Busch-Jaeger 6596 Compensator. Wat is het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 15:06
Voor het aansluiten van LED-lampen op een dimmer wordt vaak de Busch-Jaeger 6596 Compensator geadviseerd. Zo op het eerste gezicht lijkt dit een spoel met hoge impedantie. Probleem is echter de prijs: rond 20 euro. Op de site van Busch-Jaeger lees ik echter: het product verbruikt geen stroom. Als het een spoel zou zijn, zou de Compensator een zekere nullast hebben. Er zit blijkbaar meer in. Weet iemand hoe dit ding werkt en wat er precies in zit?
Link naar product-site: http://www.busch-jaeger-c...e=1011158&produkt=1011159

Beste antwoord (via poktor op 06-04-2018 17:01)

• MAX3400
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

s0ulmaster schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:58:
[...]

Een goeie dimmer is idd niet heel goedkoop maar zo'n compensator is ook wat overbodig dan toch?
Volgens mij is het of of... Of een goede dimmer of met enig DIY-werk de condensator op een bestaande (oude) dimmer aansluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoe is de prijs van 20 euro een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:54
Een goeie dimmer heeft dit dus niet nodig. Zoals je link al meld gaat het over sluipverbruik door "bromspanning".

Ligt aan capaciteit die op je kijn onstaat door emc issues. Zou ik de 20 euro niet waard vinden, maar wellicht dat iemand anders daar anders over denkt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

op klusspullen punt nl staat 'ie voor 11,95. ;)

Maarre, wat er in zit, is lastig te achterhalen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@s0ulmaster Praxis huismerk-dimmer voor LED @ 53 Euro

Ja, het is allemaal prijzig maar een goede dimmer is nodig voor bepaalde aansluitingen en (oudere) circuits; anders krijg je inderdaad spontaan gloeien van de LED-lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dit onderwerp is toch al vaker besproken?
LED's branden zachtjes wanneer uitgeschakeld, lekstroom?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
MAX3400 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:54:
@s0ulmaster Praxis huismerk-dimmer voor LED @ 53 Euro

Ja, het is allemaal prijzig maar een goede dimmer is nodig voor bepaalde aansluitingen en (oudere) circuits; anders krijg je inderdaad spontaan gloeien van de LED-lampjes.
Een goeie dimmer is idd niet heel goedkoop maar zo'n compensator is ook wat overbodig dan toch?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

s0ulmaster schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:58:
[...]

Volgens mij is het of of... Of een goede dimmer of met enig DIY-werk de condensator op een bestaande (oude) dimmer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
MAX3400 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:00:
[...]

Aaah ik had natuurlijk niet gedacht aan bestaande dimmer installaties :o

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
s0ulmaster schreef op donderdag 5 april 2018 @ 20:01:
[...]

Aaah ik had natuurlijk niet gedacht aan bestaande dimmer installaties :o
Dat probleem heb ik dus: inbouw-dimmer in de huiskamer (dubbel uitgevoerd voor 2 lichtpunten), waarna in de armaturen de gloeilampen vervangen werden door led-lampen, waarna ik de compensator nodig had om e.e.a. goed te laten werken. Een dubbele led-dimmer is helemaal onbetaalbaar, dus veel keus had ik niet. Nu eentje gekocht, maar 2 compensators van elk 20 euro is ook weer aan de prijs, dus ik hoopte een beetje op een mogelijk goedkoop alternatief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
ehtweak schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:52:
op klusspullen punt nl staat 'ie voor 11,95. ;)

Maarre, wat er in zit, is lastig te achterhalen...
Kijk, dat scheelt toch weer de helft. Ik heb er zeker 2 nodig, waarschijnlijk meer, voor andere kamers ook. :) Thanks! d:)b
Dank allemaal! Ik ga het antwoord van MAX3400 proberen:
Ik ga eens kijken wat een 400-volt condensator over een led-lamp doet. d:)b
werkt dat niet, dan is het antrwoord van ehtweak hierboven een goede 2e optie, scheelt flink in de prijs.
Thanx!
d:)b

[ Voor 38% gewijzigd door poktor op 06-04-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik weet dat ik een oud topic omhoog ga gooien maar vind het toch de moeite want...

Heb zelf een LED lamp die dankzij een kruis/wisselkring altijd flikkerts om de X-aantal seconden door lekstroom. Kwam dus uit op de Busch-Jaeger 6596 Compensator en was benieuwd naar wat het juist is.
Vandaag aangekomen en uit elkaar gehaald, et voila:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HKK6BCY/IMG-4340.jpg

Even zoeken en we vinden dit wat gelijkaardig is?

Gedaan dus met 16€ te vragen voor een plastiek omhulsel rond een standaard goedkoop component.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
Laat me raden, daaronder zit een blob epoxy hars?

Hmja ... daar zit de werkelijke elektronica in, dat blauwe ding is enkel een zekering.

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 05-01-2020 12:55 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Iemand al geprobeerd zo een los blauw ding tussen een lamp te zetten? En werkte dat?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Bl4ckviper schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:23:
Iemand al geprobeerd zo een los blauw ding tussen een lamp te zetten? En werkte dat?
Wat sine hier boven zegt... Het "blauwe ding" is alleen een zekering als we de info van BETA911 mogen geloven. Vermoedelijk zit onder dat ding de elektronica die daadwerkelijk wat doet. Heel ingewikkeld zal dat niet zijn. Daarmee is 20 euro best duur voor de daadwerkelijke hardware. Aan de andere kant betaal je niet alleen voor die paar componentjes, maar ook een veilig gebouwde oplossing die in een voldoende afgesloten behuizing met ook de juiste aansluitingen zit.

Daarnaast denk ik dat bij dit soort elektra dat fabrikanten niet vanuit een elektronica perspectief kijken en een dergelijke productie vaak uitbesteden en dan vaak aardige marges er overheen zetten. Als je een stopcontact fabriceert en je maakt al het metaal en plastic zelf, zijn de materiaalkosten niet heel hoog. Je moet natuurlijk wel je machines, mensen, en alle andere rekeningen betalen en daar pak je de benodigde marge voor. Dan zullen de ingekochte materialen van dit ding relatief hoog zijn en met vergelijkbare marges wordt het dan duur. Daarnaast wordt het vermoedelijk ook in veel kleinere aantallen geproduceerd waardoor het ook duurder wordt. Met een toch al hoge stuksprijs gaat het vervolgens langs distribiteurs, groothandels, en detailhandel die allemaal hun marge willen pakken. Zo wordt een relatief simpel elektronisch dingetje best duur. Ik zie dit ook in vergelijkbare producten waar ik een klein beetje inzicht in de prijsopbouw heb. Zodra dit soort elektra fabrikanten wat elektronica moeten toevoegen wordt het al snel erg duur.

Maar goed, ik snap dat mensen dit een duur onderdeel vinden, maar als ze niet snappen wat het doet is het misschien beter om geen risicos te nemen om zelf wat in elkaar te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 14:05
Ik heb zelf een driver met daarop aangesloten 11 LED grondspots die om de zoveel tijd een flits geven. Als ze branden is er niets aan de hand. Nu heb ik ook zo'n compensator besteld, maar sluit ik die dan op de 220V zijde van de driver aan? Dus: wordt de driver inclusief grondspots gezien als "de lamp" die ik in de schema's voorbij zie komen of moet hij anders worden aangesloten? Er staat 220V op de compensator, dus je zou denken dat het op de 220V zijde moet worden aangesloten, maar ik vraag het toch liever even na hier.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel grappig. Dit topic is al wat jaartjes onderweg.

Maar DE echte vraag 'Busch-Jaeger 6596 Compensator. Wat is het?' is nog steeds niet beantwoord... ;)
Want welke daadwerkelijke actieve/passieve componenten zitten er nou daadwerkelijk in?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/142666
is dit dan het antwoord?

Afbeeldingslocatie: https://www.circuitsonline.net/forum/file/36455

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 22-07-2021 11:06 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1