Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:31
Mijn vriendin is bezig met een start-up, en een onderdeel van de startup is ook fotografie, en dan met name portret/business fotografie.

Nu heb ik mijn camera ter beschikking gesteld om te oefenen:

Olympus E-3 Spiegelreflex
Olympus 14-54mm f2.8-3.5 II
Olympus ED 12-60mm f2.8-4.0 SWD

Maar ze wil nu toch langzaam aan een eigen set gaan aanschaffen.

Door het oefenen is ze wel van mening dat de E-3 wat "lomp" is. En het wel iets compacter mag. Qua lenzen is herbruikbaarheid een optie, maar is niet direct een pré!

Zelf zat ik te denken als we wel bij Olympus blijven een systeemcamera te pakken:

OM-D EM5
OM-D EM10

Dan kan je de lenzen eventueel gebruiken.

Anderzijds zijn er veel competitors in de markt, en heb ik zelf ook een zwak voor Sony qua kwaliteit en camera's. Nadeel is wel het lenzen aanbod en ik vind de compactcamera's niet heel mooi (muv A7 serie)

Qua budget een max. 1500,- euro om mee te beginnen. In geval van Olympus is dat dan puur body en eventueel een adapter ring. Ander merk dienen we body + lens voor dit bedrag in ogenschouw te nemen.

Eisen:
- Portret/business fotografie (lens daarop afstemmen)
- Draaibaar scherm voor eventueel blog (niet persé business necessary maar wel handig)
- Filmen dient wel mogelijk te zijn.
- Compacte body
- Zoeker op de camera ipv alleen scherm

Hoop wat tips te kunnen krijgen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Welke camera's is verder gekeken naast de Olympus. Je geeft aan Sony, maar welke Sony camera's heb je gekeken. Tevens zijn merken als Fujifilm ook een optie?

Als ik het zo lees gezien je budget zou ik zeggen blijf bij Olympus. En ga vanwaaruit mooie set bouwen. Of wenst ze liever een APS-C of Full Frame systeemcamera?

Je geeft aan objectief aanbod beperkt is voor Sony. Dit valt best mee als ik deze lijst zie--> Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 06-04-2018 10:38 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Qua Sony zat ik te denken aan de A6300 met een lens erbij die geschikt is voor de doeleinden die zij wil gebruiken.

Goed om te lezen dat Sony het aanbod van objectieven heeft vergroot. Dat was een tijdje terug wel anders. (ben er een tijdje uit qua fotografie ;))

Full Frame is zeker geen noodzaak, maar als dat in de range valt dan kan het een optie zijn. Heb ik eerlijk gezegd niet helemaal in verdiept. Fujifilm ken ik alleen qua naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:00
als ik dit soort topics voorbij zie komen waarbij een camera gezocht wordt voor iemand anders, dan heb ik bij de eisen die gesteld worden de volgende vraag:

Zijn het de eisen die jouw vriendin stelt, of zijn het jouw eisen?

en bij de eisen zie ik ook een paar wensen staan....
Ga eens splitsen in eisen en wensen, en zet dan eens de eisen in prioriteit van hoog naar laag.

dan is er al een veel beter advies te geven.

[ Voor 8% gewijzigd door 107mb op 06-04-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 16:54

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Business / portret, filmen en flip-out screen?

Ik zeg: EM5-II met 2 of 3 mooie primes en klaar is Kees. De 45mm 1.8 is absoluut aanrader voor portretten. En dan waarschijnlijk niet iets wijders voor groepsfoto's. 25mm of zelfs 17/15mm. Afhankelijk van wat je precies bedoelt met "business fotografie".

Of iets vergelijkbaars van Sony (A6000 / 6300) maar die zitten wat minder goed in de APS-C primes.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
107mb schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:02:
als ik dit soort topics voorbij zie komen waarbij een camera gezocht wordt voor iemand anders, dan heb ik bij de eisen die gesteld worden de volgende vraag:

Zijn het de eisen die jouw vriendin stelt, of zijn het jouw eisen?

en bij de eisen zie ik ook een paar wensen staan....
Ga eens splitsen in eisen en wensen, en zet dan eens de eisen in prioriteit van hoog naar laag.

dan is er al een veel beter advies te geven.
Eerste instantie waarvoor het gebruikt gaat worden:

- Portrait
- Business fotografie

Imagocoach is het beroep, en hierin begeleid je mensen om hun imago meer te matchen met het bedrijf dat ze hebben. Hierbij is bijv. ook een goede presentatie nodig in de vorm van foto's en/of video's.

Aangezien zij minder verstand heeft van de technische aspecten, en ik iets meer is de vraag al snel bij mij gedropt qua materiaal keuze. Zodoende lijkt het ook meer dat het mijn eisen zijn, al is het wel zo dat ik het doel van het bedrijf in mijn achterhoofd hou.

Eisen:

- Compactheid, ze zal veel op pad moeten.
- Goed objectief/objectieven voor portret/business fotografie
- Mogelijkheid tot filmen (1080p is prima, 4K niet noodzakelijk wel leuk als het kan)
- Kantelbaar scherm ivm filmen/vlog oid.

Wensen:
- Zoeker op de camera
- Olympus al in huis, dan blijven bij Olympus?

Nice to have:
- Fullframe (mits haalbaar qua budget)

Budget: 1500,- euro

Zo zou het dan ongeveer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is business fotografie? Portretten (maar dan toevallig van iemand in pak)? Kantoren/interieurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zo iets als Maurice doet ? Ik durf het ook niet te zeggen :)
https://www.mauricejager.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Superdaantje schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:34:
Zo iets als Maurice doet ? Ik durf het ook niet te zeggen :)
https://www.mauricejager.com
Zoiets inderdaad, maar dan ook matchend bij het bedrijf.

Als je zoekt op Imagocoach dan verduidelijkt het mogelijk wat meer. Je bedrijf heeft een bepaalde uitstraling en zelf ben je als eigenaar de vertegenwoordiger van je bedrijf. Je wil dus dat je imago matched met de identiteit en uitstraling van je bedrijf. Dit wil je ook uitstralen op basis van de foto's die je op je website hebt/profiel foto (portret dus) etc.

Anderzijds komt er meer bij kijken. Het fotograferen is een optie bij een imagocoach.

Geen idee hoe ik het anders moet verwoorden, niet mijn core business :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dan ben ik bang dat je beetje verkijkt op hoe je deze vorm van fotografie aanvliegt. Komt toch iets meer bij kijken dan alleen camera.

Je budget lijkt heel ruim, maar zal zeker je keuze beperken. Heb je naast camera en objectief nog licht, reflectors etc. nodig?

We hebben het nu over camera's met verschillende sensor formaten.(Micro Four Thirds, APS-C of Full Frame) Verstandig is om hier een keuze tussen te maken. En vandaar kun je keuze maken voor camera en bijbehorend glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk ook dat verlichting hier heel belangrijk bij gaat zijn.
Dit type fotografie kan goed met veel merken - maar uiteindelijk moet je vriendin ermee werken. Ik zou dan ook adviseren om bij een winkel langs te gaan en de verschillende camera beet te houden, te gebruiken, de menu's/instellingen proberen, etc. Dat geeft hopelijk al een beetje richting qua afmetingen, body stijl of merk.

Verder is het goed om af te vragen of mooie primes een optie zijn, of dat ze het meest met een zoomlens wil werken.

Als laatste: vergeet de software zoals Lightroom + Photoshop (licentie + eventueel cursus) niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het belangrijkste is denk ik meer dat ze niet op de stoel van de fotograaf moet willen gaan zitten is een vak apart maar wel een voorbeeld van de uitstraling en beeld wat de klant moet zoeken kan maken. Ik zou dan eerder voor een pro compact gaan of een systeem camera. liefst zo'n groot mogelijke sensor met de meest lichtsterke lens en een zoom bereikje iets van 24 tot 70mm is genoeg. Hiermee kan ze wat met DOF en tele groothoek doen. De rest maakt het al gauw complex en een hele studio is leuk voor de schoolfotograaf die serie werk doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=54824593,noline]

...

Imagocoach is het beroep, en hierin begeleid je mensen om hun imago meer te matchen met het bedrijf dat ze hebben. Hierbij is bijv. ook een goede presentatie nodig in de vorm van foto's en/of video's.

...
Vanuit deze omschrijving zou ik eerder kijken naar een high end-compact camera - iets als de Sony RX100 (gelijk ook een stuk goedkoper)

Reden hiervoor is dat ik veronderstel dat de gecoachede mensen eventueel ook later in de weer moeten met wat ze van je vriendin geleerd hebben - een 'ingewikkelde', ' professionele' of 'dure' camera zal dat niet aanmoedigen. Een premium compact zou veel minder in de weg liggen, en toch al een stuk mooiere resultaten opleveren ten opzichte van de smafo.

Houdt er ook rekening mee dat het geen overbodige luxe zou zijn om een (identieke) camera in reserve achter de hand te hebben. Spullen gaan nu eenmaal kapot, en het zal gegarandeerd op een ongelegen moment een keer gebeuren. Dan is het handig als je in een vloeiende beweging je reserve toestel kan pakken en gewoon door kunt gaan met de coaching. Het staat bovendien nogal onprofessioneel als je tien minuten met de camera staat te stoeien ipv te coachen ^_^

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Wicked-Game Als ik het verhaal zo lees, dan zou een A6000 meer dan prima zijn.

Een fantastische lens voor portretten is de 50mm en dan heb je nog een leuk budget over voor een flitserset, wat statieven, en softboxen.

De Godox lijn heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding, dus een suggestie vanuit mijn kant zou zijn 1 of 2x een AD200 en dan blijf je mooi rond het budget.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:00
Verwijderd schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:49:
[...]

Vanuit deze omschrijving zou ik eerder kijken naar een high end-compact camera - iets als de Sony RX100 (gelijk ook een stuk goedkoper)

Reden hiervoor is dat ik veronderstel dat de gecoachede mensen eventueel ook later in de weer moeten met wat ze van je vriendin geleerd hebben - een 'ingewikkelde', ' professionele' of 'dure' camera zal dat niet aanmoedigen. Een premium compact zou veel minder in de weg liggen, en toch al een stuk mooiere resultaten opleveren ten opzichte van de smafo.
als je een coach inhuurt voor +/- 100 euro per uur, en deze coach komt met een compact = hobby-camera aanzetten, geef je ook het verkeerde signaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

107mb schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:29:
[...]

als je een coach inhuurt voor +/- 100 euro per uur, en deze coach komt met een compact = hobby-camera aanzetten, geef je ook het verkeerde signaal af.
Lijkt me niet - men huurt een coach immers om iets te leren (dat hoop ik toch ten minste) en niet om onder de indruk te zijn van een camera.

Het is imo al zelfs twijfelachtig of het nuttig is voor de coaching om met een camera aan te komen ipv gewoon een telefoon te gebruiken. De omschrijving had het echter ook over portretten en eventueel vlogs, punten waar de smafo nog net niet goed genoeg voor is om professionelere beelden te maken maar waar de premium compact meer dan afdoende voor is.

Edit: typos

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:50:
[...]

Lijkt me niet - men huurt een coach immers om iets te leren (dat hoop ik toch ten minste) en niet om onder de indruk te zijn van een camera.

Het is imo al zelfs twijfelachtig of het nuttig is voor de coaching om met een camera aan te komen ipv gewoon een telefoon te gebruiken. De omschrijving had het echter ook over portretten en eventueel vlogs, punten waar de smafo nog net niet goed genoeg voor is om professionelere beelden te maken maar waar de premium compact meer dan afdoende voor is.

Edit: typos
Niet? Dus die covers die fotomagazine's jaren geleden met een Sony Z2 schoten zijn tóch gewoon crap, i knew it !
Met een goede smartphone camera, lampen, softbox, achtergrond, ect. kun je gewoon foto's maken waarbij de gemiddelde Linkedin/social media gebruiker het verschil niet eens zal zien. En dus ook gewoon tijdschriftcover waardig.

Zoals je zelf ook al half zegt heb ik liever iemand met een goede smartphone die weet wat hij doet en dat kan overbrengen dan iemand met een "professionele camera" maar er geen snars van snapt.

Zeker als coach zou ik me minder druk maken over de apparatuur en meer over het hoe/wat/waarom aspect en hoe je dat kunt realiseren.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op zondag 8 april 2018 @ 23:55:
[...]

Niet? Dus die covers die fotomagazine's jaren geleden met een Sony Z2 schoten zijn tóch gewoon crap, i knew it !
Met een goede smartphone camera, lampen, softbox, achtergrond, ect. kun je gewoon foto's maken waarbij de gemiddelde Linkedin/social media gebruiker het verschil niet eens zal zien. En dus ook gewoon tijdschriftcover waardig.

Zoals je zelf ook al half zegt heb ik liever iemand met een goede smartphone die weet wat hij doet en dat kan overbrengen dan iemand met een "professionele camera" maar er geen snars van snapt.

Zeker als coach zou ik me minder druk maken over de apparatuur en meer over het hoe/wat/waarom aspect en hoe je dat kunt realiseren.
Niet helemaal mee eens. Zeker met de technische kwaliteitsverhoging van de afbeeldingen die facebook in de laatste jaren heeft gehad plus de verbeteringen van de beeldschermen op de telefoon is het verschil, ook voor veel leken, goed te zien. Men zal het misschien niet kunnen plaatsen, maar wel opmerken dat de plaatjes er 'mooier' uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Frogmen schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:27:
Het belangrijkste is denk ik meer dat ze niet op de stoel van de fotograaf moet willen gaan zitten is een vak apart maar wel een voorbeeld van de uitstraling en beeld wat de klant moet zoeken kan maken. Ik zou dan eerder voor een pro compact gaan of een systeem camera. liefst zo'n groot mogelijke sensor met de meest lichtsterke lens en een zoom bereikje iets van 24 tot 70mm is genoeg. Hiermee kan ze wat met DOF en tele groothoek doen. De rest maakt het al gauw complex en een hele studio is leuk voor de schoolfotograaf die serie werk doet.
Mee eens, het is niet het doel om als een professioneel fotograaf aan het werk te gaan. Core business is het mensen coachen in imago, hoe jezelf presenteren maar ook je bedrijf te presenteren. Dat daarbij fotografie bij hoort is een optie.

Het is zoals je als schetst ook mijn idee geweest om voor een systeem camera te gaan. Enerzijds omdat je toch iets met objectieven kan doen, anderzijds omdat compactheid een vereisten is.
Unidentified schreef op zondag 8 april 2018 @ 19:02:
@Wicked-Game Als ik het verhaal zo lees, dan zou een A6000 meer dan prima zijn.

Een fantastische lens voor portretten is de 50mm en dan heb je nog een leuk budget over voor een flitserset, wat statieven, en softboxen.

De Godox lijn heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding, dus een suggestie vanuit mijn kant zou zijn 1 of 2x een AD200 en dan blijf je mooi rond het budget.
Thanks voor de suggestie ga dit doorgeven, en zelf ook even in verdiepen.

Pagina: 1