Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-06-2022
Ik loop vaak tegen het probleem dat mijn Schijf op 100% is. Dit kan ik zien via "Taakbeheer". Ik kom dit probleem vaak tegen als ik mijn PC opstart en als ik aan het gamen ben.
Bij opstarten ligt het vaak aan Chrome die zomaar opstart en naar de pagina gaat waar ik gebleven was. En aan mijn "Systeem". Deze is het allervaakst het probleem.
Tijdens het gamen is het natuurlijk de game die er voor zorgt dat mijn Schijf 100% is.

Voor het opstarten heb ik al een paar dingen uitgeprobeerd. Ik heb Glary utility's gedownload en een aantal programma's uitgezet. Ik heb hier ook gezocht naar Chrome maar kan die niet vinden.
Ook heb ik in services superfetch en windows search uitgezet. Dit heeft niet veel geholpen.

Is er misschien een mogelijkheid om een hardware onderdeel te vervangen? ik heb niet een al te beste PC

PC:

Processor: Intel Core i5-6400 CPU 2,70 GHz 2,71 GHZ

GPU: Nvidea Geforce 1060 mini van Zotac

Geïnstalleerd RAM-geheugen: 8,00 GB

Type Systeem: 64-bit

Windows 10

De PC
pricewatch: HP Pavilion 550-150ND

Ook als u een idee heeft wat aan vervanging toe is en niks met het probleem te maken heeft mag u dat ook melden.

EDIT:
Ik sluit deze topic, ik heb genoeg informatie gekregen over het probleem. Ik ga doen wat ik allemaal te horen heb gekregen. Hartstikke bedankt mensen!
Als u nog vragen of suggesties heeft kunt u mij persoonlijk een berichtje sturen.

Martijn

[ Voor 8% gewijzigd door Pandasty op 08-04-2018 18:36 . Reden: Genoeg informatie gekregen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Er zit volgens die link een 5400rpm schijf in. Die zijn niet al te snel. Zou er zelf een ssd inzetten. Dan werkt alles een stuk sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee dingen die me te binnen schieten:

- hoe vol is je HDD?
- en is het inderdaad de 5400RPM disk uit de produkt-link?

Mogelijk, maar misschien dat je dat even met een vriend of op werk kan vragen; leen een SSD, installeer even in een avondje Windows en je drivers en kijk het een dag of wat aan.

Neem aan dat het gedrag "nieuw" is en dat je de PC wel al een flinke tijd hebt kunnen gebruiken zonder de 100% belasting?
.Maarten schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:49:
Er zit volgens die link een 5400rpm schijf in. Die zijn niet al te snel. Zou er zelf een ssd inzetten. Dan werkt alles een stuk sneller.
+
Arunia schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:50:
Wat @.Maarten ook al zegt. De Harde schijf is een trage schijf a 5400rpm. Als je toch al iets vervangt, dan zou ik die vervangen voor een SSD. Daar komt iig die 100% vandaan.
Ik heb het al vaker gezegd op GoT; dat excuus van "een SSD maakt het magisch beter" ben ik wel een beetje klaar mee. Er komt iemand met een klacht over een machine en zolang die klacht uit het niets is ontstaan terwijl de PC misschien al een jaar of langer vlekkeloos werkt, is er dus iets anders gebeurd of aan de hand. Who knows is het een smerig stuk virus en als je dan een SSD erin zet, heb je kans dat het net zo traag blijft.

[ Voor 53% gewijzigd door MAX3400 op 05-04-2018 23:00 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
Wat @.Maarten ook al zegt. De Harde schijf is een trage schijf a 5400rpm. Als je toch al iets vervangt, dan zou ik die vervangen voor een SSD. Daar komt iig die 100% vandaan.

@MAX3400 dat zeg je dan tegen iemand die in topics over budget pc's aan geeft dat een ssd niet een noodzaak is.
Maar je hebt gelijk. Het kan makkelijk iets anders zijn. Had er deze keer niet echt over nagedacht.

[ Voor 38% gewijzigd door Arunia op 05-04-2018 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mechanische harde schijven (een pleonasme, een SSD is geen harde schijf ;)) zijn enorm traag, daarom duurt het zo lang voordat Windows is gestart, het is de schijf die de rest van het systeem ophoudt. Een uitleg voor dummy's, een harde schijf werkt enigszins hetzelfde als een CD of een oude LP, je hebt een kop die over de schijf heen gaat die draait (tegenwoordig vaak meerdere platen per harde schijf), om data er van af te halen moet die kop veel op en neer bewegen - aangezien i.t.t. tot een LP niet alle data die je nodig hebt achter elkaar netjes bij elkaar staat - en dat gaat traag. Bij een SSD kan de data veel sneller worden afgelezen omdat het niet mechanisch van aard is maar de data in transistors wordt opgeslagen die kunnen worden gelezen zogauw de stroompjes op de plaats zijn gekomen. Snelheid van elektrische stroom vs. snelheid waarmee je zo'n kop beweegt. Een harde schijf is technologisch indrukwekkend maar het is traag, het slijt snel en het maakt ook nog eens veel herrie. Het is goed voor massaopslag (video's, lossless gecomprimeerde audio, boeken...) maar eigenlijk moet je het niet meer gebruiken voor je besturingssysteem en veel programma's.

Stop een SSD in een 10 jaar oude computer en het voelt als nieuw voor de gebruiker. De prijzen van SSD's zijn de afgelopen gelukkig flink beetje gezakt nadat ze tijdelijk iets duurder werden. Ik raad van harte aan om deze te kopen: 500 GB voor €115 van het beste SATA-model wat er is pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
Een van 250 GB van eender welk merk raad ik af want je betaalt veel meer per GB (€75 voor 250 GB vs. of misschien vanaf €71-72 als het wat trager mag zijn wat bij jouw huidige systeem allicht niet uitmaakt maar ooit ga je waarschijnlijk een nieuwe computer gebruiken) en die extra ruimte is best fijn. Hell, misschien koop ik er zelf een, een half jaar geleden betaalde je €170 voor de 750 Evo (500 GB). Ook goed om te weten: vaak zijn kleinere SSD's trager (bij Samsung is het verschil volgens mij verwaarloosbaar klein maar bij sommige andere merken zie je wel een fors verschil), dat heeft een technologische reden maar dat doet er nu niet toe.
Mocht je 1 TB overwegen, dan is Crucial MX500 mogelijk een betere keuze dan de Samsung 850 Evo, het is iets trager maar je merkt het verschil niet als je het gebruikt en zeker niet op een ouder systeem. Daarom hoor je vaak Crucial aanbevolen, het was aanzienlijk goedkoper maar Crucial is niet in prijs gezakt terwijl Samsung wel in prijs is gezakt.

Houd er rekening mee dat je bij een SSD ongeveer 15% ruimte verliest die je niet kan gebruiken om data op te slaan om de levensduur van de SSD te verlengen en de performance beter te maken. Houdt er rekening mee dat de geadverteerde waarde van grootte van bestanden schijven kan afwijken van de waarde die Windows weergeeft aangezien de een een base van 1024 (macht van 2) neemt en de ander een base van 1000 neemt.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
MAX3400 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:50:
Twee dingen die me te binnen schieten:

- hoe vol is je HDD?
- en is het inderdaad de 5400RPM disk uit de produkt-link?

Mogelijk, maar misschien dat je dat even met een vriend of op werk kan vragen; leen een SSD, installeer even in een avondje Windows en je drivers en kijk het een dag of wat aan.

Neem aan dat het gedrag "nieuw" is en dat je de PC wel al een flinke tijd hebt kunnen gebruiken zonder de 100% belasting?

[...]

+
[...]

Ik heb het al vaker gezegd op GoT; dat excuus van "een SSD maakt het magisch beter" ben ik wel een beetje klaar mee. Er komt iemand met een klacht over een machine en zolang die klacht uit het niets is ontstaan terwijl de PC misschien al een jaar of langer vlekkeloos werkt, is er dus iets anders gebeurd of aan de hand. Who knows is het een smerig stuk virus en als je dan een SSD erin zet, heb je kans dat het net zo traag blijft.
Hardstikke bedankt voor je helpvolle comment.
Ik heb de pc al twee jaar en zo'n jaar geleden begon dit probleem steeds heftiger te worden.

Een virus lijkt me stug (ik ben geen expert) want ik run vaak Avast en malware Antibytes.

Ik ga kijken voor een SSD morgen.

Fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:01:
Mechanische harde schijven (een pleonasme, een SSD is geen harde schijf ;)) zijn enorm traag, daarom duurt het zo lang voordat Windows is gestart, het is de schijf die de rest van het systeem ophoudt. Een uitleg voor dummy's, een harde schijf werkt enigszins hetzelfde als een CD of een oude LP, je hebt een kop die over de schijf heen gaat die draait (tegenwoordig vaak meerdere platen per harde schijf), om data er van af te halen moet die kop veel op en neer bewegen - aangezien i.t.t. tot een LP niet alle data die je nodig hebt achter elkaar netjes bij elkaar staat - en dat gaat traag. Bij een SSD kan de data veel sneller worden afgelezen omdat het niet mechanisch van aard is maar de data in transistors wordt opgeslagen die kunnen worden gelezen zogauw de stroompjes op de plaats zijn gekomen. Snelheid van elektrische stroom vs. snelheid waarmee je zo'n kop beweegt. Een harde schijf is technologisch indrukwekkend maar het is traag, het slijt snel en het maakt ook nog eens veel herrie. Het is goed voor massaopslag (video's, lossless gecomprimeerde audio, boeken...) maar eigenlijk moet je het niet meer gebruiken voor je besturingssysteem en veel programma's.

Stop een SSD in een 10 jaar oude computer en het voelt als nieuw voor de gebruiker. De prijzen van SSD's zijn de afgelopen gelukkig flink beetje gezakt nadat ze tijdelijk iets duurder werden. Ik raad van harte aan om deze te kopen: 500 GB voor €115 van het beste SATA-model wat er is pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
Een van 250 GB van eender welk merk raad ik af want je betaalt veel meer per GB (€75 voor 250 GB vs. of misschien vanaf €71-72 als het wat trager mag zijn wat bij jouw huidige systeem allicht niet uitmaakt maar ooit ga je waarschijnlijk een nieuwe computer gebruiken) en die extra ruimte is best fijn. Hell, misschien koop ik er zelf een, een half jaar geleden betaalde je €170 voor de 750 Evo (500 GB). Ook goed om te weten: vaak zijn kleinere SSD's trager, dat heeft een technologische reden maar dat doet er nu niet toe.
Mocht je 1 TB overwegen, dan is Crucial MX500 mogelijk een betere keuze dan de Samsung 850 Evo, het is iets trager maar je merkt het verschil niet als je het gebruikt en zeker niet op een ouder systeem. Daarom hoor je vaak Crucial aanbevolen, het was aanzienlijk goedkoper maar Crucial is niet in prijs gezakt terwijl Samsung wel in prijs is gezakt.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga morgen kijken voor een SSD.

Fijne avond,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pandasty schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:15:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik ga morgen kijken voor een SSD.

Fijne avond,
Wacht niet te lang tenzij je niet de komende weken al een SSD wil kopen, deze aanbieding verloopt snel en het gaat de komende weken waarschijnlijk niet beter worden. ;)
Ik houd die prijzen al 2 jaar als een havik in de gaten, neem het rustig van mij aan dat dit momenteel een topdeal is. Het kan over een jaar nog beter zijn maar zo goed is het lang niet geweest.
Ik denk overigens dat jouw systeem goed genoeg is dat jij wel het verschil zou merken tussen een tragere en snellere SATA-SSD. Jij hebt SATA-600 en je CPU is niet slecht (niet top maar ook niet slecht).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Een SSD is zeker aan te raden, de pc is de upgrade waard. Maar ik ben het met Max eens dat constant 100% load niet alleen aan de HDD is te wijten. Win10 wordt niet blij van een HDD, met name als je een PC niet iedere dag gebruikt wil windows update wel eens een half uur zitten "rammen" maar dat hoort op een gegeven moment wel te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou ook eens kijken naar geheugen. 8GB RAM is tegenwoordig niet meer zoveel.
Het hangt er natuurljk vanaf wat voor games je speelt en wat je allemaal doet maar merkte op mijn eigen PC dat een aantal tabs open in Edge/Chrome alleen al met wat youtube streams, etc open al behoorlijk wat RAM aan het vreten was (zag het RAM gebruik van processen chrome.exe of edge oplopen naar 2GB)

Dus voordat je het weet wordt je pagefile op disk flink aangesproken en dat ga je met een HDD zeker merken en voelen.

Verdubbel dan dat RAM eens en kijk ook eens naar de software op de PC. Als je zo'n HP pavillion uit de doos haalt zit er een enorme sloot bloatware en meegleverde meuk op met allerlei leuke achtergrond procesjes die zogenaamd nodig zijn om je PC snel en up-to date te houden maar in werkelijkheid alleen maar onzin zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 06-04-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty

Een van 250 GB van eender welk merk raad ik af want je betaalt veel meer per GB (€75 voor 250 GB vs. of misschien vanaf €71-72 als het wat trager mag zijn wat bij jouw huidige systeem allicht niet uitmaakt maar ooit ga je waarschijnlijk een nieuwe computer gebruiken) en die extra ruimte is best fijn. Hell, misschien koop ik er zelf een, een half jaar geleden betaalde je €170 voor de 750 Evo (500 GB). Ook goed om te weten: vaak zijn kleinere SSD's trager (bij Samsung is het verschil volgens mij verwaarloosbaar klein maar bij sommige andere merken zie je wel een fors verschil), dat heeft een technologische reden maar dat doet er nu niet toe.

Houd er rekening mee dat je bij een SSD ongeveer 15% ruimte verliest die je niet kan gebruiken om data op te slaan om de levensduur van de SSD te verlengen en de performance beter te maken. Houdt er rekening mee dat de geadverteerde waarde van grootte van bestanden schijven kan afwijken van de waarde die Windows weergeeft aangezien de een een base van 1024 (macht van 2) neemt en de ander een base van 1000 neemt.
Hallo,

Helpt die Samsung SSD alleen bij het opstarten. Daar zit er standaard al een van in namelijk (geen Samsung, een standaard ding)
Of helpt die Samsung SSD met alles. Daarmee bedoel ik dat als m'n pc is opgestart en ik ga een spel spelen dat terwijl ik speel m'n schijf geen 100% meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pandasty schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:12:
[...]

Hallo,

Helpt die Samsung SSD alleen bij het opstarten. Daar zit er standaard al een van in namelijk (geen Samsung, een standaard ding)
Of helpt die Samsung SSD met alles. Daarmee bedoel ik dat als m'n pc is opgestart en ik ga een spel spelen dat terwijl ik speel m'n schijf geen 100% meer is.
Tuurlijk (niet...).

Mogen we nu raden op welke disk welke data staat en hoe die data op welk moment uitgelezen moet worden bij opstarten, spelen, afsluiten, etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty

MAX3400 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:13:
[...]

Tuurlijk (niet...).

Mogen we nu raden op welke disk welke data staat en hoe die data op welk moment uitgelezen moet worden bij opstarten, spelen, afsluiten, etc?
Wat moet er allemaal uit voordat die ssd er in kan. Volgens mij zit er een nog anderen standaard SSD in, die het opstarten sneller zou moeten maken. Als die Samsung SSD er in gaat neem ik aan dat die 5400rpm schijf er uit moet.

Misschien een stomme vraag maar ik ben niet zo super bekend met al deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
Zo te zien is het tijd om een PRTSCN van Speccy te posten om te zien wat er werkelijk in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Windows zit wrs te kutten (wsearch service) en/of je hdd is op zijn einde aan't lopen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Kijk eerst eens in taskmanager wat nu deze hoge load veroorzaakt. Een ssd is mooi, maar lost niet de onderliggende oorzaak op:

-te weinig ram, waardoor er gestapt wordt of
-een proces dat je hdd bijzonder veel belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Pandasty schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:14:
ik run vaak Avast en malware Antibytes.
Vooral die virusscanners gebruiken op de achtergrond ontzettend veel snelheid :+ tel daarbij op de indexer van Windows Search en de sowieso al trage 5400rpm HDD en voila.

Je wil een SSD hebben en daarop een (bij voorkeur SCHONE!) installatie van Windows zetten en programma's die je regelmatig gebruikt. Games, foto's, data kunnen allemaal prima op de oude harde schijf blijven staan. Je kan dat gewoon naast elkaar gebruiken.

Er zijn op internet talloze filmpjes en websites te vinden die hier redelijk wat over uitleggen, lees je een beetje in en dan kan je dit prima zelf doen :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
White Feather schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:01:
Kijk eerst eens in taskmanager wat nu deze hoge load veroorzaakt. Een ssd is mooi, maar lost niet de onderliggende oorzaak op:

-te weinig ram, waardoor er gestapt wordt of
-een proces dat je hdd bijzonder veel belast.
In taakmanager is het 9 van de 10 m'n systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Uszka schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 19:09:
Zo te zien is het tijd om een PRTSCN van Speccy te posten om te zien wat er werkelijk in het systeem zit.
Steek die speccy fijn in de duistere krochten van het menselijke rectum. Dat is leuke software als je ouwe zooi draait, maar een beetje recente hardware wordt verkeerd uitgelezen.
Pandasty schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:45:
[...]

[...]

Wat moet er allemaal uit voordat die ssd er in kan. Volgens mij zit er een nog anderen standaard SSD in, die het opstarten sneller zou moeten maken. Als die Samsung SSD er in gaat neem ik aan dat die 5400rpm schijf er uit moet.

Andere SSD? Hoezo denk je dat? Maak eens een foto van de binnenkant van je PC dan?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
nelizmastr schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 22:04:
Steek die speccy fijn in de duistere krochten van het menselijke rectum.
Op USB stick of Sd kaart?
Dat is leuke software als je ouwe zooi draait, maar een beetje recente hardware wordt verkeerd uitgelezen.
Mijn ouwe zooi van 4 jaar, 2 jaar en 1 maand oud wordt exact uitgelezen. Dat zal op het nieuwere spul van TS dan niet werken idd ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
[...]

Steek die speccy fijn in de duistere krochten van het menselijke rectum. Dat is leuke software als je ouwe zooi draait, maar een beetje recente hardware wordt verkeerd uitgelezen.
[...]

Andere SSD? Hoezo denk je dat? Maak eens een foto van de binnenkant van je PC dan?
Ik heb foto's gemaakt. Maar ik heb blijkbaar het fotoalbum nodig. Daar heb ik niet genoeg karma voor. Wrf is dat voor systeem??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

Ik had hetzelfde probleem met mijn eigen 60 gb SSD.. Die is op een gegeven moment ook steeds 100 procent bezig. Leuke is dat taakbeheer en systemmonitor niet a angeeft dat er geschreven of gelezen word.. Even met het opstarten is het systeem normaal dan plots word ie traag en is mijn HDD op 100 procent bezig..

Ik heb dit idd opgelost door een andere ssd er in te zetten.. De kapotte SSD in een ander syteem geprobeerd en bingo zelfde probleem

Lees je SMART gegevens eens uit van je HDD

https://www.howtogeek.com...your-hard-drive-is-dying/

en voor het hosten van images heb je gewoon een image hoster nodig net als iedere andere tweaker..

pfft

https://nl.imgbb.com/

[ Voor 10% gewijzigd door Stronkie op 06-04-2018 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Pandasty schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:22:
[...]

Ik heb foto's gemaakt. Maar ik heb blijkbaar het fotoalbum nodig. Daar heb ik niet genoeg karma voor. Wrf is dat voor systeem??
Je kan gewoon foto-hosters zoals imgur gebruiken en daarbij de standaard BB-code [img] tags gebruiken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
[...]

[...]

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/d719Rc/IMG_20180406_230937.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ge1Xex/IMG_20180406_230948.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/exAQzx/IMG_20180406_231009.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hNMb6c/IMG_20180406_231016.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/eXp7CH/IMG_20180406_231027.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fRkEsH/IMG_20180406_231041.jpg
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gZRb6c/IMG_20180406_231052.jpg

Hier zijn de foto's. Ik hoop dat je er wat uit kan halen.
Nog een vraagje trouwens. Ik heb geen kabels meer over vanuit mijn voeding, die ik dan dus nodig heb voor die SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pandasty schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:45:
[...]

[...]

Zoals ik aangaf, alles wordt veel sneller gelezen van je SSD dan van je harde schijf en in het bijzonder als je veel kleine stukjes aaneensluitende data hebt. Alles laadt sneller, de harde schijf vertraagt bijna alles wat je met je computer doet. Je hebt een vrij stroomkabeltje en een vrije SATA-connector nodig, dat zijn dezelfde kabels als die aan je harde schijf zitten. 1 kabel loopt tussen de voeding en de harde schijf, de andere tussen een connector op het moederbord en de harde schijf aangezien die data zo via je moederbord naar andere hardware kan.
Als je geen geschikte stroomkabel op je voeding vrij hebt dan zou je enkel een extra schijf of SSD kunnen plaatsen met een andere voeding en dat alleen als je ene vrije SATA-connector op het moederbord zou hebben.

Ik kan op de foto's geen SSD vinden, enkel 1 harde schijf. Het kan eventueel dat er een in je moederbord zit (een latje, het lijkt enigszins op RAM) maar dat kan ik op die foto's zien. Ik zie dat dit een prebuild-computer van HP is. Welk model precies? Als het goed is dan kan je een gebruiksaanwijzing van dit model vinden door online te zoeken.
<naam model> "user manual" filetype:pdf intypen in een zoekmachine en je zou het moeten kunnen vinden.
In die handleiding zou moeten staan wat er op jouw voeding en moederbord zit.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2018 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 02:39

Tahref

God bless you

Ik had een maand geleden ook te maken met elke dag of een paar keer per week een 100% moment(tje).
Dit was opgelost na een nieuwe hd te kopen. Oude bleek dus niet meer goed.
Had even gedacht aan een ssd maar uiteindelijk toch maar voor een hd gegaan.
Ondanks dat het opstarten van mijn laptop 10 seconden ipv 1 minuut kon worden, vond ik het de kosten in vergelijking met de grote van de opslag niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Pandasty schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:52:
Ik heb geen kabels meer over vanuit mijn voeding
Sowieso een nieuwe voeding halen. De Spire is een sluipmoordenaar. Door de slechte kwaliteit stroom wat dat ding levert worden langzaamaan de onderdelen gesloopt.

En doe wat aan het stof. De cpu koeler zit er al aardig vol mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 07-04-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens over de voeding. Stof weghalen kan ook geen kwaad, het beste is om het regelmatig te doen voordat het hard wordt, dan gaat het gemakkelijk. Overigens is de kans klein dat die stof je hardware sloopt (in tegenstelling tot wat mensen denken geleidt stof meestal geen stroom, in Nederland) maar het kan op een gegeven moment wel problemen geven met ventilatie en temperaturen. Al moet je het ook daar best bont voor maken. Er zijn veel mensen bij wie er nog veel meer stof in de kast ligt.

Nog even dit, als een harde schijf beschadigd is en de data niet meer goed gelezen kan worden dan kan het voorkomen dat je systeem blijft proberen om die data te lezen en dus de activiteit van de harde schijf hoog is. Ik had het 1 keer extreem met een versleten harde schijf, op het moment dat ik in Windows Explorer een folder probeerde te openen bleef Windows het minutenlang proberen zonder succes.

Ik weet niet of dat Pandasty zijn harde schijf stuk is maar als er data op staat die je niet kwijt wil raken, direct een backup maken naar een extern medium. Helaas is er voor de gewone gebruiker maar 1 goede methode om vast te stellen of dat je harde schijf het probleem is: de harde schijf eruit halen en iets anders in je systeem plaatsen.
Tahref schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 00:02:
Ik had een maand geleden ook te maken met elke dag of een paar keer per week een 100% moment(tje).
Dit was opgelost na een nieuwe hd te kopen. Oude bleek dus niet meer goed.
Had even gedacht aan een ssd maar uiteindelijk toch maar voor een hd gegaan.
Ondanks dat het opstarten van mijn laptop 10 seconden ipv 1 minuut kon worden, vond ik het de kosten in vergelijking met de grote van de opslag niet waard.
15 seconden (ik heb het bijgehouden :+) , 10 lukt helaas nog niet bij de doorsnee laptop. ;)

Tja, het is maar net waarvoor je het gebruikt. Als je dagelijks je laptop gebruit, ook thuis, dan houd ik het niet meer uit met een harde schijf, en al helemaal niet met een harde schijf voor een laptop.
Als je het slechts buiten de deur gebruikt dan kan ik me voorstellen dat je het er niet voor over hebt. Is het tegenwoordig echter niet mogelijk om een gewone M.2 SSD in je laptop te stoppen? Dat scheelt, de speciale laptop-SSD's zijn fors duurder.

Zelf stop ik geen harde schijf meer in mijn computer. Teveel gezeik (het gaat altijd op een gegeven moment problemen geven waarbij je nog niet de schijf wil afdanken maar he wel zou moeten doen), teveel herrie, te onbetrouwbaar en te traag. Zelfs met een SSD in je computer vertraagt een harde schijf regelmatig (opstarten, afsluiten, opslaan documenten (afhankelijk van programma)). Ik overweeg nu om die 500 GB 850 Evo te kopen. Het dilemma: gaat de prijs nog verder zakken of krijg je misschien juist dat de prijs binnenkort weer gaat stijgen? Nu enkel 500 GB SSD in mijn PC, 500 GB extra zou handig zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2018 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2018 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
Verwijderd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:55:
[...]

Zoals ik aangaf, alles wordt veel sneller gelezen van je SSD dan van je harde schijf en in het bijzonder als je veel kleine stukjes aaneensluitende data hebt. Alles laadt sneller, de harde schijf vertraagt bijna alles wat je met je computer doet. Je hebt een vrij stroomkabeltje en een vrije SATA-connector nodig, dat zijn dezelfde kabels als die aan je harde schijf zitten. 1 kabel loopt tussen de voeding en de harde schijf, de andere tussen een connector op het moederbord en de harde schijf aangezien die data zo via je moederbord naar andere hardware kan.
Als je geen geschikte stroomkabel op je voeding vrij hebt dan zou je enkel een extra schijf of SSD kunnen plaatsen met een andere voeding en dat alleen als je ene vrije SATA-connector op het moederbord zou hebben.

Ik kan op de foto's geen SSD vinden, enkel 1 harde schijf. Het kan eventueel dat er een in je moederbord zit (een latje, het lijkt enigszins op RAM) maar dat kan ik op die foto's zien. Ik zie dat dit een prebuild-computer van HP is. Welk model precies? Als het goed is dan kan je een gebruiksaanwijzing van dit model vinden door online te zoeken.
<naam model> "user manual" filetype:pdf intypen in een zoekmachine en je zou het moeten kunnen vinden.
In die handleiding zou moeten staan wat er op jouw voeding en moederbord zit.
Bedankt,

Mijn voeding heb ik vervangen vanwege een nieuwe video kaart. Maar voor mn moederboard zou die handleiding wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
Uszka schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 00:05:
[...]

Sowieso een nieuwe voeding halen. De Spire is een sluipmoordenaar. Door de slechte kwaliteit stroom wat dat ding levert worden langzaamaan de onderdelen gesloopt.

En doe wat aan het stof. De cpu koeler zit er al aardig vol mee.
Voeding heb ik een tijdje geleden vervangen samen met een videokaart. Ik heb mn pc vanmorgen uitgezogen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
Verwijderd schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 00:30:
Eens over de voeding. Stof weghalen kan ook geen kwaad, het beste is om het regelmatig te doen voordat het hard wordt, dan gaat het gemakkelijk. Overigens is de kans klein dat die stof je hardware sloopt (in tegenstelling tot wat mensen denken geleidt stof meestal geen stroom, in Nederland) maar het kan op een gegeven moment wel problemen geven met ventilatie en temperaturen. Al moet je het ook daar best bont voor maken. Er zijn veel mensen bij wie er nog veel meer stof in de kast ligt.

Nog even dit, als een harde schijf beschadigd is en de data niet meer goed gelezen kan worden dan kan het voorkomen dat je systeem blijft proberen om die data te lezen en dus de activiteit van de harde schijf hoog is. Ik had het 1 keer extreem met een versleten harde schijf, op het moment dat ik in Windows Explorer een folder probeerde te openen bleef Windows het minutenlang proberen zonder succes.

Ik weet niet of dat Pandasty zijn harde schijf stuk is maar als er data op staat die je niet kwijt wil raken, direct een backup maken naar een extern medium. Helaas is er voor de gewone gebruiker maar 1 goede methode om vast te stellen of dat je harde schijf het probleem is: de harde schijf eruit halen en iets anders in je systeem plaatsen.

[...]

15 seconden (ik heb het bijgehouden :+) , 10 lukt helaas nog niet bij de doorsnee laptop. ;)

Tja, het is maar net waarvoor je het gebruikt. Als je dagelijks je laptop gebruit, ook thuis, dan houd ik het niet meer uit met een harde schijf, en al helemaal niet met een harde schijf voor een laptop.
Als je het slechts buiten de deur gebruikt dan kan ik me voorstellen dat je het er niet voor over hebt. Is het tegenwoordig echter niet mogelijk om een gewone M.2 SSD in je laptop te stoppen? Dat scheelt, de speciale laptop-SSD's zijn fors duurder.

Zelf stop ik geen harde schijf meer in mijn computer. Teveel gezeik (het gaat altijd op een gegeven moment problemen geven waarbij je nog niet de schijf wil afdanken maar he wel zou moeten doen), teveel herrie, te onbetrouwbaar en te traag. Zelfs met een SSD in je computer vertraagt een harde schijf regelmatig (opstarten, afsluiten, opslaan documenten (afhankelijk van programma)). Ik overweeg nu om die 500 GB 850 Evo te kopen. Het dilemma: gaat de prijs nog verder zakken of krijg je misschien juist dat de prijs binnenkort weer gaat stijgen? Nu enkel 500 GB SSD in mijn PC, 500 GB extra zou handig zijn.
Bedankt,

Voeding heb ik een tijdje geleden al vervangen samen met mijn videokaart. Ik heb mn pc vanmorgen uitgezogen.
Ik heb geen andere kabeltjes meer over vanuit mijn voeding. Van mijn moederbord weet ik niet of er nog plek is. Iemand vertelde dat ik dan een SSD naast mijn harde schijf zou kunnen runnen met een andere voeding?!
Als mijn schijf dus stuk blijkt te zijn, kan ik heb dan dus vervangen door die SSD?

Backup maken
Harde schijf eruit
SSD erin
updaten
backup er terug op zetten

??
Modbreak:Gebruik aub de volgende keer de multiquote optie. Meerdere quotes kunnen gewoon allemaal in 1 post. Nu kick je onbedoeld steeds je topic, wat als storend wordt ervaren. Als je een reactie quote staan onder het reactieveld alle reacties in je topic die je daarmee makkelijk in dezelfde reactie kan quoten.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 07-04-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
100% disk usage..... het blijft een probleem en er schijnt niet een eenduidige oplossing te zijn.

Hier een aantal dingen die je kunt checken:
https://www.drivereasy.co...k-usage-windows-10-fixed/

Een andere oplossing is: Windows gewoon laten uitrazen op een bepaald moment is het gewoon klaar en werkt alles weer normaal.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Laatst online: 25-08 11:19
NVM
Is allemaal al gezegd. Nog niet wakker. KOFFIE! :+

[ Voor 90% gewijzigd door arbraxas op 07-04-2018 09:54 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:08
Pandasty schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:43:
[...]

Bedankt,

Voeding heb ik een tijdje geleden al vervangen samen met mijn videokaart. Ik heb mn pc vanmorgen uitgezogen.
Ik heb geen andere kabeltjes meer over vanuit mijn voeding. Van mijn moederbord weet ik niet of er nog plek is. Iemand vertelde dat ik dan een SSD naast mijn harde schijf zou kunnen runnen met een andere voeding?!
Als mijn schijf dus stuk blijkt te zijn, kan ik heb dan dus vervangen door die SSD?

Backup maken
Harde schijf eruit
SSD erin
updaten

??
Op je foto's ligt er volgens mij een vrije HDD stroom aansluiting zo'n beetje boven op de koeler ;) 4de foto volgens mij in je post met 7 foto's, die 2 zwarte vlak naast elkaar, de linkse lijkt nergens op aangesloten te zitten.

Vrije schijf aansluitingen zouden zou makkelijk moeten zijn, volg het kleine dunne kabeltje uit je huidige schijf naar het mobo en kijk of je van die aansluiting er meer vrij hebt. Een andere optie zou zijn de (volgens mij) nog aanwezige DVD speler af te koppelen en die aansluiting te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Pandasty schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:35:
Mijn voeding heb ik vervangen vanwege een nieuwe video kaart.
Dus je hebt een nieuwe Spire voeding gekocht. Da's niet verstandig om de reden vermeld in mijn vorige reactie. Wees gewaarschuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

arbraxas schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:50:
Is die 100% ook echt 100%? Taakbeheer heeft nogal de neiging om die procenten weer te geven in verdeling tussen programma`s.
Dus als er maar 1 programma (je game bv) actief met je HD bezig is, dan heeft ie 100% "gebruik".
Je moet wel onder het kopje prestaties kijken in taakbeheer, anders probeer je een probleem op te lossen die er helemaal niet is.
Volgens mij werkt het anders. Zodra de disk meer opdrachten in queue geschoven krijgt dan hij wegwerkt, tikt hij in Windows 100% aan.
Volgens mij is het echt wel op basis van wat de hardware doet, en dat dan weer onderverdeeld in hoeveel er van van taak X en taak Y is.

Anyway, als ik naar de foto's kijk, is de harddisk een 2,5inch dinkie. Die zijn uberhaupt al trager dan normale 3,5inch harddisks. Dat maakt het er natuurlijk niet beter op.

Maargoed, dat alles gezegd hebbende, denk ik wel dat het zinvol is om eerst even te inspecteren of het niet gewoon een hardware of software probleem is.

Als dit probleem niet altijd gespeeld heeft, dan zou ik eerst eens gaan kijken naar de SMART status van de schijf. B.v. met een tool zoals CrystalDiskInfo.
Als dat al aangeeft dat de schijf in een verminderde conditie is, dan is het sowieso raadzaam om hem te vervangen. Een upgrade naar een SSD is dan geen verkeerd idee, als je dan toch al bezig bent.

Is het verder goed, doe dan even een schijfopruiming inclusief opruimen van systeembestanden. Daarmee gooi je oude Windows Update rommel weg, waardoor je systeem wat sneller door z'n updates heen is.
Doe daar na een defragmentatie van de schijf. In Windows 10 kan je dat geloof ik niet meer volledig zelf doen, dat is grotendeels geautomatiseerd en gericht op snel klaar zijn ipv écht goed te defragmenteren.
Een betere methode is om een andere tool daar voor te gebruiken. Ik zag de naam Speccy al vallen (fijn tooltje :) ) en dezelfde fabrikant maakt ook Defragler, een prima defragmentatie tool. Kost wel tijd, maar alssie eenmaal klaar is, moet het allemaal weer wat sneller zijn.

Heeft dat nog onvoldoende effect, kan je gaan kijken naar programma's die draaien.
Op het tabblad 'Startup' (weet even niet hoe dat in NL windows heet) van taakbeheer kan je applicaties uit de opstart procedure van Windows schoppen. Dat heeft initieel het effect dat Windows sneller start en nadien het effect dat er minder programma's actief zijn en dus minder schijf activiteit veroorzaken.
Je kan ook nog even in de processenlijst kijken wat er draait en veel schijf activiteit veroorzaakt. Als het iets niet-noodzakelijks is, kan je het proces daar stoppen en kijken of dat het gewenste effect oplevert.

Windows Updates veroorzaken over het algemeen ook vrij veel schijf activiteit, en om daar aan te gaan sleutelen zou ik afraden. Updates zijn belangrijk voor de veiligheid en stabiliteit van je systeem, en daar mee een noodzakelijk kwaad.
Mocht dat het issue zijn, zou ik niet verder sleutelen en een snellere harddisk of liever nog een SSD kopen. Dat maakt een wereld van verschil.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandasty
Uszka schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 10:00:
[...]

Dus je hebt een nieuwe Spire voeding gekocht. Da's niet verstandig om de reden vermeld in mijn vorige reactie. Wees gewaarschuwd!
O oke dan zal ik maar een nieuwe voeding er ook bij kopen |:( :-(

heb je nog een favoriet kwa voeding? moet rond de 120 W geven voor mn kaart

Wel sonde want hij is pas een jaar oud ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Pandasty op 07-04-2018 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:01

liberque

Vrijzinnig!

McKaamos schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 10:16:
[...]
Is het verder goed, doe dan even een schijfopruiming inclusief opruimen van systeembestanden. Daarmee gooi je oude Windows Update rommel weg, waardoor je systeem wat sneller door z'n updates heen is.
Doe daar na een defragmentatie van de schijf. In Windows 10 kan je dat geloof ik niet meer volledig zelf doen, dat is grotendeels geautomatiseerd en gericht op snel klaar zijn ipv écht goed te defragmenteren.
Een betere methode is om een andere tool daar voor te gebruiken. Ik zag de naam Speccy al vallen (fijn tooltje :) ) en dezelfde fabrikant maakt ook Defragler, een prima defragmentatie tool. Kost wel tijd, maar alssie eenmaal klaar is, moet het allemaal weer wat sneller zijn.
Ik heb letterlijk een ctrl-f gedaan op "defrag"om te kijken of in al die reacties iemand zo slim was om dit te suggereren! Top en defraggler is is inderdaad een top applicatie hiervoor. Wat er namelijk waarschijnlijk is gebeurd met de computer is dat de harde schijf enorm gefragmenteerd is na verloop van tijd en dat er een dynamisch swap bestand op de schijf staat. Deze laatste staat door de fragmentatie verspreid over de gehele schijf waardoor de kop van je schijf een hele tijd over de hele schijf aan het rollen is.

Dus verwijder tijdelijk je virtueel geheugen (swap bestand) door deze functie helemaal uit te zetten. Herstart daarna je PC (eventueel in veilige mode). Draai Defraggler en laat deze een nachtje zijn werk doen (op een 5400 RPM schijf duurt dit erg lang). Herstart daarna je PC en zet je virtueel geheugen (swapbestand) weer aan en het liefst fixed op 2 maal je RAM geheugen (dus in jouw geval 16gb). Windows maakt nu een nieuw swap bestand aan uit 1 heel stuk waardoor die veel sneller te gebruiken is omdat de kop in 1 beweging door kan gaan). Herstart je PC... et voila :)

Ps. een andere goede applicatie van de maker van Defraggler (Piriform) is CCleaner. Doe zoals eerder gesuggereerd voor de defragmentatie met je rechtermuisknop op je schijf drukken en kies dan voor 'schijfopruiming' - laat het even ratelen en kies daarna geavanceerd zodat je ook je windows update bestanden kan laten verwijderen. Daarna gooi je CCleaner er nog eens overheen. Zo weet je dat je alle onnodige meuk ook direct kwijt bent :)

[ Voor 10% gewijzigd door liberque op 07-04-2018 12:16 . Reden: ccleaner ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Pandasty schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 11:47:
[...]

O oke dan zal ik maar een nieuwe voeding er ook bij kopen |:( :-(

heb je nog een favoriet kwa voeding? moet rond de 120 W geven voor mn kaart

Wel sonde want hij is pas een jaar oud ofzo.
Als het op een krapper budget moet, dan is Seasonic een best goed merk. Ze gebruiken relatief goede kwaliteit componenten voor hun voedingen.

Andere interessante merken zijn o.a. BeQuiet, Corsair, de duurdere modellen van Coolermaster en Antec.

Aan de andere kant kan een Spire ook echt wel eventjes mee hoor. Er is geen noodzaak om die nu direct te vervangen.
Het wordt riskanter als je zoveel vermogen er van vraagt als hij volgens het label zou kunnen leveren. Veel lagere kwaliteit voedingen zijn daar eigenlijk niet op berekend. Die wil je liever niet voor meer dan 75% belasten.
Grootste probleem is dat wanneer een voeding POEF doet, de kans relatief groot is dat er dan ook andere componenten beschadigd raken door piekspanningen tijdens het falen van de voeding.
Maja, dat kan je ook overkomen met een hoge kwaliteit voeding.
liberque schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:11:
[...]

Ik heb letterlijk een ctrl-f gedaan op "defrag"om te kijken of in al die reacties iemand zo slim was om dit te suggereren! Top en defraggler is is inderdaad een top applicatie hiervoor. Wat er namelijk waarschijnlijk is gebeurd met de computer is dat de harde schijf enorm gefragmenteerd is na verloop van tijd en dat er een dynamisch swap bestand op de schijf staat. Deze laatste staat door de fragmentatie verspreid over de gehele schijf waardoor de kop van je schijf een hele tijd over de hele schijf aan het rollen is.

Dus verwijder tijdelijk je virtueel geheugen (swap bestand) door deze functie helemaal uit te zetten. Herstart daarna je PC (eventueel in veilige mode). Draai Defraggler en laat deze een nachtje zijn werk doen (op een 5400 RPM schijf duurt dit erg lang). Herstart daarna je PC en zet je virtueel geheugen (swapbestand) weer aan en het liefst fixed op 2 maal je RAM geheugen (dus in jouw geval 16gb). Windows maakt nu een nieuw swap bestand aan uit 1 heel stuk waardoor die veel sneller te gebruiken is omdat de kop in 1 beweging door kan gaan). Herstart je PC... et voila :)
Een vaste swap-file is inderdaad wel prettig. Dat scheelt behoorlijk in hoe snel de data gefragmenteerd raakt.
Nu denk ik dat 16GB swap wel wat veel is, maar aan de andere kant, met de hoeveelheid opslag die er in menig PC zit is dat ook niet het einde van de wereld.

Er was vroeger altijd wel een stelregel dat je de swap op 2x de grootte van het RAM moest zetten, of zelfs meer. Tegenwoordig is dat veel minder van toepassing. De hoeveelheid RAM groeit tegenwoordig harder dan het verbruik er van.
Bij 8GB zou ik eerder 1 tot 1,5 maal het RAM kiezen. Er is verder geen nadeel aan meer, maar noodzakelijk is het normaliter ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 07-04-2018 12:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De pricewatch: be quiet! System Power 9 400W is de goedkoopste voeding die de moeite waard is. Daarna in oplopende kwaliteit pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W en pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W. Meer heb je niet nodig.

In tegenstelling tot wat anderen zeggen kan een Spire voeding niet nog eventjes mee. Het zijn enorm slechte voedingen. Ook kan er niet gezegd worden dat Corsair, be quiet!, Seasonic e.d. goede voedingen zijn. Elk merk heeft voedingen die niet geschikt zijn voor gebruik in een modern systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pandasty schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:43:
[...]

Bedankt,

Backup maken
Harde schijf eruit
SSD erin
updaten

??
Ja, de kabels die nu in je harde schijf zitten kan je gebruiken om een SSD te verbinden.
Dennism schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 09:56:
[...]

Op je foto's ligt er volgens mij een vrije HDD stroom aansluiting zo'n beetje boven op de koeler ;) 4de foto volgens mij in je post met 7 foto's, die 2 zwarte vlak naast elkaar, de linkse lijkt nergens op aangesloten te zitten.
Ik denk het ook maar hij kan zelf gemakkelijk zien of dat het dezelfde is door gewoon even de kabels uit zijn harde schijf te trekken.
Een modulaire voeding in combinatie met een kast zonder kabelmanagement is eigenlijk toch maar niets voor mensen die weinig ervaring hebben met computerhardware, ze verliezen het overzicht met die spaghetti. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2018 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Uszka schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:41:
De pricewatch: be quiet! System Power 9 400W is de goedkoopste voeding die de moeite waard is. Daarna in oplopende kwaliteit pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W en pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W. Meer heb je niet nodig.

In tegenstelling tot wat anderen zeggen kan een Spire voeding niet nog eventjes mee. Het zijn enorm slechte voedingen. Ook kan er niet gezegd worden dat Corsair, be quiet!, Seasonic e.d. goede voedingen zijn. Elk merk heeft voedingen die niet geschikt zijn voor gebruik in een modern systeem.
Exemplarisch voor het hedendaagse Tweakers; meneer heeft een eenvoudig probleem dat hij tegen de grenzen loopt van een hardeschijf. Enerzijds door een al wat langer draaiende Windows-installatie, een SSD zal dus een goede oplossing zijn om dit probleem voor altijd te verhelpen, of als er liever geen geld uitgegeven wordt, een nieuwe Windows-installatie, maar dan heb je de traagheidsproblematiek na een aantal jaar weer opnieuw.

Vervolgens wordt er een compleet random ander onderdeel bijgesleept die blijkbaar op knappen staat en *meteen* moet worden vervangen. Half Nederland draait op goedkope kant-en-klaar-systeempjes met kutvoedingen. De halve wereldpopulatie zit op fragiele netspanning en wij hier maar beweren dat je systeem alleen maar goed blijft werken met een triple-A voeding van 100 eu :+ .

Heb dat gefixeer op de voeding hier nooit zo begrepen, en neem het zelf met een enorme pellet zout. Heb nog nooit meegemaakt dat een voeding het hele systeem meenam op de spectaculaire manieren zoals hier beschreven. Enkel dat een budget-merk wat minder belasting dan opgegeven aankan, en vaak wat minder lang mee zou gaan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 16:40:
Enerzijds door een al wat langer draaiende Windows-installatie, een SSD zal dus een goede oplossing zijn om dit probleem voor altijd te verhelpen, of als er liever geen geld uitgegeven wordt, een nieuwe Windows-installatie, maar dan heb je de traagheidsproblematiek na een aantal jaar weer opnieuw.
Een SSD camoufleert die problemen die ontstaan op het opslagmedium doordat Windows zo crappy is in bepaalde opzichten. ;)
Vervolgens wordt er een compleet random ander onderdeel bijgesleept die blijkbaar op knappen staat en *meteen* moet worden vervangen. Half Nederland draait op goedkope kant-en-klaar-systeempjes met kutvoedingen. De halve wereldpopulatie zit op fragiele netspanning en wij hier maar beweren dat je systeem alleen maar goed blijft werken met een triple-A voeding van 100 eu :+ .
De beide kampen hebben gelijk, jij en die mensen die een goede voeding aanraden. Meestal lijkt het goed te gaan als je een slechte/matige voeding hebt, daar heb jij zonder meer gelijk in. Als je echter een nieuwe voeding koopt dan is het zeer zeker het overwegen waard om een 'AAA'-voeding te kopen gezien de voordelen die het geeft: lager verbruik, lage ripple en dus meer stabiel draaiende hardware (als je het randje opzoekt, dat hoeft niet per se met overklokken te zijn), lange levensduur, allerlei beveiligingen die je hardware beschermen als er eens iets misgaat op het stroomnet en weinig of geen lawaai.
Als je de waarheid wil opzoeken dan kom je daar volgens mij het dichtst bij in de buurt met de volgende stelling: hoe beter de overige hardware hoe nuttiger het is om een duurdere voeding te kopen. In een goedkope build mag een goedkopere voeding, voor een duurder build doe je er verstandig aan om een betere voeding te kopen.
De goedkoopste voedingen laat je het best links liggen, ergens tussen de pak hem beet €40 en de €105 vind je een voeding die geschikt is voor je build.

Jij hebt overigens een goed punt dat de netspanning hier - in ons deel van Europa - stabieler is dan in het grootste deel van de wereld. In de USA bijvoorbeeld is het een ramp en valt nog steeds regelmatig de stroom uit in grote delen van het land (Californië en Texas bijvoorbeeld). Wij hebben hier in Europa een goed gereguleerd stroomnet waarbij een sterke integratie van de diverse nationale stroomnetten - waarvan een groot deel op zichzelf goed is gereguleerd - het sterk stabiliseert. Wanneer er in land X een probleem is dan vangt land Y het op. Daarnaast helpt het veel als je een goede mix van centrales hebt: sommige centrales kunnen veel vermogen leveren maar hebben een trage opstarttijd en stoptijd, andere centrales kunnen relatief 'weinig' vermogen leveren maar die kan je wel snel opstarten en stopzetten. Dit is natuurlijk essentieel om pieken op te vangen omdat mensen op bepaalde tijdstippen meer stroom afnemen dan op andere tijdstippen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2018 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Laatst online: 25-08 11:19
Dat heeft me al een keer een volledig systeem gekost. Een Slot A Amd systeem volledig aan gort door een defecte voeding.

Wat ik echter nog nooit gezien heb is een zo specifiek defecte voeding dat 1 hdd op 100% gaat staan draaien.
Wel instabiele systemen met een berg aan vage problemen en crashes.
In dit geval geloof ik niet in de voeding. Helaas heb je hier op tweakers een club die elk probleem kan oplossen of verklaren met een voeding.

In dit geval verdenk ik meer (virus)software of een hdd die minder aan het worden is.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virussoftware is helaas niet uitgesloten. Tegenwoordig mijd je het gemakkelijker dan vroeger als je een beetje je verstand gebruikt maar het is mogelijk.
Ik vraag me af of dat een slechtere voeding een harde schijf sneller stuk laat gaan. Ik heb in mijn OEM-systeem erg slechte ervaringen gehad met harde schijven in de kast, 2 schijven en 1 is compleet onbruiikbaar (ik heb geluk als ik de data er nog af kan halen) en de ander is twijfelachtig. Beide WD Green schijven (5800 RPM :')).
Uszka schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 12:41:
Ook kan er niet gezegd worden dat Corsair, be quiet!, Seasonic e.d. goede voedingen zijn. Elk merk heeft voedingen die niet geschikt zijn voor gebruik in een modern systeem.
Correct. Ook Corsair en BeQuiet hebben minder goede modellen. Als ze het voor minder moeten verkopen dan kunnen ze ook minder kosten maken voor het kopen van de voeding (meestal van Sesaonic) en al het spul eromheen (kast, heatsink, fans, sensoren).
Een algemene rule of thumb, als de producten te goedkoop zijn dan daalt de waarde per bestede € sterk aangezien allerlei vaste lasten niet (sterk) afhangen van de kwaliteit en bij elke kwaliteit zijn opgenomen. Daarentegen betaal je vanaf een bepaald segment juist weer veel extra voor weinig omdat er andere aspecten (yields, marktsegment, het besteedbare budget van de klanten die hier interesse in hebben...) een rol spelen. IN het algemeen is het bij hardware het verstandigst om ergens in het grote middengebied te zitten als dat kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
MsG schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 16:40:
Heb dat gefixeer op de voeding hier nooit zo begrepen
Dus dat is de reden van jouw reactie. Gebrek aan kennis. Neem Voeding advies en informatie topic - Deel 34 eens goed in je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Uszka schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 19:41:
[...]

Dus dat is de reden van jouw reactie. Gebrek aan kennis. Neem Voeding advies en informatie topic - Deel 34 eens goed in je op.
Ik ken die verhalen maar al te goed De TS van dat topic is ook zo'n notoire voedingenpromotor in dit soort topics. Valt me mee dat die er in dit topic niet mee komt.

Overigens zie ik bij veel systemen al gauw een 100% op schijven, ook als ze net geïnstalleerd zijn. Ik zou het eerder wijten aan de vele processen die op de achtergrond worden uitgevoerd (een schijf moet voor elk bestandje wel specifiek even naar die plek, dus ook al kan iets weinig tijd kosten, kost het wel weer een bepaalde toegangstijd. Ik denk dat TS zich gelukkig prijst wanneer hij het genot van een SSD zou ervaren. Sinds ik een SSD heb zit ik me ook nooit meer druk te maken om de 'fouten' die uit tools als CCleaner en Glary Utilities en dergelijke naar voren komen. Terwijl ik voorheen soms wel druk kon zijn met dit soort gevoelstooltjes :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, een SSD in zijn systeem en hij is blij met het verschil. Het is krankzinnig als HP dit systeem verkocht met enkel een harde schijf maar OEM's doen wel meer krankzinnige dingen dus dat zou me niet verbazen. :+
Hetzelfde hier met CCleaner. :)
Het is overigens ook fijn dat je niet meer na een jaar de behoefte hebt om een clean install te doen omdat Windows weer flink trager is geworden, een SSD camoufleert dat aardig. Niet dat ik geen ISO met W7 bij de hand heb voor wanneer het nodig is nu MS ze niet meer aanbiedt omdat MS zo graag wil dat we W10 gebruiken.
Ik gebruik W10 op mijn laptop, ik ken de beide systemen en ik heb de upgrade gedaan toen het nog kon dus ik kan altijd alsnog W10 op mijn desktop installeren wanneer ik dat wil. Als MS niet heeft geprutst. W10 is technisch gezien beter maar het is user-hostile (MS die MS-software opdringt via nagscreens en in-OS ads, telemetrie die steeds weer wordt aangezet, malware die wordt gebundeld, verplichte updates (ook niet beveiligingsgerelateerd)...), daarom blijf ik voorlopig bij W7 totdat ik een nieuw moederbord en zo koop. Ik experimenteer ook een beetje met Linux, dat gaat met vallen en opstaan (je komt wat probleempjes tegen die op te lossen zijn maar het kost tijd en moeite en je moet soms lang zoeken) maar het is aan te raden om het te doen.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2018 04:00 ]

Pagina: 1