Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ik zoek een laptop voor fotobewerking. Maak veel Hdr foto's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben fotograaf en maak veel HDR foto's o.dat er veel foto's gerenderd moeten worden heb ik nogal wat power nodig.
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen? Ik maak veel gebruik van Lightroom en soms Photoshop

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag €1700 kosten. En wil het in elkaar laten zetten. Komt niet op een euro. Liefst minder natuurlijk 😉
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik denk nodig te hebben, minimaal 16GB aan Ram, liefst 32GB. Een Videokaart, geen GTX, maar AMD Radeon 6gb, minimaal 256 SSD en 1TB aan opslag

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, weinig verstand van.
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden. Heb behoort dat HP Workstation goed zijn voor fotobewerking

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen. 15,6inch is prima

Ga je overklokken? Ga niet overklokken, denk ik.
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen? Liefst maximale prestaties.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Ik hoop dat jullie mijn keuze kunnen vermakelijke en dat ik een beest van een laptop kan aanschaffen, liefst onder de €1700,- ;) zodat ik smooth mijn HDR foto's kan samenvoegen zonder vastlopers!

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even voor de beeldvorming: wat voor systeem gebruik je nu, waarop je die performance problemen ervaart?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat heb je zelf gevonden? categorie: Laptops

Een laptop met 6GB Radeon zal niet meevallen.
De vergelijking met een HP Workstation vat ik niet.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat zoek je nu trouwens, een laptop of een desktop? Want je titel zegt laptop, maar je topic staat in Desktop Aankoop Advies en je noemt de HP Workstation als voorbeeld...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een laptop. Heb nu een desktop, maar is veel te traag. Wil graag op locatie kunnen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Even stomme vraag. Ik ben hier nieuw. Hoe reageer ik op jullie antwoord? Zodat mijn reactie onder/bij jullie vraag staat.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De knop 'quote' gebruiken rechts bovenin het bericht.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar LAA.

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met LAA?

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:14:
Wat heb je zelf gevonden? categorie: Laptops

Een laptop met 6GB Radeon zal niet meevallen.
De vergelijking met een HP Workstation vat ik niet.
In de meeste laptops zit een GTX videokaart. In veel workstations van HP een AMD. Die zijn schijnbaar beter voor fotoverwerking.

Vandaar dat ik dat noemde

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:16:
Wat zoek je nu trouwens, een laptop of een desktop? Want je titel zegt laptop, maar je topic staat in Desktop Aankoop Advies en je noemt de HP Workstation als voorbeeld...
Ik zoek een laptop. Die snel genoeg is om veel HDR foto's te kunnen samenvoegen zonder vastlopers. Moet soepel en snel verlopen. Een flinke kloksnelheid is een pré met flink wat werkgeheugen. Ook een videokaart moet minimaal een 4gb hebben en geen GTX, maar AMD.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:25
In de 15inch macbooks zit een AMD gpu, maar die zijn denk ik boven budget met de specs die jij zoekt.

Verwijderd

Topicstarter
wokkelz schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:50:
In de 15inch macbooks zit een AMD cpu, maar die zijn denk ik boven budget met de specs die jij zoekt.
Ik hoef niet perse te switchen naar Apple. Idd, waarschijnlijk komt dat boven m'n budget a €1700,-. Toch bedankt voor de suggestie 😉

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Laptopaankoopadvies, het subforum waar ik je topic heen hebt verplaatst.

Verder aub meerdere quotes in 1 reacties plaatsen. Je 'kickt' nu steeds je topic wat als storend wordt ervaren :). Zodra je iemand quote staan daaronder ook alle andere reacties dus die kan je eenvoudig achter elkaar zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:16:
Zou dit een goeie zijn?
https://m.alternate.nl/mo...?p=1355491&page=1&t=14644
Hoop dat ik een link mag plaatsen hier. :F

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het is op basis van wat er in de pricewatch te vinden is in elk geval zo'n beetje de enige laptop die aan je eisen voldoet. Als ik jou was zou ik eerst eens goed uitzoeken of die AMD videokaarten inderdaad zo veel beter zijn voor jouw toepassing. Want die eis beperkt je keuzemogelijkheden nogal.

Welke software gebruik je voor je HDR bewerkingen?

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:43:
Het is op basis van wat er in de pricewatch te vinden is in elk geval zo'n beetje de enige laptop die aan je eisen voldoet. Als ik jou was zou ik eerst eens goed uitzoeken of die AMD videokaarten inderdaad zo veel beter zijn voor jouw toepassing. Want die eis beperkt je keuzemogelijkheden nogal.

Welke software gebruik je voor je HDR bewerkingen?
Zal eens kijken in de pricewatch.
Lightroom

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:46

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Met de summiere informatie die je hebt gegeven tot nu toe is het moeilijk adviseren.
Welke onderdelen zitten nu in je computer? vanuit die rekenkracht kunnen we wat beter adviseren. Daarnaast is het van belang welke programma's je gebruikt.
Als de laptop onderdeel uitmaakt van je workflow zou ik toch ook het zakelijke segment niet uit het oog verliezen. Een gamelaptop is vaak toch van mindere bouwkwaliteit.

De Dell XPS lijn is wellicht iets, maar dan zit je met een GTX1050, overigens zijn er vandaag nieuwe (upgrades) aangekondigd. Ik zie nu dat de XPS 15 2-1 ook op de site staat. Dat is een krachtige CPU/GPU combi die een intel CPU met AMD GPU combineert.

[ Voor 23% gewijzigd door Chrosser op 03-04-2018 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Chrosser schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:21:
Met de summiere informatie die je hebt gegeven tot nu toe is het moeilijk adviseren.
Welke onderdelen zitten nu in je computer? vanuit die rekenkracht kunnen we wat beter adviseren. Daarnaast is het van belang welke programma's je gebruikt.
Als de laptop onderdeel uitmaakt van je workflow zou ik toch ook het zakelijke segment niet uit het oog verliezen. Een gamelaptop is vaak toch van mindere bouwkwaliteit.

De Dell XPS lijn is wellicht iets, maar dan zit je met een GTX1050, overigens zijn er vandaag nieuwe (upgrades) aangekondigd. Ik zie nu dat de XPS 15 2-1 ook op de site staat. Dat is een krachtige CPU/GPU combi die een intel CPU met AMD GPU combineert.
Mijn pc is te traag, is ook alweer 9jaar oud. En liep telkens vast bij het renderen van een HDR foto. Hij moet dan min 5 foto's renderen tot 1 foto. Dit kan oplopen tot 80 fotos Zoek, allemaal RAW bestanden. Ik zoek daarom een goede laptop die mij niet laat zitten. Die stabiel is en snel is. Daarom dacht ik aan een minima van 16 of 32gb aan werkgeheugen, 512ssd, een goede externe videokaart en minimaal 1tb aan opslag. Ook wel handig als ik eventueel nog wat kan uitbreiden. Mijn budget kan omhoog zag ik, is nu max €1900,-

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]For example, the commands for merging multiple images to create HDR files or panoramas don't use GPU[...]
Dus ik zou me als ik jou was in elk geval niet blindstaren op een bepaalde GPU.

Waarschijnlijk zal een upgrade naar meer geheugen en een vlotte SSD het meeste verschil maken.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:22:
[...]

Mijn pc is te traag, is ook alweer 9jaar oud. En liep telkens vast bij het renderen van een HDR foto. Hij moet dan min 5 foto's renderen tot 1 foto. Dit kan oplopen tot 80 fotos Zoek, allemaal RAW bestanden. Ik zoek daarom een goede laptop die mij niet laat zitten. Die stabiel is en snel is. Daarom dacht ik aan een minima van 16 of 32gb aan werkgeheugen, 512ssd, een goede externe videokaart en minimaal 1tb aan opslag. Ook wel handig als ik eventueel nog wat kan uitbreiden. Mijn budget kan omhoog zag ik, is nu max €1900,-
Omdat je 9 jaar oude desktop het niet aan kan leg je nu ineens zeer hoge eisen op.

Verder, als je die laptop continu wil meenemen, dan is 17' een slechte keuze want véél te zwaar.
Kies een degelijke laptop met vooral een goed scherm die licht is!

Ik denk dat een basis MacbookPro 13' zelfs kan wat jij wil, en ik betwijfel of je daar 32GB Ram voor nodig hebt en een 512 GB SSD en nog eens 1TB aan opslag.

Als je professioneeel bezig bent, dan regel je die opslag in de Cloud, dan los je ineens je backup onzekerheid op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1