Is coil whine bij een grafische kaart wel te repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-10 19:26
Hallo, ik vroeg me af of coil whine bij een grafische kaart wel te repareren is.
Ik heb mijn grafische kaart RMA gestuurd, de verkoper heeft gemerkt dat het niet volgens toebehoren werkt en de grafische kaart teruggestuurd naar Gigabyte. Na een maand wachten heb ik de grafische kaart teruggekregen met als opmerking 'opgelost' en het heeft nog steeds coil whine.. dus ik denk dat ze niks hebben gedaan en gewoon weer terug hebben gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:00
Soms is het te fixen met een druppel hot glue op het spoeltje.

[ Voor 14% gewijzigd door .Maarten op 02-04-2018 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Misschien heb je hier iets aan: Seasonic voeding Coil whine - ook tweede exemplaar.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Heb het gelezen, niet echt wijzer ervan geworden helaas..
Ben heel erg teleurgesteld, heb een maand moeten wachten om exact dezelfde grafische kaart met dezelfde probleem terug te krijgen.. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Toen ik de grafische kaart kwam ophalen vroeg ik nog aan een alternate medewerker of ze het zelf hadden getest en dat deden ze niet omdat ze ervan uitgingen dat het goed was. Ik vroeg ook nog wat de fabrikant precies heeft gedaan en dat wist de medewerker ook niet alleen dat de fabrikant als opmerking 'opgelost' had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:00:
[...]

Toen ik de grafische kaart kwam ophalen vroeg ik nog aan een alternate medewerker of ze het zelf hadden getest en dat deden ze niet omdat ze ervan uitgingen dat het goed was. Ik vroeg ook nog wat de fabrikant precies heeft gedaan en dat wist de medewerker ook niet alleen dat de fabrikant als opmerking 'opgelost' had staan.
Geld terugvragen wegens non-conformiteit en niet eens kunnen aangeven wat er is getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Helaas hebben de meeste kaarten er last van. Zelfs mijn EVGA over engineered FTW3 heeft er last van. De ene kaart heeft het wat minder dan de andere en simpele kaarten die weinig vermogen nodig hebben zullen er ook minder last van hebben. Alleen zodra je naar de high-end kaarten gaat is het lastig een kaart te vinden die het niet heeft. Sowieso als een bepaald type het heeft dan is het vrijwel nutteloos om die te laten vervangen aangezien ze het dan allemaal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat was er precies kapot aan je videokaart dat je 'm terug hebt gestuurd? Ging het alleen om coil whine, of was er meer aan de hand?

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Coil whine is het geluid dat optreedt door resonantie van de electrische componenten (coils) wanneer de gpu hoge framerates moet weergeven. Dit hebben vrijwel alle high end grafische kaarten, vooral in benchmarks (volledige belasting, hoge framerates)

Wanneer je je grafische instellingen ingame verhoogt, dan daalt het aantal fps onder de 100 en zal het minder aanwezig zijn. Ook kun je Vsync, freesync of gsync aanzetten, zodat je grafische processor een beperkter aantal frames per seconde weergeeft en dus niet maximaal hoeft te belasten.

Het is onlosmakelijk verbonden met de verschillende onderdelen die nodig zijn om grafische kaarten te laten werken. Het is dus helemaal geen defect, en vandaar dat de fabrikant de kaart getest heeft en goed bevonden heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door DeArmeStudent op 02-04-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Maar het is niet naar verwachting en dus non-conform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PcDealer schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:24:
Maar het is niet naar verwachting en dus non-conform.
Dat klinkt leuk, maar in de praktijk is het gewoon niet anders. Dan kan je wel moeilijk gaan doen en 10 kaarten kopen en 10x je geld terug vragen, maar daar los je niets mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Al mijn vrienden hebben geen last van coil whine. Als het geen defectie is waarom heb ik er alleen last van?
Ik heb mijn computer onder andere gekocht voor de stilte, ik game nogal laat en dan horen ze tot de slaapkamer een zoem geluid. Alternate heeft het zelf getest en vond het ook een defect product overigens.

@PcDealer Ben al blij als ik een vergelijkbaar product terugkrijg. Een maand gewacht om precies dezelfde grafische kaart terug te krijgen is niet bepaald leuk.

[ Voor 20% gewijzigd door UltraInstinct op 02-04-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 08:58
Ik heb dat een keer opgelost door elektronica-lak over de spoelen te sprayen. Dat werkte als een trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 15:48:
Al mijn vrienden hebben geen last van coil whine. Als het geen defectie is waarom heb ik er alleen last van?
Ik heb mijn computer onder andere gekocht voor de stilte, ik game nogal laat en dan horen ze tot de slaapkamer een zoem geluid. Alternate heeft het zelf getest en vond het ook een defect product overigens.
Al je vrienden hebben er geen last van, of horen ze het gewoon niet omdat andere onderdelen meer herrie maken ? De meeste mensen val het namelijk niet op. Verder hebben al je vrienden dezelfde kaarten of heeft de ene een GT1030 en de andere een GTX1060 en weer een andere een GTX1070 ? Welke kaart heb je zelf eigenlijk ?

Je laat het nu klinken alsof je de enige op de planeet bent die er last van heeft en daar klopt natuurlijk niets van. Heb hier zelf een 1080Ti en de coilwhine daarvan is tijdens gamen harder dan welk ander geluid dan ook.

Verder als het echt zo hard is dat het in een andere kamer te horen is dan zou dat inderdaad niet normaal zijn. Maak anders eens een filmpje van het geluid met andere achtergrond geluiden zodat te horen is hoe hard het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PilatuS schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:03:
[...]

Al je vrienden hebben er geen last van, of horen ze het gewoon niet omdat andere onderdelen meer herrie maken ? De meeste mensen val het namelijk niet op. Verder hebben al je vrienden dezelfde kaarten of heeft de ene een GT1030 en de andere een GTX1060 en weer een andere een GTX1070 ? Welke kaart heb je zelf eigenlijk ?

Je laat het nu klinken alsof je de enige op de planeet bent die er last van heeft en daar klopt natuurlijk niets van. Heb hier zelf een 1080Ti en de coilwhine daarvan is tijdens gamen harder dan welk ander geluid dan ook.

Verder als het echt zo hard is dat het in een andere kamer te horen is dan zou dat inderdaad niet normaal zijn. Maak anders eens een filmpje van het geluid met andere achtergrond geluiden zodat te horen is hoe hard het is.
Ze hebben beiden een gtx 1060 6gb. Heb een maat van mij een video gestuurd waarop coil whine te horen is en hij heeft niks van zijn grafische kaart gemerkt (heeft zelfs zijn pc geopend om goed ernaar te luisteren).

Ik zal een video maken van de coil whine maar zelfs alternate vind het niet volgens conform werken dus ik hoor gewoon een degelijk product te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:11:
[...]

Ze hebben beiden een gtx 1060 6gb. Heb een maat van mij een video gestuurd waarop coil whine te horen is en hij heeft niks van zijn grafische kaart gemerkt (heeft zelfs zijn pc geopend om goed ernaar te luisteren).

Ik zal een video maken van de coil whine maar zelfs alternate vind het niet volgens conform werken dus ik hoor gewoon een degelijk product te ontvangen.
Een GTX1060 is een mid-end kaart. Hoe minder vermogen een kaart trekt hoe minder last je er van hebt. Het scheelt enorm of een kaart 100w trekt of 300w. Als jij een GTX1080Ti ofzo hebt is het niet zo vreemd dat je vrienden met de GTX1060 er geen last van hebben en jij wel. Maar nogmaals, welke kaart heb je precies ?

Als jij denkt een kaart te kunnen krijgen die het niet heeft en daar de strijd met Alternate over aan wil gaan staat het je vrij om dat te doen. Ik vraag mij alleen af of het nut heeft. Heb je een snelle zware kaart en is de coilwhine gelijk aan andere kaarten van andere merken is het compleet nutteloos en zal je er niets mee bereiken. Heb je een niet zo zware kaart en is het probleem veel erger dan bij andere gelijke kaarten dan heb je helemaal gelijk. Het hangt nogal van de situatie af of het zinnig is. De kaart weer voor een paar dagen of weken kwijt zijn voor niets zou zonde van de moeite zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PilatuS schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:20:
[...]

Een GTX1060 is een mid-end kaart. Hoe minder vermogen een kaart trekt hoe minder last je er van hebt. Het scheelt enorm of een kaart 100w trekt of 300w. Als jij een GTX1080Ti ofzo hebt is het niet zo vreemd dat je vrienden met de GTX1060 er geen last van hebben en jij wel. Maar nogmaals, welke kaart heb je precies ?

Als jij denkt een kaart te kunnen krijgen die het niet heeft en daar de strijd met Alternate over aan wil gaan staat het je vrij om dat te doen. Ik vraag mij alleen af of het nut heeft. Heb je een snelle zware kaart en is de coilwhine gelijk aan andere kaarten van andere merken is het compleet nutteloos en zal je er niets mee bereiken. Heb je een niet zo zware kaart en is het probleem veel erger dan bij andere gelijke kaarten dan heb je helemaal gelijk. Het hangt nogal van de situatie af of het zinnig is. De kaart weer voor een paar dagen of weken kwijt zijn voor niets zou zonde van de moeite zijn.
Ik heb een gigabyte gtx 1060 6g en een vriend heeft exact dezelfde model zonder coil whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:21:
[...]

Ik heb een gigabyte gtx 1060 6g en een vriend heeft exact dezelfde model zonder coil whine.
Dan heb je inderdaad een goed punt. Wat wel nog invloed kan hebben is de voeding die je gebruikt, maar mocht dat een goed model zijn mag dat het probleem niet zijn. Als de coilwhine op jouw kaart heel hard is en het bij je vriend er niet of vrijwel niet is, dan mag je wel stellen dat er iets mis is met je kaart. Heb je bij Alternate al aangeven dat je iemand kent die exact dezelfde kaart heeft en het probleem daar niet aanwezig is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PilatuS schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:24:
[...]

Dan heb je inderdaad een goed punt. Wat wel nog invloed kan hebben is de voeding die je gebruikt, maar mocht dat een goed model zijn mag dat het probleem niet zijn. Als de coilwhine op jouw kaart heel hard is en het bij je vriend er niet of vrijwel niet is, dan mag je wel stellen dat er iets mis is met je kaart. Heb je bij Alternate al aangeven dat je iemand kent die exact dezelfde kaart heeft en het probleem daar niet aanwezig is ?
Ik heb een seasonic plus 650 platinum voeding dus denk niet dat het daaraan ligt. Ja ik heb dat bij alternate aangegeven, ze zeggen zelf ook dat het product niet werkt zoals het hoort te werken. Ze hebben het opgestuurd naar de fabrikant voor reparatie en na een maand heb ik dus dezelfde grafische kaart teruggekregen met als opmerking 'opgelost'. Toen ik dit hoorde heb ik gelijk gevraagd aan de medewerker wat 'opgelost' betekent en dat wist hij zelf ook niet alleen dat de fabrikant dit als opmerking heeft aangegeven.

Nu vraag ik me af wat ik kan doen, kunnen ze me weer een maand laten wachten? Ik wil gewoon een normaal werkend product hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Coil whine lijkt onvermijdbaar tegenwoordig, vrijwel alle kaarten die ik heb gehad de laatste 10 jaar hadden er last van.
Dat zijn een stuk of 30 GPU's geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door unfor op 02-04-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:27:
[...]

Ik heb een seasonic plus 650 platinum voeding dus denk niet dat het daaraan ligt. Ja ik heb dat bij alternate aangegeven, ze zeggen zelf ook dat het product niet werkt zoals het hoort te werken. Ze hebben het opgestuurd naar de fabrikant voor reparatie en na een maand heb ik dus dezelfde grafische kaart teruggekregen met als opmerking 'opgelost'. Toen ik dit hoorde heb ik gelijk gevraagd aan de medewerker wat 'opgelost' betekent en dat wist hij zelf ook niet alleen dat de fabrikant dit als opmerking heeft aangegeven.

Nu vraag ik me af wat ik kan doen, kunnen ze me weer een maand laten wachten? Ik wil gewoon een normaal werkend product hebben.
Je kaart is naar de fabrikant gegaan waar ze vinden dat ie geen probleem heeft. Toen is de kaart weer terug gekomen zonder dat er iets aan gedaan is. Als je nu dezelfde kaart hebt met dus hetzelfde serienummer is er niets aan gedaan. Sowieso is een GPU eigenlijk niet te repareren. De koeler vervangen kan nog wel, maar echt chips wisselen is zo goed als onmogelijk en zou enorm duur zijn. Als het PCB problemen heeft word een kaart vervangen en niet gerepareerd.

Voordat je weer naar Alternate gaat zou ik eens de kaart omwisselen met die van je vriend. Is zijn kaart in jouw PC stil en de jouwe in zijn PC niet bij exact hetzelfde model kaart dan is het heel duidelijk dat er iets niet klopt. Als je daar dan een video van maakt kom je met bewijs aan bij Alternate. Zomaar de kaart weer opsturen zonder bewijs of andere melding maakt de kans groot dat er weer niets gedaan word.
unfor schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:27:
Coil whine lijkt onvermijdbaar tegenwoordig, vrijwel alle kaarten die ik heb gehad de laatste 10 jaar hadden er last van.
Dat zijn een stuk of 30 GPU's geweest.
Hier dezelfde ervaring met een 10 tal GPU's. Alleen mid-end en low-end kaarten hebben het vaak niet, maar als ze niet veel vermogen trekken is dat ook normaal.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 02-04-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PilatuS schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:31:
[...]

Je kaart is naar de fabrikant gegaan waar ze vinden dat ie geen probleem heeft. Toen is de kaart weer terug gekomen zonder dat er iets aan gedaan is. Als je nu dezelfde kaart hebt met dus hetzelfde serienummer is er niets aan gedaan. Sowieso is een GPU eigenlijk niet te repareren. De koeler vervangen kan nog wel, maar echt chips wisselen is zo goed als onmogelijk en zou enorm duur zijn. Als het PCB problemen heeft word een kaart vervangen en niet gerepareerd.

Voordat je weer naar Alternate gaat zou ik eens de kaart omwisselen met die van je vriend. Is zijn kaart in jouw PC stil en de jouwe in zijn PC niet bij exact hetzelfde model kaart dan is het heel duidelijk dat er iets niet klopt. Als je daar dan een video van maakt kom je met bewijs aan bij Alternate. Zomaar de kaart weer opsturen zonder bewijs of andere melding maakt de kans groot dat er weer niets gedaan word.

[...]

Hier dezelfde ervaring met een 10 tal GPU's. Alleen mid-end en low-end kaarten hebben het vaak niet, maar als ze niet veel vermogen trekken is dat ook normaal.
Dat is een goeie punt maar Alternate erkend zelf dat de grafische kaart niet zoals conform werkt. Ze hebben het zelf ook getest en de resultaten ervan naar mij gemaild. Dus er is geen optie om het gewoon om te ruilen maar het moet perse naar de fabrikant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:57

Blokker_1999

Full steam ahead

Coil whine is gewoon pure fysica. Je kan daar niet veel tegen doen. Wanneer je spanning door een geleider stuurt ontstaat er een magnetisch veld. Door de fluctuatie in frequentie gaat dat veld continue veranderen en omdat je geleiders dicht op elkaar gepakt zitten gaan ze proberen te bewegen ten opzichte van elkaar omdat dat nu eenmaal is wat magnetisme doet: aantrekken en afstoten. Dat bij hoge frequenties daarom het vervelende gezoem kan ontstaan is dus inherent. Je kan dit proberen tegen te gaan door extra lak of zelfs door ze volledig in te sluiten maar zelfs dat bied geen enkele garantie als de krachten groot genoeg zijn.

Stellen dat een kaart niet conform of defect is omdat er coil whine optreed is dus incorrect. De kaart werkt naar behoren en ook de spoelen op die kaart zijn niet defect ondanks dat ze geluid maken. Dat het bij jouw voorvalt en niet bij de identieke kaart van een vriend wil ook weer niets zeggen omdat elke spoel uniek is. Het kan goed zijn dat je een nieuwe kaart kunt krijgen en dat die identiek hetzelfde doet.

En natuurlijk wil Alternate de kaart voor je opsturen en zullen zij proberen om zo vriendelijk mogelijk tegen je te doen. Als men je daar gaat afwijzen weten zij ook wel dat jij in de toekomst waarschijnlijk voor een andere leverancier kiezen. Het enige voordeel dat je hebt, en ik hoop dat je dit op papier hebt, is dat zij het probleem erkennen. Aangezien zij de garantie moeten regelen met je kan je bij hen gaan aankloppen en een oplossing eisen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:35:
[...]

Dat is een goeie punt maar Alternate erkend zelf dat de grafische kaart niet zoals conform werkt. Ze hebben het zelf ook getest en de resultaten ervan naar mij gemaild. Dus er is geen optie om het gewoon om te ruilen maar het moet perse naar de fabrikant?
Als Alternate zelf erkent dat ie niet goed is dan is het nogal vreemd dat ze er niets aan doen. Hoe ze het verder oplossen met de fabrikant is niet jouw probleem want jij hebt niets met de fabrikant te maken. De mogelijkheidd om wel of niet te ruilen hangt af van Alternate en de afspraken die ze met de fabrikant hebben. Er zijn ook winkels die 90% van de defecten direct om kunnen ruilen omdat ze later een credit van de fabrikant krijgen, maar iedere winkel kan dus andere afspraken maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
PilatuS schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:31:
[...]

[...]

Idd, de 1060 die ik nu heb heeft het vrij licht, maar de highend kaarten 980, 980ti, 1080 en 1080ti van diverse merken hadden het redelijk merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
unfor schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:39:
[...]

Idd, de 1060 die ik nu heb heeft het vrij licht, maar de highend kaarten 980, 980ti, 1080 en 1080ti van diverse merken hadden het redelijk merkbaar.
Ik ben zelf voor de EVGA GTX1080Ti FTW3 gegaan in de hoop dat de coilwhine daar niet zo erg zou zijn. Voor de aankoop een video over het PCB gezien en dit model is extreem over engineered. Helaas heeft ook deze kaart er last van. Ik weet dat het nutteloos is de kaart terug te sturen en een andere te vragen. Mogelijk heeft een ander model het ietjes meer of minder, maar een 1080Ti vinden die het niet heeft gaat gewoon niet gebeuren.

Wat nog wel een beetje helpt is waterkoeling heb ik gemerkt. Bij de GTX980 kaarten die ik hiervoor had viel de coilwhine met waterblokken flink mee. Het was toen merkbaar minder als met de luchtkoelers. Helaas heeft het bij mij huidige kaart niet of vrijwel niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
PilatuS schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:38:
[...]

Als Alternate zelf erkent dat ie niet goed is dan is het nogal vreemd dat ze er niets aan doen. Hoe ze het verder oplossen met de fabrikant is niet jouw probleem want jij hebt niets met de fabrikant te maken. De mogelijkheidd om wel of niet te ruilen hangt af van Alternate en de afspraken die ze met de fabrikant hebben. Er zijn ook winkels die 90% van de defecten direct om kunnen ruilen omdat ze later een credit van de fabrikant krijgen, maar iedere winkel kan dus andere afspraken maken.
Oh oke bedankt. Ik ga ze morgen bellen en ook aangeven dat ik geen zin heb om 2x naar ridderkerk te rijden en nog een maand te wachten. Kijken hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:03:
[...]

Oh oke bedankt. Ik ga ze morgen bellen en ook aangeven dat ik geen zin heb om 2x naar ridderkerk te rijden en nog een maand te wachten. Kijken hoe het afloopt.
Ik denk dat het makkelijker is gewoon te accepteren dat coil whine iets is wat op de meeste kaarten voor komt.
Je kunt blijven RMA'en maar de kans dat je er een vind die het niet heeft is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
unfor schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat het makkelijker is gewoon te accepteren dat coil whine iets is wat op de meeste kaarten voor komt.
Je kunt blijven RMA'en maar de kans dat je er een vind die het niet heeft is minimaal.
Als ik een andere product zou krijgen wat ook coil whine heeft zou ik het accepteren. Ik heb nu gewoon dezelfde kaart teruggekregen en ik weet zeker dat ze niks aan hebben gedaan. Dat is niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:13:
[...]

Als ik een andere product zou krijgen wat ook coil whine heeft zou ik het accepteren. Ik heb nu gewoon dezelfde kaart teruggekregen en ik weet zeker dat ze niks aan hebben gedaan. Dat is niet de bedoeling
Maar wat verwacht je dat ze er aan doen dan? Coil whine is niet iets wat je kunt repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
unfor schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:14:
[...]

Maar wat verwacht je dat ze er aan doen dan? Coil whine is niet iets wat je kunt repareren.
Omruilen voor een andere grafische kaart. Waarom zeggen ze 'opgelost' als ze zelf niks hebben gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:14:
[...]

Omruilen voor een andere grafische kaart. Waarom zeggen ze 'opgelost' als ze zelf niks hebben gedaan?
Omdat er eigenlijk geen probleem is.
Jij ziet het als een probleem, maar helaas is de rest het inmiddels gewend zo ook de winkel medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
unfor schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:17:
[...]

Jij ziet het als een probleem, maar helaas is de rest het inmiddels gewend zo ook de winkel medewerker.
Waarom krijg ik dan een mail dat ze het zelf hebben getest en mijn product niet als conform werkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
unfor schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:17:
[...]

Ik zal het even samenvatten om deze herhaling van argumenten hopelijk tot een einde te brengen:

1. UltraInstinct vindt coil whine een probleem en stuurt de videokaart retour.
2. Alternate concludeert ook dat het een probleem is, en stuurt de videokaart naar de fabrikant.
3. Fabrikant vindt het blijkbaar geen probleem en stuurt de videokaart terug zonder er iets aan te doen.
4. Alternate gaat er vanuit dat de fabrikant z'n werk heeft gedaan, controleert de videokaart niet en stuurt de videokaart terug naar UltraInstinct.
5. UltraInstinct is niet blij hiermee, want hij is hiermee niks opgeschoten.

Misschien is het zo dat coil whine in deze serie videokaarten niet te voorkomen is, maar feit blijft wel dat Alternate het eens was met UltraInstinct (zie stap #2). En dat het niet zo gek is van UltraInstinct om in ieder geval een vervangend model te krijgen, om te kijken of het daarbij ook een probleem is.

Blijkt dat een andere videokaart hetzelfde issue heeft, dan zal UltraInstinct er zich bij neer moeten leggen. Wat hij al aangegeven heeft om te doen. Dus volgens mij heeft het weinig zin om te blijven vervallen in herhalingen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:57

Blokker_1999

Full steam ahead

UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:17:
[...]

Waarom krijg ik dan een mail dat ze het zelf hebben getest en mijn product niet als conform werkt?
Omdat je die mail niet van de fabrikant maar de verkoper hebt gekregen en die heeft andere motieven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Alternate is het inderdaad met de TS eens en exact hetzelfde type kaart bij een vriend heeft het probleem niet of veel minder. Dan is omruilen wel zo redelijk in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Ik krijg als optie om de grafische kaart langs te brengen en weer naar gigabyte te laten opsturen. Ze hebben blijkbaar alleen de fans vervangen... wat niks met coil whine te maken heeft. Beste dat ik aangeef om een vervangbaar product te willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Gemakkelijkst is de PC mee te nemen en daar even testen als je er toch bent.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraInstinct schreef op maandag 2 april 2018 @ 01:44:
Hallo, ik vroeg me af of coil whine bij een grafische kaart wel te repareren is.
Nee! Wat jij coil whine noemt ontstaat doordat de spoelen uitzetten en krimpen met een hoge frequentie.
Dus hetzelfde principe als wanneer je een gitaarsnaar aanslaat, maar dan lelijk klinkend. Dat spoelen geluid maken is normaal en dat gebeurt altijd, alleen is de frequentie soms dusdanig dat mensen het kunnen horen en naarmate de efficiency hoger ligt is dit blijkbaar eerder een probleem (aldus Johnny Guru over PSU's). Het hangt van het ontwerp van de PCB en toeval (variatie bij de productie van componenten) af of dat je er wel of niet last van hebt. Je zou wel een kast kunnen gebruiken waar dat geluid niet doorheen gaat, iets om de volgende keer rekening mee te houden wanneer je een kast koopt als je er last van hebt.

Inderdaad, je kan proberen om de kaart in te ruilen. Geen idee of dat de winkel het moet doen (volgens mij is de consensus hier dat ze het niet verplicht zijn, het is maar net wat je als deugdelijk product beschouwt) maar een winkel die graag klanten houdt kan je hierin tegenmoet komen. Bij producten waarbij je dit soort problemen kan hebben wil je misschien de winkel erop selecteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2018 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
-The_Mask- schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:20:
Gemakkelijkst is de PC mee te nemen en daar even testen als je er toch bent.
Dat willen ze niet, had een keer mijn pc gebracht. Ze willen alleen losse onderdelen. Ze hebben zelf ook gemerkt dat het niet volgens normaal functioneren werkt ( heb een email ervan). Het is wel bizar nu dT ze willen dat ik weer 2x kom langsrijden en weer een maand moet wachten terwijl er grote kans is daf gigabyte weer iets vervangt wat niks mer coil qhine te maken heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
UltraInstinct schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:28:
[...]

Dat willen ze niet, had een keer mijn pc gebracht. Ze willen alleen losse onderdelen. Ze hebben zelf ook gemerkt dat het niet volgens normaal functioneren werkt ( heb een email ervan). Het is wel bizar nu dT ze willen dat ik weer 2x kom langsrijden en weer een maand moet wachten terwijl er grote kans is daf gigabyte weer iets vervangt wat niks mer coil qhine te maken heeft
Met de hele PC er heen en dan geef je alleen de videokaart af. Hun geven je een nieuwe, je zet hem er zelf in en test hem gelijk ook zelf.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Even een stukje (gesimplificeerde) wetenschap er tussendoor gooien. Een post van mij van een lange tijd terug:
Blaat schreef op woensdag 5 oktober 2016 @ 10:47:
[...]

Dit hierboven zou ik willen aanvullen/licht corrigeren.

Stromen (dus niet spanningen/voltage) genereren magneetvelden bij geleiders. Zet je een geleider in een spoelconfiguratie dan krijg je binnen in de spoel een geconcentreerd magneetveld.

Spoelen worden net als condensators in elektrische schakelingen gebruikt om de toegevoerde spanning te "filteren", dat wil zeggen, fluctuaties met bepaalde frequenties weg te halen. In het geval van een videokaart is dat om een zo schoon mogelijke voeding en/of signaal voor en vanaf de GPU genereren.

Het magneetveld wat in de spoelen zit is echter altijd wat traag, dat wil zeggen, zodra de stroom wegvalt blijft het magneetveld altijd nog even een bepaalde tijd hangen. Hoe lang dat is is afhankelijk van het formaat van de spoel, de hoeveelheid wikkelingen en de conductor diameter etc.

Soms echter wordt er een frequentie door de spoel heen gehaald waarbij de trillingstijd ongeveer even lang of iets langer is dan de "lag time" van het magneetveld. Het resultaat daarvan is dat de stroomrichting in de spoel al is omgedraaid terwijl het magneetveld van de vorige stroomrichting nog aanwezig is. Het gevolg is dat er een kracht op de spoel wordt uitgeoefend waardoor de spoel op de frequentie van de toevoerspanning gaat resoneren.

Dit is dus geen mechanische resonantie maar elektrische resonantie! Niks massa veer systeem. :P

Wat hier invloed op uitoefent is:

1. Hogere load op de videokaart --> hogere stromen dus grotere krachten.
2. Output impedantie van PCI-E slot --> hogere dempingsfactor betekent sneller uitgedempt magneetveld
3. Output impedantie van voeding --> hogere dempingsfactor betekent sneller uitgedempt magneetveld
4. Content --> niet elke load belast elk onderdeel even veel.
5. Output spanning/ripple van de voeding --> meer ripple en/of offset zorgt voor meer werk voor de filtercircuits.

Verder kan een videokaart fabrikant daar weinig tegen doen behalve de spoeltjes inkapselen of bewerken met een druppel lijm. Het toevoegen van meer spoeltjes om de stroom te verdelen is qua schakeling geen optie omdat je daarmee ook de filtereigenschappen wijzigt. Een schakeling maken met dezelfde eigenschappen met een condensator is ook geen optie omdat condensators met voldoende capaciteit (e.g. elektrolieten) polariteitsgevoelig zijn en dus een additionele diodebrug nodig hebben. Dat komt de kwaliteit van je stabilisatie niet ten goede.

In het kort, coil whine is geen graadmeter voor de kwaliteit van je component maar eerder een gevolg van de steeds gevoeliger GPU's die we hebben. Hoe kleiner het productieproces wordt, hoe preciezer de toevoerspanning moet zijn. Met een 250nm chip lig je niet wakker van een spanningsfluctuatie van +/- 0.05 volt. Bij een 16nm chip is dat desastreus! Veel preciezere en complexere stabilisatie is vereist en zodoende de toenemende coil whine klachten bij de nieuwere generaties videokaarten.

Waarom hebben mobo's dit probleem dan niet? Simpel, veel minder grote stromen. Een CPU gebruikt een bak minder energie dan een GPU. Maar ook hier gaat het soms mis; geluk speelt een grote rol.

Gaat dit de komende generaties beter worden? Waarschijnlijk niet.

Hoop dat dit de boel duidelijker maakt. :)
Waar je rekening mee moet houden is dat het kan zijn dat het probleem niet opduikt in een ander systeem als je jouw videokaart over zet. Jouw combinatie van componenten is misschien wel zo dat coil whine onvermijdelijk is...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-10 04:29

Eren

Boss of this gym

PcDealer schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:52:
[...]

Geld terugvragen wegens non-conformiteit en niet eens kunnen aangeven wat er is getest.
Coilwhine word niet gezien als een defect.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Coilwhine is ook geen defect. Het is een logisch gevolg van technologische vooruitgang.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Maar niemand geeft voor of bij verkoop aan: Let op! Kan coilwhine geven en ergernis opwekken in een stil systeem! Dus hoe moet een gemiddelde consument dat weten? Ik heb er nooit van gehoord tot dit topic.

M.a.w. non-conformiteit is toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PcDealer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:07:
Maar niemand geeft voor of bij verkoop aan: Let op! Kan coilwhine geven en ergernis opwekken in een stil systeem! Dus hoe moet een gemiddelde consument dat weten? Ik heb er nooit van gehoord tot dit topic.

Opzich natuurlijk wel een punt, maar dan kan je nog wel even doorgaan.

Auto: Er zal geluid van de banden en de wind te horen zijn.
Wasmachine: Maakt een brom geluid bij centrifugeren.
Koelkast: Bromt en tikt soms.
Oven: Ventilator te horen.

Zo kunnen we nog 200 voorbeelden noemen van producten waarbij dit niet aangeven is. Het punt is dat het helaas niet anders kan bij een high-end kaart net zoals een wasmachine geluid zal maken. Als fabrikanten het konden oplossen en een bepaalde kaart had toch dat geluid dan word het mogelijk anders, maar ze hebben het allemaal en er is geen oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 18:41

MsG

Forumzwerver

In plaats van op non-conformiteit te spelen, wat toch weer moeilijk wordt. Je krijgt wellicht met veel moeite je geld terug, maar daarvan wil je denk ik weer een videokaart kopen die, *tromgeroffel*, weer coil whine zal hebben.

Kun je beter kijken naar manieren om dit te beperken. Ik krijg het met videokaarten alleen als deze superhoge framerates haalt. Maar ik gebruik een framelimiter, omdat mijn scherm toch niet meer fps aan kan dan 60. Daardoor heb ik niet de vertraging van vsync, maar wel het voordeel dat hij niet onnodig gaat stoken en renderen.

Welke instellingen draai je dat je er zo'n extreme last van hebt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

PilatuS schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:10:
[...]
Auto: Er zal geluid van de banden en de wind te horen zijn. -> proefrit
Wasmachine: Maakt een brom geluid bij centrifugeren. -> mechanisch
Koelkast: Bromt en tikt soms. -> die van mij doet dat inderdaad, maar vermoedelijk omdat het niet waterpas staat
Oven: Ventilator te horen. -> mechanisch
Zo kunnen we nog 200 voorbeelden noemen van producten waarbij dit niet aangeven is. Het punt is dat het helaas niet anders kan bij een high-end kaart net zoals een wasmachine geluid zal maken.
Ik heb er nooit van gehoord en loop al een tijdje mee in de ict en dan met name highend workstations met bijpassende quadro kaarten. Dan is er nog een stukje gevoeligheid van de persoon.

Uiteindelijk ben ik van mening dat de koper er vanaf kan vanwege het onverwacht "lawaai" maken, bevestiging winkel (gebrek is er dus), slecht gerepareerd/onderzocht (kans gegeven om zonder overlast aan de koper, zie 7:21 bw), (het gebrek aan) communicatie over coil whine.
Artikel 21

1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a. aflevering van het ontbrekende;

b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2 De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

3 De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

4 Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.

5 Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.

6 Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
http://wetten.overheid.nl...oek7_Titeldeel1_Afdeling3
met vervolg
Artikel 22

1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:

a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;

b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.

2 De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.

[ Voor 59% gewijzigd door PcDealer op 03-04-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PcDealer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:07:

Nee hoor. Daar is alleen sprake van als er expliciet geadverteerd wordt met compleet geluidloze werking.

In de engineering wereld is de regel als volgt; als er geen expliciete eis aanwezig is, mag alles! Dat geldt hier ook. Tenzij expliciet geëist wordt dat de kaart geen geluid of coil whine mag maken, is er geen sprake van een non-conformiteit.

Kan je op je kop gaan staan en een rechtszaak aanspannen, maar je krijgt domweg geen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PcDealer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:17:
[...]
Ik heb er nooit van gehoord en loop al een tijdje mee in de ict en dan met name highend workstations met bijpassende quadro kaarten. Dan is er nog een stukje gevoeligheid van de persoon.
Coilwhine was er 10 jaar terug ook al. Er zijn ook moederborden en voedingen die er last van hebben, alleen bij videokaarten is het meestal erger. Dat jij er niet van gehoord hebt zegt niet dat het allemaal onzin is. Alle kaarten die ik de afgelopen jaren heb gehad hadden er last van.
Uiteindelijk ben ik van mening dat de koper er vanaf kan vanwege het onverwacht "lawaai" maken, slecht gerepareerd/onderzocht, bevestiging winkel, (het gebrek aan) communicatie over coil whine.
Geld terug of ruilen omdat de winkel aangeeft dat er een probleem is lijkt mij ook redelijk. Het gebrek aan communicatie over coilwhine vind ik echt nergens op slaan. Dan kan je bij ieder product wel iets verzinnen want zulke dingen worden vrijwel nooit aangegeven. Gaat een verkoper die je een koelkast of oven verkoopt jou vertellen dat ie geluid maakt ? Gaat een verkoper bij een laptop of telefoon vertellen dat de laptop fan geluid maakt en dat de telefoon warm kan worden ? Als zulke dingen vermeld zouden gaan worden krijg je een disclaimer lijst van 20 pagina's voor ieder product.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 03-04-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Blaat schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:17:
[...]
Nee hoor. Daar is alleen sprake van als er expliciet geadverteerd wordt met compleet geluidloze werking.
Ik neem aan dat de kaart een fan heeft. Dat geluid zou aanwezig kunnen zijn. Andere bijgeluiden niet.
In de engineering wereld is de regel als volgt; als er geen expliciete eis aanwezig is, mag alles! Dat geldt hier ook. Tenzij expliciet geëist wordt dat de kaart geen geluid of coil whine mag maken, is er geen sprake van een non-conformiteit.
Tenzij @UltraInstinct uit de engineering komt, moet de rechter uitgaan van een gemiddeld geïnformeerde consument.
Kan je op je kop gaan staan en een rechtszaak aanspannen, maar je krijgt domweg geen gelijk.
Heb je toevallig een voorbeeld van zo'n uitspraak nu je zo stellig bent?
PilatuS schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:23:
[...]
Coilwhine was er 10 jaar terug ook al. Er zijn ook moederborden en voedingen die er last van hebben, alleen bij videokaarten is het meestal erger. Dat jij er niet van gehoord hebt zegt niet dat het allemaal onzin is.
Waar beweer ik dat?
Geld terug of ruilen omdat de winkel aangeeft dat er een probleem is lijkt mij ook redelijk.
Dan is het voor ts toch opgelost?
Het gebrek aan communicatie over coilwhine vind ik echt nergens op slaan. Dan kan je bij ieder product wel iets verzinnen want zulke dingen worden vrijwel nooit aangegeven. Gaat een verkoper die je een koelkast of oven verkoopt jou vertellen dat ie geluid maakt ?
Bij wit- en bruingoed staat op het energielabel het aantal dB dat het kan produceren.
Gaat een verkoper bij een laptop of telefoon vertellen dat de laptop fan geluid maakt en dat de telefoon warm kan worden ? Als zulke dingen vermeld zouden gaan worden krijg je een disclaimer lijst 20 pagina's voor ieder product.
Op het moment dat de klant iets koopt dat niet naar verwachting is, heeft de klant het recht reclameren. Of jij dat leuk of terecht vindt doet er niet toe.

In deze test staat niets over coil whine: reviews: RX 480 en GTX 1060: negen videokaarten getest

@UltraInstinct welke kaart heb je precies? Graag een link naar de pricewatch.

[ Voor 46% gewijzigd door PcDealer op 03-04-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Blaat schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:17:
In de engineering wereld is de regel als volgt; als er geen expliciete eis aanwezig is, mag alles!
Dat is prima dat "de engineering wereld" zo werkt, maar dat betekend niet dat het overal op toepasbaar is. ;)

@PcDealer Coil whine is niet te voorkomen, elke GPU heeft er last van, maar het is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de kast en de voeding. :) Het zomaar op non-conformiteit gooien is dan ook wat lastig.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 03-04-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

CH4OS schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:29:
[...]
Dat is prima dat "de engineering wereld" zo werkt, maar dat betekend niet dat het overal op toepasbaar is. ;)

@PcDealer Coil whine is niet te voorkomen, elke GPU heeft er last van, maar het is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de kast en de voeding. :) Het zomaar op non-conformiteit gooien is dan ook wat lastig.
"Zomaar" is hier niet ter sprake. Bovendien begrijp ik dat de verkoper niet wilt dat de klant de kast waarin het zo moeten komen, meeneemt om te testen. Dan gaat de verantwoordelijkheid ook meer op de verkoper rusten.

@UltraInstinct Hoe heb je de kaart gekocht en wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PcDealer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:35:
"Zomaar" is hier niet ter sprake. Bovendien begrijp ik dat de verkoper niet wilt dat de klant de kast waarin het zo moeten komen, meeneemt om te testen. Dan gaat de verantwoordelijkheid ook meer op de verkoper rusten.
Nu ben ik even niet helemaal in de coil whine materie bekend, maar kan mij ook voorstellen, dat zelfs een niet geaard stopcontact ook roet in het eten kan gooien. Vraag is dan - als dat inderdaad een factor kan zijn - in hoeverre dat de verantwoordelijkheid van de winkel is. Als dat wel een factor is, kan de winkel dus aanvoeren dat er onjuist gebruik is, waardoor het ontstaat, waardoor de verantwoordelijkheid bij de winkel komt te vervallen. ;)

@UltraInstinct Kun je daarom even aangeven, of jouw PC-apparatuur geaard aangesloten is of niet?
Je zou dat eventueel kunnen checken bij de vrienden.

Ook door jouw GPU in hun PC te zetten en te kijken hoeveel coil whine er dan is, als jouw vrienden er geen last van hebben en je blijft vermoeden dat het in jouw videokaart zit, zou ik dat zeker even testen. Mijn vermoeden is dat de coil whine dan weg is. Als dat daadwerkelijk zo is, dan is er iets niet goed in jouw PC waardoor jij de coil whine wel hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 03-04-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

PcDealer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:25:
[...]
Ik neem aan dat de kaart een fan heeft. Dat geluid zou aanwezig kunnen zijn. Andere bijgeluiden niet.

[...]
Tenzij @UltraInstinct uit de engineering komt, moet de rechter uitgaan van een gemiddeld geïnformeerde consument.

[...]

Heb je toevallig een voorbeeld van zo'n uitspraak nu je zo stellig bent?

[...]
Waar beweer ik dat?

[...]
Dan is het voor ts toch opgelost?

[...]

Bij wit- en bruingoed staat op het energielabel het aantal dB dat het kan produceren.

[...]

Op het moment dat de klant iets koopt dat niet naar verwachting is, heeft de klant het recht reclameren. Of jij dat leuk of terecht vindt doet er niet toe.

In deze test staat niets over coil whine: reviews: RX 480 en GTX 1060: negen videokaarten getest

@UltraInstinct welke kaart heb je precies? Graag een link naar de pricewatch.
Begin eerst maar even met de definitie van een non-conformiteit op te zoeken en lees mijn reactie dan nog een keer door.

Je redeneert namelijk de verkeerde kant op.
CH4OS schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:29:
[...]

Helaas hebben de Legal wereld en de engineering wereld beangstigend veel parallellen. Dit ivm de claimcultuur die in de USA heerst. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Blaat op 03-04-2018 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
Ik weiger simpelweg te accepteren dat het "er maar gewoon bij moet horen".
Ik game al meer dan 20 jaar en in al die tijd altijd op high-end kaarten. Ik heb pas sinds mijn GTX1080 van de laatste generatie een coilwhine. Ik ken genoeg andere mensen die ook gamen en die ook geen coilwhine hebben.
Ik heb me erbij neergelegd aangezien ik 60FPS genoeg vind, maar ik heb het al die jaren zonder kunnen doen, en mensen om mij heen ook.

Het lijkt bij de kaarten van tegenwoordig een beetje luck of the draw te zijn of je wel of geen coilwhine hebt. Dat er zoveel trucjes de ronde doen om het mogelijk op te lossen geeft ook wel aan dat @UltraInstinct echt wel een punt heeft dat het erg hinderlijk kan zijn.
Fangeluid bij een GPU is normaal en kan je op allerlei manieren aanpassen, maar coilwhine zou niet normaal moeten zijn.

Dat dit misschien niet de realiteit is, gezien de vele reacties die producenten gelijk geven in hun argument "dat het geen defect is", wil niet zeggen dat je er genoegen mee hoeft te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rossi schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:43:
Ik weiger simpelweg te accepteren dat het "er maar gewoon bij moet horen".
Ik game al meer dan 20 jaar en in al die tijd altijd op high-end kaarten. Ik heb pas sinds mijn GTX1080 van de laatste generatie een coilwhine. Ik ken genoeg andere mensen die ook gamen en die ook geen coilwhine hebben.
Ik heb me erbij neergelegd aangezien ik 60FPS genoeg vind, maar ik heb het al die jaren zonder kunnen doen, en mensen om mij heen ook.

Het lijkt bij de kaarten van tegenwoordig een beetje luck of the draw te zijn of je wel of geen coilwhine hebt. Dat er zoveel trucjes de ronde doen om het mogelijk op te lossen geeft ook wel aan dat @UltraInstinct echt wel een punt heeft dat het erg hinderlijk kan zijn.
Fangeluid bij een GPU is normaal en kan je op allerlei manieren aanpassen, maar coilwhine zou niet normaal moeten zijn.

Dat dit misschien niet de realiteit is, gezien de vele reacties die producenten gelijk geven in hun argument "dat het geen defect is", wil niet zeggen dat je er genoegen mee hoeft te nemen...
Er zijn echter wel wat verschillen tussen de videokaarten van 20 jaar terug en de videokaarten van nu. Het verbruik is daar bijvoorbeeld een van. De techniek is ook doorgegaan, je kan dus 20 jaar terug niet zomaar zonder meer vergelijken met nu; dat doe je bij een nieuwe auto immers ook niet, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PcDealer schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:25:
Ik wens je veel succes met nog 100 van zulk soort producten bij alle verschillende winkels.

Los van dat is het gewoon heel simpel: Of je accepteerd dat een snelle kaart coilwhine heeft, of je vraagt je geld terug en stopt met gamen. Wat een onzin discussie inmiddels zeg. ALLE kaarten hebben het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi
CH4OS schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:45:
[...]
Er zijn echter wel wat verschillen tussen de videokaarten van 20 jaar terug en de videokaarten van nu. Het verbruik is daar bijvoorbeeld een van. De techniek is ook doorgegaan, je kan dus 20 jaar terug niet zomaar zonder meer vergelijken met nu; dat doe je bij een nieuwe auto immers ook niet, toch?
Maar dat doe ik toch niet? Ik geef aan dat ik 20 jaar lang (dus tot 4 maanden geleden op mijn GTX1070) heb kunnen gamen zonder coilwhine.

De enige coilwhine die ik meegemaakt heb in al mijn systemen was in mijn voeding en dat is via RMA opgelost (het antwoord of dit reparatie of omruiling was moet ik je schuldig blijven, het is al iets te lang geleden).
En nu dus mijn GTX1080, helaas. Aangezien het geen hoge piep betreft heb ik dat maar leren accepteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Rossi op 03-04-2018 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

In coilwhine zijn ook verschillende gradaties hoor. Letterlijk ALLE videokaarten maken een soort van "blazend" (en dan bedoel ik dus niet de fan :+ ) geluid bij hoge load. Klinkt bijna als een enorme hoeveelheid statische lading die is opgebouwd.

Wat echter zeldzamer is (en tevens veel irritanter) is een messcherpe piep uit de kaart vergelijkbaar met het zingen van een net opstartende CRT beeldbuis.

Dat laatste kan ik mij voorstellen dat je daar liever vanaf bent. Dat eerste zal je moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rossi schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:47:
Maar dat doe ik toch niet? Ik geef aan dat ik 20 jaar lang (dus tot 4 maanden geleden op mijn GTX1070) heb kunnen gamen zonder coilwhine.
Dat maakt voor mijn opmerking toch niet uit? Ik geef alleen aan dat ondanks dat jij 20 jaar al gamed, de techniek wel veranderd is alsmede het stroomverbruik. Voor jou hardstikke leuk dat je al 20 jaar hebt kunnen gamen zonder coilwhine; maar ook 20 jaar geleden was het al aanwezig en is gewoon 'electriciteit eigen' om het zo even te zeggen. Coil whine is dan ook niet iets wat specifiek optreed bij computer onderdelen. Zelfs als je een elektrische auto hoort wegrijden, hoor je coil whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
CH4OS schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:52:
[...]
Dat maakt voor mijn opmerking toch niet uit? Ik geef alleen aan dat ondanks dat jij 20 jaar al gamed, de techniek wel veranderd is alsmede het stroomverbruik. Voor jou hardstikke leuk dat je al 20 jaar hebt kunnen gamen zonder coilwhine; maar ook 20 jaar geleden was het al aanwezig en is gewoon 'electriciteit eigen' om het zo even te zeggen. Coil whine is dan ook niet iets wat specifiek optreed bij computer onderdelen. Zelfs als je een elektrische auto hoort wegrijden, hoor je coil whine.
Eens, daarom is de opmerking van @Blaat ook wel goed.
Ik heb een vervelende ruis/snelle tik bij mijn GTX1080. Dat kan ik accepteren omdat het
1. Niet zo doordringend is
2. Ik meestal game met koptelefoon
3. Het zich niet voordoet bij normale werkzaamheden, alleen bij gamen.
Toch baal ik er nog steeds goed van omdat ik mijn systeem zo stil mogelijk heb proberen te krijgen, hier ook geld in heb geïnvesteerd en dat je op 1 van de duurste onderdelen van je PC dit maar gewoon te accepteren hebt... :(

Ik kan me echter voorstellen dat een hele hoge piep nog even een stapje vervelender is, en dat je dit ook niet hoeft te accepteren. Ik zou in dat geval mijn hardware zeker RMA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, tijdens gamen wordt de videokaart ook het zwaarste belast, net als bij de wegrijdende, electrische auto, dus dan is het ook niet zo raar toch? ;) Ook zijn er genoeg tips te vinden op het web die zouden kunnen helpen, al denk ik dat geaardheid van het stopcontact best key kan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 03-04-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
Toch vind ik het onzin dat je bent overgeleverd aan the luck of the draw of je wel of geen coilwhine hebt op je €500,- kostende videokaart.
Er zijn genoeg exemplaren welke goed functioneren, dus dat moet ook te reproduceren zijn voor de hardwarefabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 12:28
Rossi schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 17:00:
Toch vind ik het onzin dat je bent overgeleverd aan the luck of the draw of je wel of geen coilwhine hebt op je €500,- kostende videokaart.
Er zijn genoeg exemplaren welke goed functioneren, dus dat moet ook te reproduceren zijn voor de hardwarefabrikanten.
Coilwhine en light bleeding (bij schermen) zijn helaas wel twee aspecten die onder 'luck of the draw' vallen. Zelfde geldt ook voor CPU's en de mate waarin je ze kan overclocken ;)

Als topicstarter zou ik een beste poging doen om te vergelijken met een identieke kaart en op basis hiervan kijken of het echt significanter aanwezig is en gooien op non-conformiteit. Kan toch zomaar zijn dat je net dat ene exemplaar hebt dat in de uiterste slechte hoek van de standaarddeviatie zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Even een update:

Ik moet mijn grafische kaart weer naar Alternate opsturen (op eigen kosten) als ze weer constateren dat het niet volgens conform werkt dan gaat er gezocht worden naar een passende oplossing. Aangezien er niks aan de grafische kaart vervangen is behalve de fans is niks opgelost dus ik vraag me af wat ze me gaan aanbieden.

Zie ook dat hun klantenservice gemiddeld 2-3 sterren scoort.

[ Voor 109% gewijzigd door UltraInstinct op 15-04-2018 01:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
Hallo allemaal,
Ik heb mijn grafische kaart nogmaals opgestuurd en het werkt weer niet volgens conform. Nu krijg ik een outlet msi 1060 6gb aangeboden ter vervanging en vroeg me af of dit een goede keuze is. Als ik naar de outlet sectie ga van alternate staat er vaak dat er gebruikerssporen of krassen zijn op het product vandaar dat ik twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

UltraInstinct schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:48:
Als ik naar de outlet sectie ga van alternate staat er vaak dat er gebruikerssporen of krassen zijn op het product vandaar dat ik twijfel.
Ze zullen toch geen kapotte opsturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
PcDealer schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:57:
[...]

Ze zullen toch geen kapotte opsturen?
Inderdaad maar ze hadde amper de moeite genomen om mijn gigabyte gpu te testen nadat het terug was gekomen :s bleek het nog steeds niet gerepareerd te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou even kijken naar het prijs/specificatieverschil van de videokaarten. Is dat prima? Dan zou ik het aanbod aannemen. Je eigen videokaart is namelijk ook al eens uit de doos geweest, dat is meestal het enige dat "outlet" betekend bij Alternate.

Je zou ze ook vriendelijk kunnen vragen die nieuwe kaart eerst even te testen. Heb je iets meer zekerheid dat je niet weer overmatige coilwhine in je kast hangt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraInstinct
Even een update, heb nu een andere gekregen en heb geen last van coil whine :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12much
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09-2022
Tsjonge wat een bevalling zeg😇
Je vermeldt er niet bij of je hetzelfde merk en type kaart of een alternatief hebt terug gekregen?

Ondanks alle kritiek op de service van Alternate heb ik die ervaring niet hoor. Net als hoe iemand coilwhine ervaart, is de ervaring van service ook heel persoonlijk en zit er niets anders op dan alle reviews te lezen voor je iets koopt en jezelf te kunnen vinden in de positieve ervaringen. Het blijft idd een luck of draw.

Alternate vraagt iig niet om” only five star please” zoals bij de leveranciers van Alibaba 😂😂😂

Wél een interessante discussie. Dank daarvoor en succes met je nieuwe kaart.
Pagina: 1