Wat sine hier boven zegt... Het "blauwe ding" is alleen een zekering als we de info van BETA911 mogen geloven. Vermoedelijk zit onder dat ding de elektronica die daadwerkelijk wat doet. Heel ingewikkeld zal dat niet zijn. Daarmee is 20 euro best duur voor de daadwerkelijke hardware. Aan de andere kant betaal je niet alleen voor die paar componentjes, maar ook een veilig gebouwde oplossing die in een voldoende afgesloten behuizing met ook de juiste aansluitingen zit.
Daarnaast denk ik dat bij dit soort elektra dat fabrikanten niet vanuit een elektronica perspectief kijken en een dergelijke productie vaak uitbesteden en dan vaak aardige marges er overheen zetten. Als je een stopcontact fabriceert en je maakt al het metaal en plastic zelf, zijn de materiaalkosten niet heel hoog. Je moet natuurlijk wel je machines, mensen, en alle andere rekeningen betalen en daar pak je de benodigde marge voor. Dan zullen de ingekochte materialen van dit ding relatief hoog zijn en met vergelijkbare marges wordt het dan duur. Daarnaast wordt het vermoedelijk ook in veel kleinere aantallen geproduceerd waardoor het ook duurder wordt. Met een toch al hoge stuksprijs gaat het vervolgens langs distribiteurs, groothandels, en detailhandel die allemaal hun marge willen pakken. Zo wordt een relatief simpel elektronisch dingetje best duur. Ik zie dit ook in vergelijkbare producten waar ik een klein beetje inzicht in de prijsopbouw heb. Zodra dit soort elektra fabrikanten wat elektronica moeten toevoegen wordt het al snel erg duur.
Maar goed, ik snap dat mensen dit een duur onderdeel vinden, maar als ze niet snappen wat het doet is het misschien beter om geen risicos te nemen om zelf wat in elkaar te knutselen.