Toon posts:

Smog in zuidwesten door Duitse paasvuren, Nederlandse vuren.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.486 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het RIVM meldt dat op sommige plaatsen in het zuidwesten van het land de luchtkwaliteit onvoldoende is, en lokaal zelfs slecht. Oorzaak van de smog zijn de paasvuren van gisteravond in Duitsland.

De milieudienst in de regio Rijnmond had vanmiddag al meer dan 200 klachten binnengekregen over stankoverlast door die Duitse paasvuren, schrijft RTV Rijnmond. Ook bij de brandweer Haaglanden kwamen meldingen binnen over een brandlucht. De Ammunitiehaven in Den Haag werd daarom tijdelijk afgesloten. De brandweer dacht aan een brand, maar kon geen brandhaard vinden.

Het RIVM meldt dat de fijnstofconcentraties in het zuidwesten zijn verhoogd. Vanavond kan de luchtkwaliteit ook in andere regio's achteruitgaan, als daar paasvuren branden. Naar verwachting is er vanavond weinig wind, waardoor de rook kan blijven hangen.

Bron:Nos
Het is hier echt verschrikkelijk op het moment on Drenthe. Gelukkig heb ik geen Astma of COP, desondanks merk ik het ook dat het hier gewoon benauwd is. Best wel bizar dat die gewoon kan in de tijd waar men erg druk bezig is met duurzaamheid en het terug brengen van hoeveelheid uitstoot.
Zou er hier niet iets aan kunnen worden gedaan van uit de politiek. Ik heb zelfs het idee dat hier in meer winst is te behalen dan dat we met ze alle elektrische gaan rijden.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:31

j1nx

Geek - Enjoying life

Thanks! Een goeie. Het is altijd zo lang wachten tot we weer tegen zwarte piet kunnen zeiken.

Nu hebben we met de pasen toch ook weer wat om te zeiken.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit is meer iets voor Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij dus AZ -> AWM

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:14
Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:57:
[...]

Het is hier echt verschrikkelijk op het moment on Drenthe. Gelukkig heb ik geen Astma of COP, desondanks merk ik het ook dat het hier gewoon benauwd is. Best wel bizar dat die gewoon kan in de tijd waar men erg druk bezig is met duurzaamheid en het terug brengen van hoeveelheid uitstoot.
Zou er hier niet iets aan kunnen worden gedaan van uit de politiek. Ik heb zelfs het idee dat hier in meer winst is te behalen dan dat we met ze alle elektrische gaan rijden.
Als iets stinkt betekent het niet gelijk dat het schadelijk of schadelijker is dan autorijden. Heb je cijfers? Dan kunnen we het vergelijken. Je denkt dat je er meer uit kan halen omdat je auto's nauwelijks meer ruikt. Het is een gewende geur. Als ik naar Schiphol ga dan ruik ik de geur ook enorm, betekent dit dat we er veel meer winst uit kunnen halen? Niet per definitie.

Een goede regenlui en wat wind en je bent er van af.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

j1nx schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:05:
Thanks! Een goeie. Het is altijd zo lang wachten tot we weer tegen zwarte piet kunnen zeiken.

Wat is dit voor een rare reactie? Het is toch bizar hoeveel houtstof er vrijkomt met paasvuren terwijl er zo dringend aan klimaatquota moet worden voldaan. Een onderzoek dat werd aangehaald in het NOS bericht hierover claimt dat het vuur in Espelo van vorig in z'n eentje evenveel uitstoot veroorzaakt heeft als 67,5 miljoen (!) vrachtwagenkilometers.
Als dit wordt ingedamd komen er weer mensen met het 'traditie'-argument, maar ook hier geldt weer dat dat een hoop gebakken lucht is. Dat handjevol mensen dat zich de komende 5 jaar wellicht gekwetst en ontheemd voelt weegt echt niet op tegen zoveel meer mensen die ook over decennia/eeuwen nog een leefbare plek moeten hebben.

Ik vind het in ieder geval te idioot voor woorden dat zulke overlast en milieuschade wordt verdedigd. De paasvuren staan nota bene op de UNESCO erfgoed-lijst. Het zal dus wel een klus worden om er van af te komen.

@maratropa Ah, het artikel dat ik bedoel inderdaad.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik kan het gebruik van christelijke tradities enkel toejuichen. Lekker door blijven stoken dus! :)F :)B

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Weet je wat pas bizer is? Dat er diezelfde hoeveelheid kilometers verderop kinderen sterven van de honger. Of dezelfde afstand de andere kant op, kinderen ontvoerd, verkracht en vermoord worden in de oorlog.

Maak je daar eerst maar eens druk om en los dat met zijn allen op. Daarna de kleinzielige, kuck kuck een avondje rook probleempjes.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:54

HugoBoss1985

Xenotech

Dadelijk worden de paasvuren ook afgeschaft, net als zwarte gezichten met Sinterklaas en vuurwerk afsteken met Oud & Nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:29
j1nx schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:25:
Weet je wat pas bizer is? Dat er diezelfde hoeveelheid kilometers verderop kinderen sterven van de honger. Of dezelfde afstand de andere kant op, kinderen ontvoerd, verkracht en vermoord worden in de oorlog.

Maak je daar eerst maar eens druk om en los dat met zijn allen op. Daarna de kleinzielige, kuck kuck een avondje rook probleempjes.
Inderdaad een prima reden om hier mensen ziek en/of het leven zuur te maken 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HugoBoss1985 schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:26:
Dadelijk worden de paasvuren ook afgeschaft, net als zwarte gezichten met Sinterklaas en vuurwerk afsteken met Oud & Nieuw.
En zou daar iets mis mee zijn? En zoja, wat dan wel?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

j1nx schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:25:

Ah, de welbekende drogredenatie. Dat er andere erge dingen gebeuren doet er totaal niet toe in deze discussie. Het betekent niet dat je lethargisch alles maar moet laten gebeuren.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

j1nx schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:05:

Of jij het er nu mee eens bent of niet. Het feit dat jij het zeiken noemt is typerend voor het niveau in NL, lees geen niveau, en het om het hardst roepen wie er gelijk heeft. Hoe komt het toch dat we met zijn allen nergens meer komen op vele fronten? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
wildhagen schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:27:
[...]

En zou daar iets mis mee zijn? En zoja, wat dan wel?
Dat we al maar meer naar een rubberen-stoeptegel-samenleving overgaan waarin we het voor iedereen maar zo fijn mogelijk willen hebben ten koste van onze identiteit en tradities. Boeh-hoe zwarte piet is rasistisch, boeh-hoe er wordt een dag in het jaar knalvuurwerk afgestoken.

Edit: Boeh-hoe ze steken fikkie met pasen.

[ Voor 9% gewijzigd door BFmango op 02-04-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:28:
[...]
Of jij het er nu mee eens bent of niet. Het feit dat jij het zeiken noemt is typerend voor het niveau in NL, lees geen niveau, en het om het hardst roepen wie er gelijk heeft. Hoe komt het toch dat we met zijn allen nergens meer komen op vele fronten? :'(
Het is een schoolvoorbeeld wat aantoont dat we het (te) goed hebben. We hebben niks anders meer om over te klagen. Hoelang gaat het duren voordat blanke vla niet meer kan? Het woord zwart uit het woordenboek wordt geschrapt omdat er 10 mensen met een donkere huidskleur moeite hebben met de term zwart.

Die mensen die nu klagen over die walmen uit Duitsland hebben ook geen moeite met de bagger die op tweede maasvlakte uitgebraakt wordt door de kolencentrales daar, ze zijn zelfs bereid om subsidie te betalen om kolen te verstoken. Allemaal zodat ze wel op zondag avond studio voetbal kunnen kijken. Over een paar maanden komen bij de NOS weer de berichten binnen over record aantallen van reizigers die Schiphol verwerkt heeft. Heb je wel eens gelet op de zwarten pluimen die uit die motoren komen? Maar oh jee, het is allemaal vreselijk totdat ik er zelf last van heb. Hypocrisie heet dat,
Hoelang zou dat woord nog gebruikt mogen worden voordat iemand er aanstoot aan neemt.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
BFmango schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:24:
Ik kan het gebruik van christelijke tradities enkel toejuichen. Lekker door blijven stoken dus! :)F :)B
Het is geen christelijke traditie en is nog van voor de tijd dat de christenen begonnen met hun indoctrinatie in dit deel van de wereld. ;)

Quote van NOS artikel:
Toch is de fijnstofuitstoot van de paasvuren volgens een woordvoerder van het RIVM maar een fractie van de uitstoot die in Nederland jaarlijks vrijkomt door het stoken van hout.
Om het te relativeren:
Hoe vervuilend is houtrook?
Houtrook is verantwoordelijk voor 10 procent van het fijnstof in de lucht, de rest komt van de industrie en dieselmotoren.
Houtrook is dus verantwoordelijk voor 10 procent van de uitstoot van fijnstof. Daar een fractie van zijn de paasvuren.

Laten we ons eerst even over echt belangrijke dingen druk maken...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@BFmango @LED-Maniak @Derby Waar het voor mij misgaat is dat er heel erg veel waarde wordt gehecht aan traditie en gewoonte. Ik vind vuurwerk ook mooi om naar te kijken en ik vind zo'n paasvuur ook wel tof (ben er een paar jaar geleden bij een geweest), maar het dient geen enkel doel anders dan dat het nou eenmaal de gewoonte is. Als vuurwerk wordt verboden is dat wel gek en kaal de eerste paar jaar, maar ook dat wordt vanzelf normaal. Kijk naar het rookverbod in kroegen bijvoorbeeld. Dat was ook raar in het begin en sommigen zullen er nog steeds van balen. Ik denk dat de meerderheid (ook rokers) het inmiddels normaal vindt en het niet meer als bezwaarlijk ervaart dat er niet binnen mag worden gerookt.

Er wordt over tradities geklaagd waar nadelen aan zitten (smog, gevaar, rascisme) en als je ze afschaft is dat in het begin ongetwijfeld een beetje raar en kaal, maar op de lange termijn mis je er echt niks aan. Anders dan bijvoorbeeld uitstoot door auto's. We zouden auto's kunnen afschaffen, maar dan wordt transport een stuk ingewikkelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

DirtyBird schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:27:
[...]

Ah, de welbekende drogredenatie. Dat er andere erge dingen gebeuren doet er totaal niet toe in deze discussie. Het betekent niet dat je lethargisch alles maar moet laten gebeuren.
En er nog "trots" op zijn ook, dat je toch ergens moet beginnen om de wereld een stukje beter te maken. Dus waarom niet iets wat 1 dag in het jaar is, terwijl er ook 365 dagen per jaar wereld problemen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

LED-Maniak schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:39:
[...]

Het is geen christelijke traditie en is nog van voor de tijd dat de christenen begonnen met hun indoctrinatie in dit deel van de wereld. ;)

Quote van NOS artikel:

[...]

Om het te relativeren:

[...]

Houtrook is dus verantwoordelijk voor 10 procent van de uitstoot van fijnstof. Daar een fractie van zijn de paasvuren.

Laten we ons eerst even over echt belangrijke dingen druk maken...
Dank u en AMEN....

Allemaal last van het NIMBY-syndroom...
Straks lekker mijn eigen tuinkachel op stoken.... ik vind het prima.. dan maar een jaar eerder dood.... ik wel de dingen kunnen doen die ik leuk vind. Je leeft maar een keer ! 8)

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat voor een footprint zouden al die chinese wegwerpproducten - die we maar al te graag zonder verzendkosten op aliexpress bestellen en na twee keer gebruik in de prullenbak verdwijnen - achterlaten?
DirtyBird schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:39:
@BFmango @LED-Maniak @Derby Waar het voor mij misgaat is dat er heel erg veel waarde wordt gehecht aan traditie en gewoonte.
Nee. Waar het hier fout gaat is dat we ons(zoals gewoonlijk en begrijpelijk) richten op dingen die we direct zien en meemaken in de omgeving en de sluipende dingen als drukkere wegen, wegwerpmaatschappij, meer luxe en vooral vaker met het vliegtuig op vakantie niet aan denken, want dat zijn "moetjes". NIMBY.

Nee, men moet eerst eens bij zichzelf en het grotere geheel kijken voordat we gaan klagen over niet significante dingen waar anderen een plezier van hebben.

disclaimer: ik heb nog nooit een paasvuur meegemaakt, maar lig er niet om wakker ;)

Willen we echt een betere wereld? Denk eens na voordat je (nog) een kind neemt!
Een kind stoot zo'n 58.6 ton aan CO2-equivalent per jaar uit.

Je auto de deur uit scheelt je 2.4 ton en een retourtje over de oceaan 1.6 ton. Dan hebben we dus minder dan 10 mensen nodig om twee van die oversized vuren te niet te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
DirtyBird schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:39:
@BFmango @LED-Maniak @Derby Waar het voor mij misgaat is dat er heel erg veel waarde wordt gehecht aan traditie en gewoonte.
Ok maar wat maakt dat culturen verschillen? Grootste deel van de tijd de tradities. Dus als we alles afschaffen wat anderen raar vinden, zijn er geen culturele verschillen meer tussen mensen. Cultuur maakt voor een hoop mensen ook de identiteit.
Maken juist die verschillen het niet ook zo leuk, hoe men in andere landen eten maakt, omgaat met de daar heersende omstandigheden.
Alles en iedereen gelijk trekken geeft mij een erg onprettig gevoel.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gri77ie schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:40:
[...]

Dank u en AMEN....

Allemaal last van het NIMBY-syndroom...
Straks lekker mijn eigen tuinkachel op stoken.... ik vind het prima.. dan maar een jaar eerder dood.... ik wel de dingen kunnen doen die ik leuk vind. Je leeft maar een keer ! 8)
Het vervelende is alleen dat niet alleen jij een paar jaar eerder dood gaat, maar iedereen heeft last van fijnstof.

Wil je eerder dood, ga dan flink drinken of roken, of parachutespringen of whatever, dat zijn dingen waar je alleen jezelf mee hebt immers.

Dat 10% van het fijnstof komt door houtstook is knap veel, en ik zie dat ook wel in de komende jaren meer en meer aan banden gelegd worden, imho terecht. Maar Paasvuren geven dus blijkbaar relatief weinig fijnstof, nou, laat ze zich dan maar lekker uitleven, het is een mooie traditie :)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

LED-Maniak schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:45:
Nee. Waar het hier fout gaat is dat we ons(zoals gewoonlijk en begrijpelijk) richten op dingen die we direct zien en meemaken in de omgeving en de sluipende dingen als drukkere wegen, wegwerpmaatschappij, meer luxe en vooral vaker met het vliegtuig op vakantie niet aan denken, want dat zijn "moetjes". NIMBY.
Als iedereen de problemen in zn directe omgeving zou oplossen zouden we er ook zijn toch? Ik ben het met je eens dat er grotere problemen zijn dan de paasvuren, maar dat is geen reden om het maar te laten. De meeste problemen komen ook met een uniek voordeel. Een paasvuur van 20 meter hoog heeft dat absoluut niet. Het lijkt me dan bij uitstek een geschikt probleem om op te lossen zonder de welvaart aan te tasten. En wellicht niet in een keer zeggen dat het verboden is, maar misschien ietsje minder overdreven?
Derby schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:47:
Ok maar wat maakt dat culturen verschillen? Grootste deel van de tijd de tradities. Dus als we alles afschaffen wat anderen raar vinden, zijn er geen culturele verschillen meer tussen mensen. Cultuur maakt voor een hoop mensen ook de identiteit.
Maken juist die verschillen het niet ook zo leuk, hoe men in andere landen eten maakt, omgaat met de daar heersende omstandigheden.
Alles en iedereen gelijk trekken geeft mij een erg onprettig gevoel.
Een cultuur wordt toch niet gedefinieerd door de problemen die het veroorzaakt? Problemen zijn er zodra iemand ze als zodanig ervaart, los van hoe betrouwbaar of rationeel die persoon is. De problemen die in dit topic voorbij zijn gekomen (paasvuur, zwarte piet, vuurwerk) worden allemaal door een hoop mensen als probleem ervaren. Hoe groot die groep precies is, is natuurlijk moeilijk te zeggen.
Ik bedoel niet dat ik liever alle cultuur zie verdwijnen natuurlijk, ik zie alleen geen rationele meerwaarde van het in stand houden van zaken die als probleem worden ervaren, puur omdat het 'nou eenmaal altijd zo geweest is'.
Dit!

[ Voor 7% gewijzigd door DirtyBird op 02-04-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
DirtyBird schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:58:
[...]

De meeste problemen komen ook met een uniek voordeel.
[...]
Uitstoot van vliegen? Uniek voordeel? Laat me raden, economische groei? Als al die mensen binnen Europa vakantie zouden vieren levert het nog steeds economisch voordeel op. Vakantie is sowieso een vervuilende gewoonte, en alleen maar omdat 'we er echt even tussenuit moeten'...Ja en dat kan niet in de Duitse Eifel, dat moet echt in Thailand. 8)7
Een cultuur wordt toch niet gedefinieerd door de problemen die het veroorzaakt?
Binnen die cultuur is het ook geen probleem, het zijn mensen van buiten die cultuur die er een probleem van maken. Zwarte piet was in de jaren 60 geen probleem. Nu opeens wel, aangehaald door mensen van buiten de cultuur
De problemen die in dit topic voorbij zijn gekomen (paasvuur, zwarte piet, vuurwerk) worden allemaal door een hoop mensen als probleem ervaren. Hoe groot die groep precies is...
Zijn er een hoop mensen die een probleem hebben met zwarte piet? Dan was het allang afgeschaft en was het ook een punt geweest bij de verkiezingen. Nee het is een bizar klein clubje die handig gebruik maakt van de sociale media om wat stennis te schoppen, over wat? Goed andere discussie.

[ Voor 6% gewijzigd door Derby op 02-04-2018 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DirtyBird schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:58:
[...]
Als iedereen de problemen in zn directe omgeving zou oplossen zouden we er ook zijn toch? Ik ben het met je eens dat er grotere problemen zijn dan de paasvuren, maar dat is geen reden om het maar te laten. De meeste problemen komen ook met een uniek voordeel. Een paasvuur van 20 meter hoog heeft dat absoluut niet. Het lijkt me dan bij uitstek een geschikt probleem om op te lossen zonder de welvaart aan te tasten. En wellicht niet in een keer zeggen dat het verboden is, maar misschien ietsje minder overdreven?

[...]
wat is de definitie van welvaart. Paasvuren geeft grote groepen mensen een avond feesten en plezier. Leven en laten leven. Ik heb er weinig mee, ben niet in de regio opgegroeid, maar dat ene dagje per jaar een beetje smog (doordat ook nog eens weinig wind staat) moet toch gewoon geaccepteerd worden.

Al denk ik dat dit vanuit den Haag wel verboden zal gaan worden.. net als het vuurwerk. Maar laat ze dan in het Oosten maar burgerlijke ongehoorzaam zijn :) btw.. Heeft de lokale GroenLinks fractie al van zich laten horen? of kost dat teveel stemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Derby schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:05:
Binnen die cultuur is het ook geen probleem, het zijn mensen van buiten die cultuur die er een probleem van maken.
Dit geldt altijd, ik snap niet helemaal wat je ermee wilt zeggen. Er bestaat een 'cultuur' die het oke vindt om mensen te onthoofden die een ander gedachtegoed hebben. Die worden veroordeeld door mensen buiten die cultuur. De sterkste wint, vormt de maatschappij, en dat noemen we dan vooruitgang toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
DirtyBird schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:13:
[...]

Dit geldt altijd, ik snap niet helemaal wat je ermee wilt zeggen. Er bestaat een 'cultuur' die het oke vindt om mensen te onthoofden die een ander gedachtegoed hebben. Die worden veroordeeld door mensen buiten die cultuur. De sterkste wint, vormt de maatschappij, en dat noemen we dan vooruitgang toch?
Wat ik er mee wil aangeven is dat het bijzonder is dat een cultuur zich laat aanpassen door mensen buiten de cultuur. Teneinde...?
Het ging over tradities en gewoonte. En dat met wat tijd ook dat aangepast kan worden en het nieuwe gewoon wordt. Denk je werkelijk dat als wij ons hier druk maken over het de onthoofdingen in Saudi Arabië dat men zich daar iets van aantrekt? Omdat wij het niet vinden kunnen.
Het zelfde met de paasvuren. 1 keer in het jaar iets aan overlast, of het nou voordeel oplevert of niet. Als dat is waar we ons druk over maken hebben we het echt bizar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexmael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14
DirtyBird schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:13:
[...]

Er is nogal een verschil tussen mensen onthoofden en een mogelijk iets grotere kans op sterven door fijnstof.

Nog afgezien van het feit dat hier in Nederland onder het mom van zogenaamd groene energie dagelijks al weet ik het hoeveel hout verbrand wordt om energie op te wekken. Ik vermoed dat de fijnstof die daar door het hele jaar vrijkomt wel iets problematischer is dan van die paar vuurtjes met pasen die dan natuurlijk ook klimaat neutraal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dexmael schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:22:
[...]
Nog afgezien van het feit dat hier in Nederland onder het mom van zogenaamd groene energie dagelijks al weet ik het hoeveel hout verbrand wordt om energie op te wekken. Ik vermoed dat de fijnstof die daar door het hele jaar vrijkomt wel iets problematischer is dan van die paar vuurtjes met pasen die dan natuurlijk ook klimaat neutraal zijn.
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/bos-als-brandstof?
https://www.installatiejo...e-in-amercentrale-1015924

Bronnetje erbij.

Amerikaans hout naar Nederland verscheept, hier verbrand en geen haan die er naar kraait. Volgens de definitie is dit "100% groen"(want nieuw geplante bomen nemen het CO2 weer op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:12:
[...]

wat is de definitie van welvaart. Paasvuren geeft grote groepen mensen een avond feesten en plezier. Leven en laten leven. Ik heb er weinig mee, ben niet in de regio opgegroeid, maar dat ene dagje per jaar een beetje smog (doordat ook nog eens weinig wind staat) moet toch gewoon geaccepteerd worden.
Vergeet niet dat het ene dagje onderdeel is van een geheel. Je hoort vaak dat bijvoorbeeld een festival maar een paar dagen is en dat de omwonende maar niet moeten klagen. Wat men echter niet lijkt te snappen is dat het meestal niet bij dat ene festival/evenement blijft.

Vandaag is het paasvuren, morgen is het vuurwerk en overmorgen is het een festival. Overlast in verschillende soorten en mate die zeer zeker de bewoonbaarheid van sommige gebieden aantast. Ook daar zit een component leven en laten leven in, helaas worden de mensen die de overlast ervaren vaak weggezet als "klagers" en moeten ze die "ene dag per jaar" maar accepteren terwijl de groep die de overlast veroorzaakt de noodzaak in aanpassen niet ziet omdat het maar één dag per jaar is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:29
Wat voor een footprint zouden al die chinese wegwerpproducten - die we maar al te graag zonder verzendkosten op aliexpress bestellen en na twee keer gebruik in de prullenbak verdwijnen - achterlaten?

[...]

Nee, men moet eerst eens bij zichzelf en het grotere geheel kijken voordat we gaan klagen over niet significante dingen waar anderen een plezier van hebben.

disclaimer: ik heb nog nooit een paasvuur meegemaakt, maar lig er niet om wakker ;)

Je auto de deur uit scheelt je 2.4 ton en een retourtje over de oceaan 1.6 ton. Dan hebben we dus minder dan 10 mensen nodig om twee van die oversized vuren te niet te doen.
Nou, dan mag ik met een gerust hart zeiken over paasvuren dus. Geen kinderen, geen auto, nog nooit wat besteld uit China, zelden vliegen...

"Whataboutism" blijft een drogreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als oudere auto’s geweerd worden in de binnenstad, maar er wel 2 dagen paasvuren gestookt worden. Dat gaat tegen elkaar in.
Tegenwoordig moet er aan het milieu gedacht worden en worden zelfs in Nederland veel bomen gekapt. Onbegrijpelijk en ook moeilijk aan je kinderen uit te leggen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
migchiell schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:52:
[...]

Nou, dan mag ik met een gerust hart zeiken over paasvuren dus. Geen kinderen, geen auto, nog nooit wat besteld uit China, zelden vliegen...

"Whataboutism" blijft een drogreden.
De uitzondering bevestigt de reden. Fijn dat wat jij koopt lokaal geproduceerd is. :)
Hackus schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:59:
Als oudere auto’s geweerd worden in de binnenstad, maar er wel 2 dagen paasvuren gestookt worden. Dat gaat tegen elkaar in.
Tegenwoordig moet er aan het milieu gedacht worden en worden zelfs in Nederland veel bomen gekapt. Onbegrijpelijk en ook moeilijk aan je kinderen uit te leggen
Dan zal ik mijn kinderen uitleggen dat als je lokaal elke dag met oude auto's rondrijdt rond dezelfde plek, deze constant een roetlaag achterlaten en lokaal de lucht constant bevuilen. Juist doordat mensen in het westen hutje mutje op elkaar zitten. Deze maatregel is iet direct vanwege het klimaat, maar vanwege de permanente luchtkwaliteit in de binnenstad. Dan leg ik ook uit dat om deze reden wij langzamer rijden rond steden en in de rest van nederland het nog niet zo'n probleem is.

Het is dat de wind uit het oosten kwam dit jaar, anders was er weinig te zeuren geweest.
Hackus schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:59:Onbegrijpelijk en ook moeilijk aan je kinderen uit te leggen
Tegenwoordig durft mensen al niet meer aan hun kinderen uit te leggen hoe sex werkt en dat er mensen van het gelijke geslacht op elkaar kunnen vallen, dus dat scheelt.

[ Voor 66% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2018 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LED-Maniak Bomen kappen en wel oudere auto’s verbieden, Niet direct een 30km zone uitschrijven. In deze tijd zijn paasvuren niet meer goed te praten. (heeft verder niets met de windrichting te maken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Aangezien de helft van de reacties niet eens over het onderwerp gaan, en de andere helft vooral lijkt te bestaan uit drogredeneringen, gaat dit topic dicht. De klimaatdiscussie kan verder in het bestaande topic.

Het Klimaattopic

[ Voor 14% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-04-2018 20:48 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.