Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel Ubiquiti UniFi AP AC PRO's nieuwbouw woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 20:15
Hoeveel Ubiquiti UniFi AP AC PRO's heb ik nodig voor een nieuwbouw rijtjes woning?

De woning is 10x5,5 en 3 laags met betonnen vloeren en zijn de wanden opgetrokken uit GIBO blokken.
Zelf zat ik te denken aan 2 stuks 1 in de meterkast, aan het plafon vindt ik lelijk omdat je dan een draad ziet lopen, mede omdat ik alle lichtpunten gebruik.
Daarnaast 1 op zolder een punt daar wil ik er wel een aan de wand plaatsen.

Graag jullie advies.

https://www.funda.nl/koop...om-taling-bouwnummer-112/

Als Switch ga ik voor 2 x een Unifi 8 poorten 60w, ik wilde eerst voor de 16 poort 150w gaan alleen dit is goedkoper :p

Beste antwoord (via bertdrenth op 02-04-2018 15:58)

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Je kan ook een AP achter de TV uit laten komen en daar ophangen.
Je hebt denk ik wel ethernet achter je TV bedacht?

Zorg wel voor een VLAN-aware switch zodat je de diverse wifi-netwerken van elkaar gescheiden houdt.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een AC-PRO in de meterkast? Zonde.

Lees je eerst even in, een PRO betekend niet perse beter ontvangst.

\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb een groter huis en heb 100% dekking met 1x Asus 68U in de meterkast en 1x AC Lite midden op de bovenste woonlaag.

Slechtste snelheid die ik op WiFi heb, ligt rond de 50Mbps; het hoogste ongeveer 320Mbps.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bommen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-11 11:41
Ik heb 1 AC-AP-LR onder een van de laatste treden naar zolder gehangen. Perfect bereik in t hele huis. Qua indeling vergelijkbare nieuwbouwwoning.

[ Voor 17% gewijzigd door bommen op 02-04-2018 16:30 ]

• bertdrenth
bommen schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:20:
Ik heb 1 AC-AP-LR onder een van de laatste treden naar zolder gehangen. Perfect bereik in t hele huis. Qua indeling vergelijkbare neuwwbouwwoning.
Bedankt dat is ook een optie, ik zat ook te denken misschien een mesh antenne de kan je overal neerzetten en leggen.. Niet zo groot ik heb in ieder geval al 1 Pro besteld.

• bertdrenth
Vorkie schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:26:
Een AC-PRO in de meterkast? Zonde.

Lees je eerst even in, een PRO betekend niet perse beter ontvangst.

\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2
Dat geeft geen antwoord op mijn vraag.

De Pro heeft een 5G antenne meer, zoals ik al aangeef, ik heb geen punten op het plafon over.
En om nu een kabelgoot van de vloer af naar boven te laten lopen vindt ik niet zo mooi in de woonkamer of in de overloop.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Zorg wel voor een VLAN-aware switch zodat je de diverse wifi-netwerken van elkaar gescheiden houdt.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Verwijderd

Zeker geen mesh!

Zet één AP neer in het midden van de woonkamer. Bv. boven de stoelen bij de eettafel.
De tweede op de overloop, ook ergens in het midden van die overloop.
Derde komt in de overloop, ook in het midden. Dan heb het het beste dekking wat er mogelijk is.

Zet alléén 5 GHz aan (tenzij je oude apparaten hebt, die alléén 2,4 aan kunnen).

Gewone AP-Pro of AC-Pro voldoen voor een huis situatie meer dan genoeg.

Laat loze leidingen trekken IN het plafond voor de AP's. ook loze leidingen naar de toekomstige plek voor de TV. Ook in de slaapkamers / werkkamer minstens één, liefst twee loze leidingen in tegenovergestelde muren. Je weet nooit hoe je uiteindelijk bv. je bureau neerzet etc....

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Geen eenduidig antwoord omdat je vraag niet gespecificeerd is. Begin eerst eens met de eisen die je hebt:

- aantal 2G apparaten versus aantal 5G apparaten
- welke snelheden wil je behalen
- waar kunnen ze geplaatst worden
- bereik

Realiseer je dat je met de natuurwetten te maken hebt (waarom heb je voor Unifi gekozen?)
Wellicht was de UAP-AC-IW een veel betere keuze geweest, maar nogmaals... afhankelijk van de eisen die je hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• bertdrenth
ReVolpe schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:51:

Ja achter mijn tv komen inderdaad 2 ethernet aansluitingen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bertdrenth schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:06:
[...]

Dat geeft geen antwoord op mijn vraag.

De Pro heeft een 5G antenne meer, zoals ik al aangeef, ik heb geen punten op het plafon over.
En om nu een kabelgoot van de vloer af naar boven te laten lopen vindt ik niet zo mooi in de woonkamer of in de overloop.
In zo verre dat het zonde is een PRO in de meterkast hangen, zoals aangegeven is 5Ghz weer gevoeliger dan 2.4Ghz (gaat minder snel door alles heen). Dus theoretisch gezien kan je 1.3GBit/s halen met de PRO, alleen de weerstand van je meterkastdeur, de tussenduur en de muur zorgen alweer voor minder ontvangst (als je een systeem hebt welke je alleen met WiFi wilt verbinden).

Door inderdaad het accesspoint in de ruimte te plaatsen, in dit geval achter de TV, heb je meer kans dat je het volle potentieel kan gaan gebruiken van de PRO.

Vaak is de WiFi boven van minder belang, telefoons / tablets en kan je, naar gelang de hoeveelheid, kiezen voor een LR of een LITE. Bij veel mobiele devices is een LR fijner, door de fijnere antenne's. Zoals @MAX3400 aangeeft is in de praktijk een LITE voldoende.

Resume gebruik je een PRO in de ruimtes waar je maximaal wilt profiteren van MIMO, de LITE voor mobiele communicatie / een netflixje en Facebookje.

@dion_b Weet er ook alles van. Uiteindelijk gaat het erom, wat ga je er van verwachten en wat ga je er op aansluiten... (een ADSL van max 8Mbit/s naar het internet maar wel een supersnel intern netwerk zal zonde geld zijn)

• bertdrenth
lier schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:35:
Geen eenduidig antwoord omdat je vraag niet gespecificeerd is. Begin eerst eens met de eisen die je hebt:

- aantal 2G apparaten versus aantal 5G apparaten
- welke snelheden wil je behalen
- waar kunnen ze geplaatst worden
- bereik

Realiseer je dat je met de natuurwetten te maken hebt (waarom heb je voor Unifi gekozen?)
Wellicht was de UAP-AC-IW een veel betere keuze geweest, maar nogmaals... afhankelijk van de eisen die je hebt.
Voor de in wall heb ik niet gekozen inderdaad, ik heb op alle kamers een dubbele ethernet aansluiting althans die moet ik trekken als ik de sleutel heb.

De reden van UniFi is omdat het makkelijk werkt, alles vanuit een omgeving.
Eigenlijk een soort van Apple omgeving als ik dat zo kan en mag benoemen.
Zelfde toutch And feel ongeachte welk apparaat. En het installeren is een fluitje van een cent als het goed is.

Voornamelijk zijn het apparaten die 5g aan kunnen, rolluiken, thermostaten, verlichting enz.
Het grote gebruik is allemaal bekabeld...
Alleen wil ik voor de apparaten die wel WiFi gebruiken een uitmuntend bereik hebben.

• bertdrenth
Vorkie schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:08:
[...]

In zo verre dat het zonde is een PRO in de meterkast hangen, zoals aangegeven is 5Ghz weer gevoeliger dan 2.4Ghz (gaat minder snel door alles heen). Dus theoretisch gezien kan je 1.3GBit/s halen met de PRO, alleen de weerstand van je meterkastdeur, de tussenduur en de muur zorgen alweer voor minder ontvangst (als je een systeem hebt welke je alleen met WiFi wilt verbinden).

Door inderdaad het accesspoint in de ruimte te plaatsen, in dit geval achter de TV, heb je meer kans dat je het volle potentieel kan gaan gebruiken van de PRO.

Vaak is de WiFi boven van minder belang, telefoons / tablets en kan je, naar gelang de hoeveelheid, kiezen voor een LR of een LITE. Bij veel mobiele devices is een LR fijner, door de fijnere antenne's. Zoals @MAX3400 aangeeft is in de praktijk een LITE voldoende.

Resume gebruik je een PRO in de ruimtes waar je maximaal wilt profiteren van MIMO, de LITE voor mobiele communicatie / een netflixje en Facebookje.

@dion_b Weet er ook alles van. Uiteindelijk gaat het erom, wat ga je er van verwachten en wat ga je er op aansluiten... (een ADSL van max 8Mbit/s naar het internet maar wel een supersnel intern netwerk zal zonde geld zijn)
Bedankt voor je antwoord, ik krijg glasvezel van kpn.
Achter de tv is inderdaad een optie, daar had ik nog niet overna gedacht inderdaad.
Tegenwoordig gebruiken alle apparaten WiFi zelfs de rolluiken, althans die ik heb genomen.
Daarom is het ook van belang om boven een goed WiFi netwerk te hebben.
De rest van de televisies en computer gaat gewoon netjes bekabeld.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zoals al geschreven is: AP AC-Lite of AP AC-Pro is meer dan genoeg. LR gaat niet helpen, en de AC-Pro gaat voornamelijk helpen als je iPhones of Macs hebt, de meeste andere hardware heeft geen 3x3 MIMIO AC dus profiteert niet van de AP AC-Pro extra streams. De AP AC Pro heeft wel een extra ethernet poort, maar die heb je alleen nodig als je te weinig kabels trekt en net dat ene extra apparaat wil aansluiten ;-)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep. Eigenlijk is het simpel: 2.4GHz is te kwetsbaar voor verstoring en kan geen performance leveren. Dat moet je alleen gebruiken voor low-end (IoT) en legacy spul. Alles wat 5GHz aankan moet alleen dat gebruiken. Dus moet je zorgen dat je overal dekking hebt op 5GHz. Dan de performancevraag- wat moet het kunnen leveren? In theorie kan de derde antenne van de UAP AC Pro 50% meer throughput bieden dan de Lite, maar alleen met clients die ook drie antennes hebben. Die zijn erg zeldzaam, hooguit de duurdere variant MacBook Pro en een paar vergelijkbare PC laptops. Heb je die en wil je het uiterste eruit persen (500Mbps is niet genoeg), dan hebben UAP AC Pro's zin. Zo niet bereik je meer door meer UAP AC Lites op te hangen. Als je al een Pro besteld hebt, hang die op de plek waar je meeste gebruik denkt te hebben. Dat zou normaliter de woonkamer zijn.

Om met zekerheid te zeggen hoeveel je nodig hebt moet je een site survey doen, dus ter plekke met een AP en client gaan meten hoe het met de dekking zit in beide banden. Met die betonnen vloeren kun je echter veilig aannemen dat je minstens één AP per verdieping wilt hebben. Gelukkig heb je overal 2x UTP, dus achteraf aanpassen is makkelijk. Mijn eerste insteek hier zou zijn om per verdieping een AP op te hangen; die op begane grond en 2e verdieping zo ver mogelijk bij het trapgat vandaan, die op 1e verdieping juist zo dicht mogelijk bij het trapgat.

Iets wat je niet noemt: buitenruimte. Dit is nieuwbouw. Dat wordt met HR++ glas gedaan. HR++ houdt zo goed als alle WiFi tegen en de combo geïsoleerde betonnen spouwmuur en HR++ ramen is een 100% blokkade voor RF-signalen. Als je in je tuin dekking wilt hebben kun je dus niet meeliften op de AP's binnen, je zult een AP buiten moeten hangen. Ik weet niet waar de WiFi-module van die rolluiken zit, maar als dat buiten hangt gaat dat ook niet van binnen werken. Makkelijkste is om dat met zelfde WiFi-systeem te regelen die je binnen gebruikt - je hebt ook UniFi outdoormodellen. Meest veelzijdige daarvan is de "Mesh" - maar dan bedraad aansluiten, want met al die isolatie heb je niets om draadloos mee te verbinden.
Nog een aandachtspunt: wat voor WiFi geldt, geldt waarschijnlijk ook voor mobiele telefonie. Hou er rekening mee dat je 2G/3G/4G dekking binnen erbarmelijk gaat zijn. Zorg dat je een provider kiest die ofwel bellen over WiFi aanbiedt, danwel Femtocellen voor binnen kan leveren.

Over "mesh". Er wordt veel onzin verkondigd over mesh, maar het is niet meer of minder dan een WiFi AP dat z'n backhaul (richting router) doet over WiFI. Oftewel een veredelde repeater. Alle overige functionaliteiten of features van "mesh"-apparaten hebben niets met de mesh zelf te maken. Je roept hierboven dat dat zo makkelijk is omdat het niet uitmaakt waar je ze hangt. Dat is pertinent niet waar. Mesh is juist twee keer zo gevoelig voor locatie, want het moet enerzijds met goed signaal draadloos verbinden met je AP, en anderzijds ook met goed signaal met je clients verbinden. Als je lukraak die dingen op gaat hangen gaat het op minimaal een van beide vlakken fout. Mesh kan goed werken, in situaties waarin de WiFi demping erg geleidelijk gebeurt, bijvoorbeeld in een typische Amerikaanse buitenwijk met grote, platte woningen van luciferhout. Mesh werkt uitermate slecht in relatief kleine woningen met zware, dempende bouwmaterialen - zoals overal in NL de afgelopen 50 jaar.

Als ik de UniFi Mesh aanraad is dat voor alles behalve die meshfunctionalteit. Gewoon als AP gebruikt is het een prima dualband outdoor-ding. Maar zonder draad erin ga je er uitermate weinig aan hebben :o

Tenslotte mbt "mooi" en "zichtbaar" - WiFi-radio's hebben uitermate weinig interesse in wat jij mooi vindt. Als je je WiFi AP's achter van alles en nogwat gaat verstoppen gaan ze slecht presteren. WiFi werkt het beste als AP line-of-sight heeft met client, wat doorgaans neerkomt op AP's hoog en vol in zicht hangen. Wil je ze echt niet zien, overweeg om ze alsnog hoog te hangen, maar om er bijv een schilderij of iets anders dat geen metaal bevat erover te hangen. Dan heb je nauwelijks verlies aan werking.

Oslik blyat! Oslik!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:42
Hier een redelijk vergelijkbare woning, splinternieuw van 30 november 2017. Wij hebben 1 AC PRO op de begane grond bij de TV en 1 AC PRO op de slaapkamer bij de TV. Daar zijn we toch het meest. Door het hele huis dekking. Ook op zolder, want de PV installatie logt netjes de data bij SolarMAN.

Lekker!

Verwijderd

bertdrenth schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:08:
[...]

De reden van UniFi is omdat het makkelijk werkt, alles vanuit een omgeving.
Eigenlijk een soort van Apple omgeving als ik dat zo kan en mag benoemen.
Zelfde toutch And feel ongeachte welk apparaat. En het installeren is een fluitje van een cent als het goed is.
Nou dat plug en play valt ZEER tegen van Unifi. Veel gedoe.

En eerlijk gezegd: Eenmaal geïnstalleerd, het draait, is er geen omkijken naar. Misschien zal je de eerste week of twee dagelijks er naar kijken, maar daarna is het gewoon "saai". Want alles werkt, doet wat het hoort te doen etc....

Kan je net zo goed losse AP's nemen. Als deze geïnstalleerd zijn, heb je ook hetzelfde effect.

En behalve dat, de Unifi AP's blinken niet uit in snelheid. Maar goed, misschien is dat niet echt nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je weet waar je mee bezig bent: ja.

Zo niet levert UniFi meerwaarde, al is het alleen maar door te zorgen dat alle AP's exact zelfde instellingen hebben. Klopt dat niet, dan roamen devices niet goed tussen AP's en werkt het allemaal niet zo best.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Je hebt gelijk @dion_b . Ook al weet ik waar ik mee bezig ben, had ik toch "uren" nodig, voordat de controller de AP "zag". Ook met support van Ubiquiti kwamen wij er niet uit. Uiteindelijk alle AP's en controller op een aparte Mikrotik aangesloten, eigen DHCP scope, en toen werkte het pas. Dan werden de AP's adopted.
Daarna opgehangen in het echte LAN. Daarna werkte alles naar behoren.

In iedere geval: veel gedoe. Het is mooi spul, is zeer betaalbaar, maar kan niet tippen aan de makkelijkheid van Cisco Meraki. Dat is letterlijk plug en play. Kabel insteken, 10 minuten wachten, en klaar. AP's zijn up en running. Helaas moet je om de drie jaar een licentie betalen (rond de 120 euro per jaar). Mijn oude Meraki MR18 heb ik geflashed met LEDE. Werkt goed.

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Heb zelf 2 UAP AC LITEs, één in de woonkamer aan de muur en één op zolder aan het plafond, perfecte ontvangst overal!
Pagina: 1