Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade Home Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• m1dnigh7
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:19
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden (blijkbaar al 6 jaar geleden) een home server aangeschaft. Hierbij was mijn grootste prioriteit om het energieverbruik laag te houden. Ik ben toen geeindigd met deze configuratie:

CPUIntel i5 3330
Voeding350 watt
Geheugen16GB Kingston Value RAm
MoederbordAsRock B75 Pro3-m

Qua opslag zit ik nu met een softraid van 2TB WD Reds voor mn /home, een 250GB Samsung EVO SSD voor /, en dan Seagate Ironwolf 8TB voor opslag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De server dient er nu vooral voor om dingen te draaien zoals Owncloud, website/blog, weechat, Couchpotato, Sickrage, Headphones,Transmission, Subsonic, Plex, en verschillende andere applicaties.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Gezien ik al de behuizing heb, en de harde schijven, vermoed ik dat ik met een upgrade van moederbord + cpu al een eindje kom. Maar misschien moet de PSU ook vernieuwd worden? Ik dacht aan een budget rond de 300 euro? Of is dit niet haalbaar? Dit is eigenlijk ook een van mijn vragen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals vernoemd, de schijven, de case, en mogelijks de voeding.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb nu op de server 5 VM's draaien met KVM zodat alles mooi afgescheiden is. Ik merk dat 16GB ram aan de lage kant is, dus graag 32GB ram. De CPU heeft denk ik ook zijn beste tijd gezien, dus die moet ook vooral een upgrade krijgen. Ik denk dan aan 4 cores/8 threads of meer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf ben ik altijd heel blij geweest met Asus in mn desktops. Maar vrienden raden me aan om meer naar SuperMicro of dergelijke te kijken in combinatie met een Xeon CPU.

Ik heb al een combinatie gevonden van de Intel Xeon E3-1220 (https://ark.intel.com/pro...E3-1220-8M-Cache-3_10-GHz) met ASUS DDR3 1333 LGA 1150 P9D-C/4L (https://www.amazon.com/AS...b3ba7e4bc0e4c992696d9ee4c). Wat hier ook een kleine plus aan is, is dat ik m'm dd3 sticks kan hergebruiken en dus maar 16GB extra moet bijkopen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag had ik toch ook het energieverbruik zo laag mogelijk gehouden. Het kost wat, tuurlijk, maar het moet de spuigaten niet uitlopen :9

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?

Ik ben al een tijdje de markt niet meer aan het volgen, en er zijn zoveel dingen waar ik uit kan kiezen. Bijvoorbeeld; kies ik voor de consumer hardware (i5,i7), of ga ik voor de enterprise serie (Xeon). Anderzijds is er ook veel goed nieuws te lezen over de nieuwe AMD reeks van processoren. Ik kan uit de cijfertjes niet meteen afleiden wat de beste keuze zou zijn.

Verder kan ik ook echt niet inschatten wat - als ik een beetje future-proof wil zijn - het budget is dat ik hier moet voor vrijmaken. Ik had graag niet teveel geinvesteerd omdat het nog steeds een homeserver is die geen levensnoodzakelijke taken moet uitvoeren. Nouja, een beetje misschien :+

Beste antwoord (via m1dnigh7 op 14-04-2018 16:03)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:35
Ga je nu de cpu vervangen omdat hij oud is of omdat hij te traag is?

Het is namelijk een 3e generatie core i5.
Waarom is de Xeon die je hebt gevonden dan uit generatie 2? Bovendien past die niet op een socket 1150 en heeft maar 4 threads. Schiet je dus erg weinig mee op.

En als je een 1220 versie 3 bedoelt 4e generatie, dan heeft die geen hyperthreading, dus heb je nog steeds 4 threads.

Ook de andere CPU's die hier genoemd worden zijn nogal bijzonder.

Een 6500 bijvoorbeeld is nog steeds 4 cores, 4 threads en maar 20-30% sneller dan wat je nu hebt. En het platform wil dan wel DDR4.( Ja, het kan ook DDR3 aan, maar dan moet je volgens de specs ook DDR3L draaien).

Een Xeon D 1521 is gen 5 en draait van 2,4-2,7 GHz. Is ook maar 20% sneller dan je huidige chip in Passmark. En dat komt omdat hij 8 threads heeft ipv 4. Singlethreaded is hij dus gelijk of zelfs trager dan de huidige processor.

Mijn inziens wordt het dus:

1) een socket 1155 core i7 4 cores 8 threads, bv een 2600(k)/3770(k), die krijg je waarschijnlijk op 3.8 (2600(k)/3.9 Ghz 3770(k) max met het huidige bord (maximale turbo-snelheid instellen voor alle cores): Alleen cpu nodig. (Als je een k-variant hebt, kun je overclocken, maar dan heb je weer een nieuwe moederbord nodig, dus dat zou ik vergeten.)

2) Dan kun je nog voor het 1150-platform gaan met een i7 (4c/8thr) om je DDR3 te kunnen hergebruiken. Kom je standaard op 3.9 Ghz (4770(k), 4,0 Ghz (4790) of 4,4 Ghz (4790k) Ook moederbord nodig. Duurder bord als je verder wilt overklokken. Zonder overclocken relatief weinig extra performance tov een 2600(k)/3770(k).

3) Anders de genoemde i5 8400 op een socket 1151v2-bord. Dan moet je wel over op DDR4. Ook nog nieuw geheugen nodig. Aanzienlijk meer power dan optie 1 of 2.

[ Voor 20% gewijzigd door White Feather op 08-04-2018 15:41 ]

Alle reacties

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:50

OverloadOfRed

Bla, blabla

Grappig, ik heb dezelfde cpu/mobo combo in mijn oude pc zitten :D

Als je echt een ddr3 systeem wil behouden moet het volgens mij wel goedkoper kunnen. Maak eens een lijstje in de pricewatch (draadje met tips staat bovenaan deze sectie).
Vind het wel vreemd dat je een upgrade wil, maar dan een oude versie wil behouden, ik denk dat je er meer aan hebt om je oude systeem in onderdelen te verkopen en dan nieuwe moderne hardware te halen.
Een i5 8400 bijvoorbeeld met een van de nieuwe goedkope 1151(v2) sockets moet denk ik prima aan je eisen voldoen. 6 core voor een prima prijs. Mocht je met quad uit de voeten kunnen is de i3 8100 ook wel een kleine upgrade.

AMD heb ik geen ervaring mee dus daar zal ik je niet in adviseren.

Al met al lijkt mijn conclusie: als je hardware nog prima werkt en je wil een kleine upgrade, check waar je bottleneck zit. Is het echt je ram kan je een paar ddr3 stickjes erbij prikken in je huidige mobo. Wil je een upgrade naar betere cpu, raad ik je aan om voor een coffee lake systeem te gaan. Prima prestaties, maar verwacht niet dat je met 300 euro klaar bent. Nieuwe voeding/cpu/mobo/ram gaat je rond de 600 euro kosten.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• Pascal Bouman
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-03 16:34
wat OverloadOfRed al zij 300 gaat niet lukken en zeker niet als naar xeon en supermicro gaat kijken
ik snap ook dat hij geen ryzen aan beveeld.
ik het ryzen als desktop en dit werkt goed zeker als je meer core's wil maar ik weet niet op server VM hier op werken je hebt toch Virtualization weet niet of dit werk op ryzen(hij heeft het wel)
en als je naar een ouder xeon kijkt probeer dan wel pci 3,0 te houden
ik zat te denken aan een i5 6500 te denken 6600 kan ook omdat deze nog wel redelijk goed koop zijn te vinden het is wel 4 core's
ryzen heeft ook Virtualization nodig maar weet niet of dit werk als het niet uit maakt kan je beter ryzen nemen (mischien die aankomende)wat deze heeft meer core's als je echt de core's nodig hebt
en je voeding als het een 80 puls zilver/gold is niks aan doen is nog wel goed

[ Voor 3% gewijzigd door Pascal Bouman op 07-04-2018 13:14 ]

Verwijderd

Ikzelf heb een jaar geleden de overstap van een HP microserver (gen7) naar een zelfbouw op basis van een Supermicro mini itx mobo: http://www.supermicro.com...eon/d/X10SDV-4C-TLN2F.cfm
Dit in een bitfenix prodigy case.
Ik heb hierop ProxMox 5.x geinstalleerd en draai daarop diverse VM's en containers die uitgeven dan je alle services verzorgen.
Je zal iets meer moeten uitgeven dan je beraamde EUR300,- maar je krijgt daar echt een berg mogelijkheden voor terug. Daar komt bij dat de Xeon D1521 processor op dat mobo behoorlijk zuiing is.
Mijn server verbruikt gemiddeld 50W met 1x 60GB SSD voor cache, 1 x 250GB HDD voor ProxMox en 2x 2TB HDD WD red voor alle data en de VM's. Ideaal zou zijn om een kleine NAS erbij te hebben voor proxmox backups. Server backups gaan naar TransIP Stack. Deze worden versleuteld via webdav verstuurd.

Als je voor ProxMox gaat, neem dan zeker ECC geheugen!

Kijk ook eens naar NethServer Een zeer modulaire, op CentOS gebaseerde distributie.
Ik heb zelf 2 NethServer VM's draaien: 1 als Gateway en 1 voor alle overige services.
Daarnaast nog een CT voor Calibre en tot voor kort een CT met Unifi controller. Ik heb alleen nu mijn Unifi's verkocht en de controller CT staat niet meer aan.
Proxmox is echt een verademing. In een paar tellen heb ik een nieuwe NethServer instance draaien vanuit een template. Ik test veel voor de NethServer community en dit helpt echt.

Acties:
  • Beste antwoord

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:35
Ga je nu de cpu vervangen omdat hij oud is of omdat hij te traag is?

Het is namelijk een 3e generatie core i5.
Waarom is de Xeon die je hebt gevonden dan uit generatie 2? Bovendien past die niet op een socket 1150 en heeft maar 4 threads. Schiet je dus erg weinig mee op.

En als je een 1220 versie 3 bedoelt 4e generatie, dan heeft die geen hyperthreading, dus heb je nog steeds 4 threads.

Ook de andere CPU's die hier genoemd worden zijn nogal bijzonder.

Een 6500 bijvoorbeeld is nog steeds 4 cores, 4 threads en maar 20-30% sneller dan wat je nu hebt. En het platform wil dan wel DDR4.( Ja, het kan ook DDR3 aan, maar dan moet je volgens de specs ook DDR3L draaien).

Een Xeon D 1521 is gen 5 en draait van 2,4-2,7 GHz. Is ook maar 20% sneller dan je huidige chip in Passmark. En dat komt omdat hij 8 threads heeft ipv 4. Singlethreaded is hij dus gelijk of zelfs trager dan de huidige processor.

Mijn inziens wordt het dus:

1) een socket 1155 core i7 4 cores 8 threads, bv een 2600(k)/3770(k), die krijg je waarschijnlijk op 3.8 (2600(k)/3.9 Ghz 3770(k) max met het huidige bord (maximale turbo-snelheid instellen voor alle cores): Alleen cpu nodig. (Als je een k-variant hebt, kun je overclocken, maar dan heb je weer een nieuwe moederbord nodig, dus dat zou ik vergeten.)

2) Dan kun je nog voor het 1150-platform gaan met een i7 (4c/8thr) om je DDR3 te kunnen hergebruiken. Kom je standaard op 3.9 Ghz (4770(k), 4,0 Ghz (4790) of 4,4 Ghz (4790k) Ook moederbord nodig. Duurder bord als je verder wilt overklokken. Zonder overclocken relatief weinig extra performance tov een 2600(k)/3770(k).

3) Anders de genoemde i5 8400 op een socket 1151v2-bord. Dan moet je wel over op DDR4. Ook nog nieuw geheugen nodig. Aanzienlijk meer power dan optie 1 of 2.

[ Voor 20% gewijzigd door White Feather op 08-04-2018 15:41 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Neem eens een kijkje in het volgende topic Het grote zuinige server topic - deel 2
Pagina: 1