Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille pc voor muziekproductie, budget € 750,-

Pagina: 1
Acties:

• Agora
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Muziek produceren met Propellerhead Reason 10

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil € 700,- tot max. € 850,- uitgeven, dit is exclusief beeldscherm, muis en toetsenbord.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Audio interface TC Electronic Desktop Connect 6
Beeldscherm Acer KG241Q
HP toetsenbord en muis
Externe HD Sandisk 1000GB voor backup, projecten enz.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor met goede single core performance (schijnt dat dit voor deze software belangrijk is) + geïntegreerde graphics
Moederbord moet mogelijkheid bieden om op 2 schermen te werken ivm aanschaf 2 nieuwe schermen in de toekomst
16 GB RAM
Zo weinig mogelijk geluid, dus stille behuizing, stille koeling
500 GB SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gelezen dat Intel een betere single core performance geeft dan AMD, daarom gaat de keuze uit naar Intel. Echter ben ik een leek en baseer ik mij puur op informatie die ik o.a. hier lees, dus als dit niet klopt hoor ik het graag :)

Ik kan via mijn werk bij Coolblue en Bol.com fiscaal voordelig kopen, ik heb dus al mijn componenten uitgezocht op verkrijgbaarheid bij die 2 webwinkels. Inclusief de lelijke blauwe case, wat ik geen punt vind want het gaat mij niet om het uiterlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik verwacht dat ik met een Intel I5 + 16 GB RAM ruimschoots voldoende kracht+geheugen heb om in Reason te werken, zeker omdat ik niet het type ben dat 38 sporen met 5 plugins laat draaien maar vrij basic produceer. Een stil systeem vind ik wel heel belangrijk. Ook wil ik USB 3.1 gen 2 aan boord hebben voor als ik mogelijk in de toekomst een andere audio interface wil aansluiten. Verder, zoals genoemd wil ik binnenkort naar 2 schermen uitbreiden dus een moederbord met minimaal 1 HDMI & DP (of evt DVI). Onboard audio is totaal onbelangrijk aangezien ik een externe interface gebruik.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog nooit een pc zelf gebouwd en op basis van internet research deze set samengesteld. Mijn vragen:
- Zijn deze onderdelen te combineren? Ik heb natuurlijk mijn huiswerk gedaan maar zie ik iets over het hoofd?
- RAM geheugen dat op 2666 mhz loopt aan een processor hangen die 2400 heeft, is dat een probleem?
- Zit de processorkoeler het RAM geheugen niet in de weg?
- Kan ik met deze setup de fans zo regelen dat ze minimaal geluid maken? Casefan, processorkoeler, voeding zijn allemaal geluidsbronnen, ik begrijp dat je in de BIOS eea kunt regelen, geldt dit voor alle fans?
- Valt er iets in deze lijst uit de toon, bv een overkill of juist matig spul dat een bottleneck kan vormen?
- Moet ik nog letten op bepaalde kabels die ik mogelijk moet bijkopen om de onderdelen in de kast aan te sluiten?

Dit is mijn lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 179,30€ 179,30
1MSI B250 PC Mate€ 78,-€ 78,-
1Aerocool DS 200 Blue Edition€ 88,50€ 88,50
1Scythe Ninja 5€ 49,95€ 49,95
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 162,15€ 162,15
1be quiet! Straight Power 10 CM 500W€ 80,99€ 80,99
1Samsung 850 EVO 500GB€ 124,99€ 124,99
1Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader€ 6,58€ 6,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 770,46

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp/advies!

[ Voor 0% gewijzigd door Agora op 02-04-2018 15:39 . Reden: typo ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:34
Geld uitgeven aan een oude generatie cpu en chipset is nooit verstandig. Daarnaast is 500w veel teveel voor een systeem dat amper 100w verbruikt. Ook is de PP10 CM 500w heel erg overpriced.
Het joekel van een Ninja op een 65w cpu snap ik ook niet.
Kijk eens naar: 450w voeding omdat dit de goedkoopste voeding is van echt goede kwaliteit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 166,95€ 166,95
1ASRock Z370M Pro4€ 108,-€ 108,-
1Raijintek Styx Classic Blauw€ 84,-€ 84,-
1Alpenföhn Ben Nevis€ 24,23€ 24,23
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 162,15€ 162,15
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,50€ 62,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 119,98€ 119,98
1Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader€ 6,58€ 6,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 734,39

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 15:11
@Uszka heeft het zo'n beetje al gezegd en opgesomd. Dat is precies waar je naar zoekt! +)

Kleine toevoeging:
Ik zelf weet niet hoe still de Raijintek is, alhoewel ik goede dingen erover gehoord hebt, maar voor rondt diezelfde prijs zijn de pricewatch: Fractal Design Define Mini C en pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) ook goede en stille overwegingen.

• Uszka
@rain2reign Ik zocht een goede blauwe behuizing omdat TS er in zijn OP ook een heeft geselecteerd.

• Agora
  • Nu online
Bedankt voor de feedback heren! Daar kan ik wat mee, zeker keuze voor andere processor+mobo is hartstikke logisch maar heb ik als newbie onvoldoende bij stilgestaan.
Daarnaast is 500w veel teveel voor een systeem dat amper 100w verbruikt.
Toch een vraag hierover, is dit (los dat het een overkill is) ook echt een probleem? Bv dat zo'n voeding zijn vermogen onvoldoende kwijt kan? Het scheelt in prijs maar verschil in vermogen is maar 50 watt. Ik ga je advies sowieso opvolgen, maar ik probeer er ook wat van te leren :)
Idem voor de processor koeler, heeft die overkill los van het financiële plaatje andere voor- of nadelen? Maakt het onnodig veel lawaai of kan het zo zijn dat een - toch al stille - cooler nog stiller werkt als deze op minimaal vermogen al in staat is om de processor goed te koelen?

Nog 2 andere vragen:
- Zijn de bewegende onderdelen in deze build (cooler, voeding, casefans) in staat om zo optimaal mogelijk te werken, dus langzamer draaien of zelfs stilstaan bij lage belasting? Dit was bij mijn oude cpu niet zo en dat ding maakte hierdoor veel te veel lawaai.
- Qua bekabeling, krijg je dit over het algemeen met je componenten meegeleverd? Bv voor het aansluiten van de SSD, cooler, knoppenpaneel op de case enz.

Nogmaals heel veel dank!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17
Over de voeding, zie: Voeding advies en informatie topic - Deel 34 en Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Een koeler van 50 euro is overkill als je niet gaat overklokken. Als een koeler z'n prijs waarmaakt dan zal een duurdere allicht iets stiller zijn.

Veel fans zullen tegenwoordig pas (hard) gaan draaien als dat nodig is, mits correct aangesloten. (pwm fan op 4pins fan headers) Soms moet je de fancurve nog iets aanpassen voor het gewenste resultaat.

De bekabeling zal normaalgesproken inbegrepen zijn bij de onderdelen (met name de kast, voeding en moederbord.)

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 15:11
Agora schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 14:30:

[...]

Toch een vraag hierover, is dit (los dat het een overkill is) ook echt een probleem? Bv dat zo'n voeding zijn vermogen onvoldoende kwijt kan? Het scheelt in prijs maar verschil in vermogen is maar 50 watt. Ik ga je advies sowieso opvolgen, maar ik probeer er ook wat van te leren :)
Beter een goede kwaliteit 450 Watt voeding, dan een duurdere 550 Watt (en wellichte ietwat minder goede kwaliteit) voeding. Bij gamen bijvoorbeeld zullen de meeste niet eens in de buurt komen van het (totale) piekverbruik van je systeem. Voor de meeste mensen komen al je componenten niet op piekvermogen (alles tegelijk) uit bij doorgaans gebruikt. Er zijn Tweakers dit beter begrijpen en kunnen uitleggen op het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 dan ik.
Idem voor de processor koeler, heeft die overkill los van het financiële plaatje andere voor- of nadelen? Maakt het onnodig veel lawaai of kan het zo zijn dat een - toch al stille - cooler nog stiller werkt als deze op minimaal vermogen al in staat is om de processor goed te koelen?
Zo'n grote blok heeft vaak voordelen bij het overklokken, apart van het duurdere prijs kaartje na. De i5-8400 is niet zo'n heethoofd (als bijv. de i7-7700K). Die zal dan ook minder warmte produceren en de fans (CPU) zal dan niet zo zwaar belasten; luidt draaien. Ik weet niet of de Alpenföhn Ben Nevis dit ook doet, maar bijv. pricewatch: Arctic Freezer 33 draait zijn fan niet onder een bepaald verbruik (40% dacht ik?). Zo zijn er meerdere dit doen of vergelijkbaar zijn. Als de fan toch te luidt is voor jou en/of jou gebruik (ivm muziek productie) kan je altijd de fan vervangen door een stillere en/of lagere RPM fan.
Nog 2 andere vragen:
- Zijn de bewegende onderdelen in deze build (cooler, voeding, casefans) in staat om zo optimaal mogelijk te werken, dus langzamer draaien of zelfs stilstaan bij lage belasting? Dit was bij mijn oude cpu niet zo en dat ding maakte hierdoor veel te veel lawaai.
Ligt eraan wat jij lawaaierig noemt voor jou, maar de voeding en CPU koeler zal je bijna niet horen. De voeding is één van de betere stillere kwaliteits voedingen op het 450 Watt vermogen segment. Die zul je niet horen bij lage (en doorgaans verbuik), tenzij er iets met de fan is (kan met elk merk en voeding gebeuren). De Case fans, bij welke behuizing je dan ook kiest, zullen als ik naar het lijstje kijkt mogelijk het luidst zijn, maar zelf dan is het nog wel aardig still (heb geen ervaring met Raijintek, maar fractal is heel erg stil).
- Qua bekabeling, krijg je dit over het algemeen met je componenten meegeleverd? Bv voor het aansluiten van de SSD, cooler, knoppenpaneel op de case enz.
De kabels woden altijd bij de voeding, CPU-koeler, behuizing en moederbord meegeleverd. Heb zelf wel een aantal SSD's gehad waar die alleen met schroeven (op de ssd na) kwam. De MX500 van crucial komt volgens Azerty met 2,5 mm montagetussenstuk. Maar zo'n sata kabeltje (die soms niet meegelevered wordt) kan je ook bij een lokale pc boer of de media markt halen bijvoorbeeld voor een paar eurotjes.

• Agora
  • Nu online
Tnx voor de feedback! Dan ga ik eens even bekijken wat mijn definitieve setup gaat worden obv jullie aanbevelingen. Misschien wacht ik nog een paar dagen tot die nieuwe serie coffee lake moederborden ook verkrijgbaar zijn bij Bol/Coolblue. Die zien er qua specs/prijs verhouding interessant uit.

• Uszka
Bol en Coolblue zijn duur in onderdelen. Ik weet niet hoeveel korting je krijgt maar als dat 25% of minder is dan ben je bij een andere webshop vaak goedkoper uit.
Klantenservice hoef je ook weinig hulp van te verwachten bij deze shops. Ze hebben er dermate weinig verstand dat je door de telefoon een heel groot vraagteken hoort. Een muis, toetsenbord of beeldscherm gaat nog wel maar voor specifieke onderdelen als moederbord, voeding en geheugen ga ik liever naar een andere winkel als Azerty oid..

• Agora
  • Nu online
Uszka schreef op woensdag 4 april 2018 @ 14:59:
Bol en Coolblue zijn duur in onderdelen. Ik weet niet hoeveel korting je krijgt maar als dat 25% of minder is dan ben je bij een andere webshop vaak goedkoper uit.
Klantenservice hoef je ook weinig hulp van te verwachten bij deze shops. Ze hebben er dermate weinig verstand dat je door de telefoon een heel groot vraagteken hoort. Een muis, toetsenbord of beeldscherm gaat nog wel maar voor specifieke onderdelen als moederbord, voeding en geheugen ga ik liever naar een andere winkel als Azerty oid..
Ik kan daar betalen met bruto salaris, dus het voordeel is ca. 40%. Ik heb in de selectie rekening gehouden met het verschil tussen laagst beschikbare prijs en de prijs op CB/Bol, met een beetje slim selecteren ben ik daar ongeveer 20% meer kwijt. Dus nog altijd 20% voordeel tov andere webshops. Het gebrek aan deskundigheid is wel een minpunt idd, dat zal ik voor lief moeten nemen en hopen dat het gewoon goed gaat..
Pagina: 1