Advies welke iMac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-09 19:03

Mauz1978

Console War Veteran

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik teken al een tijdje digitaal strips en gebruik daarvoor photoshop met een wacom cintiq op een Windows pc. Ik erger me echter na elke update van wacom dat ik die hele cintiq moet resetten omdat het op een of andere manier bugged. Ook is de Windows pc langzaam aan het haperen en vol aan het lopen, kortom ik wil wat nieuws! Voor mij is het voornamelijk het gebruik van photoshop en clip studio paint icm de wacom cintiq belangrijk, maar zou niet weten welke iMac goed genoeg is daarvoor. Ik hoef geen spellen te spelen, en ben Windows meer dan zat, vandaar mijn iMac keuze. Mobiel hoeft ook niet, ik zal t voornamelijk thuis gebruiken.

Hebben mensen hier tips waar ik op moet letten? 5k lijkt me een overkill, maar wellicht is 4K dat ook al?

Something under the bed is drooling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
Altijd voor flashopslag kiezen bij de aanschaf van een iMac. De rest van de specs zijn een stuk minder belangrijker. De upgrade naar flashopslag is niet goedkoop, maar is het meer dan waard. Kies ook voor een iMac met Retina-scherm. Het beeld is veel mooier en een Retina iMac heeft ook nog eens een veel krachtigere processor en GPU. De goedkoopste iMac 21.5" is het geld niet waard.

Misschien kun je kijken naar een tweedehands iMac met flashopslag en Retina-scherm uit 2015?

[ Voor 17% gewijzigd door MelvinW op 03-04-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord, daarvan ik wat mee.

Flashopslag, bedoel je dan die fusion drive? Of echt een aparte ssd kaart?

[ Voor 26% gewijzigd door Mauz1978 op 04-04-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:52
Mauz1978 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:34:
Bedankt voor je antwoord, daarvan ik wat mee.

Flashopslag, bedoel je dan die fusion drive? Of echt een aparte ssd kaart?
Fusion Drive is een combinatie van een kleine SSD en hardeschijf. Flashopslag is een volledige SSD en is een extra upgrade dat niet standaard in de iMac zit. Op Apple's website kun je een iMac configureren en alle verschillende upgrades zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00
Ik heb de basis 27’ 5K met fusion drive, van vorig jaar.
Die werkt echt wel vlot, en dat scherm is fantastisch.

Zeker voor grafisch werk een topper.

Ik gebruik die niet professioneel, en ik weet niet of de winst met de SSD groot is. De schijf bepaalt immers zelf wat er op,het SSd gedeelte komt van de Fusion drive.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-09 12:00
Moet het met een Mac? Al gedacht aan een iPad Pro met Apple Pencil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:57:
Ik heb de basis 27’ 5K met fusion drive, van vorig jaar.
Die werkt echt wel vlot, en dat scherm is fantastisch.

Zeker voor grafisch werk een topper.

Ik gebruik die niet professioneel, en ik weet niet of de winst met de SSD groot is. De schijf bepaalt immers zelf wat er op,het SSd gedeelte komt van de Fusion drive.
SSD is wel fijn met Photoshop en zijn plugins :)

Voor storage gewoon een Thunderbolt 3 externe (SSD) disk halen, of USB3, dan heb je voldoende capaciteit en daarbij kan je de media meenemen (let wel, 1 externe disk is geen backup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978

Mauz1978

Console War Veteran

Topicstarter
Goudstalen schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:59:
Moet het met een Mac? Al gedacht aan een iPad Pro met Apple Pencil?
Die heb ik en die werkt perfect. Alleen mis ik soms photoshop en het gebruik van mijn cintiq. Ik las ook dat ik nog een adapter zou moeten kopen om die cintiq überhaupt aan te kunnen sluiten. Ik vind het maar lastig allemaal. Een Mac kopen is natuurlijk nooit een miskoop, maar kleine wijzigingen in standaard pakketten zijn zeer kostbaar.

Dank voor alle reacties. Ik denk dat ik wacht op een mooie aanbieding van een 4K scherm, met ssd - het liefst in 27 inch formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:53
Mauz1978 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:18:
[...]

Die heb ik en die werkt perfect. Alleen mis ik soms photoshop en het gebruik van mijn cintiq. Ik las ook dat ik nog een adapter zou moeten kopen om die cintiq überhaupt aan te kunnen sluiten. Ik vind het maar lastig allemaal. Een Mac kopen is natuurlijk nooit een miskoop, maar kleine wijzigingen in standaard pakketten zijn zeer kostbaar.

Dank voor alle reacties. Ik denk dat ik wacht op een mooie aanbieding van een 4K scherm, met ssd - het liefst in 27 inch formaat.
De 27” iMac is altijd 1 met een 5K scherm. En de SSD upgrade maakt het apparaat een zogenaamde CTO (configured to order). Die zijn eigenlijk nooit in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hmmm, ik ben sceptisch over het gebruik van een iMac of Macbook met de adobe suite.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:53
Berlinetta schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 00:51:
Hmmm, ik ben sceptisch over het gebruik van een iMac of Macbook met de adobe suite.....
En waarom dan? Is wellicht handig om even uit te leggen, je post is nu vrij cryptisch..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:37

SuBBaSS

-has Ryzen

Volkan1984 schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:30:
[...]

En waarom dan? Is wellicht handig om even uit te leggen, je post is nu vrij cryptisch..?
Ben even zo vrij om een klomp op te gooien:

- Bij zowel de Adobe suite als rand-apparatuur als je wacom zal het niet voor het eerst zijn dat de boel na een update van MacOS stopt met werken en je moet wachten op een update van de fabrikant zelf.

Nou zal dat nog wel te behappen zijn (vooral bij 'major' releases is het een risico en is dus te voorkomen door een update uit te stellen) maar wel iets om rekening mee te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

SuBBaSS schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:34:
[...]

Ben even zo vrij om een klomp op te gooien:

- Bij zowel de Adobe suite als rand-apparatuur als je wacom zal het niet voor het eerst zijn dat de boel na een update van MacOS stopt met werken en je moet wachten op een update van de fabrikant zelf.

Nou zal dat nog wel te behappen zijn (vooral bij 'major' releases is het een risico en is dus te voorkomen door een update uit te stellen) maar wel iets om rekening mee te houden....
Ik gebruik al 10 jaar Mac voor grafisch werk en fotografie en heb echt geen idee waar je het over hebt...

Nog nooit hebben mijn Bamboo of Intuos tablets mij in de steek gelaten. Ook andere randapparatuur zoals dia-scanners en printers hebben nooit last gehad van MacOs updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:37

SuBBaSS

-has Ryzen

Wootism schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:41:
[...]

Ik gebruik al 10 jaar Mac voor grafisch werk en fotografie en heb echt geen idee waar je het over hebt...

Nog nooit hebben mijn Bamboo of Intuos tablets mij in de steek gelaten. Ook andere randapparatuur zoals dia-scanners en printers hebben nooit last gehad van MacOs updates.
Lucky you! ;)
Ik wil het niet als algemeenheid stellen, laat me duidelijk zijn.
Een aantal jaren mac-support heeft mij echter wel geleerd dat je er ook niet zomaar vanuit kunt gaan dat het probleemloos zal verlopen. Vooral bij wat meer 'exotische' hard- en software.
Bij elke release was er weer een piek aan calls vanwege dit soort perikelen.
Natuurlijk gaan gebruikers die geen problemen hebben niet zomaar bellen (hoewel ik die ook heb meegemaakt; klanten die alleen maar even de loftrompet over apple wilden steken) en voor de meesten verlopen die dingen probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Volkan1984 schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:30:
[...]

Excuses ik zie je post nu pas.

Het gaat mij in principe over de software van Adobe.
Zelf kwam ik erachter (en een aantal andere mensen) dat de bepaalde Apple apparaten niet goed genoeg zijn voor Adobe Suite. Het ligt er natuurlijk aan wat je doet.

Aan de hand van deze lijst en aantal gebruikers is toch net even wat anders.
https://helpx.adobe.com/photoshop/system-requirements.html

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

Macs voor professionele gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:33

WCA

Berlinetta schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:19:
[...]

Excuses ik zie je post nu pas.

Het gaat mij in principe over de software van Adobe.
Zelf kwam ik erachter (en een aantal andere mensen) dat de bepaalde Apple apparaten niet goed genoeg zijn voor Adobe Suite. Het ligt er natuurlijk aan wat je doet.

Aan de hand van deze lijst en aantal gebruikers is toch net even wat anders.
https://helpx.adobe.com/photoshop/system-requirements.html

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

Macs voor professionele gebruikers
Ik draai Photoshop CC (voorheen CS6) op een iMac Core2Duo uit 2009, dat gaat prima. Niet extreem snel, maar zeker bruikbaar. Daar zou ik me dus geen zorgen over maken

Share and Enjoy!

Pagina: 1