles goed gaat, wat ik niet erg vind. Alleen zijn er wel een aantal aandachtspunten die ik graag wel onderzoeken voordat ik een stap maak richting een master opleiding.

Hoe realistisch is het dat ik zonder een WO bachelor de master in de standaardtijd haal? Dus in tweeënhalf jaar. Ik ben erg gemotiveerd om zo goed mogelijk de opleiding zo goed mogelijk te volgen maar ik heb natuurlijk geen ervaring met een WO opleiding. Ik heb gelezen dat CSE erg veel focust op wiskunde dus ik ben me nu ook al aan het voorbereiden om de stof al door te nemen.

Verder las ik ook ergens dat het voorkomt dat een deel van de studenten op het WO niet alles binnen de tijdsduur halen. Dit zijn dan mensen die al een WO opleiding doen. Ik kom dan van het HBO af en
het lijkt me niet vanzelfsprekend dat ik op mijn eerste WO opleiding beter presteer dan mensen die al reeds ervaring hebben. Wat zijn de meest voorkomende redenen op het WO waardoor mensen vertragingen oplopen? Ik begrijp natuurlijk dat inzet en motivatie hierin een grote rol in spelen maar zijn er bijvoorbeeld algemenere aspecten die hiervan ook een oorzaak van kunnen zijn?

Op het moment dat ik van het HBO kom ben ik 25.5 jaar oud. Mocht ik kiezen om een WO CSE master te doen dan ben ik op mijn 28ste klaar. Wat ik persoonlijk geen ramp vind maar later dan dat lijkt me juist wel een probleem met het vinden van een interessante baan wanneer ik dien te concurren met mensen die jonger zijn die rechtstreeks van de middelbare school een WO-opleiding doen.

Verder vroeg ik af hoe werkgevers in het algemeen tegen WO masters aankijken met een HBO bachelor. Lijkt het niet alsof je de basis van het WO deels gemist hebt sinds HBO en WO bachelor erg van elkaar verschillen? Of wordt er echt alleen naar de laatste opleiding gekeken wat in beide gevallen dezelfde diploma is?

Misschien is de titel niet goed gekozen maar ik vraag me ook af of het een meerwaarde heeft om een master te doen wanneer je de software ontwikkeling kant op wil. De voordelen die ik heb begrepen van een master is dat het makkelijker is om door te groeien en financieel beter beloond wordt hoewel dat laatste niet de grootste drijfveer is. De belangrijkste redenen om een master te halen zijn om meer kennis op te doen in het vakgebied en om te bewijzen dat ik in staat ben om op een WO-niveau te functioneren. Verder is het ook handig voor de toekomst mocht ik ooit besloten een andere richting op te gaan waarbij een WO-master geëist wordt.

Hopelijk is er iemand die misschien hetzelfde traject heeft doorlopen en zijn/haar ervaringen wil delen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 616620 op 08-04-2018 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het grootste voordeel van een master is de ontwikkeling van je houding. Analytisch denken, je oplossend vermogen worden allemaal getraind. Daar is de theorie voor nodig! Als dat is wat je wilt ontwikkelen, dan moet je dat zeker doen. Zelf heb ik een ook een wo master (bouwkunde) gedaan na het hbo, en de vaardigheden die tijdens die in de 3 jaar heb ontwikkeld zijn voor mij het belangrijkste stap in mijn loopbaan geweest. Bij ons op de zaak zijn ook stagaires die blijven werken na het hbo met nascholing, en een paar die terugkomen na een wo master. Dat verschil merk je direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-06 22:21
De snelheid heb je deels zelf in de hand en verschilt per opleiding. Dus informeer bij de studenten hoe zwaar ze het hebben.

Werkgevers boeit het echt niks dat je bachelor een hbo was. Bachelor is bachelor..

Wat betreft inkomen, het kan later handig zijn. Maar er zijn meer wegen naar een goed salaris.

Waar het echt om gaat is of je het wil. Doe het vooral als je interesse daar ligt. Zoals hierboven: wil je je kritische blik verder doen ontwikkelen? Heb je een honger naar kennis? Hoe leuk vind je studeren? Heb je het gevoel nog lang niet uitgeleerd te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
dit lijkt een voortzetting van Na HBO een WO bachelor (en master erna) doen dus kan daar verder :)

Dit topic is gesloten.